Auteur Topic: Nieuwe hoekbaan Roel  (gelezen 215804 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #100 Gepost op: 11 augustus 2013, 20:35:38 »
Die was van mijn vorige baan en de bedoeling is dat die op de een of andere manier weer terugkeert.

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #101 Gepost op: 11 augustus 2013, 23:28:03 »
Dat zou mooi zijn... het is een fraai ding.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #102 Gepost op: 12 augustus 2013, 15:14:18 »
Zo'n brug is altijd een blikvanger.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #103 Gepost op: 23 augustus 2013, 14:27:51 »
Ondanks het mooie weer vandaag, toch maar even een update van mijn nieuwe hoekbaan. Hoewel......hoelang blijft een nieuwe baan nieuw?

De laatste dagen heb ik toch wel redelijk veel aan de baan gewerkt. Het is inderdaad flink werken, want het is nu echt bouwen aan een baan. Vooral de hellingen vragen heel veel aandacht. Gemiddeld blijf ik toch rond de drie cm per meter. Een enkele keer iets meer, maar dat is sporadisch. Regelmatig, als test, loks laten rijden met flink veel vracht. Kijken hoe die de hellingen optuffen. Maar tot nu toe geen problemen. Uiteraard zijn er nog geen draden aan de pas gekomen. Eerst maar eens de opbouw klaar hebben.
En ook weer met de blauwe isolatieplaat gaan bekleden. Alleen bij het stationgedeelte is het nog de vraag of het daar logisch is dit spul te gebruiken. Ik ben daar nog niet uit. Wat vinden jullie?

Dan maar eens wat foto's, want die zeggen meer dan tekst.








Op foto's zie je soms meer dan in werkelijkheid. Die bocht achter bevalt me niet.
Ik moet dat blok iets meer schuiner gaan stellen. Een soort verkanteling maken.
We gaan daar maar weer eens aan de slag.
Dat punt is overigens al langere tijd een zorgenkind.
Ik had daar een paar dagen geleden meelopende wissels ingebouwd, maar ik heb die er toch maar weer uitgehaald en een andere oplossing bedacht. De loks liepen er niet echt lekker over.



wordt vervolgd
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #104 Gepost op: 23 augustus 2013, 14:41:57 »
Dat gaat alaardig op een treinbaan lijken en inderdaad wanneer spreken we nog over een nieuwe baan.

Wat betreft de isolatie bij het station, ik zou daar zeker gebruik van maken, ja kan namelijk altijd nog iets in de isolatie laten zakken, een geultje is zo gemaakt om een draadje weg te werken of om een bodemplaatje van iets in weg te laten vallen, bijv. een seinpaal.

Ik heb zelf gedeetles met 3 lagen isolatie, daar snij ik dan later een riviertje uit en heb dan een mooie diepte voor het wateroppervlak wat dan natuurlijk wel waterpas moet liggen anders wordt het een snel stromend beekje.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #105 Gepost op: 23 augustus 2013, 14:52:51 »

Dat gaat alaardig op een treinbaan lijken en inderdaad wanneer spreken we nog over een nieuwe baan.

Wat betreft de isolatie bij het station, ik zou daar zeker gebruik van maken, ja kan namelijk altijd nog iets in de isolatie laten zakken, een geultje is zo gemaakt om een draadje weg te werken of om een bodemplaatje van iets in weg te laten vallen, bijv. een seinpaal.

Ik heb zelf gedeetles met 3 lagen isolatie, daar snij ik dan later een riviertje uit en heb dan een mooie diepte voor het wateroppervlak wat dan natuurlijk wel waterpas moet liggen anders wordt het een snel stromend beekje.

Tom, dat zijn leuke suggesties. Vooral een sleufje maken om een draadje weg te werken, spreekt mij wel aan. Ik wil wel water op mijn baan hebben, maar weet nog niet precies waar. Misschien een goed idee om op meerdere plaatsen meer  isolatieplaten op elkaar toe te passen. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #106 Gepost op: 23 augustus 2013, 18:56:55 »
Hoewel......hoelang blijft een nieuwe baan nieuw?

Totdat je hem afbreekt en aan een volgende nieuwe baan begint?  8)

Mooie vorderingen Roel,
Ik volg dit met veel interesse, omdat ik met mijn 'nieuwe' baan in het zelfde stadium ben.
Tips over de isolatie zijn ook zeer bruikbaar! Bedankt Tom.

