Auteur Topic: Bouw van de Moselstrecke.  (gelezen 186602 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #150 Gepost op: 15 maart 2014, 20:26:17 »
Wordt ook steeds nieuwsgieriger naar de geschilderde versie.

Dan is deze speciaal voor jou Wim.  ;)



De witte aanslag van het water uit de waterspuwers moet nog een beetje afgezwakt worden maar verder ben ik tevreden met het resultaat. Wat vinden jullie er van?

Groeten, Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #151 Gepost op: 15 maart 2014, 21:32:14 »
Ik vind het wel een stukje vakwerk. Mooi gedaan man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #152 Gepost op: 15 maart 2014, 21:36:01 »
Het resultaat mag er best zijn, Gert-Jan. Proficiat.
Maar ik zou de voegen nog wat meer accentueren.
Als je eerst de muur met zwarte verf insmeert en daarna pas naar jouw kleur gaat toewerken, is dat niet beter?
Want de kleur van de muur vind ik wel goed. 
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #153 Gepost op: 15 maart 2014, 22:29:43 »
Mijn bergen verf ik ook eerst met een witte grondverf. De muren wil ik in dezelfde kleur houden als het landschap. Dit soort bouwwerken werden meestal gebouwd met stenen uit de directe omgeving en hebben dus meestal dezelfde kleur als het landschap.
Als ik de muur eerst zwart zou verven ben ik bang dat de bruine kleur heel anders wordt omdat ik die dun, dus enigszins transparant, aanbreng. Als ik de voegen nog zou willen accentueren denk ik ook dat een lichtere voeg juist beter zou zijn als een zwarte voeg.
Misschien maak ik noch wel een teststukje om uit te proberen hoe een lichtere voeg uitpakt maar voorlopig laat ik deze muur zoals hij is.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #154 Gepost op: 15 maart 2014, 22:36:00 »
Mooi werk Gert-Jan.
Als je gaat testen, dan zou ik dat hooguit met een beetje (lichtere) drybrush proberen. Op die manier kun je die kalkaanslag van die wateruitloop ook doen.
Succes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #155 Gepost op: 15 maart 2014, 22:37:37 »
Ik ben het met Roel eens dat donkere voegen mooier accentueren. Als je een proefstukje maakt probeer er dan ook eens heel sterk verdunde zwarte of donkerbruine verf in de voegen te laten lopen. Dan blijven de stenen wel de goede kleur maar worden de voegen een stuk duidelijker.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #156 Gepost op: 17 augustus 2014, 18:58:21 »
Het is de bedoeling dat een groot gedeelte van de bergen op de achtergrond straks bedekt worden met bos. Om een beetje een vol bos te maken heb ik, even snel uitgerekend, minimaal honderd bomen nodig.  :o
Dat wordt een dure hobby als ik die allemaal moet gaan kopen. Zelf maken dus en vandaag daarom een eerste poging gedaan tot het maken van een boom.


Hortensia's
Als je die droogt en dan de blaadjes er af knipt krijg je dit.

Kant en klare stam met takken.

Vervolgens neem ik een lapje schuurspons en trek dat uit elkaar tot allemaal kleine plukjes


Dat drapeer ik over de takken en dan begint het al een aardige boom te lijken.


De boom bespuit ik met spuitlijm en dan strooi ik er een laagje Busch grasvezels overheen.


Niet slecht voor een eerste poging al zeg ik het zelf.
Ik ga nog een beetje experimenteren met verschillende strooimaterialen maar de methode met de hortensia's bevalt me wel. Normaal gaat het meeste werk toch in het maken van de stam en takken zitten volgens mij. Dit boompje koste me een kwartiertje.
  ::) 4 bomen in een uur, 100 bomen delen door 4 = 25 uur :( 
Dat wordt een klusje voor de lange winteravonden.

Als jullie tips hebben voor het te gebruiken strooimateriaal dan hoor ik het graag.

Groetjes, Gert-Jan






Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #157 Gepost op: 17 augustus 2014, 19:25:11 »
Die hortensia bloemen hebben een mooie boom vorm.
Zelf maak ik voor loofbomen strooisel van gezeefd zaagsel, en dan met verf op kleur brengen. 
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #158 Gepost op: 17 augustus 2014, 20:57:39 »
Mooi gedaan, Gert-Jan.
Zo'n takje van een hortensia heeft verder geen voorbehandeling nodig?
Mijn tuin staat vol van die planten.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #159 Gepost op: 17 augustus 2014, 21:10:40 »
Super tip van de Hortensia takjes Gert-Jan. Ik ga daar ook eens wat mee doen. De boom zelf is inderdaad het meeste werk. Ik heb nog wel een tipje voor je. Probeer de stukjes schuurspons nog veel dunner/doorzichtiger te maken en dan bestrooien met heel fijn strooisel zodat je een beetje door de "bladeren" heen kan kijken. Dat geeft een mooier effect dan zo'n dichte deken. Maar voor een eerste boom ... mooi gedaan hoor. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #160 Gepost op: 17 augustus 2014, 21:44:18 »
Zo'n takje van een hortensia heeft verder geen voorbehandeling nodig?
Mijn tuin staat vol van die planten.
Ik knip ze van de struik en hang ze te drogen. Verder doe ik er niets aan.

Super tip van de Hortensia takjes Gert-Jan.
Ik kwam dit ergens tegen op het internet. Als je even zoekt op 'bomen maken met hortensia's' dan kom je enkele voorbeelden tegen.

Probeer de stukjes schuurspons nog veel dunner/doorzichtiger te maken en dan bestrooien met heel fijn strooisel zodat je een beetje door de "bladeren" heen kan kijken. Dat geeft een mooier effect dan zo'n dichte deken. Maar voor een eerste boom ... mooi gedaan hoor. ;)
In het echt kijk je meer door de boom heen dan op de foto. Komt door de belichting van bovenaf denk ik. Het grasstrooisel is al het fijnste dat ik kan bedenken. Maar het ging een beetje klonteren door de lijm. Volgende keer iets minder schuurspons en iets minder lijm dus.

Bedankt voor de tips en complimenten.

Gert-Jan

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #161 Gepost op: 17 augustus 2014, 22:41:37 »
Boom 2 is ook klaar. Voor deze boom heb ik geen schuurspons gebruik maar kant en klare foliage die ik had liggen.


En ik heb hier nog diverse andere materialen waarmee ik wil experimenteren. Kijken wat het makkelijkste werkt en wat uiteindelijk het mooiste resultaat geeft.

Dit krijgt dus een vervolg.  :)

Gert-Jan

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #162 Gepost op: 17 augustus 2014, 23:40:07 »
En nog maar eentje dan.  :)

Dit is de laatste voor vandaag hoor.


Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #163 Gepost op: 18 augustus 2014, 09:03:43 »
Die laatste boom is een fraai exemplaar!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #164 Gepost op: 18 augustus 2014, 11:02:19 »
Helemaal met Martin eens ... die laatste is zeer fraai. :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #165 Gepost op: 18 augustus 2014, 12:50:18 »
die laatste is inderdaad de mooiste Gert-Jan, ik zal moeder de vrouw eens even vertellen dat die bloemknoppen niet in de groene kleko mogen, ik hang ze hier wel op zolder zonder blaadjes ( nog wel even ruimte zoeken waar ;)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #166 Gepost op: 18 augustus 2014, 12:52:40 »
Moest je die takken niet een paar minuten in de magnetron doen om kleine beestjes dood te maken? Heb ooit zoiets gelezen, maar weet niet meer of dat specifiek over de hortensia ging.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #167 Gepost op: 18 augustus 2014, 13:51:17 »
Dank mannen,

Die laatste is inderdaad het beste. Drie keer is scheepsrecht.  :D Ik had nog een zakje met groene houtsnippertjes liggen. Toen Rick dat zaagsel noemde, bedacht ik ineens dat ik dat ergens had.

Takjes in de magnetron heb ik ook wel eens gehoord maar lijkt mij niet nodig. Ik heb hortensia's heel vaak als droogbloemen in huis staan en nog nooit last van "beestjes" gehad. Die droogbloemen staan een heel jaar en het lijkt mij dat als er dan nog niets gebeurd is er ook nooit iets mee gebeurd.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #168 Gepost op: 18 augustus 2014, 17:15:49 »
Niet om een aanvulling te leveren in de vorm van zinvolle feedback, maar meer om te laten weten dat ik je topic met belangstelling volg: mooie laatste boom!  ;D

Ik geloof dat we het daar op het forum wel eens eerder over hebben gehad:
Het zilvervisje (Lepisma saccharina), ook wel suikergast, is een klein insect, behorend tot de orde van de Zygentoma. In boeken en papieren aangetroffen 'zilvervisjes' zijn waarschijnlijk van een verwante soort, het papiervisje. Ze voeden zich met organisch materiaal, waarschijnlijk vooral suikers en wat complexere koolhydraten (stijfsel, zetmeel).

