Auteur Topic: Hotel Mertens - 3D printen  (gelezen 22562 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GGoos

  • Gast
Hotel Mertens - 3D printen
« Gepost op: 18 maart 2013, 16:28:45 »
Nu ik wat meer tijd heb om wat aan mijn hobby te doen (het verhaal is bij een aantal bekend). Eerder heb ik station Weert nagebouwd (tenminste, een verwoede poging gedaan waarvan mij het resultaat niet tegen viel).

Via het topic van Bob kwam ik uit op een ander forum van een zelfbouwproject waarbij een deel via de 3D printer is gegaan. Ik heb in het verleden mij al eens helemaal suf getekend in Sketchup, maar nooit tot een fatsoenlijk "hol" model gekomen. Ook ben ik in AutoCad gedoken, maar ja, zie dat maar onder de knie te krijgen zonder voorkennis en met beperkte tijd.

Hoe los je dat op? Inspiratie opdoen kennelijk, waarom niet wand voor wand 3D-ontwerpen en 3D-printen. Komt er ook nog een stukje in elkaar plakken bij kijken waardoor het ook nog eens gaat lijken op een gewoon modelbouwpakket.

Waarmee ga ik beginnen? Ik wil het voormalig hotel Mertens, anno 2013 hotel De Staassie geheten (het lokale dialect voor station). Een karakteristiek gebouw wat tegenover station Weert staat. Ik combineer in mijn modelbaan straks graag oud & nieuw, herkenbaar en niet herkenbaar, maar wel een stads beeld.

Hieronder de voorgevel die ik ontworpen heb inmiddels. Naar schatting kost dit bij printen ongeveer ? 50,-/ ? 60,-.


Hotel de Staassie 3D-gevel by GGoos, on Flickr

Dit ontwerp ga ik nog niet naar de printer sturen. Eerst moet ik van dit ontwerp nog een printbaar bestand zien te cre?ren. Hier heb ik al e.e.a. aan informatie over gevonden maar nog niet in praktijk uitgevoerd.

Sowieso ga ik eerst het ontwerp 1 op 1 uitprinten op papier om te zien of het allemaal een beetje klopt. Ik heb niet zoals bij station Weert een kopie van de originele bouwtekeningen. Ik moet het doen met fotomateriaal uit het gemeentearchief. Dan kom je ook nog eens tot de ontdekking dat in al die tijd tenminste 3x de kozijnen zijn vervangen voor andere types *zucht*.

Daarna, als het dan allemaal klopt, ga ik een ander gevelstuk (wat nog uitgetekend moet worden en kleiner is) 3D-printen als proof of concept. Dat is een stuk goedkoper testen dan meteen een hele voorgevel.

Pin me niet vast op een termijn, voor hetzelfde geld komt er straks weer een hoop werk op mij af op alle andere fronten waar ik actief ben en dan ligt het project zomaar weer een half jaar stil.

Tot slot: slaagt dit project, dan ga ik station Weert opnieuw bouwen, alleen dan middels 3D geprinte onderdelen. Dat is meer detail, strakkere lijnen etc.

Hier het origineel anno 2013


Afbeelding via Google Streetview

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2013, 16:38:07 »
Als je deze gevel dan geprint hebt, komt het er dan als ??n geheel uit dat je alleen maar hoeft te schilderen en op wat voor materiaal wordt dat dan gedaan?
Eerlijk gezegd vind ik op het eerste gezicht ? 50 ? ? 60 wel behoorlijk aan de prijs, maar ik weet natuurlijk nog niet hoe het er allemaal uit komt te zien.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2013, 16:52:07 »
De gevel is in het echt gestuct dus tamelijk glad. Materiaal is ABS/ plastic en overschilderbaar.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2013, 17:14:33 »
Gelukkig voor de fabrikanten van de modelgebouwen is het printen op dit moment nog zo duur. Het zal met de tijd ook vast wel goedkoper worden. Voor mij is het nog te prijzig om mee aan het spelen te gaan. Gelukkig hebben we in jouw al een pionier die het al aan het testen is.

Volgens mij zijn er nog twee soorten van 3d printen op dit moment toch?
Ben wel heel erg nieuwsgierig naar de resultaten van het 3d printen, want ik denk dat het voor onze hobby zeker toekomst heeft.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2013, 19:55:49 »
Het prototype van het prototype  ;D Wat vinden jullie van de schaal?


