H0 Modelspoor Forum

Modelbaanbouw voor de liefhebber => Modelbaan planning en bouw => Topic gestart door: Kees op 24 september 2011, 20:25:34

Titel: Wisselaandrijving
Bericht door: Kees op 24 september 2011, 20:25:34
Goede avond,

Alle K-wissels die in het zicht liggen aan beide zijden van het grote station wilde ik weggewerkt hebben.
Als je ter plekke van de aandrijving wat hout wegfreesd kun je de aandrijving omgekeerd monteren.
Vervolgens plak je de boel af met bv. een stukje transparante sheet.
Daarop kun je dan vevolgens naar hartelust je schotter en strooisel plakken.

(http://i56.tinypic.com/8y7wc7.jpg)

(http://i51.tinypic.com/if8ytg.jpg)

(http://i51.tinypic.com/if8ytg.jpg)

(http://i52.tinypic.com/2ywalw7.jpg)

(http://i54.tinypic.com/2dhenlw.jpg)

Gr. Kees
Titel: Re:Wisselaandrijving
Bericht door: iTom op 25 september 2011, 01:05:48
Mooi weggewerkt.
Nu nog de railstaven met roestkleur behandelen of laat je het zo.
Titel: Re:Wisselaandrijving
Bericht door: Kees op 25 september 2011, 07:50:55
Hoi Bram en Tom,

Je zit er inderdaad niet op te wachten dat je een aandrijving moet vervangen.
Zou er een kapot gaan dan heeft dat overigens niets te maken met het op z'n kop monteren
ze zitten zo al 4 jaar, het zijn uiteraard wel doorgesoldeerde versies vanwege de Marklin kwaal.
Ik heb dit niet zelf verzonnen maar kwam het ooit eens ergens tegen op het net.

Tom mijn treinkamer is vochtvrij dus dat de boel gaat roesten zit er niet in ;D daarom heb ik maar zo'n potje met roestverf gekocht, dus dat gaan we ook nog doen.
ik heb ergens al eens een paar meter gedaan en dan ziet het er gelijk al weer beter uit.
voor vandaag staat het ballasten van de wissels zelf op het program en daar moet je een beetje scherp voor zijn, 1 steentje en ze werken niet meer.
Als dat dan ook weer gebeurd is gaan we weer eens verder met kleurtjes en grasjes tussen de rails. De planning is
om nu eerst het stationsgedeelte incl. de seinen en verlichting af te maken.

gr. Kees

 
Titel: Re:Wisselaandrijving
Bericht door: iTom op 25 september 2011, 08:03:00
Nou dat wordt dus buffelen vandaag met het ballasten van de wissels.
Secuur werkje, steentje voor steentje controleren en met de lijm ook zeer spaarzaam te werk gaan.
Ik weet het nog van mijn vorige baan, wisseltongen zitten zo vast en zie ze maar weer eens na 24 uur los te krijgen.
Succes vandaag, ik pik vanmiddag nog maar even een terrasje 8)
Titel: Re:Wisselaandrijving
Bericht door: GGoos op 26 september 2011, 16:50:26
Dat ziet er zeker strak uit! Netjes!
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: fjclaessens op 19 januari 2015, 16:06:00
He een geweldig idee maar kan dit ook gedaan worden met Fleismann wissels??.

gr. Frans
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Dirk T op 19 januari 2015, 16:30:11
Frans, bij de meeste Fleischmann wissels kan dit. Er zijn drie varianten:

1. De oudste heeft een vaste aandrijving, die niet eenvoudig van het wissel is los te maken. Deze variant is geleverd tot ongeveer 1970. Bij dat model wissel kan het dus niet.

2. De opvolger daarvan heeft een eenvoudig afklikbare aandrijving, waarbij je een "linker" aandrijving bovengronds monteert voor een links afbuigend wissel, en ondergronds voor een rechts afbuigend wissel, en andersom met een "rechter" aandrijving.

