Auteur Topic: Nieuwe hoekbaan Roel  (gelezen 216644 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #350 Gepost op: 31 maart 2015, 10:36:35 »
@Roel, je hoeft volgens mij niet per se die wegenverf te gebruiken, maar kun je elk soort plamuur erop smeren. Enfin, experimenteer lekker een eind weg. Volgens mij gaat het je lukken.

Mocht je aan je experiment beginnen, dan kan het een leerzaam topic worden voor alle FCS-rijders.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #351 Gepost op: 1 april 2015, 16:35:56 »
Ik heb nog een vraag over het verschil tussen rijdraad en magneetband.
Als een rijdraad niet precies in een rechte lijn ligt, maar bv. een piepkleine afwijking heeft, zie je dat direct aan de beweging van het voertuig.  Is dat ook bij magneetband. Want dat is veel breder dan rijdraad en misschien zal het voertuig dan niet zo op kleine afwijkingen reageren.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #352 Gepost op: 1 april 2015, 19:01:38 »
Beste Roel, ik geloof niet dat er verschil zit tussen Faller-rijdraad en magneetband; als het spoor niet 100% strak ligt dan zal je Fallertje ook niet 100% strak rijden. Op zich is dat ook geen ramp.
Voor een rete-strakke rijbaan kun je het best je spoor langs een lange lat leggen voordat ze vastlegt, zoals je dat ook met langere stukken flexrail doet. Die rijdraad kun je wat makkelijker in een bocht leggen omdat dat draad een zekere stugheid heeft. Voor de bochten met het magneetband zou ikzelf eerst een soort bochtenmal maken waarlangs je dat band legt.

Magneetband heeft twee kanten: een matte en een glimmende. De glimmende kant moet onder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Dirk knutsel

  • Gast
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #353 Gepost op: 3 april 2015, 12:06:30 »
Hoi Roel
Ik gebruik.al jaren gebruik van rijdraad deze frees ik gewoon in met mij dremel waar ik gewoon een klein slijpschijfje in zet gaat prima.
Als ik de draad er in heb gelegd strijk ik deze af met universeel plamuur van de Action heb een paar voordelen ten opzichte van gips : hechtings vermogen is veel groter als gips op hout / blijft enigszins
Flexibel  dus met afschuren van het oppervlak geen stukjes gips die afbrokkelen kan dus werken met veel dunnere laag dus beter geleiding van sleper en het plamuur is nog goed koper ook.
Grt Dirk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #354 Gepost op: 3 april 2015, 12:33:45 »
Dank je wel Dirk voor dit idee. Ik neem het mee bij het uitproberen wat de beste manier is.
Wordt in ieder geval vervolgd.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #355 Gepost op: 20 oktober 2015, 16:58:42 »
Regelmatig ben ik boven met m'n baan bezig, maar niet altijd is het iets opzienbarend om het te melden. Ik heb nu in één gedeelte van de baan rijdraad gelegd, alleen weet ik nog niet of ik met FCS doorga. In ieder geval ligt er de draad, dus ik kan dit altijd wel weer oppakken.
Als ik hiermee verder ga wil ik dit wel via Koploper doen. Ik moet me hierin nog wel verdiepen.
Ik plaats in ieder geval een paar foto's van het aanbrengen van die draad. Ik heb hiervoor gewoon een groefje in de plaat geslepen met de dremel. Ik heb geen speciale accessoires voor de dremel om een bovenfreesje te maken, dus dan maar op deze manier.



De rijdraad erin en dichtplamuren. Alleen veel te dik, dus dat werd schuren  >:(


Na het schuren met de wegenverf aan de gang.
Ik moet nog wel precies de breedte van de weg boven bepalen.
Het is wat ruw aangebracht.


Ik was wel benieuwd of de draad niet te diep ligt, dus even een bus laten rijden.
En zo te zien rijdt die zonder problemen.
<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">View My Video</a>


De draad ligt er in ieder geval in, dus wil ik in de toekomst toch met FCS verder gaan dan kan dat.
Ik ga nu eerst verder met de bebouwing. De huizen/winkels die er komen zijn van m'n vorige baan, dus daar moet nog wel het een en ander aan gebeuren. Ook de verlichting daarin wil ik veranderen, wordt waarschijnlijk ledverlichting.
Ik zal jullie hiervan op de hoogte houden.
Dus wordt vervolgd.

