H0 Modelspoor Forum

Modelbaanbouw voor de liefhebber => Eigen bouwprojecten => Topic gestart door: mark mms op 12 september 2018, 21:41:05

Titel: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 12 september 2018, 21:41:05
Tja, ik kan natuurlijk niet dezelfde titel nemen als Pierre.
Maar de kolenmijnlade is wel de inspiratie voor dit project.

Ik wil een vergelijkbaar project uitvoeren als Pierre.
Een lade met daarin een kolenmijn.
Als basis heb ik een Busch grubenbahn met extra z-rails en treintje.
De lade is inwendig 930x500x180mm, in het front zit uiteraard een grote opening.

Doel is redelijk wat beweging aanbrengen (treintjes, poppetjes, loopband als het zichtbaar is, lift, enz.)

Even wat foto's

(https://myalbum.com/photo/VKlwgFLYyoaE/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/L0rGMTstCZSQ/1k0.jpg)

De lade met optie 1 spoorplan op één niveau en naast elkaar.
Voordeel, simpel. Nadeel, de lade is wel erg hoog hiervoor.

(https://myalbum.com/photo/X0oIVfd0o1Lf/1k0.jpg)

Optie 2 is het heen en weer spoor hoger zetten en iets naar achteren zodat het ovaal eronder komt.
Hier kan dan zo'n overstort gemaakt worden van hoog naar laag.
Echt werkend is niet mogelijk daar zijn de wagons te klein voor.

Optie 3 is echt twee losse niveau's. Voordeel is dat hier het meest mogelijk is m.b.t. gangenstelsel en de meest realistische hoogte geeft.

Nu neig ik naar optie drie.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 12 september 2018, 22:16:25
Leuk, Mark.

Een baan in een baan. Begrijp ik nu dat optie 3 uit 2 ovalen bestaat?

Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 12 september 2018, 22:33:06
Euh, nee Rob, nog niet althans...

In principe het heen en weer spoor in een eigen gang en de ovaal in een andere eigen gang.
Maar twee ovaaltjes is ook een optie. Moet er alleen nog meer rails komen.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 12 september 2018, 22:55:25
Ha ... prachtig Mark. Helemaal top.
Leuk dat ik je als voorbeeld kan zijn. Dat is ook de kracht van een forum. Je kan elkaar helpen aan voorbeelden en ideeën.

Ik zeg optie 3.  Hier kan je het meest mee doen en ziet er goed uit. De mogelijkheden zijn eindeloos. Meerdere lagen is wel lastig om overal bij te komen bij problemen. Succes man ... ik blijf je vol belangstelling volgen. ;)
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Wim Corduwener op 12 september 2018, 23:48:50
Mooi project.
Volgens mij is dit het enige forum waar steenkolenmijnen ook onder de grond tot leven komen.
Ik kies voor Optie 3, maar dan wat meer bochten in het baanplan.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 20 september 2018, 20:40:04
Nou ik heb heel even wat tijd gehad voor de kolenmijn.

De lade is zwart gemaakt van binnen, voor zover dat nodig is, waarschijnlijk wordt hij toch bekleed.
Maar ja, voor het geval dat...
Ook is hij ingebouwd (demontabel natuurlijk) onder de baan in de kast.

(https://myalbum.com/photo/F00XemLPJEwL/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/8gMkPgEsfW5k/1k0.jpg)

Ook heb ik nog wat Märklin rails z-spoor kunnen kopen, zelfs hand en elektrische wissels.
Het sporenplan is niet heel indrukwekkend, maar veel meer mogelijkheden zie ik niet.
Er moeten ook nog wat bouwwerken in het zicht komen.
De Märklin rails heeft geen magnetisch middenstuk en krijgt daarom gaaswerk onder de rails. (Tom, nog bedankt voor de tip)

(https://myalbum.com/photo/NMpA906bAG6y/1k0.jpg)

Bevestigen van de rails ben ik van plan om met lijm te doen.
Optie 1: zowel het gaaswerk als de rails in de houtlijm
Optie 2: gaaswerk in montagekit en rails daarna in de houtlijm
Optie 3: zowel het gaaswerk als de rails in de montagekit

Heeft iemand ervaring om rails met verdunde houtlijm en ballast in één keer vast te leggen?
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 20 september 2018, 21:14:00
Hoi Mark,

Dat ziet er solide uit.
Ik heb wel rails met (nagenoeg onverdunde) houtlijm geplakt en meteen (kurken) ballast gestrooid, en dat gaat best goed. Tenminste als je geen ballastbed hoeft te maken (en dat lijkt me ook niet nodig in een mijn).
Op een vlakke ondergrond de houtlijm smeren, rails er op, richten en vastzetten met punaises oid en dan meteen de kurk er op. Ondergrond moet al wel een beetje op kleur zijn, zodat het niet zo erg is als er een stukje ballast ontbreekt.

Kost wel aardig wat houtlijm: ik gebruikte hier van die emmertjes voor.

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Wim Corduwener op 20 september 2018, 21:23:44
Een beetje een rare vraag misschien, maar boven die kolenmijn zie ik een soort idyllische alpenweide à lá The Sound of Music, komt er in de buurt van die mijn nog iets van een liftschacht?
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 20 september 2018, 21:32:59
Ik gebruik voor het ballasten altijd verdunde houtlijm. 50/50 plus een drupje afwasmiddel. De rails zet ik vast met spelden en dan met een (injectie)spuitje het houtlijmmengsel druppelen. Door het drupje afwasmiddel loopt het lijmmengsel keurig tussen de ballast. Na droging zit de rails en ballast als een huis. Tip ... neem wateroplosbare houtlijm. Bij reparaties of vervangen van railsdelen of wissels leg je een nachtje een vochtige doek op de rails of wissel en de volgende ochtend is alles opgelost. ;)
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 20 september 2018, 22:06:04
Bedankt voor de tips Pierre.
Ik ga eerst het gaaswerk vastlijmen met wat montagekit.
Dan zal ik die zwart verven of spuiten.
Daarover de rails en ballast m.b.v. houtlijm.

