Auteur Topic: Ombouwset Faller Car System  (gelezen 46219 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #25 Gepost op: 5 april 2013, 15:44:21 »
Voorlopig is het de de vraag of ik een start-stop-spoel ga inbouwen of een parkeerspoel.
Deze week heb ik avonddienst dus foto’s plaatsen zal wel in het weekend worden.

Als ik het goed begrepen heb ga je langere tijd een bus op een halte laten staan. Dan zou ik gaan voor een parkeerspoel. Deze wordt niet warm. Je kan ook zelf iets maken van een oude wissel of sein bediening. ;) 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #26 Gepost op: 5 april 2013, 16:44:30 »
Als ik het goed begrepen heb ga je langere tijd een bus op een halte laten staan. Dan zou ik gaan voor een parkeerspoel. Deze wordt niet warm.
Inderdaad. Mensen moeten wel een beetje tijd hebben om in-en-uit te stappen. Dat lijkt me dan een slimmere oplossing dan zo'n standaard stop-spoel.

Je kan ook zelf iets maken van een oude wissel of sein bediening. ;) 
Met een magneetje dat onder het wegdek op-en-neer gaat? Ik heb al met een koelkastmagneetje wat geprobeerd, maar die moet wel bijna tegen de onderkant van de bus zitten, wil dat effect hebben. Moet dus nogal een sterke magneet zijn wil-ie de bus al rijdend tot stoppen magnetiseren.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #27 Gepost op: 5 april 2013, 18:59:17 »
Met een magneetje dat onder het wegdek op-en-neer gaat? Ik heb al met een koelkastmagneetje wat geprobeerd, maar die moet wel bijna tegen de onderkant van de bus zitten, wil dat effect hebben. Moet dus nogal een sterke magneet zijn wil-ie de bus al rijdend tot stoppen magnetiseren.  :o

Precies zo'n op en neer magneetje bedoel ik.  ;D Ik ben ook aan het proberen geweest met een magneetje van een magneetslotje. Ik gebruik deze magneetjes ook om onder de trein te plakken voor de reed contacten tussen de rails. Als je zo'n magneetje recht op zet en dan heen en weer kan laten bewegen werkt hij met een luchtspleet van ongeveer 5 ? 6 mm en dat is voldoende als afstand ruimte tussen wegdek en de bus. Wat me wel opviel is dat hij aan de ene kant beter werkt dan aan de andere kant. Hoe dat komt ....... kweenie. ???
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #28 Gepost op: 5 april 2013, 19:21:32 »
Toch jammer mocht het project mislukken dat we dan niet kunnen zeggen:

Gelukkig hebben we de foto's nog
::)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #29 Gepost op: 5 april 2013, 20:22:35 »
Als je zo'n magneetje recht op zet en dan heen en weer kan laten bewegen werkt hij met een luchtspleet van ongeveer 5 ? 6 mm en dat is voldoende als afstand ruimte tussen wegdek en de bus. Wat me wel opviel is dat hij aan de ene kant beter werkt dan aan de andere kant. Hoe dat komt ....... kweenie. ???
uhhh... noord en zuid?

Toch jammer mocht het project mislukken dat we dan niet kunnen zeggen:
Gelukkig hebben we de foto's nog
Pffff... Zijn we weer in zo'n bui?  :o
Ik schreef toch dat ik avonddienst heb en dat ik nu (op dit moment dus) aan het werk ben?
Nog even geduld en dan is het zaterdag en dan plaats ik plaatjes.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #30 Gepost op: 5 april 2013, 20:34:46 »
Kijk nu al rijkhalzend uit naar morgen.
In de baas zijn tijd wel internetten, nou ja moet ook kunnen.
Andere roken in de baas zijn tijd.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #31 Gepost op: 5 april 2013, 20:39:27 »
Ik doe lekker beide: paffen en internetten...  :P en vet betaald!  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #32 Gepost op: 6 april 2013, 17:29:43 »
Bushalte

Voor deze gelegenheid heb ik even de muurdelen van het station op z'n plek gezet, zodat jullie een beetje beeld hebben van de situatie. Het is dus de bedoeling om de bus te laten stoppen bij (hoe kan het anders) de bushalte, die ongeveer op de plek moet komen waar de bus nu staat.
Die geparkeerde Citro?n Ami heb ik ooit zelf gehad, maar dit terzijde.


Er blijft genoeg ruimte over voor passerend verkeer, zoals een andere bus.
Die put, net voor de trap gaat een metertje of wat verhuizen. Is natuurlijk geen gezicht zo'n put onderaan een trap.


Wellicht, koop ik een H0 ombouwset S-F voor 1:87 vrachtwagens voor ? 39,99 bij Conrad, waarmee ik die blauwe bus kan ombouwen.  ;) Op die manier laat ik die standaardbus nog even intact.