Groeten, GéJé
 

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #107 Gepost op: 23 augustus 2013, 19:27:12 »
Lekker opgeschoten Roel. Dat is zo een heel fraaie baan met veel rij mogelijkheden. Top man! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #108 Gepost op: 23 augustus 2013, 20:11:45 »
Dank voor alle reacties.

Een andere vraag: ik heb zo'n tiental rechte (gebruikte) rails (groot en klein) en enkele bochten, die sluiting geven in de nieuwe baan, Dus die kan ik niet meer gebruiken.
Gemeenschappelijk hebben al die rails, dat er vroeger draden aan de lipjes zijn gesoldeerd. Ik heb het oude soldeersel (met stukjes draad) allemaal verwijderd.
Ik heb onder een loep die lipjes en wat daar onder zit, goed eens goed bekeken, maar kan geen vreemde dingen er aan ontdekken.

Is dit voor sommige herkenbaar of weet iemand de reden dat zij sluiting geven?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #109 Gepost op: 3 januari 2014, 22:24:58 »
Zoals beloofd een update. Het is wel weer een paar maanden geleden dat er hier een paar foto's van mijn baan in opbouw zijn geplaatst, maar heb er ook een paar maanden weinig aan gedaan. Enerzijds "geen zin", anderzijds enkele lichamelijke ongemakken.
Maar ik heb de draad weer opgepakt, zo goed als zo kwaad als dat kan.


Alle rails liggen er grotendeels nu volgens het baanplan. Verder ga ik voorlopig niet. Er moet toch nog veel gebeuren eer ik wat kan doen aan landschapsopbouw. En daar verlang ik nu wel naar  :(.



Ondertussen alle blokken voorzien van de bekende 2 mm dikke isolatieplaten. Eén blok niet, omdat daar later een brug komt (denk ik).
Ik heb nog helemaal niets aan landschapsplanning gedaan. Ik weet dat er ergens een loc-loods met draaischijf moet komen en ergens een dorpje. Maar waar en hoe ....????


Deze foto geeft de fase aan dat ik bezig ben met het aanbrengen van de 'terugmeldingscontacten'.  Een secuur en tijdrovende bezigheid. Helaas ben ik nu door m'n 0,5 mm2 stroomdraad heen, dus even iets anders gaan doen. De wissels ga ik nu aanpakken.


Draden genoeg daar en dan te bedenken dat ik net op de helft ben van mijn TMC 's.


Het schaduwstation, dat al helemaal klaar is, is netjes afgedekt met plastic folie om geen rotzooi tussen de rails daar te krijgen.

En zo gaan we nog even door.  Ik ga hiermee door totdat 'Koploper' goed en volledig functioneert. Daarna kan ik dan eindelijk (weer) gaan beginnen aan leukere dingen.

Wordt vervolgd.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #110 Gepost op: 3 januari 2014, 22:33:22 »
Nou Roel je kunt in iedergeval binnen  kort beginnen met (proef)rijden. En dan de boel verfraaien. het wordt nu alleen maar leuker
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #111 Gepost op: 3 januari 2014, 22:51:43 »
Nou Roel ..... ik ben toch wel diep onder de indruk van je baan. Je hebt aardig wat werk verzet man. Die rails dat zie je nog dat daar veel werk in zit maar al die bedrading ... bijna niet te zien wat een pak werk daar in zit ... chapeaux!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #112 Gepost op: 3 januari 2014, 22:59:16 »
Nou Roel ..... ik ben toch wel diep onder de indruk van je baan. Je hebt aardig wat werk verzet man. Die rails dat zie je nog dat daar veel werk in zit maar al die bedrading ... bijna niet te zien wat een pak werk daar in zit ... chapeaux!

Geen discussie over analoog of digitaal, maar ik dacht bij het digitaliseren van mijn nieuwe baan, dat ik veel minder draadwerk zou hebben. Maar dat klopt in ieder geval niet. En inderdaad, rails neerleggen is zichtbaar, maar al die draden trekken zie je niet en kost wel heel veel tijd meer.

Nou Roel je kunt in iedergeval binnen  kort beginnen met (proef)rijden. En dan de boel verfraaien. het wordt nu alleen maar leuker
Regelmatig moet ik al proefrijden om te kijken of die TMC's goed functioneren.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #113 Gepost op: 3 januari 2014, 23:06:44 »
Ha roel dat ziet er knap uit, vooral die draad bomen, gelukkig zijn ze groen :)

Maar ik ben wel jaloers op je baan hoor, ik heb nog 2 x niks hier, morgen komt er gelukkig een kompleet baantje hierheen van MP :) en dan ik eens kijken.

