H0 Modelspoor Forum

Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek => Reparaties van locomotieven => Topic gestart door: Rob op 9 december 2018, 21:37:46

Titel: Liliput ETA 180 aandrijving repareren
Bericht door: Rob op 9 december 2018, 21:37:46
Zoals bij de aanwinsten al gemeld, heb ik via e-bay een Liliput ETA180 in de DB versie aangeschaft, waarvan de werking niet was getest en draden door de behuizing naar buiten staken. Dat was een risico, maar daarmee was de veilingprijs ook wat lager uitgevallen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/5_Wittfeld2.jpg)


Bij het openmaken van de doos, bleek dat het aandrijfdraaistel er los bij zat. De boel in elkaar gezet, maar het treinstel reed niet: een van de 2 aangedreven wielen wilde niet draaien en daardoor stipte de andere door.
Gelukkig zat bij de doos een handleiding, waarin onder meer stond dat een van de assen uitwisselbaar was, zodat er dan extra anti-slip banden op het draaistel zitten. Mijn vermoeden: een vorige eigenaar heeft deze as wissel niet goed volbracht...

Dus eerst de boel maar eens uit elkaar gehaald. De tandwielkast zit in een soort plastic bakje, dat ook de wielen bij elkaar houdt.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/5_Wittfeld3.jpg)


Nu alles uit elkaar ligt, meteen de as weer vervangen door de slipband-loze (die zat nog in de doos), en de boel eens ingevet.
Bij het uit elkaar halen was me al opgevallen dat aan één kant een stukje van de wiel-bak was afgebroken, waardoor deze niet meer vast kon klikken bij het in elkaar zetten.
En hier zit het probleem: als er kracht op de wielen komt, schuift de tandwielkast uit het plastik bakje, en komen de wielen los van de tandwielen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/5_Wittfeld4.jpg)


Dus wordt bij de pijl, waar het plastic is afgebroken, de boel vastgezet met een drupje secondelijm.
Even testen op een provisorische testbank.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/5_Wittfeld5.jpg)


Nu blijven beide assen draaien.
Dan de hele boel weer in elkaar klikken.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/5_Wittfeld6.jpg)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/5_Wittfeld7.jpg)


En een proefrit.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/5_Wittfeld8.jpg)


Het hort en 't stoot, maar rijden doet-ie!
En langzamerhand gaat het rijden steeds beter...

Dan de kap er op en het andere deel er aan (die neemt ook stroom op)

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/5_Wittfeld9.jpg)


Het motorloze deel loopt nog vrij stroef, en daarom slipt het treinstel af en toe door (met name in scherpe bogen).
Als dat is opgelost kunnen alle details (treeplanken, handgrepen en nog wat spul) worden aangebracht.

Maar tot zover niet ontevreden...

Rob
Titel: Re: Liliput ETA 180 aandrijving repareren
Bericht door: mark mms op 9 december 2018, 22:55:36
Gelukkig loopt hij weer.
Zelf heb ik een vergelijkbaar model en ook deze heeft moeite met krappe radius en hellingen.
Bijzonder weinig grip en tractie, helaas.
Titel: Re: Liliput ETA 180 aandrijving repareren
Bericht door: Rob op 9 december 2018, 23:37:28
Dank, Mark

Zelf heb ik een vergelijkbaar model en ook deze heeft moeite met krappe radius en hellingen.
Bijzonder weinig grip en tractie, helaas.

"Goed" om te weten dat dit structureel is. Ik ga morgen eens kijken of ik nog een beetje lood boven het tractie draaistel kwijt kan. Als ik een beetje lood los op het accudeksel leg dan wordt het al een stuk beter (tot het er af rolt).

Rob
Titel: Re: Liliput ETA 180 aandrijving repareren
Bericht door: Rob op 10 december 2018, 11:27:35
Een beetje lood maakt het verschil.
Met wat restjes lood boven het tractie draaistel van de ETA 180 worden de rij-eigenschappen al wat beter.

Drie stukjes lood in vorm geknipt en gehamerd en bovenop het witmetaal over de cardanas geplakt. In de inkeping passen de stekkers van de kopverlichting.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/5_WittfeldVerbeter1.jpg)


Een klein stukje plakband om kortsluiting te voorkomen.

(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/5_WittfeldVerbeter2.jpg)


OK, het zal nimmer een klimmer worden, maar in ieder geval komt het treinstel nu goed door vlakke, krappe bogen en hij kan zelfs één richting helemaal over de vaste baan. Dit betekent dat deze Akku Triebwagen niet in het zichtbare deel de helling op kan, maar wel het schaduwstation vanuit de andere kant kan bereiken (en dan door of terug pendelen)
In het grootbedrijf kon dit treinstel ook geen hellingen nemen, dus het is nét echt  ::)
Voor mij goed genoeg nu: ik zorg er in de dienstregeling wel voor dat er nooit helling-op gereden hoeft te worden.
Nu die andere ETA 180 nog wat verzwaren...

Rob
Titel: Re: Liliput ETA 180 aandrijving repareren - en tractie verbeteren
Bericht door: Rob op 10 december 2018, 15:56:49
De "andere" ETA 180, de ETA 180 015 (die met de grijze deksels op het accu compartiment) rijdt zowaar, met 3 blokjes lood boven het tractiedraaistel, de vaste baan beide richtingen rond. Dus ook op de helling en de krappe boog. Slipt nog wel een beetje hier en daar, maar komt op halve kracht nergens meer stil te staan.
Ik ga de helling sowieso vermijden, maar als ik er per ongeluk een keer op rij is dat geen ramp meer  :D

Rob
Titel: Re: Liliput ETA 180 aandrijving repareren
Bericht door: mark mms op 10 december 2018, 21:51:26
Top!
Dan gaat dat mij ook gebeuren.