Auteur Topic: Isolatie en/of ondergrond.  (gelezen 20791 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Guido

  • Gast
Isolatie en/of ondergrond.
« Gepost op: 13 februari 2013, 23:09:19 »
Hoi,

Ik heb M rails van Marklin.
En ben gegonnen met de bouw van het houten frame, dat ik waarscgijnlijk op wielen ga zetten....

En wil daarnaast naast een houtenframe met daarop multiplex houtplaten ook isolatie aanbrengen.
Marklin biedt idolatie rubbers per rail te monteren.
wat is nu de beste ondergrond volgens jullie mening
1) Kurk (verkrijgaar op de rol 2 of 4 mm
2) piepschuimplaten.
3) Vloer/ laminaat isolatie platen
4) ?

Graag jullie ervaringen.
Groet
Guido

Groet
Guido

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2013, 23:15:54 »
De meeste mensen gebruiken de blauwe isolatie platen uit de bouwmarkt. Dat werk prima. Het probleem is dat je de metalen Marklin rail vastzet met schroefjes door de platen heen in het hout en dan werkt de geluiddemping niet meer. Dus ..... kan je volgens mij die platen wel weg laten.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2013, 00:20:12 »
Je kan de M-rails ook vastlijmen met hete lijm, dan heb je geen last van resonantie door de schroefjes als je isolatie-onderplaten voor laminaatvloer gebruikt.
Maar bij M-rails hoort nu eenmaal een geluid, maar dat is toch niet zo erg als je een nostaligische baan gaat bouwen.
Ben wel erg benieuwd hoe je het frame gaat maken wat op wielen komt te staan en welke wielen je gaat gebruiken.
Pas wel op met wielen monteren want als je die zo in de kopsekant sxhroeft lubberen de gaten uit en heb je over 1 of 2 jaar een gammele tafel.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2013, 00:53:50 »
Eh... voordat je houten frames in elkaar gaat schroeven en met lijmpistolen in de weer gaat en allerlei dingen aan elkaar gaat lopen plakken... heb je al een baanplan?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Bram

  • Gast
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2013, 09:38:43 »
Ik gebruik de blauwe isolatieplaten (karwei) deze zijn 3 mm dik. De rails kun je dan vastplakken met dubbelzijdig plakband, deze is 5 cm breed. Ga je echter ook de rails ballasten dan hoef je de rails niet vast te plakken.

Riny

  • Gast
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2013, 10:04:44 »
Bij het begin, M-rails, gebruikte ik ook isolatiemateriaal zoals Bram aangeeft vervolgens maakte ik gebruikt van kurk voor demping bij mijn K-rails.
Echter daar ben ik van terug gekomen.
Hoe men het ook isoleert, het rij- geluid blijft men altijd horen.

Kunnen de geluidstrillingen niet naar beneden, richting de rails, dan zullen de trillingen hun weg zoeken naar boven, richting de rijtuigen/wagons.
Deze functioneren dan als klankkast en zullen het rij- geluid via die weg laten horen, dit is ook het geval bij M of C-rails.
Beiden zijn in principe ook klankkasten.
(Het meest stille railsysteem is K-rails.)

Men krijgt wel wat demping maar niet om te zeggen, dat is lekker stil.
Ook gaan de trillingen via de schroefjes de onder- plaat in.
Men zou er goed aan doen, wanneer de rails vast liggen met dubbelzijdig tape, vervolgens de schroefjes er weer uitdraaien.
Ik kan er nog een heel verhaal bijschrijven maar over rail- rijgeluid te dempen zijn al hele encyclopedie?n vol geschreven.

In het grootbedrijf maken de treinen ook rij- geluiden, ga maar eens bij een spoorwegovergang staan wachten (lopend/fiets) en luister maar eens wat een herrie deze maken.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2013, 10:22:26 »
In het grootbedrijf maken de treinen ook rij- geluiden, ga maar eens bij een spoorwegovergang staan wachten (lopend/fiets) en luister maar eens wat een herrie deze maken.

