Auteur Topic: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven  (gelezen 11414 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
« Gepost op: 25 november 2012, 16:38:04 »
Gisterenmiddag had ik tijdens het rijden ineens kortsluiting in de "Midden/Berg" sectie van mijn baan, onderzoek leverde op dat de Br 64 (catalogusnummer 39640) de oorzaak was, dus van de baan gehaald en in Raptor "uit dienst genomen".

Vanmorgen de lok open gemaakt en daarbij ontdekte ik een "geblakerde" elektronische component op de decoderprint, op de grote dragerprint zie ik zo ??n, twee, drie geen ongerechtigheden.



De lok zal van 2008 zijn en heeft wel relatief veel gereden, op mijn eigen baan en op de banen van de MSG/Den Bosch, hij is zelfs in Keulen een keer van de tafel gereden, desondanks is de schade natuurlijk niet normaal voor een lok van deze leeftijd.

Mijn vraag is natuurlijk wat de oorzaak is van het ontstaan van deze schade, waarbij de volgende vraag belangrijk is:

zit de oorzaak in de decoderprint zelf of zit de oorzaak verder op in de dragerprint of in de motor of in de verlichting?

Het is natuurlijk relatief simpel om er een nieuwe decoderprint er op te prikken, maar als de oorzaak "verderop" ligt, dan is dat weggegooid geld.

Dus vrienden decoderdeskundigen, ik hoor graag van jullie, waarvoor alvast bedankt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2012, 22:57:35 »
Zomaar een idee: hoe is de staat van de koolborstels? De loc had veel gereden...
Ik heb begrepen, gelukkig niet ervaren, dat decoders dit "niet fijn vinden" en dan daardoor "uit hun vel springen"... :o

Verder geen idee! :-\

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2012, 00:46:41 »
Niet zomaar een idee.
Volgens mij (en bedoelt mijn voorganger dat ook) als je locje analoog niet lekker rijdt, dan loopt-ie met een decoder nog minder. Ik zou 'm even ompluggen naar analoog en dan uitproberen op een stukje testrails met een gewone travo met draaiknop en dan zien wat-ie doet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2012, 10:11:21 »
Beste Meedenkers,

Hartelijk dank, maar de weg die jullie volgen is geen begaanbare weg, het motortje is Soft Drive Sinus motor, een borstelloze motor, een soort draaistroom motor (een draaiend magnetisch veld in de vaste wikkelingen en daardoor een draaiende rotor).

Ik zal vandaag ook een foto maken van de dragerprint, waar o.a. de stroom van de decoder omgezet wordt in de stroom die het motortje moet hebben.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2012, 14:40:42 »
Bijgaand de foto van de dragerprint



Ik heb hem nog eens uitgebreid bekeken, ook aan de onderkant, maar ik kan geen "ongerechtigheden" ontdekken.

Het chassis is voor een groot gedeelte van kunststof (het gewicht van deze lok zit hoofdzakelijk in de ketel), het enige waar ik me iets bij kan voorstellen:

op de decoderprint zat een stuk tape geplakt en op die tape lag de spoel, dat bruin/zwarte ding die in de rode draad zit vanaf de sleper, het stukje tape zat goed vast, maar de lijm was niet hard maar vochtig/plakkerig, volgens mij ook op de nu zwartgeblakerde pinnetjes van het verbrande/gesmolten ic.

ik kan me (een beetje) voorstellen dat die lijm eerst een beetje, later wat meer is gaan geleiden, wat uiteindelijk de maximale stroom van het ic te boven ging......

Andere vraag die volgt uit: hoe nu verder, ik kan op zoek gaan naar een zelfde 39640, maar mocht ik dan toch een keer besluiten om in de huidige een nieuwe decoder te steken, dan heb ik twee loks met het hetzelfde nummer 64 250

Er is nog een model de 39643, deze is Tp 4 en heeft dus een computernummer, vind ik niet erg, ik rijd Tp 3 en 4, maar ik ben wel bang dat deze lok een nieuwe M?rklin decoder heeft, daarmee moet ik MM 27 stappen (hele stap vooruit/halve stap terug) rijden en dat rijdt niet zo mooi.

Volgens de reserve delen lijst is het nummer van de decoder 160712 is dit nu een nieuwe of niet, heel typisch is dat de tekst luidt: "Decoder M4 PR m.Sound" en "M4" is een ESU term........

Dus mocht iemand wat meer weten, dan hoor ik dat graag.
 
Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2012, 18:33:07 »
Foto's zeggen in zo'n verhaal inderdaad heel wat meer. Volgens mijn bescheiden inschatting zit er ongeveer niks aan simpele analoge techniek aan deze loc.
Ik wens je succes, maar hier haak ik af.

Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2012, 09:38:06 »
Hoi Anne

Volgens mij heeft de railbus (van Marco geweest) die nu bij mij zijn rondjes rijdt, een zelfde type motor.
Als je de lok BR64 aan mij geeft dan kan ik kijken of de decoders uitgewisseld kunnen worden.

Laat maar horen

groeten van teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2012, 09:40:03 »
Anne

Heb je dit topic niet in 3rail gezet?

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2012, 10:42:34 »
Beste Teunis,

Het zou me niet verbazen als er hetzelfde type motor in ligt, was de decoder van de railbus ook uitgebrand?

Ik kan er zo een Esu M4 sounddecoder in steken, maar ik zoek eigenlijk het antwoord op de vraag of dan de nieuwe decoder ook niet gelijk uitbrandt

Ja, ik heb het topic ook op 3-Rail staan, velen weten meer als ??n, met als nadeel dat er dan meer meningen komen........

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re:Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2012, 10:45:39 »
Beste Teunis,

Het zou me niet verbazen als er hetzelfde type motor in ligt, was de decoder van de railbus ook uitgebrand?

Ik kan er zo een Esu M4 sounddecoder in steken, maar ik zoek eigenlijk het antwoord op de vraag of dan de nieuwe decoder ook niet gelijk uitbrandt

Ja, ik heb het topic ook op 3-Rail staan, velen weten meer als ??n, met als nadeel dat er dan meer meningen komen........

Groet, Anne W

Nee, de railbus rijdt alleen achteruit.

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
« Reactie #10 Gepost op: 10 december 2012, 22:12:23 »
Er zit nu een Esu V4.0 Sounddecoder in, daar hoorde ook een ander speakertje bij (100 Ohm i.p.v. 5 Ohm), er bleek verder niets kapot aan de dragerprint of de motor, en ook het instellen van de decoder op de SDS motor is een fluitje  van een cent ALS je een Esu lokprogrammer hebt.

Het enige wat er niet helemaal goed is, is dat de afmetingen van de 21 pins connector van M?rklin een heel klein beetje anders zijn als van de 21 pins connector van Esu......., de decoder zit niet erg vast op de dragerprint en dat is bij het opzetten van de kap een beetje vervelend, even stoten en de decoder maakt geen contact meer.

Gisteren en vandaag gereden, na wat instellingen veranderen in mijn Raptor, rijdt, remt, accelereert hij weer prima en hij maakt ook de juiste geluiden, op ??n ding na: volgens de sound heeft de lok 8 cilinders, er komen nu 4 stoomslagen uit per 0,25 wielomwenteling, moet dus nog veranderd worden.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
« Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2013, 21:51:34 »
Inmiddels rijdt en "sound" de Br 64 er al weer een tijdje rustig op los, de instellingen zijn met de lokprogrammer gedaan, simpel schijnt het, ??n knop in het scherm: "M?rklin SDS motor" en de decoder had verder geen motorinstellingen meer nodig, wel natuurlijk de max. snelheid en de optrek- en afremvertraging.

De sound was wat anders, ondanks het feit dat de sound van een Br 64 er in geladen is, stonden de uitlaatstoomslagen veel en veel te snel (8 cilinders i.p.v. 2 cilinders), dat heeft wat meer tijd gekost.

Nu staat het soundvolume nog wat te hard, waardoor ik wat spijt heb dat ik geen V4.0M4 sounddecoder genomen heb, met de V4.0 Sounddecoder en een SDS motor/bijbehorende elektronica schijn je de registers/cv's niet te kunnen benaderen met de 6021 methode of een Tams centrale, dus moet de decoder nog een keer op de lokprogrammer.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2019, 11:53:18 »
Ik zie dat een weerstand/kan ook een spoel zijn behoorlijk zwart gebrand is! Maar dan weet je de oorzaak van het verbranden ervan nog niet. Ik ben niet zo bekend met die softdrive sinusmotoren.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
« Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2019, 15:19:02 »
je reageert op een 5 jaar oud bericht.....
Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Mijn Br 64 heeft de geest gegeven
« Reactie #14 Gepost op: 24 januari 2019, 16:14:31 »
je reageert op een 5 jaar oud bericht.....
Dat doe ik met stokbrood ook wel eens: beetje nat maken, dan even in de oven en het is lijkt weer vers. Oppiepen heet dat.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)