H0 Modelspoor Forum

Modelbaanbouw voor de liefhebber => Modelbaan planning en bouw => Bouw modelbaan => Topic gestart door: Frans op 29 augustus 2012, 08:43:39

Titel: Guglingen
Bericht door: Frans op 29 augustus 2012, 08:43:39
Beste medespoorders,

Na een tijd je niets te hebben gedaan en voor de zoveelste keer de baan te hebben afgebroken kwam ik een oud M* plan tegen,omdat er niets op de tafel lag gewoon neergelegd en tot mijn verbazing stond me dat zeer aan.
In overleg met een medeforumlid hebben we wat veranderingen aangebracht is er een plan uitgerold wat en een rondje beneden kan draaien en naar boven kan gaan naar een stukje rangeer en industrie gedeelte.
Iets wat ik erg graag wil ipv steeds maar rondjes draaien maar dat is persoonlijk.
Mvg Frans
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 29 augustus 2012, 09:30:56
Dat ziet er weer veel belovend uit.
Wat me opvalt is dat er aan de voorstaand linker kant nogal wat ruimte over is, je zou dan na het wissel eerst nog een stuk 188 kunnen leggen en dan pas de bocht.
Ik weet niet of je er een speciaal doel mee hebt maar ik denk wel dat het dan beter oogt en voor de Preisertjes die straks in de coup? koffie zitten te drinken zal het ook minder geschommel worden als die S er uit is.

Het geeft lekker veel rij-mogelijkheden, een doorgaand station beneden en een kopstation boven waar wat gerangeerd moet worden.
Door de keerlus onderin rijdt een trein altijd weer terug in tegenovergestelde richting.

Ik blijf dit volgen.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 29 augustus 2012, 09:42:22
Tom op dat linkerstuk komt wat verhoging en dan komen daar wat huisjes op zich heb ik niet erg veel ruimte om huisjes te plaatsen.Of een boerderijtje.
En in die boemeltjes wordt je nou eenmaal weleens door elkaar geschud en rijden ze daar toch niet al te hard bij vertrek.En bij binnenkomst.
Ik kan het wel doen maar dan moet ik ook het onderliggende inhaalspoor gaan verlengen en ook de ondersteuningen verplaatsen.
Dus die ruimte ga ik leuk besteden voor de scenery.

Mvg Frans
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Pierre op 29 augustus 2012, 13:09:06
Leuk baanontwerp Frans. Met heel veel mogelijkheden. Als je straks bezig bent met "aankleden" van je baan zal je zien dat er overal hoekjes ontstaan waar je huisjes of iets dergelijks neer kan zetten.
Het ziet er goed uit en ik blijf je ook zeker volgen.  ;)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 4 september 2012, 19:25:20
Nu er nog veel controleerwerk ligt te wachten voor de verandering is gaan kijken waar de bergjes moeten komen alles staat los want mijn terugmelders etc moeten nog gedaan worden.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: bke op 4 september 2012, 20:06:35
Ziet er goed uit wordt vast een mooie baan.

Een vraagje hoe maak later het stuk rails schoon wat in de tunnel ligt.
Ik maak mijn rail met wasbezine schoon en heb een paar stukken waar ik bijna niet bij kan komen.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 4 september 2012, 20:31:48
Zowel links als recht blijven de bergjes los staan zodat ik goed bij de rails vandaar ook het piepschuim en schuimplaat.
En aan de rechterkant achter blijft het open want de tafel staat tegen de wand.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 5 september 2012, 01:20:45
Ik denk dat je rechts bij dat industriespoortje de rails iets korter moet houden zodat je daar een beetje ruimte krijgt voor bijv. een keermuurtje.

Ziet er wel veelbelovend uit.
Ik zou wel eerst nu de bezetmelders gaan maken anders blijf je afbreken wat je dan op den duur gaat opbreken. ;)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 5 september 2012, 08:05:19
Tom,

Alles staat los en is een proefopstelling kan er veel aan veranderen en het andere werk gaat ook gewoon door.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 7 oktober 2012, 08:27:15
Frans,

Ik zie geen plaatjes meer in dit topic.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 7 oktober 2012, 09:11:53
Zie het ja geen idee hoe dat nou weer komt.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Semantha op 7 oktober 2012, 12:10:42
Ik dacht al dat ik gek was  ;D
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 7 oktober 2012, 12:41:19
Zie het ja geen idee hoe dat nou weer komt.

Abonnement nemen op "mijnalbum.nl"en je hebt nergens meer last van.
Kost 17 eurootjes per jaar en je hebt een giga opslag.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 7 oktober 2012, 16:46:26
Er valt nu weinig te fotograferen is nog steeds in de oude staat zodra het weer opgang komt meld ik me weer.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 12 oktober 2012, 13:34:52
Ok zijn we weer met wat plaatjes,bijna alle draden klaar op de wisseldecoders na maar dat gaat morgen gebeuren heb ze wel allemaal gesoldeerd en om het soldeersel een stukje krimpkous gedaan getest en alles doet het gelukkig.
(http://i47.tinypic.com/30usdj9.jpg)
(http://i48.tinypic.com/qzgktz.jpg)
(http://i47.tinypic.com/sg0844.jpg)
(http://i46.tinypic.com/303k6k8.jpg)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 12 oktober 2012, 13:42:19
Kijk dat ziet er goed uit.
Netjes aangegeven waar de bezetmelders zitten, de draadjes van de wissels zie ik ook al.
Dat wordt morgen lekker klussen en dan gaan we er vanuit dat het in de middag allemaal gaat werken.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 12 oktober 2012, 13:48:27
Ben behoorlijk nieuwsgierig Tom :) :)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Pierre op 12 oktober 2012, 15:03:08
De bedrading is toch altijd weer een behoorlijke klus waar erruuug veel tijd in gaat zitten. Maar ..... je schiet al aardig op Frans. :D
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 12 oktober 2012, 16:54:15
Hoi Pierre,

Inderdaad heb meer onder die tafel gelegen als(bijna) in bed,nu is het eigenlijk alleen nog huisjes,seinen e.d. en daar is wel overheen te komen.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 12 oktober 2012, 16:57:11
Zo gepiept dus, nou Frans, daar zal je nog menig gezellig uurtje mee doorbrengen en seinen, ja daar zijn ook weer draadjes voor nodig net als de verlichting voor de huisjes, straatlantaarns.
Dus er komt bijna geen eind aan die draadjes, hahahahahaha.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 13 oktober 2012, 17:35:00
Vanmorgen op tijd vertrokken richting Vlaardingen.
Eens kijken hoe de zaak er bij Frans voorstaat en gelijk de wisseldecoders aansluiten.

Jammer dat er een massadraadje verkeerd zat, nu hebben we de melders niet kunnen testen maar dat gaat wel in orde komen, om zeker van de zaak te zijn hebben we maar alle massa draadjes even losgeknipt.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-63NVO4CB.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-U6RQDYCJ.jpg)

Het ziet er verder allemaal keurig uit onder de tafel, de draadjes zijn netjes weggewerkt en de ringleidingen zitten strak onder de tafel, daar is niks mis mee.

Ook kwamen we nog een wissel tegen die sluiting maakte, ook deze werd er vakkundig door Frans tussenuit gesloopt.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ANHCLPBI.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-B3XZSSFN.jpg)

Even dachten we dat er ook nog een 188 met sluiting tussen zat maar Frans heeft er even aangeluisterd en deze werd goedgekeurd.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ERXYZXJA.jpg)

Tom was inmiddels druk bezig om de wisseldecoders aan te sluiten

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VMXSJJFW.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MCUCG8SF.jpg)

onder het toeziend oog van Frans die even een bakkie nodig had om van de schrik te bekomen.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UVFZP7V4.jpg)

De decoders allemaal aangesloten en Frans kan de spanning er op zetten.er zit een geheime schakelaar onder de tafel

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NFVMLKHQ.jpg)

Geen prik, wat bleek, er was een draad van de ringleiding doorgeknipt, deze werd gelijk dan maar hersteld.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-S6QIVJ3H.jpg)

Na het repareren van de kabelbreuk kregen we nog steeds de decoders niet geprogrammeerd.
Van alles geprobeert, draden direct vanuit de IB naar de decoders maar noppes, nada, niets.
Op dat moment kreeg Frans het idee om alles maar af te breken en voorlopig in dozen te bewaren maar daar nam Tom geen genoegen mee, die zou desnoods met zijn volle gewicht op de tafel gaan liggen om Frans er van te weerhouden de boel af te breken.
Frans vroeg zo langs zijn neus weg of de wisselinstelling vanzijn IB wel op DCC stond.
Nee dus, die stond nog op Motorola.
De IB wisselstand verandert en de wissels werden omgeschakeld of het een lieve lust was.
Je had het gezich van Frans moeten zien, die stond te kijken of hij water zag branden maar dat was niet zo, de wissels werden omgezet.

