Auteur Topic: koppeling railbus  (gelezen 7423 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
koppeling railbus
« Gepost op: 5 maart 2013, 12:38:41 »
Wie heeft weleens een stroomdoorvoerende koppeling toegepast bij railbus 3016

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:koppeling railbus
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2013, 13:07:24 »
Is dat er een van Marklin?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:koppeling railbus
« Reactie #2 Gepost op: 5 maart 2013, 16:07:26 »
Jazer  ;)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:koppeling railbus
« Reactie #3 Gepost op: 5 maart 2013, 16:15:15 »
Ik wist niet beter dan dat railbussen altijd doorgekoppeld waren met een stangetje en wat draadjes.
Wat is je probleem? Misschien maakt dat je probleem wat duidelijker.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re:koppeling railbus
« Reactie #4 Gepost op: 5 maart 2013, 19:22:41 »
Ik ga er vanuit dat je de oude railbussen bedoeld. Er zit zo'n omgekeerde haak als koppeling aan als het goed is. Ik heb zelf 2 setje van elk 3 bussen en de een heeft een eigen slepertje en de andere heb ik zelf middels een draadje verbonden met het motorvoertuig. Ze blijven tenslotte toch een drie eenheid. Maar nu jij het over stroom geleidende koppeling hebt, ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig of er nog andere reacties komen. Ik had wel gezien dat de nieuwste uitvoeringen wel middels stangetjes en stroomdoorvoerende koppeling zijn uitgerust.
gr.Nico
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:koppeling railbus
« Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2013, 08:23:03 »
Als je wil gaan rijden met een motorwagen en bijvoorbeeld met meerdere bijwagens dan zijn even zovele slepers, wat de rij eigenschapen nogal be?nvloed.
Mijn bedoeling is om twee motorwagens om te bouwen naar digitaal en het laten rijden van kopstation naar kopstation, daar de motorwagen 1 te ontkoppelen van de bijwagens en aan de andere kant weer aan te haken door motorwagen 2.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:koppeling railbus
« Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2013, 08:48:00 »
Ben, het is wellicht toch wel handig als je even aangeeft om welk type het gaat.
Misschien ook het bestelnummer er bij vermelden want volgens mij zijn er nog al wat series in de loop der jaren gemaakt die misschien weer verschllend zijn.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:koppeling railbus
« Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2013, 10:22:38 »
Het zal waarschijnlijk over de ouder type gaan.
Helaas is voor dat type geen stroomvoerende koppeling te krijgen, men zal zelf iets moeten bedenken.
Wanneer de set voor pendelen wordt gebruikt is het m.i. niet nodig om het stammetje te ontkoppelen.
Ok?, geef toe dat het vreemd is wanneer de motorwagen zal gaan duwen want dit zal in het groot bedrijf niet het geval zijn.
Echter wanneer er beperkingen zijn in de hobby zal men compromissen moeten maken/sluiten.

Onze Ben is natuurlijk een perfectionist eerste klas en ik snap zijn insteek.
Om in de termen van de rijdende rechter te blijven "hier moet u het mee doen".

P.s. Sorry Ben, ik weet zo 1,2,3, geen andere oplossingen dan het stammetje als geheel te laten pendelen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:koppeling railbus
« Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2013, 10:35:01 »
Volgens mij waren er twee soorten railbussen, ??n voor alleen trekken, en dus omlopen en ??n voor twee richtingen, de nieuwste railbussen van M?rklin zijn in ieder geval twee richtingen.

Goed kijken of je in de bijwagen een soort bestuurdersstand kunt ontdekken en indien hij een 3-licht voorsein heeft dan is het een twee-richtingen uitvoering.

Bij mij pendelen er twee op mijn bergtraject: een M?rklin en een Roco.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:koppeling railbus
« Reactie #9 Gepost op: 6 maart 2013, 10:53:16 »
Voorop gesteld dat ik niet zo bar veel weet van railbussen en nog minder van M?rkl?n, maar er bestaan toch stroomvoerende koppelingen met een nem-schacht van verschillende merken? Die zijn er volgens mij t/m vierpolig. Er zijn ook montageplaatjes verkrijgbaar met een (kortgekoppelde) nem-schacht en die kun je met enige handigheid onder je railbus monteren. Aan alle kanten ??n en je kunt volgens mij combineren wat je wilt... met mooie stroom. Afhankelijk van het aantal polen, zal de prijs natuurlijk vari?ren en ik heb ook geen ervaring of ze ook soepel koppelen en ontkoppelen.
Ik heb zo?n zelfde nem-montageplaatje onder een van mijn Piko-wagons gezet. Qua koppelingen vond ik Piko-materiaal niet echt cool en toen heb ik dat aangepast.
Maar misschien zie ik wel een aantal problemen over het hoofd.


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

bob

  • Gast
Re:koppeling railbus
« Reactie #10 Gepost op: 6 maart 2013, 20:47:53 »
Ik dacht dat @Johan onze railbusspecialist was........maar die heeft zich nog niet gemeld  ???

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:koppeling railbus
« Reactie #11 Gepost op: 6 maart 2013, 21:06:46 »
Railbus specialist?  ::)  Ik heb er wel een X aantal maarrrrr dat wil nog niet zeggen dat ik kennis heb van stroomvoerende koppelingen!  ;)

Groet,
Johan



Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III