3. Nog wat later werden de aandrijvingen zo dat je ze hoe dan ook ondersteboven kunt monteren, ook aan hetzelfde wissel.

Alle Fleischmann wissels met afneembare aandrijving, maar ook wissels van Peco, Tillig, Piko, Roco, kun je ook aandrijven met losse aandrijvingen van andere fabrikanten. Vaak kun je deze aandrijvingen onder de baan monteren en hoef je alleen een gaatje te boren waar een dunne metaaldraad voor de bediening doorheen steekt. Die zijn vaak voordeliger dan een Fleischmann aandrijving, en in ieder geval veel eenvoudiger buiten zicht te monteren.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: arend65 op 19 januari 2015, 16:30:43
Ziet er keurig uit Kees, die aandrijvingen op de kop monteren heb ik ook nog nergens gezien. Goed idee,top.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: bellejt op 19 januari 2015, 17:04:55
er staat reeds eeuwen een beschrijving van dit op een duitse site.Is goed maar na een tijd falen sommige aandrijvingen toch.Zelfs als de eindschakelaars eruit zijn .Uit zicht gebruik ik deze nog op de normale manier.Schaduwstation en makkelijk vervangbaar.Verder heb ik ze in mijn zichtbare deel allemaal vervangen door Hoffmann of servo aandrijvingen. Dan heb je de hendel nog in het zicht en lijkt het net een echte aandrijving.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Wim Corduwener op 19 januari 2015, 18:00:26
Ik ben eens op zoek gegaan naar een goedkope oplossing voor een wisselaandrijving en kwam uiteindelijk toch weer uit bij Conrad.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LDAXJNFE-D.jpg)
Bron: Conrad Benelux
Voordeel van dit dingetje is dat-ie zonder bijkomende electronica gewoon op 16 VAC kan worden aangesloten voor € 8,99. Koop je er drie dan betaal je € 19,99.
Ter vergelijking: een Fleischmann Profi-rail wisselaandrijving zit al gauw op € 16,99.
Niet alles in de wereld draait natuurlijk om geld, maar ik hou het eigenlijk liever in m’n achterzak.  ::)
Zijn er medespoorders die ervaring hebben met dit Conrad-dingetje?

Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Dirk T op 19 januari 2015, 18:44:57
Hij gaat met een klap om, dus gebruik hem niet als je een "realistisch" langzaam omlopend wissel wilt. Daarnaast is de eindafschakeling op den duur niet erg betrouwbaar. Wat dat betreft is het een aandrijving net zoals zoveel magneetspoelaandrijvingen: omgaan met een klap en een gebrekkige eindafschakeling. Als je niet vertrouwt op die eindafschakeling en met de klap kunt leven, is het een simpel en goed ding.

Het is een kloon van de Hoffman wisselaandrijving (http://www.hoffmann-antrieb.de/).
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Opa-Bullcat op 19 januari 2015, 21:36:07
Doe mij maar een servo dan :D
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Wim Corduwener op 19 januari 2015, 21:49:08
Doe mij maar een servo dan :D
Ja, maar die servo moet ook nog bestuurd worden door een controller of in elk geval iets electronisch.
Enne... ik ben zo analoog als een waxinelichtje. :(
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Dirk T op 19 januari 2015, 21:52:41
Daar heb je printjes voor, Wim. Kant en klaar. Dan bedien je de servo's net als een magneetspoelaandrijving. Nu ben ik zelf wel digitaal actief, maar ik zal eens even zoeken.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Dirk T op 19 januari 2015, 22:11:14
Conrad, €25 zonder servo (https://www.conrad.nl/nl/programmeerbare-servobesturing-404239.html) Ze hadden ook een goedkopere, maar nu dus niet meer.