Er werd nog even een wisselaandrijving gemonteerd en de laatste draadjes vast gezet in de wisseldecoders.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IHAZMOCJ.jpg)

Na een hele reeks van testen konden we tevreden de middag afsluiten met de wetenschap dat de wissels in ieder geval via de Pc en de IB gezet kunnen worden.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EUMZ7FZE.jpg)

De catering was goed verzorgd en al met al een leerzame en gezellige dag geweest waarin we weer geleerd hebben dat de oplossing altijd bij jezelf ligt.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 13 oktober 2012, 18:41:30
Beste Tom,

Ik heb een wereld dag gehad zonder je medewerking had ik........nou ja gelukkig niet, en dat DCC was ook maar een gokje hoor.
Heb nog veel te leren maar zal ook hier op het forum is wat meer vragen gaan stellen.
Heb net nog even getest en alles doet het naar behoren dus even niets meer aan doen wel tzt nog een wisseldecoder er bij zoals je voorstelde.
Tom nogmaals bedankt voor je hulp.

Mvg Frans
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Johan op 13 oktober 2012, 18:56:47
Mooi verslag!

Beste Frans, je hebt weer leuke vorderingen gemaakt!

Groet,
Johan
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: rthuinte op 13 oktober 2012, 20:12:27
Het verslag ziet er geweldig uit en bovenal ook erg gezellig, hetgeen voor een hobby toch ook erg belangrijk is!!
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Pierre op 13 oktober 2012, 20:25:09
Je hebt weer aardig je best gedaan Tom. Leuk verslag en een weer een gelukkig mens (met werkende treinbaan). Top!
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Rick op 13 oktober 2012, 20:28:52
Zo zie je maar dat je met twee veel meer weet als een.
gelukkig ben ik nog lang niet zo ver, om alles te digitaliceren, want tegen die tijd kan ik ook wel wat extra hersentjes gebruiken
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Hookies op 13 oktober 2012, 22:48:57
Mooi als je elkaar toch zo kan helpen. Frans kan voorlopig doorgaan met zijn baan en niks opbergen in dozen!
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 14 oktober 2012, 10:05:35
Mooi als je elkaar toch zo kan helpen. Frans kan voorlopig doorgaan met zijn baan en niks opbergen in dozen!

Dat opbergen in dozen zal niet gebeuren want zijn baan is nu voor 99% klaar en Frans is een doorzetter.
Die dozen kunnen de kelder in of bij het oud papier.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 14 oktober 2012, 10:09:25
Heb ook nog even een overzicht fotootje van de baan gemaakt, lag nu wel een beetje rommel op maar dat herkennen we allemaal wel.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8C8K8IP8.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O6PFEAPP.jpg)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 20 oktober 2012, 18:49:30
Na een weekje ploeteren had Frans alle bezetmelders opnieuw gesoldeerd.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GJB6OGSM.jpg)

Toch was er nog steeds een probleem wat ik ook niet zomaar vanuit huis kon oplossen dus vandaag maar weer het ketelpak aangetrokken en op naar Frans.

Kom ik binnen rijdt de V60 netjes zijn rondjes, jaahaaaahaaahaa, zei Frans dat dan wel natuurlijk maar melder 6 blijft hangen.

Eerst dat gedeelte maar eens los gehaald, vreemd als het los zit doet de melder het wel, zetten we het stuk er weer tussen dan geeft die bezet.
Dan maar weer rail voor rail er uit en goed nakijken, hier en daar een twijfel gevalletje.
Misschien dat het isoleerstukje niet goed aansloot, even de schroevendraaier er tussen en dan weer het stukje rail doormeten en terug leggen.
Multimeter er op en Eureka, het lek was gevonden.we hadden natuurlijk wel de pennen er op gezet tijdens het meten ;)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UHTBPE6S.jpg)

Frans weer blij en legde gelijk het een en ander vast met zijn foon.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AWL3PUZF.jpg)

Daarna maar eens kijken of de loc middels I-train in beweging was te krijgen.
En jawel hoor, de eerste rondjes werden gereden en Frans zat met open mond te kijken en kon denk ik zijn ogen niet geloven :D  

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BPWB7FMN.jpg)

Het werkte en goed ook.
Daarom gelijk maar even laten zien hoe de snelheidsmeting van een loc werkt.
Frans zal dat straks natuurlijk allemaal zelf moeten doen maar ik was er toch dus kon ik het gelijk laten zien hoe dat het werkt.
Het traject voor de meting is in de baan verwerkt.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OGITGJFM.jpg)

Hoogste tijd om een tweede loc er bij te zetten, mijn favoriete loc de Kittel.
Jammer genoeg is deze in de Delta uitvoering en daarom wat lastiger in te stellen en functie's zoals licht schakelen werkt dan niet, maar het is en blijft een juweeltje. staat die baan nu zo hoog of is Frans zo klein, oh nee, net als vroeger op de knietjes kijken naar treintjes :)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-H3W87JBL.jpg)

2 man zien meer dan 1 dus met 2 stel kritische ogen de rondjes van beide loc's bekeken en goed bevonden.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MQ6OUVDO.jpg)

Dan is het grote moment daar, Frans gaat zelf een snelheidsmeting uitvoeren.
Loc op het bedoelde traject zetten en alles opschrijven wat er moet gebeuren, dat is natuurlijk wel heel slim om dan later nog even terug te lezen over hoe en wat.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LNZVKORY.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WXU3QLXZ.jpg)

Zo de loc is gereed en Frans stelt de PC in voor zijn eerste snelheidsmeting.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MNG8HS7W.jpg)

En met een simpele klik zet de loc zich in beweging.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JBN6U4E8.jpg)

Na deze handeling kan ik zeggen dat Frans voor het A-diploma I-train is geslaagd.
Frans was er zo blij mee dat we het maar even hebben gevierd met een biertje.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-D7WFICH3.jpg)

Nu kan hij verder met routes maken en wat er zoal in het programma te doen is.
De loc's rijden en als alle rails vast ligt dan komt de leuke tijd van het scenery bouwen.
Volgens mij hebben we nu weer een Vrolijke Frans.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 21 oktober 2012, 11:44:06
Dit was een leerzaame dag en dat waren gezellige uurtjes met Tom,
en deze was surprise....
(http://i49.tinypic.com/v5fhc3.jpg)
Tom had alles in de gaten
(http://i47.tinypic.com/aorsko.jpg)
Ja er werd zelfs geproost op de goede afloop Tom bedankt voor de hulp.
Mvg Frans
(http://i49.tinypic.com/2dufg39.jpg)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 21 oktober 2012, 13:43:45
Ja Frans, ik hoop dat je nu lekker verder kan met de baan want het is een heel erg leuk baanplan met leuke rijmogelijheden.
Daar kan je met I-train mooie routes in maken.

Ik heb inmiddels ook nog een route gemaakt, zet even je baanplan hier in het topic zodat ik deze kan aanpassen.
Ook zal het informatief zijn voor andere I-train gebruikers want mijn ervaring is dat we van elkaar genoeg kunnen leren o.a. door elkaars baanplan te bekijken en hoe het e.e.a. is geprogrameerd.

