H0 Modelspoor Forum

Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek => Ombouw locomotieven van een ander merk of systeem => Topic gestart door: Rob op 24 januari 2019, 22:03:10

Titel: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 24 januari 2019, 22:03:10
Per ongeluk gekocht op E bay: een oude, 3 rail wisselstroom Trix VT75 treinstel.
Project: ombouwen naar 2 rail gelijkstroom en vernieuwen.

Dit is 'm.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/1_TrixVT75_00.jpg)


Eerst maar eens open maken. De buffers gaan er aan de uiteinden vanaf en dan kunnen de kappen van de motorwagen en de bijwagen er af.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/1_TrixVT75_01.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_02.jpg)


Er zit een gelijkstroommotor in, maar de assen zijn niet geïsoleerd en de wielen bovenmaats. Dit treinstel voelt erg 'nostalgisch' aan. Blikken onderdelen die met verbogen lippjes aan elkaar zijn gezet. Oude techniek dus.
Het omschakelrelais is er uit, de motor is nog even zoeken hoe ik die los krijg. Ik kan de bout wel zien waar deze mee vast zit, maar ik kan er nog niet bij....

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_03.jpg)


Rechtsboven op de foto is een 12V motor met wormwiel te zien. Die heb ik in Rijswijk gevonden 2 weken geleden. Misschien kan ik daar wat mee met de extra as van de Liliput ETA 180.

Goed, eerst maar verder demonteren.

Rob

Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Wim Corduwener op 25 januari 2019, 00:11:24
Per ongeluk gekocht...
Ik weet niet wat jij allemaal per ongeluk koopt, maar volgens mij is dit en prima score.
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 26 januari 2019, 16:15:25
Weer even een update...

Tsja Wim...
Ik weet niet wat jij allemaal per ongeluk koopt, maar volgens mij is dit en prima score.
ik zag pas na het 'winnen' van de veiling dat in de beschrijving "AC" (wisselstroom) stond. De sleper was op de foto's niet goed te zien. Als ik dat had geweten, had ik niet geboden denk ik. Maar deze vergissing levert me nu wel een leuk ombouw projectje op, en dat voor nog geen twee tientjes...

Inmiddels is het hele treinstel gedemonteerd.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_04.jpg)


Ik wil de motorwagen los kunnen laten rijden, zonder bijwagen. Dus gaat de bijwagen er af. Dan een greep in de knutseldoos (waar ook net een Oost-Duitse  slooploc in beland is) om een nieuwe aandrijflijn bij elkaar te puzzelen. Ik heb drie opties.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_05.jpg)


Linksboven de al eerder genoemde Rijswijkse motor met een Liliput as (optie 1). Rechtsboven een andere Rijswijkse motor met net een ander wormwiel waar een as van de Oostduitse slooploc op past (optie 2), en rechtsonder een wielas en wormwiel/tandwiel as uit dezelfde slooploc met een motortje met rondsel (optie 3).

Het wordt optie 2: deze motor heeft twee vlakke kanten, waardoor deze laag kan worden ingebouwd. Ik wil ook nog interieur inbouwen.
Van het frame wordt het gat flink uitgevijld, zodat de motor er tussen valt

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_06.jpg)


Dan even proberen hoe het zit met de bufferhoogte en grondspeling.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_08.jpg)


Grondspeling is voldoende en ook de bufferhoogte komt aardig in de buurt nu het wormwiel nog op de as drukt. Dit gaat'm wel worden.
Dan de niet-aangedreven as. Er zat een puntgelagerde wisselstroom as in, maar deze as is veel langer dan de 2 rail assen die ik heb. Een overcompleet bakwagentje levert de ophanging met as.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_07.jpg)


Deze as zit even provisorisch gemonteerd met een paar houtjes tussen frame en ophanging. Zo zit deze in ieder geval op hoogte. Omdat ik een goede stroomopname wil hebben van deze tweeasser, ga ik proberen een driepunts-ophanging te maken. De niet aangedreven as wordt kantelbaar. Daarmee zijn altijd alle 4 wielen op de rails. Zo'n driepunts ophanging zie je bijvoorbeeld ook bij tractoren (de voorste as kan kantelen) en 19e eeuwse Amerkaanse stoomlocomotieven.

Eerst maar eens bedenken hoe de aangedreven as te monteren.

