Auteur Topic: Nieuwe hoekbaan Roel  (gelezen 216763 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #325 Gepost op: 7 november 2014, 17:07:26 »
Bedankt allemaal voor de suggesties. De oplossing van Wim had ik ook voor ogen. Ik heb nog enkele overheadsheets van mijn laatste baan liggen en had die al te voorschijn gehaald. Maar...... de oude plasticplaatjes krijg ik er niet uit zonder beschadiging van de omlijsting. En dat kan ook weer niet de bedoeling zijn. Die omlijsting heb ik wel nodig. De lijm is te sterk.

Nu heb ik de volgende oplossing bedacht.
Onder de volledige lengte overkapping komt een lidverlichtingsstrip. Diezelfde als onder de perronoverkappingen. De achterkant van die strip is niet al te mooi en goudkleurig en wordt dan wel zichtbaar  aan de bovenkant van de overkapping. Je ziet dus die lelijke strip zitten.
Nu heb ik bedacht om op de overkapping over de lijmvlekken strookjes te plakken die die ledstrip afdekt. Twee vliegen in een klap?
Zie de foto.



Wat vinden jullie van deze oplossing?

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #326 Gepost op: 7 november 2014, 17:23:51 »
wat ik dus zei  ;D herfstblaadjes of zo strip iig camoufleren ziet er prima uit Roel
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #327 Gepost op: 7 november 2014, 17:31:20 »
Maar...... de oude plasticplaatjes krijg ik er niet uit zonder beschadiging van de omlijsting. En dat kan ook weer niet de bedoeling zijn. Die omlijsting heb ik wel nodig. De lijm is te sterk.
Probeer het eens om de delen waar ruiten inzitten in heet water te leggen; het plastic buigt dan eerder dan dat het breekt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #328 Gepost op: 7 november 2014, 20:24:46 »
Ik vind deze oplossing goed gevonden en keurig gelukt Roel.
je zou langs de onderkant van deze strookjes ook nog een stripje kunnen plakken dat gelijk is aan het stripje boven het strookje, zodat het glas er onder weer rondom een kader heeft.

Groeten, Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #329 Gepost op: 7 november 2014, 20:29:08 »
Mooie oplossing Roel.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #330 Gepost op: 8 januari 2015, 13:37:17 »
Zeg Roel,
Liggen de werkzaamheden hier een beetje stil of wordt hier nog wat gewerkt?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #331 Gepost op: 8 januari 2015, 20:26:11 »
Er wordt de laatste tijd weer aan de baan gewerkt, Wim. De laatste maanden ben ik met tussenpozen op de zolderkamer bezig geweest.
Maar ik heb me vooral bezig gehouden met het goed afstellen van het het elektrisch gedeelte van de baan. En met het eeuwig gedonder van de elektrische wisselaandrijvingen van Marklin. Omdat bepaalde delen sporen van de baan niet helemaal naar mijn zin lagen heb ik die ook maar aangepast. Zo zie je bijvoorbeeld dat het tweede spoor aan de rechtse kant iets naar links is opgeschoven om later met de scenery uit de voeten te kunnen. Zo heb ik de laatste tijd meer dingen enigszins aangepast. En dat betekent ook dat ik een en ander in Koploper moe(s)t aanpassen. Op de foto zie je nog de rommel die dit veranderen met zich meebrengt.



Een lastige handicap van mij is nog dat mijn linkerhand niet meer (goed) functioneert. Een en ander heeft te maken met het afknellen van een zenuw door een halswervel. Die zenuw stuurt normaal mijn linkerhand aan.Een operatie heeft geen zin. Is te risicovol. Ik kan nu bv. niet zomaar een draadje in een stekkertje doen of een schroefje ergens snel indraaien. In mijn linkerhand zit geen kracht om iets vast te houden, dus ik heb steeds ander gereedschap nodig om iets voor elkaar te krijgen. Maar niet getreurd hoor, het werken aan mijn treinbaan vind ik nog steeds leuk en ga daarmee lekker door. Alleen gaat het nu niet meer zo snel.

Binnenkort begin ik rechtsachter in de hoek aan een berg met tunnels. Van het verloop daarvan zal ik weer zeker foto's plaatsen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #332 Gepost op: 8 januari 2015, 21:20:55 »
Imposante baan hoor.
Vervelend dat je linkerhand niet meer functioneert maar zo te lezen los je het probleem aardig op.
Succes met de verdere bouw.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #333 Gepost op: 13 februari 2015, 15:08:25 »
Weer even een kleine update. Het zal meer om de foto's gaan dan om mijn verhaal.
Ik ben niet zo'n grote "prater".

