Auteur Topic: Fietsers op je baan  (gelezen 13530 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Fietsers op je baan
« Gepost op: 18 februari 2013, 12:04:33 »
Waarschijnlijk hebben jullie dit al eens gezien.


Het leuke hiervan is, is dat het volgens mij redelijk te doen is om zelf zo'n systeem te maken. De fietsers hebben een hoog Playmobil-gehalte, maar als je onderdelen van Preiserfiguurtjes gebruikt ziet het er al stukken beter uit.
Een groot voordeel lijkt me dat je ook behoorlijk kleine auto?s kunt laten rijden zoals auto?s op schaal N en... Fiatjes 500 op H0.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Fietsers op je baan
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2013, 14:00:01 »
Met een beetje mazzel kom je de verkopers ook tegen in Houten Wim. Ze staan daar regelmatig.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Fietsers op je baan
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2013, 17:11:19 »
Eens zien of dat leuk is. Voor een fietser vond ik dat baantje nogal veel kabaal maken. Maar een BMW Isetta kan natuurlijk heel goed.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Fietsers op je baan
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2013, 21:44:47 »
E?n van mijn collega's bij de MSG/Den Bosch is hier ook mee bezig, natuurlijk hardstikke leuk...... als het binnen je doelstellingen past en dat doet het bij mij niet.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Fietsers op je baan
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2013, 21:53:29 »
Ik vond het wel een grappig item met mogelijkheden en ik weet niet of dit iets is. Maar als ik iets vind dat me aanstaat dan pas ik mijn doelstellingen aan, want ik kan wat dat aan gaat nog alle kanten op. 8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Fietsers op je baan
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2013, 10:08:40 »
Eens zien of dat leuk is. Voor een fietser vond ik dat baantje nogal veel kabaal maken. Maar een BMW Isetta kan natuurlijk heel goed.  ;D

Wij hebben deze optie gezien en gehoord bij de ontwerper, LAWAAI ?  nee hoor niets van dat alles.

kijk eens bij "Magnorail" (heb geen aandelen hoor)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Fietsers op je baan
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2013, 12:05:32 »
Ben,
Het kan best zijn dat ik een filmpje zag waar ik meer lawaai hoorde dan dat er was. Hoe dan ook; ik vind dit soort uitvindingen geniaal. En ik zou zo even niet weten waar ik het zelf kan gebruiken, omdat de wegen waar die fietsers op rijden nogal egaal moet zijn, maar het is leuk om het in je achterhoofd te houden.
Terwijl ik dit zo schrijf bedenk ik dat water van nature glad is en je dus ook bootjes met dit systeem kunt laten varen... en als je trappers van een fiets kunt laten bewegen, zou je ook roeispanen van een roeiboot kunnen laten bewegen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Fietsers op je baan
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2014, 14:34:57 »
Het leuke van een opschoning van het forum is dus ook dat er af en toe weer oude topics naar boven komen die wel de moeite waard zijn om weer eens aandacht aan te besteden.
Dit relatief nieuwe systeem van Hollandse bodem is inmiddels al weer behoorlijk doorontwikkeld. Inmiddels kan je behalve fietsers ook auto's en bootjes met dit systeem voortbewegen. Ten opzichte van FCS is het ook een stuk goedkoper. Een startset kost weliswaar 95,- euro maar daar kan je dan wel drie voertuigen mee laten rijden. Een uitbreiding kost maar 13,50 en daar kan je dan nog eens drie voertuigen mee aandrijven. Voordeel is dat je geen motor en accu's inbouwt in de voertuigen en dat je dus ieder voertuig, hoe klein ook, kan laten bewegen. Nadeel t.o.v. FCS is dat je onder je baan veel meer ruimte nodig hebt om het systeem in te bouwen. Als je vanaf 0 begint is dit niet zo'n heel groot probleem, maar in een bestaande situatie is de rijdraad van Faller natuurlijk veel makkelijker aan te brengen. 

Ik mis in dit topic nog een link, dus: KLik

Groeten, Gert-Jan

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Fietsers op je baan
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2015, 22:08:43 »
Wat geweldig dit.
Ik had geen idee dat dit bestond.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wellicht dat ik dit wel zie zitten op mijn op baan.
Zelf zat ik iets te verzinnen voor een paard met wagen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Fietsers op je baan
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2015, 22:43:25 »
Zelf zat ik iets te verzinnen voor een paard met wagen.
Ach een paard op een fiets, dát kan natuurlijk ook.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Fietsers op je baan
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2015, 22:51:54 »
Zelf zat ik iets te verzinnen voor een paard met wagen.

Dat is misschien nog wel te verwezenlijken met het Faller Car System. ;) Alleen de pootjes gaan niet heen en weer.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Fietsers op je baan
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2015, 22:55:18 »
Klopt, met fcs is het wellicht mogelijk.
Maar die fietsers werken met een loopwiel, misschien toch een optie.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Fietsers op je baan
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2015, 23:03:15 »
Wel een leuke uitdaging ... 'tis dat ik druk ben met andere dingen maar anders ......  8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Fietsers op je baan
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2015, 23:44:53 »
Maar die fietsers werken met een loopwiel, misschien toch een optie.
Als je de benen van een paard in beweging krijgt is het natuurlijk een ander verhaal.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Fietsers op je baan
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2015, 01:12:08 »
Magnorail werkt met alles dat je een vastgelegde baan wilt laten volgen. Er zijn speciale beugeltjes om bijvoorbeeld elke willekeurige en onaangepaste modelauto over de baan te slepen. Een paard en wagen moet dus ook wel lukken - maar het bewegen van de benen, dat is een ander verhaal.
Je kunt wat gaan prutsen met een wieltje tussen de benen. Dan moet je wel iets van scharniertjes op de plaatsen van de gewrichten weten te maken. Misschien dat je daarvoor twee fietsertjes kunt opofferen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Ben.

  • Gast
Re: Fietsers op je baan
« Reactie #15 Gepost op: 12 december 2019, 18:31:00 »

Wat geweldig dit.
Ik had geen idee dat dit bestond.
Heeft iemand hier ervaring mee?


Hier op zolder, met tractortjes wel te verstaan. Rijden mee met het automatisch treinbedrijf en zo af en toe duikt er eens eentje op langs de spoordijk.



Wat filmpjes van en kort na de bouw een aantal jaren terug. De motorunit rechts achter drijft de boel aan, de voorste doet niet mee. De motor van het baantje hangt aan een oude lokdecoder......



...... en is aldus aan te sturen als ware het een treintje (starten / stoppen, optrekken / afremmen en "dienstregeling").







Magnorail lol, voor wie het leuk vindt dan.... ;)

Voor wie dat interesseert: Magnorail komt voort uit een diorama van Loek Bronkhorst "De Hezelpoort 1927", bij velen bekend. Samen met een partner is Magnorail geboren maar inmiddels al weer verkocht en in Franse handen.

Gr, Ben.