Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparaties van locomotieven

Mijn Br 64 heeft de geest gegeven

(1/3) > >>

Anne W:
Gisterenmiddag had ik tijdens het rijden ineens kortsluiting in de "Midden/Berg" sectie van mijn baan, onderzoek leverde op dat de Br 64 (catalogusnummer 39640) de oorzaak was, dus van de baan gehaald en in Raptor "uit dienst genomen".

Vanmorgen de lok open gemaakt en daarbij ontdekte ik een "geblakerde" elektronische component op de decoderprint, op de grote dragerprint zie ik zo ??n, twee, drie geen ongerechtigheden.



De lok zal van 2008 zijn en heeft wel relatief veel gereden, op mijn eigen baan en op de banen van de MSG/Den Bosch, hij is zelfs in Keulen een keer van de tafel gereden, desondanks is de schade natuurlijk niet normaal voor een lok van deze leeftijd.

Mijn vraag is natuurlijk wat de oorzaak is van het ontstaan van deze schade, waarbij de volgende vraag belangrijk is:

zit de oorzaak in de decoderprint zelf of zit de oorzaak verder op in de dragerprint of in de motor of in de verlichting?

Het is natuurlijk relatief simpel om er een nieuwe decoderprint er op te prikken, maar als de oorzaak "verderop" ligt, dan is dat weggegooid geld.

Dus vrienden decoderdeskundigen, ik hoor graag van jullie, waarvoor alvast bedankt.

Groet, Anne W

Ponytail:
Zomaar een idee: hoe is de staat van de koolborstels? De loc had veel gereden...
Ik heb begrepen, gelukkig niet ervaren, dat decoders dit "niet fijn vinden" en dan daardoor "uit hun vel springen"... :o

Verder geen idee! :-\

Wim Corduwener:
Niet zomaar een idee.
Volgens mij (en bedoelt mijn voorganger dat ook) als je locje analoog niet lekker rijdt, dan loopt-ie met een decoder nog minder. Ik zou 'm even ompluggen naar analoog en dan uitproberen op een stukje testrails met een gewone travo met draaiknop en dan zien wat-ie doet.

Anne W:
Beste Meedenkers,

Hartelijk dank, maar de weg die jullie volgen is geen begaanbare weg, het motortje is Soft Drive Sinus motor, een borstelloze motor, een soort draaistroom motor (een draaiend magnetisch veld in de vaste wikkelingen en daardoor een draaiende rotor).

Ik zal vandaag ook een foto maken van de dragerprint, waar o.a. de stroom van de decoder omgezet wordt in de stroom die het motortje moet hebben.

Groet, Anne W

Anne W:
Bijgaand de foto van de dragerprint



Ik heb hem nog eens uitgebreid bekeken, ook aan de onderkant, maar ik kan geen "ongerechtigheden" ontdekken.

Het chassis is voor een groot gedeelte van kunststof (het gewicht van deze lok zit hoofdzakelijk in de ketel), het enige waar ik me iets bij kan voorstellen:

op de decoderprint zat een stuk tape geplakt en op die tape lag de spoel, dat bruin/zwarte ding die in de rode draad zit vanaf de sleper, het stukje tape zat goed vast, maar de lijm was niet hard maar vochtig/plakkerig, volgens mij ook op de nu zwartgeblakerde pinnetjes van het verbrande/gesmolten ic.

ik kan me (een beetje) voorstellen dat die lijm eerst een beetje, later wat meer is gaan geleiden, wat uiteindelijk de maximale stroom van het ic te boven ging......

Andere vraag die volgt uit: hoe nu verder, ik kan op zoek gaan naar een zelfde 39640, maar mocht ik dan toch een keer besluiten om in de huidige een nieuwe decoder te steken, dan heb ik twee loks met het hetzelfde nummer 64 250

Er is nog een model de 39643, deze is Tp 4 en heeft dus een computernummer, vind ik niet erg, ik rijd Tp 3 en 4, maar ik ben wel bang dat deze lok een nieuwe M?rklin decoder heeft, daarmee moet ik MM 27 stappen (hele stap vooruit/halve stap terug) rijden en dat rijdt niet zo mooi.

Volgens de reserve delen lijst is het nummer van de decoder 160712 is dit nu een nieuwe of niet, heel typisch is dat de tekst luidt: "Decoder M4 PR m.Sound" en "M4" is een ESU term........

Dus mocht iemand wat meer weten, dan hoor ik dat graag.
 
Groet, Anne W

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie