Auteur Topic: Bouw van de Moselstrecke.  (gelezen 186607 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #100 Gepost op: 13 februari 2014, 21:38:46 »
Helaas krijg ik jou foto'niet te zien Gert-jan. :'(
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #101 Gepost op: 13 februari 2014, 22:04:21 »
Hoi Arend,

Ik weet niet hoe dit komt ???  Misschien kan één van de moderators even helpen?

 

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #102 Gepost op: 13 februari 2014, 23:00:10 »
Heb je foto's binnen, ziet er goed uit. er zitten toch een hoop kunstenaars op dit forum.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #103 Gepost op: 13 februari 2014, 23:37:50 »
Misschien kan één van de moderators even helpen?
Probleem opgelost.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #104 Gepost op: 13 februari 2014, 23:54:42 »
Ja, zo kan ik ook wel moderator worden. Wachten tot problemen zich vanzelf oplossen en dan met de eer gaan strijken! 
 :D ;) :P

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #105 Gepost op: 14 februari 2014, 00:11:42 »
Ja, zo kan ik ook wel moderator worden. Wachten tot problemen zich vanzelf oplossen en dan met de eer gaan strijken! 
 :D ;) :P
Dat mag jij best denken, maar ik heb via een PB contact gehad met Arend.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #106 Gepost op: 23 februari 2014, 16:13:48 »
Hoog tijd voor een update!

De laatste tijd ben ik bezig geweest met het maken van de kasteelberg. Hij is gebouwd op dezelfde manier als de wijnberg, alleen heb ik in plaats van foamboard 2cm polystyreen platen gebruikt. Eerst een geraamte maken, het geraamte dichtmaken met polystyreen platen en brokken en daar overheen is een laagje papiermaché aangebracht.
 
 
De vlakke bovenkant is de fundering voor het kasteel. Onderaan de berg heb ik terrassen gemaakt voor nog maar een wijnberg.
 
 
De rivierbedding zonder de brug. Deze heb ik tijdelijk verwijderd om overal beter bij te kunnen.

 
En met de brug weer op haar plaats. De brug moet overigens ook nog afgebouwd worden. Zoals jullie kunnen zien staat die nog niet met alle pootjes op de grond en omdat ik van een enkelsporige brug een dubbelsporige brug heb gemaakt, is de brug in de lengterichting doormidden gezaagd. De ontstane ruimte in het midden, moet bij alle bogen nog opgevuld worden.

Tot slot twee plaatjes met het kasteel op z'n plek.
 

Op de rechter foto staat ook een proefopstelling van een nog te bouwen galerij. Ik ben er nog niet helemaal uit of die twee of drie bogen moet krijgen. Daar hebben jullie vast wel een mening over die jullie met mij willen delen.  8)   

Groeten, Gert-Jan


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #107 Gepost op: 23 februari 2014, 17:04:18 »
Mooie update Gert-Jan. Je hebt lekker doorgewerkt ook. Echt bergen verzet ;D Mooi man.

Persoonlijk vind ik twee bogen galerij wel genoeg. Maar dat is zoals ik zeg persoonlijk. Anders wordt het zo'n gatenkaas en bovendien rij je dan uit de galerij bijna gelijk de brug op en dat zijn ook weer bogen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #108 Gepost op: 23 februari 2014, 17:09:52 »
Weer lekker bezig geweest, Gert-Jan.
Ik heb nooit met polystyreen gewerkt op de baan, omdat ik voor die troep een beetje bang ben. Maar zo te zien aan je foto's werkt het wel goed. Ik denk dat je de stofzuigerslang bij de hand moet hebben.
Wat je vraag betreft over het aantal bogen: ik vind zo'n doorkijkje wel leuk dus van mij mag het drie bogen worden.
Ik ga eens bij mij kijken of zoiets ook te realiseren valt.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #109 Gepost op: 23 februari 2014, 17:17:04 »
Twee bogen, maar je kunt die bogen ook smaller maken en dan heb je over dezelfde afstand drie bogen. Ga je dan de berg ietsje over die galerij heenbouwen of komen daar rotsblokken te liggen.
Mooie burcht daar op de berg.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #110 Gepost op: 23 februari 2014, 18:32:57 »
Zoo Gert jan, je bent aardig de lucht in gegaan en nog lekker opgeschoten ook!
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #111 Gepost op: 23 februari 2014, 20:20:07 »
Ik heb nooit met polystyreen gewerkt op de baan, omdat ik voor die troep een beetje bang ben. Maar zo te zien aan je foto's werkt het wel goed. Ik denk dat je de stofzuigerslang bij de hand moet hebben.
Als je het gaat snijden of zagen geeft het inderdaad een rommeltje. Ik gebruik een polystyreen snijder en dan valt het heel erg mee.

