Auteur Topic: Overstap van analoog naar digitaal  (gelezen 15375 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Overstap van analoog naar digitaal
« Gepost op: 17 juni 2013, 10:40:18 »
Allereerst: ik ben analoog en ik denk analoog. Mijn denkwereld gaat niet veel verder dan een trafo verbonden met twee draadjes aan een stuk rail. Maar wacht even: ik denk ook in reedcontacten, kunstig weggewerkt tussen de rails, en magneetjes onder een loc of een wagon. Die reedcontacten zijn dan weer verbonden met een relais die bijvoorbeeld een stel slagbomen van een spoorwegovergang opent of sluit.

Mijn eventuele overstap van analoog naar digitaal zou een aantal voordelen kunnen inhouden:
De constante stroom van 16 volt op de rails maakt het beter mogelijk om bijvoorbeeld led's in loc?s en wagons in te bouwen. Die verlichting blijft dan gewoon gezellig branden, ook al staat het spul stil.
Een aanzienlijke vereenvoudiging is ook dat ik één enkele locomotief kan laten rijden zonder dat ineens alles op de hele baan in beweging komt. Ik hoef dus niet allerlei onderbrekingen in de rails te maken om afzonderlijke stroomkringen te maken, waardoor de kans op kortsluiting kleiner wordt.
Dat een locomotief stilstaat en de verlichting toch brandt, vind ik ook wel een plus.
Blijkbaar worden de rijeigenschappen van een locomotief beter bij lagere snelheden.

Mijn grootste nadeel (en is dat niet altijd een struikelblok?) zijn de kosten. Op Marktplaats koop je een digitale Roco Multimaus, compleet met wat daar zo'n beetje bij hoort voor een bedrag tussen de €75,- en de €100,-. Maar als dat op een avondje gaat aansluiten op je baan als er toch niks op tv is, dan heb je eigenlijk alleen nog maar constante spanning op je rails van 16 volt. Dan begint volgens mij de ?chte pret want dan komen de decoders nog die ingebouwd moeten worden in je gemotoriseerde materieel. Wat kosten die? Ik hoef geen geluid erop; alleen voor- en achteruitrijden en de verlichting aan en uit... en als het kan: wisselend met de rijrichting.
Een decoder inbouwen in een loc gaat denk ik wel lukken: de draadjes van de motor verbinden met de decoder, net als de verlichting. Volgens mij zijn daar stekkertjes voor. En ik kan de kosten spreiden: niet alles hoeft in één keer. Met mijn Köfje wordt het denk ik wat lastiger: die is zó klein.
Wat ik ook niet hoef zijn allerlei terugmelders, wisseldecoders, kilometers snoeren onder mijn baan en treinbesturing via een beeldscherm. Ik wil gewoon heel analoog aan die knop kunnen blijven draaien.
Wat denken jullie; zou mijn analoge denkwijze kunnen overleven in jullie digitale wereld?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Overstap van analoog naar digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2013, 11:00:11 »
Wim,

