Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 669001 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #25 Gepost op: 15 maart 2011, 00:43:47 »
Om de voorkant netjes af te werken heb ik er plaatjes MDF tegenaan gezet, natuurlijk in de vorm van het landschap.

Nu is er een gedeelte wat dan nogal saai wordt en daar heb ik dan wat leven in de brouwerij gebracht, of om exact te zijn een grot met Stalagtieten en Stalagmieten.

Eerst natuurlijk een basis gemaakt.



er moet natuurlijk wat licht in komen, zo'n electrisch waxinelichtje van de X*nos is super daarvoor



nog wat blauwe ledjes erbij voor de sfeer



De afwerkwand er voor geeft al een goed idee





even een proefopstelling gemaakt met wat stukjes Pur





de proef was geslaagd en nu de boel lekker dicht smeren met smurrie



ff het lichie aan, lijkt net of het daglicht naar binnenvalt





Proef met een stalagmiet of tiet, ben het even kwijt wat wat is. ???







samen met onze kleinzoon van Dasklei stalagtieten en mieten kleien



Na het drogen lijm ik ze in de grot



helaas breken de klei stukken af, zo lijkt het wel op het gebit van een dakloze :laugh:



Van rondhout maak ik nu de basis, niks tegen onze kleinzoon vertellen hoor, die denkt nog steeds dat hij ze gemaakt heeft





Deze worden met het lijmpistool er in gelijmd



Daarna met behoorlijk dikke verf op kleur gebracht en de eerste bezoeker is al gearriveerd ;D





Om het geheel een beetje tegen stof en kleine handjes te beschermen heb ik er een stukje acrylglas voor gezet



Nadat ik er nog een (led)spotje had bijgezet heb ik het nog wat verder aangekleed met wat fotografen



en natuurlijk wordt er gelijk geflitst :D



Ik heb er ook nog een videootje van gemaakt


Volgens onze kleinzoon sta ik er ook in, beetje achterin.
Met een beetje fantasie lijkt het waarempel ook nog, daarom heb ik inmiddels ook maar onze kleinzoon en kleindochter er ook in gezet maar daar is nog geen foto van.
Neem het maar van me aan dat het zo is ::)



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

stijgertje

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #26 Gepost op: 15 maart 2011, 00:50:23 »
Tom wat ontzettend leuk!
Schat ik het goed in als je de inspiratie van Rail2011 hebt genoten?

Ziet er ontzettend gaaf uit!
Mooie sfeerverlichting ook, maakt het wel af zo.
Mijn complimenten in ieder geval.

Vriendelijke Groet,
rudy
 8)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #27 Gepost op: 15 maart 2011, 01:06:48 »
Nee hoor, dit had ik al een tijdje geleden gemaakt maar zag dat op Rail men mij een beetje heeft nageaapt :'(
Maar dat is natuurlijk niet zo, ik heb in het verleden wel meer van die banen gezien waar een grot in was gemaakt of waar men de treinen ondergronds voor bij zag rijden.

kijk hier maar eens


FOTOOS

Dat is echt genieten zo'n baantje en niet groot.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

bob

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #28 Gepost op: 15 maart 2011, 07:57:11 »
Tom,

Met reden kun je daarvan genieten, wat leuk en zo realistisch met die fotograaf en dan ook nog een klusje met kleinzoon, super!

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #29 Gepost op: 5 juli 2011, 07:38:14 »
Het lijkt wel of er nooit een einde komt aan dat draadjes trekken.
Het kost veel tijd, dat komt omdat ik de wisseldecoders aan de achterkant van de tafel monteer.
De draadjes moeten dan daar heen en netjes door van die bindruggen heen.
Tafel naar voren, tafelo naar achteren, onder de tafel kruipen om aan de achterkant te werken, dan is er bijv. telefoon, weer onder de tafel door en ga zo maar door.
Maar 8 wissels zijn aangesloten, de negende gaat ook nog gebeuren alleen er moet een nieuwe wisselaandrijving komen, er was er een doorgebrand.
Tevens is ??n wisseldecoder retour ivm een storing. Inmiddels zijn nog 2 wisseldecoders bij besteld om de seinen te bedienen.
Ik denk er ook over om de ontkoppelrails er mee te gaan bedienen.