Het baanplan bijvoegen gaat via Extra opties ... Bijlage en dan even bladeren naar de map waar de laatst aangepaste versie staat.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 21 oktober 2012, 18:21:18
Dit zou het moeten zijn
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 21 oktober 2012, 19:32:23
Dit zou het moeten zijn

Dat is'm
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: rthuinte op 21 oktober 2012, 21:35:49

Ik heb inmiddels ook nog een route gemaakt, zet even je baanplan hier in het topic zodat ik deze kan aanpassen.
Ook zal het informatief zijn voor andere I-train gebruikers want mijn ervaring is dat we van elkaar genoeg kunnen leren o.a. door elkaars baanplan te bekijken en hoe het e.e.a. is geprogrameerd.

Geweldig om dit allemaal te zien, vooral omdat ik toekomstig ook met I-train wil gaan rijden (heb de beschikking over een CS2 en volgens mij zijn daardoor de software mogelijkheden al direct ingeperkt) :-)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 22 oktober 2012, 08:58:26
Het baanplan.
(http://i46.tinypic.com/1ih9q8.jpg)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 22 oktober 2012, 09:48:55
Er staan 2 loc's die dezelfde route willen rijden, de V60 en de Kittel.
Dat geeft op het einde een probleem want ze willen beide eindigen op hetzelfde spoor en dat gaat niet lukken.
Er moet altijd per loc een eigen route worden gegeven.
Als de route gestart wordt dient de betreffende loc in het blok te staan waar de route begint.
Het principe van automatisch rijden is van een blok, door een blok, naar een blok.
Dus een route kan er zo uit zien;

enzovoort enzovoort.
bij het laatste blok einde markeren.

Route maken is eigenlijk heel eenvoudig, net als alles in I-train.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Riny op 22 oktober 2012, 12:06:13
Frans en Tom,

Van harte gefeliciteerd met het behaalde succes.
Zo ziet men maar,..........Samen staan wij sterk. :D

Franske, geniet ervan jongen, want het werd wel eens tijd na al dat afbreken en heropbouwen.

En nu................................... op naar het vervolg (en niet alleen "spelen" h?)  ;)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 22 oktober 2012, 12:20:45
Ik heb voor Frans nog even het een en ander aangepast.
2 routes gemaakt, ??n er van verterk uit blok 3, dat moet nog door Pro-Rail aangelegd worden ivm een defect wissel.
Andere route vertrekt vanaf blok 1, gaat naar boven, rijdt om en keert weer terug naar verloop van tijd in blok 1.
Hoop wel dat de wissels in het kopstation gelijk omgaan, anders moet er een decoder bijkomen.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 23 oktober 2012, 13:04:02
Om Frans wat sneller vertrouwd te maken met I-train zijn er nu 3 routes gemaakt.


Tevens heb ik het schakelpaneel een beetje aangepast, zo kan men diverse afbeeldingen weergeven van bijv. een station of wat dan ook.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LHOL4BUR.jpg)

In de bijlage de vernieuwde versie.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 23 oktober 2012, 14:34:20
Tom,

Ziet er zeer gelikt uit mijn dank daar voor.
Ben nog niet bezig geweest met I Train de vorige wel er in gezet maar nog niets mee gedaan.
Ben bezig de baan te verlengen zoals je voorstelde dus even een wissel en wat nieuwe rails gehaald,dat betekent dus wat draden verlengen en inkorten.
Mijn houtzagerij is binnen dus morgen maar halen ook nog even bij Hornbach geweest genoeg gele adereindjes geen witte adereindjes.

Mvg Frans
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 23 oktober 2012, 14:53:41
Kijk, als je maar naar de meester luistert.
Hahahaha, nee hoor, je zal zien dat straks met de tunnels het allemaal veel beter uit komt.
Succes met het verlengen van de draden, dat is nu toch een koud kunstje geworden, appeltje eitje. :D
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 25 oktober 2012, 20:43:28
Ben wel benieuwd of er al updates zijn van het verlengen, heb ik ookwat te lezn.
Op dit moment beperkt mijn activiteit zich tot zitten en liggen, hahahahah, niet echt vervelend hoor alleen je wordt er wel lui van.
Dus Frans, maak een paar kiekjes van de verlengde gedeeltes zodat ik daar even lekker van kan genieten.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 26 oktober 2012, 12:33:41
Iets wat ik niet wist dus even aan Tom hulp gevraagt.

Komtie gaat even over het plaatsen van de ontkoppelrail,is dat net voor het wissel of komt daar eerst die 094 dus welke van de twee komt tegen het wissel aan te zitten in I Train is dat nogal onduidelijk.Kan ik ook de wissel decoder gebruiken voor de ontkoppelrail?
En twee hoe moet ik de decoder configureren en welke van de draden moeten daar naar toe dus er moeten in totaal 6 draden overgezet worden maar welke?

Antwoord van Tom,

Het is een heel verhaal maar misschien ook wel handig voor de medespoorders dus ga ik dat jullie niet onthouden wat via de mail ging het lag dus aan mij maar bij deze.

Je 1e ontkoppelrail in blok 12 zou ik niet direct voor het wissel zetten want dan staat je loc strak op het wissel als er ontkoppelt moet worden.
Dus wissel > 094 > en dan ontkoppelrail in spoor(blok) 12
 
In blok 14 zou je het ook zo kunnen doen maar daar kan je het ontkoppelrail wel vlak voor het wissel zetten want de loc gaat de wagons door ontkoppelt opduwen naar blok 16 of 17.
In I-train staat het best wel duidelijk hoor alleen daar staan geen railstukken in getekend.
 
Ontkoppelrail kan je ook aansluiten op het WDD, je hebt daar maar 2 draden voor dus ook maar 2 ingangen.
Gele draad altijd op het middelste punt van het betreffende kroonsteentje en de blauwe draad link of rechts. Links is groen en rechts is rood.
Je moet dan in het schakelblad (of aan mij) doorgeven waar wat gaat komen want je zal oo die 2 wissels daar op gaan aansluiten en die moeten ook een nieuw adres gaan krijgen.
Bekijk en bestudeer het plaatje nog eens goed wat ik had doorgestuurd of kijk hier http://www.rosoft.info/Wissel-Decoder-DCC.html (http://www.rosoft.info/Wissel-Decoder-DCC.html)
 
Je hebt het over 6 draden dat zijn dan de draden van de wissels, voorzover ik me kan herinneren zitten daar nog die schilderstape labels aan, je moet zelf dan even kijken welke je gaat veranderen.
Mijn advies is, zet die 4 wissels over op de nieuwe WDD, dan krijgen die als adres 17, 18, 19 en 20.
De overgebleven adressen 12 en 13 komen dan vrij.
Op 12 kan je dan de 2 (als je straks die 2e er bij hebt natuurlijk) ontkoppelrails op aansluit.
1 op 12 groen en 1 op 12 rood. Op 13 kan je dan nog een armsein aansluiten tzt.
Zo0dra je de decoder hebt aangsloten moet je hem configureren, dat staat ook op de site van Wim maar ik kan het je ook uitleggen.
De eerste 3 WWD staan op adres 5 t/m8, 9 tm/12 en 13 t/m 16 dus wordt de 4e decoder 17 tm 20.
Zodra de rode led brand, je moet dus ook de digitale spanning doorverbinden (rood en bruin/zwart) en de powerspanning geel en bruin ander heeft die geen prik, dan druk je op het knopje en de gele led gaat ook branden, dus rood en geel branden.
Dan kies je op je IB in menu, ADR.: ...17, enter en dan groene knopje 4 indrukken.
Belangrijk is dus dat je toestenbord van het IB keybord 17 - 24 aangeeft anders moet je alle decoders opnieuwe adresseren wat ook geen ramp is want dat is binnen 5 minuten gedaan.
Je decoder is dan als je het goed hebt gedaan geadresseer en geconfigureerd op adres 17 - 24.
Sluit je wissel 12.1 aan op 17 dan krijgt die dus in I-train ook adres 17.
 
Je ziet dat dit ook best een stukje leerproces is wat voor andere ook belangrijk kan zijn en voor geroutineerde gesneden koek maar ja daar doen we het niet voor, we doen het voor de beginners.
 
