Auteur Topic: Bouw van de Moselstrecke.  (gelezen 186935 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #50 Gepost op: 2 juni 2013, 23:34:49 »
Een prachtschip! Jammer dat het ?cht niet past in periode II  :P W?l in III
Ik zit jullie te stangen. G?J?, in de binnenvaart is er in die periode niet zo gek veel veranderd. Ik denk dat-ie met een hogere mast met zo?n hijsboom prima in Periode II past.
Tom is hier echter de expert, want hij heeft een vaste drinkavond met modelbootbouwers.  8)

Aanvulling: ik zat er geloof ik niet ver naast met mijn hogere mast met hijsboom.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #51 Gepost op: 2 juni 2013, 23:53:22 »
Ik zal eerst eens kijken of het bouwdoosje er nog is en dan zal ik eens het een en ander navragen op mijn drinkavondje of anders bij vrienden van ons die zelf binnenvaartschippers zijn (geweest).
hun zoon zet het bedrijf voort met het ms Splendid van 135 mtr lengte en vaart met grote regelmaat op de Moezel.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

bob

  • Gast
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #52 Gepost op: 3 juni 2013, 11:23:47 »
Dit jaar gaan we vreemd ;), weekendje aan de Rijn bij Boppard.

Tom wijs plan. Ik ben liefhebber van de Rheinstrecke. Ik zie jullie al zitten op een terrasje aan de rijnoever,
jij met je rug er naar toe om het treinverkeer en de bahnstrecke te bekijken. :D

2 tips: 
-Sankt Goarshausen, de Loreley tunnel(ingangen), prachtig en zelf te koop in model.

-eten in de K?nigsbacher fabriek/restaurant, net onder Koblenz aan de rijnoever;
 klik

bob

  • Gast
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #53 Gepost op: 3 juni 2013, 11:31:25 »
Ik ben in bezit Eisenbahn Journal-
-Sonderausgabe1991_02 - Eisenbahnen im Moseltal 
-Special 1991_08 - Eisenbahnen im Moseltal II
-Sonderausgabe 1992_03 - Die rechte Rheinstrecke
-Sonderausgabe 1993_03 - Die linke Rheinstrecke

Misschien leuk om naar voorbeelden uit het grootbedrijf te kijken/lezen.
Dit zijn PDF bestanden van rond de 30 Mb.
Even een PB met je mailadres en ik stuur ze per wetransfer.com naar je toe!

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #54 Gepost op: 6 juni 2013, 23:58:07 »
Gisteravond en vandaag ben ik aan het hobbyen geweest met foamboard. Lekker licht materiaal en eenvoudig met een mes op maat te snijden.   


Van dit foamboard heb ik het skelet van een berg gemaakt.




Daarna met hetzelfde foamboard de hellingen van de berg opgevuld. Over de steilere hellingen bovenaan de berg heb ik horrengaas gespannen.


Het horrengaas bedek ik met stukken boomschors en een laag modellier masse van Busch.


Daarna kan de hele berg op zij plaats worden gezet.


Nu moet alles eerst een paar dagen drogen voordat ik er weer verder aan kan werken.

Groeten, Gert-Jan

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #55 Gepost op: 7 juni 2013, 00:08:16 »
Dat wordt straks vast een hele mooie wijnberg.
Het zou misschien wel mooi zijn als je het liet aansluiten in de hoek, dan denk ik dat je wat meer diepte gaat krijgen.
Blauwe lucht er achter met van die mooie wolken die soms boven de Moezel hangen en het plaatje is helemaal compleet.

Ik zie wel een gevaarlijk stukje rail zo langs de rand van de tafel lopen, kan je daar niet iets op verzinnen dat er geen trein vanaf kukeld, soort van vangrail of een randje landschap waar dan een trein op blijft liggen als het gebeurd.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #56 Gepost op: 7 juni 2013, 00:22:36 »
Dag G?J?,
Dat Modellier Masse f?r Gel?ndebau van Busch dat je gebruikt, werkt dat een beetje? En weet je ook het verschil met gips of Fix & Finish?
Wat eigenlijk mijn vraag is: wat zijn de verschillen tussen de diverse manieren om een berg te bekleden, qua droogtijd, structuur en natuurlijk ook de prijs.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #57 Gepost op: 7 juni 2013, 00:30:43 »
Ik gebruik oude kranten, water en houtlijm, volgens mij is dat de voordeligste manier en redelijk schoon.
Soms gooi ik er een handje zand of zaagsel doorheen.
Droogtijd afhankelijk van de dikte en de kamertemperatuur varieerd van 24 uur tot een week.
Met een plamuurmes gelijk te modeleren, als het hard is kan je er in boren, zagen en als het weg moet, nat maken en na een tijdje kan je het zo weghalen.