Hier kan ik me helemaal in vinden Riny. Fluistertreinen heb en krijg je niet op een modelbaan. De ondergrond is ??n groot klankbord en dan zou je de onderkant ook helemaal moeten isoleren. Ik ben ook afgestapt van isolatie onder mijn rails. Het is een heel gedoe en het resultaat is minimaal. Iets rustiger rijden helpt ook. Laat de treinen maar een beetje geluid maken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2013, 10:44:37 »
Ik heb voor mijn baan styrodeur platen gebruikt. Simpel omdat ik deze na een verbouwing nog genoeg had liggen. Het neemt idd wel wat geluid weg, maar het blijft wel hoorbaar dat er gereden wordt. Vind ik op zich ook niet zo erg. Voordeel van deze platen is wel, dat ik er makkelijk vormen in kan maken, dus hoogte verschil is makkelijk te verwerken, maar ook een riviertje is zo gemaakt. (beetje terpetine er over en ik heb een prachtige beek  ;D).
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2013, 10:50:36 »
Tsja, misschien zeg ik nu wel iets heel raars (dat doe ik wel vaker), maar is zo'n nieuwe modelbaan niet een uitgelezen moment om van die retro rails over te stappen op een meer hedendaagse versie van Märklin rails?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Riny

  • Gast
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2013, 13:08:25 »
Wim,

Dat heb ik dus destijds ook gedaan, van M naar C en toen naar K-rails.

Echter ken ik genoeg spoorders die juist de nostalgie terug willen halen met M-rails en ja, dat dient ook gerespecteerd te worden.
Je heb in de M-rails dus twee groepen aan mensen, de een doet het voor de nostalgie en de ander uit zuinigheid of heeft de middelen niet om over te stappen en daar moet ook begrip voor zijn.

Rails zijn in verhouding duur te noemen en is de meest negatieve investering van een modelbaan.
Men betaald, wanneer men nieuw koopt, een vermogen voor de rails en bij een eventuele verkoop krijg je er niets voor terug.
Maar als men goed zoekt is er, voor een beduidend mindere uitgave, op de tweedehandsmarkt voldoende te vinden.

Maar nogmaals, ik laat M-rail rijders graag in hun waarde en persoonlijk vind ik het ook wel wat hebben.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2013, 14:26:28 »
Was ook niet respectloos bedoeld ofzo, maar omdat Guido in een beginnende fase zit qua opbouw van een nieuwe modelbaan, dacht ik: als je wilt omschakelen dan is dit het moment.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Guido

  • Gast
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2013, 22:26:36 »
Heren,

na een dag hard werken en laat thuis, met interesse jullie bijdragen gelezen.
Ik kies op dit moment heel bewust voor m-rail (nostalgie) en inderdaad rijgeluid hoort er in mijn beleving bij.
Alleen een metalen rails rechtstreeks op een houten plaat geeft wel wat veel geluid, zeker als je een lo hebt met een 6/7 wagens erachter.
Mijn gedachte: als je rails nu op iets lgt wat het directe kontakt met de plaats isoleerd haal je in ieder geval de rosonantie met het hout weg, en wordt je rails geen geluidskast.
En ik vraag me dus af welk materiaal daarvoor het beste gebruikt kan worden.

Ik heb een baan plan, dat heb ik al voorgelegd in een andere rubriek ( uit marklin planboek 0390 baan nr7), maar ik wil er wel een industriegebied van maken.

Nu komt de vraag bij boven, is het noodzakenlijk om de rails compllet vast te leggen? Kun je ook volstaan met een perperct aantal plaatsen en bv de wissels met dubbelzijdig tape vast te leggen?

Groetjes
Guido

Riny

  • Gast
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2013, 10:45:13 »
Nu komt de vraag bij boven, is het noodzakenlijk om de rails compllet vast te leggen? Kun je ook volstaan met een perperct aantal plaatsen en bv de wissels met dubbelzijdig tape vast te leggen?

