Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Planning modelbaan / Re: Het ontstaan van het baanplan: "Obertsmoor'
« Laatste bericht door Robvd Gepost op Vandaag om 13:37:12 »
Hoi Zilte,

Mooi sporenplan. Ik hou wel van dat geboemel.
Is het station als keerstation bedoeld om (ook) van blauw op geel (en omgekeerd) te rijden?

En is het een idee om ergens op de vrije baan nog een spooraansluiting te maken voor nog wat meer mogelijkheden om goederen te brengen en halen?

Rob
2
Algemene vragen & polls / 3D geprint
« Laatste bericht door Zilte Gepost op Vandaag om 12:44:03 »
Geprint met de 3D-printer:
- kabelrolhouder (stapelbaar en aan de muur te bevestigen) Maat: 95 x 80 x 80
- kabelklemmen. Je kunt de kabels erdoorheen trekken, vrij glijdend, maar ook later in de klem drukken. Ook uitbreiding is mogelijk.
  Beschikbare maten: 0,14 kwadraat (maten: 44 x 8  x 6 mm)
                                  0,25/0,50 kwadraat (maten: 52 x 8 x 6)

Te bekijken in de .pdf
3
Planning modelbaan / Re: Het ontstaan van het baanplan: "Obertsmoor'
« Laatste bericht door Zilte Gepost op Vandaag om 11:39:25 »
En de keerlussen. Ook als .pdf
4
Planning modelbaan / Re: Het ontstaan van het baanplan: "Oberstmoor'
« Laatste bericht door Zilte Gepost op Vandaag om 11:11:35 »
Oberstmoor

Oberstmoor is een fictief buurtschap ergens in Duitsland en ligt in een wat glooiend landschap. Er ligt een stuk grond met bos met wat moeras, wat men 'Adlers Land' noemt. Dit, omdat er al sinds mensenheugenis zeearenden broeden.
Het kenmerk van Oberstmoor is agrarisch. Het ligt precies in het midden van een redelijk druk gebruikte lokaalspoorlijn tussen Hügelstad en Taldorf en heeft een klein rangeergebied.
Aan het rangeergebied ligt een overslagloods voor agrarische goederen en een spoorlijn voor de houtvesterij. Ook zijn er twee locomotiefloodsen, 1 voor de Triebwagen en 1 voor de rangeerlocomotief. Oberstmoor kent een halteplaats voor de Triebwagen.
De enkele spoorlijn wordt uitsluitend gebruikt voor goederenvervoer, omdat er de nodige bedrijvigheid is rond de spoorlijn. Mensen wonen al generaties in de dorpen en buurtschappen en hebben ook hun werk daar. Forenzen zijn er nauwelijks en de paar forenzen, die er zijn maken gebruik van de historische Triebwagen uit 1933 van Herr Hartmann. De exploitatie van Triebwagen is een gezamenlijke inspanning van alle toeleverende bedrijven van het spoor en heeft geresulteerd in een zeer recente restauratie.
Herr Hartmann woont in het buurtschap Oberstmoor en daarom heeft de Triebwagen er zijn thuis. Herr Hartmann is ook verantwoordelijk voor de nodige rangeerwerkzaamheden bij Obertsmoor.
Een smal weggetje loopt langs Oberstmoor en leidt aan de ene kant naar Tiefmoor en aan de andere kant naar Zweikronen.

Het ontwerp is dus in basis een enkelspoor. In de bijgevoegde afbeeldingen heb ik dit 'enkel'-spoor in blauw weergegeven. Rechtsboven en rechtsonder gaat het enkelspoor verder in een een aantal wentelingen van een helix en komt uit op een keerlus. Parallel aan het spoor in de keerlussen zitten een paar opstelsporen. Bij keerlus 2 zit een roze aftakking. Dit wordt de aansluiting op de Train Safe. Na het rijden gaat al het materiaal weer in de Train Safe en aan de muur. Blijft het mooi schoon en ik heb de mogelijkheid heel veel combinaties te verzamelen en afwisselend te laten rijden.
De tafel wordt een zwevende tafel met een stalen frame van muur tot muur. Dus geen poten op de vloer. De helix en de keerlussen met opstelsporen komen aan de tafel te hangen. De tafel komt op 1100 mm en het laagste punt van de keerlus hangt er 340 mm onder, dus er blijft 760 mm vrije ruimte over. Met een rolplank red ik het dan wel om onder de tafel te komen.

PS: In de .pdf de afbeelding
5
Planning modelbaan / Het ontstaan van het baanplan: "Obertsmoor'
« Laatste bericht door Zilte Gepost op Vandaag om 10:46:27 »
Beste lezers,

Om het ontstaan van het baanplan: 'Oberstmoor' uit te leggen, moet ik eerst wat over mijzelf vertellen. Dus dit is de inleiding en aanleiding. In de volgende post de gedachte achter 'Oberstmoor'. U mist niets als u deze post overslaat, alleen maar mij.