Die schacht is er wel, Wim.
Niet echt duidelijk op de foto te zien, maar helemaal rechts in het donker.
Ik weet hij staat er niet recht boven, maar het kan niet anders.
Door de berg komt de trein en om nu alles hiervoor af te breken gaat me wat te ver.
Ben blij dat ik zo ver ben gekomen.
Ik heb wat onderzoek gedaan naar kolenmijnen van Limburg.
Als ik dat op model zou willen maken moet ik doorbreken naar de buren.
Of ze daar op zitten te wachten... ::)

Wil je het goed doen zou er een dubbele liftschacht boven de mijn moeten staan.
Een kooi omlaag, de andere omhoog.
Ook zou er dan meer 'vlees' tussen de horizontale mijngangen moeten zijn.
En de kolenlagen zouden daar weer diagonaal op uitgehouwen zijn.
Tja, mijn baantje is een impressie van een gedachte wat ik leuk vind, Limburgs erfgoed zoals kolen en boerderij, bierfeest, wijnboer, en dat in een beetje Duits jasje.

Wat ik wel overweeg is een dubbele kooi mijnlift tussen de twee mijngangen.
Ook zit ik te denken aan wandschraper, ook al is die van een latere tijdsperiode III.

Het heeft nog even wat tijd nodig om mijn gedachten de juiste vorm te geven en uitvoering duurt nog langer...
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Wim Corduwener op 20 september 2018, 22:58:43
Die mijnschachten hoeven ook niet per se recht boven je mijnkastje te zitten. Die steenkolenmijn waren meestal kilometers lang en net zo ver verwijderd van zo'n schacht.
Wordt een mooi project.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: iTom op 21 september 2018, 00:57:39
Dat ziet er al goed uit.
Leuk onderwerp weer.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 21 september 2018, 16:23:18
Rob, ik heb een vraag...

Besturing van de baan zou ik graag met een Arduino willen doen.
De voeding van de treintjes is maar 3 volt.
Wat ik wil proberen is een reed contact onder de twee verdekte opstelsporen.
Ze moeten dan de wissel omschakelen (stuurspanning 12v of iets meer) en één opstelspoor van stroom voorzien en het andere opstelspoor stroomloos maken.
Indien mogelijk zelfs de rijrichting omschakelen.

Mogelijk? Hoe?
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 21 september 2018, 17:18:10
Hoi Mark,

Mooie ideeën. Dat moet allemaal met een Arduino te doen zijn.

De rijstroom van de treintjes kun je met een motorcontroller doen, de wordt bestuurd met een Arduino. De Arduino werkt op 5V en die zou je zelfs voor de treintjes kunnen gebruiken. De 5V output van de Arduino kan bij 12V input tot 500 mA of zo. Over de motorcontroller valt nog 1 a anderhalve volt weg. Dan zit je op 3,5 tot 4 Volt. Die kun je echter terugregelen naar effectief 3V of minder met de pulsbreedte uitgang van de Arduino. Met zo'n motorcontroller kun je ook 2 kanten op regelen. De meeste hebben ook 2 uitgangen, dus kun je 2 stroomkringen in 2 richtingen besturen.
De wissels kun je aansturen met 12V gelijkstroom, die bijvoorbeeld met een transistor wordt geschakeld door de Arduino.
Die (gestabiliseerde) 12V kun je dan meteen gebruiken als stroombron voor de Arduino.

Verder kun je reedcontacten gebruiken, maar met een Arduino is een HALL sensor ook een optie. Deze sensor reageert op een magnetisch veld en heb je in 2 vormen: digitaal (0 of 1) of analoog. Digitaal zou in jouw geval volstaan. Ik denk dat zo'n sensor handiger is dan een reed contact: een mechanisch contact 'fluttert' (gaat een paar keer snel aan en uit voordat er echt contact is). Dat is lastiger dan zo'n HALL sensor die mooi in een keer 'omklapt'. De HALL sensoren zijn ook mooi klein.

Dus wat heb je nodig:
- Een Arduino
- Een 12V voeding printje, met eventueel een gelijkrichter als je alleen wisselstroom hebt
- Een motorcontroller (Biijvoorbeeld die bij de Arduino stappenmotor zit). Ik denk dat die locjes veel minder dan 500 mA trekken?
- Een paar transistors die de wissels kunne schakelen (even meten hoeveel stroom daar doorheen gaat)
- een paar HALL sensoren. Koop wel en versie die op 5V werkt.
- en een programmaatje om het allemaal te besturen....

Dat klinkt toch als een projectje. Maar dit kun je allemaal in delen maken en programmeren en later alles samenvoegen. Bijvoorbeeld:
Eerst treintjes besturen (rijstroom regeling)
Dan een wisselschakeling maken
De sensoren lezen
… etc

Maar om iets van een schakeling te kunnen maken is het goed om te weten hoeveel stroom zo'n locje trekt en hoeveel Ampere de wisselspoelen trekken.

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 21 september 2018, 22:20:52
Euh, ik dacht Arduino, reed contact en een paar relais...

Transistors...hall sensor...meten van de stroom....

Daarom hou ik dus van analoog.
Knopje aan, knopje uit.

Stap 1 hoe kan ik veilig de stroomsterkte meten van de wissels?
Ze schakelen prima om op 12v, maar hoeveel ampère is mij niet duidelijk.

Stap 2 welke transistor hoort daarbij?

Stap 3, komt later...
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 21 september 2018, 22:48:16
Hoi Mark,

Sorry, ik maak het te ingewikkeld.

Met relais kan ook, hoor. Je hebt voor een paar euro van die relais voor de Arduino. Die heb ik ook wel gebruikt voor het schakelen van seinen met magneetspoelen. Die doen alleen nogal van klik/klak. Een transistor is stil.

