Auteur Topic: Winkelpanden en meer bebouwing  (gelezen 102451 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Winkelpanden en meer bebouwing
« Gepost op: 21 maart 2013, 16:37:38 »
Tussen de verschillende projectjes door is het altijd leuk om weer even met wat anders te beginnen. Waarschijnlijk komen al die lopende projecten hierdoor nooit echt af.  :o



? Alweer meer dan dertig jaar geleden heb ik een Franse modelspoorbaan gehad. Internet had je toen nog niet dus als je een Franse modelbaan wilde maken, dan moest je echt wel naar Parijs. Daar heb ik me dus scheel gekocht aan Jouef bouwdozen. Het restant ligt nu in een lade.



? Onder het motto: gooi nooit iets weg wat je later nog kunt gebruiken, heb ik hier een bak met raamkozijnen.



? In die Jouef bouwdozen zaten twee verschillend uitgevoerde gevels: een onbewerkte versie (links) waarvan het pleisterwerk gewoon glad was en een meer bewerkte versie (rechts) waarbij het pleisterwerk bij de onderste etages voorzien was van rijker sierwerk. Bovendien kun je die gevels op hoogte afbreken en kun je een stadshuis in Parijs maken of een minder hoog huis ergens in de Dordogne.



? Er is echter ??n (voor mij) cruciaal minpunt aan deze bouwdozen en dat zijn de bijgeleverde raamkozijnen. Die bestaan uit doorzichtige plastic velletjes waar de witte kozijnen zijn opgedrukt. Rampzalig, want verlichting schijnt dwars door de spijlen van de kozijnen!



? Keuzemogelijkheid werd ook vergroot door de bijgeleverde winkelpuien in verschillende soorten en uitvoeringen. Boven het origineel; onder een aangepaste versie. De ingang rechts is nog even open omdat de openstaande deur er nog niet in zit.
Erg mooi allemaal, maar een erg Frans huis op een Nederlandse baan dat gaat 'm niet worden.



? Met de ervaring die ik inmiddels heb opgedaan met Station Goor, ben ik een Franse gevel maar eens gaan beplakken met baksteenplaat. De openingen voor de raamkozijnen waren te klein en heb ik wat groter gemaakt, zodat mijn voorraad kozijnen er mooi inpast.



? Nederlands ogende dakpannen met een Nederlandse dakkapel, geeft al een Nederlands uiterlijk. Verder komt er een plat dak bovenop met grind.
Ben er alleen nog niet uit watvoor winkel het moet worden. Ik dacht aan een melkboer (Melkinrichting?) met van die grote gele kazen in de etalage. Het kan nog van alles worden want de winkelpui zit nog niet vast; een vakgarage kan dus ook nog.

edit: zo jammer dat je de foto's nog steeds niet groter maakt, nu zijn er meer details te zien  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2013, 19:25:28 »
Wat dacht je van een mooie beddenwinkel.
Met heerlijke bedden en fraaie dekbed overtrekken in de wandkasten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

bob

  • Gast
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2013, 19:29:38 »
Wat dacht je van een mooie beddenwinkel.

Is dit onderdeel van het gepensioneerde leven, Tom  ;)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2013, 19:32:09 »
Waarom ook niet.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2013, 19:49:48 »
Met wat knutsel en plak werk ziet het er toch erg Nederlands uit Wim. Stukkie schuurpapier op het dak (grind) en toppie. Dat gaat wel weer wat worden.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2013, 21:40:33 »
Citaat van: Tom
Wat dacht je van een mooie beddenwinkel.
Met heerlijke bedden en fraaie dekbed overtrekken in de wandkasten.
Je bedoelt achter elk raam ??n bed? Dat schiet lekker op! Dan kan ik beter twee peeskamertjes maken, roze ledjes, met schone handdoeken in de wandrekken. Gaat wel lukken denk ik.  8)

Citaat van: Bob
Is dit onderdeel van het gepensioneerde leven, Tom  ;)
Wat peeskamertjes?

Citaat van: Pierre
Met wat knutsel en plak werk ziet het er toch erg Nederlands uit Wim. Stukkie schuurpapier op het dak (grind) en toppie. Dat gaat wel weer wat worden.
Inderdaad, zandkleurig schuurpapier, beetje grove korrel, beetje groene wetwash. Misschien nog een duivenhok op het dak... dat hadden ze toen.


