Auteur Topic: Nieuwe hoekbaan Roel  (gelezen 215810 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Nieuwe hoekbaan Roel
« Gepost op: 29 april 2013, 15:02:55 »
Hallo allemaal,

De kogel is door de kerk. Mijn oude baan is er niet meer. Gesloopt! Door mijzelf.
Voor een blik op die oude baan: klik hier.
Deze baan was mijn eerste digitale baan, waar ik veel te gehaast mee ben begonnen. Er zaten te veel (beginners)fouten in, die storingsgevoelig bleken te zijn. Zo had ik bijvoorbeeld geen ringleiding gebruikt, waardoor heel veel extra draden noodzakelijk waren, lag het schaduwstation 11 cm onder de hoofdbaan en was het werken onder de baan niet erg aangenaam (veel houtwerk, te lange schroeven van de hoofdbaan enz.).
Vooral het moeilijk te bereiken schaduwstation gaf veel problemen, omdat ik daar te vaak de locs moest weghalen. Om de een of andere onbekende reden verloren al die locs op de baan hun digitale geheugen, waardoor ik ze stuk voor stuk weer op de programmeerbaan moest plaatsen.

Ik vond het op een gegeven moment niet leuk meer om naar mijn spoorbaan te gaan. Dat was een slecht teken.
Dus vandaar deze rigoreuze stap waar bij de sloop ook veel emotie's bij kwamen. Aan die oude baan heb je tenslotte heel veel uren aan gewerkt.

Mijn nieuwe digitale baan zal een hoekbaan zijn, die verrijdbaar is. Hierdoor kan ik er aan alle kanten goed bij. Verder zal het schaduwstation op een gunstiger hoogte komen te liggen.

Hier volgen de plaatjes van het nieuwe baanplan.
Het schaduwstation ligt vast, daar ben ik al met de uitvoering bezig.
Het bovenste niveau ligt wel in grote lijnen vast, maar daar kan het een en ander nog steeds aan veranderd worden. En dat gebeurt ook regelmatig!


Dit is het totaalplaatje


Dit is het bovenste niveau met een tussenlaag


Dit is het schaduwstation.

Hier volgen nog enkele foto's van het begin van de baanbouw met de start van het schaduwstation:








Op deze foto zien jullie duidelijk het klimspiraal, die de locs van het schaduwstation naar de hoofdbaan moeten brengen.

Ik zal proberen om regelmatig een update van mijn baan te plaatsen.
Maar ik ben ook reuze benieuwd naar jullie reacties of vragen.
Ik heb er weer echt zin in om aan de nieuwe baan te werken en baal een beetje van het mooie weer, omdat onze tuin nogal veel onderhoud nodig heeft.

Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2013, 15:39:27 »
Wat zonde dat je alles weer af heb moeten breken.
Maar ik denk dat iedereen bij de bouw wel tegen dat soort dingen aan loopt.
Ben zelf ook heel ongeduldig en wil graag snel resultaat zien. Iets wat je later idd vaak op breekt.

De eerste stappen zien er voortvarend uit. En daar is duidelijk ook over nagedacht. Alles op wieltjes, iets wat ik al vergeten ben bij het starten van mijn baan.

Dit is voor het eerst dat ik iemand hoor balen van het  mooie weer. Denk dat we allemaal graag aan onze baan werken, maar het normale leven gaat ook door. Tijd een beetje verdelen, en dan kan je zowel de tuin, als aan je baan werken.