Beetje duidelijk zo, het lijkt veel maar dat is het zeker niet.
 
grtjs Tom


Mvg Frans

edit: de genoemde adressen verwijzen uiteraard naar de baan en besturing van Frans zijn baan
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 26 oktober 2012, 13:23:36
Even de volgende plaatjes er aan toevoegen.
De plaats van de ontkoppelrail (OKrail) is natuurlijk altijd naar eigen inzicht.

Kopstation met ontkoppelrail, de oranje rail is de ontkoppelrail.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CISWB7HH.jpg)

aansluit WDD Rosoft decoder met ontkoppelrail

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AROTG6VN.jpg)

Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 26 oktober 2012, 13:39:37
Ook het bouwpakketje zaag fabriekje is binnen.

(http://i45.tinypic.com/xbe51u.jpg)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 26 oktober 2012, 13:52:30
Mooi pakket, gefeliciteerd en maak er maar wat moois van, moet je nog zaagsel hebben of heb je dat zelf genoeg.
Echt iets om mooi te weatheren met veel houtstofkleur en her en der wat roest.
Steentjes mooi voegen, ja ja , het baantje Guglingen gaat er komen mensen.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 26 oktober 2012, 14:08:10
Tom zaagsel heb ik nog wel erg fijn zaagsel.
Verder met de baan helemaal rijklaar maken en dan het leuke werk.
Baan gaat er komen al zal het nog wel even duren maar het is hobby en geen aangenomen werk.
Mocht ik verdere vragen hebben zal ik die zeker op het forum kenbaar maken 10 weten er meer als 1.

Mvg Frans
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 6 november 2012, 12:12:15
Beste mede spoorders op aanraden van Tom de baan iets verlengd ivm met bereikbaarheid van de wissels.
Over wissels gesproken alle decoders aangesloten met nog wat ruimte voor ontkoppelrail en seinen.
Het probleem is dat de wissels op het rangeer gedeelte niet werken,wel handmatig in I Train en IB dus zal ik het ergens in de route moeten zoeken ideen zijn altijd welkom hierover.
Nog wat plaatjes van de verlengde baan en de wisseldecoders de laatste moeten de draadjes nog wat ingekort worden.

Mvg Frans

(http://i46.tinypic.com/21ovbbc.jpg)
(http://i49.tinypic.com/5lupab.jpg)
(http://i49.tinypic.com/ng7srn.jpg)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 6 november 2012, 13:10:15
Bedoel je het rangeergebied bij de houtzagerij.
In de demo hier doen de wissels het wel, ik denk dat je alle blokken even opnieuw zal moeten selecteren zodat alle blokken ook weten wat er voor en naast een blok zit.
Selecteren heb ik je door de telefoon uitgelegd, let wel op dat je niet per ongeluk een deel van een ander blok mee selecteerd want dan gaan we problemen krijgen in I-train.
Als ze via de IB en I-train werken dan moeten ze ook met een route werken, dat is niet anders.

In de bijlage de nieuwste versie 06112012, ik heb daar alle blokken geselcteerd en in de demoversie draait het allemaal correct.

Kijk die verlenging ziet er prima uit, probleem met wissels in de tunnel is ook nu opgelost.
Aan de andere kant (links) mooi dat het iets recht doorloopt zodat het kan afbuigen in de tunnel.
Dat zal een beter gezicht zij tijdens het rijden.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 6 november 2012, 13:18:17
Tom route V 80 naar houtzagerij werkt tot naar het wissel 13.1 nu (19) dat wissel werkt niet.
Het werkt wel maar niet automatisch.

Mvg Frans
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 6 november 2012, 15:31:59
Kijk even de adressen van de wissels na, ik denk dat ik die niet heb aangepast.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 6 november 2012, 16:21:52
Tom heb 31.1 ook (19) gegeven denk dat ik dat met de andere wissels ook zal moeten doen er is 1 punt als de trein het wissel omgooit gaat het rechtdoor ipv links moet ik dat bij magneet artikelen ook veranderen en waar.Of de blauwe draadjes omwisselen.
Ik heb het al eens zien doen.
Mvg Frans

PS Het loopt weer in de soep...tja lekker.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 6 november 2012, 16:49:42
31.1 staat niet op de kaart, denk dat je 13.1 bedoelt. ???
Je zou 12.1, 12.2, 13.1 en 13.2 opnieuw het juiste adres moeten geven.
Dacht uit mijn hoofd dat 12.1 op 18 stond en 12.2 op 19.
Dat kan je eenvoudig controleren met je IB, menu, keyboard en dan adres beginnen met 17.

Als het wissel rechtdoor gaat terwijl je afbuigen schakelt dan kan je  de draadjes omwisselen (eenvoudigste manier :() of je kan in I-train (professionele manier ;D) via wijzigen, schakelbord het juiste wissel aanklikken, dan zie je o.a. staan bij toestandwijziging, recht groen en afbuigen rood.
Maak dan recht rood en afbuigen groen (zie ook de handleiding pagina 57)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 8 november 2012, 23:27:40
Inmiddels is het probleem opgelost.
Wisselstanden aangepast en de wissels op het juiste adres gezet.
Route werd keurig gereden.
Maar even later gingen er weer allemaal alarmbellen rinkelen, Frans melde dat het weer niet werkte.
Opnieuw de boel nagekeken en jawel hoor, het werkte weer, maar na 1 keer de route te hebben gereden kwamen we weer in de problemen.
Toen zag ik wat er aan de hand was.
De loc vertrekt vanaf blok 2 vooruit en maakt zijn route naar het kopstation.
Daarna komt de lok weer terug op blok 2 maar staat dan andersom, dus zodra die weer het commando krijgt om te vertrekken gaat de loc weer vooruit en dat ging dus niet goed want dan vertrok hij de andere kant op.
De volgende mogelijkheden waren geen optie, de loc optillen en de baan omdraaien of de loc optillen en de loc omdraaien zodat hij weer in de juiste richting kwam te staan.
Of de route aanpassen.
Kwestie van de route aanpakken zodat de loc altijd weer op blok 2 terug komt zoals de loc ook is vertrokken.
Is ook wel logisch want dat is het einde van de route maar ook dan weer tevens het begin.
Nou alles bij elkaar wat uurtjes zitten zoeken en aanpassen en nu hoop ik dat Frans morgen me gaat melden dat het uitvoerige testrijden 100% goed zal gaan.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 9 november 2012, 09:01:37
Beste Tom,

Alles gaat naar wens heb zowel de V60 als de Kittel hun rondjes laten rijden en ben geen problemen tegen gekomen.
Heb 1x gehad dat de treinen tegenover elkaar stonden.
Kan nu verder met de bedrading solderen hier en daar wat inkorten proefrijden en nogeens proefrijden rails reinigen dus nog genoeg te doen.
Ga me wat beter verdiepen in I Train nu de boel rijd en de mogelijkheden verder bekijken.
Tom je hebt een mooie klus gedaan bedankt daar voor.

Mvg Frans
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 7 december 2012, 14:07:38
Ben toe aan wat scenery dus maar wat rotsen gemaakt en met gipsverband aangebracht morgen is een kleurtje geven.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8GEHMRCR.jpg)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 7 december 2012, 17:03:26
Zo weer een stukje rots er bij morgen even gips verband halen en misschien een likkie verf op de rotsen.
Boven op het groen gedeelte van de rots wil ik een autoweg maken maar das voor latere zorg. Andere ideen zijn natuurlijk altijd welkom.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CPTGJAB6.jpg)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 7 december 2012, 22:05:29
Frans,

dat ziet er alweer veel belovend uit.
Ik mis alleen de tunnel-binnenwanden en kan je niet beter ook iets van ballast naast de rail doen.
Ik weet dat je de rail zelf niet wil ballasten maar zo als het nu de tunnel ingaat denk ik dat het fraaier is als er wat ballast naast loopt.