Ikzelf zou alles wat ooit geleefd heeft (takjes, plantjes) even (700 watt - 30 sec) in de magnetron stoppen. Ik heb wel eens gehoord dat een stel zilvervisje van een 1:87 woonwijk alle gordijnen hebben opgevreten.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #169 Gepost op: 21 augustus 2014, 22:50:04 »
Deze avond nog maar weer wat boompjes gemaakt. Iedereen was het er wel over eens dat van de eerste pogingen de derde het mooiste was. Toen ik die maakte heb ik geen foto's gemaakt van de werkwijze. Deze avond dus wel een paar foto's om te laten zien hoe ik ze nu maak.
Ik begin weer met een hortensiatak. Daarnaast gebruik ik zeeschuim.

Daar had ik nog een doos van liggen. Ze zijn eigenlijk bedoeld om per takje één boom van te maken. Er zaten 16 takjes in de doos dus daar zou ik 16 bomen van kunnen maken als ik ze heel gebruik. In plaats daarvan knip ik de takjes in kleine stukjes.

Deze kleine stukjes gebruik ik om het hortensiatakje wat voller te maken. Een zeeschuimtakje levert genoeg kleine stukjes op om 4 tot 5 bomen mee te maken.

Daarna druppel ik hobbylijm op de takjes en vervolgens draai ik het boompje door de groene houtsnippertjes.

Dat herhaal ik een paar keer en dan is dit het resultaat.


Ondertussen gaat het werk aan de baan ook langzaam door. De bergen beginnen aardig vorm en kleur te krijgen. Vanavond heb ik de ondergrond van de wijngaard van strooisel voorzien. Ik ben nog niet helemaal tevreden over de kleur. Het vraagt nog om wat vuil, onkruid, gras, en dorre twijgjes en meer van dat spul dat je normaal op zo'n ondergrond tegen komt.



Groeten, Gert-Jan



Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #170 Gepost op: 22 augustus 2014, 10:17:35 »
Mooi deze boompjes Gert-Jan echt mooi, maar die hortensia struik is zeker een andere soort als die wij hebben hier, ik heb van die bolle bloemetjes :(

En sorry dat ik het zeg hoor maar die trein die je daar op de baan hebt staan zal voor geen meter rijden later :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #171 Gepost op: 22 augustus 2014, 10:56:43 »
Hans er zijn ongeveer honderd verschillende soorten hortensia. Ik gebruik deze.

Dat is volgens mij wel de bekendste soort.

Dat treintje? Dat is mijn forum avatar en dat verschijnt af en toe ook op mijn foto's. Het zal inderdaad nooit een meter rijden maar hij mag af en toe op de baan staan omdat hij dezelfde hoogte en breedte heeft als de "echte" locs en dat is makkelijk als ik iets wil passen want ik heb hier alleen maar stoomlocs en daar zitten een hoop kwetsbare onderdeeltjes aan.

Groeten, Gert-Jan

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #172 Gepost op: 22 augustus 2014, 11:20:05 »
Aha ja wij hebben die de mini uitvoering van die hortensia's de bloemen zijn maar 9 cm in doorsnee denk ik.

dan dat treintje is leuk voor de hoogte en breedte maar let je ook op bij bochten sommige loc's steken dan ineens breder naast de baan als iets anders, dat was hier op de vloer met LGB ook zo ik had een caboose met zijlichten dat was de breedste wagon, mooi dat mijn Mallet dus breder was , die hing wat over in sommige bochten :(
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #173 Gepost op: 22 augustus 2014, 11:40:35 »
Dat is weer een heel mooi boompje Gert-Jan. Daar kan je er wel een paar van op je baan zetten hoor. Ze zijn zeer zeker een stuk mooier dan de winkel exemplaren.
Ga je voor de wijngaard ook kleine stukjes zeeschuim gebruiken? Als dat een beetje werkt kan ik dat ook mooi doen. Ik heb ook nog een berg die "bekleed" moet worden met druivenranken. ;D

Dat treintje is eigenlijk een soort "handtekening" geworden van je. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #174 Gepost op: 22 augustus 2014, 14:38:07 »
Hans, Mijn langste locomotief, de BR1, heeft al rondjes gereden op de baan met vier lange rijtuigen er achter en dat gaat allemaal goed. Maar bedankt voor de waarschuwing.  :) Dat geeft aan dat je meedenkt.

Pierre, Die wijnranken  ::) Ja daar moet ik er ook nog een paar honderd van maken. Ik weet nog niet hoe ik dat ga doen.
Ik zat eigenlijk te wachten tot jij die van jou ging maken, dan kon ik jou idee jatten.  ;D

Groet, Gert-Jan