Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Reparaties van locomotieven / Re: Tender afstand verkleinen
« Laatste bericht door Robvd Gepost op Gisteren om 23:40:14 »
Inderdaad, Harald.
De 'Zugführer' (niet de 'Lokführer') kon plaats nemen in de kabine van de tender en had dan zicht op de trein. De kabine kostte iets aan kolenvoorraad, maar daarmee was er geen Zugleiter wagon meer nodig in de (goederen)trein. Daar zat dus de winst.
Als ik de BR50 met kabinetender voor een goederentrein span, laat ik die conducteurswagon dan ook staan.
Overigens heeft de kuiptender weer een iets grotere watervoorraad dan de oorspronkelijke tender. Deze tenders hadden de voorkeur in de nadagen van het stoomtijdperk, omdat een grotere voorraad een voordeel was bij het langzaamaan verdwijnen van de stoom infrastructuur (kolen bunkers en waterkranen).
Rob
2
Reparaties van locomotieven / Re: Tender afstand verkleinen
« Laatste bericht door Haradigi Gepost op Gisteren om 23:07:09 »
Hi Wim,

Voor de conducteur.

groet
Harald
3
Reparaties van locomotieven / Re: Tender afstand verkleinen
« Laatste bericht door Wim Corduwener Gepost op Gisteren om 22:50:45 »
Mooi project.
Maar wat ik me eigenlijk afvraag over die cabine-tender: waar werd die cabine eigenlijk voor gebruikt?
4
Reparaties van locomotieven / Re: Tender afstand verkleinen
« Laatste bericht door Robvd Gepost op Gisteren om 22:24:21 »
BR50 met nieuwe tender

Ik heb twee BR50's met kabinetender. Maar de oudste, uit mijn jeugd, begint toch wat vermoeidheidsverschijnselen te vertonen.
Met name de tender: de kap is door de jaren heen behoorlijk beschadigd geraakt en de motor in de tender is ook zijn kracht aan het kwijtraken, nieuwe koolborstels en tandwielen ten spijt...




In deze toestand wordt de loc niet meer ingezet. Nu dacht ik er aan om de tender, met motor, te vervangen. Maar dan door iets anders.  Op ebay kon ik een kuiptender van de BR38 op de kop tikken.
Nu hadden de 50-ers met kuiptender (bijna) allemaal een gesloten machinistenhuis, want daar sluit de kuiptender beter op aan. Modellen met kuiptender, die in de handel zijn te verkrijgen, hebben dan ook allemaal een gesloten machinistenhuis.
Maar er waren bij de DB ooit 2 exemplaren met open machinistenhuis, zoals hier is te zien:


bron: bundesbahnzeit.de


Dus zoiets moet kunnen, en dan onstaat er een vrij uniek model... Hier staat de tender even los achter de loc voor het beeld.




Dus de boel eerst maar eens aangesloten en provisorisch gekoppeld voor een eerste proefrit.




Daarna de tender en loc echt proberen te koppelen, maar de hoogte van de koppeling is verschillend. Mijn zelfgemaakte plastic kortkoppeling past niet.




Gelukkig heeft @Haradigi iets verteld over messing kortkoppelingen. Hier maar eens proberen: met messing is het makkelijker een knik te maken. Beetje knippen, plat hameren, buigen, boren en vijlen levert deze koppeling op.






De boel in elkaar gezet. De kortste afstand is al heel aardig, maar kan nog iets korter.




En de langste afstand is nog net te kort voor de binnenbocht van de boogwissel. Die moet nog een mm'tje verlengd.




Maar het totaalbeeld is al heel aardig.




De koppeling dus nog een beetje tweaken en dan eens kijken of/waar de magneetjes kunnen komen om loc en tender naar elkaar toe te trekken. Of anders worden het toch veertjes.

Nog iets anders: het bedrijfsnummer wil ik aanpassen. De loc met kabinetender heeft nummer 50 058. Eén van de locs met kuiptender in deze vorm was nummer 50 028. Dat is maar één cijfer anders. Op de tender moet ik wel het hele nummer veranderen, want daar staat iets van 038 ....
Iemand tips hoe je de miniscule bedrijfsnummers goed op de loc en tender krijgt?

Rob
5
Eigen bouwprojecten / Re: Kolenmijn in een kastje
« Laatste bericht door Robvd Gepost op Gisteren om 21:32:12 »
Hoi Mark,
Lekker bezig.
Inderdaad is de 'dubbelklik'van de reedcontacten geen probleem. Ah, en servo's voor de wissels. Wel zo makkelijk.

