Auteur Topic: Bouw van de Moselstrecke.  (gelezen 187455 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #75 Gepost op: 20 juni 2013, 22:39:56 »
Ik vind die druiven ook wel mooi. Moet ik ook weer eens mee aan de gang gaan. Van de winter maar weer :-[.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #76 Gepost op: 20 juni 2013, 22:56:57 »
Dat zijn mooie plaatjes Tom. Nee deze had ik nog niet gezien. Ja zoiets moet het dus worden uiteindelijk.
De rivier zal op mijn baan ongeveer net zo breed worden. Die wijnbergen dat wordt inderdaad nog een hele klus.
 
Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #77 Gepost op: 7 december 2013, 17:50:05 »
Nu ik merk dat je dezer dagen weer wat vaker op je zolder zit: kunnen we hier binnenkort nog wat updates verwachten?
 :) (blije verwachtingsvolle smiley)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #78 Gepost op: 7 december 2013, 18:27:17 »
Wel toepasselijk in deze tijd van het jaar . 'Vol verwachting klopt ons hart,..'  :D
Maar volgens mij is die ouwe inmiddels weer naar Spanje.  :P

Ja Wim, ik was het wel van plan. Ik ben de laatste tijd bezig geweest met rails leggen.
Ik ben eigenlijk meer een "scenery man" en rails leggen vind ik dus een saai klusje. Vandaar dat ik al heel lang geen updates heb geplaatst.
Maar de rails liggen nu bijna allemaal op hun plaats, dus binnenkort kunnen jullie een update verwachten.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #79 Gepost op: 7 december 2013, 19:05:56 »
Leuk!
Ik ben ook meer van de scenery. Niet verder vertellen, maar die rails en treinen is bij mij eigenlijk meer bijzaak.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #80 Gepost op: 7 december 2013, 19:22:34 »
Ik denk dat het bij heel veel analoge rijders zo is. Ook bij mij is de scenery de hoofdzaak. Rail leggen doe ik vaak tussen door, of als ik echt niet verder kan.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #81 Gepost op: 16 december 2013, 19:50:48 »
Hallo allemaal,

Het is al weer veel te lang geleden dat ik hier iets van de vorderingen aan mijn baan heb laten zien!

Na een drukke periode op mijn werk, waarin ik geen tijd had om aan de baan te werken, heb ik vanaf begin november wel de draad weer een beetje opgepakt. Het vorderde echter traag want ik was bezig met rails leggen en dat is zo'n klusje dat ik eigenlijk niet graag doe.
Inmiddels ligt al het spoor en is het hoog tijd dat ik hier weer eens wat laat zien.

Omdat het al zo lang geleden is, eerst een plaatje van waar ik gebleven was.
 

En dan nu een plaatje van hoe ver het nu is.

Zoek de verschillen.

De meest ingrijpende verandering is de spiraal. die is verdwenen. Dat is dus één van de nadelen van werken zonder baanplan. Als je dingen weer moet af gaan breken, dan schiet het natuurlijk helemaal niet op! Maar die spiraal zat me gewoon in de weg. Hij liep vlak achter de stenen brug langs. Zo'n mooie brug hoort een dal te overspannen en met die spiraal er vlak achter was een mooi dal helemaal niet mogelijk. Dus ging de zaag er in! 

De tweede wijziging is dat er nu op meerdere stukken van het traject een dubbelsporige lijn is aangelegd. Dit is wel zoals ik het oorspronkelijk gepland had, maar om alles passend te krijgen, was het nog wel een heel gepuzzel. Om de rails overal mooi parallel te leggen, heb ik een malletje gemaakt.


Alle rails ligt op isolatie. De bekende "blauwe platen" Deze platen heb ik op de ondergrond gelijmd met houtlijm.


De rails heb ik daarop vastgeplakt met tweezijdig klevend plakband.


Rail op het plakband plakken en met een scherp mes het overtollige plakband wegsnijden. De rug van het plakband verwijderen en vervolgens de rail op z'n plek plakken.


Simpel, maar het werkt perfect. Dat plakband plakt enorm goed en als je gaat schroeven dan doe je toch de werking van je isolatie weer teniet.

Vervolgens heb ik de ruimte tussen het dubbele spoor voorzien van ballast. Hiervoor gebruik ik de 6479 ballast van Fleischmann, omdat die dezelfde kleur en structuur heeft als de ballast van de profigleis.

