Modelbaanbouw voor de liefhebber > Scenery (landschapsbouw)

Struiken maken.

(1/5) > >>

iTom:
Natuurlijk kennen we allemaal het vlakke gazonnetje maar op de bergwanden komt dat zelden voor.
Zelf als men door een Alm (bergweide) loopt dan zie je her en der dat de bodem onregelmatig is.

Nu ben ik ook niet een alles weter maar soms zijn er dingen die ik heb uitgeprobeert en die komen dan weer over zoals ik denk dat het zo zou kunnen.

Daarom maar weer eens een stukje bergwand bekleed en met wat foto's probeer ik te laten zien wat mijn "groene vingers" er van hebben gebakken.



Het gaat om het rechter gedeelte naast de tunnel.



Eerst met groen vlokmateriaal een basis aanleggen.
Hier heb ik gebruik gemaakt van 2 kleuren vlokmateriaal wat ik bij Intr*tuin heb gekocht, de kleuren vielen mij een beetje tegen maar na mengen ziet het er voor mij al wat beter uit.
Mengen met een iets verdunde houtlijm, dan eerst de bodem insmeren met onverdunde houtlijm en daarop de eerste laag groen aanbrengen.



En een volgend laagje wordt aangebracht om wat meer volume te krijgen.



Het aanbrengen doe ik met het (schilders)mes en een grotere pincet.



Zo komt het er al aardig wollig uit te zien. Natuurlijk moet het niet plat tegen de wand aan komen maar mag het wel iets naar voren komen zodat je wat meer diepte werking krijgt.
Inmiddels ook wat grassen aangebracht op onwillekeurige plaatsen.



Daarna gaat het zeeteefje er overheen met wat fijn mosgroenkleurig strooisel.



en als finishing touch, een beetje fijn geel strooisel, hierdoor worden eventuele harde kleurverschillen wat zachter.



Verder plak ik er nog van alles tussen wat er zo af en toe overblijft.
En dan uiteindelijk zet ik er nog wat struikjes zeegras tussen waardoor ook in de hoogte wordt gewerkt en het niet meer zo erg plat of statisch is.

Gewoon een avondje werk, niets plannen maar hier en daar maar wat tussen plakken want het is een stukje wilde natuur.
Ik doe niet veel meer dan zo'n stukje op een avond, daar probeer ik dan zoveel mogelijk mijn aandacht aan te besteden.
(en ben je voorlopig nog niet klaar met de modelbaan :wink: )

Wimpietje:
Day Tom
Het vlokmateriaal waar je het over hebt, wat is dat voor iets...?
Ben beetje leek he....

Albert Remijn:
Ik heb als "bergbekleding" veel gewoon mos gebruikt, vantussen het gras geplukt. Ziet er uit als een soort wilde bramen. Voor de rest ook veel ijslands mos.

Wim Corduwener:
Dag @Albert Remijn,
Ik heb even je foto zichtbaar gemaakt. Als je een link vanuit MyAlbum tussen je berichten zet dat krijg je dit: https://myalbum.com/photo/DLJiEsv6KeSU/1k0.jpg en daar kun je op klikken en lukt best wel, maar makkelijker is het als je het linkje selecteert als foto: tweede rij linksboven en dan het tweede icoontje.
Succes!
Wim

Albert Remijn:
Ok Wim ga het proberen,
bedankt alweer voor de tip!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie