H0 Modelspoor Forum

Modelbaanbouw voor de liefhebber => Modelbaan planning en bouw => Topic gestart door: Rob op 11 september 2019, 19:45:45

Titel: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 11 september 2019, 19:45:45
De "bedrijfsvoering" op een modelbaan houdt mij nogal bezig. Rijden en rangeren, boemelen: allemaal leuk.
Af en aan ben ik al enige tijd me aan het verdiepen in rangeerspellen zoals de Timesaver en de (recent gevonden) Inglenook Sidings. Deze laatste valt op door de eenvoud van de opzet en de verrassend lastige puzzels die ermee gemaakt kunnen worden.

Vandaag heb ik op de eettafel zo'n 'klassieke' Inglenook Sidings sporenplan gemaakt. Het past op 130 x 30 cm. Da's een mooi formaat voor een diorama of module die zelfs nog in een boekenkast past 8)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookTafel01.jpg)


De opzet is als volgt. Er zijn 3 opstelsporen en 1 uithaalspoor.
Het langste opstelspoor heeft een capaciteit van precies 5 wagons (linksonder), de andere twee opstelsporen zijn precies lang genoeg voor 3 wagons (links midden/boven). Het uithaalspoor is lang genoeg voor 3 wagons en een loc, maar niet langer. Het is de bedoeling dat er niet meer ruimte is: juist de beperkte lengte van de sporen maakt dat de rangeerpuzzel interessanter wordt.
Dan zijn er 8 wagons: 5 van de binnenkomende trein op het langste spoor en 3 op de andere sporen. Uit de 8 wagons worden een voor een willekeurig 5 wagons gekozen voor de (nieuw samen te stellen) uitgaande trein op het lange opstelspoor. De volgorde van de wagons in de trein is de volgorde waarin ze getrokken zijn. Ik heb daarvoor even kaartjes gemaakt.
Nu wordt er net zo lang gerangeerd tot de nieuwe trein gereed is. Let op: ook de volgorde van de wagons moet goed zijn.

Even een voorbeeldje.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookTafel02a.jpg)
^de beginsituatie met 5 kaartjes voor de nieuwe trein langs het lange opstelspoor


(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookTafel02b.jpg)
^de eindsituatie na de nodige hoofdbrekens.


Dat wordt nog even een avondje puzzelen.

Ergens zit het idee in mijn hoofd hier een module (diorama) van te maken. Dan wordt er gewoon op het hoofdspoor gerangeerd. De lengte van de rangeerbewegingen kan dan worden gelimiteerd door een rood sein of een overweg of zoiets.
Zo'n module kan in de modulebaan worden opgenomen of als losstaand puzzel-diorama worden gebruikt.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 12 september 2019, 09:59:03
Een mooi idee @Robvd.

▲ Inglenook Sidings
En met name een leuk idee om deze puzzel in je bestaande baan in te bouwen. Ik ben wel benieuwd hoe dat precies gaat werken met koppelen, ontkoppelen en voor-ontkoppelen.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: henkiehenk op 12 september 2019, 19:33:53
kan je alleen ontkoppelen als je achteruit rijd ???
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 12 september 2019, 19:41:41
Dank Wim,

Ik ben wel benieuwd hoe dat precies gaat werken met koppelen, ontkoppelen en voor-ontkoppelen.
In het voorbeeldfilmpje is één ontkoppelaar gebruikt. Ik denk aan 3 ontkoppelaars: een voor elk spoor. Dan hoef je ook minder heen en weer te rijden, want je koppelt de wagons los op het spoor zelf.
Koppelen gaat heel goed bij mij op de eettatfel: alle sporen zijn recht. Dat ga ik ook zo houden op de module.
Makkelijk koppelen en ontkoppelen is wel een vereiste bij zulk intensief rangeerwerk.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 13 september 2019, 16:46:12
Deze rangeerpuzzel module/diorama gaat een beetje aan de haal met me...
Ik heb nog wat multiplex liggen en ik denk dat de bouw binnenkort gaat beginnen.

Het thema wordt een spooraansluiting van een brandstoffenhandel. Dan kunnen er mooi verschillende wagons (ketelwagons van verschillende oliebedrijven, bakwagens met kolen, zelflossers en zelfs gesloten wagons) rondrijden. Onderscheidende wagons is  visueel aantrekkelijker en duidelijker met de puzzel oplossen...
Verder heb ik besloten een apart doorgaand spoor te maken. Dan kan er gepuzzeld worden terwijl er wat anders langs komt.

De module wordt zo'n 32 x 150 cm, en met het extra doorlopende spoor ziet het er nu zo uit.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule01.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule02.jpg)


Aan de rechterkant wil ik een viaduct maken. De achterkant een muur of zoiets. Links een bouwsel. Op die manier is het diorama een beetje ingesloten. Bij de railbus komt een kort perron, als halte.
Als werkend diorama kan een railbus of korte trek-duw trein (automatisch) pendelen tussen het perron en een verborgen plek net achter het viaduct op rechts.
Als module kunnen goederentreinen via het verbindingsspoor 5 wagons halen of brengen. Er komt nog een ontkoppelaar op het hoofdspoor om andere goederenwagons (of de conducteurswagon) tijdelijk op het hoofdspoor achter te laten.

De puzzel krijgt een eigen stroomvoorziening, zodat er onafhankelijk van wat er op het hoofdspoor gebeurt gewoon gepuzzeld kan worden.


Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: SuperSylvester op 13 september 2019, 19:14:20
Leuk! De uitdaging is dan om het geautomatiseerd te maken  8)
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: henkiehenk op 13 september 2019, 19:44:17
leuk idee ...maar ik mis een omloop spoor ,,dan kan je het nog leuker maken met rangeer werk
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Pierre op 13 september 2019, 20:04:07
Leuk Rob ... een nieuw project met een nieuwe uitdaging. ;)
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 13 september 2019, 20:20:00
Dank voor de reacties mannen.

Leuk! De uitdaging is dan om het geautomatiseerd te maken  8)
Ja, dûhûh!

leuk idee ...maar ik mis een omloop spoor ,,dan kan je het nog leuker maken met rangeer werk
Een rangeerspel met omloopspoor bestaat ook: "Timesaver" heet-ie. Ik hou het hier op de "Inglenook Sidings" (zonder omloopspoor), juist vanwege het eenvoudige sporenplan. En de puzzeltjes zijn verrassend lastig!

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 14 september 2019, 10:10:04
Voor degenen die meer over deze rangeerpuzzel (en andere) willen weten: dit is wel een leuke site (in het Engels).
http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/Inglenook/inglenook-trackplan.html (http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/Inglenook/inglenook-trackplan.html)

Ter inspiratie.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: arend65 op 15 september 2019, 21:56:57
Leuk idee Rob, ik ben benieuwd.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 20 september 2019, 08:45:24
Vandaag maar eens serieus beginnen aan de bouw.

De bodemplaat is gezaagd en de gaten voor de wisselaandrijvingen en de Märklin seinaandrijving zitten er in.
Ik had dit keer geen zin om me 't schompus te stempelen aan een stenen achtermuur, dus heb ik wat budget bogen en muurdelen van Noch besteld. 111 x 12,5 cm arcade bogen voor 20 euri vond ik wel een goede deal.
Het spul kwam gisteren binnen en is alvast op maat gesneden.