Nog even een bovenaanzicht.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #33 Gepost op: 6 april 2013, 19:56:09 »
Poe h? ..... al met al toch lekker opgeschoten Wim. Het station begint ook al vormen aan te nemen. Met deze foto's kunnen we goed zien waar je mee bezig bent. Ik denk dat je met zo'n setje van Conrad een heel eind kan komen. Ik heb ook op het punt gestaan zo'n set aan te schaffen maar liep toen toevallig tegen een 2e hands bus aan. Dat leek me minder werk en is ook goed uitgepakt.

Ga je nog met je station aan de gang of ligt dat even stil en ga je met je winkelpand en de bus(baan) aan de gang? Weet je al wat voor wegdek je gaat gebruiken/maken?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #34 Gepost op: 6 april 2013, 20:08:27 »
H?, h?, eindelijk hebben we er een beeld bij.
Dat ziet er wel verdraaid goed uit, ik ben benieuwd hoe dat straks allemaal gaat werken met die bussen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #35 Gepost op: 6 april 2013, 21:02:50 »
Citaat van: Pierre
Poe h? ..... al met al toch lekker opgeschoten Wim. Het station begint ook al vormen aan te nemen. Met deze foto's kunnen we goed zien waar je mee bezig bent. Ik denk dat je met zo'n setje van Conrad een heel eind kan komen. Ik heb ook op het punt gestaan zo'n set aan te schaffen maar liep toen toevallig tegen een 2e hands bus aan. Dat leek me minder werk en is ook goed uitgepakt.
Die bus van jou heeft z?ker goed uitgepakt. Mede door jouw bus-project ben ik er zelf ook over gaan nadenken.

Citaat van: Pierre
Ga je nog met je station aan de gang of ligt dat even stil en ga je met je winkelpand en de bus(baan) aan de gang? Weet je al wat voor wegdek je gaat gebruiken/maken?
Nee, dat station ligt zeker niet stil. Ik vind het wel lekker om af te wisselen; als ik even genoeg heb van het station, dan ga ik weer met m?n winkel verder en vice versa... een beetje zoals jij dat doet met je Fiat en je spoorbaan. Blijkbaar werk ik het lekkerst als ik regelmatig afwissel.
Die bushalte is natuurlijk onderdeel van het station en hoort voor wat mij betreft bij hetzelfde project. Het station is alleen vet veel werk omdat ik er ook interieur in wil maken, zoals een wachtkamer, kaartenverkoop en het hele spul.
Qua wegdek denk ik dat ik dunne baksteenplaten ga gebruiken. De baksteenplaten die ik gebruik zijn minder dan 2 mm dik en als ik er magneetband onder zet, denk ik dat het wel kan werken. Ik dacht eerst aan zwart schuurpapier, dat met een beetje drywash heel erg op asphalt lijkt. Maar ik ben bang dat de magneetjes dan wegschuren.  :o
Maar voordat ik er wat inplak ga ik eerst wel testen.

Citaat van: Tom
H?, h?, eindelijk hebben we er een beeld bij.
Dat ziet er wel verdraaid goed uit, ik ben benieuwd hoe dat straks allemaal gaat werken met die bussen.
Ik ben vaak te druk met bouwen en plakken, dat ik vergeet foto?s te maken  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #36 Gepost op: 6 april 2013, 22:35:53 »
Nee, dat station ligt zeker niet stil. Ik vind het wel lekker om af te wisselen; als ik even genoeg heb van het station, dan ga ik weer met m?n winkel verder en vice versa... een beetje zoals jij dat doet met je Fiat en je spoorbaan. Blijkbaar werk ik het lekkerst als ik regelmatig afwissel.
Ik kan me er alles bij voorstellen. Zelf werk ik ook aan verschillende dingen en plaatsen tegelijk op mijn baan. En terwijl ik bezig ben met het ene denk ik al weer heel ver vooruit aan een volgend ander project of juist aan een project wat nog af moet. En dat werkt idd het lekkerst.  ;D
Qua wegdek denk ik dat ik dunne baksteenplaten ga gebruiken. De baksteenplaten die ik gebruik zijn minder dan 2 mm dik en als ik er magneetband onder zet, denk ik dat het wel kan werken. Ik dacht eerst aan zwart schuurpapier, dat met een beetje drywash heel erg op asphalt lijkt. Maar ik ben bang dat de magneetjes dan wegschuren.  :o
Maar voordat ik er wat inplak ga ik eerst wel testen.
Ik zou zeker wat gaan proberen met het wegdek. Zelf denk ik dat platen van 1.5 mm te dik zijn. Zeker voor draad. Met magneetstrip weet ik het niet zeker. Maar met magneetband zweeft de magneet vlak boven het oppervlak en deze afstand moet je er ook nog bij optellen. Voordeel van magneetband en deze zwevende magneet is dat je weer wel schuurpapier kunt gebruiken zonder problemen en dat is niet te dik.  ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #37 Gepost op: 7 april 2013, 00:00:24 »
Citaat van: Pierre
Ik kan me er alles bij voorstellen. Zelf werk ik ook aan verschillende dingen en plaatsen tegelijk op mijn baan. En terwijl ik bezig ben met het ene denk ik al weer heel ver vooruit aan een volgend ander project of juist aan een project wat nog af moet. En dat werkt idd het lekkerst.  ;D
Ik geloof dat ik minstens tien losse projecten heb liggen in van die witte bakjes van de Chinees. En ik moet me inhouden om niet al die blauwe bus, met dat glazen dak uit zo'n bakje te halen om die rijdend te maken. Ik heb er tegelijk maar twee gekocht, dan kan ik er eentje gewoon parkeren bij het station. Ik hou het nu bij twee projecten waar ik tegelijk aan werk, anders wordt het een rommeltje: het station (met bushalte) en m?n winkeltje.

