Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 668670 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:St. Barbara
« Reactie #50 Gepost op: 11 juli 2011, 07:16:20 »
Maar met wat kleurtjes en poedertjes denk ik dat het nu wel aardig overkomt.

Beste Tom,

Dit komt heel goed over! Bij het "spelen" met kleurtje en poedertjes is het altijd afwachten of dat je het gewenste resultaat bereikt maar ook hier is maar ??n woord van toepassing: Klasse!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #51 Gepost op: 11 juli 2011, 08:04:31 »
De volgorde van kleuren zijn,

  • Donkerbruine latex sterk verdund als wetwash.
  • licht grijs Aqua Color 36176 wetwash
  • sand Aqua Color 36116 wetwash
  • erdfarbe Aqua Color 36187 wethwash
  • beige Aqua Color 36189
  • teerschwarz Aqua Color 36106 drybrush
  • weiss Aqua Color 36105 drybrush
  • poeder zwart Anitadecor
  • poeder groen Anitadecor
  • poeder oker Anitadecor

Nou dan heb je ook wat :P
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #52 Gepost op: 11 juli 2011, 10:19:49 »
Ziet er erg mooi en realistisch uit Tom.

Mvg Frans

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:St. Barbara
« Reactie #53 Gepost op: 11 juli 2011, 20:50:10 »
Hallo Tom,

Ik sta steeds verwonderd hoe jij op een eenvoudige wijze tot zeer realistische eindproducten komt.
En dan ook nog op een duidelijke wijze overgebracht (het onderwijs had een goeie aan jou gehad  :D).
Ik blijf nog steeds met belangstelling je baan volgen!

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #54 Gepost op: 11 juli 2011, 20:55:21 »

En dan ook nog op een duidelijke wijze overgebracht (het onderwijs had een goeie aan jou gehad  :D).

Met groet, Roel  ;)


Hahahahahahahaha, ik in het onderwijs, nee dat had ik de mensheid niet willen aandoen.

Maar wel een leuk en zeer gewaardeerd compliment, leuk al die positieve reactie's.
Maakt het forum weer wat levendiger.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #55 Gepost op: 12 juli 2011, 00:53:31 »
Vandaag was het net als in de Tour een rustdag.
Maar ja om nou de hele dag niets te doen gaat ook vervelen.
Daarom van wat afval stukjes MDF een proefstukje gemaakt voor een perron.

Zo te zien past het wel aardig, dan volgende keer uit een stukje MDF van 12mm zagen en afwerken.
Die bocht is een beetje storend maar ja, ik zal het er toch mee moeten doen of helemaal geen perron en gewoon tussen de rail dicht strooien met bijv. zand.

Hiet moet ik nog eens een paar nachtjes over slapen  :D



en van de andere kant

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:St. Barbara
« Reactie #56 Gepost op: 12 juli 2011, 06:20:40 »
Zo te zien past het wel aardig

Beste Tom,
Zo te zien gaan de twee-assers goed langs het perron maar heb je de boog ook getest met een vier-asser? Door dat over het hoofd te zien heb ik twintig jaar geleden flinke problemen gehad. En de boel later slopen is niet leuk!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #57 Gepost op: 12 juli 2011, 07:16:11 »
Johan, bedankt voor het meedenken maar de Donderbussen met 2 assen zijn de langste rijtuigen op mijn baantje.
Ook de BR86 zal de langste Locomotief zijn, andere gaan niet door de tunnels.

Langere Loc's en wagons komen er echt niet, het moet een buurtspoor in particulier bezit van St.Barbara im Allg?u voorstellen.
Heeft in het echt nooit bestaan natuurlijk maar ja het is ook maar onze eigen fantasie wereld.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #58 Gepost op: 14 juli 2011, 05:40:44 »
Het perron is een feit, deels recht en deels gebogen.
Vanwege het landelijk effect komt het niet te hoog te liggen, in de bochten moeten de treeplanken vrij over het perron heen kunnen.

Alles een beetje aangepast en dit gaat hem dan zo worden.