Het leuke begin is er nu, ben benieuwd naar het vervolg.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Rick op 7 december 2012, 23:50:55
Ziet er veelbelovend uit.
Zou idd wat Tom zegt, nu je er nog goed bij kan een stukje de tunnel in be- en aankleden. Ik ben het zelf vergeten, en de aanblik is dan minder, en je komt er later moeilijker bij om het te herstellen
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 8 december 2012, 08:01:07
Ik weet het mensen ben er nog niet klaar mee kan overal nog bij dus er komt ballast en de tunnelmuren doe ik een dun laagje roodband op dus een beetje rotsig maken.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 8 december 2012, 08:41:20
Frans, waarom Roodband voor de tunnelmuren, je kan toch ook gewoon een stukje schuurpapier gebruiken, geeft geen rommel en je rails blijft ook nog schoon.
1 of 2 poortjes zagen zodat het schuurpapier netjes in model komt te staan.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 9 december 2012, 10:39:57
Zo een kleurtje er op tunnelingang met steentjes papier ipv schuurpapier (wel een goed idee Tom),
het groen komt later.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZYABSXZU.jpg)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 9 december 2012, 10:44:41
nu nog een beetje ballast naast de rail en dan ziet het er weer helemaal toppie uit.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Rick op 9 december 2012, 10:47:37
Je rotsen zijn mooi geworden. Mooi van vorm en kleur. Toppie
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 9 december 2012, 10:57:21
Dankje mannen en Tom die ballast moet ik zoeken heb ergens vijf zakjes maar geen idee waar ik het heb gelaten,anders naar de winkel.
Iemand ideeen kleur ballast voor c rail of bijwerken met de kwast.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 9 december 2012, 12:54:28
Ook het tweede tunnel muurtje geplaatst het wordt nogeens wat. ???
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8F8BBMXN.jpg)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Pierre op 9 december 2012, 13:18:46
Het gaat er idd op lijken Frans. Er komt zo lekker vorm in .... top.

E?n klein dingetje. Ik zou je rails afdekken met een doek of afplakken met schilderstape als je lekker met de gips aan het kliederen gaat. Straks weer een heel gepruts om dat op te ruimen van je rails (of erger je wissels).

Lekker doorgaan zo. ;)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 9 december 2012, 13:36:37
Kijk, zo ziet het er gelijk al beter uit, nu ff doorwerken en die tunnel ingang er onder ook aanpakken.

Net wat Pierre aangeeft, dek het goed af, wat ook goed kan is aluminiumfolie of van die vershoudfolie.
Nu zit er aardig wat restjes op de rail en daar ga je straks problemen mee krijgen want je hebt maar 1 kant aan massa, de andere kant is de bezetmelder en die gaat naar je s88.

Voor het ballasten zijn er vele mogelijkheden, ik gebruik zelf Busch 7060 en dan met de kwast er overheen in de bruine verf zetten.
Je kan hier ook eens even kijken KLIKKIE DOEN (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=26523.0)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 9 december 2012, 13:36:59
Klopt Pierre had er een krant onder maar zal dat bede tape is halen heb hier en daar wat laten vallen maar moet de rails toch nog bruin maken dus kan dat nog weg werken.
Heb wat groen toe gevoegt even niet letten op de witte lijm en het groen op de rails is inmiddels al weg.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-SWKMGJFJ.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SWKMGJFJ.jpg)


edit: foto aangepast, 2 keer op klikken voor meer details.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 9 december 2012, 13:39:46
Kijk, zo ziet het er gelijk al beter uit, nu ff doorwerken en die tunnel ingang er onder ook aanpakken.

Net wat Pierre aangeeft, dek het goed af, wat ook goed kan is aluminiumfolie of van die vershoudfolie.
Nu zit er aardig wat restjes op de rail en daar ga je straks problemen mee krijgen want je hebt maar 1 kant aan massa, de andere kant is de bezetmelder en die gaat naar je s88.

Voor het ballasten zijn er vele mogelijkheden, ik gebruik zelf Busch 7060 en dan met de kwast er overheen in de bruine verf zetten.
Je kan hier ook eens even kijken KLIKKIE DOEN (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=26523.0)

Tom heb het laten rijden en gaat goed en vershoud en alu heb ik op voorraad dus puik idee.
Ga is even spitten op BEN bedankt voor de tip.
Als er opmerkingen zijn over het groen schroom niet.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: GéJé op 9 december 2012, 14:26:29
Ziet er fantastisch uit Frans!

Enige opmerking over het groen; Je dennenbomen boven de tunnelingang staan niet helemaal recht op. Beetje buigen en het is perfect.

Groeten, G?J
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 9 december 2012, 14:31:50
G?J? die boompjes staan er zo maar even voor het gezicht er komen anderen op en die staan dan recht.
Dit zijn van die pijpragers boompjes.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 11 december 2012, 12:43:48
Vanmorgen even op pad geweest voor ballast en vloeibare rubber dit wil ik gebruiken omdat het veel makkelijker te verwijderen is als verdunde houtlijm.
De ballast heb ik in fijn genomen omdat ik tussen de bielzen ook wil ballasten met de drie kleuren wil ik wat mengen en kijken wat het wordt.
Dit heb ik niet van mezelf maar bij de buren M3R kan je dit vinden en ziet er mooi uit.
Helaas weet ik niet hoe ik klikkie moet doen via pb of zo.
Ga eerst maar eens een proefrailtje doen,vandaag geen tijd moet nog wat huishoudelijke dingen doen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YQ6A63N8.jpg)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 11 december 2012, 13:11:07
G?J? die boompjes staan er zo maar even voor het gezicht er komen anderen op en die staan dan recht.
Dit zijn van die pijpragers boompjes.
Nou Frans, niet zo min doen over dit soort bomen h?. :)
Ik denk dat deze pijpragersbomen daar beter tot hun recht komen en zo de indruk geven van een bos dan bomen op een hoge stam. Die kan je beter meer naar voren halen, dan krijg je ook meer diepte werking.
Hoge bomen naar voren (want die vangen) veel wind en de kleinere bomen naar de achtergrond.

Ik plak eerst schilderstape langs de railbedding, die verf ik dan donker bruin en daarna komt er de ballast op gewoon met verdunde houtlijm.

Heb bij eventuele reparatie's geen enkel probleem om de ballast dan te verwijderen.
Ik denk dat een pot houtlijm van de Acti*n stukken goedkoper is dan de rubberlijm.
Ergo, soms kan ik zelfs een stuk hergebruiken.

Waarom ook tussen de bielzen ballast, gaat alleen maar problemen opleveren met je puko's en is nog een hoop werk ook.
Gewoon een kwast met wat bruine verf er overheen en wat zwarte oliesporen, even met een blokje hardhout (of een wasknijper) de verf van de puko's verwijderen en rijden maar.
En zo heeft een ieder zijn of haar eigen voorkeur.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 11 december 2012, 13:24:41
Tom mijn voorkeur gaat uit naar tussen die bielzen,en het hoeft morgen niet klaar hoe het gaat met vloeibaar rubber weet ik niet zal ondervinding worden maar het schijnt ook minder herrie te geven.
En een keer expirimenteren is ook wel leuk ga toch eerst een proefrailtje doen en wat kleurtjes mengen.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 11 december 2012, 13:31:55
Is goed Frans het is jouw baan en jij moet er plezier aan beleven, maar minder herrie maken is onzin.
Dan zou je eerst alle schroefjes uit de rail moeten halen en deze verlijmen met dubbelzijdig tape of warme lijm en zelfs dan is het verschil nauwelijks merkbaar zeker op onze leeftijd  :)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 11 december 2012, 13:35:59
Is goed Frans het is jouw baan en jij moet er plezier aan beleven, maar minder herrie maken is onzin.
Dan zou je eerst alle schroefjes uit de rail moeten halen en deze verlijmen met dubbelzijdig tape of warme lijm en zelfs dan is het verschil nauwelijks merkbaar zeker op onze leeftijd  :)

Tom ik schrijf het "schijnt"dus meer weet ik er ook niet van.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: GéJé op 11 december 2012, 22:22:51
Citaat
Nou Frans, niet zo min doen over dit soort bomen h?.
Ik denk dat deze pijpragersbomen daar beter tot hun recht komen en zo de indruk geven van een bos dan bomen op een hoge stam.
Ik ben het met Tom eens Frans. Met de boompjes zelf is op zich niets mis. Het viel me alleen op dat ze niet rechtop staan maar haaks op de helling. Ik had niet in de gaten dat het slechts tijdelijke vulling is omdat het verder eigenlijk wel een mooi bosje is.