Citaat van: Pierre
Ik zou zeker wat gaan proberen met het wegdek. Zelf denk ik dat platen van 1.5 mm te dik zijn. Zeker voor draad. Met magneetstrip weet ik het niet zeker. Maar met magneetband zweeft de magneet vlak boven het oppervlak en deze afstand moet je er ook nog bij optellen. Voordeel van magneetband en deze zwevende magneet is dat je weer wel schuurpapier kunt gebruiken zonder problemen en dat is niet te dik.  ;)
Eerst maar eens wat van dat magneetband bestellen en dan testen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #38 Gepost op: 2 mei 2013, 17:27:17 »
Het heeft even geduurd maar het project met de bus kan beginnen. Vandaag binnen gekregen:
1x H0 ombouwset S-F voor 1:87 vrachtwagens
3x Magneetband voor Faller Car System
1x Faller Car System elektrische aftakking


Bij ??n van de Faller Car System startset zit zo?n rode bus. Die laat ik intact en ga de blauwe bus ombouwen...


...met deze H0 ombouwset S-F voor 1:87 vrachtwagens. Beetje wonderlijk is dat het enige dat niet is inbegrepen bij de set is een reed sensor; eentje die standaard contact maakt en boven een magneet het contact verbreekt, zodat de bus ook kan stoppen. Iemand nog tips welk reedcontact ik het best kan gebruiken?
Dat betekent dus dat ik de binnenzijde van die blauwe bus eruit ga halen en een aangepast binnenwerk ga maken, zodat alles er mooi in past.
Oh, ja... verlichting moet er natuurlijk ook nog in... tips zijn welkom!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #39 Gepost op: 2 mei 2013, 18:45:22 »
Da's nog eens een leuk project Wim. Kan je gelijk de bus een kleurtje geven op de dakstijlen. Nu kijk je er zo doorheen  :(
Ga je er gelijk aan beginnen of ga je eerst andere projectjes af maken?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #40 Gepost op: 2 mei 2013, 19:26:30 »
Ik denk dat ik meerdere projecten tegelijk aanpak; een beetje ? la Pierre: postzegels, Fiat en modelbaan. Ik hou van afwisselen. Op stapel staan nu:
Bus ombouwen
Deze bus leek me wel geschikt omdat-ie redelijk makkelijk uit elkaar te halen is. Natuurlijk krijgt die doorzichtige bovenkant een kleurtje; ik denk dat de bovenkant grijs wordt en de onderzijde Berlijns blauw; een stadsbus dus. Verder wil ik kijken of ik er een meer Nederlandse lichtbak aan de voorkant kan maken. Doordat het de bovenkant van de bus doorzichtig is, zou ik die lichtbak ook van binnenuit kunnen verlichten.
Station
Voornamelijk steentjesplakken, schilderen en nadenken over de zichtbare delen van het interieur. Het stationsplein wordt natuurlijk de plek waar ook de bus een plek krijgt.
Winkel
Ben nu met de achterzijde van het pand begonnen, waar ik een dakterras wil maken met in royale inkijk naar het interieur.

Maar vanavond eerst die bus leegscheppen.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #41 Gepost op: 3 mei 2013, 13:05:32 »
Zo'n bus leeghalen valt niet echt mee omdat het plastic van een veel hardere soort is.

Links de lege bus en rechts het origineel. Ik heb er ooit twee gekocht in het geval er een van de twee bussen zou sneuvelen.


Volgens mij heb ik hier ruimte genoeg. Er komt natuurlijk nog een bodem in, maar dan lager dan de oorspronkelijke bodem.