Maar vooral doen waar je je het meest comfortabel bij voelt. Met relais kun je ook gewoon de 12V wisselstroom uit een trafo gebruiken, en hoef je ook de stroomsterkte niet te meten.

En als je die reed contacten al hebt.... de jutter kun je ook in de software negeren (gewoon even wachten zodra de Arduino ziet dat het reed contact sluit).

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 22 september 2018, 09:25:31
Ingewikkeld is niet erg, maar heb geduld met me.
Want computers en elektronica is niet mijn hobby.

Ik heb even gekeken wat een hall sensor en een transistor doet en vervolgens gekeken wat ik nog heb liggen.
Nou een heleboel waarvan ik niet weet wat het is.

(https://myalbum.com/photo/67GdGGRtr0do/1k0.jpg)

Hier zitten wel wat transistors tussen, wellicht ook enkele die ik kan gebruiken.
Hall sensoren heb ik niet herkend, wel heb ik diverse reed contacten.
Dus zal ik voor de reedcontacten kiezen.
Voordeel is dat ik deze direct kan inbouwen, als het lukt wil ik vandaag het gaaswerk aanbrengen en daarbij dus ook de reedcontacten.
De wissels ga ik proberen te meten, want dat klik klak geluid van een relais is ook niet alles.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 22 september 2018, 11:08:40
Als je de reed contacten onder of op het gaas plaatst gaat het gaas de reed contacten of magnetisch veld niet beïnvloeden? Misschien vooraf even een testje te doen.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 22 september 2018, 12:50:54
Hoi Mark,

Ok. Dan is het plan voor nu: reed contacten en transistoren.
Als je niet weet wat het is: het typenummer dat op de transistor (electronica) is gedrukt gewoon invoeren in Google en je komt meestal een heel eind.
Belangrijk voor een transistor: het type (PNP) of (NPN) en hoeveel stroom er doorheen kan. Dat vindt je dan met Google.

Oh, en als je een multimeter hebt en het meten van de stroom lastig is, kun je ook de weerstand van de magneetspoelen meten. Dan is de (maximale) stroom uit te rekenen: stroom = spanning / weerstand. Spanning is 12 volt....

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Michel Bikkel op 23 september 2018, 15:14:04

Oh, en als je een multimeter hebt en het meten van de stroom lastig is, kun je ook de weerstand van de magneetspoelen meten. Dan is de (maximale) stroom uit te rekenen: stroom = spanning / weerstand. Spanning is 12 volt....

Rob

Dit gaat niet helemaal op Rob, de weerstand in een spoel bouwt zich op door de stroom die er door vloeit. Bij inschakelen is een spoel bijna een kortsluiting.
je hebt namelijk ohmse weerstand en impedantie. Moeilijk verhaal maar google maar is op weerstand spoel

Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 23 september 2018, 16:02:47
Hoi Mies,

Klopt, impedantie speelt zeker een rol bij een spoel. Maar met het meten van de weerstand van de spoel weet je in ieder geval de maximale stroom en kun je een transistor kiezen die dat aan kan.
Overigens speelt de impedantie minder een rol bij het gebruik van gelijkspanning. Impedantie is vooral het effect van de verandering in een magnetisch veld. Bij een stabiele gelijkstroom dus alleen bij het inschakelen (en omgekeerd bij het uitschakelen). Bij gebruik van wisselstroom is het effect een meer continue 'weerstand', omdat het magnetisch veld steeds van richting wisselt.

Maar naar aanleiding van dit bericht bedenk ik me dat er nog straks nog een diode over de spoel nodig is om de inductiespanning van de uitgeschakelde spoel weg te leiden. Bijna vergeten...

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 23 september 2018, 20:10:50
Hallo Rob,

Als ik goed heb gemeten dan is de weerstand 22ohm.
Dan zou de stroom 12/22=0,55 AMP.

Kan dit kloppen?
Lijkt mij redelijk veel voor zo'n kleine wissel.

Het gaaswerk is inmiddels op de ondergrond gefixeerd met, jawel, de lijmpistool.
Niet het meest nette gereedschap, maar wel doeltreffend.

Wat betreft de reedcontacten, ik heb het op een proefstuk geprobeerd en het werk goed als de contacten iets schuin staan.
Dit komt natuurlijk door de spoorbreedte van zo'n 6,5mm.
Het magneetje is dan nog iets smaller en moet dan precies goed boven het reedcontact komen.
Ik ga nog een poging wagen om het reedcontact in de lengte richting van de rails te plaatsen.

De rails is in de vorm gelegd en de raillassen hebik voorzien van wat soldeer. Ik heb niet zo'n vertrouwen in die minuscule raillassen.
Alleen de isolatielassen zijn echt slecht, nog geen 2mm waar de rails in kunnen en dan ook nog zeer flexibel. Dus ik ben van plan om de rails zonder raillassen te plaatsen en dan met het lijmpistool vlak ernaast een klein drupje te doen. Geen idee of het gaat werken, we zullen zien.

Binnenkort de rails plaatsen en de ballast aanbrengen, dan zal ik wel weer foto's plaatsen.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 23 september 2018, 20:43:33
Hoi Mark,

Ik heb even een Fleischmann wisselspoel gemeten ter referentie. Ik kom daar op zo'n 30 ohm.
Het kan wel kloppen, hoor. Meestal zakt de spanning uit een trafo aardig als je een wissel schakelt (of ontkoppelrails, of sein) vanwege de vrij hoge stoomsterkte. Je hebt nu eenmaal wel wat stroom nodig om een sterk genoeg magneetveld te maken om de ijzeren kern in de spoel te 'zuigen'.

Als je nog wat (liefst NPN) transistoren hebt die een halve of hele Ampere aan kunnen, komt het wel goed.

Rob

Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 24 september 2018, 12:17:05
Probleem met hoe stuur ik de wisselspeler aan is opgelost.
Ze doen het niet goed, dus sevo’s erop.
Werkt volgens mij ook beter met Arduino.

(https://myalbum.com/photo/KuO9wNP345Y1_7w8ENN/1k0.jpg)

De rails is geplaatst en de treintjes kunnen rondjes rijden.
Ga straks nog even proberen met wagonnetjes erachter.
De reedcontacten zitten in het midden van de passeerstroken.
Omdat ze een beetje schuin staan geven ze twee klikken direct na elkaar.
Gaat dit een probleem worden?

Het voorste gedeelte (wat in het zicht kom) ga ik, vandaag of morgen, voorzien van ballast/kolen.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: SuperSylvester op 24 september 2018, 19:33:33
Mooi werk Mark. Dat dubbelschakelen wordt ook wel 'contactdender' genoemd en als je de software goed programmeert
hoeft het geen probleem te zijn. Kwestie van een timer erop.

Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 24 september 2018, 21:32:12
Hoi Mark,
Lekker bezig.
Inderdaad is de 'dubbelklik'van de reedcontacten geen probleem. Ah, en servo's voor de wissels. Wel zo makkelijk.

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 25 september 2018, 17:00:11
Ik heb vandaag een beetje ballast aangebracht en van te voren nog wat rondjes proefgereden.
Dat was wel nodig want de minuscule treintjes zijn leuk, maar rijden doen ze beroerd.

Maar goed, het rijdt.
Dat dubbelklikken is meer iets van vijf zes keer, omdat de wagonnetjes ook een magneetje hebben.
Tja, daar had ik geen rekening mee gehouden.
Wellicht toch een bistabiel relais dan op de reedcontacten.
Daar dan de rijspanning wisselen van passeerstrook en de Arduino aansturen de servo's om te zetten?

Maar wat als dan de volgende trein vertrekt een een wagonnetje over zijn reedcontact gaat?
Dan krijgen we stop en go penalty's...
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 25 september 2018, 18:22:56
Hoi Mark,

Gelukkig dat het rijdt. Misschien worden de rij-eigenschappen nog iets beter als je straks met pulsbreedte rijdt.
Dat dubbelklikken is meer iets van vijf zes keer, omdat de wagonnetjes ook een magneetje hebben.
Tja, daar had ik geen rekening mee gehouden.
Wellicht toch een bistabiel relais dan op de reedcontacten.
Daar dan de rijspanning wisselen van passeerstrook en de Arduino aansturen de servo's om te zetten?

Maar wat als dan de volgende trein vertrekt een een wagonnetje over zijn reedcontact gaat?
Dan krijgen we stop en go penalty's...
Meerdere kliks is geen probleem, hoor. dat kun je in de software oplossen. Bijvoorbeeld dat de Arduino bij het binnenrijden alleen reageert op de eerste 'klik', en bij het wegrijden eerst een tijdje wacht voordat er weer naar een klik op het reedcontact wordt gekeken voor de terugkerende trein. Dan slaat-ie de kliks van de wagonnetjes over.

En je kunt het zelfs zo maken dat je de kliks telt bij het wegrijden om zeker te weten dat de hele trein het spoor heeft verlaten - al zou ik het nut daarvan zo snel niet weten  ;D

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 25 september 2018, 21:19:54
Zoals gezegd, de buitenste ovaal is geplaatst.

(https://myalbum.com/photo/9zHvnVsxYY3u_d5vM1Y/1k0.jpg)

De binnenste ovaal is het startset van Busch.
De bedoeling is/was dat deze in een bovenste gedeelte komt.
Maar, nu het in echt vind ik de hoogte toch minder dan ik had gedacht.
Daardoor zie straks veel te weinig van de treintjes en eventueel de mijngangen erachter.

(https://myalbum.com/photo/wonJqHXiqDwb/1k0.jpg)

Hier is het front te zien met een plaatje wat ongeveer het midden aangeeft.
Er blijft dan nog geen zeven centimeter over om een mijngang te maken.
Dat vind ik te weinig, dus andere oplossing bedenken.

Mogelijkheid 1: de kleine ovaal op gelijke vloer als de buitenste ovaal (zoals op de foto boven)
Mogelijkheid 2: de kleine ovaal iets hoger (zoals hieronder)

(https://myalbum.com/photo/r4whtW2R6pyn/1k0.jpg)

Hierdoor meer mogelijkheden om een lift te bouwen en mijngang(en) wellicht met een kolenschaaf.

Meer opties of ideeën?
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 25 september 2018, 21:55:57
Hoi Mark,

Ik vind iets verhoogd beter dan gelijkvloers: geeft wat beter zicht.

Optie 3?
Je kunt ook nog overwegen de Busch ovaal wat te draaien, en dan kan die misschien ook nog wat hoger. Dan zit de bocht van her kleine ovaal aan een kant langs de bocht van de buitenovaal, en de andere bocht zo'n beetje over het inhaalspoor van de grote ovaal. Dan loopt het rechte stuk van de Busch ovaal met inhaalspoor schuin naar achteren weg. Misschien heb je daar dan voldoende ruimte voor allerlei gangen en zo.
Ook wat speelser dan 2 sporen parallel aan de voorzijde van de la.

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Wim Corduwener op 26 september 2018, 10:30:35
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar krijgt het spoor dat vooraan in het zicht ligt ook nog zijgangen?
Eén klein dingetje: ik zie vooraan dat je Z-rails reeds hebt voorzien van ballast. Waarom heb je het aantal bielzen daar niet gehalveerd?
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 26 september 2018, 15:12:00
Goed gezien Wim.
Ik heb geprobeerd de bielzen om en om weg te halen, maar dit lukte me niet.
Op het kruispunt van de biels met de railstaaf zit namelijk een gaatje.
Zodra ik er een weg haalde was de volgende biels dermate onstabiel dat de rails ging kantelen.
Omdat het eerste plan twee lagen was, dacht ik het valt wel mee en de rails gewoon gebruikt.