Groeten, G?J
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 12 december 2012, 08:15:57
Ik zeg niet dat er iets mis mee is ik zeg dat het pijpenragers boompjes zijn,als je er wat groen op strooit kan je dat zeker als een bos gebruiken.
Ze staan wat schuin omdat het stukje ijzerdraad aan de onderkant wat kort is.
Hoop dat het zo allemaal duidelijk is.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 12 december 2012, 09:31:18
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OCDAHAIC.jpg)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 12 december 2012, 10:11:29
Mooi gedaan, goeie kleur ook.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 12 december 2012, 10:26:14
Tom je hebt wel gelijk het is friemelwerk maar met een zacht penseeltje gaat het prima,Arie doet er drie kwartier over die legt zeker steentje voor steenje recht maar op zijn foto's ziet het er net zo uit als van mij en ik doe misschien tien minuten over zo'n stukje.
Moet alleen het lijmen afwachten lukt dat niet goed ga ik op jouw werkwijze over.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 12 december 2012, 10:47:53
Ook de puko's vrij gemaakt.Ik gebruik woodland fijn dus eigenlijk voor N spoor.
Nu maar afwachten hoe dat op de baan gaat.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WA3OM7ST.jpg)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: rthuinte op 12 december 2012, 11:16:23
Hoi Frans!

Ik vind het er ook geweldig uitzien. Ik ben bijna zover dat ik vanuit mijn schaduwstation de tunnel uit kom naar het "zichtbare" deel. Tot nu toe wel eens gezocht op het internet, maar ik had nog geen idee hoe ik het ging aanpakken (en vooral welke kleuren ik ga gebruiken om een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen). Dit idee lijkt me vanaf de foto een mooi geheel en lijkt me zeker de moeite waard om ook eens uit te proberen

Bedankt voor het laten zien van het resultaat !
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 12 december 2012, 11:22:19
Hoi rthuinte,

Ik ben er ook pas mee begonnen hoor kinderschoenenwerk dus :D het is wel friemelwerk maar als het ligt vindt ik het mooi.

Succes en laat wat weten of beter nog laat wat zien,altijd leuk om weer bij te leren.

Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 12 december 2012, 11:47:34
Met penseeltje nummer vijf alles netjes 1 kant op werken en het overtollige verwijderen voor hergebruik.
Dit is een stukje van de baan.
Foto is wat minder beetje moeilijk een telefoon een penseel en dan nog afdrukken ook.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8BSI8YII.jpg)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Riny op 12 december 2012, 12:23:27
Frans en andere C-rail- rijders.

Misschien overbodig te melden met het mooie ballastwerk van de C-rails, echter let er goed op dat de lage puco's bereikbaar blijven voor een goed slepercontact.
Dit geldt ook voor de spoorstaven, zorg dat ze schoon blijven en dat de ballast niet de wielen/flenzen lichtjes opdrukken want dan komt er een massa en terugmeldings- probleem.

Wat ik persoonlijk eerst gedaan zou hebben is de spoorstaven een roestkleur te geven.
Uiteraard kan dit later met een airbrush ook, echter vaak is het zo dat alles zo'n beetje een zelfde kleur krijgt.

Maar voor de rest ziet het er al goed uit, toppie. ;)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Wim Corduwener op 12 december 2012, 13:06:34
Ik ben niet zo thuis in het M?rklin-gebeuren en ik leer net dat puko?s die spijkertjes in het midden zijn. Heeft M?rklin geen rails zonder bedding? Want wat ik zie is dat bijna iedereen die rails met bedding heeft, ze niet mooi vindt en aan de slag gaat met steenslag om die bedding te maskeren. Het lijkt me (maar misschien is dat wel een afgrijselijk domme voorstelling van zaken) een stuk eenvoudiger om beddingloze rails te voorzien van een eigen bedding.  :o
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 12 december 2012, 13:08:29
Ik denk dat daarom Arie 3 kwartier over zo'n stukje doet want het is niet alleen priegelwerk maar moet ook heel secuur gedaan worden. Arie past trouwens ook de diode truc extra toe om er zeker van te zijn dat de massa goed opgepakt wordt door de wielen van de loc's.
Arie is een forumlid bij de buren en is nu een baan aan het bouwen van zo'n kleine 6 mtr lengte.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 12 december 2012, 13:11:58
Ik ben niet zo thuis in het M?rklin-gebeuren en ik leer net dat puko’s die spijkertjes in het midden zijn. Heeft M?rklin geen rails zonder bedding? Want wat ik zie is dat bijna iedereen die rails met bedding heeft, ze niet mooi vindt en aan de slag gaat met steenslag om die bedding te maskeren. Het lijkt me (maar misschien is dat wel een afgrijselijk domme voorstelling van zaken) een stuk eenvoudiger om beddingloze rails te voorzien van een eigen bedding.  :o
Ja Wim daar heb je een punt, maar M?rklin heeft wel degelijk rail zonder bedding, de K-rail. Alleen is daar moeilijker aan te komen en de meeste beginnen met een een startset waar dan al aardig wat van deze C-rail in zit.
Mijn volgende baan zal een schaduwstation krijgen van C-rail en het zichtbaren gedeelte van K-rail, of ik stap helemaal over op 2 rail want dat is en blijft voor mij toch het meest natuurgetrouwe, alleen dat is voor M?rklin rijders een beetje vloeken in de kerk.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 12 december 2012, 13:26:04
Ik zal wel zien hoe het afloopt.
Om jullie gerust te stellen loc loopt prima over de ballast en de puko's zonder diode truuk.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Pierre op 12 december 2012, 19:37:12
Het ziet er top uit Frans. Hebbie goed gedaan. ;)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: GéJé op 12 december 2012, 19:54:17
of ik stap helemaal over op 2 rail want dat is en blijft voor mij toch het meest natuurgetrouwe, alleen dat is voor M?rklin rijders een beetje vloeken in de kerk.

Ik wil hier ook geen M?rklin rijders beledigen maar ik heb die puko's nooit natuurgetrouw gevonden. Vandaar dat ik ooit voor Fleischmann en niet voor M?rklin heb gekozen. Ik wist niet dat M?rklin ook rail zonder die pukkeltjes had. Ik heb van Fleischman de profi gleis en die vind ik er zo realistisch uit zien dat ik op mijn vorige baan nooit rails geballast heb. Allen bij dubbelspoor ballast tussen de twee sporen toegevoegd en daarna alles in dezelfde kleur geschilderd.

Maar Frans, jou bedding ziet er perfect uit! Complimenten.

Groeten, G?J
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Wim Corduwener op 12 december 2012, 21:11:53
Ja Wim daar heb je een punt, maar M?rklin heeft wel degelijk rail zonder bedding, de K-rail. Alleen is daar moeilijker aan te komen en de meeste beginnen met een een startset waar dan al aardig wat van deze C-rail in zit.
M?rklin heeft dus maar drie soorten rails: die vintage glimmende metalen rails, K-rails en C-rails? Ik wil geen zout in de wonden strooien, maar M?rklin is dus de enige fabrikant die pukkeltjesrails maakt?

Citaat van: Tom
Mijn volgende baan zal een schaduwstation krijgen van C-rail en het zichtbaren gedeelte van K-rail, of ik stap helemaal over op 2 rail want dat is en blijft voor mij toch het meest natuurgetrouwe, alleen dat is voor M?rklin rijders een beetje vloeken in de kerk.
Helemaal overstappen op 2-rail?! Dat klinkt wel heel rigoureus, dat zou betekenen dat je al je rijdende materieel zou moeten voorzien van nieuwe wielen, je loc's verkopen of laten ombouwen. Gaat je dat niet vreselijk aan je Hart?

