Auteur Topic: Onwillig rijgedrag / motor run met CS1  (gelezen 6235 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

huub96

  • Gast
Onwillig rijgedrag / motor run met CS1
« Gepost op: 19 januari 2013, 13:03:52 »

Begin augustus vorig jaar heb ik wat decoders ESU 4 aangekocht op de beurs in Houten. Deze heb ik reeds ingebouwd, na dat ik alles goed gereinigd had, 
in drie locomotieven  NS1200, Ma3055, TEE treinstel, Ma3071, DB treinstel  515 en DB loc 216, Ma3076 en Ma3074.
Bij het test rijden kwam ik er al snel achter dat deze allen een onwillig rijgedrag vertoonde. Maar goed toch door gegaan met inbouwen.

In de handleiding van ESU staat o.a.  de aanpassing van CV2, 53,54, 55. Heelaas leverde dit geen verbetering op, dus het internet geraadpleegd en diverse forums gelezen.
Daar vond ik ook diverse instellingen maar uiteindelijk werd dit niet veel beter, en heb de locs en treinstellen terug gezet in de fabriek instelling.

Op het internet vond ik, dat je een motor run kunt uitvoeren. Deze zou dan de instellingen CV53, 54 en 55 herstellen/aanpassen.
Twee meter rails neer gelegd, decoder van de loc CV54 op 0 gezet  en snelheidsregelaar op 0 gezet. Daarna zou ik op de F1 toets moeten drukken.
Ik gebruik een centraalstation van marklin, de eerste toets zou voor het licht aan/uit zijn, de tweede is dan de  F1 toets. Maar helaas geen reactie.
Ook de andere toetsen maar eens geprobeerd. Weer geen reactie.dus alles is weer bij het oude.

Mijn vraag is:
Heeft iemand ervaring  met een CS1 en heb je al eens een motor run uitgeprobeerd??
Hoe pas ik deze handeling toe!
Wat was jou bevinding daarna.  Reden jou locs daarna beter of moet er nog meer aangepast worden.
Wie helpt mij op weg.

Vriendelijke groeten Huub


rthuinte

  • Gast
Re:Onwillig rijgedrag / motor run met CS1
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2013, 14:24:36 »
Hoi Huub,

Ik heb zelf een CS2 en ik doe dit even uit mijn hoofd, aangezien ik niet thuis ben, maar ik had begrepen dat de F1 toets gewoon de eerste functietoets is. Dus dat zou ook maar zo de toets kunnen zijn die voor de verlichting zorgt. Wellicht dat deze toets in combinatie met de CV instelling ineens een bepaalde programmeerfunctie is??

Zoals gezegd ik doe dit uit mijn hoofd en meen dit in de handleiding van de CS2 te hebben gezien (en dat daar bij stond dat de functietoetsen vervangen kunnen worden door de symbolen, in dit geval dus het verlichtingssymbool).

Zelf heb ik deze motor run nog nooit uitgevoerd (ik ben ueberhaupt nog niet zo bedreven in de CS, aangezien ik nog druk met de opbouw van het schaduwstation ben).

Groeten en succes!

Ronald

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Onwillig rijgedrag / motor run met CS1
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2013, 22:03:23 »
Beste Huub,

Ik vraag me af of de F1 toets "in het begrip" van de decoder, ook de eerste F1 toets is van het CS, bij de 6021 is de F1 toets niet de verlichtingstoets, verlichting is F0 of beter gezegd alleen het woord "function", wellicht moet je gewoon een paar Functie toetsen proberen, je kunt de decoder altijd weer terug stellen naar de fabrieksinstellingen.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

huub96

  • Gast
Re:Onwillig rijgedrag / motor run met CS1
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2013, 22:52:46 »

Hallo Anne,

Dit heb ik geprobeerd. Na dat ik de decoder met CV54 op 0 heb gezet en dit heb weggeschreven schiet de loc ongeveer 1,5meter voor uit,
daarna heb ik het knopje in gedrukt. Toen dit geen resultaat gaf heb ik om beurten de andere knopjes ingedrukt.

Dit ook weer geprobeerd na dat ik steeds CV54 op 0 had gezet.
Kost je wel wat tijd, maar helaas geen resultaat. Toch moet het volgen mijn mogelijk zijn om op de een of andere manier dit uit te voeren??
bij de 6021 is het ook mogelijk. Ik wacht af, misschien is er later nog iemand die met een suggestie komt

groeten Huub


Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Onwillig rijgedrag / motor run met CS1
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2013, 08:37:52 »
Hallo

De motorrun heb ik de afgelopen dagen ook eens geprobeerd.
Bij de eerste lok werkte het al helemaal niet.
Bij een volgende lok werkte het wel en wel helmaal fantastisch.
Ik heb uitgezocht waarom de ene wel en de ander niet.
De esu decoder die het goed deed is recentelijk gekocht en het bijbehorende handleiding is van mei 2012, versie 5.
De decoder die het niet deed is ouder en die handleiding is van mei 2011, versie 4.
Ik denk en ben er vrijwel van overtuigd dat het daaraan ligt, de motorrun kan alleen gedaan worden met versie 5 decoders.
Waarschijnlijk kunnen de oudere decoders via de lokprogrammer wel geupgrade worden, zodat deze dan waarschijnlijk ook een motorrun kunnen doen.
Verder Huub, je hebt het alleen over de CV's no 2, 53, 54 en 55.
De handleiding versie 5 heeft het over de volgende CV's die ingesteld worden: 51, 52, 53, 54 en 55

CV51 staat bij versie 4 niet in de handleiding, versie 4 rept verder ook niet over de "motorrun".