Ik heb bij een oud mijnwerker navraag gedaan en hij vertelde dat er gangen waren waarbij de bielzen zo dicht op elkaar lagen dat je er niet eens een schoen tussen paste.
Als je op grote voet leefde kon je daar niet werken.  :D

Nu de busch ovaal redelijk dichtbij komt te liggen is het verschil wel heel goed zichtbaar.
Ik moet eerlijk zijn de rails van Busch rijden wel stukken beter dan die van marklin, maar ik vind ze niet echt realistisch. Bielzen zijn wel erg ver uit elkaar en steken ook behoorlijk door.
Als ik dezelfde afstand wil hebben bij de marklin rails dan moeten er twee bielzen weg en eentje mag dan blijven. De brede bielzen van Busch zouden dan aan de zijkant ingekort moeten worden.

Wat ik ga proberen is om de marklin rails aan te passen als deze goed is verlijmd.
Mishandelen met een soldeerbout en daarmee een biels of twee weghalen.
Ook ga ik kijken of ik bij Busch extra bielzen kan aanbrengen m.b.v. 1x1 mm donker hout.
De breedte aanpassen op die van marklin en dan moet het toch beter op elkaar lijken.

Ik hou je op de hoogte.

Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 26 september 2018, 16:07:45
Misschien de bielsen die wel goed zijn fixeren met een drupje secondelijm (loopt zelf tussen de biels en rails in) en daarna de overige bielsen er tussen uit snijden.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 26 september 2018, 16:30:25
Ben snel even bezig geweest.  ;D

Zie hier het resultaat.

(https://myalbum.com/photo/oeCNSPxqQg2M/1k0.jpg)

Rechts de rails van Busch. Spoorbielzen op 1,1 cm, dus ongeveer een meter.
Links de bocht origineel van marklin z spoor.
In het midden heb ik steeds twee bielzen weggehaald met een dremel.
Ja ik weet er moeten nog wat stukjes links en rechts weg.
Maar het resultaat is idd realistischer.

Die roest komt van het gaaswerk.  ::)
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Wim Corduwener op 26 september 2018, 17:12:07
Dat de bielzen van de Busch wat verder uitsteken vind ik nog niet eens zo gek en ik denk dat je met die verbouwde Märklín-rails behoorlijk in de buurt komt.
En verder bestaat er in het smal- en mijnspoor geen enkele norm van “zó moet het”. Je hebt wat dat aangaat de volledige vrijheid.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 26 september 2018, 17:22:23
Er idd geen norm, laat ik dan maar het voorbeeld van busch volgen.
Ik denk dat ik de bielzen wel doe inkorten. Dan lijken ze nog meer op elkaar.

Wel bedankt om me te triggeren om het aan te passen.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 27 september 2018, 21:45:24
Ik heb het tweede ovaaltje op een stuk schuim geplaatst waardoor dit 2cm hoger komt.
Ook wat schuin gelegd, geeft idd een beter beeld.

(https://myalbum.com/photo/x5m4wIM9nZzt/1k0.jpg)

Op de plaats van de 'trafo' zou ik een mijnlift willen maken.
Daar waar de doosjes met rails liggen kunnen mijngangen komen.

(https://myalbum.com/photo/3FG5oHLA5Uck/1k0.jpg)

Hier een vooraanzicht waar de lift zou moeten komen.

(https://myalbum.com/photo/2cIgWW40UAHA/1k0.jpg)

De rails van marklin is aangepast en wederom voorzien van ballast.
In de tijd dat dit droogt ben ik begonnen met het maken van liftkooien zodat ik weet hoe groot de mijnlift gaat worden.
Materiaal komt uit de grabbeldoos en horrengaas.

(https://myalbum.com/photo/RfeUYWO9gxB1/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/lexM3pGpTEy0/1k0.jpg)

Weet alleen niet of het hijsoog bovenop te groot is.
Binnenkort weer wat verder gaan.

Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 1 oktober 2018, 22:03:50
Het hijsoog is komen te vervallen.

Ondertussen een tweede kooi gemaakt en gestart met schacht.
Opgebouwd uit wat triplex met dubbelzijdige tape en aluminium hoekstripjes met daartussen houten roerstokjes.

(https://myalbum.com/photo/8v7jQZmKtZHc/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/6M510aTrIDk7/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/6kWWIVVryoso/1k0.jpg)

De liften moeten een voor een omhoog kunnen en dan om en om omlaag.
Aandrijving wil doen m.b.v. Servo's.
Ook de deurtjes moeten open en dicht kunnen m.b.v. servo's.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 2 oktober 2018, 10:19:02
Heel knap stukje werk Mark. Ik kan niet wachten tot er wat gaat bewegen. ;)
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Dirk T op 2 oktober 2018, 11:03:26
Ziet er heel goed uit!

Is de afstand die de lift moet afleggen niet wat groot voor een servo? Of ga je daar een flinke overbrenging voor ontwerpen?
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Wim Corduwener op 2 oktober 2018, 17:49:37
Is de afstand die de lift moet afleggen niet wat groot voor een servo? Of ga je daar een flinke overbrenging voor ontwerpen?
Ik denk dat als je de hevel die op de servo zit maar lang genoeg maakt, dan zou het wel moeten lukken... het principe van een ruitenwisser.
Maar eerlijk gezegd neemt een motortje met een vertragingskast wel wat minder ruimte in.
Komt er ook verlichting in die liftkooien?
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Dirk T op 2 oktober 2018, 19:44:29
Als je een lange hefboom maakt, is de vraag of de "gewone" modelbouwservo voldoende kracht heeft. In dat geval moet je een grotere servo gebruiken.

Maar een motortje met een vertragingskast lijkt me praktischer. Nadeel: je moet wel een detectie hebben voor begin- en eindpunt.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 2 oktober 2018, 20:44:55
Dat ziet er heel mooi uit, Mark.
Een servo om de kooien te bewegen kan misschien, maar kan het ook langzaam genoeg? Met een hevel krijg je ook een snelle beweging en met een Arduino heb je slechts 256 stappen om de servo te laten draaien. Gewoon proberen! Servo is tenslotte het eenvoudigste.
Mocht dat niet mooi werken, kun je altijd nog een andere aandrijving proberen: ofwel een motor met vertraging of misschien een stappenmotor.