Ik wil hier ook geen M?rklin rijders beledigen maar ik heb die puko's nooit natuurgetrouw gevonden.
Als tandradbaan vind ik die rails van M?rklin wel geslaagd...   ;D en geen keerlusproblemen.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Anne W op 12 december 2012, 22:00:01
of ik stap helemaal over op 2 rail want dat is en blijft voor mij toch het meest natuurgetrouwe, alleen dat is voor M?rklin rijders een beetje vloeken in de kerk.

Ik wil hier ook geen M?rklin rijders beledigen maar ik heb die puko's nooit natuurgetrouw gevonden. Vandaar dat ik ooit voor Fleischmann en niet voor M?rklin heb gekozen. Ik wist niet dat M?rklin ook rail zonder die pukkeltjes had. Ik heb van Fleischman de profi gleis en die vind ik er zo realistisch uit zien dat ik op mijn vorige baan nooit rails geballast heb. Allen bij dubbelspoor ballast tussen de twee sporen toegevoegd en daarna alles in dezelfde kleur geschilderd.

Maar Frans, jou bedding ziet er perfect uit! Complimenten.

Groeten, G?J?

Beste G?J?,

Het spijt me je te moeten vertellen dat je een leesfout maakt: M?rklin maakt geen rails zonder pukkels, dan zouden namelijk de M?rklin loks niet meer rijden, er bestaat wel rails uit dezelfde fabriek zonder pukkels, maar dan heet het ineens Trix.

Verder even relativeren: als modelspoorders doen wij zo veel niet natuurgetrouw, ik zat gisteren even te kijken in een Duits seinenboek, de Duitse spoorwegen schrijven een afstand voor tussen het inrijsein en het eerste wissel die in H0 2 meter is........

Groet, Anne W
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: GéJé op 12 december 2012, 23:40:29
Sorry Frans, Ik wil niet te veel off topic gaan maar wel even reageren op Anne,

Het spijt me je te moeten vertellen dat je een leesfout maakt: M?rklin maakt geen rails zonder pukkels, dan zouden namelijk de M?rklin loks niet meer rijden, er bestaat wel rails uit dezelfde fabriek zonder pukkels, maar dan heet het ineens Trix.

Verder even relativeren: als modelspoorders doen wij zo veel niet natuurgetrouw, ik zat gisteren even te kijken in een Duits seinenboek, de Duitse spoorwegen schrijven een afstand voor tussen het inrijsein en het eerste wissel die in H0 2 meter is........

Uit Tom zijn opmerking maakte ik op dat M?rklin wel rail zonder puko's maakt. Of zegt hij hier dat hij over wil stappen op een totaal ander merk?

Dat we als modelspoorders nooit echt op schaal bezig zijn begrijp ik helemaal. In het echt rijdt een trein ook geen rondje van ??n kilometer. (Waarbij hij in dat rondje ook nog eens twee stations aan doet.) Maar ondanks de schaal beperkingen proberen we toch altijd zo realistisch mogelijk te werken. En dan vind ik die pukkeltjes gewoon niet realistisch.

Groeten, G?J
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 13 december 2012, 08:27:44
G?J?,

Geen probleem hoor off topic,maar Marklin maakt geen rails zonder puko's zoals Anne al schreef hier,en misschien zijn de puko's niet realistisch verder blijft alles het zelfde als met twee rail,want als we echt realistisch worden moeten huizen, bomen en de rest van de scenery ook realistisch zijn ga er maar eens aan staan.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 13 december 2012, 09:02:47
Het ballasten ging redelijk vindt de kleur tegenvallen.Misschien toch met de kwast er licht overheen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8QIVBKCZ.jpg)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 13 december 2012, 09:10:40
Valt de kleur tegen omdat het te licht is of te donker.
Beide gevallen zou je idd met een drybrush de boel lichter of donkerder kunnen maken.
Ik denk dat de kleur een kwestie van smaak is, vind het niet onaardig.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 13 december 2012, 09:15:25
Heb het met TL licht gedaan Tom,vindt het zelf ook niet onaardig maar vindt jouw ballast kleur een  stuk mooier.Wat meer roest bij jou.
Bij mij meer zandachtig.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 13 december 2012, 09:20:59
Als je straks de railstaven gaat bewerken met de roestkleur dan kan je met een beetje harde kwast de ballast net naast de railstaven bewerken, dat zal denk ik de boel een stuk realistiser maken.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 13 december 2012, 09:26:37
Dat denk ik ook prima idee.
Heb die rustyrail roller nog maar dat ding hapert dus railstaven moeten met de kwast.
Heb jij naast de rail nog wat opgehoogt om minder ballast te gebruiken Tom.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Pierre op 13 december 2012, 10:00:04
Ik vind de kleur ook wel ok Frans. Ook het ballasten en vooral de voorbehandeling heb je ook keurig gedaan. Zelfs op de bielsen liggen geen steentjes. Goed hoor.

Een tip waar ik zelf ook last van heb gehad door het niet te doen. Maak een randje naast de rails eerst even wat donkerder voor je gaat ballasten. Anders moet je als je klaar bent al die kleine plekjes nabewerken waar het blauw doorkomt. Als de ondergrond al donker is valt dat niet op. Bovendien moet je dan heel precies werken om de rest van de omgeving netjes aan te laten sluiten op de ballast.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 13 december 2012, 10:10:50
Dankje voor de tip Pierre die nemen we mee.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: rthuinte op 13 december 2012, 12:58:01
Als je straks de railstaven gaat bewerken met de roestkleur dan kan je met een beetje harde kwast de ballast net naast de railstaven bewerken, dat zal denk ik de boel een stuk realistiser maken.

Ik neem aan dat je in dit geval ook weer rekening moet houden met het contact van de railstaaf naar de wielen (m.a.w. je moet de rail wel schoonhouden op de plek waar het in contact komt met je wielen) ?? Of kun je de railstaven eenvoudig schilderen, omdat de geleiding naar de wielen toch wel plaatsvind doordat er bijvoorbeeld gebruik gemaakt wordt van een speciaal soort verf)??
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 13 december 2012, 13:20:46
rthuinte,

Ik heb al een gedeelte de rails roestkleur gegeven met de rustyrail roller maar het ding werkt niet meer dus doe ik het met de kwast,ook doe ik alleen de zichtbare gedeeltes ik heb nog niemand gezien die over de rails gaat hangen en zegt je ben iets vergeten.
Ben nu ook bezig met een zandpad naast de rail en daar over de ballast maar voordat gebeurd eerst wat groen plaatsen want het groen komt onder het zand of stenen vandaan en nooit van bovenaf.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 13 december 2012, 13:57:39
Ik zou eerst alles langs de rail en de railbedding donker bruin verven zoals Pierre ook al opmerkte, dat heb ik ook gedaan alleen heb ik tegen de railbedding eerst nog van dat schilderstape geplakt zodat de bedding in takt blijft.
Wat er ook op komt, zand, gras, ballast of what-ever, altijd eerst de ondergrond donker verven om later lelijke plekken te voorkomen.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: rthuinte op 13 december 2012, 14:26:57
Super ... ik denk met de aankomende kerstvakantie, dat ik wellicht gedurende deze vakantie aan de bovenbaan kan beginnen ... dus dan kan ik eindelijk echt aan de scenery gaan denken (met mijn electrotechniek opleiding en mijn eigen inschatting over mijn creativiteit, lijkt me dit het lastigst en ik ben erg benieuwd hoe me dit afgaat). Ik hoop niet dat ik na een aantal weken met weemoed terug denk aan de soldeerbout :-)
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 13 december 2012, 17:51:49
Ik zou eerst alles langs de rail en de railbedding donker bruin verven zoals Pierre ook al opmerkte, dat heb ik ook gedaan alleen heb ik tegen de railbedding eerst nog van dat schilderstape geplakt zodat de bedding in takt blijft.
Wat er ook op komt, zand, gras, ballast of what-ever, altijd eerst de ondergrond donker verven om later lelijke plekken te voorkomen.

