Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Bouw modelbaan / Re: WEISSECK genieten van 2 hobby's die elkaar raken.
« Laatste bericht door iTom Gepost op Gisteren om 23:05:33 »
De laatste dagen bezig geweest met de Bauhütte, er waren al wat vragen binnen gekomen over hoe je dat nu doet met de potloden, wel voor mij is het ook wel iets nieuws maar al doende leren we en worden we wijzer.
Het werkt wel lekker als je het door hebt en dat wilde ik in een video laten zien, het weatheren is nu voor iedereen te doen, geen bouwdoosjes meer met plastiek look en straks ook de wagons en locs aanpakken want als het niet bevalt, onder de kraan en opnieuw beginnen.

Morgen als het te doen is ga ik de hut op de baan plaatsen.

Filmpje zal hoop ik andere inspireren om ook eens een huisje of iets anders te weatheren.

Veel kijk plezier en de muziek, tja ik hou er van.  :)

2
Nieuwe aanwinsten / Re: Avonturen op e-Bay
« Laatste bericht door Rob Gepost op Gisteren om 18:04:49 »
De BR 41 heeft toch nog een staartje gekregen... Verborgen achter het drijfwerk was de koppelstang aan de stokerzijde gebroken. Daar kwam ik achter toen de wielen in bogen vastliepen.




Dus ik dacht dat even te lijmen met wat secondenlijm. Opletten natuurlijk dat er geen lijm tussen de draaipunten komt.
Dat gebeurde toch, en bij het gangbaar maken van de drijfstang, brak die in 3 stukken  :(

Maar niet getreurd: op de site van Piko kun je gewoon onderdelen bestellen. Niet van deze versie, maar in de loop van de jaren is er weinig wezenlijks aan het model veranderd, dus ook de nieuwere onderdelen passen nog (zo bleek).




Omdat ik niet wist of ook de pennetjes die de wielen in gaan moesten worden vervangen, heb ik die er bij besteld. Maar dat was niet nodig.

En zo was ik op zoek naar een andere loc waar ik wat mee kon pielen, en liep tegen deze Gützold/Piko BR 86 aan, waarvan een van de stangen van de besturing los was.




Het lager voor deze stang bij het wiel is afgebroken. Mijn redenering: Deze pen in het wiel waar de stang in vast klikt is vast universeel. En dan zou de BR41 pen ook moeten passen.
Zowaar...



 
Weer een loc voor een prikkie. Grappig er zit nog een handleiding / garantiebewijs bij dat is afgetekend op 8 november 1977(!).
Het lijkt er op dat deze loc nog nooit gereden heeft. Maar met een paar drupjes olie loopt-ie bijzonder soepel en met de wormwiel aandrijving ook erg stil. Dus wat friemelen met een nieuwe motor is vooralsnog niet nodig....
Verlichting heeft de loc niet, dus daar is nog wat te fröbelen :)

Om gebruik te maken van Kombiversand, ook meteen wat gesloten en veevervoer wagons er bij gekocht.




Rob
3
Bouw modelbaan / Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Laatste bericht door Zilte Gepost op Gisteren om 05:58:16 »
Leuk gedaan. Interessante invalshoek met het printen van de krokettenluikjes.
4
Bouw modelbaan / Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Laatste bericht door iTom Gepost op 6 augustus 2020, 23:07:59 »
Je laat je creatieve brein weer eens lekker losgaan, ziet er weer prefect uit.
5
Bouw modelbaan / Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Laatste bericht door Wim Corduwener Gepost op 6 augustus 2020, 21:35:52 »
Ik vind het weer een bijzonder kunstwerk!
6
Bouw modelbaan / Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Laatste bericht door Pierre Gepost op 6 augustus 2020, 21:01:30 »
Leuk! Nu hoeven we niet meer naar een beurs voor een (broodje) kroket :)

Zeker met de Corona kan je ze nu zo uit de muur trekken. Hoe makkelijk wil je het hebben. ;D

Dat aanpassen van de Preissertjes neem ik ook mee. Want Preissers in de goede houding vinden valt niet altijd mee.

