Auteur Topic: Bomen  (gelezen 39367 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Bomen
« Gepost op: 4 januari 2013, 01:21:25 »
Ook ik ben na de kerst natuurlijk gaan kijken of er nog iets te halen was (voah w?nagh) wat ik kon gebruiken voor mijn baan. O.a kom ik twee bosjes zeemos (of hoe dat ook mag heten) tegen die er aan het stof te zien twee jaar geleden ook al lagen. Voor de prijs kon ik ze niet laten liggen. Laat ik eens gaan proberen daar een paar bomen van te maken. Ik wil een paar verschillende materialen gaan uitproberen en dan maar kijken of zo'n knutselwerk ook daadwerkelijk op een boom gaat lijken.



Uitpakken en netjes uitpluizen.



In de groenvoorziening voor mijn huis heb ik een paar takjes gesprokkeld voor de boomstammen.



De mooie exemplaren leg ik opzij en daar kunnen gelijk kleinere boompjes van worden gemaakt door simpelweg  in te spuiten met spuitlijm en ze gelijk met een kleurtje te bestrooien. Uit het bosje komen toch nog 14 mooie boompjes.





Ik zoek een mooi stammetje uit en boor daar wat gaten in. Hier plak ik met witte houtlijm wat takken in. Met acryl verf breng ik de takken en het puntje van de stam op kleur. Ik kan de kleuren van het stammetje afkijken dus dat is wel handig.







Ook in de takken worden een paar gaatjes geboord. In deze gaatjes lijm ik takjes zeemos.



Als het kapsel af is bespuit ik deze haardos ook en bestrooi de takjes met groen strooisel. Daarna nog een keer spuiten en een heel klein beetje strooien op de uiteinde van de takken met een fellere kleur groen. Dit zijn de jonge blaadjes.





Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Frans

  • Gast
Re:Loofbomen
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2013, 08:47:15 »
Prima idee Pierre en ziet er goed uit,ga zeker volgen naar je boom uitspattingen ;)

Mvg Frans

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Loofbomen
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2013, 08:57:34 »
Dat ziet er nog super uit Pierre.
Ook zeker een goed idee voor in mijn winterdorp.
Toppie.
Fotografen met passie.

Bram

  • Gast
Re:Loofbomen
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2013, 09:25:16 »
Mooi gedaan Pierre, maar is de stam niet wat te dik, lijkt op de foto ongeveer een diameter van 1,5 cm (zou in het echt dan c.a. 130 cm zijn).


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Loofbomen
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2013, 09:37:32 »
Ja met zeeschuim kan je best ook leuke dingen doen.
Maar pas op, ik zie nog zaadjes in de takken zitten, nu heb je kans dat die straks gaan rotten of beschimmelen.
Eerst de zaadjes er uit kloppen, daarna even in een badje glycerine, drogen en dan verwerken.
Ik heb zeeschuim in het voorjaar geplant in een grote plantenbak.
Bij Vreeken in Dordrecht verkopen ze de zaden, pakje voor ? 1,99 geeft honderden takken.
Je moet ze alleen buiten zetten en af en toe een beetje water geven.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

stafmarklin

  • Gast
Re:Loofbomen
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2013, 12:17:07 »
Hallo Pierre,

Prachtig, alleen moet ik Bram gelijk geven. Ik vind de stam iets te dik maar ja smaken verschillen h?.

Tom
Ja met zeeschuim kan je best ook leuke dingen doen.
Maar pas op, ik zie nog zaadjes in de takken zitten, nu heb je kans dat die straks gaan rotten of beschimmelen.
Eerst de zaadjes er uit kloppen, daarna even in een badje glycerine, drogen en dan verwerken.
Ik heb zeeschuim in het voorjaar geplant in een grote plantenbak.
Bij Vreeken in Dordrecht verkopen ze de zaden, pakje voor € 1,99 geeft honderden takken.
Je moet ze alleen buiten zetten en af en toe een beetje water geven.

Glycerine, wat en hoe moet ik mij dat voorstellen?


