Auteur Topic: Bouw van de Moselstrecke.  (gelezen 186616 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #125 Gepost op: 3 maart 2014, 07:50:05 »
Als je toch van plan bent het kasteel te schilderen en hij is netjes in elkaar gezet zou ik hem niet gedeeltelijk weer slopen. Je blijft altijd wat zien van zo'n slooppartij of hebt er heel veel werk aan om het weg te werken. Ik kies er in zo'n geval wel voor om het gedeelte waar de lampjes/ledjes komen van buiten eerst zwart te schilderen. Dat werk ook. De naden die een kiertje geven kan je vooraf dichten met een klein kwastje met witte houtlijm. Daarna in de definitieve kleur en kan er geweatherd worden. Het bespaard je een hoop sloopwerk en je kasteel blijft netjes.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #126 Gepost op: 3 maart 2014, 09:38:06 »
Mooi weer dit, ik smul ook weer van de antwoorden en de hulp voor de afwerking.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #127 Gepost op: 4 maart 2014, 20:59:30 »
Hallo allemaal,

Het berglandschap is in ruwbouw bijna klaar. Volgende stap is dan het afwerken. Dat betekent dat er tunnelportalen, tunnelwanden, galerijen en keermuren gebouwd moeten worden. Hier op het forum heb ik van verschillende mensen hele mooie resultaten gezien in klei en daarbij wordt dan vaak de Action genoemd als goedkope leverancier. Gisteren dus naar de Action geweest om een paar pakjes te kopen. 
Ook hier op het forum een beetje gezocht naar de methode om dit te verwerken. Dan zie ik dat met een mesje alle steentjes één voor één in de klei worden gekrast. Dat lijkt mij een tijdrovend klusje en ik heb na zitten denken of het ook anders kan.
Vandaag kreeg ik een idee. Ik heb een dun plakje van de klei op een brugpijler gedrukt.


Daarna voorzichtig het plakje weer van de pijler afpellen en met een mesje er een recht stuk uitsnijden.

vervolgens heb ik het plakje op een blokje hout gelijmd

Nu heb ik een mooi stempelblokje waarmee ik het steenpatroon straks in de zachte klei kan stempelen.

tenminste...... dat is het idee. Eerst wachten tot de klei goed uitgehard is en dan eens proberen of het ook echt werkt.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #128 Gepost op: 4 maart 2014, 21:04:10 »
Ik vind het een heel moedig experiment om het met klei te doen. In eerste instantie zou ik denken dat giethars harder wordt en minder snel breekt. Maar als dit gaat werken dan ga ik het zeker ook uitproberen.
Succes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #129 Gepost op: 4 maart 2014, 21:23:38 »
Ik heb ook een soortgelijk projectje gedaan Gert-Jan. Het blijkt dat je slecht wegkomt met zo'n groot vlak. Je moet verschrikkelijk hard duwen voor de afdruk in de klei staat. Daar kan de ondergrond niet altijd tegen en duw je snel iets kapot. Beter kan je ongeveer een derde van deze oppervlakte gebruiken. Bovendien doe je niet zoveel stempelen met een kleistempel omdat er steeds stukjes afbrokkelen en het plaatje steeds gladder wordt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #130 Gepost op: 4 maart 2014, 21:25:06 »
Kijk dit is leuk om te volgen, lekker doorgaan met experimenteren Gert-Jan
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #131 Gepost op: 4 maart 2014, 21:33:07 »
Ik heb daar ook wel eens over nagedacht, maar was bang dat het net wat Pierre zegt, het te snel slijt, en gaat brokkelen. Maar dat is puur theorie, dus wel benieuwd naar de resultaten.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #132 Gepost op: 4 maart 2014, 21:38:26 »
Het is inderdaad nog maar een experiment. Ik weet ook nog niet hoe het gaat werken.
Ik heb ook wel giethars in huis. Als het met de klei niet werkt kan ik het daar altijd nog mee proberen. Ook kan ik nog experimenteren met het juiste formaat van de stempel.

Ik ben zelf net zo nieuwsgierig naar het resultaat als jullie.  :)

Groeten, Gert-Jan


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #133 Gepost op: 4 maart 2014, 22:20:57 »
Lekker doorgaan! Volgens mij wordt dit leerzaam voor ons allen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #134 Gepost op: 5 maart 2014, 10:51:11 »
Is die klei niet slapper te maken met iets, het harden duurd dan wel iets langer maar stempellen gaat wel makkelijker dan lijkt mij.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #135 Gepost op: 5 maart 2014, 11:51:16 »
Krijg door dat geklei van Gert-Jan wel ineens een ander idee: volgens mij kun je met dit spul prima Franse 1:48 gevels maken. Ik denk dat ik dan uit een stuk dun Lundia-triplex de vorm van de gevel zou uitzagen, die vorm zou insmeren met verdunde houtlijm, daar overheen een dunne laag klei zou uitrollen en dan (à lá Pierre) met de vorm van een kwast de stenen erin druk.
Het enige probleem is dan dat het triplex vrijwel zeker gaat kromtrekken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #136 Gepost op: 5 maart 2014, 13:36:37 »
Krijg door dat geklei van Gert-Jan wel ineens een ander idee: volgens mij kun je met dit spul prima Franse 1:48 gevels maken. Ik denk dat ik dan uit een stuk dun Lundia-triplex de vorm van de gevel zou uitzagen, die vorm zou insmeren met verdunde houtlijm, daar overheen een dunne laag klei zou uitrollen en dan (à lá Pierre) met de vorm van een kwast de stenen erin druk.
Het enige probleem is dan dat het triplex vrijwel zeker gaat kromtrekken.

Dat kromtrekken kon nog wel eens meevallen Wim. Ik heb mijn vuurtoren gebouwd op een ondergrond van 3mm dik karton. Dit ingesmeerd met onverdunde houtlijm en daar een straatje op gestempeld in de klei. Je moet wel kleine stukjes tegelijk doen maar dat is bij een geveltje niet aan de orde. Dat is niet zo groot. Zou het toch eens gaan proberen als ik jou was.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #137 Gepost op: 13 maart 2014, 21:07:27 »
Hallo allemaal,

Ik ben een weekje naar Frankrijk geweest. Na terugkomst heb ik eerst rustig alle nieuwe berichten op het forum gelezen.
Je hebt heel wat in te halen als je een week afwezig bent!  :o

Daarna was het tijd om de stempel uit te proberen.

Ik heb een plankje ingesmeerd met houtlijm en daarna heb ik een laagje klei aangebracht.


De klei rol ik glad met een deegroller en daarna stempel ik de steentjes in de klei.


Met een mesje werk ik hier en daar nog wat voegen bij.  En dan is dit het resultaat.



Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #138 Gepost op: 13 maart 2014, 21:52:04 »
Nou Gert-Jan, ik kan niet anders zeggen dan dat het resultaat er veelbelovend uitziet.
Mooi gedaan!  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #139 Gepost op: 13 maart 2014, 23:03:13 »
Dat ziet er goed uit. :o  Wat zeg ik .... dat ziet er beregoed uit!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #140 Gepost op: 14 maart 2014, 10:23:16 »
Dat is knap gedaan, Gert-Jan.
In #106 liet je een foto zien van de drie bogen op de berg. Die had je gemaakt van foamboard 2 cm polystyreen.
Die bogen lopen in een bocht. Ga je die stukken ook van klei maken? Want ik ben benieuwd hoe je die bocht dan erin krijgt.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #141 Gepost op: 14 maart 2014, 15:38:28 »
Bedankt voor de complimenten.

