Auteur Topic: Van analoog naar digitaal  (gelezen 6845 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Van analoog naar digitaal
« Gepost op: 19 december 2012, 10:37:10 »
Om Wim zijn topic niet verder te bevuilen, start ik even een nieuwe topic.

Omdat ik bij digitaal altijd dacht dat het heel ingewikkeld was en het heel veel kost, ben ik analoog blijven rijden.
Immers als je de topics leest beginnen mensen altijd meteen over uitgebreide systemen, computer gestuurd  met alles er op en eraan.

Omdat het de laatste tijd veel ter sprake komt, ben ik me toch maar eens gaan verdiepen, en tot de conclusie gekomen, dat het voor mijn baan ook interessant kan zijn.
Mijn baan is te klein om via een computer aan te sturen, en bovendien wil ik zelf nog wel wat doen, en niet alleen kijken.
Nu kan ik alleen maar een richting op rijden, en treinen alleen aansturen door de baanvakken van stroom te voorzien.

De handmatige digitale setjes hoeven niet de hoofdprijs te kosten, Zoals Wim al zegt voor 75 euro heb je een multimaus, wat ide?el is in mijn geval.
Ik kan nu zelfs een compleet Piko digitale set kopen voor 30 euro. iets wat ik gewoon niet kan laten lopen.
per trein moet ik rekenen op 20 euro per decoder voor een simpele, dus 3 a 4 treinen digitaal voor iets meer als 100 euro is toch te doen.

en minder lastig als dan dat veel mensen denken
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Van analoog naar digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2012, 11:26:24 »
Om Wim zijn topic niet verder te bevuilen, start ik even een nieuwe topic.
Ik vind het best wel gezellig hoor, als je mijn topic vult.  ;)
Maar, ik ga jouw draadje volgen omdat ik denk dat ik in dezelfde situatie verkeer: geen vitrinekasten vol met loc's die schreeuwen om decoders en ook geen 340 echte meters rail. Maar ik sta wel net als jij op het punt van overweging: analoog en aan die knop blijven draaien of digitaal.

Voor mij lijken de belangrijkste voordelen:
Verlichting die blijft branden ook als de trein stilstaat; dat houdt tegelijkertijd wel in dat ik al mijn D-rijtuigen moet voorzien van verlichting.
Wisseling van de verlichting, waar dat voorheen niet het geval was.
Met meerdere treinen tegelijkertijd kunnen rijden.
Een meer soepele loop van het materieel bij stapvoets rijden.

Belangrijkste nadelen:
Storingen die ik analoog kan begrijpen en oplossen, maar digitaal niet.
Decoders inbouwen in ouder materieel. Ik weet niet eens hoe ik die loc's open krijg.
Decoders inregelen dat alle functies het doen en het juiste adres geven.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Van analoog naar digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2012, 11:42:46 »
Wim,

bij mij ongeveer het zelfde verhaal als bij jouw.
Ben me nu dus ook gewoon aan het inlezen (handleiding downloaden doet wonderen).

Weet inmiddels dat, als je verlichting in je wagons wil: dit ook stoom verbruikt, en dit dus te koste gaat van het aantal treinen, dat op een centrale rijdt. Dit betekend dus dat je al snel meerdere centrales nodig heb.
Je voor het wisselen van de verlichting, en het laten branden, je niet de standaard decoder, maar een iets duurdere nodig heb.
meerdere treinen tegelijk en in meerdere richtingen kunnen rijden (afhankelijk van de sterkte van de trafo)
je de loks idd mooier kan laten optrekken en stoppen.