Maar mooi project, hoor. Ik volg met belangstelling.
Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 2 oktober 2018, 22:14:58
Ik was idd van plan om een servo met lange arm toe te passen.
De snelheid gaat in ieder geval stukken rustiger dan in het echt.
Op Wikipedia staat een snelheid tot 12 m/s, dan schiet ie door het dak naar buiten.  ;D
Ga het gewoon proberen, we zien wel.

Verlichting was niet gebruikelijkin zo'n lift.
Iedere mijnwerker had zijn eigen lamp bij zich.
Maar voor het model is het wellicht een zeer goede toevoeging.
Dan vallen ze ook beter op iets verder in de donkere lade.
Ik moet even zoeken naar goede stroomkabels.
Misschien dat deze dan ook als hijskabels kunnen dienen.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 3 oktober 2018, 09:25:38
Misschien kan je het jezelf makkelijker maken door (zwakke) verlichting in de schacht te maken in plaats van in de kooi. Dit geeft wat minder problemen.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 7 oktober 2018, 21:28:59
Ik heb geprobeerd op micro leds in de liftkooien te bouwen en vooralsnog is dat gelukt.
Of de stroomdraadjes bestand zijn tegen de op en neer gaande bewegingen moet blijken.
Voor de zekerheid komen er ook nog wel wat Leds in de liftschacht zelf.

Vandaag geprobeerd de deurtjes en servo's te plaatsen.
Nadat ik menig mislukte pogingen heb gehad wat betreft de deurtjes, is hier het resultaat.

(https://myalbum.com/photo/8kDZstkvSdH5/1k0.jpg)

Aan de achterzijde een aantal servo's gemaakt, twee voor de deurtjes en twee met hefbomen voor de liftkooien.

(https://myalbum.com/photo/6bXaRMSYlEh5_HOYiks/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/ZVUNas2fhxT6_nhpHT2/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/CAjrIZEe4Roj/1k0.jpg)

Ik ben van plan om ze m.b.v. arduino aan te sturen, maar ik loop tegen een aantal problemen op.
Probleem 1, de servo's slaan direct naar een verkeerd, te ver punt uit, zodra de arduino wordt aangezet.
Probleem 2, de servo's blijven brommen.

Mijn gebruikte sketch;


#include <Servo.h>

Servo myservo1;  // create servo object to control a servo
Servo myservo2;
Servo myservo3;
Servo myservo4;
// twelve servo objects can be created on most boards

int pos = 180;    // variable to store the servo position

void setup() {
  myservo1.attach(8);  // deur links
  myservo2.attach(9);  // lift links
  myservo3.attach(10);  // deur rechts
  myservo4.attach(11);  // deur rechts
}

void loop() {
  for (pos = 90; pos <= 140; pos += 1) { // goes from 0 degrees to 180 degrees
    // in steps of 1 degree
    myservo1.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  }
  for (pos = 140; pos >= 90; pos -= 1) { // goes from 180 degrees to 0 degrees
    myservo1.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  }
    for (pos = 130; pos <= 240; pos += 1) { // goes from 0 degrees to 180 degrees
    // in steps of 1 degree
    myservo2.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  }
  for (pos = 240; pos >= 130; pos -= 1) { // goes from 180 degrees to 0 degrees
    myservo2.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  } 
  for (pos = 0; pos <= 50; pos += 1) { // goes from 0 degrees to 180 degrees
    // in steps of 1 degree
    myservo3.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  }
  for (pos = 50; pos >= 0; pos -= 1) { // goes from 180 degrees to 0 degrees
    myservo3.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  } 
  for (pos = 130; pos <= 180; pos += 1) { // goes from 0 degrees to 180 degrees
    // in steps of 1 degree
    myservo4.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  }
  for (pos = 180; pos >= 130; pos -= 1) { // goes from 180 degrees to 0 degrees
    myservo4.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(50);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  }
}

Heb ik de verkeerde sketch gebruikt?
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 7 oktober 2018, 22:12:23
Hoi Mark,

Dat is een aardig ingenieur werkje geworden. Ziet er solide uit.

Aan de sketch te zien bedien je alle servo's om de beurt. Wat in de sketch ontbreekt is eerst alle servo's op de gewenste beginstand zetten.
Nu is het gewoon dat servo's bij het inschakelen even in de (voor de servo) neutrale stand willen gaan. Dit is meestal het midden. Maar je kunt (moet) ze direct daarna op je eigen gewenste beginstand zetten, voordat je ze gaat bewegen. Dat doe je dan in de setup. Als ik in je code lees, dan zijn de beginstanden respectievelijk 90, 130, 0 en 130 graden.
Dus je setup wordt dan zoiets

void setup() {
  myservo1.attach(;  // deur links
  myservo2.attach(9);  // lift links
  myservo3.attach(10);  // deur rechts
  myservo4.attach(11);  // deur rechts (lift toch?)

  myservo1.write(90);         // 90 graden is deur dicht
  myservo2.write(130);        // lift links beginstand
  myservo3.write(0);          // 0 graden is deur dicht
  myservo4.write(130);        // lift rechts beginstand
}

Dat brommen van de servo's is meestal niet helemaal te voorkomen. Volgens mij is dat ook de kwaliteit van de servo, al weet ik dat niet zeker.
Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 8 oktober 2018, 00:41:48
Nou Mark ... dat is een ingenieus bouwwerkje geworden man. En dat Arduino verhaal is een hobby op zich heb ik ondervonden. Succes ... ik blijf je met volle belangstelling volgen. ;)
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Dirk T op 8 oktober 2018, 08:46:41
Dat brommen van de servo's is meestal niet helemaal te voorkomen.

