Auteur Topic: Ombouwset Faller Car System  (gelezen 46214 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Ombouwset Faller Car System
« Gepost op: 2 april 2013, 11:17:14 »
Inmiddels ben ik dus de trotse eigenaar van een startset van Faller Car System. Wel geinig zo?n rode Duitse bus, maar op een Nederlandse baan oogt dat natuurlijk voor geen meter. Ik moet dus ombouwen.
Nou zijn er twee mogelijkheden:

Net als Pierre die rode startset-bus uit elkaar trekken en het hele handeltje in een Nederlandse streekbus bouwen.
Een H0 ombouwset S-F voor 1:87 vrachtwagen bestellen bij Conrad voor € 39,99 (incl. Verzendkosten).

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze ombouwset?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2013, 12:03:18 »
Leuk man .... dat je nu ook aan een FCS voertuig gaat beginnen. Ik ben ook benieuwd of er iemand ervaring heeft met de setjes van Conrad. Overigens had/heeft het streekvervoer in later tijd ook Mercedes bussen rijden. Je moet dan wel de kleur veranderen. Maar een beetje spuiten/schilderen is toch ook wel leuk werk. Bovendien hou je de bus heel voor zover dat belangrijk voor je is ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #2 Gepost op: 2 april 2013, 12:16:56 »
ik kan me herinneren dat de HTM in de jaren 70 met rode bussen reed. Dus helemaal vreemd is het niet om een rode bus in een Nederlands landschap te hebben.
Ligt het er natuurlijk ook nog wel aan welke kleur rood, welk deel van het land, en wat voor merk bus je heb.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #3 Gepost op: 2 april 2013, 14:45:44 »
Bovendien hou je de bus heel voor zover dat belangrijk voor je is ;)
Nou Pierre, ik zou het jammer vinden als ik de de boel verknal. Volgens mij is die rode Faller bus wel redelijk uit elkaar te halen, zodat ik ?m in elk geval behoorlijk kan schilderen. Maar als het even kan, wil ik ?m wel zoveel mogelijk intact laten.

ik kan me herinneren dat de HTM in de jaren 70 met rode bussen reed. Dus helemaal vreemd is het niet om een rode bus in een Nederlands landschap te hebben.
Jaren zeventig is me eigenlijk nog te modern. Ik ga wel op internet zoeken naar wat voorbeelden. Ik zat zelf meer te denken aan een Berlijns-blauwe stadsbus met cr?me, grijs of beige bovenzijde, zo?n beetje uit de periode 1955-1965.
Ik heb wel al bedacht dat ik de wissels wellicht met een servo in elkaar ga zetten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Online Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #4 Gepost op: 2 april 2013, 16:47:20 »
Jullie hadden met de Landelijke Modelspoordagen bij de MSG/Den Bosch moeten komen kijken, de testautobaan was volledig in bedrijf en er zaten mensen auto's om te bouwen, zie www.msgdenbosch.nl, ga naar projecten en dan naar MAD-groep.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #5 Gepost op: 2 april 2013, 21:08:04 »
Bovendien hou je de bus heel voor zover dat belangrijk voor je is ;)
Nou Pierre, ik zou het jammer vinden als ik de de boel verknal. Volgens mij is die rode Faller bus wel redelijk uit elkaar te halen, zodat ik ?m in elk geval behoorlijk kan schilderen. Maar als het even kan, wil ik ?m wel zoveel mogelijk intact laten.

De kap zit er gewoon op geklemt Wim. Aan weerskanten een tandenstoker er tussen en dan trek je hem er gewoon af zonder breken. Mocht het toch fout gaan dan heb ik nog een kap voor je. ;D
Als de kap er af is kan je gelijk een diode tussen de voedingdraad solderen zodat de snelheid een beetje naar beneden gaat. Per diode is die ongeveer 0,6V lager.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #6 Gepost op: 2 april 2013, 21:16:20 »
Jullie hadden met de Landelijke Modelspoordagen bij de MSG/Den Bosch moeten komen kijken, de testautobaan was volledig in bedrijf en er zaten mensen auto's om te bouwen.
Tsja... dat is nou weer jammer. Als ik tijd heb ga ik ook eens kijken in het Haags Openbaar Vervoer Museum... volgens mij staan daar ook nog wel wat voorbeelden. Dan kijk ik eerst in het groot en kijk of ik het in het klein kan nabouwen.
Als de kap er af is kan je gelijk een diode tussen de voedingdraad solderen zodat de snelheid een beetje naar beneden gaat. Per diode is die ongeveer 0,6V lager.
Een diode, verlichting... pfff... die ledjes moeten natuurlijk ook met weer met weerstanden ertussen?
Het leven is niet makkelijk.  :(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Online Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #7 Gepost op: 3 april 2013, 10:30:46 »
Beste Wim,