Tom,

Heb aan de zijkant van de rail iets opgehoogd met dat blauwe spul en dat donkerbruin geverfd daarna geballast ziet er redelijk goed uit.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Anne W op 13 december 2012, 21:46:03
Als je straks de railstaven gaat bewerken met de roestkleur dan kan je met een beetje harde kwast de ballast net naast de railstaven bewerken, dat zal denk ik de boel een stuk realistiser maken.

Ik neem aan dat je in dit geval ook weer rekening moet houden met het contact van de railstaaf naar de wielen (m.a.w. je moet de rail wel schoonhouden op de plek waar het in contact komt met je wielen) ?? Of kun je de railstaven eenvoudig schilderen, omdat de geleiding naar de wielen toch wel plaatsvind doordat er bijvoorbeeld gebruik gemaakt wordt van een speciaal soort verf)??

Beste (geef eens een voor- of mooie "nick" naam),

Als je de railstaven op de ??n of andere manier geschilderd hebt en de verf is nog nat, dan veeg je de bovenkant af met een doek, later ga je er nog een keer met een railgum overheen, de bovenkant van de rails zijn in werkelijkheid ook niet verroest, kan ook niet, zodra er roest op dreigt te komen wordt er door de NS "roestgereden".

Groet, Anne W
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: rthuinte op 14 december 2012, 10:55:56
Hoi Anne!

Bedankt voor deze tip.

Groeten,

Ronald
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Anne W op 14 december 2012, 22:16:46
Hoi Anne!

Bedankt voor deze tip.

Groeten,

Ronald

Beste Ronald,

Op de ??n of andere manier heb ik je naam meer gelezen, maar die komt dan niet bij me "naar boven" als ik antwoord op een bijdrage van jou, dus heel goed.....

Groet, Anne W
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 17 december 2012, 10:16:01
Hoe staat het met de werkzaamheden van Pro-rail.
Schiet het al een beetje op met het ballasten.
Ben wel weer benieuwd naar een verse update.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 17 december 2012, 13:54:53
Verder nog niets gebeurd trein rijd belaberd en stopt niet op de gewenste plaatsen het info op het i train forum gemaakt wordt ik niks wijzer van.
Op het ene stuk kruipt het op het andere niet?
Ga ook bovenin een driewegwissel gebruiken bij het linkerrangeer gedeelte maak het allemaal mwat spannender baan is nu veel rechttoe rechtaan aan de rechterkant heb ik de rails bij de houtzagerrij iets uit elkaar gehaald zodat er tuussen de rails ook nog ruimte is.
Verder als ik perrons wil plaatsen beneden worden die wel erg smal.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 17 december 2012, 13:58:52
Lijkt op vuile rails en wielen.
Misschien is er ook door de lijm een probleem, als deze nog nat is maakt de ene rail contact met de andere en ook is er kans op dat de puco's een verbinding hebben.
Het heeft allemaal goed gereden, aansluitingen en I-train zijn goed, dus dat probleem kan je afvinken.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 17 december 2012, 14:02:54
Tom het geballaste deeltje rijd prima probleem zit boven in.
Zal wat foto's plaatsen voor de duidelijkheid
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 17 december 2012, 14:20:09
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-74IDPUND.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XFAFVDNJ.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4VEHT3MG.jpg)
Ook het wissel wat beneden ligt net buiten de berg gaik vervangen door een bochtwissel zodat ik er makkelijk bij kan moet nu toeren uithalen om dat weg te werken.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 17 december 2012, 14:26:55
Ik begrijp alleen niet wat nu het probleem is, driewegwissel kan je beter niet gebruiken, geeft alleen maar problemen met schakelen.
Wissel moet van afbuigen links naar rechtdoor en dan pas door naar afbuigen rechts en visaeversa.
Ik zie ook niet wat het probleem is met de bochtwissel.

Het traag lopen van een trein heeft te maken met de snelheidsmeting en instellingen.

In het begin reedt alles goed, ik heb je laten zien hoe je een loc harder kan laten rijden.
Stoppen gaf jezelf aan dat het ook goed was dus ik zou niet weten waarom het nu ineens niet goed gaat.
Je kan in een blok zelf bepalen hoever een loc kan doorrijden op een bezetmelder.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 17 december 2012, 14:36:18
Tom het gaat niet om een bochtwissel het gaat om dat wissel aan de andere kant,als ik meer onder de tafel een bochtwissel plaats kan een trein direct rechts naar het schaduwspoor zonder dat ik een kunstgreep moet uithalen om die bocht naar rechts weg te werken dus komt een trein onder de berg of naar het schaduw spoor of meteen recht door.
Driewegwissel is inderdaad wat voor te zeggen dus zou ik de rails iets uitelkaar kunnen halen.
En Tom waarom kruipt het bij het ene blok heel langzaam want dan blijft hij zowat op het wissel staan en het andere stuk dus de sporen naar de houtzagerij gaat het goed.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 17 december 2012, 14:57:21
Nou dat van die bochtwissel zal jezelf wel het beste weten, ik heb het even niet zo in de smiezen, ben druk met andere zaken.

3 wegwissel niet doen.

Kruipen in het ene blok en niet in het andere, dat kan je instellen via het schakelbord, lees de handleiding blz 76 daar staat het e.e.a. in.

Anders kan je misschien beter het zip bestand op het I-train forum plaatsen in de bijlage.
Dan heb je meer kans van slagen en wellicht zien andere dingen die ik jniet zie.

Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 17 december 2012, 15:20:07
Zie het Tom gaan we eens rustig lezen.
Verder zie je het goed en bochtwissel komt ipv wissel naar rechts naar schaduwrail.

Mvg Frans
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: rthuinte op 17 december 2012, 20:49:10
3 wegwissel niet doen.

Kijk laat ik nu in mijn lay out net 2 van deze 3 wegwissels hebben getekend. Aan de hand van deze info zal ik eens even kijken of ik mijn lay out nog kan updaten.

Wederom bedankt voor deze praktische tips !
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Anne W op 17 december 2012, 21:42:21
Beste Frans (en Ronald),

Het gebruik van 3-weg wissels zou eigenlijk vermeden moeten worden, zeker in het zichtbare gedeelte van de baan.

In het onzichtbare deel en als het niet anders kan, dan kan het wel, maar: je moet dan in het besturende computerprogramma op kunnen nemen dat voor elke afbuigende schakeling eerst de "tegenoverliggende" rechtdoorgaande schakeling gedaan wordt.

Op de Silberberg Stecke van de MSG/Den Bosch, die op Eurospoor te zien was, zit er achter bij ??n van de schaduwstations zo'n wissel en daar heb ik dus de bovenstaande wissel schakelvolgorde in de wisselstraten zitten, omdat Raptor werkt zonder baanplan op een scherm kun je Raptor ook laten "geloven" dat hij nog een wissel moet schakelen.

Groet, Anne W 
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: iTom op 17 december 2012, 22:39:57
Een driewegwissel schakelen in I-train is ook mogelijk, het kost je dan wel 2 adressen en je hebt natuurlijk net als voor 2 wissels 2 aandrijvingen nodig.
Dus als het enigzins kan, 2 wissels ipv 1 3weg
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 18 december 2012, 08:11:02
Drieweg wissel zal niet gebruikt worden ook al zit hij in het zicht.
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: rthuinte op 18 december 2012, 09:25:36
Ik heb zojuist mijn layout aangepast (de driewegwissels zaten bij mij in het zicht) en ik moet eerlijk bekennen dat ik het resultaat wellicht nog beter vind. Ik heb heel simpel de driewegwissel vervangen door 2 wissels. Hierdoor werd mijn station zelfs groter (ik moest enkele kleine aanpasssingen uitvoeren om S-bochten te voorkomen), het werd nu naar mijn mening zelfs te groot, waardoor ik uiteindelijk heb besloten het station weer in te korten. Uiteindelijk kan ik hierdoor nu wel een beter rangeerterrein aan mijn station verbinden.

Conclusie: het weghalen van deze driewegwissel heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik weer wat tevredener ben met mijn lay out !!
Titel: Re:Guglingen
Bericht door: Frans op 18 december 2012, 10:19:36
Zo leren we weer dingen van elkaar Ronald niks mis mee.