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Pierre op 26 januari 2019, 16:43:51
Waanzinnig leuk project Rob. Helemaal mijn ding. Ik volg je met veel plezier. ;)
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: iTom op 26 januari 2019, 20:35:36
Mooi project, Gaat vast helemaal goed komen.
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 27 januari 2019, 16:18:37
Ha Pierre, ik dacht al dat je dit leuk zou vinden. Maar zó veel enthousiasme  ::)
Bedankt, Tom

Ondertussen verder met de aandrijving.

Ik had nog een klein stukje messing U profiel liggen, precies genoeg om een grotere U te maken om de aangedreven as te dragen. Verder een M2 boutje en een plaatje met m2 schroefdraad uit, wederom, de Oostduitse slooploc.
De rare Amtrack 'loc' heeft een paar plastic lagers voor de as geleverd. Die passen weer precies in het messing profiel.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_09.jpg)


Dan kan de boel gemonteerd worden. De plaat wordt op het frame gelijmd met secondenlijm, en de U wordt vastgezet met het boutje. Ik laat die bout voorlopig nog even flink uitsteken, want daar kan misschien ook nog iets anders mee worden vastgezet.
Een stukje krimpkous op de plek van het wormwiel zorgt voor de goede hoogte van de as bij het lijmen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_10.jpg)


Dan worden ook de lagers voozichtig aan het messing profiel gelijmd. De rails bovenop zorgt ervoor dat de as vlak komt

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_11.jpg)


Dan de motor er tussen wriemelen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_12.jpg)


Met het stukje krimpkous wordt de motor even provisorisch geborgd. Nu kan de aandrijving even worden uitgeprobeerd.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_13.jpg)


Rijdt goed, eerder langzaam dan te snel. Ik weet niet of hiermee de top schaalsnelheid van 75 km/h wordt gehaald, maar op mijn baantje gaat het sowieso niet sneller dan 50 km/h. Maar dit treinstel kan wel kruipend over de baan.

Nu de motor nog goed uitlijnen en fixeren.

Tot zover...

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Wim Corduwener op 27 januari 2019, 21:38:17
Die motor zit zó laag dat je bijna zou kunnen overwegen om die beslagen ruiten te vervangen voor heldere... en er dan een soort van interieur in te bouwen?  ::)
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 27 januari 2019, 22:36:39
Hoi Wim,

Die motor zit zó laag dat je bijna zou kunnen overwegen om die beslagen ruiten te vervangen voor heldere... en er dan een soort van interieur in te bouwen?  ::)

Dat is inderdaad de bedoeling. Interieur, Preissertjes er in, binnenverlichting... De bovenkant van de motor is zo'n 2mm lager dan de onderkant van de ramen. Er gaat ook een geluidsmodule in, die wil ik ook laag houden.

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: mark mms op 27 januari 2019, 22:55:41
Bijzonder project en het lijkt mij een hele uitdaging.
Je krijgt dan wel weer iets heel speciaals wat niemand anders heeft.
En zelf gemaakt!
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 28 januari 2019, 22:53:57
Hoi Mark,
Dank je. Uitdaging? Ja, lekker friemelen en prutsen....

Ondertussen weer wat voortgang gemaakt.

De motor is vastgezet met secondenlijm. De afstand tussen worm- en tandwiel beetje op gevoel en gehoor gedaan met draaiende motor.

Na de opmerking van Wim over interieur eerst maar eens de beslagen ramen er uit gehaald. Ook de kop/sluitverlichting gaat er uit, die kwam net een beetje boven de ramen uit. Deze wordt vervangen door 2 kleuren leds (warm wit/rood), die ik besteld heb.
Ook alvast de delen voor het frame los gehaald. Deze worden later tegen de motor aan gezet, als ik klaar ben met alle technische werkzaamheden aan de onderkant. Dan valt de motor daarachter bijna geheel weg...

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_14.jpg)


Daarna de stroomafnemers aan de aangedreven as gemaakt. Een paar proefritjes en toen ging het mis. Een van de lagers van de aangedreven as kwam los.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_15.jpg)


Wel meteen te zien nu hoe de stroomafnemers zijn geplaatst. Deze zitten op een zeldzaam niet-metalen deel van dit model gelijmd: een kunstof plaatje dat met lipjes vast zit.
Nu was het losgeraakte lager eentje waar ik gisteren de lijm niet goed op de te lijmen oppervlakte kreeg (zonder de as of het wiel vast te plakken). Nu blijkt dat de as uit het lager te klikken is. Alles weer even schoon en het lager er opnieuw ingeplakt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_16.jpg)


Nog een paar proefritten, so far so good. Nu zit de cabine nog vol met provisorische bedrading (nog even veel te lang en opgerold in het treinstel.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_17.jpg)


Met de metalen kap er op, maakt de aandrijving wel wat geluid; het heeft wat weg van een dieselmotor... Grappig ook dat het blik en de kap ook metalig rammelen. Misschien dat dat wat minder wordt als alles vast is gezet: nu zit de kap er nog los op.

Maar: we rijden met stroom van de rails!
(met stroomopname nog op één as, stopt het treinstel nog wel op de geïsoleerde puntstukken van de wissels, maar verder eigenlijk niet).
Ook een hellingproef gedaan. Treinstel komt goed helling op, ook met krappe boog. Heel veel extra trekkracht is er niet, maar ik denk dat dit treinstel sowieso 'los' gaat rijden en er geen koppelingen aan komen. Al ben ik daar nog niet uit.

Volgende stap: de niet-aangedreven as definitief monteren en van stroomafnemers voorzien.

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 30 januari 2019, 19:55:04
De niet aangedreven as wil ik zo monteren dat deze enigszins kan kantelen. Zo blijven alle wielen op de rails bij enige oneffenheden.
Een paar stukjes messing en een M2 boutje als as in de lengterichting vormen het scharnier. Met een ander boutje en moertje wordt het geheel aan het onderstel gemonteerd.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_18.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_19.jpg)


Er is net een beetje ruimte tussen de imitatie wielophanging aan het frame en de echte wielophanging. De wielen kunnen elk ongeveer 1,5 mm naar boven en naar onderen bewegen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_20.jpg)


Daarmee zijn beide assen definitief gemonteerd.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_21.jpg)


Vanavond eens kijken hoe de stroomafnemers op dit stel wielen te maken...

Rob

Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 31 januari 2019, 00:13:57
De 3 rail sleper komt mooi van pas: daar zit mooi dun verend staal op om stroomafnemers van te maken. Deze worden op strookje van een oude ANWB pas geplakt, nadat de draden eraan zijn gesoldeerd.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_22.jpg)


Dan kan het plastic strookje aan de onderkant worden gelijmd.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_23.jpg)


Wielen er weer in en dan nog de stroomafnemers nog even beetje buigen om ze goed af te stellen

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_24.jpg)


Dan de motor goed aangesloten en de draden een beetje netjes neergelegd. Tijd voor een proefrit over de wisselstraat.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_25.jpg)


Een van de stroomafnemers moest nog een beetje worden verbogen, maar nu rijdt het treinstel goed. Alleen op de kruiswissel stopt het treinstel nog: de geisoleerde punt- en hartstukken zitten precies even ver uit elkaar als de as afstand  :(. Dus dat is gewoon een aanloopje nemen  ;)

Dit betekent dat de aandrijving klaar is. Nu verder met licht, geluid en in- en exterieur.

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Pierre op 31 januari 2019, 10:07:22
Knap stukje fröbelwerk weer Rob. ;)
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: mark mms op 31 januari 2019, 23:03:36
Ik vind nieuwe locs met veel details prachtig, maar dit heeft toch ook wel wat.
Wellicht zelfs meer dan eentje nieuw uit de winkel.
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 31 januari 2019, 23:40:00
Pierre, Mark bedankt.

Fröbelen aan een nieuwe loc zal ik niet zo gauw doen. Maar zo'n oud treinstel opknappen en verbeteren vind ik eigenlijk wel erg leuk om een keertje te doen.
Ondertussen zijn de twee-kleuren leds binnen. Ik heb er al een beetje zitten experimenteren om te kijken hoe deze aan te sluiten zodat ze rood/wit licht wisselen met de rijrichting.

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 2 februari 2019, 12:01:04
Kop/sluit verlichting en Führerstand

Ik wil in dit treinstel wisselende kop/sluit verlichting maken en in de cabine aan beide zijden indruk geven van een bedieningspaneel voor de machinist. Daarvoor is een compacte (platte) verlichting nodig: LEDS dus.
Aan de motor zijde komen deze LEDS klem te zitten tussen de onderplaat met een plakje lood er op, en de 'vloer' van de cabine.