ik zit in het zelfde schuitje als jij. Ook ik rijd analoog. Heb reeds een simpele centrale aangeschaft, waarmee ik alleen de treinen kan aansturen, en een ander adres kan geven.
Meer hoef ik ook niet, immers ik wil mijn treinen zelf aansturen, en niks door de computer laten doen.
Met de tijd, zal ik mijn loks gaan voorzien van een chip. ik ben al eens aan het kijken geweest, en een simpele (ESU lokpilot basic) komt tussen de 18 en 22 euro.
Dus dat valt nog wel mee.
Inbouwen, is bij het ene merk makkelijker als bij het andere, maar voor bijna iedere lok is er wel een gebruiksaanwijzing te vinden.
Zelf denk ik dat ik ooit zal beginnen met een lima lok, daar deze de meest simpele zijn om om te bouwen. "slechts" een kwestie van de draadjes op de juiste plek solderen.
Fleischmann heeft geloof ik op meerdere punten contacten, en daar moet je dus extra isoleren.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Overstap van analoog naar digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2013, 00:32:45 »
Mijn vorige baan was analoog. Toen ik na 8 jaar de hobby weer oppakte voor de nu in aanbouw zijnde baan, heb ik heel even overwogen om digitaal te gaan. Heel even maar!  :) Als ik even wat rond kijk op internet, kom ik overal verhalen tegen over; veel werk met inregelen, storingen, eindeloos veel draden trekken, aanschaf van dure spullen en de (voor mij althans) ingewikkelde ombouw van al het materieel.
De "voordelen" wegen voor mij gewoon niet op tegen al deze hindernissen. Ik vind het leuker om wissels zelf te bedienen en zelf aan die knop te draaien. En zelfs als ik alles gewoon even wil laten rijden, zonder dat ik me er mee moet bemoeien, heb ik analoge modules waarmee de baan opgedeeld is in meerdere baanvakken, waardoor ik gewoon met meerdere treinen tegelijkertijd kan rijden. Dat de verlichting niet blijft branden bij stilstand vind ik niet zo'n probleem, maar ook daar is eventueel een oplossing voor in analoog, door het inbouwen van condensatoren.
Er zijn nu ongetwijfeld mensen die gaan zeggen dat dat mijn "angst" voor digitaal rijden enkel gegrond is op onwetendheid, maar ik heb alles echt serieus onderzocht en daarna alle voordelen afgewogen tegen de nadelen.

Groeten, G?J?
 

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Overstap van analoog naar digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2013, 01:29:15 »
Mijn vorige baan was analoog. Toen ik na 8 jaar de hobby weer oppakte voor de nu in aanbouw zijnde baan, heb ik heel even overwogen om digitaal te gaan. Heel even maar!  :) Als ik even wat rond kijk op internet, kom ik overal verhalen tegen over; veel werk met inregelen, storingen, eindeloos veel draden trekken, aanschaf van dure spullen en de (voor mij althans) ingewikkelde ombouw van al het materieel.
De "voordelen" wegen voor mij gewoon niet op tegen al deze hindernissen. Ik vind het leuker om wissels zelf te bedienen en zelf aan die knop te draaien. En zelfs als ik alles gewoon even wil laten rijden, zonder dat ik me er mee moet bemoeien, heb ik analoge modules waarmee de baan opgedeeld is in meerdere baanvakken, waardoor ik gewoon met meerdere treinen tegelijkertijd kan rijden. Dat de verlichting niet blijft branden bij stilstand vind ik niet zo'n probleem, maar ook daar is eventueel een oplossing voor in analoog, door het inbouwen van condensatoren.
Er zijn nu ongetwijfeld mensen die gaan zeggen dat dat mijn "angst" voor digitaal rijden enkel gegrond is op onwetendheid, maar ik heb alles echt serieus onderzocht en daarna alle voordelen afgewogen tegen de nadelen.

Groeten, G?J?

Helemaal mee eens G?J? ....... niets aan toe te voegen. :P ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Overstap van analoog naar digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2013, 07:47:15 »
Van analoog naar semi-digitaal zou ik het noemen.

Natuurlijk bepaal je zelf op welke manier je een baan wil besturen, wil je op de knopjes blijven drukken, prima, is niks mis mee.
Wil je alles door een centrale laten aansturen, kan ook, met een Ecos en dergeleijke centrales kan het.
Er is een Raptor, centrale en computer in ??n kastje, je treinen kan je een traject geheel automatisch laten rijden.
Dan uiteraard de centrale en de computer, via een interface communiceert je baan met de computer.
Daarvoor heb je bezetmelders nodig.

