Auteur Topic: hulp gevraagd bij bezetmelders  (gelezen 3668 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

perry

  • Gast
hulp gevraagd bij bezetmelders
« Gepost op: 3 februari 2013, 19:37:58 »
Beste Forumleden,

Ik ben enkele maanden geleden begonnen met het bouwen van een modeltreinbaan.
Tom uit Dordrecht heeft me hier ontzettend goed bij geholpen.

Ik ben nu toegekomen aan de bezetmelders en kom er niet uit.
Ik heb de bezetmelders gesoldeerd , maar ik weet niet waar ik moet beginnen met programmeren.
Ik vind de handleidingen van de programma's die ik gebruik ook niet echt voor een beginneling.

Ik heb de volgende dingen:

C rails van Marklin
Intellibox Basic
Itrain
Wisseldecoders van Wim Ros
S88 melders van Wim Ros
S88LN

Als ik in Itrain op de wissels klik, werkt alles prima,
Ik kan ook al de trein rijden met de muis in Itrain.
Als ik op de seinen klik, verspringen die keurig van groen naar rood.
Maar ik weet niet hoe ik nu het probleem bezetmelders moet aanpakken.

Is er iemand die mij op eenvoudige manier kan vertellen wat ik nu het beste kan doen?
Ik wil proberen te leren begrijpen wat de digitale techniek nu allemaal doet met de treinen.

Alvast heel hartelijk dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Perry

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:hulp gevraagd bij bezetmelders
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2013, 20:08:58 »
Perry,

het probleem zit hem denk ik in de bezetmelders.
We hebben er 1 aangesloten maar die werd niet in I-train herkend.
Ik heb het vermoeden dat er ergens bij de bezetmelder iets is fout gegaan.
Met de bezetmelder bedoel ik het stuk C-rail met de groene draad.

28 februari staat in de planning om weer naar Eindhoven te komen en dan gaan we de bezetmelders stuk voor stuk nakijken en indien nodig herstellen want ik heb het donker bruine vermoeden dat daar het probleem zit.

De verbinding tussen I-train en de baan is een feit, anders kun je geen wissels en treinen vanuit de PC laten schakelen en rijden.

Geloof me, het gaat allemaal goed komen alleen zal je even moeten wachten tot de 28e.
Laat het nu maar even voor wat het is en zet de railstukken nog niet vast.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:hulp gevraagd bij bezetmelders
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2013, 22:35:18 »
Vandaag weer even naar Eindhoven gefietst.
Altijd gezellig, beginnen met een bakske koffie en dan aan de slag.

Eerst de S88LN nog maar eens geconfigureerd maar geen reactie op de melder.
Eigen melder er aan gehangen, je weet maar nooit, S88LN weer opnieuw geconfigureerd.
Noppes.
Dan maar de eerste melder los gooie.
Draadje massa aan de ene kant, melder aan de andere kant, staafje ijzer er op en ja hoor, de melder doet het.
Alleen gek dat ook melder 7 reageerde terwijl die nog niet eens is aangesloten.
Zoeken want als ik melder 2 aansluit, geeft melder 1 ook een reactie.
Wat blijkt, het zit allemaal een klein beetje door elkaar.
Ik noem het altijd waterleidingen, door de ene stroomt koud water en door de ander warm, ga je die mengen krijg je lauw water en dat moeten we niet hebben.
Om een lange dag te be?indigen met een kort verhaal, alles nagelopen, veranderd, door gemeten, omgedraaid, nieuwe draadjes aan gesoldeerd, weer meten weer omdraaien en zo hadden we dan toch eindelijk een goeie 16 melders die hun werk deden. Nu nog 16 te gaan en dan maar er van uit gaan dat het verder allemaal goed zit.
Eerlijk gezegd zag ik op een gegeven moment het ook even niet meer, zat de melder nu aan stuurboord of was het toch bakboord.
Het lijkt vaak zo eenvoudig maar in de praktijk kan het toch wel aardig tegen vallen en zeker als het nog allemaal op 1 dag moet.
Maar dat is dus niet gelukt, ook een maand geleden lukte dat niet, logisch want ik geloof dat ik indertijd zelf weken bezig ben geweest om de melders 1 voor 1 werkend te maken.
Banen met 1 of 2 keerlussen zijn toch wat lastiger, voor je het weet heb je een twist van massa en melder.

In ieder geval is nu bijna de helft aangesloten, wissels doen het, loc kan al van een blok door een blok naar een blok gestuurd worden, binnenkort de rest afmaken en dan kan de baan getest en getest en getest worden.

Het is een behoorlijke baan, de omtrek is 10 mtr. Ik geloof dat de lengte 3,75 mtr is.





en het iTrain schakelbord.



Er komt op de kritische punten ook nog vangrail want een loc zal wel niet zo heel erg naar beneden vallen maar vallen is toch altijd niet gewenst.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0