Het is nu bijna 6 jaar geleden, dat er een chaos in mijn hoofd ontstond en ik vluchtte op het internet. Daar aangekomen kwam ik, via de u welbekende 'ubuis', in her-aanraking met het modelspoor. Ooit vroeger een analoge Märklinbaan gehad, maar deze is na mijn 13de levensjaar in een bak beland en daar eigenlijk nooit meer uitgekomen. Defecte locomotieven en geen geld voor reparatie lagen daaraan ten grondslag. De bak heeft mij al die jaren trouw gevolgd, maar de inhoud heeft het daglicht niet meer gezien.
Op filmpje van ubuis, zag ik dat de techniek voor de modelbaan een behoorlijk vlucht had genomen en analoog digitaal was geworden. Het bekijken van de filmpjes paste goed bij de chaos in mijn hoofd, maar ik zonderde mij sociaal meer af en uiteindelijk ging het ook mis op het werk. Dan kom je 'in de molen' en de diagnose was een combinatie van bore-out/burnout. Na een half jaar thuis gezeten te hebben, ontstond er een situatie op mijn werk, waar ik onmisbaar bleek, maar mocht mijn uren vrij indelen en dus weer begonnen in het arbeidsproces. Werken werkt aan één kant louterend, maar aan de andere kant heeft het mijn herstel vertraagd.

In dit proces moest ik van de zielenknijper ook gaan nadenken over een hobby, want die had ik niet meer. Mijn werk was mijn leven geworden en mijn werk had mij in de greep. Loslaten werd het gevleugelde woord en je mag overal iets van vinden, maar hoeft je niet met alles te bemoeien, het advies. Het realiseren, dat mijn cirkel van invloed vele malen kleiner was, dan mijn ego mij vertelde, was een belangrijke stap. Vroeger zeiden ze dan: Schoenmaker, hou je bij je leest. Tegenwoordig spreken ze over energielekken en waar je energie van krijgt.

Ik heb toen het modelspoor omarmd en ben in de actie gegaan. Een meerdaags bezoek aan Miniatur Wunderland in Hamburg was de eerste grote stap. Twee volle dagen heb ik daar rondgelopen en nog heb ik niet alles gezien. Maar de 'begeisterung war da'. Thuis gekomen het (g)orakel weer raadplegen de diverse fora ontdekt. Daar als gast veel gelezen en langzaam rijpte het enthousiasme voor het modelspoor. Gezien het vroeger en nu, kun je niet meer spreken van een her-ontmoeting, maar is het eerder een ontmoeting. 

Ook ontdekt, dat er goeie software was voor het ontwerpen van een baan, dus mij daar eerst op gestort. Na veel wikken en wegen gekozen voor Anyrail. Begonnen met ontwerpen en op een gegeven moment ontstond de gedachte, dat ik er ook een ruimte voor moest hebben. Langdurige onderhandelingen met mijn betere helft en het doen van veel concessies en beloftes, leverden een kamertje op met een respectabele afmeting van 3 bij 2,5 m. Met deze maten weer aan de ontwerptafel en op de computer zijn geen bergen te hoog en in het hoofd is 3 bij 2,5 m gigagroot. Het ene ontwerp volgde op het andere en uiteindelijk had ik bij de 141ste poging een ontwerp waarvan ik dacht, dat zou het wel eens kunnen worden. 137 m rails, een dubbele helix en een schaduwstation met zes sporen, waarvan de kortste 4,75 was. De euforie schudde handen met het ego.

Maar ik denk, dat iedereen het wel herkent, zo'n piepklein bescheiden stemmetje in het hoofd, die dan zegt: 'nah', dat stemmetje, die jou bij vlagen ook nog weet te vertellen, dat je op 17 maart 1973 zonder toestemming een koekje uit de trommel hebt geroofd. Deze begon mij ook aan het twijfelen te brengen, maar euforie en ego, wisten hem af te leiden en dus werd er begonnen met de bouw van een tafel. Maar tijdens deze bouw ontglipte de stem aan de aandacht van euforie en ego en nam ratio mee. De kamer, wat de treinkamer moest worden, had wel een erg oud en gammel dakkapel. Ratio leek het goed om na te denken over het vervangen van de dakkapel en de dakkapel te vergroten naar de aangrenzende kamer. De verbouw kan ook leiden tot een grote beschikbaar oppervlak. Euforie taaide bij zoveel logica af en ego hield zich op de achtergrond. Ratio zei toen ook, kijk nog eens naar je baan. Zijn de bergen wel zo hoog en is het gras wel zo groen?