Het verhaal van al die draden valt op zich wel mee, of je een wissel of sein nu via een schakelaar bediend of via een decoder, er zullen altijd draden van het een naar het ander getrokken moeten worden.
Wel zal je de draden van de bezetmelders moeten  trekken.
Hoeveel dat er zijn hangt af van de grote van je baan, ik heb mijn baan verdeeld in blokken en in de blokken zitten 2 bezetmelders.
19 blokken zijn dus 38 bezetmelders dat zijn 38 extra draden, ik vind dan dat het verhaal over al die draden met digitaal sterk overdreven.

Ik heb geen interesse in het bedienen via knopjes, bij ons gaat het licht in de huiskamer ook digitaal aan, de TV, radio en DVD speler worden bediend met een afstandbediening.
Treinen moeten rijden vind ik, iedere dag rijden bij mij 4 treinen over de baan, alles door elkaar.
Ik kan zelfs 5 treinen door elkaar laten rijden als ik zelf het schakelbord op de PC in de gaten blijf houden.

Ik snap werkelijk niet waarom er steeds maar weer daar analoogrijders zo op het digitaalrijden wordt gereageerd.
Heeft analoog nooit storingen, heeft analoog nooit sluiting, is analoog werkelijk zo goedkoper (schakelkastjes kosten ook geld) heeft analoog geen bedrading nodig.

Digitaal heeft net zoveel hindernissen als analooog, niks meer en niks minder.
Het enige verschil er tussen zijn de voordelen bij digitaal van mooier rij gedrag, blijvend brandende verlichting en een veilger rijden door bewaking via de computer, als je dat handmatig wil doen prima, vraagt alleen meer aandacht voor het schakelpaneel en minder treinen die gelijktijdig over de baan kunnen rijden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Overstap van analoog naar digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2013, 09:58:16 »
Digitaal heeft net zoveel hindernissen als analooog, niks meer en niks minder.
Het enige verschil er tussen zijn de voordelen bij digitaal van mooier rij gedrag, blijvend brandende verlichting en een veilger rijden door bewaking via de computer, als je dat handmatig wil doen prima, vraagt alleen meer aandacht voor het schakelpaneel en minder treinen die gelijktijdig over de baan kunnen rijden.

En hiermee bevestig je mijn punt.   ;) De paar voordelen die je nu noemt, vind ik niet belangrijk genoeg, om nu al mijn materieel om te gaan bouwen en dure spullen te gaan aanschaffen, aangezien ik alle voorzieningen voor een analoge baan al heb liggen.

G?J

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Overstap van analoog naar digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2013, 10:14:39 »
Van analoog naar semi-digitaal zou ik het noemen.

Natuurlijk bepaal je zelf op welke manier je een baan wil besturen, wil je op de knopjes blijven drukken, prima, is niks mis mee.
Wil je alles door een centrale laten aansturen, kan ook, met een Ecos en dergeleijke centrales kan het.
Er is een Raptor, centrale en computer in ??n kastje, je treinen kan je een traject geheel automatisch laten rijden.
Dan uiteraard de centrale en de computer, via een interface communiceert je baan met de computer.
Daarvoor heb je bezetmelders nodig.

Het verhaal van al die draden valt op zich wel mee, of je een wissel of sein nu via een schakelaar bediend of via een decoder, er zullen altijd draden van het een naar het ander getrokken moeten worden.
Wel zal je de draden van de bezetmelders moeten  trekken.
Hoeveel dat er zijn hangt af van de grote van je baan, ik heb mijn baan verdeeld in blokken en in de blokken zitten 2 bezetmelders.
19 blokken zijn dus 38 bezetmelders dat zijn 38 extra draden, ik vind dan dat het verhaal over al die draden met digitaal sterk overdreven.

Ik heb geen interesse in het bedienen via knopjes, bij ons gaat het licht in de huiskamer ook digitaal aan, de TV, radio en DVD speler worden bediend met een afstandbediening.
Treinen moeten rijden vind ik, iedere dag rijden bij mij 4 treinen over de baan, alles door elkaar.
Ik kan zelfs 5 treinen door elkaar laten rijden als ik zelf het schakelbord op de PC in de gaten blijf houden.