Wat de storingen betreft begin ik het principe van digitaal ook te snappen. Waar analoog het ene spoor plus en het ander min is wordt het bij digitaal gewisseld, en zorgt de decoder voor de richting van de stroom in de lok
Ook ik rijdt met ouder materiaal, en dit stukje is voor mij ook nog het meest moeilijke. Welke draad ga ik waar aan solderen, immers er zitten nog geen  contacten in om in te pluggen
Het inregelen van de decoders, ben ik nog niet aan toegekomen, hoe dat allemaal werkt, maar daar weet de heren die al langer digitaal rijden vast wel hoe het werkt
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Van analoog naar digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2012, 12:19:36 »
Weet inmiddels dat als je verlichting in je wagons wilt: dit ook stroom verbruikt, en dit dus te koste gaat van het aantal treinen, dat op een centrale rijdt. Dit betekend dus dat je al snel meerdere centrales nodig hebt.
Je voor het wisselen van de verlichting, en het laten branden, je niet de standaard decoder, maar een iets duurdere nodig heb.
Ik denk dat ik in mijn rijtuigen van die ledstrips ga gebruiken; dat zijn toch zo'n beetje de spaarlampen van het modelspoorgebeuren. Die led-strips kun je per meter kopen, kosten een drol en dan op maat afknippen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Van analoog naar digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2012, 12:24:04 »
Voor jullie beiden geldt: begin met het digitaliseren van de loks eenvoudig, als jullie dat goed onder de knie hebben inclusief de simpele decoderinstellingen, als max. snelheid en optrek- en afremvertragingen, begin dan pas met de uitgebreide decoderinstellingen, dat is een wetenschap op zich en zoals het met "wetenschap" is, er zijn vele mogelijkheden en verschillende meningen.

Ik ben er ook nog niet aan begonnen en besteedt dus extra geld door het te laten doen, reden: ik wil mijn baan afbouwen

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

rthuinte

  • Gast
Re:Van analoog naar digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2012, 13:08:20 »
Aangezien ik een poos geleden toch opnieuw moest beginnen, ben ik direct begonnen met de digitale aansturing. Ik heb destijds ook een digitale startset gekocht. Verder ben ik vrij langzaam begonnen en ga ik van onderwerp naar onderwerp .... Hetgeen betekent ik had eerst een klein ovaaltje en liet daar 2 treinen op lopen (op zich geen hogere wiskunde), dit heb ik uitgebouwd naar een schaduwstation waarin ik nu nog steeds bezig ben. Hier is echter de bedrading van de terugmeldcontacten al aangebracht (wederom een kleine extra stap), na de eerste plus minus 10 terugmeldcontacten ben ik ook eens bezig gegaan met mijn wissels en heb hier een Switchpilot decoder voor gebruikt. Al met al heb ik nu dus een redelijk goed werkend schaduwstation waar 3 treinen gelijktijdig kunnen rijden en waarvan mijn centrale de positie detecteerd en de wissels kan aansturen.

De volgende stap zal de bovenbaan worden, waar dan weer seinen moeten worden aangebracht, en parallel daaraan wil ik gebruik gaan maken van een software om de baan met de computer te besturen. Mede door het enthousiasme van enkele collega's hier en door mijn keuze van de centrale (een CS 2), wil ik dit gaan doen met behulp van Itrain.

Doordat alle stappen de nodige tijd vergen (ik heb ruim 40 terugmeldcontacten en 14 wissels in mijn schaduwstation) is het ook qua kosten aardig te overzien (het totaal plaatje loopt aardig op, maar de kosten zijn behoorlijk verspreid). Ook lees in je veel topics handige tips of zie je handige bouwstenen, die je de nodige kosten besparen (zo kost een originele terugmeldmodule van M***lin zo rond de 80 Euro terwijl hij bij Rosoft voor bijna 18 euro te koop is).

Ik blijf dit wel volgen, waarschijnlijk komen er nog veel onderwerpen aan bod waar ik ook weer mijn voordeel mee kan doen.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Van analoog naar digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2012, 14:27:41 »
Voor jullie beiden geldt: begin met het digitaliseren van de loks eenvoudig,
Groet, Anne W
Dank voor deze tip Anne, dat ga ik ook zeker doen. Analoog snap ik., Digitaal is voor mij een hele nieuwe uitdaging, en ga zeker niet over een nacht ijs. Voorlopig eerst maar de loks laten optrekken, rijden en stoppen. de rest ga ik me nadien langzaam in verdiepen.
Aangezien ik een poos geleden toch opnieuw moest beginnen, ben ik direct begonnen met de digitale aansturing. Ik heb destijds ook een digitale startset gekocht. Verder ben ik vrij langzaam begonnen en ga ik van onderwerp naar onderwerp .... Hetgeen betekent ik had eerst een klein ovaaltje en liet daar 2 treinen op lopen (op zich geen hogere wiskunde), dit heb ik uitgebouwd naar een schaduwstation waarin ik nu nog steeds bezig ben. Hier is echter de bedrading van de terugmeldcontacten al aangebracht (wederom een kleine extra stap), na de eerste plus minus 10 terugmeldcontacten ben ik ook eens bezig gegaan met mijn wissels en heb hier een Switchpilot decoder voor gebruikt. Al met al heb ik nu dus een redelijk goed werkend schaduwstation waar 3 treinen gelijktijdig kunnen rijden en waarvan mijn centrale de positie detecteerd en de wissels kan aansturen.

