Auteur Topic: Bomen  (gelezen 39355 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Loofbomen
« Reactie #25 Gepost op: 18 december 2014, 01:12:03 »
In de hoek bij de kunstbloemen van het tuincentrum heb ik 5 takjes gevonden. Daar heb ik vanavond een loofboompje van in elkaar geknutseld voor mijn LGB diorama.

De vijf takjes.



Bij elkaar geplakt met Duck tape en strak omwikkeld met ijzerdraad.



De stam wat dikker gemaakt met keukenrol en plakband.



Tenslotte de stam ingesmeerd met schorspasta van Anita Decor en geschilderd.
Die dorpsgek staat er bij voor de verhouding.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Loofbomen
« Reactie #26 Gepost op: 18 december 2014, 02:05:08 »
En dat tussen neus en lippen door  :o hoe doe je het
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Loofbomen
« Reactie #27 Gepost op: 18 december 2014, 08:42:21 »
En dat tussen neus en lippen door  :o hoe doe je het

Ach Rob .. er was weer niks op de tv dus ik dacht kom ....  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Loofbomen
« Reactie #28 Gepost op: 18 december 2014, 18:36:01 »
Trekt gewoon wat kunstdingetjes uit het rek bij het tuincentrum en huppetee!
Anderen moeten daar hele workshops voor volgen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Loofbomen
« Reactie #29 Gepost op: 23 april 2017, 17:44:19 »


Ik wil graag eens proberen een grote treurwilg te maken die naast mijn watermolen over het fietspad hangt met zijn takken bijna in het water. Het is nou niet de makkelijkste boom om te maken maar ik ga het toch proberen. Bij de Action twee rolletjes binddraad gehaald en aan de slag gegaan.



Koperdraad mee geknutseld waarmee ik de boom straks in de grond kan zetten.



Na een uurtje draaien en buigen …



Daarna een eerste laagje witte houtlijm er op.



Daarna ben ik even vergeten foto’s te maken maar er zijn nog twee laagjes houtlijm overheen gegaan met wat MDF zaagsel er door. Daarna de stam en de zichtbaar blijvende takken bruin/grijs geschilderd met acrylaat verf. Vervolgens ingespoten (proberen de stam niet te raken) met spuitlijm en er strooisel over gegooid. Niet te veel zodat je de takken nog blijft zien. Dit heb ik vier keer herhaald met het volgende resultaat.





‘Tis misschien niet de mooiste boom maar ik ben er tevreden mee.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Loofbomen
« Reactie #30 Gepost op: 23 april 2017, 19:34:59 »
Sorry Pierre, maar voor een wilg vind ik je boom erg groen. Dat had wat grijzer gemogen en dunner in de takken. Maar niet getreurd, het is een knappe boom.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Loofbomen
« Reactie #31 Gepost op: 23 april 2017, 22:29:59 »
Ach Frits .... ik ben er zelf toch ook niet helemaal tevreden over. Ik dacht eerst van wel maar hoe langer ik naar de boom kijk hoe minder mooi ik hem vind. Over de kleur daar ben ik het niet helemaal met je eens. De gele treurwilg is een stuk frisser/groener dan de gewone en die laat ik denk ik wel zo. Maar over de takken heb je zeker gelijk en daar ga ik eens wat mee aan de gang. Misschien met wat sisal touw of zo. Je gaat het zeker zien hier. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Loofbomen
« Reactie #32 Gepost op: 23 april 2017, 22:49:52 »




Qua kleur zeker dikke prima hoor @Pierre
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Loofbomen
« Reactie #33 Gepost op: 24 april 2017, 10:48:18 »
Ik vind het ook een prima boom!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Loofbomen
« Reactie #34 Gepost op: 24 april 2017, 11:22:11 »
Ik heb de boom al weer uit elkaar getrokken. Hij ging me steeds meer tegen staan. Dus op naar de treurwilg 2.0. ;D Ik ga kijken of de basis nog bruikbaar is en wat dunnere takken maken met de draadjes uit een stuk snoer. Het moet me toch zeker lukken een knappe boom in elkaar te zetten. ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Peter.v.L

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 48
  • Thanked: 4 times
  • Geslacht: Man
Re: Loofbomen
« Reactie #35 Gepost op: 17 juli 2017, 07:52:05 »
Jullie zijn goed bezig, ik heb zelf één manier op video gezet, maar ik denk zo dat er nog wel een paar gaan volgen.  Ik heb zelf nooit zeeschuim gekweekt, maar als ik het zo lees is dat niet heel duur en moeilijk.