Ben benieuwd naar de volgende foto's
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2013, 15:53:57 »
Beste Roel,
Ik denk dat er best wel modelspoorders zijn die bij de voltooiing van hun baan denken: "En wat nu?" of "Hoe gaat mijn volgende baan eruit zien?" Ik vind het best wel moedig dat je zo'n stap neemt. Ik hoop dat je het meest van je scenery hebt kunnen redden en opnieuw kunt gebruiken.
Wel slim om je baan niet voor het raam te plaatsen. Volgens mij heb je dan beter licht om in te werken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2013, 17:24:22 »
Succes met het bouwen van je nieuwe baan Roel. Zag bij je oude baan wel mooie stukjes scenery. Hopelijk kun je die zo ??n op ??n overzetten. Maar eerst vele draadjes trekken.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2013, 17:50:30 »
Dat ziet er even lekker uit Roel.  8)  Je hebt je mooie oude baan gesloopt maar volgens mij komt er een nog mooiere/betere baan voor terug. Zo te zien heb je er goed over nagedacht en gaat nu niet over ??n nacht ijs. Dat is goed. Elke baan begint met een goed nadenken en je leert van de fouten van je vorige baan. Die fouten maak je nooit meer. ;)

Ik blijf je vol verwachting volgen. Helemaal top man!!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2013, 14:23:22 »
Dank jullie wel voor jullie reacties.

De eerste stappen zien er voortvarend uit. En daar is duidelijk ook over nagedacht. Alles op wieltjes, iets wat ik al vergeten ben bij het starten van mijn baan.
Het idee van die wieltjes was het eerst dat ik mij had voorgenomen om die te realiseren. Zeker bij een hoekbaan is het voor de bereikbaarheid noodzakelijk.

Wel slim om je baan niet voor het raam te plaatsen. Volgens mij heb je dan beter licht om in te werken.
Nu je het zegt, Wim, inderdaad slim van me  ;D. Dat had ik me nog niet gerealiseerd!

Maar eerst vele draadjes trekken.
Ik ben nu nog bezig om het klimspiraal goed te laten aansluiten op de twee schaduwstations. Dat is op zich al een heel werk. maar wel heel belangrijk. Ik zie nu pas tijdens de uitvoering dat er een heel belangrijke wissel onder het klimspiraal is gepland. Niet erg handig. dat moet ik veranderen! Als dat allemaal goed is kan ik pas aan het 'draden trekken' gaan denken.

Dat ziet er even lekker uit Roel.  8)  Je hebt je mooie oude baan gesloopt maar volgens mij komt er een nog mooiere/betere baan voor terug. Zo te zien heb je er goed over nagedacht en gaat nu niet over ??n nacht ijs. Dat is goed. Elke baan begint met een goed nadenken en je leert van de fouten van je vorige baan. Die fouten maak je nooit meer. ;)

Laten we hopen dat ik die fouten niet meer maak. Maar door met jullie te blijven communiceren, kunnen jullie me hopelijk ook voor veel fouten behoeden.


Met groet, Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2013, 21:14:53 »
Je bent wel rigoureus bezig geweest. De constructie voor nieuwe baan ziet er solide uit. De baan verrijdbaar maken lijkt me ook zeker een goed idee. Kan je overal goed bij.
Wat je baanplan betreft, persoonlijk vind ik het wel h??l veel spoor voor de ruimte die je beschikbaar hebt.
(Maar dat is slechts mijn mening  ;))

succes met de bouw

Groeten, G?J?   

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #7 Gepost op: 3 mei 2013, 20:39:31 »
Hallo G?J?,

Wat je baanplan betreft, persoonlijk vind ik het wel h??l veel spoor voor de ruimte die je beschikbaar hebt.

Ik neem aan dat je vooral het schaduwstation bedoeld.
Daar ligt inderdaad veel rails, maar ik wilde zo veel mogelijk van mijn locs zien rijden. En om niet steeds loc's van de baan te moeten nemen en andere weer erop te zetten heb ik gekozen voor meer sporen in het schaduwstation.
Mijn vorige baan had een schaduwstation van vier sporen. dat vond ik wat weinig, daarvoor heb ik nu voor meer gekozen.
Maar je hebt wel gelijk. Voor zo'n kleine baan is het wel wat te veel.
En ........veel meer werk!

Maar dat heb ik er wel voor over.
Het begint overigens lekker warm te worden op het kamertje. Ik denk dat op de zolders het nog warmer is.