In #106 liet je een foto zien van de drie bogen op de berg. Die had je gemaakt van foamboard 2 cm polystyreen.
Die bogen lopen in een bocht. Ga je die stukken ook van klei maken? Want ik ben benieuwd hoe je die bocht dan erin krijgt.
Goede vraag Roel, Daar heb ik zelf ook een tijdje over na moeten denken. Toen kwam ik op het volgende idee.

In plaats van een plankje gebruik ik een buigzaam plaatje foam. 


de werkwijze is vervolgens hetzelfde als de vorige muur. Insmeren met houtlijm en een laagje klei aanbrengen. Vervolgens stempel ik de steentjes in de klei.


Daarna boetseer ik twee randen om de bogen.


Terwijl de klei nog zacht is leg ik de muur te drogen op een pakje klei. Door zijn eigen gewicht zakt de muur nu vanzelf in een mooie boog.


Zoals jullie kunnen zien ben ik toch maar voor twee bogen gegaan i.p.v. drie.   Drie is te veel zeggen ze dan ook.  ;)

Terwijl deze muur licht te drogen ga ik verder met de rechte muur. Hieraan voeg ik twee steunberen en twee waterspuwers toe. In keermuren zitten altijd afwateringsgaten zodat er geen grondwater achter de muur kan ophopen, want daardoor kan de druk op de muur te hoog worden. Ook krijgt de muur een gevelsteen met het bouwjaar en tot slot een rand dekstenen.


Ook deze muur moet nu eerst goed drogen. Daarna krijgt hij een kleurtje en dan kan hij op de baan geplaatst worden.

Groeten, Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #142 Gepost op: 14 maart 2014, 17:48:50 »
Dat gestempel van jou is grandioos man. Ga zo door ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #143 Gepost op: 14 maart 2014, 18:50:57 »
wat een geweldig resultaat.
Zo zie je maar niet alleen in theorie denken, maar gewoon proberen, want het werkt echt goed.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #144 Gepost op: 15 maart 2014, 11:59:29 »
Dat gestempel van jou is grandioos man. Ga zo door ;)

Ik ga inderdaad lekker door met stempelen.  :)

De boogmuur is redelijk droog. Tijdens het drogen zijn er helaas wel wat scheurtjes in de klei ontstaan. Waarschijnlijk omdat de muur in een boog te drogen was gelegd. Die scheurtjes plamuur ik later wel dicht.
Inmiddels heb ik ook een tunnelportaal geboetseerd en gestempeld. Die lijm ik met houtlijm aan de arcademuur.

De naad tussen het tunnelportaal en de arcademuur moet ook nog geplamuurd worden. Op de muur heb ik een rand gemaakt in dezelfde stijl als de brug. Het was wel lastig om de rand van zachte klei mooi strak te krijgen. Ik laat het nu eerst goed drogen en daarna ga ik met schuren en plamuren proberen om mooie scherpe hoeken aan de rand te krijgen.
De bogen worden nog open gemaakt maar hier wacht ik ook nog even mee totdat de klei volledig is uitgehard.

Groeten, Gert-Jan

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #145 Gepost op: 15 maart 2014, 12:03:03 »
Die scheurtjes voegen wel de realiteit toe mijn idee, je ziet wel vaker scheurtjes in muren :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #146 Gepost op: 15 maart 2014, 17:52:52 »
Met bovengemiddelde interesse blijf ik dit volgen.
Wordt ook steeds nieuwsgieriger naar de geschilderde versie.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #147 Gepost op: 15 maart 2014, 18:17:50 »
Wat Hans zegt is ook waar. Af en toe een scheurtje mag best. Vraag maar aan de mensen in Groningen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #148 Gepost op: 15 maart 2014, 19:19:44 »
Wat die scheurtjes betreft hebben jullie misschien wel gelijk. Misschien dat ik de muur eerst verf en dan naderhand "voeg" met grijze plamuur. Dan lijkt het of de scheuren gerepareerd zijn met cement.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #149 Gepost op: 15 maart 2014, 19:50:25 »
Kijk: dát heet nou inzicht!  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)