Auteur Topic: Sluiting ja of nee.  (gelezen 16708 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Sluiting ja of nee.
« Gepost op: 19 januari 2013, 14:15:52 »
Iets voor de electrotechnische modelspoor ingenieurs.

Omdat mijn IB aangaf "kortsluiting Booster"en daarna geen teken van leven meer gaf ben ik nu de boel nog eens goed aan het doormeten.
Maar ik krijg verschillende meldingen op de multimeter.
De rail zit nog wel aangesloten aan de trafo, die staat tijdens het meten uit en 1 kant is aangesloten op de bezetmelders s88n.
Tevens loopt er naar de wisseldecoders natuurlijk ook de digitale spanningsdraad rood en zwart.
De rode draad heb ik tijdens het meten losgehaald.

Hier volgt een aantal beelden van het meten.

gemeten op puco (rijspanning) en massa MM op 200 ohm



idem MM op 2000 ohm



idem MM op 20k ohm



idem MM op 200k ohm



idem MM 2000k ohm



nu meet ik op puco en bezetmelder MM 2000k ohm



Sluit ik nu de rijspanningdraad weer aan op de wisseldecoder dan laat de MM het volgende zien met de puco en de bezetmelder.



en nu op massa



Ik begrijp het nu even niet meer, doe ik iets fout met meten of heb ik nu toch sluiting.

Zo ja dan denk ik dat ik het beste alled rijspanning van de ringleiding kan losmaken en eventueel ook de massa en dan kijken of het is opgelost.
Misschien iemand met een beter idee behalve dan de hele baan afbreken  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

rthuinte

  • Gast
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2013, 14:32:31 »
Hoi Tom,

Helaas ben ik op het moment niet thuis, dus wellicht is het volgende antwoord onlogisch (meestal moet ik voor mezelf een tekeningetje maken om iets te snappen en overzichtelijk te hebben en dit kan ik op dit moment niet doen, in jouw geval heb ik dit wellicht wel nodig aangezien je diverse decoders hebt aangesloten, etc.). Echter als ik naar de waardes op je MM kijk, dan zou mijn eerste reactie zijn dat er geen kortsluiting is, want dan zou je een hele lage weerstand meten. Als ik jouw waardes goed interpreteer, dan zijn dit hoge waardes.

Bram

  • Gast
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2013, 15:24:56 »
Hallo Tom,

Is de rail wel goed ge?soleerd van de wissel ??? (meerdere stroom circuits)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2013, 15:30:14 »
Bram het heeft een half jaar met de IB-Basic gewerkt en dan ineens einde oefeniong van de IB.
Dan denk ik het eerste aan sluiting, alles wissels en bezetmelders liggen nog net eender als in het begin, daar zou het dan niet aan kunnen liggen denk ik.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Bram

  • Gast
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2013, 17:11:26 »
Ok?, het was maar een idee, ik heb het n.l. zelf gehad waardoor mijn CS2 opgeblazen werd.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2013, 17:37:02 »
Bram het heeft een half jaar met de IB-Basic gewerkt en dan ineens einde oefeniong van de IB.
Dan denk ik het eerste aan sluiting, alles wissels en bezetmelders liggen nog net eender als in het begin, daar zou het dan niet aan kunnen liggen denk ik.
Ok? heren, nu ga ik waarschijnlijk iets heel doms neerschrijven:
Beste Tom,
Ineens had je kortsluiting en hield de boel er mee op! Ikzelf ga dan stap voor stap na of ik t?ch iets heb veranderd voordat die kortsluiting optrad. Dat is wel erg analoog gedacht, maar volgens mij werkt sluiting zowel analoog als digitaal hetzelfde. Maar voor hetzelfde geld is er in een wissel een verbindinkje losgesprongen of ligt er ergens een paperclip op de rails in een donkere hoek.
Ik zit er bijna aan te denken om een testwagonnetje met een sleper voor de puko?s in elkaar te zetten en die met een multimeter over je baan te laten rijden.
Maar, dat heb je waarschijnlijk al allemaal gedaan.  :'(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Frans

  • Gast
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2013, 19:19:28 »
Ik ben totaal gen techneut maar het kan niet zo zijn dat als alles werkt het aan je baan ligt mijn mening is het ligt aan de IB.
Maar das een mening van een non techneut.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2013, 19:49:07 »
Citaat van: Wim Corduwener
Ikzelf ga dan stap voor stap na of ik t?ch iets heb veranderd voordat die kortsluiting optrad.
Als er voor de kortsluiting niets is veranderd aan de baan, dan ga ik met Frans mee.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2013, 20:57:07 »
Het enige wat er verandert was even het station gepast, nou dat kan toch geen sluiting veroorzaken lijkt me.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2013, 21:01:28 »
Zien wat er gebeurt als je apparaat terugkomt. Wel spannend lijkt me.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2013, 21:04:09 »
Zien wat er gebeurt als je apparaat terugkomt. Wel spannend lijkt me.