(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule03.jpg)


Verder heb ik een voetgangersbrug van Faller laten komen. Daarvan wordt ongeveer de helft gebruikt. Ik zag dat bij dezelfde winkel universele ontkoppelaars van Roco in de aanbieding waren. Ik ben benieuwd of die bedrijfszeker de profi koppelingen los kunnen maken. We gaan het zien.

Aan de slag dan maar!

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 20 september 2019, 20:42:47
Vandaag lekker opgeschoten met de bouw van de diorama/module bak

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule04.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule04a.jpg)


Het meeste zaag- en schroefwerk is nu wel gedaan. Aan de achterzijde is het paneel waar de muurdelen tegenaan worde gelijmd. Aan de beide kopse kanten een deel van een FREMO profiel, zodat de module ook op andere modules van mijn baan aansluit. Aan de voorzijde een rekje voor de wagonkaarten en een bedieningspaneel. Aan de rechterkant ontstaat het viaduct in ruwbouw.

Tot zover voor nu.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 20 september 2019, 20:54:35
Vandaag lekker opgeschoten met de bouw van de diorama/module bak
Opgeschoten ben je zeker. Dat werkt zeker wel lekker zo’n maagdelijk stukje houtwerk?

Citaat
Aan de beide kopse kanten een deel van een FREMO profiel, zodat de module ook op andere modules van mijn baan aansluit.
Fok! Ik wist dat ik wat was vergeten op mijn modules: FREMO-profiel!  :o
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 20 september 2019, 22:18:16
Hoi Wim,

Dat werkt zeker wel lekker zo’n maagdelijk stukje houtwerk?
Ja, zeker. Was eigenlijk voor iets anders bestemd, maar deze en andere platen staan al een tijdje in de berging. Blij dat ik ze kan 'opruimen'.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 20 september 2019, 22:32:16
Was eigenlijk voor iets anders bestemd...
Ach Rob, dat slaapkamer-ameubelement dat je ermee wilde bouwen kan nog wel even wachten.  :D
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 22 september 2019, 22:22:04
Tsja Wim...

Was eigenlijk voor iets anders bestemd...
Ach Rob, dat slaapkamer-ameubelement dat je ermee wilde bouwen kan nog wel even wachten.  :D

Ik heb geen hobby ruimte, dus met al die modules is er sowieso geen ruimte meer voor slaapkamer ameubelement. Komt dát even goed uit  ;)

Even een update
Ook op deze module is het passen en meten. Zo wil ik wel dat een BR50 wagons kan brengen en halen op de spooraansluiting. Dat gaat nét langs de muur, zo.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule05a.jpg)


Ondertussen ligt (bijna) alle rails vast en zijn de wisselaandrijvingen ingebouwd.
Verder heb ik een van de Roco ontkoppelaars ingebouwd om te testen hoe het ontkoppelen gaat. De Fleischmann ontkoppelaars werken vaak niet goed in mijn ervaring: er is niet voldoende kracht om te ontkoppelen en/of ze vallen niet meer terug. Voor dit rangeerspel is goed en zeker ontkoppelen een voorwaarde.
Vandaar dat ik Roco universele ontkoppelaars wil proberen. De Roco ontkoppelaars hebben een wat steviger spoel én een veertje om de zwaartekracht wat te helpen na het ontkoppelen.
In de tests ontkoppelt dit goed en bedrijfszeker (de harde praktijk zal het leren of dit zo blijft).

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule05b.jpg)


Ik heb er in ieder geval genoeg vertrouwen in ook de andere twee sporen van deze ontkoppelaars te voorzien. Daarvoor moeten wel wat bielzen worden verwijderd.

Tot zover weer even.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 28 september 2019, 11:42:35
Na een voortvarende start is de voortgang deze week wat minder.... Maar tussen de bedrijven door toch een en ander gedaan.

Het bedieningspaneel is gemaakt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule06a.jpg)


De vier 'regenboog' knoppen in het midden zijn voor de bediening van het doorgaande hoofdspoor en de aansluiting daar op.
Voor de eigenlijke puzzel zijn de 3 zwarte en 3 blauwe knoppen aan de linkerkant, en de zwarte  links/rechts knop aan de rechterkant van het paneel van belang. Met deze laatste wordt straks de rijrichting bepaald (met een vaste snelheid). Deze knop springt naar de middenstand (stop) terug als je 'm los laat.

De 3 zwarte knoppen bedienen de ontkoppeleaars op elk spoor.
De wissels worden bediend met de 3 blauw knoppen: een knop voor elk spoor. Dat betekent dat als één van de achterste sporen wordt gekozen, de voorste wissel (wissel 1) altijd op gebogen wordt gesteld. Dat kan met gelijkspanning en een paar diodes.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule06b.jpg)


Verder zijn er een paar eenvoudige stootblokken gemaakt. Een paar spoorstaven in een te klein boorgat gehamerd en een biels er aan. Dat kan wel een (aankoppel)stootje hebben.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule07.jpg)


Het zijn hiermee heel licht uitgevoerde stootblokken, maar op dit industrie terrein wordt altijd met kruipsnelheid gereden.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 28 september 2019, 21:00:31
Vanavond eens proberen of het concept met de links-stop-rechts rijstroom-schakelaar een beetje werkt.
De boel maar eens provisorisch aangesloten. De trafo staat ingeregeld op een vaste (lage) snelheid en heen en weer rijden wordt geregeld vanuit de rijschakelaar op het bedieningspaneel.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule08.jpg)


De loc rijdt zo met een schok weg en komt ook weer met een schok tot stilstand. Dit lijkt het ontkoppelen wel wat te bevorderen, maar het ziet er niet zo realistisch uit. Het puzzelt wel lekker.
De definitieve rijstroom voorziening wordt een pulsbreedte rijstroom uit een Arduino. Misschien krijgt die dan een "puzzelstand" en een "realistisch rangeren" stand... Die laatste doet dan ook iets met optrekken en afremmen.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: SuperSylvester op 29 september 2019, 08:05:21
Dat schiet al aardig op bij jou! Misschien iets met magneetkoppelingen proberen?
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 29 september 2019, 09:53:29
Dank, Jack.

Magneetkoppelingen is een idee, maar ik hou het op de profi koppelingen. Ik wil gewoon 'standaard' materieel op de puzzel kunnen gebruiken, zodat wagons ook uitgewisseld kan worden met de rest van de baan. Met name ook om ze te kunnen halen en brengen via de aansluiting op het hoofdspoor als de puzzel als module wordt gebruikt.

Er zitten een paar vrij lichte en erg licht lopende wagons bij. Misschien dat ik die wat ga verzwaren. Een beetje massatraagheid zal helpen, denk ik. Ik denk ook nog aan grafiet op de koppelingen als smering....