Ik snap werkelijk niet waarom er steeds maar weer daar analoogrijders zo op het digitaalrijden wordt gereageerd.
Heeft analoog nooit storingen, heeft analoog nooit sluiting, is analoog werkelijk zo goedkoper (schakelkastjes kosten ook geld) heeft analoog geen bedrading nodig.

Digitaal heeft net zoveel hindernissen als analooog, niks meer en niks minder.
Het enige verschil er tussen zijn de voordelen bij digitaal van mooier rij gedrag, blijvend brandende verlichting en een veilger rijden door bewaking via de computer, als je dat handmatig wil doen prima, vraagt alleen meer aandacht voor het schakelpaneel en minder treinen die gelijktijdig over de baan kunnen rijden.

Helemaal mee eens Tom.... niets aan toe te voegen. Alleen misschien de opmerking van G?J? over de dure aanschaf. Als je alles koopt bij een dealer o.i.d. dan is dat duur. Ikzelf struin MP af en en loop op diverse beurzen om zo goedkoop mogelijk aan spullen te komen. En dat doet een analoog dacht ik ook. En ja .... een hobby kost altijd wel geld.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Overstap van analoog naar digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2013, 10:36:56 »
Zelf vind ik het een genot om de loc's langzaam te zien optrekken en weer afremmen, dat gaat bij analoog zeker nooit lukken.
Ik had jaren geleden ook natuurlijk alles analoog, van M?rklin had ik een speciale regelaar die de loc's liet afremmen en optrekken, nooit goed werkend kunnen krijgen want hoelanger de loc reed des te warmer de motor werd en daardoor weer een langere remweg kreeg.
Bij het dalen ging dan de loc ook weer wat harder rijden en dat werd dan weer overbrugd met een relais, nou die kosten ook geld.

Als je een schakelkastje neemt van M?rklin om de wissels te bedienen dan kan je daar 4 wissels op kwijt, zo'n ding kost met terugmelding 18 euro, een wisseldecoder kost 19,50 en beide hebben draadjes nodig om het wissel aan te sturen, zowel massa als stroom.

Drukknopjes op een paneel, ten eerste hoeveel kost een beetje mooi paneel, plaatje aluminium bijv. dan de drukknoppen, die koop je ook niet voor een dubbeltje als het betrouwbare moeten zijn, laten we zeggen per druk knop ? 1,00. Voor 4 wissels heb je er 8 nodig is dan al 8 euro, plaatje aluminium 5 euro, frame van hout komt er nog bij, kost het toch ook al gauw rond 15 a 16 euro.
Tja, als we dat een stuk voordeliger noemen dan weet ik het niet meer. :-\
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Overstap van analoog naar digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2013, 10:38:01 »
Digitaal heeft net zoveel hindernissen als analooog, niks meer en niks minder.
Het enige verschil er tussen zijn de voordelen bij digitaal van mooier rij gedrag, blijvend brandende verlichting en een veilger rijden door bewaking via de computer, als je dat handmatig wil doen prima, vraagt alleen meer aandacht voor het schakelpaneel en minder treinen die gelijktijdig over de baan kunnen rijden.

En hiermee bevestig je mijn punt.   ;) De paar voordelen die je nu noemt, vind ik niet belangrijk genoeg, om nu al mijn materieel om te gaan bouwen en dure spullen te gaan aanschaffen, aangezien ik alle voorzieningen voor een analoge baan al heb liggen.

G?J?

