Auteur Topic: Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.  (gelezen 17747 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stijgertje

  • Gast
Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Gepost op: 20 februari 2011, 19:07:30 »
Beste techneuten,

Is het een optie om een condensator te plaatsen in een loc, om een zo soepel mogelijk rijden te bevorderen?

Dit in de trant van de roco's die toch wat minder mooi lopen dan bijvoorbeeld de marklin portfeeder (zie mijn avatar).

vriendelijke Groet,
rudy

Riny

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2011, 19:21:25 »
Beste Rudy,

Omschrijf het rijgedrag eens van een mogelijke Roco.

Het meest voor komende probleem is massa, zelf bij M?rklin locs komt dit regelmatig voor.
Een condensator lost niet altijd alle problemen op.

Je doelt waarschijnlijk op een vorm van Alzheimer- effect tijdens het rijden, dit is ook wat doorgaans verweten wordt aan de decoders wat niet altijd terecht is, uitzonderingen daar gelaten.
In 99% van de 100 gevallen is het beslist een massa probleem (ik krijg ze met regelmaat binnen)
Men komt dan met de kreet "Power pack" plaatsen, zelfs bij de nieuwe Esu LP V4.0 zou dit voor moeten komen.
Niet terecht want enige tijd geleden heb ik een loc binnen gehad met de 4de generatie van Esu en het was een kwestie van contact probleem, zowel in de positieve (+) als in de negatieve (-) aansluiting.

Condensators,............. ik heb ze voor een beter rijgedrag nog nooit toegepast.


stijgertje

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2011, 19:57:54 »
Hey Rini,

de 1103 en 1145 zijn met name de locs waar ik het tegenkom... 1309 gedraagt zich over het algemeen goed.

Hoe omschrijf ik het rijgedrag zo exact mogelijk...
ze hikken zo af en toe, zeker op lage toeren stoppen ze ermee en maken ze geen contact, verlichting ook uit, spanningsloos dus. Zomaar spontaan op punten waar ik van denk, niet logisch, ook omdat de portfeeder bijvoorbeeld op kruipstand er wel overheen gaat.
Op snelheid willen ze het ook weleens doen, maar dan rijden ze over de 'dode punten' heen door de snelheid zeg maar.

Ik heb een roco schoonmaakwagon, die ik altijd eerst over de baan heen duw (dus voor de loc uit). En dat doe ik meestal met de portfeeder, ik kan niet zeggen dat me baan echt stoffig is of iets dergelijks, hiermee aangevende dat ik al op meerdere punten heb zitten kijken wat het mogelijke probleem zou kunnen zijn.

Is het niet duidelijk verneem ik dat graag.

Vriendelijke Groet,
Rudy

Riny

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2011, 20:20:10 »
Beste Rudy,

Duidelijk genoeg hoor.

Stofzuigen alleen is niet voldoende, probeer eens met een vingertop over de spoorstaven te gaan,.................Oei, :o een vette vingertop. ;)
Wanneer de wielen ook niet echt optimaal schoon zijn, de achterzijde van de wielen waar de stroomafnemers tegen drukken en de afnemers zelf niet vetvrij zijn heb je ook al een probleem.
Ook wanneer de sleper geen druk genoeg heeft op de puco's (midden- contacten)

Wanneer 1 van de draaistellen vier antislipbandjes heeft moet al de "massa" van het andere draaistel komen en ook daar zitten stroomafnemers die vuil kunnen zijn.
Een dun filmlaagje olie of andere vettigheid trekt ook stof aan en krijgt dan een isolerende functie ten nadele van het rijgedrag.

Dus mijn bescheiden advies, zoek eerst uit of alles echt goed schoon is zodat er goed contact is, mocht het dan nog zo zijn kan er een bypass (extra massa) nodig zijn naar het draaistel zonder antislipbandjes.

Bedenk ook dat de MS maar maximaal 1.8 Va vermogen heeft en op een baan, welke jij nu hebt liggen, op iedere raillas railspanning verlies zal optreden wat dus ook een oorzaak kan zijn.
Wanneer je eventueel met 2 of 3 locs gelijktijdig rijd kom je aan de 1.8 Va al te kort aan vermogen.