Het valt me overigens alles mee hoe het koppelen en ontkoppelen gaat.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Pierre op 30 september 2019, 19:55:26
Ik zit even een beetje na te denken over je rangeerspel Rob. Ik ben eigenlijk geen rijder maar dit vind ik top. Het is eigenlijk een beetje puzzelen. Zelf heb ik bijna geen ruimte over om hier aan te beginnen maar ik vind het wel zo leuk dat ik toch een list ga verzinnen. Ik heb nog een heleboel N spul van mijn vader. Op het stukje waar ik een testbaantje en rollerbank op mijn werkblad heb kan ik misschien net een rangeerbaantje baantje frommelen. Maar dat terzijde. ;D
Zoals ik zeg was ik een beetje aan het nadenken hier over en zou het misschien een optie zijn om de baan naar de kant van de opstel sporen wat te laten aflopen? Dan lopen de wagons vanzelf richting stootblok na het ontkoppelen en hoef je de wagons niet op te duwen met de kans dat ze weer vast koppelen. Dit gaat natuurlijk alleen maar mooi op bij gebruik van 3 ontkoppelaars. Wat denk je?



Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: SuperSylvester op 30 september 2019, 20:01:43
Volgens mij noemen ze dat een 'rangeerheuvel', wordt in het echt ook gebruikt maar ik weet niet hoe dat zou moeten werken.

Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Pierre op 30 september 2019, 20:38:48
Dat klopt Jack maar ... als je een rangeerheuvel (bultje) maakt op zo'n kleine baan loop je de kans dat de wagons spontaan ontkoppelen als het spul over dat heuveltje gaat. Beter is het om de hele baan een heel klein stukje schuin te zetten richting opstelsporen denk ik. Een halve cm op 1,5 meter is denk ik al meer dan genoeg.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 30 september 2019, 22:00:13
Dit weekend de puzzel even met de kids (pubers) uitgeprobeerd. Was een succes, want het kon even concurreren met de iPad  ;D
Het koppelen en ontkoppelen gaat behoorlijk bedrijfszeker nu, dat bleek ook.

Ik zit even een beetje na te denken over je rangeerspel Rob. Ik ben eigenlijk geen rijder maar dit vind ik top. Het is eigenlijk een beetje puzzelen. Zelf heb ik bijna geen ruimte over om hier aan te beginnen maar ik vind het wel zo leuk dat ik toch een list ga verzinnen. Ik heb nog een heleboel N spul van mijn vader. Op het stukje waar ik een testbaantje en rollerbank op mijn werkblad heb kan ik misschien net een rangeerbaantje baantje frommelen. Maar dat terzijde. ;D
Leuk hoor. Ben benieuwd hoe dit eventueel in N uitpakt. Als je 2 asser wagons hebt, dan zou dit op zo'n 75 x 20 cm moeten passen.


Zoals ik zeg was ik een beetje aan het nadenken hier over en zou het misschien een optie zijn om de baan naar de kant van de opstel sporen wat te laten aflopen? Dan lopen de wagons vanzelf richting stootblok na het ontkoppelen en hoef je de wagons niet op te duwen met de kans dat ze weer vast koppelen. Dit gaat natuurlijk alleen maar mooi op bij gebruik van 3 ontkoppelaars. Wat denk je?
Ik kan het even proberen. Het is een losse module, dus ik kan de rechterkant gewoon even wat hoger zetten. Zoals gezegd, het is niet echt nodig, maar ik kan me voorstellen dat het voor de N versie zeker wat kan helpen.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 30 september 2019, 22:17:47
Lees ik nou dat @Pierre een N-baantje gaat maken... of wordt dat H0e?
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 30 september 2019, 22:38:18
Ik heb even een blokje van 2,3 cm onder de rechterkant gezet (dus een helling van 1,5% op 150 cm). Daarmee rollen sommige wagons naar het stootblok, maar andere niet. Maar zelfs de wagons die blijven staan hebben bij het ontkoppelen de neiging om weg te rollen. Ik heb de indruk dat het ontkoppelen met deze helling net wat soepeler gaat.

Lees ik nou dat @Pierre een N-baantje gaat maken... of wordt dat H0e?
H0e is ook een idee. Kan het materieel net wat zwaarder zijn dan puur N. De bal lig bij Pierre  :-X
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 30 september 2019, 23:23:54
Hierop doorbordurend krijg je in H0e (of zo je wilt in N) wèl een lekker compact baantje met dezelfde mogelijkheden. Er is wel één puntje van aandacht: ik weet niet of H0e en N-koppelingen net zo makkelijk (voor)ontkoppelen als H0-koppelingen.

Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 30 september 2019, 23:45:36
Er is wel één puntje van aandacht: ik weet niet of H0e en N-koppelingen net zo makkelijk (voor)ontkoppelen als H0-koppelingen.
Dat weet ik ook niet. Maar voorontkoppelen is in ieder geval te vermijden (ik heb dat ook vermeden), en dan is alleen soepel ontkoppelen nodig.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Pierre op 30 september 2019, 23:58:54
Lees ik nou dat @Pierre een N-baantje gaat maken... of wordt dat H0e?

Het gaat een N rangeerpuzzelbaantje worden. Ik vind het wel leuk iets te doe met het spul van mijn vader. Tot nu toe heb ik alleen maar dingen gesloopt om wat anders van te maken. Ik heb op wat ontkoppelrailsjes van Marktplaats geboden en dan heb ik alles om een startje te gaan maken. Ik zal tzt wel een nieuw draadje opstarten.  We zitten hiermee wel het draadje van Rob te verzieken. Sorry Rob. ;)

Ik heb ook nog geen idee hoe soepel de N wagonnetjes ontkoppelen Rob. N spoor is voor mij ook helemaal nieuw. We gaan het zien of het werkt. Het lijkt me wel verstandig om het rangeerbaantje op een losse plank of bak te maken.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 4 oktober 2019, 15:40:26
Analoge spaghetti

pfff... De elektriek, daar gaat toch nog aardig wat tijd in zitten. Maar ja, ik heb het mezelf wel wat ingewikkelder gemaakt door deze puzzel ook als module te kunnen gebruiken. Op de 4 hoofdleidingen na (2 rijstroom, 2 wisselstroom), is alles aangesloten. De hoofdleidingen zijn nodig om deze module in de modulebaan op te kunnen nemen. Maar dat is simpel vanaf nu.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule09.jpg)

Naast de eerder aangesloten wissels en ontkoppelaars voor de puzzel, is nu nog de bedrading aangebracht voor:
- Het hoofdsein op het doorgaande spoor (oh ja, dat sein is ook nog even ingebouwd).
- De wissels naar het hoofdspoor. Deze worden samen bediend en schakelen meteen ook
- de rijstroom omschakeling met bistabiel relais (omschakelen voor eigen stroom voorziening en stroom van de hoofdbaan).
- Een extra ontkoppelaar op het hoofdspoor

Verder is de eigen rijstroom voorziening aangesloten (neemt straks stroom op van de wisselstroomleiding). Dit is een Arduino met motorcontroller (en step up/down print). Ook de eerste versie van de stuursoftware is gemaakt, waardoor de V60 nu ook met geluid rangeert.

Nu maar weer eens verder aan de bovenkant. De voetgangersbrug zit al in elkaar.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 4 oktober 2019, 17:20:34
Wat extra werk, maar naast je Inglenook Siding speelt deze module nu ook mee in het grotere geheel en het zou jammer zijn als je die optie niet zou hebben benut.