Viesmann, €20 zonder servo (https://www.conrad.nl/nl/viessmann-5268-servo-control-247083.html)

Hobby en Modelbouwwinkel, €105 voor een set inclusief 4 servo's (http://www.hobby-en-modelbouw.nl/contents/nl/d2442_smart-switch-servo-systeem.html)

...daar gaat je financiële voordeel. Maar dan:

Zelfbouw, een paar euro (http://modeltreinbaan.nl/?p=1897). Alleen moet je bij deze wel opletten dat de servo altijd de volle 180o draait.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Opa-Bullcat op 19 januari 2015, 22:22:55
en ja dar komt ie weer, de "OC32" kunnen 32 servo's door worden bestuurd digitaal dan :D enof met drukkertjes :D
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Dirk T op 19 januari 2015, 22:44:04
Als je analoog het wissel langzaam om wilt laten lopen, is de tortoise (http://www.oude-station.nl/tortoise_wisselmotor.htm) een beproefd ding.

(http://www.oude-station.nl/images/Tortoise/tortoi1.jpg)

De Cobalt (http://www.bentinkmodelspoor.nl/search?orderby=position&orderway=desc&search_query=wisselmotor&submit_search=Search) is ook een heel mooi ding.

(http://www.bentinkmodelspoor.nl/14434-large/cobalt-wisselmotor-analoog.jpg)

En als dat niet hoeft, is volgens mij de Conrad waar Wim mee begon de goedkoopste oplossing.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Wim Corduwener op 19 januari 2015, 22:48:42
En deze dan?

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-P47EMUOM-D.jpg)
Deze koste € 2,72  ::) en daar kunnen drie servo’s op.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Dirk T op 19 januari 2015, 23:02:34
Dat is een servo tester. Even de specsheet lezen om te kijken of hij zo inzetbaar is, maar waarschijnlijk wel.

Waar kun jij dat ding nog kopen? De webshops die ik kan vinden hebben hem niet meer.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Wim Corduwener op 19 januari 2015, 23:49:11
Ze waren zó goedkoop dat ik er maar tegelijk meerdere heb gekocht. Inmiddels zijn de prijzen wel ietwat bijgesteld: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14774__HobbyKing_8482_Servo_Tester.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14774__HobbyKing_8482_Servo_Tester.html)
en http://www.myrcmart.com/rcx-easy-servo-consistency-master-servo-tester-p-3767.html (http://www.myrcmart.com/rcx-easy-servo-consistency-master-servo-tester-p-3767.html)

http://youtu.be/-DpRtSOASm4 (http://youtu.be/-DpRtSOASm4)
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Dirk T op 20 januari 2015, 08:58:18
Okee, gevonden.

Als het goed is schakelt het ding altijd in, in de stand "MAN". Dat is de stand die je normaal nodig hebt. Er is ook een stand waarbij hij de servo in de middenstand zet, dat zou het wissel dus ook in de middenstand moeten staan. In de stand "AUTO" blijft het wissel heen en weer lopen. Leuk om een weigerend wissel te testen, maar niet erg handig als je wilt rijden...  ;)

In de (opstart-)stand "MAN" gebruik je de draaiknop om het wissel rechtuit of afbuigend te zetten, of wat dan ook er tussenin. Als je wilt en je pakt de soldeerbout, dan kun je hiervoor ook een tweestanden schakelaar gebruiken. De potmeter blijft dan werkeloos zitten en met de schakelaar kies je tussen de uiterste standen.
Als je graag wilt kun je waarschijnlijk en met iets meer moeite de potmeter vervangen door twee instelpotmeters, elk met de halve waarde van de huidige potmeter, en wederom een tweestanden schakelaar. De ene potmeter stelt dan de positie voor rechtuit in, en de andere voor afbuigend. In de mij bekende tester schema's kan dat, maar van deze heb ik geen schema gezien dus dat is een gokje.

Als voeding kun je heel goed een 5V adapter gebruiken, zoals die voor smartphones gebruikt worden. Als je er niet zo een hebt, liggen ze voor pakweg een euro bij de kringloop.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Wim Corduwener op 20 januari 2015, 13:27:50
Dank voor je feedback Dirk. Ik ga eens rustig bekijken wat voor mij de meest praktische en goedkoopste oplossing is.

Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: GéJé op 20 januari 2015, 14:36:53
Er is nog een methode om wissels langzaam om te zetten en deze methode is ook nog eens 100% geluidsloos. Ik heb ooit ergens iets gelezen over het gebruik van geheugenmetaal om wissels om te zetten. Dit zet uit wanneer je er stroom doorheen laat lopen en neemt zijn oorspronkelijke afmeting weer aan als je de stroom er weer af haalt.

Groeten Gert-Jan
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Dirk T op 20 januari 2015, 15:00:04
Dat klopt Gert-Jan. Zij het dat geheugendraad krimpt wanneer het warm wordt, met ongeveer 3,5%. Raar spul dus!
Zelf heb ik nooit zo'n aandrijving gebouwd, maar ik heb ze wel in werking gezien. Er heeft een jaar of tien terug een artikel over gestaan in de Railhobby en op Avontuur in Miniatuur (Floodland) (http://www.floodland.nl/aim/info_wissel_geheugendraad_1.htm) staat er een heel verhaal over.

(http://www.floodland.nl/aim/plaatjes/info_wissel_geheugendraad_1_2.gif)

Een dergelijke aandrijving heeft zo z'n voordelen, zoals goedkoop, betrouwbaar, stil en natuurgetrouw omlopen, maar ze zijn met name niet populair vanwege één groot nadeel. Net als andere aandrijvingen kent deze aandrijving twee ruststanden, bij deze aandrijving is dat "aan" of "uit". Oftewel, in de ene stand van het wissel staat de aandrijving uit, in de andere stand staat de aandrijving aan. Dat is nogal anders dan andere aandrijvingen die in rust zijn wanneer het wissel in rust is. In de "aan" stand verbruikt het ding zo'n 200mA! Als je een enkele wisselaandrijving gebruikt valt dat nog wel mee, maar als je er meerdere hebt loopt dat snel op. Gebruik je een relatief simpele voeding zoals die op Floodland, dan stook je ook nog eens de nodige warmte weg. Heb je een lay-out met een of twee wissels, dan is er niets aan de hand, maar als het aantal wissels toeneemt wordt het stroomverbruik van geheugendraad-aandrijvingen echt een bezwaar.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Dirk T op 20 januari 2015, 15:08:07
Voor wie hem zelf wil bouwen, hier een pdf (http://www.floodland.nl/aim/pdf/wisselaandrijving.pdf) met een complete bouwbeschrijving, ook van Floodland.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Roel op 20 januari 2015, 15:34:18
Is het mogelijk om Hoffmanns wisselaandrijvingen ook op C-rails te gebruiken? En zijn op dit forum ook ervaringsdeskundigen wat dit betreft?
Wat @Wim Corduwener liet zien in #10 lijkt wel wat op die van Hoffmann. Vraag aan @Dirk T dan of ook die Hoffmann met een klap omgaat?
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: PietB op 20 januari 2015, 16:04:57
Is het mogelijk om Hoffmanns wisselaandrijvingen ook op C-rails te gebruiken? En zijn op dit forum ook ervaringsdeskundigen wat dit betreft?
Wat @Wim Corduwener liet zien in #10 lijkt wel wat op die van Hoffmann.
Hoi Roel,
kijk eens op mijn site http://www.modelbaan.ath.cx/wissels/ (http://www.modelbaan.ath.cx/wissels/)
Ik heb een hele tijd gereden op een baan die met die Conrad motoren en C-rail was uitgerust.
Maar ik was het een beetje zat dat het omzetten van de wissels met zoveel kabaal gepaard ging.