Ik ben toen - bijna een jaar geleden - eens op de kamer gaan zitten en heb mijn gedachten de vrije loop gelaten. Gedachten over het plan, de dakkapel, wat ik eigenlijk wil met een baan. Ik heb toen besloten het plan te parkeren. Om mijn gedachten te verzetten ben ik op zoek gegaan naar iets anders, namelijk een modulebaan. Maar wat? Ik ben diverse beurzen gaan aflopen, heb de Lehranerbahn bezocht en een bezoek bij de Railrunners in Groningen bracht mij bij de modulebaan 'Station Sauwerd'. Ik vond dit een schitterende baan met ook voor veel detail en toen kwam de herinnering aan vroeger boven: 'Het spooremplacement van Zoutkamp". Ik ben daarin gedoken en deze avonturen kunt u lezen via de link onder dit stuk proza.

Zoutkamp vroeg meer tijd om mij te verdiepen en informatie moet je opzoeken door heel Nederland en dus weer de deur van de treinkamer open gedaan. Intussen was ik ook al via het (g)orakel terecht gekomen bij Train Safe. Niets mee gedaan, maar toen ik op de treinkamer was, klikte er iets. Het schaduwstation van mijn plan was niet nodig. Veel te lang en te groot. En als liefhebber van stoom, ga ik toch niet rijden met lange treinen. Op een baan met een lengte van 3 m kun je met radius 2 hooguit 2 m recht spoor hebben en dan is een trein met een lengte van 1,5 m al heel wat. Daar ook nog bij opgeteld de ingewikkeldheid van het plan, schoonhouden, enz. zette mij weer aan de tekentafel en als tekenend ontstond het organisch ontwerp 'Oberstmoor'.
Hierover meer in de post hierna.
6
Diorama-bouw / Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Laatste bericht door Wim Corduwener Gepost op Vandaag om 10:31:06 »
Ik vind het prachtig!
Door die lichtere stenen (die waarschijnlijk nog op kleur worden gebracht) laat je duidelijk zien dat het geen nieuw gebouwde brug is, maar een brug die gerepareerd wordt. Hier hoef je niks meer uit te leggen want het is een goed getroffen voorbeeld waarbij de situatie een eigen verhaal vertelt.
En het wordt alleen nog maar mooier als rond de brug oude stenen liggen, puin en werklui die bezig zijn met het herstellen van de brug.
Ik zou het bijna vergeten, maar behalve het bouwen van bruggen ben je ook behoorlijk bedreven in de groenvoorziening.
7
Diorama-bouw / Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Laatste bericht door Daniel Caso Gepost op Vandaag om 09:42:42 »
De schilder bereidt zijn nieuwe doek voor.
Dat is altijd een uitstekend symptoom.
Success er mee, Wim.

Daniel
8
Diorama-bouw / Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Laatste bericht door Daniel Caso Gepost op Vandaag om 08:15:33 »
Bedankt Pierre.

  :o Van 1/22 naar 1/160...???!!!  :-X


Ik ga in de tegenovergestelde richting maar alleen omdat mijn ogen me dwingen!

Ik droom er nog vaak van om een ​​baan te bouwen in H0e maar als ik een stuk spoor in handen heb moet twee keer kijken om zeker te zijn dat geen monorail si...!!!  :'(

Als je vandaag geen nieuwe berichten van mij ziet, komt dat omdat die links van jou me niet laten gaan.


Daniel
9
Diorama-bouw / Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Laatste bericht door Wim Corduwener Gepost op Gisteren om 20:52:56 »
Ach Wim ... het is gewoon een kwestie van bepaalde prioriteiten stellen (of opgelegd krijgen van hogerhand 8))
Dat is het precies @Pierre.
Er is één geluk bij zo’n reorganisatie: ik krijg ruimte in mijn werkkamer en een aantal nuttige zaken heb ik verhuisd naar de zolder. Ik had mijn diorama op een oud en krakkemikkig campingtafeltje staan en omdat ik bang was de inklapbare poten zouden inklappen, heb ik ze met tyrabs vastgezet. Dat werkt natuurlijk voor geen meter en het zou een keer fout kunnen gaan.
Ik heb nu twee Tracy-kasten (Ikea) op zwenkwielen (ook Ikea) aan elkaar gekoppeld en ik heb nu een stevige ondergrond.
Morgen eerst laminaat leggen op de overloop en dan kan ik verder op zolder. Eens zien of ik @Magoo’s tips in praktijk kan brengen.  :)
10
Diorama-bouw / Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Laatste bericht door Pierre Gepost op Gisteren om 20:00:08 »
Ach Wim ... het is gewoon een kwestie van bepaalde prioriteiten stellen (of opgelegd krijgen van hogerhand 8))
Pagina's: [1] 2 3 ... 10