Auteur Topic: stroomvraag versus aanbod via transformator.  (gelezen 11689 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Guido

  • Gast
stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Gepost op: 21 februari 2013, 23:12:21 »
Hallo,
Voor de zekerheid:
Ik heb Marklin M rails, wisselstroom, analoog.

Mijn oefenbaan begint al aardig vorm te krijgen, gestaag groeit het aantal wissels, seinpaaltjes.
De basis zijn drie ovalen die binnen elkaar liggen en middels wissels en engelse wissels met elkaar verbonden zijn.
In principe kunnen er dus 3 treinen tegelijk (elk op eigen ovaal) rijden.
Het probleem is nu dat de WA vraag groter wordt dan het aanbod.
Ik heb in principe 2 keer 32 WA transformatoren en een 50 WA lichttransformator.
Na ijverig speurwerk op internet heb ik begrepen dat je alle ovalen (baandelen) kunt isoleren daarop een aparte transformator aansluiten.
Wat de mogelijkheid biedt tot andere rijrichtingen en snelheden.
Maar dat je moet oppassen met de min en plus aanvoer van de transformatoren.
Hoe kan ik dit veilig oplossen.
En kan ik alle wissels, seinen met geel op de lichttransformator aansluiten, maar wat doe ik dan met bruin?

Groetjes
Guido


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2013, 00:04:27 »
Als je twee losse ovalen hebt die onderling niet met elkaar zijn verbonden, kun je twee verschillende trafo's gebruiken. Ga je die twee ovalen via een wissel met elkaar verbinden, dan krijg je mogelijk een probleem... ook al heb je beide ovalen van elkaar ge?soleerd, het kan zomaar gebeuren dat een locje over een verkeerd wissel rijdt en vrolijk van de ene ovaal naar de andere ovaal huppelt. Ook al zijn je rails ge?soleerd, zodra de loc halverwege de ge?soleerde rail is, gaat-ie kortsluiting maken... de loc brengt immers verbinding tot stand tussen beide ovalen.
Of er alleen maar vonken komen met wat rook, transformatoren wegsmelten en een groot bruin gat brandt in je tapijt, dat weet ik niet.  :o
Ik zou het zelf niet doen.

Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2013, 00:19:40 »
Beste Guido.

Ik begrijp de vraag niet helemaal, wat is WA of bedoel je daar Va (Voltampere) mee want dan komen die getallen me wel bekend voor.

Bij M?rklin is bruin altijd massa, M-rail is dus eigenlijk ??n grote massa ringleiding.
Voor zover ik het weet en dat is ook niet veel op electra, kan je zonder probleem alle massa met elkaar verbinden.
Maar ga je de stroomdraad (geel) met elkaar verbinden dan gaat dat niet zomaar.
Ten eerst moeten volgens mij de trafo's van gelijke spanning zijn, dus bijv 16Vlt32Va maar ook dan moet je oppassen. Men noemt dat polarisatie, het heeft dan te maken met hoe de stekkers in het stopcontact zitten.
Het gevaar is dat er op ??n stekker uiteindelijk een uitgang komt van 220vlt ipv dat het er ingaat.

De enige veilige oplossing is ??n trafo voor de loc's en ??n trafo voor de magneetartikelen.

Maar misschien dat er wijzere mannen ergens in het Noorden, Oosten, Zuiden of Westen zitten die hier meer over kunnen vertellen want veiligheid gaat hier voor alles natuurlijk.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2013, 00:33:08 »
Tom, uit het Oosten hoef je niet veel zinnigs te verwachten, want daar zijn het er maar drie... en daar ben ik er niet een van.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Guido

  • Gast
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2013, 00:41:32 »
ik bedoelde VA.
sorry.
Dus ik kan de gele draad van alle wissels. seinen e.d. naar de lichttransformator leiden.
Maar moet ik dan ook 1 bruine draad (de massa) naar diezelfde licht transformator leiden?
Via een extra kontaktrail?


