Auteur Topic: DVD brander motortje in een Lima V200  (gelezen 8136 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
DVD brander motortje in een Lima V200
« Gepost op: 7 mei 2013, 21:13:26 »
Vandaag de op de vrijmarkt gevonden V200 van Lima wat nader bekeken en deze blijkt een totaal verbrand motortje te hebben en het onderstel daar mankeert ook het ??n en ander aan.



Nou kreeg ik vorige week of zo een goede tip (nog bedankt Rick) dat je een motortje uit een CD-ROM  speler ook kunt gebruiken als vervanging van een Lima motortje. Lijkt me een leuk project om eens te gaan uitproberen met dit afdankertje. Bovendien lopen de Lima motoren toch niet echt mooi dus er is niets aan verloren. Gelukkig heb ik nog een paar oude DVD branders liggen. Dat kan nooit veel verschillen met een CD-ROM speler. Eerst maar eens een slachtoffer op de keukentafel leggen en uit elkaar fr?belen.



Na een kwartiertje sloopplezier blijft er een handjevol leuke frutsels over waar best nog meer aardige knutselspulletjes bij zitten ?? maar dat terzijde.



Ik verwijder het binnenwerkje van het Lima motortje en vijl het overtollige nokje en lagerhuisje weg zodat er een leeg motorhuisje over blijft.



In mijn laatje met tandwieltjes vind ik gelukkig een passend tandwieltje wat ik precies op het asje kan schuiven. Da?s een mazzeltje. Ik soldeer met motortje los van het printplaatje en zet de schroefdraad gaatjes over op het motorhuisje. Na de gaatjes geboord te hebben maak ik hier sleufgaatjes van met een heel dun rattenstaartje. Nu kan ik het motortje monteren en met de sleufgaatjes precies op maat zetten zodat ik de juiste speling heb tussen de tandwielen en het geheel lekker soepel loopt. De schroefjes die ik daarvoor kan gebruiken komen ook uit het DVD brander sloopproject.






De kap van de loc is in prima staat maar aan de binnenkap moet ik twee nokjes plakken van de top verlichting. Ik gebruik hier een stukje gietboom voor. Van het onderstel is de voorkant niet compleet en zijn er wat brokstukken die weer vastgelijmd moeten worden. Het ontbrekende deel moet ik helaas zelf maken. Eens even kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen.

 






Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2013, 21:32:02 »
Zit ik toch wel op het goede forum??  ;D  :D

Tsjonge, tsjonge Pierre je laat ons weer versteld staan!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2013, 21:37:21 »
Zit ik toch wel op het goede forum??  ;D  :D
Tsjonge, tsjonge Pierre je laat ons weer versteld staan!

Ach Johan ...... dit leek me wel weer eens een leuk tussendoor projectje. Ik was nu al weer zo lang bezig met mijn station dat ik dacht ...... kom. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2013, 21:39:34 »
Zit ik toch wel op het goede forum??  ;D  :D
Tsjonge, tsjonge Pierre je laat ons weer versteld staan!

Ach Johan ...... dit leek me wel weer eens een leuk tussendoor projectje. Ik was nu al weer zo lang bezig met mijn station dat ik dacht ...... kom. :P

Volgens mij heb jij niets anders dan die tussendoor projectjes!  :P  :P
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2013, 22:33:46 »
Daardoor blijft het leuk om met je treinmodelbouw bezig te zijn. Te lang aan ??n ding is reuze saai. Vandaar mijn tussendoor projectjes. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2013, 12:17:37 »
Maar nu de grote vraag: hoe loopt een CD-motortje in een Lima-loc?  :) is dit een aanrader?
En vraag twee: dat motortje met dat wormvormige asje waarmee de CD-lade open en dicht ging, ga je daar een schuifdeur mee openen en sluiten?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2013, 12:48:48 »
Maar nu de grote vraag: hoe loopt een CD-motortje in een Lima-loc?  :) is dit een aanrader?

Tja ...... dat weet ik nog niet Wim. ::) Dit is voor mij ook nieuw. Het motortje loopt wel heel mooi en wees eerlijk de motortjes van Lima zelf lopen niet zo heel geweldig dus ...wat kan er mis gaan? Het is in ieder geval beter dan het motortje wat er in zat. Die was overleden. :P


En vraag twee: dat motortje met dat wormvormige asje waarmee de CD-lade open en dicht ging, ga je daar een schuifdeur mee openen en sluiten?


Ik heb de andere twee motortjes niet aan de praat kunnen krijgen maar  ...... ik heb het nog niet opgegeven. ;) Eerst dit locje en dan zien we weer verder.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2013, 17:42:19 »
Nou Pierre, ik heb nog wel wat cd-dingen liggen, dus ik wacht het met spanning af  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2013, 22:27:46 »
Ik heb de kap weer in elkaar gezet en de witte streepjes bij gewerkt met een stift. Het onderstel gespalkt zodat ik makkelijk kan uitrichten en het ontbrekende deel er in kan lijmen. Dit deel is samen gesteld uit wat restplaat uit de rommelbak. Terwijl de zaak ligt te drogen kan ik mooi even op zoek in mijn verflaatje naar een goede kleur om het onderstel bij te werken. Ik vind precies de goede kleur zodat ik niet de hele onderstel hoef te schilderen met als nadeel dat alle teksten verdwijnen. De verf die ik heb gevonden is een potje Molak verf LT-5 (U.S. marines green)





Nu kan het motortje weer gemonteerd worden in het onderstel en gelukkig past dat pefect.