Het misschien valt niet direct op, maar wat ik ook mooi vind is dat je de wisselaandrijvingen -mooi uit het zicht- hebt omgekeerd.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: SuperSylvester op 4 oktober 2019, 18:58:22
Dat ziet er netjes en overzichtelijk uit! Ik had eigenlijk van jou servo-aandrijving voor de wissels gedacht (stiekum gehoopt ;-)
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: iTom op 4 oktober 2019, 19:18:50
Tijdens de smalspoordagen zag ik veel banen waar ontkoppelt werd middels magneten.
Voor N spoor is daar o.a. Dapol, Kadee en Kato die daar ook speciale koppelingen voor maken.
Zag er best goed uit.

Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 4 oktober 2019, 20:22:37
Tsja heren,

Het misschien valt niet direct op, maar wat ik ook mooi vind is dat je de wisselaandrijvingen -mooi uit het zicht- hebt omgekeerd.
Goed gezien, Wim. De Fleischmann aandrijvingen monteer je inderdaad heel makkelijk als 'Unterflurantrieb'. Alleen moet je dan wel een gat in de bodem maken  :o

Dat ziet er netjes en overzichtelijk uit! Ik had eigenlijk van jou servo-aandrijving voor de wissels gedacht (stiekum gehoopt ;-)

Helaas, Jack. Deze aandrijvingen werken eigenlijk heel betrouwbaar, zijn makkelijk in te bouwen, simpel aan te sturen en ik had er ook nog eens genoeg van liggen (voor de servo's geldt op de laatste 3 vlakken het omgekeerde). Maar de bodem van de wisselaandrijvingen doos is in zicht. Dus wie weet, binnenkort  :D

Tijdens de smalspoordagen zag ik veel banen waar ontkoppelt werd middels magneten.
Voor N spoor is daar o.a. Dapol, Kadee en Kato die daar ook speciale koppelingen voor maken.
Zag er best goed uit.
Deze is voor Pierre  ;)  Ik heb ook wel wat filmpjes gezien hiervan. Als je 'duwend' over een magneet tussen de bielzen rijdt wordt er ontkoppeld, 'trekkend' blijft de koppeling vast. Dat kan met vaste magneten, maar als je soms niet duwend wil ontkoppelen kan er ook een elektromagneet tussen de rails.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: iTom op 4 oktober 2019, 21:02:54
Ik vind elektrische koppelingen beter, daar kan je meer mee rangeren op iedere plek.
Het is alleen een prijskaartje als je ook wagons met elektrische koppelingen wil uitvoeren.
Momenteel ben ik bezig met een demobaan met iTrain om geheel automatisch te ontkoppelen.
Daar komen ontkoppelrails in en Locs met elektrische koppelingen.


Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 4 oktober 2019, 21:16:09
Kijk...
Momenteel ben ik bezig met een demobaan met iTrain om geheel automatisch te ontkoppelen.
Daar komen ontkoppelrails in en Locs met elektrische koppelingen.
Soms is een mix van technieken de beste.
Interessant project, Tom.

Als analoog rijder zal ik me alleen met ontkoppelaars moeten 'behelpen'.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 4 oktober 2019, 22:27:32
Ondertussen....

De bouw van de bovenkant gaat verder. Eerst maar eens begonnen met het perron. Alles ligt nog los, maar zo is er al een indruk van de indeling.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule10c.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule10a.jpg)


Er komt nog een hek, schutting of muur tussen het perron en de spooraansluiting.
Al met al krijgt deze module een redelijk industrieel/voorstad sfeer in mijn verder landelijke modulebaan - tot nu toe.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 5 oktober 2019, 21:18:00
Het perron en de arcade bogen....

Van wat dunne latjes (een teveel aan luxaflex lamellen) is het perron in elkaar gefröbeld. Aan de spoorzijde is de rand iets hoger. Er komt nog een laagje zand op het perron. Aan de andere kant met DAS klei een soort van afgebrokkeld beton/puin. Daarna een basiskleur grijs/bruin er op.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule11a.jpg)


Vervolgens de arcade bogen vast gelijmd. Van wat restjes nog een extra stukje muur met steunberen in elkaar gezet.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule11b.jpg)


Dan een drybrush met rood, bruin, oranje en oker.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule11c.jpg)


Dan zijn de kleuren iets te helder. Dat is de bedoeling, want deze worden vager als er nog een wet wash over heen komt.
De bovenkanten worden afgewerkt met -wederom- luxaflex latjes. Dit beschermt ook de vrij kwetsbare  foamboard arcade bogen. De latjes krijgen ook een grijze beton-achtige kleur. Dezelfde kleur wordt sterk verdund als wet wash over de stenen gesmeerd.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule11d.jpg)


Op de foto in kunstlicht ziet alles er wat roder uit dan in het echt... Misschien gaat er nog een zwarte wet wash over heen. Morgen eerst maar even bij daglicht kijken.

Tot zover weer even.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Jor op 5 oktober 2019, 22:38:39
Ziet er goed uit Rob, mooie muur!

Groet,

Jordy
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Pierre op 5 oktober 2019, 22:39:41
Het gaat er steeds beter uitzien Rob. knap werk. De "puzzel" is haast niet meer te herkennen. ;)

Ik ben nog druk aan het schuiven met de spullen die ik heb en de beperkt ruimte. :)
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: SuperSylvester op 6 oktober 2019, 10:17:53
Je hebt het tempo er lekker in! Zijn dat kant-en-klaar arcade bogen of heb je die zelf gesneden? Vind het wel wat hebben  :)
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 6 oktober 2019, 14:58:21
Dank heren,

De "puzzel" is haast niet meer te herkennen. ;)
Twee spellen in één: zoek de puzzel en maak de puzzel. 8)

Ik ben nog druk aan het schuiven met de spullen die ik heb en de beperkt ruimte. :)
Hee, is dat niet precies waar het ook in dit spel om gaat?  :P. Dat moet op te lossen zijn

Je hebt het tempo er lekker in! Zijn dat kant-en-klaar arcade bogen of heb je die zelf gesneden?
Ik wilde inderdaad wat vaart maken, dus deze arcade bogen zijn kant en klaar van Noch. 111 strekkende centimeters voor 20 euri bij Conrad.
Overigens zijn bij daglicht de stenen me nog net wat te rood, en de voegen nog te licht grijs. Er gaat dus nog een zwarte wet wash overheen.

Nu heb ik nog wat grijs gemengde verf over, dus meteen maar het viaduct in elkaar zeten en op kleur brengen.
Naast luxaflex latjes, levert IKEA ook nog wat balkjes van een voormalig houten afdruiprekje. Prima om 'betonnen' liggers mee te maken voor het viaduct

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule11e.jpg)


Deze liggers worden domweg onder het dek van het viaduct geplakt. Er komen ook nog twee van dezelfde balkjes langs de zijkanten.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule11f.jpg)

Een beetje op kleur brengen, en dan lijkt het al heel wat.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule11g.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule11h.jpg)


Verder zit ik nog te denken aan een geruststellend aftelklokje tijdens het puzzelen. Ik ben wat aan het pielen met een 4-cijferig segment LED schermpje aangesloten op een Arduino...