Mijn geknutsel met een ijzeren boom:

Ik heb je video even zichtbaar gemaakt.
Groet,
Wim

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Loofbomen
« Reactie #36 Gepost op: 17 juli 2017, 12:58:40 »
Ja ... ik had je filmpje al bekeken Peter. Ziet er goed uit.

Ik ben nog niet verder gegaan met de treurwilg. Zoveel andere projecten op de plank en het is natuurlijk ook niet de makkelijkste boom om te maken. Maar ik wil er gewoon een hebben op een bepaalde plek op mijn baan dus ga ik er wel weer eens aan beginnen. Het project treurwilg is zeker niet afgesloten. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Loof en dennen bomen
« Reactie #37 Gepost op: 23 oktober 2020, 17:55:01 »
Tja … en dan ga ik me maar eens bezighouden met de bomen op mijn treinbaan. We beginnen met het drama TREURWILG. Ik ben ooit eens begonnen met een treurwilg voor op de camping. Deze moet over het fietspad in het water komen te hangen. Hij deed zijn naam eer aan en het was treurig.



Daarna treurwilg 2.0. Ook een drama. Ik had alle takken voorzien van stukjes stroomdraad en deze bestrooid.



Dat leek dus ook nergens naar. Ik heb niet eens foto’s gemaakt van het eindresultaat. En zo komen we bij treurwilg 3.0.

We beginnen met de opnieuw gestripte treurwilg met de stroomdraden.



Ik ga het nu heel anders aanpakken. Het begon eigenlijk allemaal een wandelingetje. Ik heb Reuma en COPD en probeer om een beetje mobiel te blijven elke dag een wandelingetje te maken. Deze keer was het vlak bij huis en langs de sloot stond een rietkraag met mooie pluimen. Dit deed me denken aan mijn treurwilg die in een hoekje verstopt was na twee mislukte pogingen. Als ik deze pluimen nou eens kan gebruiken voor deze boom? Ik heb een bosje geplukt en mee naar huis genomen.



Ik heb de pluimen op hun kant opgehangen en goed laten drogen. Daarna een paar keer ingespoten met haarlak om ze een beetje te fixeren zodat ze niet uit elkaar vallen als ik er mee bezig ben.



Daarna zijn alle “aren” losgeknipt.



Dit maal ga ik de boom in laagjes opbouwen. Ik heb de aren met kleine bosjes aan de “takken” van de boom gelijmd met witte houtlijm. Gelijk de aanhechtingen mooi glad gesmeerd.



Na een nachtje drogen de takken met een kwastje ingesmeerd met verdunde houtlijm en bestrooid met een licht groene kleur. Het resultaat is zeer bevredigend en ik geloof warempel dat ik het nu toch echt voor elkaar ga krijgen. ;D



De treurwilg mag even goed drogen voor ik aan de 2e laag takken begin.

Later meer getreurd …. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Loof en dennen bomen
« Reactie #38 Gepost op: 23 oktober 2020, 19:21:19 »
Wat een droevig verhaal, sterkte!  ??? :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Loof en dennen bomen
« Reactie #39 Gepost op: 23 oktober 2020, 19:59:11 »
Wat een droevig verhaal, sterkte!  ??? :)
Hoezo droevig Jack ?? :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Loof en dennen bomen
« Reactie #40 Gepost op: 23 oktober 2020, 21:39:19 »
Droevig, treurig, mineur, zeg het maar als je erover wilt praten...  :-*
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Loof en dennen bomen
« Reactie #41 Gepost op: 23 oktober 2020, 21:44:15 »
Valt erg mee Jack. Ik ben lekker bezig met de treinbaan en daar wordt je blij van  ... toch? ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Loof en dennen bomen
« Reactie #42 Gepost op: 23 oktober 2020, 22:05:16 »

Ooit (voor de corona) bij de kringloop een zakje met 100 steekdennen (N) gekocht voor 50 cent. Ze waren niet erg mooi dus heb ik ze vanavond een beetje opgewaardeerd. Of ik er een plek voor heb op mijn baantje weet ik nog niet maar ik zit momenteel toch helemaal in de bomen dus heb ik deze tussendoor ook maar even aangepakt.