Gips is ook redelijk goedkoop, werkt wel al snel wat rommelig omdat men dan in het gips gaat hakken om er structuur in te krijgen. Snelle droogtijd, soms te snel.

De modelleerpastas vind ik wel mooi maar te prijzig en ook daar moet je structurr in brengen, droogrijd iets minder snel dacht ik dan gips maar ook wel redelijk snel.

Verder wordt er ook wel tegellijm gebruikt, geeft een mooie steenstructuur, is redelijk van prijs en droogt niet te snel.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #58 Gepost op: 7 juni 2013, 00:39:41 »
Dankjewel Tom. Inderdaad zit er in veel tegellijm een structuurtje, het plakt lekker en het wordt keihard. Ik heb ook wel eens Geelband gebruikt, daar zit ook een structuurtje in. Maar geeft een zooitje met aanmaken en aanbrengen. Vroeger had je steengaas dat kun je ook modelleren tot bergen. 
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #59 Gepost op: 7 juni 2013, 23:24:27 »
Dag G?J?,
Dat Modellier Masse f?r Gel?ndebau van Busch dat je gebruikt, werkt dat een beetje? En weet je ook het verschil met gips of Fix & Finish?
Wat eigenlijk mijn vraag is: wat zijn de verschillen tussen de diverse manieren om een berg te bekleden, qua droogtijd, structuur en natuurlijk ook de prijs.

Het is voor mij ook de eerste keer dat ik er gebruik van maak. Ooit een pakje cadeau gekregen. Ik vind dat het wel heel lekker werkt. Het was makkelijk aan te brengen en vandaag heb ik er weer even aan gewerkt. Het is nu half uitgehard en met een spatel kon ik er nu mooie strakke groeven in aanbrengen. Dat lukt je niet in papierpulp. Het droogt ook een stuk sneller dan die papierpulp. Volgens de verpakking duurt het twee dagen, en zoals het er nu naar uit ziet, denk ik dat het morgen inderdaad wel droog is. De prijs van een pakje is geloof ik ?7,- maar ik had voor deze berg wel het hele pakje nodig. Gips heb ik nog nooit gebruikt voor het maken van een landschap. volgens mij geeft dat alleen maar heel veel rommel. Het droogt denk ik wel sneller, maar je bent daarna waarschijnlijk veel langer bezig met het opruimen van de troep.

Groeten, Gert-Jan

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #60 Gepost op: 7 juni 2013, 23:40:45 »
Nu weet ik niet hoe strak de groeven zijn maar in mijn ouwe kranten ben ik er toch wel tevreden over.
De meeste mensen gebruiken dan behangerslijm en dat zal wel lastig werken want dan wordt het een beetje snotterig.
Met houtlijm en zand of zaagsel er doorheen desnoods met een eetlepel modelgips om het wat smeu?ger te maken lukt het dacht ik toch wel aardig.
Met behulp van plamuurmes en schildersmessen krijg je echt behoorlijke resultaten.



Het ligt er aan hoe droog of nat je het gaat bewerken, is het net er op dan zal het wegzakken maar gaat het uitharden dan is het goed te doen.
Ik maak soms papierpulp met extra houtlijm (? 1,59 bij de Action 250ml) en wat muurvuller en dat is dan binnen 24 uur droog alleen wil dat nog weleens wat krimpen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #61 Gepost op: 8 juni 2013, 22:37:08 »
Ok

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #62 Gepost op: 8 juni 2013, 23:15:42 »
De volgende keer dat ik met papierpulp ga werken, ga zeker jou recept eens uitproberen.
(Tenzij ik binnenkort weer een pakje Modellier masse cadeau krijg.)
Tsja G?J?, dat wordt een lastige: je verjaardag? Sinterklaas? Kerst? Wanneer zal ik weer zo?n pakje opsturen?  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #63 Gepost op: 8 juni 2013, 23:37:58 »
Eerstvolgende gelegenheid is dus pas in december als de goedheiligman weer langs komt.  :(
Ok?, Dan wordt het dus toch Tom zijn recept.  ;)


