Auteur Topic: Viessmann armseinen (4500)  (gelezen 5718 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stafmarklin

  • Gast
Viessmann armseinen (4500)
« Gepost op: 31 december 2012, 14:46:32 »
Hallo vrienden,

Vooreerst prettige eindejaarsfeesten en allen een voorspoedig nieuwjaar. Vooral een goede gezondheid en veel modelspoorvreugde.

Ik zou digitaal willen rijden bij middel van I-train. Ik ben nu bezig met al mijn C-rails door te knippen, zodat de linker en de rechter rail gescheiden zijn. De rechter wil ik gebruiken voor de terugmeldingen. Moet ik buiten mijn terugmeldingen in een blok (inrij- stopsektie) nog bijkomende draadjes bevestigen aan mijn sporen voor de seinen of gebeurt dit verder via de decoders K083 (M) of 5211(vies..). Ik had dit graag nu geweten voor ik mijn rails vast zet op mijn baan. Mijn baan is nu in de beginfase maar ik heb nog niet genoeg om een topic te starten. Hopelijk brengt 2013 daar verandering in.
Mvg
Staf

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Viessmann armseinen (4500)
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2012, 16:37:45 »
Hallo

Ook de beste wensen.
Echter je vraag of proebleemstelling is mij volkomen onduidelijk.
leg eens stap voor stap uit wat je bedoeld.

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

stafmarklin

  • Gast
Re:Viessmann armseinen (4500)
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2012, 16:45:03 »
Hallo Teunis,

Ik heb M?rklin C-Rails en heb de beide rails gescheiden door ze door te knippen zodat ik de rechter rail kan gebruiken als massadedectie (TMC).
Voor ik mijn sporen leg, had graag geweten of ik nog bijkomende TMC's moet hebben voor de armseinen van Viessmann of is de stopsektie (1 TMC) voldoende in een blok. (In een blok heb ik 3 TMCs: 1 inrij, 1 midden en 1 stop). Ik zou niet graag mijn sporen opbreken omdat ik een draadje ben vergeten te solderen onderaan de sporen.
Mvg
Staf

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re:Viessmann armseinen (4500)
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2012, 17:49:08 »
eenvoudig antwoord : bij digitaal rijden zijn de seinen er enkel voor de sier of natuurgetrouwheid.Je moet ze dus eigenlijk alleen verbinden met hun eigen aanstuurdecoder.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Viessmann armseinen (4500)
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2012, 17:57:42 »
Beste Staf,

Je terugmelders melden, via de terugmeldmodule, aan je centrale of computer, waar een trein is en Koploper onderneemt de nodige acties, inclusief het in de juiste stand zetten van de seinen die er inderdaad alleen voor de sier staan, overigens is het wel belangrijk dat er een melder redelijk vlak voor die seinpaal ligt, die melder heeft dan ook een speciale naam: stopmelder.

Overigens ??n advies: leg eerst een ovaal met drie blokken en probeer daarop Koploper te leren kennen, is dat gelukt dan een inhaalspoor, dan weer leren kennen en daarna twee richtingen verkeer op ??n stuk rails, als je dat allemaal goed lukt ben je echt begonnen met Koploper en een hele tijd verder.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

stafmarklin

  • Gast
Re:Viessmann armseinen (4500)
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2012, 22:22:57 »
Johnny en Anne,
Dit zijn duidelijke antwoorden. Bedankt. Ben ik weeral een stapje verder.
Groeten
Staf

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Viessmann armseinen (4500)
« Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2013, 12:01:38 »
Beste Staf.

Ik lees dat je met I-train aan de slag wil en dus niet met koploper.

Seinen staan er inderdaad voor sier alleen op het schakelpaneel hebben ze een functie.
Op het schakelpaneel staan de seinen in een blok net voorbij de melder, dit kan een stop- of inrijmelder zijn.
Je sein op de baan sluit je aan op een adres van je decoder.
Het sein op het schakelbord selecteer je in het betreffende blok en klik dan in blokeigenschappen op vul automatisch.
Ik weet niet welke versie I-train je nu hebt maar werk je met de allerlaatste dan kan je een sein ook nog op automatisch sein zetten maar vpoor een arm sein zou ik dat niet doen want die staan altijd in de ruststand op rood en bij automatisch sein springt het sein op groen als het betreffende blok weer vrij komt.
Ook kan je in I-train diverse soorten seinen gebruiken. Bij een Duits sein springt het sein als de loc de betreffende melder passeert direct op rood, bij een Zwitsers sein springt het pas op rood als de hele trein is gepasseert. Dat is een kwestie van wat je mooier vind.
Momenteel is Xander aan het bedenken om tzt de seinen met een wachttijd in te kunnen stellen zodat jezelf kan aangeven wanneer een sein na het passeren op rood moet springen. Het lastige daarvan is dan weer dat je tijd anders is dan de afstand want een korte trein heeft dan een kortere tijd nodig dan een lange trein.
Op het schakelbord ga je ook gebruik maken van virtuele seinen, die hebben wel degelijk een functie maar staan niet op je baan en staan daardoor niet op een adres.
Hoop dat het een beetje duidelijk is, lees ook de handleiding van I-train goed door, vanaf blz 56 wordt het e.e.a. uitgelegd over magneetartikelen waaronder ook deze seinen vallen.
 
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

stafmarklin

  • Gast
Re:Viessmann armseinen (4500)
« Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2013, 18:59:25 »
Beste Tom,

Bedankt voor de nuttige info. Ik rijd momenteel nog niet met Itrain. Alles is nog in opbouw maar ik heb wel de handleiding al doorgenomen en Xander heeft mij vorig jaar in Houten heel wat uitleg gegeven. Dit jaar geven ze bij ons in Antwerpen een cursus over I-train, dewelke ik ook ga volgen. Dus wat mij betreft wordt het I-train.
Ondertussen kan ik wat verder klooien met het leggen van sporen maar ik ben niet van plan, om ze door een vergetelheid, op te breken. Dus eerst GOED plannen en dan uitvoeren. Vandaar de vragen h?.
Mvg
Staf 

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Viessmann armseinen (4500)
« Reactie #8 Gepost op: 1 januari 2013, 21:27:06 »
Beste Tom en Staf,

Even voor de duidelijkheid: op het schakelpaneel (het beeldscherm van je computer) staan altijd "seinpalen" op de plaatsen waar jij het nodig oordeelt dat er een seinpaal staat (duidelijke plaatsen zijn de in- en uitrij seinen bij een station, op de baan zullen dan voor het "mooi" ook werkelijke seinpalen staan.

In het schaduwstation zullen op het schakelpaneel ook seinen staan, maar op de baan zullen geen seinpalen staan, niet zichtbaar dus weggegooid geld.

Tom, is wat ik hier schrijf, correct bij I-Train?

Groet, Anne W 
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"