Gisteravond de boel eens in elkaar gesoldeerd. De 2 kleuren (wit/rood) LEDs zijn eigenlijk 2 LEDs in één behuizing, met een gezamenlijke anode (positieve pool). Met 2 diodes en een weerstand kun je die makkelijk op de rijstroom aansluiten, zodat zo ook van kleur wisselen bij verandering van de rijrichting.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_29.jpg)


Deze verlichting komt aan 2 kanten, dus meteen 2 setjes gemaakt. De LEDs zijn iets te dun. Met een klein stukje doorzichtig krimpkous wordt de LED wat dikker gemaakt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_30.jpg)


Dan de "Führerstand" van dit treinstel. Voor dergelijke treinstellen/railbssen zat deze vaak net buiten het midden (iets aan de rechter kant). Dan keek de machinist niet helemaal tegen de middenspijl van de vooruit aan, maar konden de passagiers er aan de rechterkant toch nog langs om in en uit te stappen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_26.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_27.jpg)


Mijn bedieningspanneel wordt een stuk eenvoudiger. Maar ik vind vooral dat 'dashboard' langs de ramen ook wel mooi. Stukje karton en hout en een Märklin machiniste:

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_31.jpg)


Aan één kant raampjes in de cabine geplakt, en dan kan de verlichting en de Führerstand worden ingebouwd

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_32.jpg)


Nu de andere kant nog...

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Michel Bikkel op 2 februari 2019, 12:46:48
Hoi Rob,

mooie leds! waar heb je die vandaan? ik wil ook nog wat verlichting in diverse loc's gaan vervangen :-)

Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 2 februari 2019, 13:16:21
Hoi Mies,

De LEDs heb ik bij modelbouwled.nl besteld: https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/p348_2_Kleuren_Led_2_mm_Rood_Warm_Wit.html (https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/p348_2_Kleuren_Led_2_mm_Rood_Warm_Wit.html)

(ik heb ook meteen een voorraadje ingeslagen, met nog een paar alleen witte voor vervanging van 3 punt verlichting)

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Michel Bikkel op 2 februari 2019, 20:36:43
Thnx, heb er 12 besteld  :D
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Pierre op 2 februari 2019, 22:19:26
Top ;)
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Wim Corduwener op 3 februari 2019, 12:50:52
Ik vind het bijenkaar genomen een knappe actie.

(https://myalbum.com/photo/iOsmihAKuB7I/1k0.jpg)
▲ Als ik ooit nog een keer over dit 0e-Märklin-locje struikel, dan kom ik wel eens een keertje bij je buurten. Want dit mormel rijdt ook op pukkels en heeft een sleepende ziekte.  ;)
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 3 februari 2019, 15:17:15
Bedankt heren.

Wim, je bent heel welkom om t.z.t. te komen buurten met dat Marklin locje. Dat is dan wel meteen een ombouw van de bovencategorie, met die niet geisoleerde drijfwiel-assen... Maar uitdagingen gaan we niet uit de weg  :)

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Wim Corduwener op 3 februari 2019, 16:25:59
Wim, je bent heel welkom om t.z.t. te komen buurten met dat Marklin locje. Dat is dan wel meteen een ombouw van de bovencategorie, met die niet geisoleerde drijfwiel-assen... Maar uitdagingen gaan we niet uit de weg  :)
Dat is aardig van je, maar zover is het nog (lang) niet. Het locje staat voorlopig alleen nog maar op mijn wil-ik-hebben-lijst. ::)
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 5 februari 2019, 22:45:00
No worries, Wim. Als het zover is... Het is goed om nog iets op een verlanglijst te hebben, toch?

Ondertussen is de "kabelboom" voor de kop/sluitverlichting gemaakt. Er zit ook alvast een gelijkrichter aan voor de binnenverlichting. De gelijkrichter komt tegen het dak van het treinstel.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_33.jpg)


Voordat het interieur verder wordt afgebouwd, was het eerst even puzzelen waar de onderdelen voor het geluid komen. Aan de onderkant komen naast de motor nog 2 delen van het frame. Dan is er nog wat ruimte achter de motor voor de speaker. Die speaker komt aan de binnenkant van een nieuw paatje dat de beide framedelen verbindt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_34.jpg)


Dit frame klemt onderaan de bodemplaat

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_35.jpg)


En zo ziet de onderkant er ook weer wat beter uit. De motor is nu grotendeels verdekt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_36.jpg)


Tot zover weer even...

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: mark mms op 6 februari 2019, 22:24:47
Het is een leuk lokje aan het worden.
Als ik me goed weet te herinneren was je van plan een interieur erin te maken.
Nu zie je de bedrading, dat is zonde.
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 7 februari 2019, 10:56:19
Hoi Mark,
Dank je. De bedrading wordt inderdaad nog weggewerkt onder een interieur. Ik ben nu bezig geluid in te bouwen. Dat wil ik zo plat doen, dat er net onder de ramen een vloertje kan komen (niet hoger dan de bovenkant van de motor). Op dat vloertje komen dan de zittingen en leuningen van de banken, met een paar Preissertjes er op.

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 9 februari 2019, 18:05:31
Zo, weer even wat zitten prutsen met de VT 75 met het inbouwen van de DigiSpark voor het geluid. Het streven is om het geheel zo laag mogelijk te houden en in ieder geval niet boven de bovenkant van de motor uit komen. Een stukje stevig papier op de bodemplaat dient ter isolatie en dan eerst maar eens puzzelen met de grootste componenten.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_37.jpg)


Dan al puzzelend de boel in elkaar gesoldeerd.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_39.jpg)


Het geluid doet het, en het geheel is mooi laag gebleven.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_40.jpg)


Missie geslaagd.
Nu een vloertje maken. Dat wordt van stevig papier gemaakt met een stukje houten frame om de motor heen. Ook hier geldt: hoe platter, hoe beter.

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 10 februari 2019, 14:18:31
De vloer.
Een stukje dun hout (houten luxaflex van de IKEA) wordt het frame voor de vloer. Hierop komt een bruine vloer van papier(dik papier, dun karton?) met opstaande randjes voor wat stabiliteit. Een moertje op de M2 bout van de aangedreven as houdt de vloer op z'n plek.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_41.jpg)


De vloer komt net een mm'tje onder de ramen uit. Wat mij betreft ligt het er op zich goed in.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_42.jpg)


(Op de foto zijn de loshangende draden van de nog te plaatsen binnenverlichting te zien. Deze komen nog tegen het dak)

De vloer is nog steeds vrij hoog: de zittingen van de banken zouden in werkelijkheid lager zitten dan pakweg 8,7 cm onder het raam. Toch komen er bankjes in, en dan zal ik wat van de billen van de Preissertjes af moeten vijlen om ze wat lager te laten zitten.
Het wordt iets simpels, denk ik, van gevouwen papier. Ik heb 2 kleuren: crème of groen. Alvast even snel iets in elkaar gevouwen voor een indruk.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_43.jpg)

Ik vind groen wel aardig....
Maar welke kleur het ook wordt, binnenverlichting is belangrijk om er überhaupt iets van te zien. Die is al wat voorbereid, dus dat eerst maar eens afmaken...

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 10 februari 2019, 23:10:23
Na het inbouwen van de binnenverlichting ben ik eens gaan bekijken hoe de Preissertjes passen .

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_44.jpg)


Euh, niet zo goed, dus. Als deze op een goede zithoogte in het treinstel worden gezet, dan moeten ze ongeveer bij de middel worden afgesneden….
Dus dan maar even een indruk van een interieur, zonder de Preissertjes. Er komen bankjes en een toiletruimte op de vloer.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_45.jpg)


Ook de binnenvrlichting is gemaakt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_46.jpg)


Dan de draden naar de kap gesoldeerd en de boel voorzichtig in elkaar gefriemeld. Rijden maar!

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_47.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_48.jpg)


Er is nog wel een en ander aan de buitenkant te doen, maar tot zover niet ontevreden...

Rob



Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Pierre op 11 februari 2019, 08:36:11
Super netjes geworden Rob. ;)
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 11 februari 2019, 09:53:18
Dank je, Pierre.

Vanmorgen stond de 'nieuwe' VT 75 in de ochtendzon.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_49.jpg)


Indruk is nog steeds goed. En er is nog een en ander te doen aan de buitenkant.
Zo zijn de kop/sluit lichten aan deze kant iets naar buiten gekomen, dat moet ik nog even corrigeren.
Maar er is nog ander werk:
Tussen de buffers zit een gapend rechthoekig gat. Daar zat de verbindingstang naar de bijwagen en (aan de andere zijde) de beugelkoppeling. Daar kan ik sowieso niets mee. Ik moet nog even bedenken of er koppelingen op komen. Zo ja, dan iets dat werkt met Fleischmann profi koppelingen Maar dat gat gaat in ieder geval dicht.
Verder ontbreekt er op het dak een van de radiatoren. Ik denk dat ik 2 nieuwe ga maken, dan zijn ze redelijk gelijkvormig (dat hoop ik tenminste).
En verder wil ik nog iets doen aan het onderstel. Weatheren en wat details aanbrengen. Ik zie dat er bij nieuwere modellen bijvoorbeeld een laddertje tussen de wielen hangt.

Dus nog te gaan:

Maar het einde van dit projectje is in zicht.

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: SuperSylvester op 11 februari 2019, 23:04:38
Knap gedaan! En je werkt ook erg netjes want ik weet wat een gepriegel dat is.
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Stoomlokkie op 12 februari 2019, 11:16:20
Kijk, dit zijn nou leuke projectjes! ;) Ik heb zo op die manier een Dapol railbus van een aandrijving voorzien. Had nog een oude Jouefmotor liggen. (Ja, het moest goedkoop bij mij). Het spul rijdt goed. Alleen het ding maakt herrie en wordt erg heet. Gelukkig kan de motor zijn warmte wel goed kwijt. Ik heb het apparaat NS groen geschilderd. Klopt totaal niet met de werkelijkheid! Maar ach, het is mijn eigen fantasie.
Wel heeft Railvervoerder Syntus ooit op het punt gestaan deze Engelse Railbussen aan te schaffen. Is uiteindelijk nooit gebeurd. Het waren uiteindelijk toch al oude beestjes die in de plaats van de Engelse stoomtreinen kwamen indertijd.
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Wim Corduwener op 12 februari 2019, 16:39:22
Ik heb zo op die manier een Dapol railbus van een aandrijving voorzien.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de foto's van jouw railbus. Ooit ben ik ook begonnen aan het motoriseren van zo’n Dapol-railbus: Dapol (Airfix) railbus motoriseren (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=1339.msg16756#msg16756).
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 12 februari 2019, 22:40:56
Jack, Stoomlokkie,

Bedankt voor de leuke reacties.
En kom maar door met die Dapol motorisering. ik zie in het draadje van Wim dat het project daar al een jaar of vijf stil ligt?

Ondertussen heb ik alvast de gaten van de koppelingen gedicht....

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_50.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_51.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_52.jpg)


In de specificaties van de ombouw stond iets over 2 rail, lage motor, zodat er een interieur in kon en een goede stroomopname. Maar niets over trekkracht voor meer dan alleen het eigen gewicht  8)
Toch heeft dit treinstel nèt iets over op de hellingen om 1 of 2 wagons omhoog te slepen. Dus zijn er koppelingen gemaakt uit messingdraad (zie draadje http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3393.msg56446 (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3393.msg56446))

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_53.jpg)


Nu kan dit treinstel af en toe een goederenwagon van station naar station brengen of met een donderbus er achter meer passagiers vervoeren...

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 15 februari 2019, 21:48:30
De laatste hand....

Uit een oude Amtrack loc behuizing heb ik wat roosters gezaagd. De roosters zijn aan elkaar geplakt en op het dak van het treinstel gelijmd als radiatoren voor de motor.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_54.jpg)


Dan het onderstel geweatherd met een zwart/bruine wetwash en een roodbruine drybrush. Vervolgens een laddertje geverfd en aan de onderkant gelijmd.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_55.jpg)


En dan is het treinstel gereed!

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_56.jpg)


Misschien morgen bij daglicht nog even een filmpje maken...

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 16 februari 2019, 17:05:06
Ter afsluiting van dit ombouw project: Trix VT 75, de film  8)

In de video nog een beknopt verslag van de ombouw en een ritje met het treinstel.



Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Pierre op 16 februari 2019, 22:12:20
Indrukwekkend stukje werk Rob ... top! ;)
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 17 februari 2019, 10:10:44
Bedankt voor de pluim, Pierre.
Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: SuperSylvester op 17 februari 2019, 21:09:18
Wat je met veel geduld en vaardigheid voor elkaar kunt krijgen! Prachtige huisvlijt!  :o
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 17 februari 2019, 21:53:53
Wat je met veel geduld en vaardigheid voor elkaar kunt krijgen! Prachtige huisvlijt!  :o
dat, en af en toe een krachtterm  ::)
Dank je, Jack
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: SuperSylvester op 17 februari 2019, 22:48:30
... en af en toe een krachtterm  ::)

Aangezien ik in contact sta met hogere sferen wil ik niets horen over krachttermen miljaar!!  ;D
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Wim Corduwener op 18 februari 2019, 14:55:02
Aangezien ik in contact sta met hogere sferen...
Beetje minder zuipen helpt vaak wel.
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: PJV op 21 februari 2019, 20:20:05
Rob, mooi ombouw-werk hoor, zeer geslaagd.  Het loont zeker de moeite dit 65 jaar oude ontwerp  te renoveren.

(https://myalbum.com/photo/u7E2yih4BTXg/1k0.jpg)

Verkrijgbaar!:
2 LED's in één behuizing, ZONDER een gezamenlijke anode. 

(https://myalbum.com/photo/8iaCF3VNMAi8/1k0.jpg)

Op Ebay te vinden onder:
https://www.ebay.nl/itm/Bicolor-LED-2mm-3mm-or-5mm-color-red-white-red-warm-white-or-red-yellow/190894964341?hash=item2c7239fe75:g:wuYAAOxytL9SI4ha:rk:1:pf:0 (https://www.ebay.nl/itm/Bicolor-LED-2mm-3mm-or-5mm-color-red-white-red-warm-white-or-red-yellow/190894964341?hash=item2c7239fe75:g:wuYAAOxytL9SI4ha:rk:1:pf:0)

Hier het montageschema:
https://sd-g1.archive-host.com/membres/up/345585d5c0e3bd0f35bc107b84bcd8f55f06bf4c/notice_LED_bi_couleur.pdf (https://sd-g1.archive-host.com/membres/up/345585d5c0e3bd0f35bc107b84bcd8f55f06bf4c/notice_LED_bi_couleur.pdf)

Gr.Piet
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 21 februari 2019, 23:07:33
Hoi Piet,

Leuke bijdrage, bedankt! En de leds zijn ook een goede tip. Zo kan de inbow nog compacter.

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Jan Trein op 28 augustus 2019, 23:26:40
Ik zag deze foto:
(https://robvd.home.xs4all.nl/Forum/TrixVT75_05.jpg)

En dat brengt me direct naar waar ik al een tijdje mee rondloop.
Ik kocht in 2017 in Rijswijk een motortje met een worm
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/motor1.jpg)
Met die worm moet je een asje aan het draaien krijgen, door het juiste wormwiel te vinden.
Soms heb je een hulptandwiel nodig om vertraging te realiseren.

Iemand legde me dat zo uit:

Tandwiel op een wormwiel heeft een schuine vertanding en de tanden zijn "hol".
De spoel van de worm is bepalend voor de tandafstand van het tandwiel.
Een worm heeft een steek, en daarvan moet je de diepte weten.
De diepte van de steek bepaalt het  'hulptandwiel'.
Het toerental van de elektromotor en het gewenste toerental van de 'hulpas' bepalen het aantal tanden op het 'hulptandwiel'.

Iemand anders drukte het zo uit:
Als je de afstand meet tussen 10 omwentelingen, en deze door 10 deelt, krijg je het moduul. Dat is de bepalende tandmaat. Deze heb je nodig voor wormwiel.

Van een tandwiel kun je het moduul berekenen. Een tandwiel kent theoretisch 3 diameters: Voetcirkel, steekcirkel en kopcirkel.
Z = het aantal tanden.
M = moduul
De diam.steekcirkel is Z x M

Daar kun je allerlei berekeningen op loslaten.
Mijn conclusie was toen: oei, deze motor kan voorlopig maar beter in m'n rommeldoosje.

Ik maak uit jouw tekst op dat je niets berekent, maar het gewoon uitprobeert.
Of is het zo dat jouw drie slooploks geramd stonden voor drie combinaties van worm en wormwiel?
En het enige wat je hoefde uit te proberen was of het paste in de lok?
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 29 augustus 2019, 11:48:13
Hoi Jan,

Hee, dat is precies zo'n motortje als ik begin dit jaar uit Rijswijk heb gehaald.