Morgen nog meer bomen …. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Zilte

  • Gast
Re: Loof en dennen bomen
« Reactie #43 Gepost op: 24 oktober 2020, 09:45:54 »
Wel grappig om te lezen, dat velen deze vorm van bomen dennen noemen. Het is de vorm van de spar. Hij komt wel uit de dennenfamilie, maar heeft een andere vorm. Zowel de huidige grove dennen als de sparren zijn in Nederland aangeplant, de eerste om zandverstuivingen vast te leggen en de tweede voor productiehout.
Tegenwoordig worden veel van deze bossen gekapt, omdat de sparren erg veel last hebben gehad van de droogte en daardoor gevoelig geworden zijn voor de letterzetter, een kever, die het cambrium tussen schors en bast opvreet. Hierdoor wordt de sapstroom gestagneerd en sterft de boom. Staatsbosbeheer kapt nu veel van deze percelen. dan ontstaat er een tijdelijke kale vlakke, maar na een aantal jaren zie je daar toch al weer berken, eiken en dennen opkomen.
Natuurorganisaties zijn wat dual in hun gevoel. Ze vinden het wel fijn, dat de monocultuur verdwijnt, maar zien ook dat het gevolgen heeft voor de nestgelegenheid van sommige roofvogelsoorten, zoals de havik, sperwer en buizerd, die juist graag nestelen in de sparren.

Maar Pierre, leuk, dat je de sparren aan het opknappen bent. Je zou kunnen overwegen om op je baan een stukje te maken voor een bedrijf wat sparren kweekt voor de kerst. Leuke schuur/boerderij/loods erbij en in de komende maanden wat kerstverlichting en je bent helemaal bij de tijd. 

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Loof en dennen bomen
« Reactie #44 Gepost op: 24 oktober 2020, 19:43:48 »
Mooi gemaakt. Een vak apart dat bomen maken. Niets voor mij.

Gr. Bert.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Loof en dennen bomen
« Reactie #45 Gepost op: 24 oktober 2020, 20:31:04 »
Ach, je kunt er altijd nog een jointje van draaien  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Loof en dennen bomen
« Reactie #46 Gepost op: 25 oktober 2020, 12:12:39 »
Mooi gemaakt. Een vak apart dat bomen maken. Niets voor mij.

Ook niets voor mij Bert. Mislukt erg vaak maar ik blijf het proberen. Ik heb ook helemaal geen zin om honderden euro's uit te geven aan een ander om bomen voor me te maken. En een baan zonder bomen da's wel erg kaal dus ..... ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Loof en dennen bomen
« Reactie #47 Gepost op: 25 oktober 2020, 13:54:45 »
En een baan zonder bomen da's wel erg kaal dus ..... ;)
Daar heb je wel een punt. Ooit zal ikzelf ook aan de bomen moeten geloven.  ??? Ook al maak ik alleen stadsgezichten; zonder groen is het niks.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Loof en dennen bomen
« Reactie #48 Gepost op: 25 oktober 2020, 22:34:18 »



Voor mijn N baantje heb ik wat eenvoudige boompjes gemaakt. Een bosje van ongeveer 10 draadjes van 15 cm lang.



Deze vouw ik een keer dubbel en draai daar een simpel boompje van.



Een beetje de takken in model knippen en het boompje donker bruin verven. Dan heb je een boompje van ongeveer 6 – 7 cm hoog. Precies mooi voor een doorsnee boompje in N.





Daarna dompelen in de verdunde witte houtlijm en bestrooien met twee kleuren. Eerst donker en dan licht groen.



Dan ben ik ook nog bezig met verschillende grassen en takjes. Ik kijk of ik daar wat van kan gebruiken voor boompjes of struiken. Boven in de foto zie je een takje zuring liggen.



Om deze tijd is de zuring al droog genoeg om zo te plukken. Het staat hier overal langs de sloot in het park. Ik pluk hier wat kleine takjes af en spuit die in de blanke lak. Haarlak is ook goed te gebruiken. Ik heb dit lekker in mijn garage gedaan om niet te veel spuitlak in huis te spuiten. Bovendien hoef ik dan niets in te ademen.



Daarna een beetje spuitlijm en dopen in de groene strooisel. Weer eerst donker en dan lichtgroen.







Dan heb je in redelijk korte tijd zo’n 25 boompjes gemaakt.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Loof en dennen bomen
« Reactie #49 Gepost op: 26 oktober 2020, 00:46:07 »
Goed bezig met die bomen, ik ben er ook aan toe maar kan het nog niet opbrengen om er aan te beginnen.
Er liggen nog wat andere uitdagingen en als die gedaan zijn ga ik ook weer verder, heb wel een paar mooie (dure) voorbeelden staan waar ik op af kan kijken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0