De volgende stap zal de bovenbaan worden, waar dan weer seinen moeten worden aangebracht, en parallel daaraan wil ik gebruik gaan maken van een software om de baan met de computer te besturen. Mede door het enthousiasme van enkele collega's hier en door mijn keuze van de centrale (een CS 2), wil ik dit gaan doen met behulp van Itrain.

Doordat alle stappen de nodige tijd vergen (ik heb ruim 40 terugmeldcontacten en 14 wissels in mijn schaduwstation) is het ook qua kosten aardig te overzien (het totaal plaatje loopt aardig op, maar de kosten zijn behoorlijk verspreid). Ook lees in je veel topics handige tips of zie je handige bouwstenen, die je de nodige kosten besparen (zo kost een originele terugmeldmodule van M***lin zo rond de 80 Euro terwijl hij bij Rosoft voor bijna 18 euro te koop is).

Ik blijf dit wel volgen, waarschijnlijk komen er nog veel onderwerpen aan bod waar ik ook weer mijn voordeel mee kan doen.

Inderdaad langzaam steeds iets uitbreiden, dan vallen de kosten niet zo op, en blijf ik het principe ook snappen. Als ik meteen alles wil, weet ik bij het niet werken, niet meer waar ik moet beginnen om het op te lossen.Aangezien mijn baan nu toch gedeeltelijk uit elkaar moet, leek me dat ook een mooie gelegenheid om langzaam een stapje verder te gaan.
Terug melders en computergestuurd is echt nog een brug te ver, en ik rijd 2 rail, dus net een ander principe als bij de 3 rail, waar ik me dus ook nog apart in zou moeten verdiepen.

groet,

Rick
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

bob

  • Gast
Re:Van analoog naar digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2012, 20:01:18 »
Ikzelf ben nog niet digitaal maar er komt een tijd........................

Misschien helpt dit*, let wel ik ben nog leek op dit gebied.

http://www.modeltreinen.com/omzetten-analoge-modelspoorbaan-digitaal/

http://www.modeltreinen.com/10-tips-voor-de-digitale-modelbaan/

http://www.modeltreinen.com/digitaal-in-blokken-rijden/

* ik heb totaal geen belangen bij of in deze site ergo het is een openbare bron;






Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Van analoog naar digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2012, 20:46:55 »
Hallo,

Een tijdje geleden was er ook even een draadje actief in het "analoge hoekje" met de vraag;
 'Zijn hier nog mensen die analoog rijden?'
Daar kwam min of meer ook de vraag; 'wel of niet digitaal gaan?' aan de orde.
Ik heb daar in een reactie ook aangegeven dat ik het nut niet in zie van digitaal. Maar misschien is er iemand die mij alsnog kan overtuigen. Persoonlijk vind ik de voordelen niet opwegen tegen de kosten en problemen die ik hoor over digitaal rijden. Mijn vorige baan was 6 X 1,2 meter en dat ging prima analoog. Ook voor de analoge baan zijn er "oponthoud schakelaars" (voor automatisch afremmen bij een station en na een bepaalde tijd weer optrekken) "baanvak bezet melders" (waarmee je seinen automatisch bediend)  "optrek en remvertraging schakelaars" (waardoor een trein automatisch langzaam af remt bij een sein als het baanvak er achter bezet is, en als het baanvak vrij is weer langzaam optrekt) "pendel besturingen" (waarmee je een trein automatisch heen en weer kan laten rijden op een stuk spoor. Waarbij je hem ook nog stationstops kan laten maken)
Met meerdere treinen rijden is dus heel goed mogelijk op een analoge baan als je deze in een paar baanvakken op deelt.
Wissels moest ik inderdaad nog wel met de hand bedienen. Maar ik vind het wel leuk als ik zelf nog iets moet doen. Als alles automatisch gaat, ben ik snel uitgespeeld.

Groeten, G?J?
 