Pff, al dat rekenen is inderdaad hogere wiskunde. Misschien nodig als je een tandwiel op maat moet bestellen of (laten) maken, maar als je een knutseldoos hebt kom je meestal een heel eind met passen en meten  ;D

Waar de rekenaars nog geen rekening mee hebben gehouden is dat bij brede, scheef getande tandwielen de hoek van de tanden ook nog moet overeenkomen met de spoed van de worm (of in ieder geval niet contra is). Dat is op deze foto te zien.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/TrixVT75_16.jpg)


Ik zag dat de wormen van de motortjes verschillend waren en heb gewoon gekeken wat ik aan assen met tandwielen had liggen. Als je worm en tandwiel tegen elkaar houdt is wel aardig te zien of het een beetje soepel in elkaar grijpt of niet.

Tsja, was ik op zoek naar een aandrijving die in het treinstel paste, of heb ik het treinstel om de aandrijving heen gebouwd? Beetje van beide, denk ik.
De oorspronkelijke aandrijving was voor wisselstroom (dus geen isolatie tussen het linker en rechter wiel). Dat maakte de beslissing voor een geheel nieuwe aandrijflijn wat makkelijker.

Succes met het Rijswijkse motortje! Let op: het loopt al bij heel lage spanning (op mijn baan rijdt het treinstel al bij minder dan 1,5 V effectieve spanning), maar heeft ook een laag toerental bij volle spanning. Ik schat de maximale 'modelsnelheid' van deze configuratie op zo'n 50 km/h bij 11,5V.

Rob
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Jan Trein op 31 augustus 2019, 18:34:16
Op een site (weet niet meer welke) kwam ik dit plaatje tegen:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/worm+wormwiel.png)

Het is een bijzonder wormwiel omdat het dubbelzijdig en messing is.
De jouwe is enkelzijdig en plastic. Dat schijnt verschil te maken in trekkracht en slijtage.

Van een andere site begreep ik dat als een motor al bij 1,5 v draait,
je analoog een hulptandwiel moet plaatsen om vertraging in te bouwen.
Digitaal zou dat niet hoeven.
Titel: Re: Ombouw 3 rail AC Trix VT75 naar 2 rail DC
Bericht door: Rob op 31 augustus 2019, 22:31:00
Hoi Jan,

De jouwe (... tandwiel...) is enkelzijdig en plastic. Dat schijnt verschil te maken in trekkracht en slijtage.
Klopt misschien bij zware locs. Maar bij mijn op één as aangedreven treinstelletje wordt de trekkracht bepaald door de wrijving van de wielen met de rails. En zonder anti-slip bandjes is de trekkracht niet groot. En de slijtage valt ook mee, want er komt nooit veel kracht op de overbrenging: de wielen slippen al voor die tijd.
Kortom: de aandrijving kun je ook afstemmen op het verwachtte gebruik. Een zware loc die vele uren lange treinen gaat trekken, misschien ook op hellingen, vraagt een andere kwaliteit overbrenging dan een lokaal licht railbusje dat af en toe wordt ingezet....

Van een andere site begreep ik dat als een motor al bij 1,5 v draait,
je analoog een hulptandwiel moet plaatsen om vertraging in te bouwen.
Digitaal zou dat niet hoeven.
Dat snap ik niet. Het is niet afhankelijk van het moment dat het motortje gaat draaien, maar van het toerental bij verschillende voltages. Bij dit treinstel ligt de topsnelheid al laag zonder zo'n tussentandwiel. Dit motortje heeft een behoorlijk koppel, maar een laag toerental bij 12 V. Ik zou eerder nog een hulptandwiel inbouwen om een versnelling van 1:2 ofzo te doen. Of grotere wielen (stoomloc).
Nu ligt het toerental bij de meeste motortjes voor modeltreinen (veel) hoger. Dan is een vertraging wel nodig. Of een digitale compensatie.

Maar als je serieus ergens een betere aandrijving in wil bouwen, kun je overwegen een ombouw setje te nemen i.p.v. alle onderdelen zelf bij elkaar te kopen. Voor mij was dit een fröbel projectje dat goed is uitgepakt. Maar er lagen dan ook geen zware eisen voor het mechaniek.

Rob