Guido,

Wanneer de rails vlak zijn is het goed te doen met "underlayment" zoals eerder aangegeven en is mogelijk met dubbelzijdig tape.
Neem dan wel de goede tape (zie mijn website "baanbouw -> C rails leggen") dit is gelijk aan het plakken van C rails.
Echter het rijgeluid zal weer iets toenemen wanneer er scenery tegen de rails wordt aangeplakt.
Ook dit kan iets opgevangen worden met strookjes Duke tape aan de zijkant van de rails en een deel over de isolatie te plakken over heel de lengte van de baan (beide zijde van de rails).

Riny

  • Gast
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2013, 10:49:22 »
Was ook niet respectloos bedoeld ofzo, maar omdat Guido in een beginnende fase zit qua opbouw van een nieuwe modelbaan, dacht ik: als je wilt omschakelen dan is dit het moment.

Wim,

Er zal niemand gedacht hebben dat het respectloos zou zijn geweest.
De gegeven raad is gewoon goed, niets mis mee en ik denk er in principe het zelfde over.

Guido

  • Gast
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2013, 18:32:32 »
up-date.

En nu niet lachen.
Mijn eerste frame viel van ellende bijna om.
Ik had een proefdeel gebouwd dat stabiel leek. Totdat ik er de wielen onder ging zetten. Ik moest daarvoor gaten boren onderin de poot.
Dat is een beetje scheef gegaan soms, dus... onstabiel, rijdt niet....overnieuw.
Idee van wielen was om de bereikbaarheid goed te houden. Ga het nu met plakvilt onder de poten proberen en dan voorzichtig schuiven...

Inmiddels ook wijziging in plannen.

Module bouw blijft , modules worden van plaaten (1.20 bij 0.60 cm) dat zijn de standaard maten in de bouwmarkt.
Voordeel, ik kan uitbouwen, nadeel mijn vrouw claimt deel van de ruimte waar ik mijn baan mag zetten.
Voordeel, eerste lessen geleerd, nadeel nieuw baanplan (nou ja ook voordeel)*zie niwue baanplan in topic.)
Voordeel ik heb mijn draaischijf (alles goed gegaan, wel zelf opgehaald). Nadeel baan word complexer. (maar wel leuker.)

Vraagjes:
Welke onderplaat (heb nu spaanplaat gebruikt, maar splinterd erg bij indraaien schroven) is MDF een optie (is ook redelijk goedkoop).
Bij bouwmarkt geen blauwspul gevonden, wel groen spul (= laminaat ondervloer op rol) is dat hetzelfde?
Wat zijn styodeur platen (Pierres idee) is dat peipschuim?
Heeft iemand een idee hoe je het meest eenvoudig een frame uit delen van 60cm bij 120cm kan bouwen?

Groetjes
Guido



Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #15 Gepost op: 25 februari 2013, 19:23:23 »
Citaat van: Guido
Vraagjes:
Welke onderplaat (heb nu spaanplaat gebruikt, maar splinterd erg bij indraaien schroven) is MDF een optie (is ook redelijk goedkoop).
Beste Guido,
Ik denk dat iedereen verschillende ervaringen en heeft met plaatmateriaal en ook voorkeuren. Trlplex heeft mijn persoonlijke voorkeur omdat het lekker strak werkt en niet gaat schilferen zoals spaanplaat en mdf. Mdf kan slecht tegen vocht, als je met gips en water aan de gang gaat kan het gaan bobbelen.
Als je onder zo'n plaat triplex een raamwerk schroeft en lijmt, dan heb je een stevige ondergrond voor je baan. Je kunt bij de verschillende bouwmarkten ook metalen poten kopen, onderop zit daar al een mogelijkheid om wielen op te schroeven of stelmoeren. Je moet dan wel zorgen dat de plek waar die poten komen, extra versteviging onder je module zit. Dat kun je ook doen door verschillende stroken triplex op elkaar te lijmen... dan wordt het vanzelf multiplex.
Als je zoekt op modulebouw vind je vast nog veel meer tips.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Guido

