Auteur Topic: S-Baan stadsbrug  (gelezen 20010 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
S-Baan stadsbrug
« Gepost op: 26 mei 2013, 10:53:37 »




Tijdperk I
1880 - 1920

Afmetingen:
360 x 160 x 100 mm

Dit bouwpakket bevat: 143 onderdelen in 6 kleuren, raamfolie, 1 masker en 1 bouwhandleiding.
Gebruik voor het knutselen FALLER - kunststoflijm.

Klik hier voor de beschrijving. Klik

? van de foto's en tekst berusten bij Faller
Fotografen met passie.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2013, 10:59:12 »
Sfeervol plaatje.
Waard om even te onthouden.
Voor de prijs behoef je het niet te laten.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2013, 11:22:42 »
Is inderdaad een fraaie. Er hoort ook nog een soort van overkapping bij. Dit pakket was voor mij een reden om een station te bouwen met een verhoogd perron, zoals veel stations in Nederland. Dan zou je twee stations moeten kopen die op elkaar te stapelen zijn.

Als je nou de beschrijving bij de foto zet (dus zonder doorklikken) dan trek je weer meer bezoekers aan die via Google aan het zoeken waren en op ons forum terechtkomen en denken: ?Hee, wat een gezellig forum... wat een gezellige mensen. Laat ik me daar eens aanmelden!?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2013, 11:26:02 »
Dan zou je twee stations moeten kopen die op elkaar te stapelen zijn.
Hoe bedoel je dit, Wim?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2013, 11:42:28 »
Beetje lastig uitleggen. Vrijwel alle bouwpakketten van stations zijn zodanig geconstrueerd dat het spoor en de straat op gelijke hoogte zitten. Meestal aan de voorzijde van het station een trappetje om de hoogte van het perron te compenseren. Maar in Nederland zijn, in met name de stedelijke gebieden, de sporen gesitueerd op een spoordijk. Dus zijn de stations ook verhoogd zoals bijvoorbeeld in Haarlem, Amsterdam, Deventer... ?n de baan van Pierre heeft ook zo?n verhoogde spoordijk.
Als je zoiets zou willen nabouwen op je spoorbaan, dan zou je dus twee dezelfde bouwpakketten van een station kunnen kopen dat daarvoor geschikt is, van ??n station alles boven de eerste verdieping afsnijden en daar het andere station er bovenop kunnen zetten. Snappen jullie het nog?
Of... en dat is natuurlijk veel beter: zelf een station bouwen.
Twee pakketten van zo?n brug, twee pakketten met zo?n overkapping en je hebt een geweldige stationssituatie.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Antal

  • Gast
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2013, 14:55:37 »
Ik twijfel enorm om dit te kopen want ik weet niet hoe je dit mooi natuurgetrouw verder af kan werken. Je ziet dat de twee eindstukken opeens stoppen en ik zou niet weten hoe je dit alles in combinatie met een Nederlandse spoordijk netjes kan verwerken.
Heeft iemand idee?n of tips hiervoor?

Groetjes,

Antal

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2013, 15:48:20 »
Dit is typisch Duits, denk dat je hier geen Nederlandse spoordijk op moet gaan aansluiten.
Ik was pas in Hamburg en daar kom je veel van dit soort stations tegen.
De S-bahn loopt daat ook door heel de stad bovengronds, soms gaat de S-bahn rakelings langs de huizen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2013, 16:55:21 »
Dit is typisch Duits, denk dat je hier geen Nederlandse spoordijk op moet gaan aansluiten.
Ik was pas in Hamburg en daar kom je veel van dit soort stations tegen.
De S-bahn loopt daat ook door heel de stad bovengronds, soms gaat de S-bahn rakelings langs de huizen.
Ik ben het graag eens met Tom, maar nu even niet.  :) Er zijn in Nederland zat verhoogde sporen waar onder de bogen, onder de spoorbaan werkplaatsen, winkels en garages zijn gehuisvest. Pierre heeft zoiets ook op z?n baan. Als je op Google zoekt: "tussen de bogen Amsterdam" en je klikt op afbeeldingen dat vind je heel treffende voorbeelden.
Niet alleen in Berlijn (waar het S-bahn heet), maar ook in Nederland zijn erg veel stedelijke gebieden waar de sporen zijn verhoogd. Kijk maar naar Deventer en Haarlem. Die spoordijken bestaan binnen de bebouwing uit gemetselde viaducten, met daaronder vaak bogen en gaan buiten de bebouwing over in verhoogde spoordijken.
Volgens mij zijn deze Faller pakketten perfect aan te sluiten op soortgelijke bogen. De grote uitdaging is in dit verhaal wel om een station te vinden dat zodanig is aangepast en verbouwd, dat het aansluit bij zo?n verhoogde spoordijk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2013, 17:06:13 »
Wim, je hoeft het niet met me eens te zijn maar wij hebben hier in Nederland niet dit type, zoals afgebeeld is echt Duits.
Kijk naar het verschil o.a. ook bij het Hofpleinspoor, dat is toch echt heel anders dan wat de Duitsers bouwen met veel stalen constructie's en in Nederland worden meestal gemetselde en beton gestorte constructie's gebouwd.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Antal

  • Gast
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2013, 17:09:38 »
Exact Wim het doet mij denken aan Amsterdam Muiderpoort maar wat ik dan mis is een juist station om te gebruiken en alles in elkaar over te laten lopen.
Nu is het zo dat ik niet alles kan nabootsen en ik ook graag mijn fantasie in mijn treinbaan wil laten vloeien. Een beetje van mezelf en een beetje van Amsterdam om het zo te noemen.. :)
In ieder geval ik ga eens verder zoeken en eens kijken wat er met dit plus het bijpassende station mogelijk is. :-)

Groetjes,

Antal

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2013, 17:43:30 »
Inderdaad Station Muiderpoort, het Amstel Station en Amsterdam Centraal hebben allemaal verhoogde spoordijken.
Het vinden van het juiste station dat past bij zo?n verhoogd spoor kan een probleem zijn of misschien ook wel juist een uitdaging. Ik denk dat er een paar mogelijkheden zijn:
Moeilijk en duurder: je gaat op zoek naar twee dezelfde stations. Bij het eerste pakket gebruik je alleen het onderste deel en daar bovenop zet je het tweede pakket. Je zult dan wel behoorlijk wat aanpassingen moeten maken, want anders zitten op de eerste etage aan de voorkant deuren, waar ramen horen te zitten. Volgens mij is het leuker om zelf een passend station te bouwen. Maar dat is waar je maar energie en zin in hebt.

Makkelijk en goedkoper: je maakt het spoor slechts aan ??n zijde verhoogd, ofwel je laat je baan uit twee verschillende niveaus bestaan: achterin hoog en voor op je baan laag. Je station komt dan aan de andere zijde van het spoor te staan, dus op het hoge deel. Voordeel is dat je dan geen aanpassingen hoeft te doen aan je station en kun je elk standaard station daar neerzetten. De zichtzijde, daar waar het hoge niveau overgaat in het lage niveau, daar maak je die bogen met viaduct en alles wat erbij hoort. Het bouwpakket van Faller heeft twee zijden, die kun je nu naast elkaar bouwen en dat levert natuurlijk weer winst op.
Pfff... ik hoop dat dit nog een beetje te begrijpen is.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2013, 20:04:30 »
Hoi Wim, volgens mij ben jij al een poosje niet in je geboortestad geweest, want volgens liggen alle ander stations (8 stuks) ook op of aan een dijk en station Duivendrecht is een ongelijkvloerse kruising waarbij het onderste baanvak richting A'dam-Rai(visa-versa) ook al behoorlijk hoog ligt en daarboven de lijn Utrecht-A'dam-Amstelstation. ;) :P
gr Nico
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2013, 21:32:04 »
Nico,
Je hebt helemaal gelijk. Ik noemde de voor mij meest bekendste waar de stations gelegen zijn aan een gemetselde of betonnen verhoging.
Ik heb 25 jaar geleden voor het laatst in de 3e Oosterparkstraat gewoond, op een steenworp afstand van Wibautstraat 131, waar ik werkte.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2013, 22:18:45 »
Ik ben het met Tom eens. In Nederlandse steden zijn inderdaad veel verhoogde banen te vinden, maar die zijn meestal van beton of metselwerk. Deze ijzeren baan doet meer Duits aan.