Zoo Gert jan, je bent aardig de lucht in gegaan en nog lekker opgeschoten ook!
Het lijkt een hele hoogte maar de berg is maar 35 cm hoog. Dat komt overeen met een heuveltje van slechts 30 m in het echt.

Twee bogen,
van mij mag het drie bogen worden.
Persoonlijk vind ik twee bogen galerij wel genoeg.

tussenstand  2 vs 3 bogen,  2:1
 
Ga je dan de berg ietsje over die galerij heenbouwen of komen daar rotsblokken te liggen.
Mooie burcht daar op de berg.
De bovenkant van de galerij heb ik nog niet over nagedacht. Waarschijnlijk de berg er iets overheen bouwen en verder bedekken met losse rotsblokken. Het is een lawinegalerij dus vallend gesteente lijkt mij daar op zijn plaats.

Bedankt voor de reacties.
Groeten, Gert-Jan

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #112 Gepost op: 23 februari 2014, 21:40:10 »
Toen ik de laatste foto's plaatste zag ik dat, doordat alles wit is, je veel minder dieptewerking in de rotsen ziet dan in werkelijkheid.
Vanavond dus maar gelijk een eerste laagje kleur aangebracht.
Ik zie heel veel mensen die hun bergen grijs maken. Persoonlijk vind ik dat een beetje saai. Ik heb op het www een beetje rondgekeken om te achterhalen wat voor kleur de rotsen langs de moezel in werkelijkheid hebben en dan kom ik hier op uit.


Mijn rotsen worden dus bruin.

Grote tube bruine acrylverf, grote platte kwast en een uurtje poetsen.




Het is nog maar een eerste laag maar het ziet er gelijk veel beter uit.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #113 Gepost op: 23 februari 2014, 22:12:33 »
Ik denk dat de keuze van je kleur heel goed uitpakt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #114 Gepost op: 23 februari 2014, 22:38:33 »
Lijkt verdraaid veel op de Great Canyon Gert-Jan. Laat Opa het maar niet zien!!

Het heeft wel wat Gert-Jan. Een heel mooi begin. Ik ben zelf ook niet zo van dat grijs. Bij mij zijn de rotsen ook bruin/rood/beige. Beetje hetzelfde. Niet alles is leisteen ... toch?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #115 Gepost op: 23 februari 2014, 22:43:02 »
Volgens mij heb je een aardig goede kleur te pakken.
Vaak wordt er inderdaad veel te grijs . Jij heb je huiswerk goed gemaakt.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #116 Gepost op: 23 februari 2014, 23:06:51 »
Gert Jan ik vind dat je geweldige vorderingen hebt gemaakt.
De kleur vind ik al erg natuurlijk overkomen prachtig, Wietse heeft hier even bij staan kijken want dit heeft hij dus ook in zijn hoofd voor zijn baan  ;)
Fotografen met passie.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #117 Gepost op: 2 maart 2014, 15:42:53 »
Hallo allemaal,

Voor de volgende berg heb ik inmiddels het geraamte ook klaar. Gebouwd van 2cm polystyreenplaat. 


