Auteur Topic: Beetje raar  (gelezen 5635 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Beetje raar
« Gepost op: 16 juni 2013, 13:16:44 »

Ook in de echte wereld maken ze een onderbreking in de rails in geval van keerlusproblemen.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Beetje raar
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2013, 13:19:31 »
Daar zul je op je baan weinig kortsluiting veroorzaken.
maar zo zie je ook in model hoeft het niet altijd aan te sluiten. ;)
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re:Beetje raar
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2013, 13:31:13 »
Nee joh, dit is het nieuwe spoor van de Nederlandse Hup-treinen, Die rijden ipv de Fyra. Doordat ze huppen gebruiken ze minder rails en dat geld kan weer naar de treinen toe.......

 :P :P

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Beetje raar
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2013, 15:03:23 »
Ik zal jullie uit de droom helpen.
Op 1 oktober 1875 werd de spoorweg tussen Enschede en Gronau (D) officieel geopend voor het publiek en op 27 september 1981 weer gesloten voor het reizigersvervoer. Op last van het Ministerie van Defensie werden de rails echter niet opgebroken, omdat de spoorverbinding met Duitsland nog van strategisch belang zou kunnen zijn.  :o
In de negentiger jaren kwamen er weer plannen op tafel om de verbinding tussen Enschede en Gronau te herstellen en op 16 november 2001 werd de verbinding feestelijk geopend. Tevens werden ook de tussengelegen stations Enschede De Eschmarke en Glanerbrug geopend. Er wordt tegenwoordig elk uur (avond en zondag elke twee uur) gereden van Enschede naar M?nster en Dortmund.
De spoorlijn vanaf Gronau stopt bij Station Enschede op een nieuw gebouwd perron aan de overzijde van het Enschedese station en het niet mogelijk -om zonder over te stappen- vanaf Gronau door te rijden naar de rest van Nederland.
Het onderbroken stukje rails op de foto, is de bijna symbolische plek waar de spoorlijn Gronau - Enschede stopt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Beetje raar
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2013, 15:12:11 »
Ik heb zo'n zelfde situatie een keer gezien op de grens tussen Vlaanderen en Walloni?. Die hadden elk een stuk spoor aangelegd, maar daarna hebben ze jaren lang ruzie gemaakt, over wie het laatste stukje aan moest sluiten. Belgen zijn rare jongens.  :D

G?J

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Beetje raar
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2013, 15:37:28 »
Het kan nog gekker:
Als je vanuit West-Europa met de trein bijvoorbeeld naar Oekraïne reist, dan kom je op een punt dat de spoorbaan verandert in een afwijkende spoorbreedte. Dat is ooit ontstaan vanuit de gedachte dat bij een invasie de invaders nooit in een keer konden oprukken via het spoor.
Toch kun je bij zo'n reis gewoon in de trein blijven zitten; de wagons worden eenvoudigweg opgehesen en overgezet op andere wielstellen met de juiste spoorbreedte. Schijnt ook nog redelijk snel te gaan.  :)
Bij smalspoor en normaalspoor gebeurt het wel dat normaalspoor-wagons op smalspoor-rolbokken worden gereden en op die manier via smalspoor verder kunnen rijden. Ik geloof dat Brawa ooit zo?n setje op de markt bracht.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)