Dat ben ik ook van plan en als het dan weer gebeurt dan ligt het iig aan de baan en niet aan de IB.
Maar ik heb inmiddels al gelezen van iemand met dezelfde klacht dat bij hem de IB-Basic weer is hersteld en dat hij ook van 15 andere mensen ook wist dat ze dezelfde klacht hadden.
Waar sommige mensen de info vandaan halen dat weet ik niet dus we wachten het verder maar gewoon even af.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2013, 22:20:08 »
Beste Tom,

Je S88N is nog aangesloten op de meldrail lees ik, heb je ook een massadraad lopen tussen de S88 massa en de railmassa?

Verder kan ik het decimaalteken niet zien in de meeste schermpjes, ??n zag ik er, 116,7 kOhm en van zo'n hoge weerstand gaat de IB niet kapot (0,0002 A bij 20 Volt, stroom is spanning gedeeld door weerstand), het zou vocht kunnen zijn.

Meet je eigen weerstand eens, gewoon tussen je vingers van je linker en van je rechterhand, ik denk dat je minder weerstand hebt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2013, 09:54:37 »
Beste Tom,

Je S88N is nog aangesloten op de meldrail lees ik, heb je ook een massadraad lopen tussen de S88 massa en de railmassa?

Verder kan ik het decimaalteken niet zien in de meeste schermpjes, ??n zag ik er, 116,7 kOhm en van zo'n hoge weerstand gaat de IB niet kapot (0,0002 A bij 20 Volt, stroom is spanning gedeeld door weerstand), het zou vocht kunnen zijn.

Meet je eigen weerstand eens, gewoon tussen je vingers van je linker en van je rechterhand, ik denk dat je minder weerstand hebt.

Groet, Anne W

Anne, er loopt geen massa draad tussen se s88 en de railmassa.
Bij de terugmelders van Rosoft is dat niet nodig.

Mijn eigen weerstand meten, nou dan ken je mijn vrouw nog niet, nee hoor ik kom aan 59 Ohm.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2013, 11:00:44 »
Beste Tom,

Je S88N is nog aangesloten op de meldrail lees ik, heb je ook een massadraad lopen tussen de S88 massa en de railmassa?

Verder kan ik het decimaalteken niet zien in de meeste schermpjes, ??n zag ik er, 116,7 kOhm en van zo'n hoge weerstand gaat de IB niet kapot (0,0002 A bij 20 Volt, stroom is spanning gedeeld door weerstand), het zou vocht kunnen zijn.

Meet je eigen weerstand eens, gewoon tussen je vingers van je linker en van je rechterhand, ik denk dat je minder weerstand hebt.

Groet, Anne W

Anne, er loopt geen massa draad tussen se s88 en de railmassa.
Bij de terugmelders van Rosoft is dat niet nodig.

Mijn eigen weerstand meten, nou dan ken je mijn vrouw nog niet, nee hoor ik kom aan 59 Ohm.


Beste Tom,

Helemaal snappen doe ik dat niet, de Rosoft levert, als er een wagon op de melder staat een heel klein stroompje, dat stroompje komt terecht op de massa railstaaf en aangezien stroom altijd terug moet naar zijn "bron" moet er of een verbinding zijn in de centrale (die de stroom levert aan de Rosoft) of een draad tussen de Rosoft massa en de railmassa.

Wat je ook nog even kan doen is de draad van de terugmelder waar je op mat, even los maken uit de Rosoft en dan weer eens meten.

Werken de terugmelders van Rosoft goed, ik heb pas iemand dat aanbevolen als alternatief voor de terugmelders van de grote fabrikanten?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

rthuinte

  • Gast
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2013, 11:10:37 »
Ik heb ook de terugmelders van RoSoft en bij mij werken ze perfect. Ik heb 4 modules aan elkaar gemonteerd en hierop wel de massa van de baan aangesloten (anders werkt het bij mij ook niet).

Groeten,

Ronald

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2013, 11:21:58 »
Hier de aansluiting van de s88



er gaat geen extra massa naar de s88n.
Dit is extra gecontroleerd daar Wim van Rosoft en heeft ook altijd gewerkt.
Ik denk dat het komt omdat dit LocoNet is maar zoveel verstand heb ik daar nu ook weer niet van.
Volgens Wim mag er absoluut in dit geval geen massadraad naar de s88n.

De melders werken uitstekend en ik kan ze dan ook een ieder aanbevelen zeker ook vanwege de gunstige prijs, snelle levering en goede aftersale van Rosoft.
Inmiddels zijn er ook TMD met een diodetruc, die ga ik binnenkort bij iemand aansluiten en als dat goed bevalt dan denk ik dat ik overstap naar de s88n met diodetruc.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2013, 12:05:47 »
Ik kan Tom zijn verhaal beamen ik heb 2x S88 van Rosoft en werken prima en ook geen massa van de baan.

rthuinte

  • Gast
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2013, 16:43:10 »
Ik wil niet teveel afdwalen van het topic, maar je hebt inderdaad gelijk wat betreft de massa aansluiting. Zie de volgende link naar een ouder topic.

klik hier

Aangezien ik met een CS rijd, heb ik wel een massa aansluiting.