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Loofbomen
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2013, 12:22:35 »
Potje glycerine (vloeibaar) kopen bij Trekpleister of iets dergelijks, kost geloof ik 2 euro, badje maken en de takken daar even in dopen, uit laten lekken en drogen.
De houdbaarheiddatum van de bomen wordt daardoor verlengd met enige jaren.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

stafmarklin

  • Gast
Re:Loofbomen
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2013, 12:35:47 »
Bedankt Tom weeral wat bijgeleerd. (Ik gebruikte vroeger wat haarlak)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Loofbomen
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2013, 12:42:32 »
Bedankt Tom weeral wat bijgeleerd. (Ik gebruikte vroeger wat haarlak)

Dat spuit je er overheen als de boom klaar is, blijft alles ook beter zitten, niet alleen je haar dus.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Loofbomen
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2013, 13:17:10 »
Mooi gedaan Pierre, maar is de stam niet wat te dik, lijkt op de foto ongeveer een diameter van 1,5 cm (zou in het echt dan c.a. 130 cm zijn).

Je hebt wel gelijk Bram .....het is wat aan de dikke kant. Volgende boom dus een dunner takje gebruiken. Het is ook maar een probeersel ::)

Ja met zeeschuim kan je best ook leuke dingen doen.
Maar pas op, ik zie nog zaadjes in de takken zitten, nu heb je kans dat die straks gaan rotten of beschimmelen.
Eerst de zaadjes er uit kloppen, daarna even in een badje glycerine, drogen en dan verwerken.

Je hebt helemaal gelijk Tom. Als straks alle bomen klaar zijn worden ze allemaal behandeld met een laagje fixeer. Dit spuit je er gewoon overheen (net als haarlak) en de boel is dan 100 % afgesloten. Bovendien blijft dan ook het strooisel beter zitten en vallen er niet als je de boom stoot allemaal korrels uit.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Loofbomen
« Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2013, 13:20:57 »
Zou toch voor de zekerheid de zaadjes er uit kloppen, dat zijn die zwarte puntjes die je er in ziet zitten en dan die weer in het voorjaar uitzaaien.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Loofbomen
« Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2013, 14:57:59 »
Zou toch voor de zekerheid de zaadjes er uit kloppen, dat zijn die zwarte puntjes die je er in ziet zitten en dan die weer in het voorjaar uitzaaien.

Nou Tom ........ zaaien :o.
Ik heb een modelbaan toch geen modeltuin :P Sterker nog ik heb helemaal geen tuin dus zaaien daar doen we niet aan. Bovendien heb ik genoeg van dat spul om mijn hele baan te voorzien van "groenvoer". En ik heb ook nog mijn schuursponsjes. Daar gaat de volgende update over.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Loofbomen
« Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2013, 15:53:10 »
Wie zaait zal oogsten. :P
Maar zorg er toch voor dat die zaadjes er uit geklopt worden, ik zeg het niet voor niets, h?.
Voor je het weet komt er een groene snot uit en dan ben je nog verder van huis dan toen met je kolen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Loofbomen
« Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2013, 16:05:37 »
De restjes van het zeemos die nog bruikbaar waren heb ik als nog bestrooid (Bedankt voor de tip Tom ...... dus zonder zaadjes). Ze zijn nog bruikbaar als bosjes of kleine boompjes. Je kan er zelfs stukjes van gebruiken.



Van bloemistendraad heb ik wat boompjes in elkaar gedraaid en deze bestreken met een papje van witte houtlijm met zaagsel. Het gaat ook met Anita Decor schors pasta maar dat was even op.



Het hele boompje schilder ik bruin met acrylverf.



Op de takken plak ik met een beetje lijm stukjes uit elkaar getrokken schuurspons. Daarna spuitlijm er over en bestrooien.







Het resulaat is niet onbevredigend maar persoonlijk vind ik de vorige boom met zeemos mooier. Maar ergens op de achtergrond zijn deze bomen zeker goed bruikbaar.