Vanavond was ik het een beetje zat, eerst weer ff de boel aan kant maken.

Bij de halteplaats dacht ik dat er wel een laadperron bij kon.
Tenslotte moet het vee ook nog wel eens naar andere oorden vervoert worden.
 
Eerst de basis, de ruimte tussen de rail en het MDF wordt weer opgevuld met ballast





Eerst nog even een afwerkrand er aan gezet, met 10 sec.lijm



Verticaal ook wat latjes aangebracht en er tussen maar eens geprobeert met DAS-klei een stenen muurtje te maken. De gipsmuurtjes die ik heb zijn net te dik



en nog even een plaatje van het losse element. ik denk er ook een wegdek van gips op te maken met van die kasseien



Als het 's-avonds niet te warm wordt dan zal ik proberen het deze week af te maken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #30 Gepost op: 5 juli 2011, 09:25:54 »
Beste Tom,

Het begin van dit bouwwerk ziet er niet verkeerd uit.
Heerlijk gevoel volgens mij als je de baan stapje voor stapje ziet groeien.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #31 Gepost op: 7 juli 2011, 17:37:55 »
Na het monteren en aansluiten van de S88n gaan we weer verder met de rest.

De bezetmelders, deze moeten nog gelabeld worden, is geen probleem want ik heb een database gemaakt van de aansluitingen waarbij vermeld staat welke draad van welke bezetmelder gaat naar de ingang van de S88n.



Momenteel ben ik de wisseldecoders aan het monteren en aansluiten.
Ook dit is natuurlijk een onderdeel van wat ik aan het bouwen ben.

Wisseldecoder 1



Wisseldecoder 2



en de nummers 3 en 4, decoder 5 is nog onderweg. Hier worden o.a. de ontkoppelrail op aangesloten en de seinen



foto's zijn klikbaar

De wissels zijn inmiddels aangesloten en de aansluitingen gelabeld.

De wisseldecoders heb ik tegen de achterkant van de baan gemonteerd, daar is wat meer ruimte en ik ikan er makkelijker bij dan aan de onderkant van de baan.
Er hangen nog wat draadjes los, die gaan o.a. naar de decoder 3 als aansluiting ontkoppelrail.
Ook enkele draadjes voor de wissellantaarnverlichting moeten nog worden aangelsoten.
Ik denk dat ik die wissellantaarns gewoon met een schakelaartje aansluit, lijkt me ook iets voordeliger dan via de decoder en een relais.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #32 Gepost op: 7 juli 2011, 18:10:09 »
Beste Tom,

Ziet er allemaal netjes verzorgd uit, complimenten.
Wat de wissellantaarns betreft, je hebt gelijk om die schakelbaar te maken via een 1 centrale schakelaar, goedkoper en minderwerk.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:St. Barbara
« Reactie #33 Gepost op: 7 juli 2011, 19:16:48 »
Beste Tom,

Het labellen van de bedrading is er ??n om te onthouden. Dat had ik in het verleden nog weleens een probleem mee!

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #34 Gepost op: 7 juli 2011, 19:34:10 »
Het labellen van de bedrading is er ??n om te onthouden. Dat had ik in het verleden nog weleens een probleem mee!