Met groet, Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2013, 20:51:59 »
Zo, even een update van m'n nieuwe baan.
De aansluiting van het schaduwstation met het klimspiraal vraagt nogal wat denkwerk en precisie.
Dat moet super goed zitten, want het is wel een heel belangrijk gedeelte van de baan.


In win-track kun je het nog zo precies tekenen, maar in de praktijk lijkt het net iets anders te lopen.


Neem nu het pootje van het draagstijltje van het klimspiraal.
Daar moest wel het ondergedeelte vanaf worden gezaagd.


Ik was ook benieuwd naar de preciese plaats van de bovenplaat.
Je moet wel de 3% hellingsgraad in de gaten houden. Ik weet het niet exact, maar de helling van het klimspiraal naar de bovenplaat blijft onder die grens. Ik weet niet hoe je dat precies berekent, maar ik houd het op max 3 cm per meter stijging.


De plaats waar ik alle decoders e.d. (bv.  de s88 en de k83) ga monteren is links voor (dat smalle gedeelte). Ik maak daar een schanierende plaat waartegen ik al die decoders kan bevestigen, scharnierend, zodat ik ook nog bij het spiraal kan komen. Als het zover is zal ik er een goede foto van maken. De onderstaande foto laat duidelijk de plaats zien. Dus net voor het klimspiraal.


Tijdens het werken aan je baan denk je gelijk aan de werkzaamheden, die nog komen gaan.
Bv. waar zo dadelijk de draden komen. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar in ieder geval maak ik wel een ringleiding.
Ik heb draad van 2,5 m2 op de kop weten te tikken met diverse kleuren vinyl. De dikte van die draad lijkt mij wel akkoord. Ik heb begrepen dat een ringleiding niet pers? een gesloten systeem behoeft te zijn. Maar mag je wel aftakkingen toepassen? Verder ben ik benieuwd hoe je steeds  een stukje draad kan strippen om daar andere draden op te solderen. Je kan het niet met een striptang doen, lijkt mij. Trouwens ik heb geen striptang! Heeft iemand misschien hier ervaring mee?

Verder ben ik er nog niet uit of ik geluidsdempend materiaal ga gebruiken. In ieder niet voor het klimspiraal, omdat het geluiddempende materiaal toch 3 mm dik is (het spul, dat je ook onder laminaat legt), en ik de rijhoogte van het spiraal nauwlettend in de gaten wil houden.
Misschien dat ik het wel ga gebruiken voor de grotere oppervlakken. Ik moet alleen nog uitzoeken welke lijmsoort je dan moet gebruiken.

Tot zover de update. De volgende keer kom ik met een tekening hoe ik denk het elektrisch systeem op te zetten.

Morgen ben ik op de molen, want het is dan Nationale Molendag. Sommige van jullie weten misschien nog dat ik al bijna veertig jaar vrijwillig molenaar ben. De verwachtingen van het weer zijn positief. Een lekkere wind om te draaien. Helaas heb ik geen maalgoed meer. Maar het is vaak zo druk dat ik toch geen tijd om te malen heb.

Met groet, Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2013, 22:06:11 »
Voor dat strippen van stukjes midden in een draad heb je ene speciale tang die het gestripte draad zeg maar opzij schuift. Het is in mijn geval een oranje tang, maar ik heb niet zo een twee drie een plaatje bij de hand. Zou 'm je wel kunnen mailen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2013, 22:07:51 »
Volgens mij ben jij timmerman. Het houtwerk ziet er strak uit.
2,5 mm2 installatiedraad kun je het best strippen met een z.g. striptang. De meest handige is de met een stelwieltje verstelbare tang en is bij elke bouwmarkt te koop. Een ringleiding kun je volgens mij het beste aanleggen zoals ja dat bij een centrale verwarming ook doet: de ketel is de trafo en de radiatoren de gebruikers. Voordeel is dat je deze ringleiding niet hoeft te ontluchten.  :P Voor de aftakkingen kun je kroonsteentjes gebruiken.
Ik weet niet welke kleuren je gaat gebruiken onder je baan, maar normaal gesproken worden in het elektriciteitsnet in je huis bruin en blauw gebruikt en zwart (1,5 mm2) als schakeldraad... ik zou wel oppassen met dezelfde kleuren en dat er niet straks iemand uit verwarring 230 volt op je ringleiding zet.  :o