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #356 Gepost op: 20 oktober 2015, 17:21:22 »
Mooooi Roel ... dat loopt als een zonnetje. Waarom wil je niet verder met FCS? Het loopt goed en ziet er keurig uit. Jammer toch nu je al zo ver bent.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #357 Gepost op: 20 oktober 2015, 19:44:57 »
Mooooi Roel ... dat loopt als een zonnetje. Waarom wil je niet verder met FCS? Het loopt goed en ziet er keurig uit. Jammer toch nu je al zo ver bent.
Ik kan er ook pas mee verder gaan als ik weet hoe ik de andere helft van de baan ga inrichten, Pierre.
Eerst ga ik echter de stationsomgeving vorm geven en later komt dan weer FCS om de hoek kijken.
Ja inderdaad loopt de bus er soepel overheen. Valt me niks tegen  :).
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #358 Gepost op: 20 oktober 2015, 20:16:57 »
Ik vind het toch wel een mooie toevoeging, die rijdende auto's. Bij jou geen problemen met de rijdraad zo te zien  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #359 Gepost op: 20 oktober 2015, 21:50:10 »
Dat ziet er netjes uit Roel. Heb zelf niks met FCS, maar als ik het zo zie gaan, is het erg gaaf hoor!

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #360 Gepost op: 18 oktober 2016, 17:16:58 »
Het is al weer bijna een jaar geleden dat ik iets geplaatst heb op mijn draadje. Deels door weinig tijd, wat lichamelijke ongemakjes en een klein bouwdipje, zoiets van: en nu verder. Dus weinig ideeën.
Wel de laaste maanden veel genoten van al het fraais op het forum. Ikzelf ben niet zo een bouwer. Ik rij met m'n treintjes, afgewisseld met landschapsbouw. Maar wat ik zie dat er gemaakt wordt her en der is fantastisch.

Toch heb ik wel regelmatig aan de baan gewerkt en vandaar wat enkele foto's. Ik hoop vanaf nu weer wat vaker van me te laten horen.

















Het voordeel van je eigen foto's bekijken is dat je sneller ziet wat niet echt goed is.
Aan al die huisjes en gebouwtjes moet nog wel het een en ander gebeuren. Ze dateren nog van mijn vorige baan en zijn soms niet ongeschonden uit de strijd gekomen. Maar dat komt vanzelf weer goed.

Wordt vervolgd  :)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Raages

  • Gast
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #361 Gepost op: 18 oktober 2016, 17:51:41 »
Het belangrijkste is dat je er zelf mee tevreden bent. En als het nog niet af is heb je nog een uitdaging om het beter te maken. Succes.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #362 Gepost op: 18 oktober 2016, 18:02:47 »
Je bent niet zo’n bouwer? Kan aan m’n varifocus liggen, maar volgens mij ben je behoorlijk aan het bouwen. Wat gaat er boven die arcadebogen op de achtergrond gebeuren?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #363 Gepost op: 18 oktober 2016, 20:00:53 »
Nou .. nou ... Roel. :o Ik vind dat je toch weer een hele stap gemaakt hebt hoor. Alle stationsoverkappingen staan. Daar was je vorig jaar mee bezig. Container terminal en arcademuur.  Ziet er allemaal schitterend uit. Ik zie dat je toch je draaischijf niet hebt kunnen plaatsen door plaatsgebrek? Top hoor! ;)

Bekent seinhuis 8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #364 Gepost op: 18 oktober 2016, 20:02:38 »
Wat gaat er boven die arcadebogen op de achtergrond gebeuren?
Ik ben daar nog niet uit. Ik denk aan een gedeelte met halve huisjes aan een smalle weg tegen een heel steile berg aan. Want veel ruimte heb ik daar niet meer. Waar geen huisjes komen daar komt de steile berg al.
Ik heb nl. nog een achtal van die huisjes liggen (van mijn vorige baan), dus die wil ik wel weer ergens neerzetten.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #365 Gepost op: 18 oktober 2016, 20:18:21 »
Ik zie dat je toch je draaischijf niet hebt kunnen plaatsen door plaatsgebrek?
Nou Pierre, nog steeds ben ik er nog niet helemaal uit. Ook een draaischijf heeft zijn charme.
Ik was anderhalve week geleden in Houten en zag daar een tweedehands draaischijf staan met alle digitale aansluitingen erbij. Voor 90 euro.
Zag er nog zeer goed uit. Alleen kon ik bij die verkoper niet pinnen. Er was op de Expo wel een pinautomaat, maar toen ik daarvan terugkwam zag ik net een man weglopen met die draaischijf  onder zijn arm. Ik heb even die verkoper aangesproken maar die zei: weg is weg hoor, meneer. Die man wist dat ik ergens geld ging pinnen  >:(
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #366 Gepost op: 18 oktober 2016, 21:21:30 »
Potverdorie Roel .... dat is niet echt netjes van die verkoper. Je hebt wel pech zeg.