Dus, eerst eens controleren of alles goed schoon is en vervolgens testen met 1 roco loc wat deze dan doet over de gehele baan.
Waarschijnlijk is de kans groot, hoe dichter bij de MS (railaansluiting) des te beter zal de Roco rijden.

Ik ben benieuwd.

P.s. Geef het artikelnummer van de Roco eens door als je wil dan kan ik eens kijken op een ontplofte tekening hoe de loc technisch is opgebouwd.

stijgertje

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2011, 21:46:54 »
Waar komt dat vettige vandaan dan? uit de locs?

Het zijn ROCO nr's: 68580 en 68581

hoe kan ik de baan het beste ontvetten dan, met wasbenzine o.i.d.?

Vriendelijke Groet,
Rudy

Riny

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2011, 23:03:59 »
Beste Rudy,

Alle locs krijgen fabriekaf  een filmpje vet in de as-lagers en draaipunten.
De locs dienen, voor dat ze in bedrijf worden gesteld, voorzien te worden van een drupje olie door de winkelier, alleen schiet dit er wel eens bij in.
Omdat er niet gelijk mee wordt gereden zakt de olie, in de verpakking, naar 1 kant omdat de locs op hun zijkant in een doos gaan en worden vervoerd.
Hierdoor zakt de olie naar 1 kant en wanneer men er mee gaat rijden, vaak te hard, verspreid de olie zich, ook aan de binnenzijde van de wielen en deze zakt vervolgens weer op de spoorstaven.

De spoorstaven kun je schoonmaken met een z.g. railgum, te koop in iedere goede modespoorwinkel.
Door spaarzaam wasbenzine te gebruiken en vervolgens met een droge doek af te nemen zijn de spoorstaven goed schoon te maken.
Denk niet dat wasbenzine volledig verdamp, er zal ook door de wasbenzine altijd een minuscule laagje vet achterblijven, vandaar het na poetsen met een droge, niet pluizerige doek.

Wanneer een loc tweedehands overgenomen word doet men er goed aan eerst de loc goed schoon te maken of schoon te laten maken en alle draaipunten van nieuwe olie te laten voorzien.
Gebruik nooit geen naaimachine olie want dat is veel te dun en vliegt door heel de loc.
Neem simpelweg 10W40 olie voor auto's, dit is exact het zelfde wat M?rklin of Faller in de dure flesjes doe.


Neem een standaard naald en doop deze in de olie, het druppeltje wat er van afvalt is ruim voldoende voor een lange periode van smeren.


stijgertje

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2011, 01:29:04 »
Hey Riny,

ik heb zo'n gum onder de roco wagon zitten, (als we het over hetzelfde hebben, van dat grijze spul wat eruit ziet als schuur, maar het is wat zacht) en die drukt goed aan... deze race ik meestal eerst over de baan... dat mag niet baten en op die wijze heb ik er al heel wat vuil afgeraced.

Hmmmm...

ik weet het nog niet dan...

Groeten rudy

Riny

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2011, 10:06:45 »
Beste Rudy,

Een dergelijke vergelijkbare railgum bedoel ik dus.

Zoals al aangegeven, kijk eerst eens of de loc op de genoemde punten "schoon" is.
Wanneer de loc is uitgerust met een Nem 652 decoder-aansluiting en de aansluiting volgens de NMRA/DCC norm is zou je kunnen proberen er een andere decoder in te hangen (Bijv. Esu 52610) om te testen of dit verschil zou geven.
Mogelijk dat er nu een lichte "Basic" decoder inzit.

stijgertje

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2011, 00:37:49 »
ik ga nog eens even observeren :D

P.S. excuus voor het verkeerd plaatsen van het topic.

groeten rudy

Riny

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2011, 08:13:44 »
P.S. excuus voor het verkeerd plaatsen van het topic.

Beste Rudy,

Als jij er geen gewoonte van maakt,...............maak ik er geen probleem van hoor. ;)

stijgertje

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2011, 18:08:24 »
Gisteravond alle baanstukken schoongemaakt met wasbenzine, dat scheelt echt enorm in de rij eigenschappen...
Het doekje zag er ook niet meer uit, shokerend wat er in die korte tijd vanaf komt.

Probleem opgelost dus.

Thanx for the advise.