Een van de mogelijke maatregelen is het stuursignaal van de servo weg te halen zodra de servo de gewenste positie bereikt heeft. Als je de servo weer aan gaat sturen moet je dan natuurlijk wel beginnen met het laatst gebruikte stuursignaal.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Wim Corduwener op 8 oktober 2018, 16:19:29
Nog even over de verlichting in die liftkooi en wellicht mosterd na de maaltijd:

(https://myalbum.com/photo/LxzBIjWcFCTh/1k0.jpg)
▲ Ik heb destijds aan de binnenkant van mijn liftschacht aan beide zijden (geleide)rails geplakt. In eerste instantie om die lift mooi in het spoor te laten lopen en in tweede instantie om als stroomtoevoer te dienen voor de verlichting in die liftkooi.

(https://myalbum.com/photo/IpbNP5hgIap3/1k0.jpg) (https://myalbum.com/photo/gLAaUCbwNNGB/1k0.jpg)
▲ Aan de zijkanten van die liftkooi zitten twee messing plaatjes als stroomafnemers en als sleetjes die langs de rails glijden. Ik heb dat toen zo opgelost omdat ik bang was dat die losse draadjes in de knop zouden raken met die hijskabel en niet mooi zouden meelopen met de beweging van de liftkooi.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 8 oktober 2018, 16:43:13
Rob, bedankt dat ga ik in ieder geval proberen.

Pierre, Arduino is inderdaad een hobby op zich, maar modelbouw is multidisciplinair.

Dirk, ik zou graag die stroom weghalen, maar hoe? Welke commando heb ik dan nodig of iets?

Wim, die schacht ziet er heel solide uit en de oplossing met geleidestrippen voor stroom zijn zeer mooi uitgevoerd. Ik heb nu zeer flexibele stroomdraad gebruikt als hijskabel. Aangezien deze alleen met een hefboom wordt bewogen durf ik het wel aan.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 14 oktober 2018, 21:51:15
Nou ik heb geprobeerd om een arduino sketch te maken.
Volgens mij moet deze wel werken, maar dat stroomloos malen van de servo's is mij niet gelukt.

Zie hier de sketch;

#include <Servo.h>

Servo myservo1;  // deur links
Servo myservo2;  // lift links
Servo myservo3;  // deur rechts
Servo myservo4;  // lift rechts

int pos1 = 90;    // variable to store the servo position
int pos2 = 180;
int pos3 = 165;
int pos4 = 70;

void setup() {
  myservo1.attach(8);   // deur links
  myservo2.attach(9);   // lift links
  myservo3.attach(10);  // deur rechts
  myservo4.attach(11);  // lift rechts

  myservo1.write(90);   // deur links
  myservo2.write(180);  // lift links
  myservo3.write(165);  // deur rechts
  myservo4.write(70);   // lift rechts

  pinMode(LED_BUILTIN, OUTPUT);

}

void loop() {
  for (pos1 = 90; pos1 <= 140; pos1 += 1) {
    myservo1.write(pos1);             
    delay(50);                       
  }
  {
      digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);
      delay(2000);                     
  }
    for (pos1 = 140; pos1 >= 90; pos1 -= 1) {
    myservo1.write(pos1);             
    delay(50);                       
  }
  {
      digitalWrite(LED_BUILTIN, LOW);
      delay(2000);                     
  }
    for (pos2 = 180; pos2 >= 140; pos2 -= 1) {
    myservo2.write(pos2);             
    delay(50);                       
  }
  {
      digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);
      delay(2000);                     
  }
  for (pos4 = 70; pos4 >= 40; pos4 -= 1) {
    myservo4.write(pos4);             
    delay(50);                       
  } 
  {
      digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);
      delay(2000);                     
  }
  for (pos3 = 165; pos3 >= 115; pos3 -= 1) {
    myservo3.write(pos3);             
    delay(50);                       
  }
  {
      digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);
      delay(2000);                     
  }
  for (pos3 = 115; pos3 <= 165; pos3 += 1) {
    myservo3.write(pos3);             
    delay(50);                       
  }
  {
      digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);
      delay(2000);                     
  }
  for (pos4 = 40; pos4 <= 70; pos4 += 1) {
    myservo4.write(pos4);             
    delay(50);                       
  }
  {
      digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);
      delay(2000);                     
  }
  for (pos2 = 140; pos2 <= 180; pos2 += 1) {
    myservo2.write(pos2);             
    delay(50);                       
  }
  {
      digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);
      delay(2000);                     
  }
}


Nu krijg ik ook nog een paar servo's voor mijnwerkers die ik wil aansturen.
Ik betwijfel of dit verstandig is om deze ook via deze arduino te laten lopen.
Voor de wisselaandrijving moet ik ook nog een sketch maken en die zal zeker op een eigen arduino komen.
Ik zit alleen met enkele problemen, zoals het signaleren dat er een trein op het opstelspoor staat.
De trein en de wagonnetjes hebben elk een magneetje en dit magneetje zorgt ook nog eens ervoor dat het reedcontact elke keer twee keer wordt "bediend".
Nog geen idee hoe dit op te lossen. Wellicht is een lichtsluis een betere optie dan een reedcontact.

Tijdens mijn zoektocht voor de mijnlift kwam ik ook nog een printplaatje tegen.
Volgens mij is deze bedoeld om servo's of motortjes aan te sturen.

(https://myalbum.com/photo/JSy1gLzDo5PX_qlcn9J/1k0.jpg)

Als iemand me hier iets meer over kan vertellen, graag...

Kan mij iemand mij vertellen of een arduino ook met 5 volt gevoed kan worden via de normale stroomingang?
Ze functioneren op een USB aansluiting en als ik 5 volt aansluit op de normale stroomingang, dan lijkt het te functioneren.
Maar of het ook blijvend goed gaat, dat is voor mij een grote gok.