 

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Van analoog naar digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2012, 22:21:38 »
Beste G?j?,

De combinatie van de woorden "kosten" en "problemen" is geen goede kombinatie, de woorden "kosten" en "voordelen" wel, ik ben in 1979 begonnen met een analoge baan in blokken aangestuurd door logische poorten, dat laatste werd door de schrijver van het boek wat ik daarvoor gebruikte omschreven als een "gesoldeerde computer".

Na mijn verhuizing in 1988 naar mijn huidige adres ben ik digitaal gegaan omdat dat veel makkelijker was als al die blokken met de bijbehorende electronische blokkaarten, ik heb toen de Edits zelfbouwcentrale in onderdelen gekocht en in elkaar gesoldeerd (ik ben scheepswerktuigkundige, een bout met een diameter >200 mm is mij niet onbekend....)

Verder bouwde ik ook de Edits booster, wissel- en schakeldecoders en terugmelders, de Edits centrale had een computerinterface en ik ben gaan rijden met een programma wat "Trainbrain" heette, wat echter alleen op DOS computers draaide.

Zo'n jaar of 10 geleden begon mijn laatste DOS computer de geest te geven, na verloop van tijd raakte ik in serieus contact met de makers van Trainbrain en die gingen een digitale centrale voor alle systemen (behalve M?rklin MFX) ontwerpen met ingebouwde software, inderdaad gebaseeerd op het programma Trainbrain.

Zo ben ik veel tester en ontwikkel "aangever" geworden en rijd ik al een paar jaar tot volle tevredenheid (zie de filmpjes in mijn bouwtopic)

Mijn boodschap uit dit hele verhaal is: neem de tijd en doe ervaring op, die beide zaken lossen alle "bergen waar je tegenop kijkt", op.

Morgen gaan we bij de MSG in den Bosch weer verder met het moderniseren van de testbaan, het digitale rijgedeelte werkt, nu de terugmelders aansluiten op de centrale en testen, en daarna de twee wissels "monkeyproof" aansluiten.

Als alles weer werkt, dan organiseer ik weer een workshop "automatiseren" (als ik de wintersport overleef), het lijkt me echt zinvol voor alle "berg, die digitaal heet, kijkers" in deze workshop te investeren.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Van analoog naar digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2012, 18:52:34 »
Het begin is er. Na veel nadenken, en google denk ik dat ik het rijden ga digitaliseren.
Alles op een rijtje gezet hebbende, wil ik de wissels gewoon lekker nog met de hand schakelen, en een trein of 4 op mijn relatief kleine baan laten rijden.
De situatie zoals het nu is, twee sporen, twee trafo's en de ene trein rijdt links om en de ander rechts om.
Gewoon een keer op een ander spoor binnenkomen in tegengestelde richting, wordt lastig, immer de stroom op de ander baan na de wissel staat andersom. (nadeel 2 rail).

Dit kan ik dus oplossen door simpel Digitaal te gaan. Rondsnuffelen op internet kom je dan al snel uit op een multimaus. Goedkoop als startset, en perfect voor mijn doel.
Op zoek naar zo,n setje liep ik toen aan tegen een piko digi1 set. Deze heeft wat minder mogelijk heden als de multimaus, maar voor 30 euro is dit voor mij natuurlijk ideaal, om eens te experimenteren met digitaal.

Op ander forums wordt door iedereen aangeraden, om deze set niet aan te schaffen, maar meteen te gaan voor de multimaus. Simpel, omdat het aantal treinen op deze centrale te beperkt zou zijn (volgens Piko zelf uit te breiden tot 9.999 loks, en ik wil er maar 4) het snel zou gaan vervelen (heb jaren alleen analoog een rondje gereden, dus dit is al een hele stap)en het verder niks aan zou kunnen sturen (volgens de gebruiksaanwijzing ook weer honderden magneetproducten, maar dat wil ik toch niet).

Voor mij is deze set, zeker voor deze prijs een prima start om mij eens op het digitale te richten. Kan nu rustig opbouwen en uitproberen of het wat voor mij is.
Is het wat, dan kan ik altijd nog over naar een multimaus of nog iets verder, en deze set weer verkopen of gebruiken als testset.