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2013, 22:15:18 »
Peeskamertjes in een duiventil met grof schuurpapier  :o  Ik ben hier in Den Haag wel wat gewent maar .......
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2013, 22:58:41 »
Whahaha! (Zit me hier weer te bepissen)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2013, 16:22:53 »
Whahaha! (Zit me hier weer te bepissen)

Gebeurd dat vaker of moet zuster Semmy ff wat Tena luiers voor je bestellen  ;) ;)

Back on topic weet zeker dat je er wel wat van kan maken wat dacht je van een treinenshop :) Altijd leuk mini rails in je etalage's... gehghe
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2013, 22:10:12 »
Gut... ik wist niet dat je in de verpleging zat.  :)
Als aanstichter van dit topic vind ik dat er wel een beetje gelachen mag worden. Zo is lachen heel erg on topic.  8)
Ik overweeg ook nog om er een garage van te maken. Die winkelpui kan ook nog wel in een ander pand gebruiken. Zo'n garage met een vijftig- ? zestigerjaren Renault logo als uithangbord, een brug, een smerige tegelvloer en zo'n werkbank vol met troep. De binnenplaats vol met auto-onderdelen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2013, 23:36:57 »
Yups ben zelfstandige in de zorg  :)
Fotografen met passie.

Antal

  • Gast
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #11 Gepost op: 4 april 2013, 14:02:19 »
Ben benieuwd wat je hier van gaat maken het beloofd in ieder geval wat leuks te worden! :)

Groetjes,

Antal

GGoos

  • Gast
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #12 Gepost op: 4 april 2013, 15:31:50 »
Was vandaag bij Wilis in Eindhoven en zag dat hij een rek van Auhagen had met allemaal losse muurdelen, deuren etc. Wellicht ook bruikbaar in jou projecten?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #13 Gepost op: 4 april 2013, 15:41:47 »
Ik weet dat die losse muurdelen er zijn. Maar Auhagen zit ook nog wel eens te combineren tussen de schalen TT en H0 in een pakket... alsof dat ??n schaal is. De raamkozijnen die ze leveren zijn zeker bruikbaar.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #14 Gepost op: 6 april 2013, 17:49:29 »
Nog even een update van mijn tussendoor project: het winkelpand.
Ik had nog een rol aluminiumplakfolie liggen. Dat folie is bij de bouwmarkt te vinden bij de afzuigbuizen (wat is d?t nou weer voor een woord) en wordt gebruikt om ventilatiesystemen aan elkaar te plakken. Het is iets dikker dan het aluminiumfolie waar je je brood in verpakt en heeft aan ??n zijde een plakrand. Het is dus ook heel goed te gebruiken om huizen aan de binnenkant lichtdicht te maken. Er wel even aan denken dat je het met een ronde scalpel moet snijden; met een puntig mesje gaat het rafelen.


Ben eens even bezig geweest met wat lood langs de dakkapel. Dat is heel goed te doen. Met een stomp potlood kun je de folie -net als echt lood- tussen de pannen frutten.
Wordt natuurlijk nog geschilderd in de juiste lood-kleur.


De zijmuur staat nog even los tegen de voorgevel. Bovenop de schoorsteen komen natuurlijk nog van die schoorsteenpijpen.


Deze kant zit wel al vast. Aan de achterzijde komt een dakterras.


Ben er nog niet uit wat voor winkel het moet worden. De zolderverdieping wordt in elk geval met een glaspartij opengewerkt, zodat het interieur van een kunstschilder (of zoiets) zichtbaar wordt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #15 Gepost op: 6 april 2013, 20:02:55 »
Prachtig pand geworden Wim. Ik vind de rand/goot van het dak erg mooi is dat een compleet profiel of heb je dat samengesteld? :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #16 Gepost op: 6 april 2013, 20:10:59 »
Ja dat ziet er zeker ook goed uit, nu niet gelijk gaan overdrijven met allemaal foto's, eerst die bus, nu het winkelpand.
Man, man, het wordt gewoon een hele reportage.
Maar we kunnen er zo wel mooi van meegenieten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #17 Gepost op: 6 april 2013, 20:41:41 »
Citaat van: Pierre
Prachtig pand geworden Wim. Ik vind de rand/goot van het dak erg mooi is dat een compleet profiel of heb je dat samengesteld? :)
Dankje Pierre. Nog niet zo lang geleden via Marktplaats bijna een hele winkelvoorraad aan verschillende soorten profielen gescoord. Deze dakgoot is samengesteld uit verschillende profielen. Werkt wel lekker dat spul.