Prototype van prototype by GGoos, on Flickr

EDIT: deze foto (KLIK) is genomen in de nabijheid, toevallig ook met ambulance erop :)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2013, 20:25:45 »
De schaal lijkt me wel ok maar ik neem aan dat je wel aan het meten bent geweest bij het 1:1 model? Je verteld dat er geen tekeningen van zijn maar a ls je bij het gebouw staat kan je ook aardig een schatting maken. Al weet je maar de maat van ??n deur of zo dan kan je de rest omrekenen met een foto. Maar ik neem aan dat ik hier dingen zit te vertellen die je al lang uitgeprobeerd hebt. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2013, 20:40:39 »
Jazeker. Door voorwerpen die tegen de gevel staan, standaard afmeting deuren, eigen foto e.d. heb ik het enigszins op maat gekregen.

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2013, 23:11:45 »
Update, ik heb de begane grond toch op schaal 5mm hoger gemaakt door aan de onderkant wat bij te maken. Via Google Streetview zag ik een kliko en een 28 inch fiets (= 71,12 cm) tegen de gevel staan.
De wielen "raken" de onderkant van het kozijn niet. M.a.w. de nieuwe hoogte van grond tot onderkant kozijn 10 mm op schaal = 87 cm in werkelijkheid. Dat komt erg dicht in de buurt van de echte maat.

bob

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2013, 00:13:05 »
Citaat
Hier het origineel anno 2013

Helaas dat 'zadeldak' gevel van het hoofdgebouw is van latere (ver)bouw.
In 1913 is het dak anders/strakker in een punt.
Kijk maar eens in de beeldbank van het Gemeente archief met zoekslag Mertens.

Citaat
Hieronder de voorgevel die ik ontworpen heb inmiddels. Naar schatting kost dit bij printen ongeveer ? 50,-/ ? 60,-.
Op zich valt mij dat mee, maar alleen de voorgevel...............................en als je er 2 laat printen, drukt dat jouw kosten  ;D

Citaat
Ik heb niet zoals bij station Weert een kopie van de originele bouwtekeningen

Niet te verkrijgen bij gemeente-archief???

Op zich een leuk project en ziet er goed uit. Afmetingen even een muurtje uitpassen aan de hand van de stoeptegels en je kunt aardig
op schaal de rest berekenen aan de hand van de foto's. Er zijn veel frontale ansichtkaarten/foto's in de beeldbank.

1:100 kan gezien de diepte op je baan mooi uitkomen.

Citaat
slaagt dit project, dan ga ik station Weert opnieuw bouwen, alleen dan middels 3D geprinte onderdelen.

Maar dan eerst de loterij winnen natuurlijk, dat wordt een kostbare zaak!

Suc6 ik blijf je volgen.
Overigens heeft op de andere hoek ook een heel mooi gebouw gestaan van Smeets (drukkerij)!



 

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2013, 09:09:46 »
Thanks. Ik heb vanmorgen voordat ik naar kantoor moest nog even een nieuwe 1:1 print gemaakt van het laatste ontwerp. Zie hieronder.


Prototype Staassie by GGoos, on Flickr

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2013, 09:28:30 »
Volgens mij was de eerste versie beter op maat. Als je dat preiser figuurtje bekijkt komen z'n oksels op de zelfde hoogte als de onderkant van het raam. Lijkt me voor een restaurant niet echt een prettige hoogte van het raam. Tenzij de vloer natuurlijk vrij hoog is. Dan is het verhaaltje anders en heb ik niets gezegt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2013, 09:57:00 »
Ik heb nog even op google gekeken en volgens mij is het gedeelte onder het raam iets meer als twee stoeptegels hoog. Ruw geschat 2 x 30 +10 =70 cm. Dat klopt ook wel gezien de tafeltjes die voor de ramen staan buiten. Da's bij een mens (preiser figuurtje) ongeveer op kruishoogte.

Voor de zekerheid zou ik er maar eens even met een rolmaatje langs lopen. Je woont toch in Weert?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2013, 10:15:39 »
Uit mijn hoofd, maar ik ben niet in de buurt van mijn eigen PC is de afstand grond onderzijde raam nu 1cm = 87 cm. Het Preisermannetje staat niet helemaal rechtop. Mogelijk moet ik het raam de onderzijde van het raam iets aanpassen.

In praktijk is er een kleine opstap om het pand binnen te lopen van ik schat ongeveer ??n traptrede hoog.

Ja, ik woon in Weert, maar ik zie mezelf nog niet daar met een rolmeter lopen ;) Wellicht ben ik wat te bescheiden :)

bob

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2013, 12:00:47 »
Ja, ik woon in Weert, maar ik zie mezelf nog niet daar met een rolmeter lopen ;) Wellicht ben ik wat te bescheiden :)

Stoeptegel = 30cm kun je heel veel mee vergelijken/opmeten!!!!