Wat betreft die draad bomen ga ik het toch anders aanpakken denk ik, ik wilde al die zooi niet onder de baan, netje verbonden of niet, ik zal wat posten over mijn gedachten daarover.

Hans
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #114 Gepost op: 4 januari 2014, 08:53:55 »
Ik vind het er stoer uitzien. Dit zijn enkel nog de draden voor het spoorbedrijf, tegen de tijd dat je klaar bent met de baan dan zal het aantal nog eens verdubbeld worden door alle andere zaken. Leuk volgtopicje.

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

GGoos

  • Gast
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #115 Gepost op: 4 januari 2014, 14:10:01 »
Ziet er keurig uit.  :)

Offline kriskras

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Man
  • Droom niet je leven, maar leef je dromen!
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #116 Gepost op: 5 januari 2014, 21:45:43 »
Knap en net werk Roel ;) inderdaad een massa bedrading dat een digitale baan meebrengt ,echter eenmaal aan het rijden ben je dit(saai) werk snel vergeten ::) Zelf heb ik met utp( data) kabel gewerkt voordeel is de kleurcode ,nadeel dat de draadjes wel eens durven afbreken. :-[
Met vriendelijke groeten Chris.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #117 Gepost op: 5 januari 2014, 22:40:06 »
Flatcable al eens geprobeerd? zit zelfs in wasmaschines moet dus wel wat stroom doorheen kunnen leek  mij :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #118 Gepost op: 19 januari 2014, 21:24:01 »
Even een kleine update,  :o alhoewel, op de foto is weinig nieuws te zien in vergelijking met de laatste foto's.



Er staat wel een borrelfles op de baan, want zo net even een borreltje genomen.
Want alle TMC's zijn nu aangebracht en ik heb het gehele elektrische gedeelte nu klaar. Enkele pagina's terug had ik al eens het elektrisch schema geplaatst. Daar is weinig aan veranderd.
Zoals de vorige keer al gezegd, heb ik twee stroomkringen gemaakt. Eén stroomkring voor het schaduwstation en het klimspiraal en de tweede stroomkring is voor het bovengedeelte en wat er nog verder moet komen.
Wat ik nu ga doen is alle wissels op de ringleiding van de tweede stroomkring aansluiten en ook twee aansluitingen per blok op die ringleiding maken.
Dus voorlopig voldoende werk op de treinzolder.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #119 Gepost op: 19 januari 2014, 22:01:18 »
Zie er écht heel strak uit.
Op je vorige baan zag ik een locloods, maar ik zie geen sporen die naar een loods toelopen. Of kijk ik niet goed.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #120 Gepost op: 19 januari 2014, 22:37:55 »
Het blijven klusjes waar veel tijd in gaat zitten, en die er voor de buitenwereld uit zien, alsof er weinig gebeurt is.Gelukkig weten wij allemaal wat een klus het is.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #121 Gepost op: 19 januari 2014, 22:59:16 »

Zie er écht heel strak uit.
Op je  vorige baan zag ik een locloods, maar ik zie geen sporen die naar een loods toelopen. Of kijk ik niet goed.
Nee hoor Wim, je ziet het wel goed. Ik moet in ieder geval nog een of twee wissels plaatsen om naar het rangeerterrein te gaan. Maar ik wil eerst het hoofdgedeelte klaar hebben  en het rangeergedeelte wil ik later aanpakken.  Al hoewel  ik er wel naar snak om wat aan de scenery te aan doen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #122 Gepost op: 19 januari 2014, 23:14:05 »
Al hoewel  ik er wel naar snak om wat aan de scenery te aan doen.
Nou dat was precies mijn volgende vraag: wordt je niet knettergek van die "ruwbouw" en zou je niet veel liever alvast iets leuks met je scenery willen doen?
Je zou natuurlijk een los plateautje kunnen maken met bijvoorbeeld je locloods, die je daarna als een puzzelstuk in je baan laat zakken. Dat geeft in elk geval wat afwisseling.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #123 Gepost op: 19 januari 2014, 23:27:57 »
Het is ook wel leuk om al het vervelende werk af te hebben om dan straks alleen maar leuk werk aan je baan te doen. ;)

Al die draden zooi is ontzettend veel werk. Nog meer als rails leggen. Dus begrijpelijk dat je ons geen vorderingen kunt laten zien. Om over veel werk te spreken ... moet er ook nog geballast worden Roel?  :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe hoekbaan Roel
« Reactie #124 Gepost op: 19 januari 2014, 23:43:38 »
Als Roel jarig is komen Pierre en ik gratis ballasten. Hé Pierre?  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)