Diverse atributen moeten nog worden toegevoegd, hekjes voor de afzetting en de toegang naar de blokpost moet vloeiend verlopen.
Bij de tunnelingangen komt een waterkraan, deze wil ik tzt dmv een servo draaiend maken en verder straks bankjes, misschien een kiosk, plaatsnaamborden, Preisertjes, lantaarnpalen, een overgang voor de voetgangers naar het haltestationnetje enz. enz.
Verder moet de ruimte tussen de rail en het perron nog worden opgevuld met ballast en geverfd.
Genoeg om voorlopig weer mee zoet te zijn.

klik op de foto voor een vergote weergave
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #59 Gepost op: 14 juli 2011, 09:21:54 »
Beste Tom,

Weer een stuk mooie aanvulling.
Gelukkig heb ik een dergelijke instelling niet, anders zou ik er jaloers op kunnen worden.

Niet om de pret te bederven maar uuh, staat die waterkraan daar wel realistisch?
Ook zal er, naar mijn idee, wel een klein kolenhoekje dienen te komen wanneer er een waterkraan wordt geplaatst........ denk ik. :-[

Maar goed, neemt niet weg dat het straks weer een mooi hoekje gaat worden jouw kennende, helemaal top dus.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:St. Barbara
« Reactie #60 Gepost op: 14 juli 2011, 10:09:03 »
Ook zal er, naar mijn idee, wel een klein kolenhoekje dienen te komen wanneer er een waterkraan wordt geplaatst........ denk ik. :-[

Beste Riny,
Dit keer ben ik het niet met je eens! De kolen horen thuis in het depot. Je zag heel vaak een waterkraan op het perron staan voor de doorgaande treinen.

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #61 Gepost op: 14 juli 2011, 10:24:30 »
Dit keer ben ik het niet met je eens! De kolen horen thuis in het depot. Je zag heel vaak een waterkraan op het perron staan voor de doorgaande treinen.

Beste Johan,

Het doet mij goed dat er eens iemand is die het niet met mij eens, dit hoeft en moet ook niet, en dat wil ik ook niet. Ik ben ook niet alles wetend. :-*
Nu ik jouw reactie lees ben ik het helemaal eens met de onderbouwing betreffende doorgaande treinen (locs).
Ik had daar even niet bij stilgestaan dus goed dat je mij daar even op wijst. :-[

Piet

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #62 Gepost op: 14 juli 2011, 11:08:56 »
Ik wil me als fervent dieselaar toch ook nog even in deze discussie melden.
Zou het niet verstandiger zijn om de waterkolom aan het einde van het perron, in de rijrichting te plaatsen.
Dan kan het waternemen en in en uit stappen van passagiers gecombineerd worden.
Lijkt me logistiek slimmer.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #63 Gepost op: 14 juli 2011, 11:24:03 »
Zelf had ik hier ook bij stilgestaan, loc neemt water, rijtuigen blijven in de tunnel tijdens het water nemen, vervolgens rijd het geheel door om de mini- mensjes uit/in te laten stappen. :'(
Heb dit bewust niet aangegeven omdat dit een vorm van compromis lijkt/is betreffende de beschikbare ruimte.
En ja, dan kan er wel eens iets onlogisch ontstaan (niet als kritiek bedoeld).

jerry

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #64 Gepost op: 14 juli 2011, 14:13:28 »
Zou het niet verstandiger zijn om de waterkolom aan het einde van het perron, in de rijrichting te plaatsen.
 grt P.

en als de trein van de andere kanty komt???
de watr kolom op rails???
of 2 waterkolommen
ik denk dat er altijd ergens een situatie is dat de loc niet in neemt zonder het perron te verlaten

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #65 Gepost op: 14 juli 2011, 15:09:27 »
Loc komt van 2 kanten en neemt maar ??n keer water.
Er komt ook nog een piepklein kolendepot bij, dat komt of tegen de steunmuur of naast de Halteplaats.
Situatie zal tzt wel duidelijker worden.

Bij het volgend station komt een kleine BW met waterkolom, kolenbunker, zandtoren, dieseltankstation en wat er zoal nog in de doos zit.

Persoonlijk vind ik de waterkraan op deze plek beter staan dan vlak naast het baanwachtershuis, maar wellicht zet ik er daar ook 1 voor de broodnodige dorst van de loc's te lessen.