Tom, heb je nu al een idee of er sprake is van een sluiting of ga je het straks uitproberen door de baan opnieuw aan te sluiten?

Groeten,

Ronald

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2013, 16:48:39 »
Ronals,

ik heb veel reactie's gekregen ook op andere fora en daar geeft men aan dat er geen sluiting is.
Er is ook iemand die hetzelfde euvel heeft gehad en mij vertelde dat hijvan nog wel zeker 15 gevallen wist dat die met hetzelfde probleem te kampen hebben gehad.
Ik ga er dus vanuit dat het allemaal wel goed zit en dat het een fout in de IB is die wel eens voor kan komen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #19 Gepost op: 20 januari 2013, 22:54:47 »
Beste Tom,

O.K, er zal in het loconet wel een verbinding zijn tussen de S88 massa en de railmassa, dan even de laatste kabel ook uit de eenheid halen en dan nog eens meten.

Je gaat wellicht over op de S88N met diode truc, heb je nog meer S88 eenheden nodig dan?

Eigen weerstand: 59 Ohm, dat is heel erg weinig, of je hebt veel alcohol in je bloed of je zweet erg veel......, ik kwam boven de 1000 kilo-ohm

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #20 Gepost op: 20 januari 2013, 23:15:45 »
Ik kom nu rond de 700 Ohm uit, kwam vanmorgen wel net uit mijn mandje, gisteravond 3 glazen wijn gedronken dat zal toch niets uitmaken.
Ik bied in het dagelijkse leven ook niet veel weerstand, ben nogal een makkelijk type :)

Nee hoor ik heb geen s888 meer nodig, wellicht ga ik die zonder diode truc verkopen.
Wat bedoel je met de laatste kabel, bedoel je die groene patchkabel.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #21 Gepost op: 21 januari 2013, 10:25:44 »
Beste Tom,

Hebben de terugmelders met diodetruc nog andere voordelen, anders is het goedkoper om zelf de diode's te plaatsen, ik zal vanavond een foto plaatsen hoe ik dat gedaan heb, niet zo mooi natuurlijk als Wim dat heeft gedaan (ik ben een amateur), maar wel ongeveer hetzelfde.

Je eigen weerstand: je ben een laag-ohmig figuur....

Ja, ik bedoel die patchkabel die nu nog in die ene eenheid zit, die maakt de verbinding met het loconet, denk ik.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #22 Gepost op: 21 januari 2013, 10:45:31 »
Anne, zoveel schelen de gewone s88n en die met diode truc niet hoor, daar ga ik zelf niet voor zitten klungelen, zeker niet nu ik laag-ohmig blijk te zijn.

16 diodes kosten ook geld en het verschil in prijs tussen de kantenklare is nog geen 5 euro.

Wat ik zo vreemd vind is dat het meten van de baan ook zonder de patchkabel met de MM anders is dan op 2 losse stukken c-rail die niet aan de baan gekoppeld zijn.

Er staat nergens iets op de baan, geen wagon of loc en de baan is ook niet op een of andere trafo aangesloten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #23 Gepost op: 21 januari 2013, 13:13:15 »
Beste Tom,

Ik begreep van je dat je de bestaande ging verkopen en de nieuwe met de diodetruc ging kopen.....

Meting, tja, dan zit er iets ergens niet 100% goed, maar niet iets om je zorgen over te maken, je mist 2 duizendste amp?re, ik denk dat als ik hier en daar wat meet ik ook verliezen heb door de ingelijmde ballast.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Sluiting ja of nee.
« Reactie #24 Gepost op: 21 januari 2013, 22:31:04 »
Hierbij zoals beloofd de diode-truc bij mijn terugmeldeenheden.



Ik gebruik dus terugmeldeenheden van Edits, een zelfbouwsysteem uit de tachtiger/negentiger jaren van Elektuur, de draden van de meldrailstaven zitten in een kroonstrip, in dezelfde kroonstrip zitten ook de diode's, die aan de andere kant samengebracht zijn en door een draad verbonden zijn met de dichtstbijzijnde kroonsteen met railmassa.

Zo simpel is de diode-truc, er is natuurlijk ook (weer) een mening dat die diode's zo dicht mogelijk bij de rails moeten zitten.....
 
Nee, ik ben geen nette bedrader, maar het zit zo al sinds midden negentiger jaren en storingsvrij, de paarse en zwarte draad is onderdeel van de "centrale voedingsleiding" voor de wisseldecoders.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"