Ik kan eindelijk het onderstel en motortje even laten hollen op de testbank. Oeps foutje ?.. het motortje draait de verkeerde kant op. Dit is snel opgelost door de draden om te draaien. Het motortje draait prima maar gaat wel erg snel. De loc hoeft maar ??n kant op te lopen op mijn baan dus ik los dit simpel op door een paar diodes tussen de voedingsdraad van de motor te solderen.



Ik kan niet te ver rijden op mijn baan op het ogenblik maar een klein stukje testen moet wel kunnen. Je hoort wel de Lima tandwieltjes een beetje maar voor de rest is dit een project met een heel acceptabel eindresultaat. De loc moet nog wel even geweaterd worden natuurlijk. ;D Misschien volgende week nog even doen.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #9 Gepost op: 9 mei 2013, 08:07:41 »
Je hoort wel de Lima tandwieltjes een beetje maar voor de rest is dit een project met een heel acceptabel eindresultaat.

Vuistregel 1: Je moet die tandwielen natuurlijk wel smeren!  
Vuistregel 2: Ga terug naar regel 1.
:P  :P

Pierre, gefeliciteerd met deze modificatie!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2014, 22:41:24 »
ik heb ook wat lawaai locsvan andere dan lima
beetje expirimenten
had niks bij de hand aan vet(olie ging heel even)
denk ik ineens aan de pot uierzalf voor me tengeltjes
dat spul blijft bij - weet ik ook soepel
en ja t werkt
met een minimaal likje

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re: DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2014, 10:31:20 »
Mooi instructief draadje Pierre,

Zijn er nog plannen om het ding te digitaliseren?
Dan is de snelheid ook mooi af te regelen.

Mijn 'demping' voor het Lima-tandwielengeluid is een klein tipje (fietsen-)kogellagervet.
en zo zijn er vele wegen naar Rome, Italië, dus naar Lima...

Mvg.
Willem E.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2014, 11:11:43 »
Nee Willem ... ik ben een analoge rijder. Ik heb niets met digitaal. Geef mij maar krakende potmeters en tuimelschakelaars dan heb ik het meer naar mijn zin. ;D Eigenlijk als ik heel eerlijk ben rij ik nooit. Ik ben meer een bouwer en zoek daarin iedere keer nieuwe uitdagingen voor mij zelf. 
Kogellager vet (Willem) of uierzalf (Jerry) zijn goede tips. Van huis uit zit er natuurlijk ook al een beetje vet tussen de tandwielen. Maar wat je ook verzint ... een Lima locje krijg je nooit echt stil. :D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2014, 11:39:55 »
zet maar in de vitrine :D
hoor je niks meer

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2014, 11:44:20 »
Dit oude draadje eens rustig doorgelezen.

Citaat
...Het motortje draait prima maar gaat wel erg snel. De loc hoeft maar ??n kant op te lopen op mijn baan dus ik los dit simpel op door een paar diodes tussen de voedingsdraad van de motor te solderen.

Als je dezelfde diodes in een antiparallel schakeling erbij zet ga je beide kanten met dezelfde snelheid, maar dan moet je wel rijden natuurlijk  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2014, 12:06:59 »
Dit oude draadje eens rustig doorgelezen.

Citaat
...Het motortje draait prima maar gaat wel erg snel. De loc hoeft maar ??n kant op te lopen op mijn baan dus ik los dit simpel op door een paar diodes tussen de voedingsdraad van de motor te solderen.

Als je dezelfde diodes in een antiparallel schakeling erbij zet ga je beide kanten met dezelfde snelheid, maar dan moet je wel rijden natuurlijk  ;D

Klopt  ... maar rijden doe ik nauwelijks Jack ... en zeker niet achteruit.  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2014, 12:18:38 »
Dan is digitaal voor jou ook absoluut zinloos, de voordelen van digitaal zitten voornamelijk in het rij-comfort en het makkelijk bedienen van functies.

Gewoon lekker analoog blijven zodat ik ook bij die les blijf  ;) maar dat had je geloof ik al eens gezegd   :P
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2014, 12:40:04 »
Misschien biedt het forum straks wel de mogelijkheid om een analoog clubje aan te maken of een clubje van modelbouwers waar het rijden met treinen op de tweede plaats komt.  :D
Volgens mij heb ik nog een berg CD-spelers die uit Windows-computers komen. Die CD-spelers ga ik eens lekker uit elkaar trekken en een elektrische mokhouder in elkaar sleutelen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #18 Gepost op: 21 oktober 2014, 12:56:41 »
Ja leuk allemaal clubjes binnen een clubje, dat ken ik ergens van.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #19 Gepost op: 21 oktober 2014, 13:40:44 »
Absoluut geen club binnen clubjes... we zijn 1 big happy family en dat blijft zo.
Fotografen met passie.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2014, 13:47:07 »
Absoluut geen club binnen clubjes... we zijn 1 big happy family en dat blijft zo.
Hear hear voor tante Sem
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: DVD brander motortje in een Lima V200
« Reactie #21 Gepost op: 21 oktober 2014, 14:38:36 »
Was eigenlijk bedoeld als een (enigszins mislukt) grapje.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)