Ik wil nu verder gaan met de scenery (en vooral met de geplande berg met wat tunnels rechtsachter), maar eerst wil ik een overzicht krijgen van de beschikbare ruimte. Hiervoor was ik verplicht om een oplossing te bedenken voor het dichtmaken van de ruimte boven de spiraal. Omdat ik ook met het FCS wil werken moet er wel een verbinding zijn tussen het stadje bij het station en het gedeelte boven het spiraal.
Wat op de eerste foto opvalt is het stuk dubbelspoor tussen de twee gedeelten. Dat stuk wil ik in zicht laten. Dat moet ook wel, omdat anders het linker gedeelte flink hoger moet komen om een loc eronder door te kunnen laten rijden. Tevens wil ik achteraan nog een spoorbrug inbouwen.


Dit is het stuk dubbelspoor.


Eerst maar eens een oplossing bedenken voor het laten dragen van de bovenplaat. Ook moet ik mij tevens afvragen of ik nog eens in het spiraal moet zijn voor onderhoud. Een uitneembare plaat zal wel moeilijk worden. Ik kan er aan drie van de vier kanten wel bij. Let wel, ik gebruik louter afvalhout van mijn vorige spoorbaan, dus ik moet het doen met beschikbare lengten.


Omdat de bovenplaat overal goed ondersteund moet zijn, moet ik het draagvlak met losse stukjes hout vergroten. Tevens heb ik achteraan een spoorbrug ingebouwd. Waarom weet ik niet, maar dat komt nog wel.


Het eerste gedeelte van de bovenplaat ligt op zijn plaats. Uiteraard wordt nog niets definitief vastgemaakt.
Duidelijk is te zien dat ik wel een vrije doorgang voor de treinen heb moeten maken. Ik kom daar later nog op terug.


Ook bovenplaat nummer twee ligt voorlopig op zijn plaats. Uiteraard moet daar nog wel het een en ander aan gebeuren.


Ook maar gelijk een portaal voor een viaduct geplaatst, omdat daarachter de berg moet komen.


De laatste foto is een detail van de verhoging om de treinen een vrije doorgang te geven. Maar wat moet ik hiermee gaan doen? Is het misschien beter dat ronde schuine stuk eruit te halen en deze waterpas over de opening te plaatsen? En dan later op die verhoging een muziektent te plaatsen of een markt ervan te maken of een combinatie. Ook kan ik daarop een parkje maken? Hebben jullie hier nog ideeën voor? Ik vind dit wel een probleem.


Ik ben in ieder geval al een stuk opgeschoten en weet straks de beschikbare ruimte voor de scenery. Wat ik met die ruimte ga doen weet ik nog niet. iemand met leuke indeeën mag die ideeën spuien.

Wordt vervolgd.


Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #334 Gepost op: 13 februari 2015, 15:13:29 »
IK heb ook zoiets met mijn stad, want daar lopen sporen onderdoor. Ik zou dat stuk van jou waterpas zetten en uitneembaar maken (handvatje ergens onder een huisje of wat dan ook verbergen. Aan de onderkant van dat stuk kun je een latje dat je meestal krijgt als je verf koopt bevestigen aan de niet uitneembare delen. Dan kun je het stuk zo eruit tillen als het nodig is.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #335 Gepost op: 13 februari 2015, 15:19:49 »
Dat is een goed idee, Martin. Ga ik gelijk uitwerken. Want je moet toch wel onder de plaat kunnen komen. Was het maar voor de kabeltjes die er nog moeten komen.
Ook zit ik te denken om jouw manier van werken over te nemen. Door de gebouwen op een dunne plaat te monteren en die plaat later  zijn definitieve bestemming te geven. Ook Pierre heeft dit met zijn camping gedaan. Je kan dan rustig aan je werktafel zitten fröbelen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #336 Gepost op: 13 februari 2015, 15:22:38 »
Precies. Mijn hele stad staat op een plaat en die kan ik er straks makkelijk (wel zwaar ding) af halen. Maar als ik bij de rails moet zijn, zijn een paar uitneembare stukjes voldoende.