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2013, 00:57:46 »
Ja de gele draad van het wissel of sein gaat gewoon naar je licht-trafo.
De bruine draad gaat indien aanwezig naar een schakelkast, daar vandaan gaan de blauwe (schakel)draden naar het wissel of sein.

Wat bedoel je met kontaktrail, die heb je denk ik niet want die gebruik je om bijv. een overweg te bedienen.
Mocht je een schakelrail bedoelen dan dien je de bruine massa draad van de lichttrafo naar de massa van de m-rail te verbinden. Vanaf de schakelrail gebruik je dan weer de blauwe schakeldraden met rode en groene stekkertjs om een wissel opf sein te bedienen.

Ik snap dat het allemaal nog wat lastig voor je is maar het zou voor ons wel makkelijker zijn als je de beestjes bij de juiste naam noemt.
Er zouden anders wel eens dingen heel erg verkeerd begrepen kunnen worden.
Dat is niet flauw bedoelt maar meer om misverstanden te voorkomen met mogelijke schade ten gevolge.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2013, 00:59:35 »
Tom, uit het Oosten hoef je niet veel zinnigs te verwachten, want daar zijn het er maar drie... en daar ben ik er niet een van.  ;D

Ik dacht toch dat de wijzen uit het Oosten kwamen :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Guido

  • Gast
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2013, 01:27:53 »
ik bedoelde aansluit rail.
Bij marklin lopen er vanaf de aansluitrail een rode en bruine draad. Die sluit je aan op de trafo.
Als ik een extra aansluitrail in mijn baan heb kan ik deze (voor de massa) naar de lichrtrafo leiden en de gele draad van de wissels ook naar de lichttrafo.
De extra rode draad van de aansluitrail kan of naar de regelbare trafo of niet gebruiekn.

Klopt dit?

Guido

  • Gast
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2013, 01:37:29 »
Om nog terug te komen op de reactie van Wim.

Volgens diverse baanplannen die ik gezien heb., zou het bij marklin wisselstroom mogelijk moeten zijn om wel diverde (ovalen) te grbuiken.
Zolang je maar de rode draad isoleerd (dus bruin niet!)

Nu schijnt er een verschil te bestaan in transformatoren tussen de oudere en de nieuwe versied dat heeft iets te maken met beveiliging.
Als je verkeerd aansluit geeft 1 vann de 2 transformatoren 220 volt terug aan het net........
Dat wil ik voorkomen.
Zoekende op internet kom ik er niet uit, want ik zie tegenstrijdige aanlsuit adviezen.
Hey rpobleem schijnt te zitten in de aanvoer van plus en min vanuit het stopkontakt.
Als je 2 transformatos in het stopcontact steekt kan de eene transformator via de linker stekker plug plus ontvangen en de andere stkeer op dezelfde linker plug min.
Een oplossing schijnt te zijn om de pluggen van de stekkers te markeren,
Maar hoe bepaal je dit?
Ik heb geen zin om kortsluitin (of erger) te veroorzaken.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2013, 09:05:17 »
ik bedoelde aansluit rail.
Bij marklin lopen er vanaf de aansluitrail een rode en bruine draad. Die sluit je aan op de trafo.
Als ik een extra aansluitrail in mijn baan heb kan ik deze (voor de massa) naar de lichrtrafo leiden en de gele draad van de wissels ook naar de lichttrafo.
De extra rode draad van de aansluitrail kan of naar de regelbare trafo of niet gebruiekn.

Klopt dit?