Beste Johan,

Het labelen wordt altijd vergeten, of ontzien, omdat men het vaak te veel tijd in beslag vindt nemen.
In de opbouw kost het iets meer tijd maar het scheelt bij een latere storing weer enorm veel tijd met het storing zoeken.
Dus men investeert uiteindelijk voor zichzelf in de toekomst.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:St. Barbara
« Reactie #35 Gepost op: 7 juli 2011, 19:38:18 »
Beste Riny,

Helemaal met je eens - en dat zijn voor mij lessons learned van mijn oude banen en daarom is het labellen een goed idee!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #36 Gepost op: 7 juli 2011, 20:43:04 »
Om het verhaal decoders en labels dan maar gelijk compleet te maken hier een gedeelte van de database betreffende de magneetartikelen.
Op dezelfde wijze is er natuurlijk ook 1 van de bezetmelders.
Het is niet zoveel werk omdat het een kleine baan is, bij een grote baan zou ik het zeker en vast adviseren om een database op te zetten en dan niet achteraf maar vooraf.
Dan weet je tijdens het aansluiten waar je mee bezig bent en wordt het geen puzzel van duizend stukjse geschikt voor alle leeftijden ;)

De database magneetartikelen gemaakt in Excel zodat als er uitbreiding is of aanvulling dit weer eenvoudig is in te voegen



Simpeler kan het bijna niet.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:St. Barbara
« Reactie #37 Gepost op: 7 juli 2011, 20:46:27 »
Beste Tom,

Ondanks dat ik analoog rij - is dit ook voor mij te gebruiken! Dank voor het plaatsen!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #38 Gepost op: 7 juli 2011, 21:20:02 »
Zoveel mensen zoveel wensen zeg ik altijd maar.

Ieder heeft zo zijn eigen idee, je kan het labelen ook met een Dymotang doen, die lijm gaat echt niet verdrogen.
Ik geloof ook niet dat goeie labels op den duur uitdrogen, als je de lijmkanten goed tegen elkaar aan plakt dan zal het wel een tijdje mee gaan.
En zo niet dan label je toch weer opnieuw want een treinbaan is nooit af.

Sheet naast de melder plakken is een goed idee alleen je moet er wel de ruimte nog naast hebben en in mijn gevalletje met een openbouw is er niet veel plaats of ik moet er nog een plankje naast plakken.
Dat ga ik nog eens overwegen maar dan laat ik ze wel insealen anders zijn ze over een tijdje ook niet leesbaar meer.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Piet

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #39 Gepost op: 7 juli 2011, 21:21:21 »
je kan het labelen ook met een Dymotang doen, die lijm gaat echt niet verdrogen.
Zie je die lijmresten DYMO lijm hoor Tom.

grt P.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #40 Gepost op: 7 juli 2011, 21:42:17 »
Piet ik geloof je wel maar bij mij in de winkel zitten ze ook op schappen en die moesten we met de verbouwing er afsteken met een beitel en die hebben 11 jaar er op gezeten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Piet

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #41 Gepost op: 8 juli 2011, 00:18:54 »
Ja maar dan zitten ze vlak op een ondergrond.
Ik had ze om een draad gevouwen, dan kijg je zo wie zo een verkleuring op de vouw.
Maar ook dat er spanning op zit en ze klappen open en vallen er af, dat is mijn ervaring.

grt P.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #42 Gepost op: 8 juli 2011, 00:23:33 »
ok Piet, we zien het wel tzt.
Nu weer verder met wat we aan het bouwen zijn, on-topic dus. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #43 Gepost op: 8 juli 2011, 15:30:42 »
En zo zijn we na wat plakken weer terug bij het laadperron.

Natuurlijk moet er ook getest worden of de locomotieven geen probleem hebben met hun cilinders.
Daar had ik wel rekening mee gehouden maar toch zat het er net te veel tegenaan.
De boel beetje pas gemaakt en nu lopen ze mooi vrij, er kan echter geen Preiservingertje meer tussen.


zie dat loc BR81 aardig wat stof op de kap heeft :o







de BR86 had ook te lang in het stof gestaan ::)







Zo, dat past mooi, nu de rail tegen het muurtje gaan ballasten en een geschikt wegdek bedenken voor het laadperron want die keitjes vind ik wel leuk maar ik denk toch dat men wel rekening hield met het vee en een wat ruwer wegdek aanbracht.
Misschien iets doen met schuurpapier.