En fröbelen op een aparte plaat aan je bureau, de keukentafel of de opbouwbare tafel op de camping is makkelijker werken dan boven op je baan waar je lang niet altijd even makkelijk bij alle plekken kunt komen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #337 Gepost op: 13 februari 2015, 17:28:48 »
Beste @Roel misschien vind jij jezelf niet zo’n prater, maar ik vond het wel een heel helder geïllustreerd verhaal. En inderdaad wat @Hookies schrijft met zo’n uitneembare binnenplaat is een mooi voorbeeld van het modulaire denken... ik zou ook niet weten hoe of je er op een andere manier bij zou kunnen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #338 Gepost op: 27 maart 2015, 14:48:37 »
Even een update, anders denken jullie dat ik helemaal niets uitvoer op de zolder.
Ik heb toch wel vele uren daar doorgebracht, alleen is het resultaat niet altijd direct te zien.
Vandaar weinig foto's.

Omdat ik het wel leuk vind om om ook op mijn baan FCS te hebben, heb ik een tijdje geleden een eenvoudig tweedehands beginnerssetje gekocht om het eens uit te proberen. Ik kan op mijn baan geen tweebaansweg aanbrengen omdat ik a. de ruimte daar niet voor heb en b. de bochten anders te krap worden om een bus, bv. goed te laten rijden. Daarom maar een eenrichtingsweg.
Ik heb van de eerste vruchten even een filmpje gemaakt.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">View My Video</a>


Het begin is mij niet slecht bevallen. Hoe ik dit verder ga uitwerken weet ik nog niet. Maar met deze breedte van wegen kan ik net een bus laten rijden. Als jullie nog andere suggesties hebben , dan hoor ik dit graag.

Wordt zeker vervolgd.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #339 Gepost op: 27 maart 2015, 17:00:32 »
Dat ziet er grappig uit Roel. Maar eh, misschien moet je de bus wel wat langzamer laten rijden. Ik had het idee dat 'ie vol gas ging en dan stappen er straks allemaal slaapdronken mensen uit de bus. Met als gevolg klachten bij de busmaatschappij, :-). Dat wil je natuurlijk ook niet.

Maar een leuke toevoeging aan je baan!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #340 Gepost op: 27 maart 2015, 17:18:13 »
Ja Martin, op het filmpje rijdt het busje inderdaad erg snel, maar in de praktijk valt de snelheid wel mee. Ik moet mij er nog helemaal in verdiepen hoor. Het is een busje met batterijtjes, maar ik wil toch overstappen naar het accusysteem. Ik weet niet of er losse opladers te koop/te krijgen zijn. Zal eens in Houten rondkijken.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #341 Gepost op: 27 maart 2015, 17:26:44 »
Weet iemand soms een handige (en goedkope) manier om een groefje in de triplexplaat te frezen voor de staaldraad? Op Pierre's website zag ik dat hij met een bovenfrees het groefje erin freesde, maar ja, niet iedereen heeft zo'n ding in huis. Ik heb wel gemerkt dat de draad er super strak in moet omdat het wagentje de draad nauwkeurig volgt. Anders krijg je een autootje met een chauffeur die een borrel teveel op heeft :).
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #342 Gepost op: 27 maart 2015, 21:14:56 »
Roel ... je kan ook gewoon de draad op de plaat lijmen en er dan een laagje overheen smeren met b.v. gips of muurvuller of zo. Je moet maar eens een proefstukje maken op een reststuk hout. Het gaat best goed .. en goedkoop. Als draad heb ik lasdraad gebruikt. Dat is vrij stug en loopt daarom bijna altijd mooi recht.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Roel

