Auteur Topic: Bouw van de Moselstrecke.  (gelezen 186919 keer)

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #25 Gepost op: 24 mei 2013, 19:42:45 »
Ik heb inderdaad ook alles aan baanplan in m?n hoofd, maar in mijn hoofd lijkt alles vaak veel groter dan de werkelijkheid. Ik denk dat dat iets is waar mannen vaker last van hebben.  :)
Inderdaad, je kunt met dat schaduwstation basic beginnen en later altijd nog uitbouwen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #26 Gepost op: 24 mei 2013, 21:11:48 »
Ik heb inderdaad ook alles aan baanplan in m?n hoofd, maar in mijn hoofd lijkt alles vaak veel groter dan de werkelijkheid. Ik denk dat dat iets is waar mannen vaker last van hebben.  :)

Mijn hoofd is net als een vrouwen handtas, er zit veel te veel in en als je iets nodig hebt kan je het niet vinden.

Groeten, Gert-Jan

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #27 Gepost op: 30 mei 2013, 00:21:48 »
Hallo allemaal,

Mijn baan heeft de naam Moselstrecke gekregen, omdat ik mijn inspiratie haal uit het prachtige landschap rond de moezel, waar ik al heel wat vakanties heb doorgebracht. Mijn baan wordt zeker geen exacte replica van het origineel maar een fantasie daarop.
In mijn speurtocht naar voorbeelden van de Moselstrecke om te gebruiken op mijn baan, kwam ik op de site van de Duitse modelspoorvereniging MEC Krefeld. Zij hebben het origineel dus wel zo exact mogelijk gekopieerd, en ik was zo onder de indruk van de plaatjes, dat ik ze jullie niet wou onthouden.

     
 Op ware grote                                                    In schaal H0

     

     

Als je meer wil zien, kijk hier

Groeten, Gert-Jan

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #28 Gepost op: 30 mei 2013, 08:36:08 »
Het ziet er prachtig uit, daar is zeker wel wat mee te maken.
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #29 Gepost op: 30 mei 2013, 10:58:42 »
De modelbaan ziet er beter uit dan het origineel. Wat ik ook wel knap vind is dat ze gezien de beschikbare ruimte, de helling wat steiler hebben gemaakt, waardoor er ook een veel beter beeld ontstaat.
Lijkt me een geweldige uitdaging om uit te voeren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #30 Gepost op: 30 mei 2013, 11:19:23 »
Als je het zo voor elkaar gaat krijgen dan vind ik het heel erg knap. Dat is prachtig gedaan. Maar is dan ook een clubbaan, waar met meerdere mensen aan gewerkt wordt.
Thuis zit je toch met de beperkte ruimte, en dat je alles alleen moet doen(tijd).
Ik zou er voor tekenen als ik dit kon.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #31 Gepost op: 30 mei 2013, 13:12:31 »
De modelbaan ziet er beter uit dan het origineel. Wat ik ook wel knap vind is dat ze gezien de beschikbare ruimte, de helling wat steiler hebben gemaakt, waardoor er ook een veel beter beeld ontstaat.
Lijkt me een geweldige uitdaging om uit te voeren.

De foto's van het origineel hebben ze duidelijk in het verkeerde seizoen genomen. In de zomer is het daar allemaal prachtig groen en ziet het er een stuk beter uit.
Wat ik wel heel erg mis aan de modelbaan is de Moezel. Op de voorgrond stopt de baan vreemd genoeg bij de oever.  Bouwen ze een schitterende Moezelbaan, laten ze het belangrijkste thema weg?

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #32 Gepost op: 30 mei 2013, 13:16:38 »
Nou Gert Jan,
Misschien zit dat daar nog in de planning, want ze zijn geloof ik nog niet helemaal klaar. Als je met de hoogtematen een beetje gaat spelen, is daar wellicht ruimte voor te maken. Ik weet niet of je iets met boten hebt, maar een fraai binnenvaartschip in het water maakt het plaatje wel compleet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #33 Gepost op: 30 mei 2013, 13:31:54 »
De Moezel heeft heel veel binnenvaart maar ook heel veel sluizen.
Mag er graag een weekeindje uit gaan, Cochem, Traben Trarbach en Bernkastel zijn bij ons wel favoriet.
Dit jaar gaan we vreemd ;), weekendje aan de Rijn bij Boppard.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #34 Gepost op: 30 mei 2013, 16:20:52 »
Er komt zeker een stukje van de rivier op mijn baan. Een binnenvaartschip waarschijnlijk ook wel. De rivier wordt echter niet breed, dus voor een varend schip heb ik geen ruimte. Het wordt waarschijnlijk een schip dat ergens aan de kade aangemeerd ligt om gelost en geladen te worden. Een sluis heb ik ook al aan zitten denken maar ik weet nog niet of ik daarvoor beschikbare ruimte heb. Voorlopig zijn het allemaal plannen voor de toekomst, want zo ver ben ik nog lang niet.

Groeten, Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #35 Gepost op: 31 mei 2013, 20:48:19 »
De Moezel ... da's een mooie omgeving waar prima wat van te maken is. Ben ook zeer benieuwd naar het resultaat.