Het is nog erger, een decoder, een radioantenne en het ergste: SMD Ledjes, daar heb je een loupe voor nodig, ??n van mijn MSG collega's gebruikt zelfs een webcam, die ik dan weer leen om een workshop automatiseren te geven (hoe goed kun je samenwerken binnen een verenniging(

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #8 Gepost op: 3 april 2013, 11:46:46 »
Decoder? Antenne? SMD-ledjes?
Volgens mij klinkt een decoder erg digitaal :(
Antenne? Ik hou erg van detaillering, maar een radio inbouwen in het dashboard van een autobus gaat me écht te ver.
SMD-ledjes kun je ook met draadjes kopen... toch? Of op stripjes?
Voorlopig begin ik met één bus die netjes bij een bushalte stopt. Ik heb me al bedacht dat ik een wissel ook met een servo in elkaar kan zetten. Volgens mij zou dat magneetje in dat stuurclipje onderin de bus ook een klein reed-contact kunnen activeren, dat via een relais het wissel achter de bus weer omzet naar rechtdoor. Zodat er niet straks twee bussen (volgende aankoop?) op één halte staan. Als de bus van de halte wegrijdt, wordt het wissel weer teruggezet naar de halte.
Beste Anne, dit is nou analoog denken... dat maakt mijn leven ook een stuk begrijpelijker.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Online Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #9 Gepost op: 3 april 2013, 22:19:48 »
Beste Wim,

Nee, niet digitaal zoals de treinen, maar een zenddraad in de weg, een antenne/ontvanger in de auto en een decoder die de spanning over het motortje en de lamjes aan/uit bepaalt.

E.e.a. bestuurd door natuurlijk een stukje electronica, zie http://www.vpeb.nl/ en de elektronica wordt dan weer aangstuurd door Koploper en nu ook iTrain, wat natuurlijk ook de servo gedreven wissels aanstuurt.

Dus niet "trein" digitaal, wel de ??ntjes en nulletjes van een computer, dus ook digitaal, alles is tegenwoordig dat soort digitaal.

Zit ik hier reclame te maken voor de auto's, die auto's die mijn "treinenrijdwerk" op de Silberberg Strecke 2 van de MSG/Den Bosch nog wel eens verstoort.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #10 Gepost op: 3 april 2013, 22:37:33 »
Is voor mij weer helemaal nieuw... ik dacht dat het via infrarood ging. De draad in de weg als antennedraad gebruiken lijkt me veel meer logisch en minder storinggevoelig. Het signaal hoeft ook niet zo heel sterk te zijn omdat de ontvanger over de antenne heenrijdt. Maar, je zit natuurlijk wel met terugmelders in of naast het wegdek. Langzaam afremmen voor een verkeerslicht of voor een bocht is dan ook mogelijk.
Maar ja, als iemand met z'n mobieltje in de buurt komt, dan gaan de spoorbomen open, de trein komt voorbij en de auto rijdt gewoon door.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Online Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #11 Gepost op: 4 april 2013, 09:33:16 »
Beste Wim,