Wat had jij ook alweer voor een centrale.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Overstap van analoog naar digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2013, 13:02:23 »
Je hebt weer wat los gemaakt Wim. We zijn weer lekker bezig zo. :o

Iedereen heeft zo z'n eigen idee over het rijden en zo hoort het ook. Ik heb er ook al verschillende keren mee overhoop gelegen en dat heeft geen enkele zin. Iedereen vind ook weer andere dingen belangrijk. Het ??n is niet beter dan het ander alleen anders. Als iedereen het nu op zijn manier doet is iedereen toch tevreden? ???
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Overstap van analoog naar digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2013, 13:50:37 »
Je hebt weer wat los gemaakt Wim. We zijn weer lekker bezig zo. :o

Heren, heren, heren... Blijkbaar ben ik een kei in het verzinnen van heftige discussies en dat was écht niet mijn bedoeling om een discussie op te starten ? l?: ?digitaal versus analoog?, want dan krijg je zoiets als "Windows versus Mac", "de caravan versus een hotel" en "twee-rail versus drie-rail". Daar gaan we niet uitkomen... en z?ker met deze temperatuur niet. En de vraag is ook: w?llen we daar uitkomen. Laat iedereen lekker zijn of haar ding doen, dan leven we allemaal nog lang en gelukkig.
Ik wil eigenlijk geen versus maar van en naar. Tom noemt dat wel heel treffend: ?Semi-digitaal?. Misschien overweeg ik wel over te stappen naar semi-digitaal.

Nog even wat nadere duiding: ik werk per module: eerst module 1, module 2 en dan module 3. Als ik met module 1 bezig ben heb ik dus nog geen complete treinbaan; ik heb slechts een deel van wat ooit een hele baan zou kunnen worden. Voor een aantal van jullie is op deze manier werken ondoenlijk, maar voor mij persoonlijk werkt het w?l: ik wil terwijl ik met module 1 bezig ben kunnen doorfantaseren over module 2 en niet dat alles al in beton is gegoten. Deze werkwijze is ook niet het punt, wat w?l een punt is dat ik in dit stadium nooit in staat zal zijn om een heel banenplan in bijv. iTrain te kloppen. Dus deze optie valt af.
Mijn overwegingen om semi-digitaal (deze term houden we er in) te rijden is eigenlijk ontstaan uit het onbenullige feit dat er een constante spanning op de rail staat van om en nabij 16 volt. Dat leek mij wel handig om dat je dan (heel analoog) ledjes met weerstanden kunt gebruiken om je rollend materieel te verlichten.
Bijkomend voordeel wat Tom noemde: het mooi en langzaam optrekken en afremmen van een trein vind ik zeker een plus en dat verlichting blijft branden ook al staat de trein stil: ik vind dat super.
Maar ik wil w?l dat alles wat ik onder de baan aanleg aan draad en verbindingen, dat ik dat z?lf begrijp... en ook z?lf kan repareren of aanpassen. Laten we wel wezen, het heeft Pierre twee dagen gekost voordat iets begreep van een relais.  :o
Veel snoeren onder een baan? Ik denk dat dat niet zo heel veel uitmaakt of je nou analoog of digitaal rijdt. Maar als ik een wissel kan omzetten met een drukknop of een schakelaar, dan hoeft dat voor mij niet per se met een decoder. Voorlopig hoef ik ook geen vier of vijf treinen tegelijkertijd te laten rijden, want dan voel ik me een beetje als een kat in een voli?re.
Eigenlijk wil ik gewoon rustig beginnen met zo?n knopje in m?n hand, waar je dan aan draait en dat er dan iets langzaam in beweging komt.
Wat denken jullie: ben ik t? analoog om ooit (semi-)digitaal te worden?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Overstap van analoog naar digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2013, 14:23:17 »
Zal wel zo lukken als je semi-digitaal blijft gaan.

Dat je losse modules niet in een programma kan zetten is onzin, of het nu koploper is, iTrain, Windigipet, Modellstellwerk enz. enz, je kan het altijd aanpassen.

