Auteur Topic: Voltcraft 6010 Multimeter  (gelezen 8169 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Voltcraft 6010 Multimeter
« Gepost op: 22 juni 2013, 22:10:03 »
Ik heb gisteren van een kennis een (oude) multimeter gekregen. Het lag maar bij hem in de la en hij deed er niets mee.
Het is een Voltcraft 6010. Er was geen gebruiksaanwijziging bij.
Op internet was wel wat te vinden, maar veel wijs werd ik daar niet van.
Ik ben namelijk niet zo thuis in allerlei termen uit de electrotechniek.
Waar het mij om gaat is om regelmatig de railspanning te kunnen controleren.
Zeker met een ringleiding is dit wel noodzakelijk.



Nu is mijn vraag: het is een digitale stroom, moet de meter nu op DC (gelijkstroom) of op AC (wisselstroom) staan.
En moet dan ook nog de knop 10A ingedrukt staan?
Ik ben een beetje aan het experimenteren geweest. Als de meter op DC staat en de 10A is ingedrukt, dan krijg ik op het display een getal te zien dat gaat van 15,5 naar 16,4. Is dat dan ook de railspanning?
Wat een leek ben ik h??  ???
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Voltcraft 6010 Multimeter
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2013, 22:21:01 »
Beste Roel! Ik weet er ook niet zo heel erg veel van, maar dat zou inderdaad wel eens de spanning kunnen zijn die op de rails staat... en het voltage komt denk ik ook aardig overeen met wat er op hoort te staan.
Succes met je nieuwe aanwinst.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Voltcraft 6010 Multimeter
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2013, 08:01:44 »
De digitale spanning kan je hier niet mee meten, wel kan je controleren of railstaven verbonden zijn met elkaar of ge?soleerd van elkaar.
Stel hem in op bijv. 20 kOhm en als de meter uitslaat is er verbinding en blijft het gtal op 1 staan dan is er een breuk of isolatie aanwezig.
Ampere meten doe je tussen 1 draad en 1 verbinding, stel dan wel de meter op 10A anders heb je kans dat je zekering er uitknalt, maar waarom zou je dat willen meten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Voltcraft 6010 Multimeter
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2013, 12:11:54 »
Hallo Tom, even een reactie.

De digitale spanning kan je hier niet mee meten
Is er wel een multimeter die de digitale spanning wel kan meten?

Stel hem in op bijv. 20 kOhm en als de meter uitslaat is er verbinding en blijft het gtal op 1 staan dan is er een breuk of isolatie aanwezig.
Er kan geen meter uitslaan, omdat het display getallen weergeeft. Hoe moet ik deze zin dan lezen?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Voltcraft 6010 Multimeter
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2013, 12:43:41 »
Om digitale spanning te meten heb je een oscilloscoop nodig.
Je kan wel digitale spanning met een multimeter meten maar dan moet er wel wat aangepast worden.

Zie deze link, helemaal onderaan.
DIGISPANNINGMETEN

Als getal zal er een 1 staan, als er een uitslag is zal dat 0 kunnen zijn of in ieder geval een andere waarde dan 1, dat noemen we dan dat de meter uitslaat.

Ff een beetje googlen en je vind wel wat meer antwoorden op je vraag.

Maar nogmaals, waarom wil het dat meten, als je niet eens weet hoe je het moet meten vraag ik me af wat je er dan mee wil doen mocht je het kunnen meten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Voltcraft 6010 Multimeter
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2013, 13:05:53 »
Tom, mijn vraag was heel erg simpel: hoe kan ik met de multimeter die ik kreeg kijken of de juiste spanning op de rails staat. Als er tijdens de opbouw van de baan op een bepaald stuk geen loc wilt rijden wil je graag weten of er wel spanning op staat. Hoe doe je dat met die meter.
Ff een beetje googlen en je vind wel wat meer antwoorden op je vraag.
Ik heb al aangeven dat ik reeds gegoogled had, maar er niet veel wijzer van ben geworden.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Voltcraft 6010 Multimeter
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2013, 13:38:42 »
Beste Roel, met die multimeter kan je geen digitale stroom meten, ik gaf al aan dat je dan een oscilloscoop nodig hebt.
Je vraag is wel simpel alleen het antwoord ligt een stuk ingewikkelder.
Wat je wil dat gaat dus niet, wat je ook probeert je zal wel getallen te zien krijgen maar die zijn en onbetrouwbaar en hebben geen enkele waarde of zekerheid of er spanning op staat.
Digitale spanning is altijd overal gelijk, de decoder regelt het harder en zachter rijden.

Het enige wat je kan doen is wat ik al eerder aangaf, dat is namelijk meten of de railstaven met elkaar verbinding hebben dat doe je dus met de meter op bijv. 2000 ohm te zetten en 1 pen op de ene railstaaf en de andere pen op de naastgelegen railstaaf, blijft de meter op het getal staan dan is er geen verbinding dus daar staat dan geen digitalestroom of massa op.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Voltcraft 6010 Multimeter
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2013, 13:48:17 »
Beste Tom,
Voor zover ik altijd heb gedacht: bij digitale treinsystemen staat op de rails een spanning die snel wisselt tussen +18 volt en -18 volt. Die spanning dient tegelijk als voeding en als drager van de digitale informatie. De informatie zit verborgen in het ritme waarin de spanning tussen plus en min heen en weer schakelt. Dat ritme heet een "protocol" of een "formaat".
Ook al wisselt die spanning in fracties van seconden, je zou er dus wel een lampje op kunnen laten branden om te zien of er ook spanning op de rails staat? Of ben ik nou weer ontzettend analoog (en dus dom) aan het denken? ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Voltcraft 6010 Multimeter
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2013, 14:14:23 »
Wim de vraag was of het met de multimeter kon en dat kan dus niet, duidelijker kan ik het niet vertellen.
Met een lampje meten is hetzelfde als meten in de ohm stand.
Roel wil weten hoeveel spanning er op staat, dat heeft geen enkele zin, wat jij aangeeft klopt wel van 18+ en 18- maar dat kan dus alleen een oscilloscoop meten.
Om te meten of de bezetmelders juist zijn ge?soleerd volstaat een multimeter dus in de ohm stand beter want je hoeft dan geen spanning op de baan te zetten zodat er ook niet door de voeding (trafo) heen gemeten zal worden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Voltcraft 6010 Multimeter
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2013, 14:26:12 »
Lijkt me wel een strak verhaal.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Voltcraft 6010 Multimeter
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2013, 14:38:17 »
Ok? Tom,

Helemaal duidelijk. De tip van het controleren van de bezetmelders neem ik graag mee. Dat gaat nu spelen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.