KLIK HIER

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2013, 22:48:03 »
Voor dat strippen van stukjes midden in een draad heb je ene speciale tang die het gestripte draad zeg maar opzij schuift. Het is in mijn geval een oranje tang, maar ik heb niet zo een twee drie een plaatje bij de hand. Zou 'm je wel kunnen mailen.
Hallo Martin, als je een foto of een ander plaatje kan weergeven van zo'n tang, dan zou ik dat op prijs stellen. Ik was vanmiddag bij de G....., maar zag niets wat ik kon gebruiken.

En eh...Wim, ik was vroeger leraar Bouwkunde en mocht eigenlijk geen praktijkvakken geven (geen bevoegdheid voor die vakken). Maar je weet misschien hoe roostermakers zijn. Als je een beetje handig bent en er is voor een aantal uren een vacature voor een praktijkvak, dan sta je ineens in de werkplaats timmeren te geven. Wel leuk overigens :). En je leert veel. Vandaar.....
Ik heb dacht ik (maar ligt beneden in de garage en ben nu te lui om daarheen te lopen) blauwe en zwarte draad (allebei 2,5 mm2) en ik zou nog twee andere kleuren krijgen.

http://www.2college.nl/tech/zodoe/striptangzo.htm
Wim, de tekening laat een striptang zien, waarmee je aan het uiteinde van een draad kan ontstrippen. Dat is niet moeilijk, maar nu de draad strippen ergens middenin! Kan je dat met die tang dan ook doen?

Met groet, Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #12 Gepost op: 10 mei 2013, 23:14:59 »
Je legt eer in je timmerwerk. Respect.  8)
Strippen in het midden wordt lastiger, maar je kunt het met dezelfde tang doen, als je het wieltje precies op 2,5 mm2 instelt en twee keer knipt, kun je met een mesje over de lengterichting de isolatie wegsnijden tussen de twee plaatsen waar je hebt geknipt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2013, 09:10:18 »
Inderdaad een rigoureuze stap maar soms ontkom je er niet aan. Mateloos frustreren of structurele fouten in een oud ontwerp kan soms tegen gaan zitten. Diepe buiging voor je moedig besluit. Het is zeker niet eenvoudig, gewoonweg omdat er veel tijd in onze hobby gaat zitten.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2013, 09:30:31 »
Deze tang heb je nodig Roel:

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #15 Gepost op: 11 mei 2013, 20:35:59 »
Dank je wel voor je reactie, Martin. Inderdaad is dit d? tang.
Ik zal eens in het rond kijken of er iets te versieren valt.

Met groet, Roel
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #16 Gepost op: 20 mei 2013, 22:15:40 »
Beste mensen,

Ik wil schakeldraad gaan bestellen en ik stel me het volgende voor:

Voor de ringleiding gewone installatiedraad van 2,5 mm2 (kan ik wel bij de installateur halen- restjes!)
Voor de verbinding van de ringleiding met de trafo's schakeldraad van 0,50 mm2
Voor de verbinding van de ringleiding met de rails/wissels/kruisingen enz. schakeldraad van 0.14 mm2.

Zijn jullie het hiermee eens of........ zijn er andere, betere oplossingen  ????
Geef jullie mening!

Een dezer dagen zal ik een tekening plaatsen van het elektrische schema voor mijn baan, zoals ik dat in mijn gedachte heb.