De problemen met het station en de daarvoor aangedragen oplossingen snap ik ook niet helemaal. Semantha heeft in een ander draadje het bijbehorende station al laten zien.


Groeten G?J

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2013, 10:18:05 »
Ik ben het met Tom eens. In Nederlandse steden zijn inderdaad veel verhoogde banen te vinden, maar die zijn meestal van beton of metselwerk. Deze ijzeren baan doet meer Duits aan.
Ook in Nederland zijn de Duitse invloeden terug te vinden bij de bouw van stations.

Station Rotterdam Blaak rond 1910
Bron: stationsweb.nl



Station Rotterdam Blaak rond 1983
Bron: stationsweb.nl

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2013, 10:29:03 »
Ok, de Duitsers hebben dan wel niet gewonnen maar Wim wel  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #16 Gepost op: 29 mei 2013, 10:43:27 »
Ok, de Duitsers hebben dan wel niet gewonnen maar Wim wel  :D
Tom, het is geen strijd en het gaat hier niet ook niet om gelijk of ongelijk, maar meer uitwisseling van beleving.  ;D Het ging er hier om of deze Faller-constructie eventueel op een Nederlandse baan zou passen. Om je eerlijk te zeggen heb ik voordat ik aan mijn huidige station begon, serieus overwogen om met deze Faller pakketten iets Nederlands te construeren. Ik vind dit namelijk een van de fraaiere Faller producten. Maar dit soort stations vind je eigenlijk alleen in de grotere steden en ik ben op dit moment bezig met iets meer kleinschaligs.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #17 Gepost op: 29 mei 2013, 10:56:08 »
Waar het ook om gaat maakt eigenlijk niets uit, inderdaad gaat het om de beleving.
Ik vind dit soort constructie's wel wat hebben, zeker als het gaat om grotere stadsbanen en wellicht met wat aanpassingen zoals bij Pierre is te zien kan het ook op een Nederlandse baan worden toegepast.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #18 Gepost op: 29 mei 2013, 11:08:51 »
Pierre heeft de perfecte baan om er bij hem een stuk uit te zagen en er zoiets in te passen. Ik kan al precies aangeven waar.  8)
Komt-ie terug van vakantie, is z'n hele baan verbouwd.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2013, 18:11:21 »
Pierre heeft de perfecte baan om er bij hem een stuk uit te zagen en er zoiets in te passen. Ik kan al precies aangeven waar.  8)
Komt-ie terug van vakantie, is z'n hele baan verbouwd.  :o

Ho .... ho... Wim  :o :o Er gaat helemaal niemand in mijn baan zagen :o

Misschien doe ik dat zelf wel een keer. Dan maak ik bij het bestaande station op de bovenste baan ook een overdekt perron met wat stalen trappen naar beneden of zo die aansluiten op de voetgangers brug. Maar voorlopig is het nog niet aan de orde en heb ik nog genoeg andere dingen te doen. Maar om even terug te komen op dit topic vind ik dat deze Faller constructie best met wat aanpassingen ook op een Nederlandse baan ingepast kan worden.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #20 Gepost op: 29 mei 2013, 18:30:38 »
Maar om even terug te komen op dit topic vind ik dat deze Faller constructie best met wat aanpassingen ook op een Nederlandse baan ingepast kan worden.
8) Vriend!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #21 Gepost op: 29 mei 2013, 22:54:44 »
Wim,

De Rotterdammers hebben dat station niet voor niets afgebroken! Duitse invloeden in Rotterdam? Laat ze het maar niet horen.

Groeten, G?J

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:S-Baan stadsbrug
« Reactie #22 Gepost op: 29 mei 2013, 23:27:11 »
Beste GéJé,
Ik denk dat daar het verschil zit: ik werk en denk in tijdperk III in het latere tijdperk zijn in Nederland alle ijzeren, enigszins Duits ogende bouwwerken afgebroken.  :o Kijk maar eens om je heen: in Nederland zijn geen vakwerkhuizen meer, zijn er amper nog ijzeren vakwerkbruggen te vinden en is er geen zakje zuurkool meer te krijgen. Gelukkig woon ik naast Duitsland, dus heb ik in elk geval nog bier.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)