Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Vraagbaak voor beginners en herintreders / Regels bij opstellen baanplan
« Laatste bericht door GreenOwl Gepost op Gisteren om 20:08:40 »
Hallo,
Ik heb een bestaand baanplan voor een baan van 2,4 * 2,4 meter (Fleischmann Profi H0), maar ik heb slechts 2 * 2 meter ter beschikking.
Dus, nu moet ik dat baanplan aanpassen, of een heel nieuw baanplan maken. Maar ik weet heel weinig van modeltreinen af, en ik ben op zoek naar de basisregels van het maken van een baanplan. Zoals bijvoorbeeld;
Maakt het voor de electriciteit uit hoeveel loops er komen te liggen?
Zijn er tips om te zorgen dat je 2 of 3 treinen tegelijk kunt laten rijden zonder aanrijdingen?
De maximale hellingsgraad is 3%, kan deze ook in bochten worden aangehouden?
Ik lees iets over dat R1 bochten niet goed zijn. Ik heb hier vooral 6120 en 6125 bochten. Zijn dit R1 bochten, en zo ja, hoe moet ik deze dan vooral niet gebruiken?
Geen bochten naar rechts direct naar bochten van links en andersom. Helder, zijn er nog meer van zulke regels?
Ik heb het oude baanplan ook bijgevoegd. Ongeveer dat lijkt ook de rails te zijn die ik heb.
Graag hoor of er nog meer regels en tips zijn voor het bouwen van een baanplan. Alvast bedankt!

2
Bouw modelbaan / Re: Weisseck waar de bouw rustig aan door gaat.
« Laatste bericht door Wim Corduwener Gepost op Gisteren om 13:34:54 »
Kort filmpje laat zien dat zodra de trein het blok binnen komt de Actie begint.
Mooi filmpje! Werkt prima vanaf een statief. Vaak zie ik dit soort filmpjes vanuit de hand genomen waardoor er meer beweging in het beeld zit dan beweging in wat er gefilmd moet worden. Het standpunt zou ikzelf vanaf Preiser-hoogte hebben genomen, maar dat is persoonlijk en je hoort mij niet piepen. Mooi gedaan.
Die achtergrond komt ook mooi uit de verf. Zelfs zou ik het lekker zo laten.
3
Weather-technieken (verouderen) / Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Laatste bericht door Pierre Gepost op Gisteren om 10:49:05 »
Wauw ... mooi werk Rob. Ik vind dat dat verouderen je steeds beter af gaat. Deze loc is je tot nu toe mooiste creatie man. Niet van echt te onderscheiden.  ;)
4
Weather-technieken (verouderen) / Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Laatste bericht door Rob Gepost op 16 januari 2021, 22:52:49 »
Dank je, Mies.
5
Weather-technieken (verouderen) / Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Laatste bericht door Michel Bikkel Gepost op 16 januari 2021, 18:10:30 »
Ziet er top uit Rob!
best knap zonder airbrush  :)

6
Weather-technieken (verouderen) / Re: Locomotieven verweren met de kwast - stappenplan tenderloc
« Laatste bericht door Rob Gepost op 16 januari 2021, 16:53:46 »
De Piko BR 86 heb ik al een paar maanden.




Na de reparatie van het drijfwerk , ombouwen van de koppelingen, inbouwen LED verlichting aan de voorkant en een geluidsmodule, was het tijd om deze loc optisch te verbeteren. De loc is door de eerste eigenaar op 8 november 1977 in de toenmalige DDR gekocht, dus over garantie hoef ik me geen zorgen te maken  ;D

Voor deze tenderloc heb ik een stappenplan:
  • Inspiratie opdoen door voorbeelden uit het grootbedrijf te bestuderen
  • Dan de loc voorzichtig met een sopje wassen
  • De loc in 'fabriekskleuren' brengen
  • Ketel verweren
  • Vuil aanbrengen: kalk en vastgezet opwaaiend stof
  • Roet en vet met sterk verdunde zwarte en zwart/bruine verf
  • De laatste hand...

Goed, daar gaat-ie dan.

1. Inspiratie uit het grootbedrijf
Op Youtube kwam ik deze BR86 tegen.



De ketel heeft enige roestaanslag, maar de watertanks zijn redelijk schoon. Dat neem ik mee.

2. Wassen
Verf hecht vrij moeilijk op plastic, maar vetvrij maken helpt. Ik doe een lauwwarm afwassopje in een kommetje en doop hierin een kwast om de loc voorzichtig te schrobben. Voorzichtig, want ik wil geen water in de motor en zeker niet in de elektronica. Ook probeer ik om (te veel) water tussen de draaiende delen te voorkomen.
Afdrogen met een tissue en daarna goed laten nadrogen.

3. Fabriekskleuren
Zeker bij wat oudere modellen, komt het kleurenschema van het model niet helemaal overeen met het origineel. Vaak is dit
op te lossen door het nodige rood verven:
- De wielnaven en -velgen
- De bufferdelen die aan het frame vast zitten
- een randje van de loopplank boven de cilinders
- de verticale stangen van de trappetjes bij de cabine




Eerlijk gezegd vind ik dit de belangrijkste stap in het optisch verbeteren. Zelfs als je hier stopt is deze 43 jaar oude loc al een stuk acceptabeler geworden.

