Auteur Topic: marklin roco fleischmann enz  (gelezen 4687 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jerome

  • Gast
marklin roco fleischmann enz
« Gepost op: 2 februari 2013, 23:35:33 »
hallo

ik weet effe 1 ding niet meer.

ben beginnend digitaal.
toen ik een tijdje terug bij een dealer was kreeg ik te horen dat op mijn baan (roco aansturing dig) ook marklin gelijkstroom kon rijden.
dat fleischmann en piko enz erop rijden is duidelijk.
nu was ik onlangs bij van kempen in middelburg ik zag daar een leuke marklin loc en vroeg voor de zekerheid kan die op een roco baan rijden ?
nee vertelde de man dan krijg je vuurwerk.
nu snap ik het dus niet meer.
ik weet genoeg basis van electronica dus,
heeft marklin nu alleen wissel of gelijkstroom ?
of zit er verschil in voeding 2 of 3 rail ?
op beurzen zie ik soms mooie nieuwe locs in roco doosjes en dan staat er marklin op met stift ?

hoor het graag

jerome

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:marklin roco fleischmann enz
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2013, 11:43:50 »
Hallo Jerome,

Marklin bouwt alleen maar 3 rail, en kan dus niet op 2 rail rijden. Ze bouwen onder het merk Trix wel 2 rail. Deze kun je dus wel combineren met je Roco.
Als je op een beurs marklin op een doosje van Roco ziet staan, dan komt dat omdat deze Roco is aangepast door iemand naar 3 rail toe. Er zijn heel veel mensen die Marklin rijden, maar dan bv Nedelands willen rijden. Omdat dit dan weinig te krijgen is in 3 rail bouwen ze het van andere merken om.
Kortom marklin heeft alleen wisselstroom. Andere merken kunnen zowel wissel als gelijkstroom zijn.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

jerome

  • Gast
Re:marklin roco fleischmann enz
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2013, 12:11:40 »
kijk dat is me nu duidelijk  :D
bedankt !!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:marklin roco fleischmann enz
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2013, 12:26:20 »
Volgens mij maakt M?rklin ook gelijkstroom onder het merk Hamo en maakt Roco ook materiaal in wisselstroom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:marklin roco fleischmann enz
« Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2013, 13:55:23 »
M?rklin maakte (verleden tijd dus) Hamo, is M?rklin 2-rail, sinds ze Trix (per definitie 2-rail) hebben overgenomen hoeven ze geen M?rklin 2-rail meer te maken.

Gerbruikte M?rklin Hamo loks zijn makkelijk te herkennen: er zit geen sleper onder, bij mijn winkel (van sinkel) in Waalwijk vind je nog wel een paar nieuwe Hamo loks.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"