Het omzetten van een wissel ligt ook een beetje aan wat voor centrale je hebt.
Heb je een IB, een Ecos of zoiets dergelijks dan is het eenvoudiger om de wissels met een decoder vanaf je toetsenbord van de centrale te bedienen.
Dat is ook veiliger, je kan dan een wissel al met 25 ms omgooien dat lukt je handmatig nooit, het gevaar van wisselspoelen laten doorbranden is bij analoog groter dan bij digitaal.

Momenteel zijn er al mogelijkheden om de treinen middels een iPad of iPhone te laten rijden en wissels te bedienen.

Maar het is net wat Pierre ook al aangeeft, ieder zijn ding, alleen moet men niet steeds gaan beginnen over heel veel meer draden en dat soort onzin want dat is gewoon niet zo.
De enige extra draden zijn de draden van de terugmelddecoders en bij grote banen zet je die weer zo dicht mogelijk bij de bezetmelders.

Ergo, je kan zelfs in sommige systemen in het wissel een decoder en aandrijving inbouwen en dan heb je helemaal geen draden nodig voor je wissels, de informatgie krijgt de decoder via de railspanning (lees digital spanning) alsmede de massa.
Dat zijn dan 3 draden minder zelfs alleen daar staat dan weer een prijskaartje tegenover.

Vergis je niet in het digitaal besturen van een loc, deze zal toch eerst geijkt moeten worden alvorens hij netjes optrekt en afremt terwijl als deze voor een rood sein komt gewoon doorrijd of het stuk moet stroomloos worden gemaakt dan stopt de loc gelijk net zoals zijn analoog gestuurde broer.
De verlichting en allerlei andere functies gaan dan ook uit want stroomloos is stroomloos.
Een truuk is dan een weerstand plaatsen zodat de decoder net genoeg stroom houd om de verlichting te laten branden en rook uit de schoorsteen te laten komen maar afremmen doet ie niet. Daar heb je dan wel weer mogelijkheden voor maar dan is de centrale belangrijk. Een gewone trafo met een draaiknop gaat niet lukken, je hebt echt iets anders nodig voor de besturing en bediening van de loc.

Geloof me, ik begon een paar jaar geleden met dit baantje en dacht, digitaal, nee hoor mij niet gezien, gewoon leuk ook voor de kleinkinderen op knopjes drukken.
Maar die kleinkinderen vinden dat helemaal niet zo leuk, ja om een lampje aan te doen of een waterkaan te laten bewegen maar wissels en seinen omzetten daar zijn ze nog veel te klein voor. Mijn kleinzoon was 4 en vroeg, Opa kan je dat niet met de computer doen.
Ik bedoel maar, ik geef toe dat ik in het begin ook huiverig was maar inmiddels weet ik wel beter.
Ook de storingen die hier zijn ontstaan zijn allemaal eigen schuld dikke bult, dat ligt echt niet aan het digitale systeem maar aan mijn lompheid af en toe.

Moraal van dit verhaal, al is de behoefte aan analoog er nog wel, het digitale tijdperk achter haalt het snel. (of zo iets)

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Overstap van analoog naar digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2013, 15:25:57 »
Citaat van: Tom
...alleen moet men niet steeds gaan beginnen over heel veel meer draden en dat soort onzin want dat is gewoon niet zo.

"Men" dat zal ik wel zijn en dat van die draden had ik al teruggenomen. Als ik mezelf even mag quoten:
Citaat van: Mezelf
Veel snoeren onder een baan? Ik denk dat dat niet zo heel veel uitmaakt of je nou analoog of digitaal rijdt.

Als ik overstap van analoog naar semi-digitaal, dan zou ik (net als Rick dat deed) heel voorzichtig eerst eens een Multimaus-setje kunnen aanschaffen, een decoder in een loc en dan vandaaruit verder kijken.  :)

Enne Tom, ik heb hier alle verlichting in huis digitaal, ik heb digitale televisie en kan met mijn iPad overschakelen naar een andere zender en verder heb ik ook een digitale weegschaal... dus ik ben best wel al een beetje digitaal.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)