Er is nog niets definitiefs. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #66 Gepost op: 15 juli 2011, 01:01:34 »
Zo, ff laten zien dat ie ook de andere kant op kan, zitten 2 keerlussen in mijn baantje, voor het verrassende effect :P







Nu geen commentaar leveren op mijn tunnelingangen, die worden vervangen, maar da's pas na Houten in augustus a.s. ;D

Ook de waterkraan moet nog een metamordinges ondergaan, eerst nog diverse gietranden wegwerken en dan een mooi waterkraan kleurtje geven met wat roest enzo.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #67 Gepost op: 15 juli 2011, 09:34:24 »
Nou Tom, Die tunnelingangen vind ik maar niets hoor, hahahahahaha. :P :D (grappie)

Nu de loc met haar snuitje richting de tunnelportalen staat is dat veel "echter".
Het zal allemaal wel goed komen met jouw idee?n, geen twijfel mogelijk.
In de goed bedoelde kritiek was ik, zoals gewoonlijk, weer veel te vlug voor mijn beurt aan het praten.
Alleen de achterliggende goede bedoeling was, nu zou je het een en ander nog hebben kunnen aanpassen tijdens het opbouwen.
En ja, als wij daar achteraf mee komen was het, "hadden jullie dat niet eerder aan kunnen geven? " ;)

Tis ook nooit goed............. :( :'(
:-* luf joe

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #68 Gepost op: 15 juli 2011, 18:54:03 »
Beste Riny.

Ik ben altijd blij met adviezen want "aandacht is rendement"

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #69 Gepost op: 17 juli 2011, 21:34:49 »
Na dat ik vandaag ook eens wat in huis heb gedaan, slaapkamerraam geverfd en de trap moest ook eens een ander kleurtje heb ik me weer op het perron gestort van de halteplaats.
Vermoedelijke naam van de halte zal Carmenhofen worden (vernoemd naar onze kleindochter)  :D

Eerst heb ik het geheel afgedekt met muurvuller, daar stond nog een restje van en heb ik maar gelijk ook eens uitgeprobeert.
Werkt niet slecht, smeert goed en met een scheutje houtlijm er doorheen zal het ook niet zo snel gaan scheuren.

Na het drogen de boel ingesmeerd met houtlijm en bestrooid met decoratiezand, wel heb ik dat eerst nog even door een zeef laten lopen om de onregelmatige stukjes er uit te halen.

Dit is dan het eerste resultaat.



en de andere kant op



detail opname



Nu moet er nog een rand van hout langs het doorgaandespoor komen zodat het een mooie vloeiend geheel wordt.
En dan krijgt het natuurlijk ook nog een kleurtje.
Maar nu eerst goed drogen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #70 Gepost op: 17 juli 2011, 21:40:50 »
Beste Tom,

Ga zo door mijn zoon, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Ik blijf het zeker volgen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #71 Gepost op: 20 juli 2011, 01:23:40 »
Het perron was toch in de bocht van het doorlopende spoor iets te krap, de BR81 liep er met zijn cilinder tegenaan.
Inmiddels wat van de rand afgeslepen en nu rijden de loks er netjes langs en gaan de cilinders wel een heel klein stukje over het perron heen maar ze raken het niet.
Daar moet dan straks met het weatheren ook rekening mee gehouden worden want door stoom en olie zal het aan de randen best wel iets vervuilen.

Het perron van een kleurtje voorzien.



Er is ook al een klein transport met laadgoed onderweg, komt vanaf de ventweg aangereden met de driewieler  :D



en er waren ook een paar koeien meegekomen



Een beetje verbaast kijken de koeien om zich heen, want dit hadden ze nog niet eerder gezien



Links is dan het stukje ventweg met de kasseien voor een gedeelte al bestraat



Het perron zal als de kleur naar mijn zin is verder aangekleed worden.
Ik zal ook mijn gedachte eens laten gaan over de rand van het perron aan de zijde van het doorgaandespoor.
Daar had ik een houtenlijst willen hebben met steunpaaltjes maar dat gaat niet want daar komen de cilinders tegenaan te lopen, das dus een beetje pech.
Maar er zal wel een oplossing bedacht worden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #72 Gepost op: 20 juli 2011, 07:47:24 »
Prachtig stukje scenery Tom kleuren goed afgestemd.
Blijf dit zonder meer volgen.

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #73 Gepost op: 20 juli 2011, 08:49:09 »
Beste Tom,

Gaat er steeds beter uitzien, het begint al te leven.
Mijn complimenten. ;)

bob

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #74 Gepost op: 20 juli 2011, 15:47:06 »
en er waren ook een paar koeien meegekomen

Doet me denken aan het Spoorwegmuseum waar een wagon waaruit al jaren koe-geloei komt staat!  ;D