Eerst breng ik witte houtlijm aan tussen de sporen.


Daar strooi ik de ballast op en ik gebruik het malletje om de ballast mooi te verdelen.



Vervolgens besprenkel ik de ballast met verdunde houtlijm. Hiervoor gebruik ik een oud zeeppompje.


Dit is het resultaat nadat de verdunde houtlijm is aangebracht.


Als de lijm is opgedroogd verwijder ik met een zachte borstel het overtollige materiaal en dan is dit het eindresultaat.



Zo!   Dat is anderhalve maand werk samengevat in één update. 
Alle rails ligt, dus kan ik nu weer lekker verder met scenery!  :D    Da's veel leuker dan rails leggen!

Groeten, Gert-Jan







 

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #82 Gepost op: 16 december 2013, 20:11:49 »
GéJé,

rail leggen is een heel erg langdurig klusje, waarbij je weinig vorderingen ziet. Wel mooi die zelfde kleur ballast als de rails. Mooi een geheel. Nu langzaam aan het echte werk beginnen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #83 Gepost op: 16 december 2013, 20:38:12 »
Keurig werk GéJé . Dat heb je netjes opgelost met ballasten. Ook de kleur komt mooi overeen. Heb je de hele baan klaar en geballast? :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #84 Gepost op: 16 december 2013, 20:56:55 »
En gaat er dan nog een lekker roestig kleurtje overheen?  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #85 Gepost op: 16 december 2013, 21:01:07 »
Ha, Wim was me net voor. Dat was ook het 1ste wat in mij opkwam. Voor de rest: perfect!

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Online Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #86 Gepost op: 16 december 2013, 23:21:00 »
Beste GéJé,

Verdunde houtlijm heeft het nadeel dat het keihard wordt en dus weer geluid doorgeeft, ik doe het met Decobal van ER-Decor, maar er zijn nog andere "flexibel blijvende" lijmen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #87 Gepost op: 16 december 2013, 23:55:53 »
Dank voor de reacties heren,

De rails liggen nu inderdaad allemaal op hun definitieve plek.  Tenminste,..  op dit stuk van de baan. Want ik heb inmiddels al plannen voor een uitbreiding. Ik heb namelijk nog een aantal industriegebouwen en ook nog toebehoren voor een grote baanwerkplaats. Die kan ik allemaal niet op deze tafel kwijt, dus er moet een stuk bij komen.
De ballast heb ik alleen aangebracht tussen de stukken dubbelspoor. Uiteraard komt er nog roest op het spoor en de ballast. Ook de vervuiling en groene aanslag moeten nog worden aangebracht.

Ik weet dat met de verdunde houtlijm de ballast hard wordt. Ik heb de isolatieplaten daarom door laten lopen. De twee sporen en de ballast daartussen liggen dus, als één geheel, op de isolatie. Zonder contactgeluid met de bodemplaat lijkt het mij dus geen probleem als de ballast hard opdroogt. 

Groeten, Gert-Jan

Online Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #88 Gepost op: 17 december 2013, 10:20:32 »
Beste Géjé,

Als ik mijn Märklin -rails nog los op de isolatie heb liggen heb ik een bepaald "zacht" geluidniveau, als ik ze daarna vastlijm, ook met flexibele lijm, heb ik meer geluid, als ik daarna ballast met die flexibele lijm, dan heb ik nog wat meer geluid.

Ik zou het even testen voordat je je hele baan gedaan hebt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #89 Gepost op: 17 december 2013, 17:25:02 »
Ach, en geluidsoverlast is natuurlijk een relatief begrip. Als je om drie uur in de nacht een keer zou besluiten om een paar baantjes te trekken op je modelspoorbaan en je hebt dan de hele buurt in pyjama's voor je deur staan; dán heb je een geluidsprobleem.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #90 Gepost op: 12 januari 2014, 18:13:55 »
Hallo allemaal,

Sinds de vorige update is het spoor nu geëlektrificeerd. Aangesloten op twee trafo's. De wisselaandrijvingen zijn ook aangesloten. Alle bedieningsknopjes hangen nog wel los. Ik moet nog een controlepaneel maken. Hier en daar moest er aan enkele op maat gemaakte railstukken ook nog worden gesoldeerd. Daarna alle rails geschuurd en schoongemaakt. De eerste treintjes hebben inmiddels een proefrondje gereden en alles werkt.   

