Auteur Topic: Hoe weatheren we een muur en rotswand.  (gelezen 5351 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Hoe weatheren we een muur en rotswand.
« Gepost op: 22 februari 2011, 17:26:55 »
Er zijn volop banen met bergen, nou ja dat moeten ze voorstellen.
Een berg van 2 meter is in werkelijkheid maar 174 mtr hoog en dat noemen we dan ook meestal geen berg.

Maar in onze kleine wereld toont alles net even anders en ziet een berg van 2 meter wel erg indrukwekkend uit.
Als je er de ruimte voor hebt, ik zeg doen.
Je kan bijvoorbeeld hoogtes bereiken door eerst de diepte in te gaan, tafelhoogte zeg 1 meter.
Dan maak je een vallei van 75cm diep en ga je boven de tafel nog eens 125 cm omhoog, dan heb je al een hoogte verschil van 2 meter.

Daar komen dan rotspartijen, keermuren, viaducten, bruggen enz. enz. in voor.
Het leukste werk is dan de berg te voorzien van rotsformatie's maar ook van groene almen (weide)

Op vele manieren is het allemaal te bouwen, met piepschuim, kippengaas, voli?regaas, horregaas stevig pakpapier. Teveel om op te noemen.

Om een stevig geheel te krijgen kan je het afwerken met gips of papier-mach?.
Voor een realistisch beeld zijn rotsen in de bergen natuurlijk onontbeerlijk.
Dat kan je ook weer op verschillende wijze toepassen, met stukken pur, echte stenen maar dan wordt de boel wel erg zwaar. Zelf maak ik gebruik van stukken schors. Deze zet ik met het lijmpistool vast aan de ondergrond of aan elkaar.

Dat kan er dan zo uit komen te zien.





Hier zie je dan al duidelijk hoe het geheel verweerd er uit ziet d.m.v. het weatheren.

wordt vervolgd
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Hoe weatheren we een muur en rotswand.
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2011, 18:55:01 »
Ik hoor jullie al denken, dit gaat toch over weatheren en niet over het landschapstofferen.
Beide hebben m.i. met elkaar te maken of te wel, van het een komt het ander.

Nu dan maar terug naar de opbouw wat straks geweatherd gaat worden.

Ik pak maar een recent gebeuren, de rotswand met keermuur.

Mijn baanplan heeft aan de voorkant 3 kruisende sporen.
Het hoogste loopt van het ene rotsgedeelte via een overspanning naar het volgende.
Dat vraagt om een stoere rotswand waarin voor mij althans een paar leuke bouw-werkjes zitten.

Buiten papier-mach? en de basis van piepschuim gebruik ik hier stukken kurkschors.



Dit is de eerste weather laag, alle rotsblokken met verdunde zwarte verf zodat alles door en door zwart is, ik doe er altijd nog wel een beetje donker bruin bij, zwart komt in de natuur niet voor, ook niet als schaduw



Hier komt dan de tweede laag, de basis kleur waar we nat in nat gaan kledderen met wat groen en bruin



Hier en daar wat vallend gesteente en de tussenliggende ruimte opvullen met wat zand.



Als alles de gewenste kleur heeft dan komt het dry-brushen aan de beurt.



maar daar over later meer
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Hoe weatheren we een muur en rotswand.
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2011, 20:18:46 »
Hoe werkt het dry-brushen.

Meestal gebruiken we hiervoor een lichte kleur, vaak zelfs wit.
We nemen een mooi rond kwastje en knippen de haren tot ongeveer 5mm af.

Dit gebruiken we om huisjes e.d. mee te dry-brushen.
Voor het grotere werk zoals rotsblokken e.d. gebruik ik een beetje brede platte kwast, mag wel wat stevig zijn maar zeker niet te hard.

We dopen nu onze kwast in de te gebruiken lichte kleur verf en vegen de kwast net zolang droog tot dat er geen verf meer vanaf kom.
Gebruik hiervoor een stukje karton van een doos of iets dergelijks waar je dan aan kan zien dat de kwast geen verf meer afgeeft.

Ga nu met de z.g.n. droge kwast over het object heen, licht heen en weer strijken er mogen geen strepen ontstaan.
Nu ga je zien dat diverse ribbels en uitstekende deeltjes wat gaan oplichten en zo een beeld geven wat verweerd over komt.

Even een paar voorbeelden

Tunnel ingang zonder drybrush



Tunnel ingang na drybrush



Je ziet dat de stenen nu een beetje oplichten en zo kunnen we in het landschap van alles weatheren.

Maar eerst altijd beginnen met de zgn wetwas, wat ik al eerder heb geschreven.
Dat is de basis, met sterk verdunde donkere verf (niet alleen zwart) alles eerst goed insmeren en daarna komt de rest.
Het voorbeeld van de tunnelingang is eerst nog met poeders bewerkt waarna alles is afgedekt met haarlak en daaroverheen de drybrush.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:Hoe weatheren we een muur en rotswand.
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2011, 20:25:34 »
Kijk beste mede forummers,

Dit zijn nu bijdragen waar men dankbaar gebruik van moet maken om de kennis te verruimen.

Tom, TOPPIE, ga zo door want ik geniet met volle teugen.

P.s. Het is pas feest als Tom langs is geweest.


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hoe weatheren we een muur en rotswand.
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2012, 21:53:58 »
Tom,
Die tunnelportalen zien er gaaf uit. Met name die hemelwaterafvoerdingetjes komen fraai uit de verf.
Ik blijf volgen.

Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Hoe weatheren we een muur en rotswand.
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2012, 22:39:57 »
Wim, deze tunnelportalen zijn van Noch.
Omdat ze van schuim zijn gemaakt komen ze na een drybrush er geweldig mooi uit te zien.

Zat er nog veel stof op dit draadje want dat is al aardig gedateerd. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Hoe weatheren we een muur en rotswand.
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2012, 22:43:02 »
Soms kan het helemaal geen kwaad om een oud draadje weer even op te frissen.
Van alles kunnen we leren
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hoe weatheren we een muur en rotswand.
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2012, 22:52:29 »
Zat er nog veel stof op dit draadje want dat is al aardig gedateerd. ;)
Ach, normaal kijk ik altijd eerst naar de datum voordat ik een pak melk uit de koeling trek.
Een goed draadje is ongeveer net als wijn, naarmate de tijd verstrijkt wordt de smaak voller. Kan zó op een tegeltje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)