  • Gast
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2013, 19:27:51 »
Hoi Wim,
dank voor je antwoord.
Welke dikte adviseer je? En is het znivol om de plaat van te voren te schilderen met een primeur of  zo iets. Gaat vochtinbreng tegen toch?
gg

Riny

  • Gast
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2013, 20:26:03 »
Wanneer men modulebouw toepast, neem voor de bovenzijde 9 mm multiplex van een goede kwaliteit.
Voor de zijkanten en middenspant neem daarvoor 12 mm multiplex.
Schilderen kan maar is niet echt nodig.
Gebruik beslist geen spaanplaat en/of MDF, veel te zwaar en stoft teveel bij bewerken en schroeven zonder voor- boren.

Kijk eens op mijn site, daar staat veel over modules maken.
Zonodig heb ik nog wel PDF (bestanden) informatie die ik toe kan zenden.

Offline RAIL

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #18 Gepost op: 25 februari 2013, 20:39:57 »
De meeste mensen gebruiken de blauwe isolatie platen uit de bouwmarkt. Dat werk prima. Het probleem is dat je de metalen Marklin rail vastzet met schroefjes door de platen heen in het hout en dan werkt de geluiddemping niet meer. Dus ..... kan je volgens mij die platen wel weg laten.

En het probleem met het goed vastgezet krijgen van masten voor de bovenleiding.
Als weet ik niet of je bovenleiding gaat gebruiken h
Groeten Ludwig

Guido

  • Gast
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #19 Gepost op: 25 februari 2013, 23:13:31 »
Heren dank,
nuttige adviezen.
Multiplex dus,
Marklin heeft ook geluiddempers van rubber dat zou ook kunnen. En een beetje lawaai hoort er toch bij (nostalgie).
Bovenleiding wil ik niet gaan gebruiken omdat ik tot stoomloks wil beperken.

Riny, die pdfsjes zouden zeer welkom zijn.

Groet
Guido

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #20 Gepost op: 26 februari 2013, 00:06:10 »
Riny, die pdfsjes zouden zeer welkom zijn.
Graag! Ik ben ook dol op zulke PDFjes  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #21 Gepost op: 26 februari 2013, 12:49:21 »
Beste Guido,
Ik heb dit draadje nog eens bekeken en je bent druk met allerlei platen multiplex, maar heb je al iets van een baanplan? Wat draadjes (lees topics) altijd erg leesbaar en inzichtelijk maken zijn foto?s. Onderzoek heeft uitgewezen dat ge?llustreerde verhalen beter worden gelezen ?n begrepen dan alleen lange slierten tekst zonder enig beeld.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Guido

  • Gast
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #22 Gepost op: 27 februari 2013, 16:26:52 »
Hoi Wim,,

ik heb inderdaad een basisbaanplan.
Ik probeer dit ook aan jullie voor te leggen (in de juiste topic hoek).
Lukt alleen niet om het plan vanuit csarm toegeoegd te krijgen aan mijn bericht.
Moet even uitvinden hoe.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #23 Gepost op: 27 februari 2013, 16:33:24 »
csarm? Klinkt als een tennisarm?  ::)
Ergens rechtsbovenin op je toetsenbord zit waarschijnlijk een knopje met "Print Screen". Bovendien, als je kunt afdrukken met dat programma, kun je er ook een PDF van maken. Vervolgens dat PDF-je openen met Adobe Photoshop en opslaan als jpg.
A child can do the laundry
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Bram

  • Gast
Re:Isolatie en/of ondergrond.
« Reactie #24 Gepost op: 28 februari 2013, 09:53:37 »
Als je win7 gebruikt kun je ook de "snipping tool" gebruiken, is nog makkelijker dan prt screen. "Snipping Tool" vind je onder bureau-accessoires.