Ik kan je vertellen hoeveel er op het perron liggen in lengte en breedte  ;D

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2013, 12:56:26 »
Ja, ik woon in Weert, maar ik zie mezelf nog niet daar met een rolmeter lopen ;) Wellicht ben ik wat te bescheiden :)

Kan je gewoon doen hoor. Ik heb dat ook wel eens gedaan en als iemand je aanspreekt kan je gewoon uitleggen waar je mee bezig bent. Niemand maakt daar een probleem van is mijn ervaring. Sterker nog ze komen soms met de gekste dingen (foto's, tekeningen van een verbouwing) aandragen waar je je voordeel mee kunt doen. Natuurlijk ook met de vraag of ze het mogen zien als het klaar is. ;D 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #15 Gepost op: 19 maart 2013, 13:40:30 »
Gewoon veel foto's maken. Als de maat van een stoeptegel weet, dan heb je een vrij aardige referentie. Heb ik bij Station Goor ook gedaan.
Aanvulling: zag veel later dat Slimmerik Pierre de stoeptegels al had genoemd
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2013, 13:43:56 »
Als je dan toch foto's aan het maken ben, dan zou ik op een paar duidelijke punten even meten. paar reverentie punten kan nooit kwaad. Ik zou het zou doen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2013, 16:00:55 »
Bij wat beter weer zal ik eens een biertje gaan drinken op het terras, gewapend met rolmeter :)

Even wat foto's ter verduidelijking; poppetje heeft de infuuszak in zijn hand :D


Poppetje raam by GGoos, on Flickr



Poppetje deur by GGoos, on Flickr


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2013, 16:06:20 »
Infuuszakje? Leek mij meer: "Hier kun je patat halen!" ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #19 Gepost op: 19 maart 2013, 21:07:38 »
Vanmiddag verplicht thuis geweest omdat een monteur voor de glasvezel kwam. Zoals jullie zien werkt het :)

Dit was gisteravond:

Prototype van prototype by GGoos, on Flickr

En dit is vanavond:

Prototype andere ramen by GGoos, on Flickr

Ik heb dus de ramen in zijn geheel vervangen aan de bovenzijde van het hoofdgebouw naar de situatie zoals deze in de jaren 60 bestond. Hetzelfde heb ik met de entree van het gebouw gedaan. Ik zou zeggen: schiet maar raak met uw opmerkingen. Ze zijn meer dan welkom en worden zeker gewaardeerd :)

Voor de volledigheid hier de foto van toen:


Bron: Gemeentearchief Weert

Indien niet zichtbaar: KLIK

Volgende wat ik nog wil fatsoeneren is het dak van het linker gedeelte. Deze is niet helemaal juist voor mijn gevoel.

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2013, 21:34:50 »
Update: ik heb nog een sprankje concentratie gevonden om het dak enigszins aan te passen:


Prototype verlaagd dak by GerardGoos, on Flickr

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2013, 22:17:45 »
Ziet er zo toch wel lekker uit Gerard .. top ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #22 Gepost op: 19 maart 2013, 23:30:54 »
Als je het hele zaakje gaat laten laseren of 3D-printen, zou je dan die versierde bogen boven de ramen ook niet gelijk in het plan meenemen? Net als die horizontale regels die over de volle breedte van de gevel lopen?
Dat scheelt werk achteraf en kost niks extra.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2013, 08:14:11 »
Ja, dat wil ik wel gaan proberen. De minimumdikte die men kan printen is 0,7 mm. Daar moet ik rekening mee houden.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hotel Mertens - 3D printen
« Reactie #24 Gepost op: 20 maart 2013, 09:53:35 »
In de modelbouw is het gebruikelijk om altijd ietsje over de top te gaan omdat je anders niks ziet van de details. Zo wordt er in bouwpakketten op H0 altijd gerommeld met de schaal en zijn de afmetingen van gebouwen meestal kleiner dan de werkelijkheid en de details van zo?n pakket ietsje te groot of te overdreven.
Daarom is model(spoor)bouw ook iets heel anders dan maquettebouw of bijvoorbeeld een schaalmodel van een schip. Ergo: als 0,7 mm de minimale maat is voor de details, dan zou ik mezelf daar niet teveel aan storen. Als je het model immers gaat schilderen, dan komt er al een laag verf op die ook niet op schaal is en vervlakken daardoor je details ook een beetje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)