Als je het water aan de voorkant laat lopen (uhe .. stromen) dan hoef je niet de hele rivier te zien en kan je best een binnenvaartschip laten "varen" op dat stukje water.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #36 Gepost op: 31 mei 2013, 22:04:58 »
Het water komt ook aan de voorkant, maar het wordt ongeveer 15 cm breed. Dan vaart zo'n schip wel heel dicht langs de oever.

Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #37 Gepost op: 31 mei 2013, 23:27:37 »
Het water komt ook aan de voorkant, maar het wordt ongeveer 15 cm breed. Dan vaart zo'n schip wel heel dicht langs de oever.

G?J?

In een (halve)sluis misschien? ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #38 Gepost op: 1 juni 2013, 01:06:04 »
Het water komt ook aan de voorkant, maar het wordt ongeveer 15 cm breed. Dan vaart zo'n schip wel heel dicht langs de oever.
Gezien de schaal en je beschikbare ruimte zul je hier en daar wat water bij de (moezel)wijn moeten doen. Een sloot van 15 cm lijkt me genoeg om de indruk te wekken van een rivier. Suggestie en geloofwaardigheid, daar kom je een eind mee. :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #39 Gepost op: 1 juni 2013, 01:32:40 »
Als je een Kempenaartje neem dan zit je op een schaal lengte van 63cm en een breedte van 7,5cm.
Dat zou toch wel gaan in 15cm breedt water. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #40 Gepost op: 1 juni 2013, 01:41:01 »
Tom, Ik dacht dat ik een nachtmens was, maar jij kunt er ook wat van  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #41 Gepost op: 2 juni 2013, 22:10:46 »
Als je een Kempenaartje neem dan zit je op een schaal lengte van 63cm en een breedte van 7,5cm.
Dat zou toch wel gaan in 15cm breedt water. ;)

Dat zou wel passen ja. Maar wat ik bedoel is dat de moezel in het echt veel breder is en ik met die 15 cm dus alleen een klein gedeelte daarvan langs de oever weer kan geven. In het echt varen de binnenschepen niet zo vlak onder die oever. Om op een realistische manier een binnenvaartschip te verwerken, denk ik dus dat deze beter aangemeerd kan liggen.

Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #42 Gepost op: 2 juni 2013, 22:18:44 »
Dat zou je inderdaad kunnen doen. Alhoewel ik oprecht denk dat als je slechts een deel van die behoorlijk brede Moezel op je baan zou maken, het evengoed heel geloofwaardig en fraai over zou komen.
Volgens mij heeft je idee veel potentie.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #43 Gepost op: 2 juni 2013, 22:28:05 »
Dat deel van de moezel komt er ook zeker. En een schip waarschijnlijk ook wel. Alleen een varend schip op dit smalle stukje lijkt mij gewoon niet realistisch overkomen.
Maar goed, voorlopig zijn het plannen voor de toekomst, want zo ver ben ik nog lang niet.

Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #44 Gepost op: 2 juni 2013, 22:36:15 »
Ach... it is altijd lekker om idee?n in je hoofd te hebben. Naarmate de tijd verstrijkt krijg zo?n plan ook steeds meer vorm.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #45 Gepost op: 2 juni 2013, 22:56:44 »
Ik kwam trouwens pas nog een bouwdoosje tegen van Artitec bij H.I.P. te Werkendam.
deze zijn normaal aardig aan de prijs maar nu gaat het daar weg voor de helft van de prijs.
Zal binnenkort eens kijken of het er nog is, wlek model en wat het moet kosten.
Misschien is het wel wat voor je, ik laat nog wel daar over wat weten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #46 Gepost op: 2 juni 2013, 23:02:47 »
Ho! Ho! Hebben we daar niet een verkoophoekje voor?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #47 Gepost op: 2 juni 2013, 23:05:20 »
Bedankt Tom,
Welk model weet ik zelf ook nog niet. Moet wel periode II zijn en weet eerlijk gezegd niet hoe de schepen er toen uit zagen.
Ach... it is altijd lekker om idee?n in je hoofd te hebben. Naarmate de tijd verstrijkt krijg zo?n plan ook steeds meer vorm.
Dat is waar Wim, Ik heb voor heel veel dingen op mijn baan al plannen, terwijl ik er nog lang niet aan toe ben. Als ik er straks dan wel aan toe ben, is het in ieder geval allemaal goed doordacht. 
Dus nu we het er toch over hebben; Is er hier iemand die kan vertellen wat voor binnenvaartschip ik moet gebruiken voor periode II ?

Alvast bedankt, Gert-Jan

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #48 Gepost op: 2 juni 2013, 23:17:30 »
Nee Wim, dat valt niet onder het verkoophoekje, dit is iemand proberen te helpen met de aanschaf van iets. :D

G?J?, volgens mij is het deze KLIK

Volgens mij is dit wel een van de schepen van voor de WOII
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #49 Gepost op: 2 juni 2013, 23:33:59 »
Tom,
Dat vind ik er toch al wel heel modern uit zien. Ik heb er geen verstand van, maar ik zat zelf meer te denken aan zoiets.