Citaat van: Tom
Ja dat ziet er zeker ook goed uit, nu niet gelijk gaan overdrijven met allemaal foto's, eerst die bus, nu het winkelpand.
Man, man, het wordt gewoon een hele reportage.
Maar we kunnen er zo wel mooi van meegenieten.
En allemaal grote foto?s  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #18 Gepost op: 6 april 2013, 21:52:39 »
Ja, ik ben trots op je.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #19 Gepost op: 6 april 2013, 22:47:06 »
Ja, ik ben trots op je.
Dankje Pap!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re:Winkelpand(en)
« Reactie #20 Gepost op: 7 april 2013, 09:44:46 »
Voorlopig resultaat ziet er prima uit :)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #21 Gepost op: 6 oktober 2013, 15:47:35 »
Dit winkelpand krijgt een plek op het Stationsplein en om de gang er weer een beetje in te houden is het vandaag prima dag om dit projectje weer eens op te poetsen:


Het dak zit erop, met dakgrind 100. Had nog wel iets grover mogen zijn maar ik had geen zin om naar de Action te lopen voor schuurpapier korrel 80.


Met een royaal daglicht. Dat raampje komt uit mijn grabbelkist.


En natuurlijk een dakterras.


Met grote ramen zodat je kunt zien wat er op die zolder allemaal gaat gebeuren. Ik denk dat een kunstschilder daar wel eens een plek zou kunnen vinden.


Het ziet er nog allemaal wat rammelig uit, maar dat komt omdat alles nog losstaat.


De achtergevel moet ik nog maken en ik weet nog niet hoe dat eruit gaat zien; veranda's met waslijnen en wasgoed of gewoon ramen met plantenbakken in de vensterbank... en natuurlijk ook wasgoed, want in mijn periode waren er nog geen drogers.



Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #22 Gepost op: 6 oktober 2013, 20:22:21 »
Ziet er lekker uit Wim. Het doet me goed je weer aan de klus te zien. Volgens mij ben je de lopende projectjes weer aan het oppikken.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #23 Gepost op: 6 oktober 2013, 21:26:26 »
Ik moet jou toch een beetje kunnen bijhouden.  :D
Ik ben inderdaad de lopende projecten (in volgorde van belangrijkheid) aan het voltooien. Dat betekent dat het Stationsplein als eerste aan de beurt is en weer eens wat meer vorm moet krijgen. Ik heb eindelijk bedacht hoe of ik het smalspoorgebeuren óók kan laten aansluiten op het station. Want ik heb niet alleen mijnbaanvervoer, maar ook een bescheiden vorm van personenvervoer.
Als het Stationsplein verder voltooit, dan kan ik ook verder met mijn busbaan, het station en de verdere omgeving van het station.
Dus: deze maanden wordt het doorpakken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #24 Gepost op: 6 oktober 2013, 21:50:25 »
Ik moet jou toch een beetje kunnen bijhouden.  :D
Ik ben inderdaad de lopende projecten (in volgorde van belangrijkheid) aan het voltooien. Dat betekent dat het Stationsplein als eerste aan de beurt is en weer eens wat meer vorm moet krijgen. Ik heb eindelijk bedacht hoe of ik het smalspoorgebeuren óók kan laten aansluiten op het station. Want ik heb niet alleen mijnbaanvervoer, maar ook een bescheiden vorm van personenvervoer.
Als het Stationsplein verder voltooit, dan kan ik ook verder met mijn busbaan, het station en de verdere omgeving van het station.
Dus: deze maanden wordt het doorpakken.


Ach Wim .... ieder voor zich .. toch?

Goede plannen man .. ben zeer benieuwd hoe je het allemaal in elkaar past. Er komt bij het station een heleboel samen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/