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Loofbomen
« Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2013, 16:59:42 »
Bij de kerstaankopen zat ook een zakje met witgekalkte takjes (Lijkt een beetje op dat spul van jou Rick). Dit is het laatste boom project. Na eerst de schaar er in gezet te hebben om er een beetje model in te krijgen heb ik de hele boel maar eens bruin geverft. Dekt goed ... ze staan al in de "grondverf".







Een paar plukjes schuurspons er op.





Spuiten en strooien.

Het resultaat ........... twee schattige soort van bonsai boompjes of zo. Ik weet niet of ik hier wat mee kan (of wil) Behalve een Japanse tuin maken dan. Maar het was wel een leuk probeersel ..... toch??



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Loofbomen
« Reactie #15 Gepost op: 4 januari 2013, 18:44:22 »
Ik vind ze prachtig.... zoiets zou ik direct gebruiken in mijn dorp  ;)
Fotografen met passie.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Loofbomen
« Reactie #16 Gepost op: 4 januari 2013, 18:49:21 »
Dat ziet er inderdaad uit als de takjes die ik ook gekocht heb, alleen zijn die van mij niet geschilderd. Tevens heb ik bewust de zakjes met kleine takjes er in de winkel uitgezocht. De grote vond ik te grof. Ben daarna ook niet zo rigoureus gaan snoeien. De kleine takjes zijn mooi als vulling voor het strooisel, en een oude fruitboom mag best wat meer takken hebben.
Overigens vind ik je zeemos bomen wel heel erg goed gelukt. Heb hier ook nog een doos staan, dus daar ook maar eens mee aan het stoeien op een verloren middagje.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

spoorbaan

  • Gast
Re: Loofbomen
« Reactie #17 Gepost op: 1 juli 2014, 20:47:32 »
Waar kun je dat zeemos eigenlijk kopen?

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Loofbomen
« Reactie #18 Gepost op: 1 juli 2014, 21:46:23 »
Zeeschuim koop je bij de modelspoorwinkel, of in houten op de beurs, of gewoon bij de bloemist.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Loofbomen
« Reactie #19 Gepost op: 2 juli 2014, 23:06:36 »
Steekschuim (ook bekend onder de merknaam Oasis) is een hard (vaak groen) schuim dat in de bloemsierkunst vaak wordt toegepast als basis waar de onderdelen van bloemstukken en kerststukjes worden ingestoken. Het schuim is in staat veel vocht op te nemen zodat het levende materiaal lang vers blijft.
Als je een cursus bloemschikken hebt gevolgd dan weet je dat.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Loofbomen
« Reactie #20 Gepost op: 2 juli 2014, 23:16:17 »
Ja Wim, maar we hebben het hier over zeeschuim en niet over steekschuim.  ::)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Loofbomen
« Reactie #21 Gepost op: 2 juli 2014, 23:25:38 »
klik Dit spul Wim. Te lang in de zon gezeten op Texel?
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Loofbomen
« Reactie #22 Gepost op: 3 juli 2014, 10:55:31 »
Zeg jongens lief doen hè?
Ik heb het hier ook niet makkelijk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Loofbomen
« Reactie #23 Gepost op: 3 juli 2014, 19:18:29 »
Ja hoor onze Wim is er ook weer ;D Zaagsel in je ogen Wim? 8)

Beetje opgeschoten daar op Texel?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Loofbomen
« Reactie #24 Gepost op: 3 juli 2014, 21:53:20 »
Ja, ik ben behoorlijk opschoten. Meestal lopen dingen uit, duren ze langer en kosten ze meer. Precies volgens schema:
1 dag: oud afdakje afbreken, satellietschotel op een dikkere paal zetten
1 dag: terras bouwen
1 dag: hek plaatsen en oud tuinhout afvoeren.
1 dag: nog wat kleine dingetjes zoals een kabelgoot voor de satellietkabel
Vandaag en morgen vrij.  8)
Tussendoor is ook de installateur geweest om de geiser schoon te maken en de kachel te voorzien van een nieuw thermokoppel.
En ondertussen is het hier prachtig weer.
Oh ja, gisteren pas ontdekt dat ik met mijn Planet-internet-abonnement óók op KPN-hotspots kan inloggen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)