Auteur Topic: Maak oud materiaal weer bruikbaar/toonbaar  (gelezen 5041 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Maak oud materiaal weer bruikbaar/toonbaar
« Gepost op: 23 januari 2013, 21:45:17 »
13 opknappers uit Rijswijk
------------------------------
Vandaag de 13 opknappers aangepakt die ik het afgelopen weekeind in Rijswijk heb gescoord.
De slachtoffers zijn: 2 x Rivarossi, 3 x Juef en een 8 tal Piko wagons.



7 wagons zijn redelijk maar de andere 6 wagons verkeren in een erbarmelijke staat maar er is nog wel wat van te maken. Als eerste worden alle manco's opgelost zoals een verkeerd of krom zelfs een missend wieltje, gebroken of missende buffers, treeplanken. Daarna worden er verschillende koppelingen vervangen of geplaatst. Gelukkig heb ik voor deze onderdelen ook een "rommeldoosje". 
                   


Alle wagons worden eerst grondig schoongemaakt in een sopje van lauw water met een beetje afwasmiddel. Daarna op een oude handdoek op de verwarming gezet tot ze echt goed droog zijn. Alle wagons komen mooi schoon uit bad en nu gaat het echte werk beginnen. Voor het eerst maak ik gebruik van water verdunde verf dus ik weet nog niet hoe dit gaat aflopen.





Eerst worden de dakjes aangepakt. Van de Juef wagons heeft alles dezelde kleur. Wielstellen, wanden en het dak zijn plasticbruin. ??n dakje hebben ze matzwart geverft (schoolbordenverf?) maar het is er niet van opgeknapt. Het afschuren is een regelrechte ramp maar lukt uiteindelijk toch. Van het lotje witte wagons maak ik de dakjes allemaal lichtgrijs met de kwast dwars op de wagon geverft. Daarna met de airbrush een hele lichte zwarte waas er over. In het midden donkerder dan aan de kanten. Alle andere wagons maak ik de dakjes verschillend van kleur. 
De wanden en onderstellen krijgen een wetwash. Alle wielen worden roestig geverft en tot slot gaat er een waasje "stof" langs de onderkant van de wagons tot een kwart van de zijkant. Op de foto is te zien dat ik niet alle wagons even zwaar weather.









Ik laat dit even zo tot alles goed droog is en dan kijk ik of er misschien hier en daar nog een drybrushje over moet maar persoonlijk vind ik dat al snel te overheersend. We zien wel.

-------------------------

Normaal rijden mijn treinen gewoon rechts maar voor de foto heb ik ze is aan de verkeerde kant neer gezet. Doe is gek  :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Maak oud materiaal weer bruikbaar/toonbaar
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2013, 22:11:19 »
Hallo Pierre,

Zo heb je voor weinig geld toch een heel stel prachtige wagons!
Heel mooi opgeknapt!

Ik begin overigens wel steeds benieuwder te worden naar de afmeting van die "rommeldoos" van jouw! Je hebt al een paar foto's laten zien maar ik heb toch het idee dat dat nog lang niet alles was.
Volgens mij heb jij meer een "rommel-magazijn" dan een "rommeldoos"

Groeten, GéJé

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Maak oud materiaal weer bruikbaar/toonbaar
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2013, 22:33:23 »
Zo heb je voor weinig geld toch een heel stel prachtige wagons!
Heel mooi opgeknapt!


Dank je G?J?

Ik begin overigens wel steeds benieuwder te worden naar de afmeting van die "rommeldoos" van jouw! Je hebt al een paar foto's laten zien maar ik heb toch het idee dat dat nog lang niet alles was.
Volgens mij heb jij meer een "rommel-magazijn" dan een "rommeldoos"

Ik heb op zolder een kamer die in het begin mijn "rommelkamertje" was.  Later heb ik daar mijn treinkamer van gemaak maar de rommel is er ook gebleven. Sterker nog er is treinrommel bijgekomen! Maar wat ik heb laten zien is maar het topje van de ijsberg. Mijn treinkamer is ongeveer 6,5 meter lang en daarvan is 1/3 ongeveer "rommeldoos" dus ....... ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Maak oud materiaal weer bruikbaar/toonbaar
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2013, 23:05:39 »
Beste lezers, let even goed op wat hier gebeurt: onze Pierre heeft het steeds over rommeldoos. In feite is Pierre?s rommeldoos een keurig in vakjes verdeeld onderdelenmagazijn, waar sommigen onder ons een nier voor willen afstaan. En zo heeft die halve Fransoos in de loop der jaren een hele onderdelenzolder bij elkaar verzameld.  :D

Wedden dat-ie nu terug gaat schrijven: ?Wie wat bewaard, die heeft wat!??
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Maak oud materiaal weer bruikbaar/toonbaar
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2013, 23:23:59 »
Beste lezers, let even goed op wat hier gebeurt: onze Pierre heeft het steeds over rommeldoos. In feite is Pierre?s rommeldoos een keurig in vakjes verdeeld onderdelenmagazijn, waar sommigen onder ons een nier voor willen afstaan. En zo heeft die halve Fransoos in de loop der jaren een hele onderdelenzolder bij elkaar verzameld.  :D

Je zit er niet eens zo heel ver naast Wim. Ik grijp niet vaak mis zullen we maar zeggen. Alles heeft z'n eigen plek en ik leg eerder wat op zij dan dat ik het weggooi. Zo af en toe laat ik wel weer een rommella of doosje zien.  
Wedden dat-ie nu terug gaat schrijven: ?Wie wat bewaard, die heeft wat!??

Wie wat bewaard, die heeft wel een hoop zooi !


Maar ook een hoop mooie/makkelijke spulletjes! ;D ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Maak oud materiaal weer bruikbaar/toonbaar
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2013, 23:38:07 »
Je hebt helemaal gelijk Pierre. Ben wel jaloers op je ordelijkheid.
Ik bewaar alles in bakjes van de Chinees  ;D ook erg handig. Ik maak wel een keer foto?s.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Maak oud materiaal weer bruikbaar/toonbaar
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2013, 23:48:44 »
Trouwens, ik zie verschillende koppelingen op je wagons zitten, vervang je die allemaal voor ??n en dezelfde soort? Ik heb zelf niet zo ontzettend veel materieel, dus heb ik overal Fleishmann profi spul erop gezet. Heb dus een aardige bak met roco-koppelingen liggen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Maak oud materiaal weer bruikbaar/toonbaar
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2013, 10:13:20 »
Nee hoor Wim ... ik gebruik alles door elkaar. Als ik al mijn rollend materiaal van dezelfde koppelingen moet voorzien ben ik een klein vermogen kwijt. Bovendien boeit het me ook niet. Als alles maar aan elkaar blijft hangen is het al snel goed. Meestal maak ik een compleet lotje wagons zodat die achter een loc kunnen met zo'n zelfde koppeling. Maar ik heb ook wel een soort van verloop wagons. Die hebben 2 verschillende koppelingen.

Als het je bedoeling is om de roco koppelingen weg te doen stuur me dan even een pb  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Maak oud materiaal weer bruikbaar/toonbaar
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2013, 14:53:51 »
PB in je postvakje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)