Ik doe tegenwoordig als ik ergens Preisers voor nodig heb ze op dat moment zoeken. En dan zoek ik Preisers die de goede  of bijna de goede houding hebben. Ik pas ze aan waar nodig tot het naar mijn zin is en beschilder of herbeschilder ze. De makkelijke Preisers kan je wat vervormen door er een soldeerbout naast te houden maar de moeilijke exemplaren snij ik in stukken en plak ze anders in elkaar. De naden vul ik op met witte houtlijm. Het gaat me redelijk goed af en ze zien er altijd wel redelijk natuurlijk uit
7
Bouw modelbaan / Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Laatste bericht door Rob Gepost op 6 augustus 2020, 19:07:59 »
Leuk! Nu hoeven we niet meer naar een beurs voor een (broodje) kroket :)
Dat aanpassen van de Preissertjes neem ik ook mee. Want Preissers in de goede houding vinden valt niet altijd mee.
Rob
8
Bouw modelbaan / Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Laatste bericht door Pierre Gepost op 6 augustus 2020, 18:54:49 »
Update :

Van wat resten veel te grote bakstenen plaat (maar deze kunnen wel als tegels) maak ik een interieurtje voor de Automatiek. Drie muren om uit te eten en een loketje voor ijs.



Ik print een paar automatiek klepjes en plak die op een stukje blisterverpakking. Deze plak ik dan weer achter de uitgesneden gaten in de muur. Straks een ledje er achter en dan kan je goed zien waar de kroketten liggen. Het geheel fixeer ik met haarlak.



Automatiek bord lijm ik in de gevel.



Terwijl de lijm van het bord droogt pas ik wat Preisertjes aan en lijm ik de hele handel in de gevel.





En werk  ik de verf bij.



Ondertussen gaat het leven in de Havenstraat door en staat Oma Truus de zwabber uit te kloppen en Johanna de was op te hangen.






Later meer stadsproblemen ……. ;).


9
Bouw modelbaan / Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Laatste bericht door Anne W Gepost op 6 augustus 2020, 13:55:10 »
Nu de Vt 04.5 uit dienst is genomen moet er een andere trein de dienst tussen St. Niklaus en het hoofdstation gaan aanvullen, ik heb een ETA rijden op het traject Darligen - St. Niklaus, die wil ik nu overplaatsen en eventueel vervangen door een Roco 79143 Dieseltriebwagen van de ÖBB, op dat traject rijdt al een Oostenrijkse railbus.

De ETA was toevallig ook aan een beurt toe en verdient goede verlichting en passagiers, dus die klus heb ik nu onderhanden, eerst de bijwagen.

De kap is ontdaan van de lichtgeleiders die het licht van de ene lamp voor de interieur verlichting wat verspreidt



De zijkant van de kap



De passagiers geplaatst



Omdat er pilaren in de kap staan, moest ik de lichtstrip opdelen en weer verbinden met draadjes



Een test



De strips gemonteerd, de voedingen gaan naar de plaats waar de lamp zat



Ik ga nu eerst de draden in de bak wat fatsoeneren

De bouw van de toren opeenvolgend met steeds "testjes" tussendoor













Het is de bedoeling dat de muren scheef op de toren aansluiten dat geeft wat uitdagingen, maar het lukt goed







Groet, Anne W




10
Vraagbaak voor beginners en herintreders / Re: Codes van Peco wissels
« Laatste bericht door Rob Gepost op 5 augustus 2020, 23:35:34 »
Hoi Erik,

Bedoel je code 100 of code 75 of zoiets?
Dit is namelijk de standaard codering (over merken heen) over hoe hoog de rails (railstaaf) is. Code 100 is 100% van 2,5mm. Code 75 is dan 0,75 * 2,5 = 1,9 mm (afgerond).
Een lagere rails is meer natuurgetrouw, maar ouder rollend materieel heeft te hoge wielflenzen om hier goed op te rijden en stuitert daarmee over de bielzen.

Op code 100 rails kun je met vrijwel al het materieel rijden, oud en nieuw (al heeft heel oud materieel, zeg van voor 1960, soms nog hogere flenzen en dus een hoger rail profiel nodig). Met code 75 kun je alleen alleen met nieuwer materieel rijden (al weet ik niet precies vanaf welk bouwjaar). Er zijn eventueel ook vervangende wielen te krijgen om oud materieel geschikt te maken voor lagere rails.
Andere codes (zoals code 85) zijn er ook, maar nu weet je hoe je die om kunt rekenen naar de hoogte van de railstaven.

Als het goed is zijn rails van verschillende merken, maar met dezelfde rail hoogte (code) goed te combineren. Als je rails met verschillende hoogtes (codes) hebt zal je vaak iets moeten doen om de bovenkanten van de rails op dezelfde hoogte te krijgen.

Hopelijk is dit antwoord op je vraag?

Rob
Pagina's: [1] 2 3 ... 10