Met groet, Roel


Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2013, 22:27:28 »
Installatiedraad van 2,5 qmm2 kun je ook in kleinere hoeveelheden bij de bouwmarkt halen. Als de ringleiding z'n voeding krijgt van de trafo's, dan zou ik daar ook dezelfde dikte van draad voor nemen als je ringleiding. Met een dunnere draad een dikke draad voeden klinkt niet logisch. Dat klinkt als met een tuinslang een brandslang vullen.
Ik weet niet hoe dik 0.14 qmm2 is, maar het schakeldraad voor het huisnet is 1,5 qmm2. Volgens mij zit je ruim aan je marges. Ikzelf gebruik voor schakelingen hetzelfde draad dat in netwerkkabels zit.
Eigenlijk zou je ook eens op internet moeten speuren, want wat ik je vertel is geen pure wetenschap... maar meer vanuit mijn gevoel8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2013, 22:45:19 »
Schakeldraad 0.14mm2 is prima om de verbinding van de ringleiding naar de rail en wissels/kruiswissels, seinen e.d. magneetartikelen te maken.
Ik gebruik dit draad zelfs voor de bezetmelders, maar dan ga ik niet langer dan 2,50 mtr.
Ga je langer dan zou ik 0,50mm2 gebruiken als draad voor bezetmelders, mist je natuurlijk bezetmelders gaat gebruiken.

Er bestaan ook draadcalculators KLIK
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #19 Gepost op: 20 mei 2013, 22:59:10 »
Wim, je hebt gelijk. Als de ringleiding 2,5 mm2 is, dan kan ik die uiteraard ook als verbinding met de trafo's gebruiken.
Ik heb een bevriende installateur, dus ik kan daar gemakkelijk reststukken van installatiedraad krijgen.

Tom, inderdaad is 0,14 mm2 de normale dikte voor een modelbaan.
Wel een vraagje aan je: uiteraard heb ik bezetmelders, Alleen zijn de lengten van die draden wisselend. Waarschijnlijk ook meer dan 2,50 mtr.
Is het dan aan te bevelen om dan maar alle schakeldraad voor de bezetmelders 0,50 mm2 te gebruiken?
Ik moet toch draad kopen. Dus dat maakt niet uit

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #20 Gepost op: 20 mei 2013, 23:15:28 »
Ik zou dan voor het dikkere draad 0,50mm2 gaan, dan heb je voor alle bezetmelders dezelfde draad.
Geeft ook een beter beeld bij de terugmelddecoders, neem aan dat het s88'ers zullen zijn.

Voor de ringleiding heb ik dik luidsprekerdraad gebruikt, volgens mij ook iets van 2,5mm2 dan heb je gelijk zwart en rood.
Installatiedraad rood bestaat volgens mij niet (meer) wel draad voor brandmelders en dat is uiteraard rood.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #21 Gepost op: 21 mei 2013, 09:50:15 »
Om verwarring met 230 volt te voorkomen, zou ik zelf ook dik luidsprekerdraad gebruiken. Eerlijkheidshalve vind ik installatiedraad onder je baan ook minder professioneel staan. De uiteinden van die luidsprekerkabel kun je dan mooi afsolderen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #22 Gepost op: 21 mei 2013, 15:48:53 »
Ik heb gezien dat luidsprekerkabel bestaat uit hele fijn draadjes, dus geen harde kern.
Kan aan die kabel andere draadjes dan wel goed gesoldeerd worden?
Aan een harde kern kan dat zonder meer, maar aan zo'n fijndradige kabel heb ik geen ervaring mee!
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #23 Gepost op: 21 mei 2013, 16:07:36 »
Luidsprekerkabel heb je ook in 2,5mm2 dikte per draad.
Hornbach verkoopt dat per meter, solderen gaat prima.

Hier een gedeelte van mijn ringleiding bestaande uit luidspreker draad.
Ik heb het draad wel gesplitst.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #24 Gepost op: 21 mei 2013, 16:21:37 »
Ok? Tom, dat is duidelijk.
En ....... een hele duidelijke foto.
Ik ga eens naar de site van Hornbach.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.