Greetz Ruudje

Riny

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #11 Gepost op: 8 maart 2011, 20:19:56 »
Beste Rudy,

Zo zie je maar dat men veel te vlug naar condensatorretjes, Power packs e.d. wil grijpen terwijl de oplossing (in de meeste gevallen) veel simpeler is. ;)

stijgertje

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2011, 20:24:22 »
ja... maaar......

ja meneer Riny
 ;D

Riny

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #13 Gepost op: 8 maart 2011, 20:37:59 »
ja... maaar......

ja meneer Riny
 ;D



Ik word hier zo moe van h?,............................... ;) :-*

stijgertje

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #14 Gepost op: 8 maart 2011, 20:39:21 »
van dat laatste woord ?  :laugh:

Riny

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #15 Gepost op: 8 maart 2011, 20:46:08 »
Nee,.............. van jou. >:(

Zo en nu weer on topic.

Jan

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #16 Gepost op: 9 maart 2011, 03:31:17 »
Een powerpack (anti-Alzheimer) heeft maar voor 1 ? 2 seconden "voorraad" om over een slecht stuk te komen m.a.w. voor wissels is dit in het algemeen niet voldoende

stijgertje

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #17 Gepost op: 9 maart 2011, 10:04:54 »
Een condensator zal het toch niet veel langer doen denk ik?

vr. Gr. rudy

Riny

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #18 Gepost op: 9 maart 2011, 11:14:54 »
Een condensator zal het toch niet veel langer doen denk ik?

Rudy,

Een power pack bestaat voor een deel uit een condensator en is ook de truc.
Mogelijk bij het gebruik van een grotere capaciteit zal het wel wat verlengt kunnen worden (ik zeg, mogelijk dus maar zonder garantie).
Maar ik blijf bij mijn standpunt, zuivere rails, wielen, aansluitingen en een goede massa en de problemen zijn over.

Dus weg met die Power Pack onzin, dat is allemaal echt niet nodig.
Persoonlijk zal ik het dan ook nooit voor iemand inbouwen.

Maar goed, dat is mijn overtuiging en wie daar anders over denkt is daar uiteraard vrij in, ik ga er niet in mee.

P.s. Deze week weer een BR 86 van zijn "hik ziekte" afgeholpen met de bekende, extra, massa truc.
Perfect rijden, dus niets Alzheimer.

Jan

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #19 Gepost op: 9 maart 2011, 13:05:18 »
Heren,

Even goed lezen wat er staat  ;) een powerpack heeft niets met massa te maken sterker nog geen massa geen werking het is zuiver bedoeld om op wat oudere banen de loc van spanning te blijven voorzien op momenten dat deze dat nodig heeft denk daarbij aan tuimelmomenten van de sleper

Als voorbeeld heb ik er een foto bijgezet van onze baan


Op de voorgrond is een kruisstuk te zien met een kunstof puntstuk en g??n puco's hier is dus een powerpack voor bedoeld

Het is dus geen onzin zoals jij beweerd Riny, maar het wordt door sommige op een verkeerde manier gebruikt en benoemd cq uitgelegd.
Je kunt er overigens ook zomaar niet straffeloos zwaardere elco's aanhangen een powerpack (ESU) bestaat uit een elco 2200uF 25v een weerstand 100 Ohm 1/4 watt en een diode 1n4007

Riny

  • Gast
Re:Condensator voor betere rijeigenschappen Loc.
« Reactie #20 Gepost op: 9 maart 2011, 17:09:36 »
Beste Jan,

In jouw betoog heb je gelijk. :-*
Het "kantelen" van sleper is mij bekend evenals wanneer een sleper niet diep genoeg terug gedrukt word zodat de wielen vrij komen van de spoorstaven.
Het gedoe van goede/slechte spanning en/of massa heeft heel vele oorzaken (factoren), onder anderen ook zoals jij het beschrijft, enfin dat hoef ik jouw niet te vertellen.

Het punt wat jij aanhaalt betreffende kruisingen en zo mogelijk wissels, ook met K-rail komt dit voor.
De oplossing die ik er voor toepas is koperen spijkertjes met bolkop bijplaatsen op de punten waar puco's "ontbreken" en deze aansluiten op de middencontacten.