Nee dat is niet nodig, je kan de bruine draad die nu naar je aansluitrail gaat verbinden met de bruine draad van de lichttrafo. Ik neem aan dat je stekkertjes gebruikt, daar zit een dwarsgat in waar weer een stekkertje in past.
Natuurlijk kan je als je die hebt en dat makkelijker vind een extra aansluitrail gebruiken.
Je kan met M-rails ook gewoon aan massa een extra bruine draad solderen als die maar NOOIT in contact komt met de puco's (puntcontacten)
Geel en rood mogen NOOIT met elkaar in verbinding staan.
Dus GEEN GELE DRAAD NAAR DE AANSLUITRAIL
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2013, 09:53:25 »
Oude trafo's kan je beter weg doen.
De oude trafo's waren geschikt voor 220vlt, tegenwoordig is het netwerk 230vlt.
Wees verstandig en koop een nieuwe trafo dan loop je geen enkel risico.
Het is een hobby die nu eenmaal geld kost en daar moet je voor de veiligheid zeker niet op bezuinigen.

2 trafo's op 1 baan met gescheiden middenrail kan volgens mij wel maar ook daar moet je weer voorzichtig mee zijn maar misschien dat 3 rail analoog rijders hier iets meer over kunnen vertellen.  
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Bram

  • Gast
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2013, 09:57:00 »
Beste Guido,

Zelf heb ik mijn baan verdeeld in 5 secties, dus 5 verschillende stroomkringen (5 trafo's + 5 booster). De secties, met elk hun eigen ringleiding,  heb ik onderling ge?soleerd met de rode isolatie schoentjes van M*. De treinen rijden gewoon van de ene sectie naar de andere sectie. De stekkers heb ik wel gepolariseerd. ( zie schema van Tom en Riny http://www.modelspoorh0.nl/forum/index.php?topic=67.0) Voor de verlichting heb ik een aparte ringleiding aangelegd met een aparte voeding.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2013, 10:06:09 »
Kijk, daar hebben we al een hele goeie reactie, toch een wijze maar die komt meer uit het Noorden :)

Bedankt Bram, duidelijke uitleg. ik kon het even niet zo snel vinden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2013, 10:55:52 »
Als het goed is heb ik nog twee nieuwe types (witte) Trafo's 230 V / 32 Va m?t snelheidsregelaar.
Deze mogen voor een symbolisch bedrag overgenomen worden. ;)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2013, 11:00:25 »
En vanuit het Zuid-Westen ( ook wel reservaat genoemd :)) ook een waardevolle reactie waar je zeker goed gebruik van kan maken.
Je ziet Guido, we leven met je mee. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2013, 13:04:32 »
Citaat van: Tom
Ik dacht toch dat de wijzen uit het Oosten kwamen :)
Tom, niet voor niets waren het er maar drie.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Guido

  • Gast
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2013, 13:29:31 »
heren,
ik ben er door ontroerd geraakt.
Zoveel wijsheid uit alle windstreken.
En allemaal richting een voormailge veenkolonie.
dank, dank.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2013, 13:48:27 »
Ach Guido, we doen dit graag hoor en ook omdat we een beetje bang zijn dat je straks de boel wil laten rijden op gedroogde turf. :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:stroomvraag versus aanbod via transformator.
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2013, 14:22:23 »
Drenthe? Dan zijn we bijna buren ?n kun je met een paar kiezels op je baan al een heel leuk stukje Drentse scenery bouwen.  8)

Om nog terug te komen op de reactie van Wim.
Volgens diverse baanplannen die ik gezien heb., zou het bij marklin wisselstroom mogelijk moeten zijn om wel diverde (ovalen) te grbuiken.
Zolang je maar de rode draad isoleerd (dus bruin niet!)
Eerlijk gezegd probeer ik te adviseren op basis van mijn eigen angst... en misschien slaat dat wel helemaal nergens op. Twee trafo's die elkaar tegenkomen via een onschuldig locje, wekt bij mij twijfel. En dan reageer ik zoals ik dat ook bij inhalen doe.
Ik zou zelf kiezen voor ??n zwaardere trafo, dan weet ik absoluut zeker dat ik safe zit. Maar, er is (gelukkig) meer wijsheid.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)