grt Piet.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Dirk T op 20 januari 2015, 16:26:23
De Hoffman en de Conrad zijn in gebruik hetzelfde. Zoals PietB al zegt, je kunt ze met C-rails gebruiken. Net als altijd maken deze aandrijvingen daarbij hun gebruikelijke herrie.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Roel op 20 januari 2015, 17:17:13
Dank je wel voor jullie reacties. Moet ik het geluid van de Hoffman vergelijken met die van de Marklin wisselaandrijvingen? Ook die kunnen redelijk wat geluid maken. En @PietB, bedankt voor de link naar je site. Een goed informatief gedeelte waar ik naar op zoek was.
Heb ik het goed begrepen dat die van Conrad een kwalitatief mindere uitvoering is van die van Hoffmann? Een kloon dus?
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Dirk T op 20 januari 2015, 17:23:14
Ik heb wel ervaring met de Conrad, maar geen lange termijn ervaring met de Hoffman. De laatste moet stiller, wat langzamer en vooral betrouwbaarder zijn, maar hij is ook aanzienlijk duurder. De Conrad is snel en luid, en de eindafschakeling is op den duur niet altijd betrouwbaar. Voor de rest is het een stevig ding.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: bellejt op 20 januari 2015, 17:34:39
kwaliteitsverschil tussen de hoffmann en de conrad is enorm.Vandaar ook het prijsverschil.Ik heb de hoffmanns hier en die schakelen leuk.De juiste spanning erop en ze gaan niet te luidruchtig om.Zachte klik hoorbaar.Je moet ze wel ff goed afregelen met het schuivertje.Om dat bij de conrad te verkrijgen moet je enkele aanpassingen doen.Staat ergens beschreven op internet.
Wil je zacht geluid moet je overgaan naar servo aandrijving.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: PietB op 20 januari 2015, 17:40:39
Ik denk dat Johnny dit bedoelt: http://www.nagus.ch/bauen/c_weichenantrieb/c_weichenantrieb.htm (http://www.nagus.ch/bauen/c_weichenantrieb/c_weichenantrieb.htm)
Dit is in iedergeval haalbaar, met wat aandacht.
http://youtu.be/M2CFMc4w_tg (http://youtu.be/M2CFMc4w_tg)
Dit is N-schaal, dus allemaal wat kleiner.

grt Piet.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Dirk T op 20 januari 2015, 18:13:30
Johnny bedankt, weer wat geleerd!
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Roel op 20 januari 2015, 19:35:14
Ja, ik had ook begrepen dat het kwaliteitsverschil tussen Conrad en Hoffmann heel groot is, t g.v. Hoffmann.
De bijdrage van Johnny opent wel perspectief. Ik ben die Marklin wisselaandrijvingen eigenlijk een beetje zat.
Op de plaatsen waar je juist zekere aandrijvingen moet hebben, laten die dingen je juist in de steek.
Op plaatsen waar je goed bij kan komen, zoals bv. in het schaduwstation is dit op zich geen grote ramp.Bij automatisch rijden in koploper moet je de boel dan wel goed in de gaten houden.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Dirk T op 20 januari 2015, 20:56:10
De Tortoise en de Cobalt worden ook veel gebruikt, en ik ben ze ook veel onder beursbanen tegengekomen. Misschien heb je daar wat aan. Ik heb ze al eerder genoemd (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=585.msg35090#msg35090).

Tortoise:
(http://www.oude-station.nl/images/Tortoise/tortoi1.jpg)

Cobalt:
(http://www.bentinkmodelspoor.nl/14434-large/cobalt-wisselmotor-analoog.jpg)

Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Pierre op 20 januari 2015, 21:49:32
Ik gebruik al heel oude Conrad aandrijvingen Roel. Deze zitten nu op de 3e baan die ik heb. Iedere keer hergebruikt. Ze zijn niet geruisloos maar ik heb er nog niet één gehad met een storing. Ik heb ook twee wissels met een soortgelijke aandrijving van Roco. Die zijn iets stiller maar geven af en toe wel storingen.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: PietB op 20 januari 2015, 22:39:18
Ik heb nog een heel interessant draadje gevonden over Conrad (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16264.msg198747.html#msg198747) wissel aandrijvingen.
Dit gaat o.a. over langzamer draaien en toch voldoende kracht over hebben.
Misschien heb je daar wat aan Roel?

grt Piet.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: GéJé op 21 januari 2015, 00:16:51
Nog even terugkomend op dat geheugenmetaaldraad, Is er iemand die weet waar dit te koop is?