Op deze manier wil ik straks ook het perron gaan maken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #44 Gepost op: 8 juli 2011, 15:48:53 »
Beste Tom,

Het treinstel loopt er super mooi strak langs zeg  :o

Verder is het altijd en ramp om de juiste keuze te maken voor een wegdek op dergelijk rampen.
Ben van mening dat "kinderkopjes" goed zou moeten kunnen, schuurpapier vind ik zo asfalt- achtig.
Volgens mij was er nog geen asfalt in het jouw weergegeven tijdperk, maar daar kan ik naast zitten. :(

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #45 Gepost op: 8 juli 2011, 16:22:01 »
Zat een beetje te denken aan wat grover schuurpapier met hier en daar wat zand en kinderkopjes.

in de Bieb vind je zoiets dergelijks bij de Cochemer Bahn
Bahnhof Cochemer Bahn
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:St. Barbara
« Reactie #46 Gepost op: 8 juli 2011, 16:39:47 »
Beste Tom,

Zoals zo vaak aangegeven, het is uiteindelijk jouw modelbaan dus jij bepaald.
De getoonde afbeelding (link) kan ook heel goed en ziet er ook goed uit.
En met een grovere korrel kan het best goed over komen, ook afhankelijk welke kleur je de ramp geeft.
Ach, en weet je wat het is? Vind je het achteraf zelf niets, dan kun je het eventueel altijd weer veranderen.


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #47 Gepost op: 10 juli 2011, 17:34:14 »
Deze post staat ook in de workshop.

Dan ga ik maar weer eens verder met "Die Laderampe".

Besloten om het toch maar met klei af te werken.

eerst de ondergrond ingesmeerd met verdunde houtlijm voor de hechting.



alle hoekjes en gaatjes proberen dicht te smeren



dan de klei er op drukken en een beetje uitspreiden met de vingers



met een stukje rondhout (natmaken) gelijkmatig uitrollen en verdelen





en zo verdeel je het over de gehele lengte



wegens slijtage komt de ondergrond van kasseien hier en daar te zien.



als hulpmiddel een stuk onthaarde penseel wat een beetje in de vorm is gebogen met een punttangetje, deze truc heb ik niet van mijzelf maar beter goed gejat dan slecht verzonnen.  ;)
Een overzicht vanuit de luchtballon




tot slot de hele oppervlakte tamponeer ik met een oude tandenborstel waardoor er ook bij de steentjes een zachte overgang is en het geheel niet te glad is. Het vee moet er tenslotte niet op onderuit gaan



Nu maar afwachten hoe het er straks uitziet als het is opgedroogd.
Heel erg leuk om dit zo te doen, ik denk dat ik de ventweg naar het laadperron ook zo zal gaan maken maar dan misschien met alleen maar kasseien.  ::)

foto's met een klik te vergroten
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:St. Barbara
« Reactie #48 Gepost op: 10 juli 2011, 19:13:03 »
Beste Tom,

Weer een leerzaam stukje erbij; ziet er mooi uit en ik ben benieuwd naar de kleur die het laadperron gaat krijgen!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #49 Gepost op: 11 juli 2011, 00:37:08 »
Johan, de kleur was ik zelf ook nog een beetje benieuwd naar.

Maar met wat kleurtjes en poedertjes denk ik dat het nu wel aardig overkomt.
Er komen ook nog wat hekken op te staan om het vee in te stallen, maar nu eerst de boel maar eens goed laten drogen.







Morgen maar eens zien hoe het is opgedroogd en dan ook maar even naar mezelf kijken want het was toch knap warm vandaag ondanks mijn ventilator aan het plafond. 8)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0