Rob
6
Eigen bouwprojecten / Re: Kolenmijn in een kastje
« Laatste bericht door SuperSylvester Gepost op Gisteren om 19:33:33 »
Mooi werk Mark. Dat dubbelschakelen wordt ook wel 'contactdender' genoemd en als je de software goed programmeert
hoeft het geen probleem te zijn. Kwestie van een timer erop.

7
Eigen bouwprojecten / Re: Kolenmijn in een kastje
« Laatste bericht door mark mms Gepost op Gisteren om 12:17:05 »
Probleem met hoe stuur ik de wisselspeler aan is opgelost.
Ze doen het niet goed, dus sevo’s erop.
Werkt volgens mij ook beter met Arduino.



De rails is geplaatst en de treintjes kunnen rondjes rijden.
Ga straks nog even proberen met wagonnetjes erachter.
De reedcontacten zitten in het midden van de passeerstroken.
Omdat ze een beetje schuin staan geven ze twee klikken direct na elkaar.
Gaat dit een probleem worden?

Het voorste gedeelte (wat in het zicht kom) ga ik, vandaag of morgen, voorzien van ballast/kolen.
8
Digitale vraagbaak / Re: BEGINNER WIL VAN ANALOOG NAAR DIGITAAL...
« Laatste bericht door Anne W Gepost op 23 september 2018, 23:44:51 »
Beste Wim,

De kogel is bij jou door de kerk, ik geef je nog één ding te overdenking:

het CS3 en CS3+ zijn geschikt om de Märklin "Spielewelt" te "doen" (voorraden bij houden)

het CS3 en CS3+ kunnen goed samenwerken met het Nederlandse computerprogramma iTrain, maar kunnen, net als het CS2, niet samenwerken met het gratis Nederlandse computerprogramma Koploper.

heb je geen behoefte aan het "Spielwelt" gebeuren en wil je met Koploper werken, dan is de oplossing een ESU Ecos, omdat MFX ontwikkeld is door Esu en Märklin samen, spreekt deze centrale ook MFX (heet echter M4)

Groet, Anne W

9
Elektronische en digitale techniek / Re: Analoog rijden met geluid - het project.
« Laatste bericht door Robvd Gepost op 23 september 2018, 21:20:08 »
De BR91 - nog een keer.

De BR91 was de eerste loc met DigiSpark en ruisgenerator.De USB 'stekker' moest goeddels van de print worden afgezaagd om een en ander te laten passen. Software bijwerken kon nog wel een paar keer met het tijdelijk solderen van een USB aansluiting...




Dat solderen is een paar keer gelukt, maar op enig moment gingen de printbanen er toch aan   >:(  De DigiSpark deed het nog prima, maar ik was nog niet helemaal tevreden met het aanpassen van de tsjoek-tsjoek aan de snelheid: de tsjoek-tsjoek was te langzaam ten opzichte van de draaiing van de wielen. Het programma'tje hierop aanpassen ging niet meer.
 
Maar met de nieuwe mogelijkheden van het programmeren van de losse ATtiny was het tijd om die eens te proberen.
Dus DigiSpark er uit, ATtiny met ICvoetje er in. De voeding en rijstroommeting rond de motor kon blijven zitten.




Nu is het herprogrammeren vrij eenvoudig: ATtiny even uit het voetje en aan de Arduino, en dan weer terug plaatsen.




Het aansluitschema is nagenoeg gelijk aan die van de BR70. De BR70 aansluiting is als volgt:




Voor de BR91 is alleen digitale pin 2 (nummer 7 van de behuizing) nu verhuisd naar digitale pin 3 (dat is nummer 2 van de behuizing): dan zitten de aansluitingen voor de rijstroommeting aan dezelfde kant. Dat is hier wat handiger.
(Ja, die pin-nummering van de ATtiny is een wetenschap op zich. Dat komt omdat de chip meer pinnen heeft dan de 8 fysieke van de behuizing)

Rob
10
Eigen bouwprojecten / Re: Kolenmijn in een kastje
« Laatste bericht door Robvd Gepost op 23 september 2018, 20:43:33 »
Hoi Mark,

Ik heb even een Fleischmann wisselspoel gemeten ter referentie. Ik kom daar op zo'n 30 ohm.
Het kan wel kloppen, hoor. Meestal zakt de spanning uit een trafo aardig als je een wissel schakelt (of ontkoppelrails, of sein) vanwege de vrij hoge stoomsterkte. Je hebt nu eenmaal wel wat stroom nodig om een sterk genoeg magneetveld te maken om de ijzeren kern in de spoel te 'zuigen'.

Als je nog wat (liefst NPN) transistoren hebt die een halve of hele Ampere aan kunnen, komt het wel goed.

Rob

Pagina's: [1] 2 3 ... 10