H0 Modelspoor Forum
Modelbaanbesturing => Vraagbaak voor beginners en herintreders => Topic gestart door: Jacob op 8 januari 2020, 11:55:12
-
Ben net nieuw hier op dit forum en geen forum ervaring...
Vandaag of morgen ben ik zover dat ik mijn baan in blokken moet gaan verdelen en dan besturing per blok moet gaan bouwen.. ( denk ik . ! )
Hoe moet ik te werk gaan om mijn baan in blokken te verdelen.? wat zijn de criteria..? en hoe en met welke techniek moet ik dat gaan aansturen..?
ik rij met DCC en bestuur met Esu Ecos
ik zie en lees vaak het woord " terugmelding " .. in welk verband wordt dit gebruikt .? en wat wordt er aan wie teruggemeld en wanneer wordt er " heen" gemeld..??
Kan iemand mij idiot proof uitleggen waar ik moet beginnen.??
-
Daar valt heel veel over te zeggen. Begin eens hier te lezen, geeft heel veel achtergrond informatie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Baanbesturing
Gr, Ben.
-
Dank Ben,
Ben aan studeren geweest, vind het allemaal bijzonder ingewikkeld, ik ben kompleet niet technisch... heb voorbeelden gevonden en schema's maar kom er niet uit wanneer nu welk voorbeeld ik moet gebruiken...
Ik studeer verder..
-
Beste Jacob,
Rustig verder studeren en niet denken dat je met lezen alles kunt begrijpen, je gaat het pas begrijpen als je het ook gaat doen en dat doen doe en leer je het makkelijkste door te beginnen met een ovaal die je dan gaat indelen in 4 blokken......
Mocht Den Bosch voor je bereikbaar zijn dan kun je een keer bij de MSG/Den Bosch komen kijken (en eventueel lid worden), wij hebben een testbaan waar die blokken "gemaakt" zijn.
Groet, Anne W
-
Anne
Hij geeft aan in Frankrijk te wonen
-
Ja dat is weer te ver weg of niet ver genoeg weg, ik heb een "R-collega" in de Algarve wonen, daar kan ik goed mee "praten" over de e-mail.
Groet, Anne W
-
Dag Anne,
Ben wel een groot gedeelte van jaar in Frankrijk maar ook in NL ( Doetinchem)
Dank ook voor reactie, het toeval wil dat ik 12 en 13 mei a.s. in Den Bosch ben..... wil graag komen kijken.... heb je adres voor me..?
Eerlijk gezegd snap ik na al het gelees en gestudeer er nog geen syllabe van hoe ik dit moet inkleden...
Groet,
Jacob
-
Beste Jacob,
Voor het adres van de MSG/Den Bosch zie https://www.msgdenbosch.nl/cms/, (https://www.msgdenbosch.nl/cms/,) op een dinsdagavond kun je altijd, onder het mom van "even kijken of de club wat is voor me", binnen kijken.
Wel even coördineren met mij, als we toevallig een ledenvergadering hebben dan mag je er niet in........
Dinsdag of woensdag overdag kun je ook bij mij komen kijken, ik woon op 13 km van Den Bosch, maar..........in de maand mei kunnen we met de sleurhut op pad zijn, dus coördinatie is echt nodig.
Overigens zit er in Ruurlo ook een soort modelspoor "instituut", daar kun je ook kijken en praten, minimaal één baan heeft terugmelders, https://www.hulshofmodeltreinen.nl/ (https://www.hulshofmodeltreinen.nl/)
Groet, Anne W
-
Dag Anne,
Toeval bestaat niet. .... wij zijn met onze sleurhut in Helvoirt, ( mijn vrouw heeft een reunie in Den Bosch) op 13 mei, vandaar....
Had gehoopt de 13e overdag dan te kunnen kijken c.q. spreken.. gaat kennelijk niet, de 14e rijden wij door richting Portugal en Spanje ( onz kids en klein- zijn in ons huis in frankrijk vandaar)....
Dank voor Ruurlo tip, ga ik nog kijken dan
N.B. Mijn Fleischman draaischijf werkt met Esu decoder, bedien hem met EsuEcos, maar de schijf stopt bij elke verbinding, ik moet steeds op de Ecos aantippen dattie een stapje verder moet....
Enig idee wat ik hier verkeerd heb gedaan..??
Mvg.
Jacob
-
Beste Jacob,
Nee met de draaischijf kan ik je niet helpen, geen ervaring, verder is 13 mei nog ver weg, als ik thuis ben kun je altijd bij mij komen kijken en ik kan je veel over terugmelden en systemen laten zien.
Groet, Anne W
-
Dag Anne,
Klopt 13 mei is nog ver, houden contact en kijken of we iets kunnen regelen tegen die tijd.
Voorbaat dank voor de assist
Gr.
Jacob
-
N.B. Mijn Fleischman draaischijf werkt met Esu decoder, bedien hem met EsuEcos.....
Esu heeft geen draaischijf decoder, graag wat meer informatie. Stuur je de draaischijf aan via een Esu LokPilot volgens dit verhaal?
http://www.esu.eu/fileadmin/img/support/Tips_Tricks/Turntable/Drehscheiben_Umbau.pdf (http://www.esu.eu/fileadmin/img/support/Tips_Tricks/Turntable/Drehscheiben_Umbau.pdf)
Gr, Ben.
-
Beste Jacob,
Mocht je op je reis door Portugal in Portimao aan de kust van de Algarve komen, dan kun je daar ook een Hollandse modelspoorder bezoeken, zie
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68997.100
Groet, Anne W
-
Als je in Doetinchem woont, de modelspoorclub in de regio is net verhuisd van Gaanderen naar een mooie ruimte in Ulft.
Dat is best in de buurt. Ik vind het te fietsen. ;D
-
Dag Anne,
Nee we komen niet in de Algarve in Portugal.
Ben .. De decoder is er ingebouwd door mijn leverancier ( Wentink Anrhem) en ik verdenk hem ervan dat hij inderdaad te werk is gegaan zoals jij laat zien met dat artikel, want dat heb ik al eens gezien bij hem...
Op mijn vraag aan hen of we wellicht de verkeerde decoder ingebouwd hebben krijg ik geen antwoord..en ik heb het idee dat mijn draaischijf de enige is die slot voor slot draait en iedere keer weer een druk op het knopje in de Ecos nodig heeft.... ik vind het echt geen gezicht hoor...en zou het heel erg graag anders ( lees normaal ) willen hebben..
Gr.
Jacob
-
Als dat zo is (met de nadruk op als): kan het zijn dat in de Ecos functie F1 van de draaischijf lokomotief als "Momentfunktion" is gedefinieerd?
Het moet "Dauerfunktion" zijn, blijft actief tot er weer op gedrukt wordt, zie plaatje uit de Ecos handleiding.
(https://abload.de/img/ecos9xkid.png) (https://abload.de/image.php?img=ecos9xkid.png)
Gr, Ben.
-
Dag Ben,
Dank voor je suggestie !!
De draaischijf is als magneet artikel aangelegd , en staat in zijn geheel op een tabblad, de afbeelding die je laat zien bereik je door in het lok bestand
een lok te kiezen en die dan te bewerken... deze pagina/file .... kan ik niet bij komen via de magneet artikel lijst..
Ik heb het idee dat een andere (Märklin) decoder het wellicht wel kan laten werken zoals het hoort.
De draaischijf " aanleggen " als lok omdat er een loksound decoder in zit, wordt een lastig verhaal denk ik, want dan zou ik via de programmeer rails een verbinding moeten aanleggen met " hulpleidinkjes.." maar dan komt de schijf in de lok lijst te staan en niet meer in de magneet artikel lijst....
Plezierig dat je meedenkt.. !!
Wat denk jij ..??
Fijn weekend
Gr.
Jacob
N.B. Stuur jij een draaischijf aan met je Ecos..?
-
Dag Jacob,
Kennelijk heb je iets anders dan het Esu verhaal wat ik eerder stuurde: geen LokPilot decoder maar een accessoire decoder. Ik vraag me dan af hoe het verdraad zit in de brug.