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule12.jpg)


Op zo'n schermpje kan ook andere nuttige info komen te staan (voor zover dat mogelijk is met zo'n schermpje).

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Pierre op 6 oktober 2019, 23:08:31
Je gaat als een waanzinnige te keer Rob. Man ... man wat werk je snel. Maar het ziet er prima uit allemaal. ;)

Ik ben nog druk aan het schuiven met de spullen die ik heb en de beperkt ruimte. :)
Hee, is dat niet precies waar het ook in dit spel om gaat?  :P. Dat moet op te lossen zijn

Het is denk ik ook opgelost. Ik zal het eens posten.

Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 7 oktober 2019, 17:10:19
Ik heb je draafje nog eens doorgebladerd en het is een mooi Inglenook-baantje geworden. Ik heb alleen wel één klein dingetje:

Verder zijn er een paar eenvoudige stootblokken gemaakt. Een paar spoorstaven in een te klein boorgat gehamerd en een biels er aan. Dat kan wel een (aankoppel)stootje hebben.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule07.jpg)
Het zijn hiermee heel licht uitgevoerde stootblokken, maar op dit industrie terrein wordt altijd met kruipsnelheid gereden.
Het zijn inderdaad (veder)lichte stootblokken. Heel persoonlijk zou ik daar toch wat meer stabiele stootblokken hebben neergezet. Het kunnen zelfs kruislings in de rails geplaatste bielzen zijn, een berg stenen of een plantenbak. Maar nogmaals: dat is natuurlijk persoonlijk.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 7 oktober 2019, 17:19:03
Dank je, Wim

Het zijn inderdaad (veder)lichte stootblokken. Heel persoonlijk zou ik daar toch wat meer stabiele stootblokken hebben neergezet. Het kunnen zelfs kruislings in de rails geplaatste bielzen zijn, een berg stenen of een plantenbak. Maar nogmaals: dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik ben het wel met je eens, Wim. Nu zijn deze stootblokken (optisch) nog makkelijk te verstevigen. Ik kan er ook variaties op maken: het haal/breng spoor (dat is het langste spoor op de voorgrond), zou zeker wat steviger kunnen. Misschien zet ik er gewoon nog een paar spoorstaven schuin achter. Ik neem 'm mee. Maar puur functioneel in 1:87 zijn ze al bijzonder stevig  ;D

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 7 oktober 2019, 19:24:05
Nog wat rangeer ervaringen (koppelen/ontkoppelen).

Ik heb verschillende locs die dienst kunnen doen op de puzzel. De twee diesels zijn een Köff III en een V60.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookDiesles.jpg)


Beide rijden bij de nu ingestelde rijstroom even snel (of langzaam). De V60 heeft een vliegwiel en versnelt en vertraagt enigszins gelijkmatig. De Köff heeft geen vliegwiel en rijdt met een ruk weg en staat direct stil.
Met de V60 rijden wagons soms ongekoppeld mee (de koppeling is los, maar haakt nog ietsjes). Bij de Köff gebeurt dat nauwelijks.
Tsja, dus wat is dan realistischer? Een lok die met een ruk wegrijdt of een loc die af en toe met zoemende ontkoppelaars heen en weer rijdt en waar soms een reuzenhand de wagons tegenhoudt...

Nou ja, ik hoef in ieder geval geen ingewikkelde rijstroom te programmeren. Gewoon kiezen tussen een loc met of zonder vliegwiel is voldoende....

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 7 oktober 2019, 23:36:11
Op het brede deel van het perron is nog een wachthokje o.i.d. gepland.
Ik vond nog wat restjes perron overkapping

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule13a.jpg)


Het dak wordt wat getrimd en de frame delen passend gemaakt. Een paar gaatjes in het perron en even zien hoe het staat.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule13b.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule13c.jpg)


Ik twijfel nog of ik de achterkant dicht ga maken. Met een dichte achterkant zie je niet zo veel, maar met een open achterkant staan de Preissertjes op de tocht.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 8 oktober 2019, 00:52:28
Die Preisertjes moeten niet zo zeuren: als je de ramen en deuren dicht houdt dan tocht het ook niet... en ze staan in elk geval droog. Ik zou mezelf eerder zorgen maken over dat hekje bij die trap dat ontbreekt.  :o
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 8 oktober 2019, 18:50:31
Ik hou de ramen en deuren wel dicht  :)
Ik vond de afdakconstructie nog niet helemaal in balans, maar dat is opgelost door het afgesneden stuk dak verticaal te monteren. Geeft ook net wat beter beschutting.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule13d.jpg)


En die hekjes op de voetgangersbrug moeten nog even wachten tot na de verfbeurt. Bij mij is de prioriteit comfort, esthetisch, veilig  8)

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 8 oktober 2019, 20:10:43
Ziet er lekker uit.
Wat recies ga je met die perronranden doen?
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 9 oktober 2019, 13:14:21
Bedankt, Wim.

Zo, de muur en de perron rand hebben nog een laatste wet wash van bruin/zwart gekregen. Nu ben ik tevreden met de kleur.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule14a.jpg)

Wat recies ga je met die perronranden doen?
Verder niet zoveel, Wim. De rand verdwijnt straks grotendeels achter een hek en begroeiing.

Meteen ook maar even 2 wagons 'meegewassen'.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule14.jpg)


Dit is zeker geen perfecte weathering, maar het verschil tussen vers plastic en een wetwash met bruin/zwart is toch een hele verbetering vind ik... En de moeite is nihil als er toch nog wat dunne verf over is.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Pierre op 10 oktober 2019, 09:49:57
Helemaal goed Rob. Leuk idee om een wachthuisje te maken van wat restmateriaal. Daar hou ik van. Ik vind je muur ook goed gelukt maar ... een Preisertje op een voetplaatje. Da's wel jammer.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 10 oktober 2019, 10:14:50
Dank Pierre,

... een Preisertje op een voetplaatje. Da's wel jammer.
Zo kan-ie er even staan én nog even uit de weg als het perron geplaveid wordt. We kunnen ons tenslotte niet veroorloven dat Preisertjes met hun voeten in het beton gegoten zijn.  ;)

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 10 oktober 2019, 22:14:39
Vanmorgen stond de halte bij Ingelnuk Brennstoffenverhandlung AG in het zonnetje.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule15.jpg)


Het hoofdspoor heeft ondertussen ballast en er groeit wat bij de onderkant van de muur.
Bij de resten van mijn vorige baan vond ik nog wat perronverlichting die nu op deze halte een plek krijgen.
Nu maar eens de voetgangersbrug veilig maken en een kleurtje geven.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 11 oktober 2019, 18:16:39
Tis allemaal leuk en aardig, dat doorgaande spoor met halte, maar het ging natuurlijk om het rangeerpuzzelen op de brandstoffenhandel zelf.
Dus vandaag begonnen met de omheining. Maar daarvoor moet eerst de ondersteboven wisselaandrijving worden bedekt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule16a.jpg)


De omheining wordt een betonnen schutting. Daarvoor worden wederom wat luxaflex latjes op maat gesneden. De schuttingdelen worden aangeduid met ingekraste lijnen. Styreen strip voor de palen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule16b.jpg)


Er komt ook een (draaibaar) hek over het toegangsspoor van de spooraansluiting. Een stukje staaldraad in vorm gebogen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule16c.jpg)


Dan een stukje horrengaas op maat geknipt, nog een extra staaldraad en de boel met secondenlijm in elkaar geplakt. Ook is er al wat meer schutting af. De toegangspoort ziet er in ruwbouw nu zo uit.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule16d.jpg)


Nu nog een metertje schutting maken en plaatsen...
En de onvermijdelijke vraag: wordt het hek straks met een servo aangedreven? Dat zou zo maar eens kunnen  ;D

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 11 oktober 2019, 19:29:40
Mooi hekje.
Wat slim ook dat het metaaldraad van dat hekje de railstaven nèt niet raakt.  :D
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 12 oktober 2019, 16:56:23
Dank je, Wim.