4. Ketel verweren
De ketel wordt eerst mat zwart geverfd. Ik laat de watertanks ongemoeid: bij het origineel waren deze ook nog zijdeglans zwart. Het zwart eerst goed (een nachtje) laten drogen.
Dan komt er wat roestkleur. Ik meng wat oker, bruin en roodbruin en tamponeer dat op de ketel met een vrij droge kwast. Daarna nog  'deppen' met een schone kwast om de kleur verder te temperen.






De roestkleuren drogen me iets te intens op. Maar deze worden later met een dunne zwarte laag verder teruggebracht.

5. Vervuilen
Als eerste wat kalkaanslag bij de vulgaten van de watertanks. Een heel klein beetje witte verf 'naar beneden trekken'. Soms komt er dan te veel wit aan de onderkant, en dan trek ik het wit met een schone kwast van onder naar boven weer terug.




Vervolgens opwaaiend vuil Ik heb een heel droge en vrij stugge penseel met oker gebruikt om van onder een klein beetje naar boven 'vuil' aan te brengen. Wat meer aan de voor- en achterkant en een beetje extra bij cilinders en deuren






6. Roet en vet
Als laatste komt er roet op de ketel, en het dak van de cabine.
Hiervoor gebruik in matzwarte verf dat 1 op 1 is verdund. Deze verf wordt dun (liefst niet dekkend) op de ketel gezet. Strijkrichting van boven naar beneden. En geen verf op de watertanks.
Vervolgens hetzelfde met het dak en de bovenkant van de cabine en de bovenkant van de kolenbunker.

Het drijfwerk en de wielen krijgen nog een laag vet: matzwart, bruin en terpentine ongeveer in de verhouding 1:1:4. Deze zeer dunne verf wordt met een vrij droge kwast aangebracht, zodat er (bijna) geen verf in de bewegende delen komt te zitten.
Als het drijfwerk is behandeld, laat ik de loc zo snel mogelijk rijden tot de verf droog is.




Daarmee is de loc zelf klaar.

7. De laatste hand
Nog een paar dingetjes:
De kolenvoorraad is ook matzwart geverfd en met potlood hier een daar aangestipt. Al kun je natuurlijk ook echte kolen gebruiken.
Deze loc heeft de motor in de cabine, maar met een machinist valt die ook wat minder op. Ik heb een Preissertje net boven de middel afgesneden.


^ De BR 86 in bedrijf. Op de achtergrond het kleine zusje: de BR 64


Rob
7
Bouw modelbaan / Re: Weisseck waar de bouw rustig aan door gaat.
« Laatste bericht door iTom Gepost op 16 januari 2021, 11:57:18 »
Vandaag verder met het aansturen van mijnschacht, de lift werd door treinen via een Actie aangestuurd maar dat gaf me geen voldoening.
Het zou ook via de klok en ingestelde tijd mogelijk moeten zijn. De klok loopt 10 x sneller en geeft schaaltijd aan.

Daarvoor heb ik nu een wagon aangemaakt i.p.v. een Loc.
Nu stuurt de Actie op de ingestelde tijd de decoderstappen aan.
Geeft gelijk weer meer mogelijkheden om een motortje voorzien van een decoder aan te sturen, er zijn nog plannen voor een havenkraan.

Voor de liefhebbers die zo iets ook willen, de wagon (Lift) werkt nu volgens dit schema.

8
Eigen bouwprojecten / Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Laatste bericht door Bert Senden Gepost op 15 januari 2021, 19:57:38 »
Inmiddels een aardig stuk opgeschoten met de kerk van Klimmen. Vandaag het laatste stukje gemaakt, de sacristie. Morgen kan ik beginnen met de kozijnen.



















9
Mechanische techniek / Re: Motorische wisselaandrijving
« Laatste bericht door Albert Remijn Gepost op 15 januari 2021, 17:15:48 »
Mijn idee is dan ook dat ik deze niet meer ga gebruiken !!
10
Planning modelbaan / Re: Nieuwe baan 240x85 Mark
« Laatste bericht door Wim Corduwener Gepost op 14 januari 2021, 10:43:38 »
Als het ’t zelfde materiaal is dan heb je een goedkoop en goed werkbaar materiaal gevonden. Ik zou het gewoon bestellen. Voor dat bedrag kan het je de kop niet kosten.

Ze zijn bedoeld om steen motief in te krassen in die ondervloerplaten van IKEA.
Mijn bedoeling is om hiervan een brug, tunnelingang en indien mogelijk ook huisjes van te maken.
Uiteraard zal ik een stevig karton o.i.d. Gebruiken als basis.


Dat isolatieplaat vind ik wel lekker werken om baksteen te maken omdat de horizontale lijnen er al in zitten en dat werkt netjes.
Maar ik heb alleen ervaring in de schalen 1:48 t/m 1:43,5. In H0 heb ik er eigenlijk nog nooit mee gewerkt omdat er voor die schaal prima muurplaten te koop zijn.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10