Groeten, Gert-Jan
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: PietB op 21 januari 2015, 01:08:12
Google eens op flexinol

grt Piet.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Dirk T op 21 januari 2015, 08:07:13
De materiaalnaam is Nitinol. Let daarbij op dat er binair Nitinol (Nikkel + Titaan) bestaat, en trinair Nitinol (Nikkel+ Titaan + Koper). De eerste kom je het meeste tegen, de tweede is beter.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Roel op 21 januari 2015, 10:52:13
Ik gebruik al heel oude Conrad aandrijvingen Roel. Deze zitten nu op de 3e baan die ik heb. Iedere keer hergebruikt. Ze zijn niet geruisloos maar ik heb er nog niet één gehad met een storing. Ik heb ook twee wissels met een soortgelijke aandrijving van Roco. Die zijn iets stiller maar geven af en toe wel storingen.
Ik heb nog een heel interessant draadje gevonden over Conrad (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16264.msg198747.html#msg198747) wissel aandrijvingen.
Dit gaat o.a. over langzamer draaien en toch voldoende kracht over hebben.
Misschien heb je daar wat aan Roel?
grt Piet.
Dank je wel voor de reacties, vrienden.
Als ik jou zo hoor, @Pierre, dan zijn die Conrads kwalitatief misschien niet eens zo slecht.
En ik ga het draadje even goed lezen @PietB.
Ik kom hier zeker op terug.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Wim Corduwener op 21 januari 2015, 11:23:32
...en @Roel van wat ik ben tegengekomen zijn het ook de goedkoopste.  8)
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Roel op 21 januari 2015, 14:37:15
...en @Roel van wat ik ben tegengekomen zijn het ook de goedkoopste.  8)
Daar heb je wel een punt. Door de prijs kun je dan ook wat reserves aanschaffen.

Ik kwam ook nog de Viessmann wisselaandrijvingen tegen. Daar hoor en zie je heel weinig over.
Ook wat betreft de betrouwbaarheid.
Dat zal wel aan de prijs liggen, want je betaald daar rond de 45 euro's voor.
Jaren geleden sprak ik iemand die deze gebruikte op plekken waar de wissels heel moeilijk toegankelijk zijn.
Dus hij had er wel veel vertrouwen in.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Dirk T op 21 januari 2015, 17:20:55
Op moeilijk toegankelijke plekken kunnen servo aandrijvingen in die zin prettig zijn, dat je ze rustig een 30cm van het wissel vandaan kunt plaatsen. Er hoeft dan alleen ruimte te zijn voor een steldraad tussen servo en wissel.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: janstuif op 29 maart 2020, 16:14:26
ik heb op mijn baantje inmiddels een stuk of 10 van de conrad aandrijvingen. Om het omschakelen op een normale manier voor elkaar te krijgen heb ik er een 16 volt lampje tussen gezet en daarmee het luidruchtig omschakelen weg weten te krijgen. Ze schakelen nu vrijwel hetzefde om als de gewone k rails aandrijvingen, maar gaan veel langer mee.
waarom een lampje? als verbruiker en als weerstand. als een lampje aangezet wordt is de weerstand van het lampje weinig, er gaat dus meer stroom naar de aandrijving, hoe langer er stroom op staat, des te warmer wordt het lampje, des te meer weerstand, en dat allemaal in 10e van seconden.
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Rob op 29 maart 2020, 18:43:39
Hoi Jan,

Kijk, een eenvoudige en doeltreffende oplossing. Kun je nog iets zeggen over het wattage (~weerstand) van de lampen?

Rob
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: janstuif op 29 maart 2020, 19:23:21
Rob,
ik heb een aantal lampjes getest, zowel grotere( die in de gele voetjes van faller) tot en met rijstekorrellampjes, ergens daar tussenin was het eureka! dus proefondervindelijk vastgesteld.
heeft ook sterk te maken met de bekrachtigingstijd van betreffende wissel(s).
een direct antwoord op je vraag heb ik dus niet, ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt

groeten
Jan
Titel: Re: Wisselaandrijving
Bericht door: Rob op 29 maart 2020, 21:15:37
Hoi Jan,
Bedankt. Het geeft een handvat waar te beginnen.
Rob