Wat slim ook dat het metaaldraad van dat hekje de railstaven nèt niet raakt.  :D
Dat is nog een aandachtpunt bij het echt inbouwen inderdaad; één railstaaf is nog niet zo erg  8)

Vandaag in Houten eerst een kofferbak ruil gedaan met Pierre. Een hele bult messing flex rail en wat messing wissels. Dus ik kan weer even vooruit. Oh ja, en 2 stevige stootblokken!  ???

We zijn elk ons weegs gegaan, maar het was gezellig om tijdens de lunch even bij te kletsen.

Op de beurs zelf vooral wat rollend materieel gevonden voor zeer zachte prijsjes.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/12_Houten191012.jpg)


Een paar verschillende kleuren ketelwagons voor de rangeerpuzzel. Die groene is nog een opknapperte: er ontbreekt een koppeling/bufferbalk. Maar niets te zeuren voor een euro.
Dan nog wat lokaalspoor wagons. Die groene met name voor de Glaskasten. Op de voorgrond een vrachtwagen met kabelrol (ook een vervoersthema in mijn vrachtbrieven).
En als laatste een vertragingsmotortje met 2 conische tandwielen. Daar kun je makkelijk van alles mee laten rijden. Aangekocht bij een stalletje waar ik samen met Pierre langs kwam. Gelukkig wist Pierre wat deze verkoper te bieden had, want ik was er anders zomaar voorbij gelopen.

Leuke dag al met al.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 13 oktober 2019, 18:28:30
Even wat monnikenwerk, bijna anderhalve meter schutting.
Maar alles is in elkaar geplakt, 2x grijs geverfd en 2x zwart/bruin ge-wet-washed (wet-ge-washed?).
Daarna het perron van zand voorzien.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule16f.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule16e.jpg)


De schutting is wel ongeveer geworden wat ik me er bij had voorgesteld.
Het perronzand is misschien nog wat te nieuw, maar daar kan ook altijd nog een wet wash overheen. Eerst maar eens laten drogen.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Pierre op 13 oktober 2019, 19:09:24
Mooi gescoord weer in Houten Rob. Dat zijn keurige wagonnetjes voor een weggeef prijsje. Vooral de kleurtjes gaan het goed doen bij je rangeerspel. ;)

Even wat monnikenwerk, bijna anderhalve meter schutting.
De schutting is wel ongeveer geworden wat ik me er bij had voorgesteld.

Zo hé ... da's best een lange schutting. Zeker een monnikenwerk. Mooi gedaan Rob. Het wordt steeds completer daar op je industrieterrein.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: iTom op 13 oktober 2019, 20:08:46
Het ziet er leuk uit, mis alleen nog iets aan de schutting...........schuttingtaal  :D
Het wordt een leuk baantje om het rangeerspel mee uit te oefenen.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 14 oktober 2019, 10:13:19
Haha, schutting taal! Ik probeer het hier netjes te houden, Tom

Bedankt Tom, Pierre.

Ondertussen is de groene BP wagon ook weer operationeel. Het blijkt dat vele oude Fleischmann wagons (die echt oude waarin de haakkoppelingen zijn vastgezet met een popnageltje) afschroefbare buffers hebben. Die buffers houden de koppelingsplaat vast. Ik kon een afgedankt bakwagentje als onderdelenleverancier gebruiken voor deze ketelwagon. Simpelweg buffers losschroeven van het bakwagentje, plaat er af en dan weer vastschroeven op de BP wagon. (Daarna moest ik nog wel die popnagels uitboren om de koppeling te vervangen).

en... gelukkig staat mijn schutting in het pre-graffiti tijdperk  :D

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 15 oktober 2019, 10:58:10
Het perronzand was wat te veel geel zand. Dus daar nog een wet wash (of eigenlijk drip) overheen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule17a.jpg)


Verder zit ik nog wat te schuiven met de objecten op het industrie terrein. Was eerst een gebouw op links en brandstofopslag op rechts, nu is dat omgekeerd.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule17b.jpg)


Bij de brandstofopslag zat ook nog een los-torentje voor ketelwagons. Dat, en de 'nieuwe' ketelwagons van afgelopen zaterdag, bracht mij op het idee om aardolie producten meer nadruk te geven. Kolen en cokes zijn nu bijproducten.
De losinstallatie komt dan in de "V" van de 2 korte sporen. (die losinstallatie moet nog verder in elkaar worden geplakt)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule17c.jpg)


Ketelwagens kunnen nu naar de korte sporen om gelost te worden. Op het uithaalspoor komt (denk ik) een laadperron voor de kolen en zo(oi). Het voorste, lange, spoor is dan het haal/breng spoor.
Misschien denk ik te veel  ::), maar zo heeft deze spooraansluiting ook een 'gewone' functie. En het doet niets af aan de puzzel zelf.
Deze indeling gaat 't worden. Dan kunnen de stelcon platen worden besteld en gelegd...

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 16 oktober 2019, 19:48:23
Ondertussen liggen de eerste Stelcon platen van DAS klei en ingekraste latjes te drogen.

Eerst een ondervloer van 2 mm dikke latjes, zodat de ondergrond ongeveer op bielshoogte ligt. Dan wat DAS klei er over en insnijden.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule18a.jpg)


Tussen de rails komen wat latjes met insnijdingen. Alvast een beetje op kleur gebracht.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule18b.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule18c.jpg)


Nu eerst kijken waar het tankstation gaat komen (die moet eerst nog in elkaar geplakt).

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Pierre op 16 oktober 2019, 21:37:51
Mooi ... mooi. ;)
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 19 oktober 2019, 14:42:21
Dank je, Pierre.

Dus gaan we maar gewoon door met de stelcon platen en andere infrastructuur.

Het pompstation heeft een plekje gevonden. Verder is er een soort van laadperron gemaakt, dat meteen een stootblok versterkt  :) en er is ook aan de straatverlichting gedacht.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule18d.jpg)


In het midden een soort van kolen en cokes opslagplaatsen. De bestrating is nog gaande. De afscheiding in het midden ligt precies bij de ontkoppelrail als referentiepunt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule18e.jpg)


Met alle stelcon platen komen er veel lijnen die schuin over de module te lopen. Dat wil ik aan de andere zijde wat breken, dus zet ik het gebouwtje parallel aan de voorkant. Laadperronnetje er bij. Tussen gebouw en laadperron komen ook stelcon platen, maar dan haaks op de module voorkant.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule18f.jpg)


Dan nog even het overzicht. De meeste infra van deze brandstoffenhandel staat er nu wel. Alleen nog (veel) meer stelcon leggen....

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule18g.jpg)


Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: mark mms op 21 oktober 2019, 18:48:43
Rob, ik vind het een zeer leuk stukje worden.
Erg overtuigend!
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Jor op 22 oktober 2019, 15:25:00
Ziet er heel goed uit Rob!
Veel mogelijkheden om te puzzelen qua rangeren.
Ook erg mooi die stelconplaten en slim om het gebouw de andere kant op te draaien.
Veelbelovend!

Groet,
Jordy
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 22 oktober 2019, 21:55:53
Bedankt, Mark en Jordy.
Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 26 oktober 2019, 10:32:33
Alle Stelcon platen liggen er in, maar moeten nog even goed drogen voordat er een schuurpapiertje overheen gaat.

Vanmorgen deze puzzel module maar eens aan een andere module vastgemaakt om te kijken of het een beetje past. Zowel technisch als optisch.

Technisch sluit het goed aan.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule19d.jpg)


En ook optisch zijn deze twee modules naast elkaar zo slecht nog niet, vind ik.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule19c.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule19a.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule19b.jpg)


De kopse kanten van de puzzel module zijn nog niet afgewerkt, maar dat kan nu gedaan worden.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Pierre op 26 oktober 2019, 10:38:50
Zeker niet verkeerd Rob. ;) Als je het gras en zo er een beetje op aanpast is het helemaal geweldig. Mooi hoor.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: mark mms op 27 oktober 2019, 09:22:02
Zeker goed gelukt.
Ik vind de dikte van de kademuur ook top.
Niet zo'n dun plaatje maar iets meer body.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 30 oktober 2019, 16:39:27
Mark, Pierre. Dank.

Ondertussen even wat zitten rommelen met de Arduino en een ouderwets 4 x 7 segment led display.
Als de module wordt aan gezet kan er nu gekozen worden uit 5 locs (een Köff, V60, Br70, Br91 of Br98). De bediening is hier met een simpele links/stop/rechts knop. Door een loc te kiezen wordt voor elke loc de juiste rijsnelheid ingesteld.
Ook is er nu een aftelklok, die tussen 4 en 10 minuten wordt ingesteld (of helemaal uit, dat kan ook).

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule20.jpg)


Als de aftelklok op '0' staat, wordt de loc voor 10 seconden stil gezet, daarna gaat de motor uit. En dan kun je gewoon weer rijden en begint het aftellen opnieuw...

Ook de module maar eens op eigen benen gezet.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule21a.jpg)


De poten zijn in paren met elkaar verbonden en kunnen in de onderkant van de module worden gestoken. (En er weer makkelijk uit bij transport of opslag)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule21c.jpg)


Oneffenheden in de vloer (of imperfecties bij het maken van de poten) zijn bij te stellen met een paar M6 inslagmoeren en slotbouten.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule21b.jpg)


Nu maar weer verder met afwerken...

Rob

Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 30 oktober 2019, 17:18:25
Zwenkwielen was dat een optie?
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 30 oktober 2019, 17:54:24
Zwenkwielen was dat een optie?
De module is niet zo zwaar, dus zwenkwielen zijn niet nodig. Eerder lastig, als de boel ongemerkt aan de rol gaat.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: SuperSylvester op 30 oktober 2019, 18:14:03
Goed idee van die inslagmoeren, die ga ik onthouden  :-*

Is het ook al functioneel?
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 30 oktober 2019, 19:54:43
Ha Jack,
Ik heb ook wel grotere inslagmoeren gebruikt (M8, M10) met 'echte' meubelvoetjes, maar slotbouten zijn goedkoper en beter verkrijgbaar. Scheelt toch, aangezien ik voor elke module er 4 nodig heb. Desnoods kunnen er nog wat viltjes op de slotbouten worden geplakt.
Deze poten zijn met 18x27mm vrij licht uitgevoerd, en daarom dus M6 (= een gat van 8mm boren)

En ja, de hele puzzel en het doorgaande spoor is functioneel. Alleen het toegangshek is (nog) niet aangedreven.
Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 30 oktober 2019, 20:21:51
(https://myalbum.com/photo/ciuLKVt9tCPE/1k0.jpg)
▲ Diezelfde inslagmoeren heb ik ook gebruikt om niveauverschil aan te brengen op mijn modules. Voordeel van deze werkwijze is dat je de inslagbouten ietwat kunt verzinken met een speedboor en ik later altijd nog de hoogte ietwat kan bijstellen. In dit geval heb draadeinden gebruikt.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: SuperSylvester op 30 oktober 2019, 23:03:11
Mooi. En die krijg je gewoon in de bouwmarkt?
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: iTom op 30 oktober 2019, 23:13:56
Mooi. En die krijg je gewoon in de bouwmarkt?

Helaas, die moet je kopen  :D :D
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 31 oktober 2019, 00:37:23
Mooi. En die krijg je gewoon in de bouwmarkt?

Helaas, die moet je kopen  :D :D
... dat kan in de bouwmarkt inderdaad.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: SuperSylvester op 31 oktober 2019, 12:37:37
Mooi. En die krijg je gewoon in de bouwmarkt?

Helaas, die moet je kopen  :D :D

 ;D ;D
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: mark mms op 2 november 2019, 07:37:12
Inslagbouten, gaat in het ideeënboekje.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 2 november 2019, 12:18:23
Inslagbouten, gaat in het ideeënboekje.
Ik denk dat @GéJé over het gebruikt van inslagbouten nog wel adviezen kan geven.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: GéJé op 2 november 2019, 21:47:26
Ik denk dat @GéJé over het gebruikt van inslagbouten nog wel adviezen kan geven.

Uhm... ::) Ze kosten 10 cent per stuk, je kan ze in hout slaan nadat je de juiste diameter hebt voorgeboord en vervolgens kan je er een (slot)bout in draaien?  ::) oh,... en blijkbaar kan je ze ook gebruiken om stelvoetjes mee te maken.  ;)

 :P



Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: henkiehenk op 3 november 2019, 11:36:53
ik gebruik ze in de winter als het glad is ,,?? :o
in een oude schoen 4 gaatjes boren ,die borg moeren van de binnenkant in de schoen er in tikken
aan de buiten kant kleine kotrte boutjes (5 mm)er in schroeven en je glij niet meer uit  ;D
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: SuperSylvester op 3 november 2019, 12:59:16
ik gebruik ze in de winter als het glad is ,,?? :o
in een oude schoen 4 gaatjes boren ,die borg moeren van de binnenkant in de schoen er in tikken
aan de buiten kant kleine kotrte boutjes (5 mm)er in schroeven en je glij niet meer uit  ;D

Voetbalschoenen dus?  ;D
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 3 november 2019, 17:31:12
Ongemerkt zijn er nogal inslagmoeren en slotbouten in dit draadje geslopen en ik weet eerlijk gezegd niet of @Rob het kan waarderen dat we zijn Inglenook Sidings een andere draai geven.  :o
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 3 november 2019, 21:21:53
Ongemerkt zijn er nogal inslagmoeren en slotbouten in dit draadje geslopen en ik weet eerlijk gezegd niet of Rob het kan waarderen dat we zijn Inglenook Sidings een andere draai geven.  :o
Geen probleem, hoor. Ik kan er altijd nog een ijzerhandel van maken i.p.v. brandstoffen.
En we zijn weer wat (w)ijzer geworden....
Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 22 november 2019, 11:55:37
Ondertussen is er zo af en toe wat aan de afwerking gebeurd....
Voornamelijk schilderwerk en wat weatheren van de stelcon platen, de losinstallatie, de pomp en de voetgangersbrug. Verder al een deel van de rails van ballast voorzien en de kolenbunker wat aangekleed met een berg kolen en wat balen.