De kasteelberg heeft een eerste drybrush gekregen met een bruine kleur die iets lichter is dan de basiskleur.


De voet van het kasteel was grijs. Om de kleur straks goed aan te laten sluiten op de berg heb ik die rotsen wit geverfd. Nu heeft de ondergrond dezelfde kleur als de grondkleur van de berg.


Als de witte grondverf straks droog is, krijgt hij dezelfde behandeling als de berg en dan moet de kleur mooi aansluiten.
Ik moet dan wel op de één of andere manier die horizontale naad nog camoufleren, want die valt nu wel heel erg op.
 

Groeten Gert-Jan




Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #118 Gepost op: 2 maart 2014, 16:18:17 »
Ik zou de naad voor het verven opvullen met papierpulp. dan zie je er niks meer van, maar is in de toekomst wel weer redelijk makkelijk te verwijderen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #119 Gepost op: 2 maart 2014, 16:37:43 »
Aan die oplossing heb ik zelf ook al gedacht. Het kasteel moet echter nog geschilderd, gevoegd en geweatherd worden en dan is het wel gemakkelijk als ik het van z'n plek kan halen. Voorlopig kan ik die naad dus nog niet dicht maken. Misschien kan ik het camoufleren met wat begroeiing.

Groeten, Gert-Jan



Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #120 Gepost op: 2 maart 2014, 21:29:18 »
Als je de platen polystyreen op elkaar plakt zou ik daarna nog even een mes over de naden halen Gert-Jan. Je ziet wel heel erg de overgang van de ene naar de andere plaat. Ik weet wel dat in het echt de lagen ook wel eens te zien zijn maar niet overal. Verder ben ik zeer onder de indruk van de kleuren die je gebruikt. Heel mooi.

Als het kasteel klaar is kan je ook gewoon de rand met papier-maché behandelen. Net als je gedaan hebt bij de polystyreen platen. Dan is het één geheel en in een noodgeval is je kasteel in een paar tellen weer los.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #121 Gepost op: 2 maart 2014, 22:37:10 »
Bedankt voor het compliment Pierre,

De naden tussen de polystyreenplaten worden nog weggewerkt als de papiermaché  er overheen gaat. De kasteelberg heb ik op dezelfde manier gemaakt en daaraan kan je zien dat de overgangen van de lagen vloeiender zijn. De lagen blijven nog wel enigszins zichtbaar, zoals je bij de kasteelberg ook kan zien, maar dit doe ik met opzet omdat, zoals je al aangaf, in het echt deze aardlagen ook vaak zichtbaar zijn.
Om het kasteel aan te laten sluiten op de berg kan ik dezelfde methode gebruiken maar, zoals ik al aangaf in mijn antwoord aan Rick, dan moet het kasteel wel eerst helemaal af zijn.

Groeten, Gert-Jan 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #122 Gepost op: 2 maart 2014, 23:05:17 »
...dan moet het kasteel wel eerst helemaal af zijn.
Zou jammer zijn als je wat vergeten bent en je moet je berg weer afbreken. Daarom staan m'n meeste bouwwerken nog los... voor als ik wat vergeet.  ;)
Dat dichtsmeren van die naad kan altijd nog.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #123 Gepost op: 2 maart 2014, 23:17:38 »
Er moet nog best veel aan het kasteel gedaan worden. Ik heb het tweede hands gekocht via mp. Het is heel netjes in elkaar gezet maar niet geschilderd en geweatherd en dat wil ik nog wel gaan doen. Ook zit er nog geen verlichting in en daarvoor zal ik het gedeeltelijk weer moeten demonteren want er zitten dus ook geen lichtmaskers in.
Voorlopig laat ik het kasteel dus los staan en zal die naad zichtbaar blijven.

groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #124 Gepost op: 2 maart 2014, 23:24:54 »
Verstandig besluit. Probleem is natuurlijk een beetje met al in elkaar gezette bouwwerken, dat je het zelf altijd anders zou doen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)