Veel verder kom ik niet. Je zult wat meer informatie moeten geven, desnoods met een fotootje.
Ik heb geen Ecos, er zit veel te veel in wat ik niet gebruik.
Gr, Ben.
-
Dag Ben,
Ik ga op zoek naar het doosje van de decoder, heb ik nog, kan ik je vertellen wat erin zit.
Hoe het verdraad zit weet ik niet, heb ik niet zelf gedaan, kan ik domweg niet, ik kan wel de brug uitbouwen en fototje proberen te sturen, hoewel ik nog nooit een foto heb gestuurd op/naar een forum , wordt ook weer een avontuur...
Gr.
Jacob
-
Bij Digikeijs hebben ze een complete besturing voor je draaischijf. https://www.digikeijs.com/nl/dr5052-turntable-controller.html (https://www.digikeijs.com/nl/dr5052-turntable-controller.html)
-
Ja maar zijn draaischijf is al omgebouwd Nico, daar hebben we het over...... :D
-
Dag Nico,
Dank voor je tip maar ik heb geen flauw idee hoe dit werkt met Digikeijs...kan dit samen met Ecos..? zodat de schijf werkt vanaf mijn Ecos scherm..?
Ben, ik kan even niet bij de verpakking die ik wilde laten zien, (alle zomer stoelen en lig bedden liggen op de kist met verpakkingen) , een foto die ik wil meesturen van mijn Ecos scherm waarop staat Lokpilot... is te groot , weet niet hoe dit kleiner gemaakt moet worden .....
maar er zit dus echt een Esu Lokpilot decoder in de brug..
Gr.
Jacob
-
......maar er zit dus echt een Esu Lokpilot decoder in de brug..
Dan stuur je de draaischijf dus aan als ware het een lokomotief: de rijregelaar bepaalt de snelheid en F1 bepaalt of de brug wel of niet draait. Zolang F1 "aan" is blijft de brug draaien, zodra F1 "uit" is stopt het draaien op het eerstvolgend slot. De schakelaar die in de brug zit valt dan namelijk af waardoor de motorstroom wordt onderbroken.
Dat is wat ik in het document van Esu lees.
Wat te doen: indien er sprake is van een MFX / M4 lokpilot decoder dan heeft deze zichzelf automatisch aangemeld in de Ecos en is er een (fictieve) lokomotief beschikbaar die je dus volgens bovenstaand kunt bedienen.
Indien er geen sprake is van een MFX decoder zul je het decoder adres van de LokPilot moeten uitlezen en alsnog een (fictieve) lok aanmaken in de Ecos.
Als bovenstaand allemaal abracadabra voor je is (wat ik me kan voorstellen, je kwalificeert jezelf als dummie) heb je de verkeerde hobby te pakken. Het is namelijk allemaal basic Ecos besturing uit de handleiding van het product. Een bezoek aan de MSG gaat je dan echt niet helpen want ze maken je daar stapelgek met allerlei kreten.
Gr, Ben.
-
Hmm.. de F1 knop komt ...nicht im Frage.. wordt niet gebruikt in de bediening van de schijf , en hoef ik ook niet te aktiveren, dus....
maar jouw opmerking inzake.." als ware het een lokomotief.." komt wel overeen met mij idee, maar dan uitsluitend vanuit de optiek welke kant draait de schijf op... vooruit als in links om en achteruit als in rechtsom...
Ik kan verder niets vinden in de Ecos handleiding...
Ik wordt niet snel stapelgek, en de verkeerde hobby....? och ik houd ondanks de leeftijd nog steeds van uitdagingen, waarom anders de moeite en lid worden van een forum, als ik het makkelijk kan laten bouwen .. maar ik wil het zelf uitzoeken al of niet met hulp van andere hobby-genoten..
Gr.