Even wat foto's...

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule22d.jpg)
^Het stootblok op links is los gemonteerd en kan worden weggehaald bij gebruik als module met doorgaand spoor

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule22b.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule22c.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule22e.jpg)


Nu nog verder ballasten, groen aanbrengen en het viaduct afmaken.

Rob
Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Pierre op 22 november 2019, 12:04:00
Het begint er toch steeds meer "af" uit te zien Rob. Vooral je stelcon platen zien er zeer realistisch uit. Mooi werk. ;)
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: SuperSylvester op 22 november 2019, 15:49:38
Erg fraai geworden, thumbs up!
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: iTom op 22 november 2019, 18:42:59
Lekker sfeertje hoor, geeft mij ook nog wat inspiratie voor de nieuwe baan.
Onder het motto, beter goed gejat dan slecht gestolen.........of zoiets.  :D
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 22 november 2019, 21:11:57
Dank Heren.
en Tom: jatten mag. Ik doe niet anders  ;)
Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 27 november 2019, 11:01:25
Nog een paar details aangebracht...

Allereerst is de modulenaam verDuitst: Inglenook = Ingelnuk.

Dus zo heet de brandstoffenhandel nu ook:

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule23a.jpg)


En de halte heeft ook een naambord gekregen, zodat de Preissertjes weten waar ze zijn.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule23b.jpg)
^Er ontbreekt nog wat gras tussen perron en schutting

En verder is het viaduct wat afgewerkt. Ik heb het allemaal niet al te veel gedetailleerd. Voorlopig is het goed zo.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule23c.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule23d.jpg)
^Ja, dat voetje onder het Fallertje  :-X

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Pierre op 27 november 2019, 11:21:50
Ja, dat voetje onder het Fallertje

Voetje?? ik zeg niks  :-X


Al met al weer knap werk Rob. ;)
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 27 november 2019, 14:22:58
Fallertje?
Maakt Faller ook Preisertjes?  :o
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 27 november 2019, 14:29:20
Fallertje?
Maakt Faller ook Preisertjes?  :o
Ja, met zo'n grijs voetje er onder. Kun je ze even neerzetten zonder meteen te hoeven plakken.
(Dat voetje er weer netjes afhalen is dan wel weer een dingetje).
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 29 november 2019, 15:40:56
Zo'n beetje bezig met de laatste hand aan dit spel / deze module.
Even een paar foto's.

De kopse kanten zijn afgewerkt. Aan de ene kant is een fundament voor het viaduct gemaakt en afgewerkt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule23e.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule23f.jpg)


Aan de andere kant wat gras en struiken, maar vooral ook wat versteviging bij het stootblok.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule24a.jpg)


De kolenbunker is nu af met een extra voorraad kolen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule24e.jpg)


Ook aan de kant van de halte is een en ander gebeurd. De ruimte tussen schutting en perron is begroeid en de eerste reizigers zijn op of bij de halte.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule24b.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule24c.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule24d.jpg)


Alleen het hek bij de spooraansluiting moet nog worden afgewerkt. Deze moet voldoende hoog worden, zodat het hek kan draaien zonder de rails te raken (kortsluiting!). Voorlopig ligt er even een stukske plastic onder.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule24fjpg.jpg)


Dan nog even het overzicht:

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/InglenookModule24.jpg)


Binnenkort maar eens een puzzel filmpje maken.

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: iTom op 29 november 2019, 16:43:09

Ik heb het allemaal niet al te veel gedetailleerd. Voorlopig is het goed zo.

Rob

Hoe ver had je anders willen gaan  :D :D
Ziet er geweldig uit, lekker sfeertje zonder meer.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Pierre op 29 november 2019, 16:51:08
Ik vind ook dat het zo klaar is Rob. Ziet er in ieder geval prachtig uit. Dat laatste groen maakt het wel helemaal af. ;)

Persoonlijk zou ik de zijkanten van de rails nog voorzien van een beetje roest maar ... zoals ik al zeg is dat persoonlijk.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: SuperSylvester op 29 november 2019, 17:02:23
Mooi resultaat, leuk sfeertje en goed gelukt! Je gaat als de bliksem  :D
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 29 november 2019, 17:48:14
Dank voor de pluimen, heren.

Het is fijn om te besluiten dat het projectje klaar is.
En zo af en toe is er vast nog wel eens iets te doen. Dat hek, dus. Ik heb nog een bouwpakketje van een transportband liggen, nog wat weatheren, verlichting aansluiten…

Maar de tijd is gekomen om weer verder te gaan met de modulebaan...

Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 30 november 2019, 13:41:22
Als afsluiting van dit draadje, wat mij betreft: Module Ingelnuk GmbH - de film.



Rob
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Ben. op 30 november 2019, 14:04:39
Mooi spel, goed gedaan. Moet je bouwtopic nog even doorlezen maar je filmpje heb ik af gezien.

Gr, Ben.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Jor op 30 november 2019, 21:17:06
Leuk een filmpje met uitleg! :o
Mooi gemaakt en gegarandeerd uren speelplezier.

Groet,

Jordy
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Wim Corduwener op 1 december 2019, 00:36:46
Mooie film en mooi ook dat-ie zo mooi werkt!  :D
Eh, heb je die hele baan nou in je huiskamer staan?
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Pierre op 1 december 2019, 11:12:22
Dat werkt allemaal uit de kunst Rob en het ziet er bovendien nu ook nog eens mooi uit. Goed gedaan! ;)

Heb je die hele baan nou in je huiskamer staan?
Daar ben ik ook een beetje benieuwd naar.
Titel: Re: Rangeerspel in h0 - Inglenook Sidings
Bericht door: Rob op 1 december 2019, 11:39:26
Dank voor de leuke reacties, heren.

Eh, heb je die hele baan nou in je huiskamer staan?

Ja, de modulebaan gaat inderdaad door de huiskamer. Eén van de redenen om in modules te bouwen.
Met de extra modules begint de opslag en opbouwsnelheid wel een dingetje te worden. Dus is het ook fijn om even één module te kunnen neerzetten (deze dus).

Opslag van de modules en een snellere opbouw/afbraak van de baan staat nu hoog op de lijst. Maar dat is dan weer een ander verhaal  ::)

Rob