Ik vergat nog wat: een serie reedschakelaartjes in het wegdek ide geschakeld worden door de magneet die ook de auto stuurt, daarmee weet het programma precies waar de desbetreffende auto is, en kan netjes afgeremd en gestopt worden, inclusief oplichtende remlichten.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #12 Gepost op: 4 april 2013, 10:37:02 »
Tja, digitaal of analoog, het blijft een wereld van verschil.
Ik denk niet dat er nog mensen zijn die thuis een telefoon hebben met een draaischijf of die de vakantiefoto's nog op een rolletje hebben staan wat eerst ontwikkeld moet worden en daarna 36 afdrukjes waarvan er dan 10 niet om aan te zien zijn.
Nee die analoge tijd ligt ver achter ons, gelukkig.
Maar in onze modelbouwwereld zijn beide nog steeds favoriet en dat moet ook maar zo blijven.
Je kan natuurlijk ook een combinatie maken, voor je busonderneming zou je ook eens kunnen kijken wat er mogelijk is met een OC32, kijk hier eens naar KLIK
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #13 Gepost op: 4 april 2013, 12:24:21 »
Beste Tom,
Je hebt natuurlijk digitaal en digitaal. Ik kom niet helemaal onder uit een analoge grot gekropen. Ook in het digitale modelspoorgebeuren zijn er verschillen: je kunt natuurlijk digitaal alles volautomatisch laten regelen door bijvoorbeeld iTrain (werkt ook op de Mac) en je baan helemaal volbouwen met terugmelders, wisseldecoders, kilometers snoeren en plenty schaduwstations, maar je kunt het natuurlijk ook al voldoende vinden om gewoon meerdere treinen tegelijkertijd te laten rijden op hetzelfde spoor en dat de verlichting gezellig blijft branden, ook als je trein stilstaat.
Als ik het over mezelf zou hebben (en laat ik dat vooral doen), dan hou ik me meer bezig met de scenery en de kleinere details dan met het plannen van een grote baan. Ik weet niet of dat nou ?cht handig is, maar ik werk gewoon het lekkerst in kleine modules en diorama?s, die ik vervolgens aan elkaar koppel. Als ik niet in kleine modules kan werken dan verlies ik het detail en ga ik teveel bezig met allerlei andere dingen, waardoor die modules weer blijven liggen. Misschien is dat wel een beetje een asperger-manier van werken, maar ik wil op redelijk korte termijn resultaat zien en niet eerst weken of maanden bezig zijn met het verzinnen van ingewikkelde baanplannen, het uitleggen van rails, wissels, terugmelders, wisselaandrijvingen met geheugenstaal en kilo?s gekleurde draadjes snoer... en als alles eenmaal ligt, erachter komen dat ik het toch beter anders had kunnen doen. Ik weet heel zeker dat een aantal van jullie dat ook hebben.
Per module werken en steeds in mijn achterhoofd verzinnen hoe de volgende module eruit zou kunnen zien, werkt bij mij dus het prettigst.
Even terug naar waar dit begon: ik ben bezig met een stationsomgeving met aan ??n zijde spoor (daar heb ik nog wel een doos vol van liggen) en aan de andere zijde van het station een bushalte. Een bus die komt aanrijden en stopt bij een bushalte voor het station; hoe leuk is dat. Ik moest dus voordat ik verder kan met het wegdek een startset hebben van Faller... met een bus om te testen of dat ook gaat werken.
Maar beste forumleden, dan ben ik er nog niet want behalve een rijdraad, moet er ook een stopspoel in het wegdek komen, een wissel en een aantal reed-contacten in het wegdek, aangesloten op relais. Als ik dit digitaal zou willen uitvoeren, dan komen er ook nog andere antennedraden in het wegdek en nog veel meer reed-contacten... pfff.
Die bus is leuk en als-ie verlichting heeft is het nog leuker, maar het is (slechts en voorlopig) een deel van de scenery. En als ik naar Pierre?s bus kijk en ik zie ?m als een idioot de hoek opscheuren, dan vind ik dat eigenlijk ook wel charmant. Dat-ie rijdt en stopt waar hij moet stoppen en rijden, vind ik al heel bijzonder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #14 Gepost op: 4 april 2013, 12:59:13 »
Prima Wim, iedereen doet het op zijn of haar manier.
In modules werken is ook prima, eerst het ene module afbouwen en vervolgens het andere.
Daar is ook niks mis mee.
Wat ik me alleen afvraag is het volgende.
Er komt een module met een station waar aan de ene kant een spoor ligt en aan de andere kant een bus.
Moet je dan al niet gaan denken aan een vorig en volgend module want die bus zal toch niet veel rijruimte hebben op 1 zo'n module.
Ik weet niet hoel groot 1 zo'n module is bij jou, meestal hebben ze een lengte van 1,20 mtr. Daar dan een bus baan op bouwen zal wel lukken denk ik maar dan niet meer dan alleen een ovaal.

Ik ben ook een scenery bouwer, maar omdat ik een treinbaan ben begonnen wil ik dan ook wel af en toe een trein voorbij zien rijden zonder dat ik daar verder omkijken naar heb.

Ik denk niet dat het analoge systeem moeilijker is uit te voeren dan het digitale systeem of andersom. Zonder draadjes komen en zijn we nergens want draadloze stroom hoe zwak dan ook bestaat volgens mij nog steeds niet.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #15 Gepost op: 4 april 2013, 15:38:10 »
De modules hebben een standaardmaat van 120 x 60 cm. In sommige gevallen vind ik kleiner werken (zoals bij het station) makkelijker en werk ik op een kleinere module. Deze wordt dan later in de 120 x 60 module ingebouwd. Dat betekent dus dat de busbaan nu op de kleinere stationsmodule wordt ingepast en als die module klaar is en in de grote module zit, de busroute wordt verder zal worden uitgebreid. Volg je het nog?
Op de stationsmodule hoef ik dus voorlopig alleen nog maar een stopplaats voor de bushalte en een wissel, zodat een achteropkomende bus rechtdoor gaat als er al een bus op bij de halte staat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #16 Gepost op: 4 april 2013, 15:53:09 »
Kijk dat is weer info waar we wat aan hebben, nu nog een paar foto's en het verhaal is helemaal compleet. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Online Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #17 Gepost op: 4 april 2013, 16:57:15 »
Beste Wim,