Ik heb hier nooit een baanplan gepost. Tijdens het bouwen verander ik nog wel eens iets in de plannen. Nu de lay-out echter vast ligt heb ik vandaag een tekening gemaakt om jullie te laten zien hoe het er nu voorstaat.

Geen baanplan dus maar meer een baan nabeschouwing.  ;D

 

- De rode sporen liggen op het lage niveau
- De groene sporen op het hoge niveau ( 15cm)
- Op de voorgrond komt de rivier en deze krijgt twee zijriviertjes. De linker wordt een bergbeek en
   de smallere rechts wordt de slotgracht van de vestingstad.
- Links komt een berg met kasteel schloss falkenstein
- Rechts de wijnberg waarvan jullie de bouw eerder in dit topic al gezien hebben.
-De (nu nog doodlopende) sporen linksonder wou ik eerst met een bocht onder de tafel laten 
  verdwijnen om daar een schaduwstation te maken. Inmiddels heb ik besloten dat er links een 
  uitbreiding van de tafel komt waar de baanwerkplaats en een industriegebied op komen.

Wijzigingen voorbehouden! over alles wat nog niet gebouwd is, kan ik nog zomaar van gedachten veranderen.  8)

Groeten, Gert-Jan

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #91 Gepost op: 12 januari 2014, 19:17:35 »
Leuk plan, veel water en ..... een vestingstad  ;D ;D ;D Laat ik dit nou eens met argusogen gaan volgen  ;)

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #92 Gepost op: 12 januari 2014, 19:53:35 »
Jack, Die vestingstad is al klaar dus die kan je al bewonderen.
Kijk hier maar
Hij staat als module te wachten om straks in z'n geheel op de baan te worden gezet.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #93 Gepost op: 12 januari 2014, 19:59:21 »
Gert-Jan, ik vind je baanontwerp even eenvoudig als briljant. Mooi ook dat de bochten verdwijnen achter de wijnberg en je kasteel, waardoor je de 8-vorm mooi aan het zicht onttrekt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #94 Gepost op: 12 januari 2014, 20:13:26 »
Dat draadje had ik nog niet gezien, ga ik eens op mijn gemak doorheen. Leuk!

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #95 Gepost op: 12 februari 2014, 08:23:53 »
Gert-Jan ... ik loop toevallig eens door dit draadje heen en zie dat je bij de linker bocht op je baanplan een sluiting veroorzaakt! :o De binnenste bocht gaat goed maar de buitenste bocht komt weer op dezelfde rails uit. Dat gaat bij 2-rail niet goed komen. Of moest dit bewust een keerlus worden? Dan heb ik natuurlijk niets gezegd. ;)

Even een andere vraag ... is er nog wat gebeurd in Moselstrecke de laatste tijd?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #96 Gepost op: 12 februari 2014, 18:56:43 »
Pierre,
Bedankt voor de waarschuwing maar er is geen probleem. Dat is inderdaad een keerlus en over hoe ik dit opgelost heb kan je hier lezen. klik

En hoewel ik niet veel laat zien de laatste tijd, word er weeldegelijk gewerkt aan de baan. Ik zal binnenkort weer eens wat laten zien.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #97 Gepost op: 12 februari 2014, 20:11:02 »
Nou, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Vooral die wonderschone rivier. En nu we toch bezig zijn: dat station heeft maar één perron. Is het niet mogelijk om de bocht in die rivier ietsje naar links te laten meanderen? Dan heb je volgens mij ruimte voor een extra perron aan de overzijde van het station.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #98 Gepost op: 12 februari 2014, 20:35:52 »
Sorry Gert-Jan ... dat draadje had ik even gemist ::)

Ben zeer benieuwd wat je ons gaat laten zien. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #99 Gepost op: 13 februari 2014, 19:58:53 »
Sorry Gert-Jan ... dat draadje had ik even gemist ::)
Geen probleem Pierre. We missen allemaal wel eens iets. Het feit dat je het meld, betekend dat je meedenkt en dat vind ik leuk.

Nou, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Vooral die wonderschone rivier. En nu we toch bezig zijn: dat station heeft maar één perron. Is het niet mogelijk om de bocht in die rivier ietsje naar links te laten meanderen? Dan heb je volgens mij ruimte voor een extra perron aan de overzijde van het station.
Er komt een tweede perron tussen de rails Wim.

Groeten, Gert-Jan