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #343 Gepost op: 27 maart 2015, 21:36:49 »
Roel ... je kan ook gewoon de draad op de plaat lijmen en er dan een laagje overheen smeren met b.v. gips of muurvuller of zo.
Dat is nog niet eens zo gek idee van je, @Pierre. Ik ga daar zeker eens een proefstukje van maken. De weg mag trouwens licht gebogen zijn, want dat dat zijn de wegen in het echt ook. Er wordt ook gebruik gemaakt van magneetband i.p.v. draad, o.a. door @Wim Corduwener,  maar ik weet niet of band bepaalde voordelen heeft boven draad. Ik begreep wel dat de sleper dan niet op maar net boven het wegdek is gepositioneerd.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #344 Gepost op: 28 maart 2015, 08:27:33 »
Hij volgt keurig zijn weg Roel, ziet er mooi uit, en je hebt wel vaker wegen waar je elkaar met groot spul niet kan passeren.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #345 Gepost op: 28 maart 2015, 10:17:48 »
Ik zou niet te "bol" gaan met de weg Roel. Je loopt de kans dat dan de achterwielen van de grotere auto's/bussen achter naar de rand van de weg toe zakken ... zeker met een aanhanger. Aan de andere kant is dat magneetband helemaal niet zo dik en valt de bolling misschien wel mee. Op een teststuk kan je het allemaal mooi uitproberen. Ook een scherpe bocht.
Klopt dat de slepers met magneetband net boven het wegdek hangen. Heeft wel als voordeel dat je geen streep krijgt van de sleper op het wegdek. Ook kan je het wegdek mooi stroef maken zodat de wielen niet doorslippen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #346 Gepost op: 31 maart 2015, 00:23:15 »
Magneetband
Magneetband is een flexibel magnetisch materiaal dat in plaats komt van de standaard Faller rijdraad.
Het is 3 mm breed, 1 mm dik en wordt geleverd in verpakkingen van 3x 1 meter.
Magneetband biedt een aantal voordelen. Zo kun je door het verstellen van de sleper aan de vooras van de auto’s, met een zwevende sleper rijden. Je geniet dan, naast een betere geleiding van de auto, de volgende voordelen:
1. Er treedt geen slijtage op aan de sleper
2. Geen derde spoor op de het wegdek
3. Minder weerstand voor de voertuigen en daardoor
4. Langere rijtijden met één accu lading
Dit laatste is vooral van belang bij de kleine auto’s die een kleine accu capaciteit hebben en dus navenant snel leeg zijn.
Voor het werken met magneetband moet je met een aantal zaken rekening te houden. Om te beginnen heeft het magneetband een boven- en een onderkant. Het dient zo verlegt te worden dat het sleper magneetje door het band wordt aangetrokken.
Bron: www.miniatuura.nl

Maar, ik ga magneetband zeker niet zalig verklaren. Mijn voornaamste reden om magneetband te gebruiken is niet om met een zwevende sleper te rijden, maar omdat ik verschillende soorten wegdek gebruik, dat wat dikker is dan een laagje plamuur. Bij het in elkaar zetten van die bascule brug rijdt zo’n Faller bus over platen van Auhagen en ik wilde er zeker van zijn dat zo’n Faller-auto het spoor blijft volgen. Voor geplamuurd wegdek volstaat de rijdraad van Faller of de lasdraad van Pierre prima.
En het is wat Pierre schrijft: proefstukjes maken en uitproberen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #347 Gepost op: 31 maart 2015, 01:40:18 »
Ik ben er nog niet uit wat ik ga gebruiken, Wim. Ik heb nog 5 meter rijdraad liggen, maar de voordelen van magneetband kan ik niet zomaar terzijde schuiven. Vooral de 4 genoemde voordelen van magneetband t.o.v rijdraad spreken mij wel aan.
Aan de andere kant: rijdraad is wel dunner dan magneetband. Een voordeel. Ik denk dat magneetband eerder verdiept moet liggen dan rijdraad. Maar .......ik ga het proefondervinderlijk onderzoeken.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #348 Gepost op: 31 maart 2015, 10:03:18 »
Ik denk dat magneetband eerder verdiept moet liggen dan rijdraad. Maar .......ik ga het proefondervinderlijk onderzoeken.
Met een bovenfrees kak je zo’n verdiept spoor er natuurlijk zó in, maar je kunt ook van dat dunne isolatieplaat op je weg plakken en dan snij je het verdiepte spoor er zo uit. De rest kun je dan wegplamuren. Dan hoef je niet met een botte beitel in je ondergrond te hakken.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #349 Gepost op: 31 maart 2015, 10:22:22 »

maar je kunt ook van dat dunne isolatieplaat op je weg plakken en dan snij je het verdiepte spoor er zo uit. De rest kun je dan wegplamuren. Dan hoef je niet met een botte beitel in je ondergrond te hakken.  ::)
Laat ik nu net ook op deze mogelijkheid gekomen zijn  ;). Alleen moet ik onderzoeken of ' wegenverf'  goed houd  op dit isolatiemateriaal.  Ik zal m'n laboratorium eens gaan opzoeken.
Toch bedankt Wim voor deze suggestie.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.