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #64 Gepost op: 9 juni 2013, 00:59:53 »
Ach G?J?, je kunt dan voor je Strecke verschillende manieren uitvogelen. Dat zal Tom ooit ook gedaan hebben. Die gast werd heus niet ineens wakker op een mistige dinsdagmorgen, met het meest briljante idee. Daar heeft-ie volgens mij j????ren lang op zitten broeden.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #65 Gepost op: 9 juni 2013, 14:49:40 »
Met houtlijm en zand of zaagsel er doorheen desnoods met een eetlepel modelgips om het wat smeu?ger te maken lukt het dacht ik toch wel aardig. Met behulp van plamuurmes en schildersmessen krijg je echt behoorlijke resultaten.
Hoe lang kun je jouw spul werkbaar houden, Tom?
Met papier en behangerslijm een redelijke tijd!
Ik denk jouw brij veel korter.
Ik ga dit toch ook eens proberen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #66 Gepost op: 9 juni 2013, 15:49:43 »
Je moet natuurlijk pas houtlijm en eventueel iets van gips toevoegen op het moment dat je er mee aan de slag gaat.
Ik heb altijd een emmer paraat staan met gemalen krantenpapier in water, doe er wel een scheutje detol in en dek het af want het kan behoorlijk naar rotte eieren gaan stinken.
Goeie laag water er op dan droogt het niet uit.

Als je alleen houtlijm gebruikt als bindmiddels dan kan je het zeker nog 2 dagen bewerken, in het begin zal het wel iets inzakken maar zodar het wat droger wordt is het met diverse gereedschappen mooi te vormen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #67 Gepost op: 9 juni 2013, 15:59:26 »
Zeg Tom, had jij niet ergens nog een draadje over het onderwerp bergwanden maken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #68 Gepost op: 9 juni 2013, 16:08:51 »
Zeg Tom, had jij niet ergens nog een draadje over het onderwerp bergwanden maken?

Hier komt net het zonnetje weer tevoorschijn, dus eerst ff lekker in de tuin, daatna zal ik wel eens ff kijken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #69 Gepost op: 9 juni 2013, 16:17:34 »
Dat lijkt me een zonnig plan  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #70 Gepost op: 9 juni 2013, 17:31:22 »
Zo, mijn uurtje zonnebaden zit er weer op.
Ik wil natuurlijk wel bruin zijn als ik op vakantie ga, anders val ik niet op tussen al die witte Hollanders straks aan het Gardameer en later in Griekenland :)

Draadje over rotsen maken staat hier

KLIK HIER VOOR ROTSEN MAKEN
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

GGoos

  • Gast
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #71 Gepost op: 13 juni 2013, 16:18:30 »
Wow, die rotsen zijn mooi gemaakt  :o

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #72 Gepost op: 20 juni 2013, 21:28:09 »
Vandaag begonnen aan de volgende berg.

het geraamte heb ik weer  gemaakt van foamboard en daarna zijn de hellingen bespannen met horrengaas.
In deze berg worden ook een tunnel en een brug verwerkt.


De modellier masse is op maar ik heb nog een potje tegellijm staan. Ik probeer het daar dus maar eens mee.
Boomschors heb ik nog genoeg, dus daar maak ik ook nu weer gebruik van.

De bedding voor een waterval.

Alles staat nu te drogen. Als de tegellijm morgen is uitgehard, kijken of daar dan nog goed structuur in aan te brengen is.

Groeten, Gert-Jan





Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #73 Gepost op: 20 juni 2013, 21:49:03 »
Je kan ook heel goed de tegellijm met krantenpulp mengen.

Ik kwam nog wat aardige foto's tegen, misschien heb je er wat aan voor de inspiratie.





Maar misschien ken je ze al ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #74 Gepost op: 20 juni 2013, 22:05:34 »
Dit voorbeeld laat w?l zien dat je niet zo?n idioot brede rivier hoeft te maken. De suggestie dat het water wel eens een heel stuk breder zou kunnen zijn, zegt eigenlijk al genoeg.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)