Conclusie: Ik denk dat je met een oudere versie decoder werkt en daardoor de motorrun niet werkt.

groeten van teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

huub96

  • Gast
Re:Onwillig rijgedrag / motor run met CS1
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2013, 11:31:43 »

Hallo Teunis,

Heb jij de motorrun uitgevoerd met een CS1 ?? En wat heb jij dan gedaan. Hoe heb je deze dan uit gevoerd!!
Tja, als dit de oorzaak is, dat de decoders al verouderd zijn heeft het geen zin verder te experimenteren, jammer.
In de beschrijving van ESU heeft men het ook over CV2 dat deze ingesteld kan worden, maar dat heeft weer niets met de motorrun te maken.


Maar nu het volgende: waar aan kan ik zien dat ik een decoder 4.0 hebt met  uitvoering 5??  zo al je beschrijft.
Van de week heb ik nog een decoder aangekocht, deze is het zelfde als de gene die ik in december heb gekocht. Aan de decoder zelf is niets te zien.

Teunis, toch dank voor je antwoord, graag nog even een reactie als het mogelijk is. Zal deze vraag ook eens op het ESU forum plaatsen
Vriendelijke groeten Huub


Riny

  • Gast
Re:Onwillig rijgedrag / motor run met CS1
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2013, 11:44:34 »
Dat de V4.0 problemen heeft is bekent, zeker de met de oudere firmware.
Een motorrun bied ook geen oplossing met de oude firmware in de V4.0.

In de periode dat ik loks ombouwde deed ik het volgende via de locprogrammer van Esu.
Lees de decoder in en schrijf alles terug, nu zal de laatste update voor de software van de lokprogrammer de juiste firmware terug in de decoder plaatsen/schrijven en de problemen zijn over.
Geloof mij, heb er ruime ervaring in.

Ieder software update van de lokprogrammer heeft ook weer een verbeterde firmware voor de V4.0

Dus probeer iemand in je omgeving te vinden met een Esu Lok- programmer.
Mogelijk dat die je wilt helpen.

Ook elke, zichzelf respecterende, modelspoor winkel heeft in zijn TD een Esu lok- programmer staan en het is een werkje van nog geen minuut.
Men zou dit als service toch wel willen doen.

huub96

  • Gast
Re:Onwillig rijgedrag / motor run met CS1
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2013, 11:48:38 »

Helaas werkt het ESU forum niet makkelijk. Op het forum is niets te vinden in deze richting en het is ook lastig om op de Nederlandse site te blijven,
door lopend wordt je in het Duits door verwezen. Denk dat er geen reactie op komt

Groeten Huub

huub96

  • Gast
Re:Onwillig rijgedrag / motor run met CS1
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2013, 11:57:51 »
 
Hallo Riny.

Dank voor je bijdrage. Je stelt voor om bij de winkelier de update te halen.
Nu heb ik de decoders, gekocht op de beurs in Houten, denk niet dat modelbouw zaak mij makkelijk zal helpen.
Als ik bij hem in de zaak ben, zal ik wel eens voorzichtig een balletje opgooien.

Weet nu alvast in welke richting ik verder moet zoeken. Dank

vriendelijke groeten Huub

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Onwillig rijgedrag / motor run met CS1
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2013, 12:03:15 »

Hallo Teunis,

Heb jij de motorrun uitgevoerd met een CS1 ?? En wat heb jij dan gedaan. Hoe heb je deze dan uit gevoerd!!

Nee, ik heb de motorrun niet met een CS1 gedaan, maar met een Raptor.
Wat ik heb gedaan is precies zoals het in het boekje staat van ESU, lokpilot handleiding 5e auflage, mai2012, bladzijde 38, hoofdstuk 11.1.3

Citaat
Tja, als dit de oorzaak is, dat de decoders al verouderd zijn heeft het geen zin verder te experimenteren, jammer.
In de beschrijving van ESU heeft men het ook over CV2 dat deze ingesteld kan worden, maar dat heeft weer niets met de motorrun te maken.

CV2 heeft niets met de motorrun te maken, maar bepaald de startspanning waarmee de lok begint te rijden

Citaat
Maar nu het volgende: waar aan kan ik zien dat ik een decoder 4.0 hebt met  uitvoering 5??  zo al je beschrijft.
Van de week heb ik nog een decoder aangekocht, deze is het zelfde als de gene die ik in december heb gekocht. Aan de decoder zelf is niets te zien.

Tja, dat weet ik ook niet. Het enige wat ik kon doen is kijken of er een versie nummer op de decoder zelf staat.
Het resultaat lokpilot 4.0 versie 4 welke niet de motorrun deed, daar staat op een groen stikkertje het volgende: 4825 A3
En op de decoder die wel de motorrun deed staat op een wit stikkertje 48/12/MS

Wat het betekent weet ik niet.
Misschien week 48 van het jaar 2012?

Citaat
Teunis, toch dank voor je antwoord, graag nog even een reactie als het mogelijk is. Zal deze vraag ook eens op het ESU forum plaatsen
Vriendelijke groeten Huub

Als je de vraag op het esu forum plaats geef mij dan ook een link.
Misschien is het handig de vraag ook te stellen op het 3rail forum.

groeten van teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

huub96

  • Gast
Re:Onwillig rijgedrag / motor run met CS1
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2013, 14:20:22 »
 
Teunis,

Dit is de link naar de ESU forum, http://www.esu.eu/forum/forenuebersicht/forum/loksound_lokpilot_support-2/
en ik zal de vraag ook eens stellen op het 3ailforum.

Dank voor je mee denken.
groeten Huub