Kortom ik ben nu in het bezit van een Piko digi1 centrale. Nu de volgende en iets grote stap nog nemen, een lokpilot en deze gaan inbouwen in een van mijn bejaarde analoge loks

2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Van analoog naar digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 20 december 2012, 22:12:53 »
Kortom ik ben nu in het bezit van een Piko digi1 centrale. Nu de volgende en iets grote stap nog nemen, een lokpilot en deze gaan inbouwen in een van mijn bejaarde analoge loks
Kan ik hieruit opmaken dat je per vandaag digitaal bent? Gefeliciteerd en hou ons op de hoogte. Verhalen van beginnende digi-spoorders zijn altijd leuk om te lezen en zijn erg leerzaam voor twee-railers die overwegen de overstap te maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Van analoog naar digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 21 december 2012, 14:00:11 »
Begin simpel, gewoon eens kijken hoe een loc digitaal rijdt en wat er dan allemaal met de loc mogelijk is.
Licht aan/uit, afremmen, optrekken instellingen veranderen langzamer optrekken of afremmen.

Daarna een centrale aanschaffen die gelijk goed is want daarop bezuinigen is zonde van het geld.
Je koopt al een goeie centrale voor het eenvoudige werk van rond de 235 euro, de IB-Basic.
Is goed genoeg voor een kleine treinbaan, bij mij rijden er met gemak 5 treinen, uitgang is 3 Amp. dus daar kunnen ook nog wel wat rijtuigen met ledverlichting op.
Echter op een dergelijke kleine baan 5 treinen tegelijk laten rijden zal niet snel voorkomen, de kans is dan groot dat ze tegenover elkaar komen te staan.
Er zijn genoeg centrale's te koop in diverse prijzen.

De Piko 1 ken ik niet, heb wel het handboek voor je gevonden KLIK

Je hebt er volgens mij nog wel een voeding bij nodig dus die kost dan ook weer geld, ik denk dat je beter dan door kan sparen voor gelijk een goeie centrale.
Natuurlijk hangt het ook af van wat je verder wilt gaan doen, als jezelf loc's gaat ombouwen zal je ze ook moeten programmeren en daar heb je dan weer een centrale voor nodig die daar ook geschikt voor is.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Van analoog naar digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 21 december 2012, 18:36:43 »
Kortom ik ben nu in het bezit van een Piko digi1 centrale. Nu de volgende en iets grote stap nog nemen, een lokpilot en deze gaan inbouwen in een van mijn bejaarde analoge loks
Kan ik hieruit opmaken dat je per vandaag digitaal bent?
Nog niet Wim, ik heb het begin. Heb nog geen digitale treinen.
De Piko 1 ken ik niet, heb wel het handboek voor je gevonden KLIK

Je hebt er volgens mij nog wel een voeding bij nodig dus die kost dan ook weer geld, ik denk dat je beter dan door kan sparen voor gelijk een goeie centrale.
Natuurlijk hangt het ook af van wat je verder wilt gaan doen, als jezelf loc's gaat ombouwen zal je ze ook moeten programmeren en daar heb je dan weer een centrale voor nodig die daar ook geschikt voor is.



De handleiding had ik al doorgenomen voor ik de boel kocht 8).
De voeding zat er al bij. Deze is een basis voeding die 850ma aan kan. Hiermee kan ik dus twee treinen tegelijk laten rijden. Wil ik er meer tegelijk laten rijden, dan heb ik nog wel een zwaardere trafo liggen.
Bevalt dit me, en zijn er meerdere locs digitaal geworden, dan kan ik altijd nog naar een ander systeem. Mijn locs zijn dan in ieder geval klaar daarvoor. En ik kan programmeren met deze centrale, al is het dan alleen de adressen, en het terug zetten naar de fabrieksinstellingen., maar meer heb ik voorlopig ook niet nodig.

Volgens de gebruiksaanwijzing kan ik op adres 0 een analoge loc laten rijden. Dit ben ik uiteraard even gaan testen. Zoals gewoonlijk was mijn oude DDR Piko hierbij het slachttoffer.
Deze gebruik ik eigenlijk voor al mijn testjes. Onverslijtbaar exemplaar, en bovendien van het zelfde merk, dus dat moet wel goed komen.
En inderdaad deze loc deed wat er verwacht werd bij het gebruik. netjes optrekken, versnellen, afremmen en ook alles weer terug. Helemaal in mijn nopjes.
De tweede test, was met een Fleischmann. Dit verliep echter minder. Was net een Fyra. begon als een bezetene, op ware grote denk ik wel een 240 km per uur, te rijden, om vervolgens zo maar willekeurig ergens te stoppen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.