De grill heb ik weggeschuurd omdat ik er een meer passende voorkant van wil maken.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #42 Gepost op: 3 mei 2013, 13:45:35 »
Wim,

de eerste stappen zien er veel belovend uit. Die gril ziet er idd wat vreemd uit. Ben nu al benieuwd naar hoe je het dak en de ramen gaat verven.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #43 Gepost op: 3 mei 2013, 14:04:06 »
De bovenkant wordt een warme kleur grijs. Verder een fijn penseeltje en een zwarte 0,1 fineliner voor de rubber afdichting van de ramen.
Hoe ik dat koersbord er op ga zetten weet ik nog niet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #44 Gepost op: 3 mei 2013, 19:47:28 »
Lekker beginnetje gemaakt Wim. Dit ga ik met plezier volgen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #45 Gepost op: 3 mei 2013, 22:39:41 »
Zit me alleen nog even mijn hoofd te breken op dat reedcontact dat onder die bus moet komen... die zat niet geleverd bij dat ombouwsetje. Volgens mij moet er een reedcontact onder dat contact maakt als er geen magneet onder zit en open gaat (dus het contact verbreekt) als de bus op de stopplaats staat. Maar er zijn ook reedcontacten met twee aansluitingen; een soort wisselschakelaar. Als de bus dan stilstaat, maakt het reedcontact contact met de andere pool. Nou bedacht ik me dat ik dan op die andere pool ledjes als remlicht zou kunnen aansluiten.
Begrijpen jullie mij nog?
Nog idee?n, tips?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #46 Gepost op: 3 mei 2013, 22:52:36 »
Dat moet geen probleem zijn Wim. Dit moet kunnen werken. Leuk idee man.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #47 Gepost op: 9 mei 2013, 22:05:23 »
Jullie denken natuurlijk dat ik de hele dag in mijn tuin zit te loeren naar alle vogeltjes die zich volvreten van mijn pindakaas, maar de afgelopen dagen ben ik af-en-aan bezig geweest met het gepruts aan de wielophanging van mijn bus. Ik kan jullie wel zeggen dat er leuker werk is. Het is een grappig setje, maar het was handiger geweest als ze de motor en de aandrijving op achteras als ??n geheel hadden geleverd. Op andere forums heb ik inmiddels ook al uitgevonden dat de overbrenging van het wormwieltje, dat op de as van het motortje zit, nogal nauw luistert met het tandwieltje op de wielas. Een differenti?le overbrenging is natuurlijk ook niet voor niks uitgevonden.  :o
Morgen als ik nog puf heb zal ik foto?s plaatsen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #48 Gepost op: 12 mei 2013, 17:16:50 »
Even een update


De binnenzijde: het motortje is -ik weet niet meer na hoeveel aanpassingen- ingebouwd. Voorlopig even met dubbelzijdig tape. Het asje van het motortje is van kunsstof en buigt dus een beetje mee. Ook het tandwiel op de as van de wielen alsmede het wormwieltje op de as van de motor, zijn bijzonder klein. Dus luistert de afstelling nogal nauw.


De onderzijde: een heel frame compleet met wielophangingsysteem.


Hij staat in elk geval op de goede hoogte... en dat is al heel wat.  8)


Het tandwiel van de originele Faller-bus is aanzienlijk groter, net als het wormwiel op de as van de motor, waardoor alles natuurlijk veel mooier loopt.


De bijgeleverde schakelaar past letterlijk tussen de nagel van een vinger en had ik dus keurig ingebouwd en met een druppeltje secondenlijm vastgezet... Niet meer doen dus: de secondenlijm loopt in het binnenwerk van de schakelaar en zet alles vast.  :o Weg schakelaar!
Waar haal je op de dag van de Heer nou tegenwoordig nog een mini-schakelaar vandaan?


Op zoek naar iets waar een klein schakelaartje in zit, kwam ik op deze. Dit nep waxinelichtjes koop je per tien voor een drol (ik denk) bij de Action. Jullie hebben allemaal uitgebreide treinenwinkels om de hoek zitten; ik heb een Action!  :D


Aan de onderzijde van dit gevalletje zit een schakelaar  :D Niet z? mini als het origineel, maar wel mini genoeg!


Binnen drie minuten een hand vol bruikbare onderdelen voor weinig:
1x knipperledje (kan z? ingebouwd in een open haard of een potkacheltje)
1x 3 volts batterijcel (?)
1x schakelaar  8)


Ingebouwd alsof-ie er voor gemaakt is.


Nadat de bodemplaat eronderzit zit, is de schakelaar ook met dikke vingers goed bereikbaar.
Het was weer een vruchtbare zondag!



Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #49 Gepost op: 12 mei 2013, 20:39:25 »
Beste Wim,

Wat een priegelwerk! Het gebruik van onderdelen uit het waxinelichtje is er weer ??n om te onthouden.  8)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III