Ik heb je overigens niet gezien in Houten. Ik was er ook. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #367 Gepost op: 18 oktober 2016, 22:01:59 »
Hallo Roel,

Leuke baan heb je!
Veel mogelijkheden en uitdagingen.

Wat betreft die verkoper,  >:( :) >:( >:(
Sommige mensen kan ik niet zo goed hebben.
Zal wel aan mij liggen. ;)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #368 Gepost op: 18 oktober 2016, 22:06:58 »
Over het algemeen kan ik met westerlingen beter onderhandelen dan met verkopers uit de andere hoek. Meestal zie ik al direct aan hun kop of ze onderhandelbaar zijn of niet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #369 Gepost op: 19 oktober 2016, 09:38:08 »
Wat een klerestreek van die verkoper!

Soms zijn er andere zaken die een mens bezighouden en staat de baan op een lager plan. Ik ken dat maar al te goed. Aan de andere kant hoeft het toch ook niet morgen af te zijn. Je kunt je er nog vele jaren mee bezighouden. En als ik zo je foto's zie, dan zie ik toch veel gebouwen op een plek staan. Gewoon rustig doorgaan en blijf posten!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #370 Gepost op: 19 oktober 2016, 11:55:56 »
Gewoon rustig doorgaan en blijf posten!
Doen we  :)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #371 Gepost op: 4 september 2018, 19:24:35 »
Hoe is het met je baan Roel? Heb je nog vorderingen gemaakt? :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #372 Gepost op: 4 september 2018, 21:19:53 »
Dag Pierre,

Goed van jou en leuk om me even op te roepen.
Het is inderdaad een hele poos geleden dat ik op het forum actief was. Maar ook mijn spoorbaan ligt al een hele tijd werkloos.
Al moet ik wel zeggen dat ik een weekje geleden nog mijn treintjes een poos heb laten rijden.
Ik was coördinator van een groot vrijwilligersproject en dat slurpte veel van mijn (senioren)tijd op. Daarnaast was ik nog op een aantal andere terreinen actief.
In juli jl. heb ik al mijn taken als coördinator na 10 jaar neergelegd. Het werd te veel.
Daarnaast heb ik wat lichamelijke ongemakken, zoals slechte heupen en een niet meer zo goed functionerende linkerhand.
Met die heupen kom ik niet meer zo gemakkelijk bij m'n schaduwstation. Een aantal wissels werken slecht maar kan daar niet meer goed bijkomen.
Ach, als je ouder wordt gebeuren die dingen.
Ik ben me nu aan het oriënteren op een nieuwe baan waarbij geen of misschien een hele eenvoudige schaduwstation gemaakt gaat worden. En op dit forum zijn er voldoende voorbeelden waar ik inspiratie kan opdoen. Zoals bv. jouw baan of die van ITom. Je ziet, ik ben weer aan het terugkomen. En misschien dat ik mijn huidige baan wat ga vereenvoudigen.
Daarnaast hebben huis en tuin ook enige achterstallig onderhoud opgelopen. Ook daar ben ik nu mee aan de slag.
Als ik een nieuw ontwerp heb voor een eventuele nieuwe baan, dan kom ik die zeker aan het forum voorleggen.
Want daar zit veel kennis en ervaring. Ik zou zeggen tot dan.

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #373 Gepost op: 4 september 2018, 23:29:15 »
Goed om weer wat van je te horen Roel. Het was al zo'n tijd stil. Ik hoop dat je snel weer wat aan je baan gaat doen of veranderen zodat hij weer werkbaar wordt. Gooi de problemen op het forum en misschien kunnen we je helpen met ideeën. Succes man en tot later. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #374 Gepost op: 4 september 2018, 23:43:46 »
@Roel, blij weer wat van je te horen, ook al gaat het wat minder met je gezondheid.
Succes met het ombouwen van je baan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)