Mijn enige doel van mijn bijdrage's was om je te laten weten wat er zo allemaal mogelijk is in de huidige wereld (en dat zal over een paar jaar al weer ouderwets zijn), jij beoefent je hobby op de enige juiste manier, de jouwe

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #18 Gepost op: 4 april 2013, 17:36:11 »
Anne en Tom,
Ik ben echt blij met al jullie informatie en ik gebruik wat ik kan gebruiken. Waarvoor mijn dank. Als ik dat niet zou willen, dan zou ik lekker in m'n eentje zitten klooien op mijn zolder.
Het geval is alleen: op het ene vlak ben ik high-end bezig (vind ik zelf) en op het andere vlak erg low-end. Of dat de enige echte juiste manier is omdat het mijn manier is dat valt nog maar te bezien, want ik ben er van overtuigd dat er betere manieren zijn.
In heel veel gevallen heb ik ook gewoon de kennis en ervaringen van anderen nodig... en daarvoor heb ik jullie  :D dus blijf lekker zo doorgaan!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #19 Gepost op: 4 april 2013, 21:53:31 »
Het enige wat ik nu nog steeds mis zijn de foto's.
Ik zou die bus en dat hele pakket weleens op de kiek willen zien en dan bij het station in aanbouw.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #20 Gepost op: 4 april 2013, 23:07:36 »
Tja Wim ..... ik zit zo langzamerhand ook wel weer op een fotootje te wachten. Je maakt me met je verhalen behoorlijk nieuwsgierig. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #21 Gepost op: 5 april 2013, 00:27:20 »
Beste Wim,
Mijn enige doel van mijn bijdrage's was om je te laten weten wat er zo allemaal mogelijk is in de huidige wereld.

Leven analoge rijders dan niet in die huidige wereld?

Ik ben ook een scenery bouwer, maar omdat ik een treinbaan ben begonnen wil ik dan ook wel af en toe een trein voorbij zien rijden zonder dat ik daar verder omkijken naar heb.

Is het niet veel leuker, als je dan toch een treinbaan begint, om dan ook zelf de treintjes te besturen?

Vroeg ik mij zomaar af toen ik de reacties las.

Groeten, G?J?


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #22 Gepost op: 5 april 2013, 00:53:11 »
Nee G?Je, dat vind ik minder leuk.
Ik kan geen 3 of 4 treinen tegelijk bedienen met drukknopjes en draaiknopjes zonder dat de beveiliging in gevaar komt.
Nu kan dat wel en heb ik de mogelijkheid om handmatig een loc af te koppelen, deze naar het loc-depot te dirigeren terwijl de baan 100% beveiligd blijft.
Maar dat is een kwestie van voorkeur en de een wil alles zelf onder controle houden en de ander wil dat zijn PC dat doet.
Beide systemen is niks mis mee.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Online Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #23 Gepost op: 5 april 2013, 10:32:24 »
Beste G?j?,

Nee hoor, ook analoge rijders leven in de huidige wereld, het enige wat je misschien zou kunnen zeggen is dat mensen die zich bewust niet willen (laten) informeren wat er allemaal mogelijk is, niet "van de huidige wereld" zijn.

Maar ja, alles is relatief, de "huidige wereld" van elk mens stopt op een gegeven moment automatisch........, dus we maken ons druk om niets.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Ombouwset Faller Car System
« Reactie #24 Gepost op: 5 april 2013, 13:29:25 »
Beste Anne,
Ik ben een (voorlopig) analoge rijder die zich graag wil laten informeren over alle mogelijkheden; of dat nou digitaal is of analoog. Of ik dat n? al implementeer is een ander verhaal.
In tegenstelling tot de meeste van jullie, ben ik nog niet begonnen met een heel uitgewerkt baanplan, maar werk ik per module en denk steeds ??n module voor- en achteruit. Of dat erg handig is, dat zal wel niet, maar gezien mijn beschikbare ruimte en tijd is dat voorlopig het enige haalbare.
Voordat ik dus ga omschakelen naar digitaal of welk systeem ook, moet ik eerst een paar strekkende meters rail hebben liggen. Voorlopig is het de de vraag of ik een start-stop-spoel ga inbouwen of een parkeerspoel.
Deze week heb ik avonddienst dus foto?s plaatsen zal wel in het weekend worden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)