Jacob
-
Jacob,
Ik kan je niet helpen met het digitale gebeuren (zelf analoog rijder), maar ik waardeer volhardendheid ;D
Ik wordt niet snel stapelgek, en de verkeerde hobby....? och ik houd ondanks de leeftijd nog steeds van uitdagingen, waarom anders de moeite en lid worden van een forum, als ik het makkelijk kan laten bouwen .. maar ik wil het zelf uitzoeken al of niet met hulp van andere hobby-genoten..
Dus zie dit maar als een moreel steuntje in de rug en succes met de draaischijf. Het moet toch op een of andere manier op te lossen zijn.
Rob
-
Beste Jacob,
Ik denk niet dat er iemand binnen de MSG/Den Bosch je kan helpen met deze specifieke draaischijf uitdaging..., dus je hoeft je niet gek te laten maken.
Groet, Anne W
-
Hmm.. de F1 knop komt ...nicht im Frage.. wordt niet gebruikt in de bediening van de schijf , en hoef ik ook niet te aktiveren, dus....
Je probeert de schijf aan te sturen via het draaischijf menu in de Ecos. Dan heb je te maken met wat je ervaart: pauzes bij elke overgang. Dat staat ook in de handleiding. Ik begrijp van je dat je dat niet wilt.
Zie:
14.7. ESU LokPilot Decoder zur Drehscheibensteuerung.... 26
14.7.1. Drehscheibe konfigurieren...................................... 27
Ik volg het ombouwverhaal van Esu uit de link die ik je gaf. De draaischijf wordt dan een locomotief en om deze te bedienen roep je die op vanuit je loklijst. Als je die methode van aansturen kiest heb je niet het probleem van stoppen bij elke overgang.
Nach der Zuordnung eines Namens kann die Drehscheibe später aus der eige-nen Lokliste jederzeit wieder aufgerufen werden. Die Drehgeschwindigkeit wird wie bei einer Lokomotive gewählt. Aber erst durch Druck auf die Taste F1 setzt sich die Drehscheibe digital in Bewegung. Wenn F1 ausgeschaltet wird, stoppt die Drehscheibe automatisch beim nächsten Gleisstutzen.
Met jouw volhardendheid en mijn hulpvaardigheid is niet mis. Maar zolang wij langs elkaar heen praten gaat dit probleem niet opgelost worden. :)
Gr, Ben.
-
Dag Rob,
Ik krijg dit opgelost hoe dan ook ! not to worry..
Gr
Jacob
-
Heb je m'n suggestie nog uitgeprobeerd Jacob zoals beschreven in het Esu artikel?
Over blokbesturing: heeft het zin nog verder in dit topic te posten Jacob? Automatiseren is fun...... :D
Gr, Ben.
-
Ben,
Nee wat je nu laat zien uit het Esu manual heb ik niet gedaan, ( om de eenvoudige reden dat ik het ding niet zelf in elkaar gebouwd heb...) maar ik ga het wel proberen, ( de decoder die erin zit is een eenvoudige lokpilot.....)maar degene die het in elkaar gezet heeft zweert erbij , zegt dat het niet anders kan.
Momenteel ben ik in NL ( paar dagen want zometeen naar de sneeuw in Dolomiten en eind febr. pas weer terug bij de baan in Fr.)
Dus hier wil ik het verder graag met je over hebben , desnoods over de telefoon ! wat mij betreft..
Blokbesturing : Is zeker nog 100% actueel voor mij en wil graag jouw input hierover.. dank voor je timelapse, ziet er impressive uit.. dus wil graag horen hoe ik dat moet aanpakken... vanaf het absolute begin.....
Grt.
-
Dag Ben,
Zijn momenteel in het zuiden... een projekt met de Faller container kraan eist al mijn aandacht, kom momenteel niet toe aan onze recente topic.
Maar ik kom er geheid op terug bij je, had ook nog wat op youtube gevonden van je, zag er zeer fraai uit.
Gr.
Jacob
-
Dag @Jacob,
Ben heeft weliswaar een antwoord gegeven op jouw vragen, maar hij heeft inmiddels het forum verlaten en zal dus niet meer in staat zijn om te reageren.
Groet,
Wim
-
Dag Wim,
Ok dank voor de info !
Ik kom er later dan wel weer terug op het forum !
Take care !!