De liften zelf zijn voorzien van werkvolk, een lift met verse mijnwerkers (nog lekker schoon) en de andere lift met vuile mijnwerkers die naar huis mogen.
Wel eerst wassen!

(https://myalbum.com/photo/JsUcO0s4Zjsj/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/Cyh8KiEnuvLT/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/odJdzO7Is2ey_ZZryit/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/eix6kUrrPZ5j/1k0.jpg)

De lift is nog iets aangepast zodat de kooien niet (of minder snel) vastlopen.

Tijdens het winkelen met vrouwlief kwam ik het volgende tegen bij "sostrene grene", blijkbaar een nieuwe winkelketen in Nederland.
Ze hadden daar kleine pippetflesjes met doppen gemaakt van de metalen punt van een potloodpen. (helaas geen foto gemaakt)
Hier kun je echt heel mooi tussen de balkjes van z-spoor de ondergrond kleuren en verlijmen.
Ook hadden ze daar hele kleine letterstempels, en dat alles betaalbaar.

(https://myalbum.com/photo/emh5wGXXIwvA_amVepK/1k0.jpg)
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 14 oktober 2018, 22:49:18
Hoi Mark,
Mooie liftkooien. Leuk ook dat van de schone en vieze ploeg.
Een paar antwoorden op je vragen....

Nu krijg ik ook nog een paar servo's voor mijnwerkers die ik wil aansturen.
Ik betwijfel of dit verstandig is om deze ook via deze arduino te laten lopen.
Voor de wisselaandrijving moet ik ook nog een sketch maken en die zal zeker op een eigen arduino komen.
Je kunt de mijnwerkers ook op een eigen Arduino zetten. Eventueel kun je de 2e Arduino laten reageren op de eerste als de mijnwerkers iets moeten doen dat synchroon lopt met de liftschachten.

Ik zit alleen met enkele problemen, zoals het signaleren dat er een trein op het opstelspoor staat.
De trein en de wagonnetjes hebben elk een magneetje en dit magneetje zorgt ook nog eens ervoor dat het reedcontact elke keer twee keer wordt "bediend".
Nog geen idee hoe dit op te lossen. Wellicht is een lichtsluis een betere optie dan een reedcontact.
Hoeft geen probleem te zijn, hoor. Je kunt de sketch zo maken dat alleen de eerste keer iets doet. Bijvoorbeeld door gewoon even te wachten

Tijdens mijn zoektocht voor de mijnlift kwam ik ook nog een printplaatje tegen.
Volgens mij is deze bedoeld om servo's of motortjes aan te sturen.

(https://myalbum.com/photo/JSy1gLzDo5PX_qlcn9J/1k0.jpg)

Als iemand me hier iets meer over kan vertellen, graag...
Dat is het inderdaad. Als je 16 servo's wil aansturen en maar 2 pinnen van de Arduino wil gebruiken. Ik heb even gezocht op "duinofun" (dat staat op de print) en toen kwam ik via "PCA9685 16-Channel 12-bit PWM Servomotor" bij deze site:
http://learn.adafruit.com/16-channel-pwm-servo-driver?view=all (http://learn.adafruit.com/16-channel-pwm-servo-driver?view=all)
Zelf heb ik zoiets echter niet gebruikt.

Kan mij iemand mij vertellen of een arduino ook met 5 volt gevoed kan worden via de normale stroomingang?
Ze functioneren op een USB aansluiting en als ik 5 volt aansluit op de normale stroomingang, dan lijkt het te functioneren.
Maar of het ook blijvend goed gaat, dat is voor mij een grote gok.
Het advies is om tussen 7 en 12 volt op de V IN te zetten. Dan heeft de spanningsregelaar wat ruimte. Als je 5 volt wil gebruiken, kun je die ook op de USB ingang zetten.

Je bent verder lekker bezig.

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 15 oktober 2018, 07:58:32
Man .. man .. ik vind die liftkooien helemaal geweldig Mark. Prachtig gemaakt. Het idee van vuile en schone mijnwerkers is ook leuk gedaan. Maar ... als de vuile boven zijn gaan ze ook weer vuil naar beneden ??? ;)
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 15 oktober 2018, 21:18:12
Jahoe! Het is gelukt de lift doet zoals bedacht.
Hier een filmpje (als het lukt)

https://myalbum.com/album/wnPQ01cTIHtJ (https://myalbum.com/album/wnPQ01cTIHtJ)

Ik krijg het filmpje niet rechtstreeks op het forum.
Zal wel weer aan mijn grandioos gebrek aan computerkennis liggen.  ::)

Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Michel Bikkel op 15 oktober 2018, 21:27:55
Cool!
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: iTom op 15 oktober 2018, 21:36:09
Ik vind het geweldig.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: TD87 op 15 oktober 2018, 22:11:14
Netjes, ziet er leuk uit.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 15 oktober 2018, 22:15:57
Geweldig mark ... grote klasse. 8)
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 15 oktober 2018, 22:48:37
Kijk, hier krijg ik een hele grote glimlach van.
ge-wel-dig, Mark!
En de snelheid van de liftkooien is helemaal goed, dunkt me.
Bijna zonde om dit in een la te (ver)stoppen  ;)

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 16 oktober 2018, 08:49:23
Dankjewel heren, het is fijn om te lezen dat jullie ook leuk vinden.
Uiteraard bedankt voor de adviezen om tot zover te komen.

Mijn volgende uitdaging is echter eentje waar ik wederom wat advies bij nodig heb.
Om de wissels te bedienen wil gebruik maken van reedcontacten, servo's en Arduino.
Probleem 1 is dat zowel de loc als de wagonnetjes magneten eronder hebben.
Het reedcontact wordt hiermee zelfs tweemaal bediend.
In de praktijk (1 loc en 3 wagonnetjes) dus acht keer.
Hoe kan ik dit oplossen?

Vraag 2 is een Arduino nano voldoende om twee of vier servo's aan te sturen?
Dit ivm de beperkte ruimte en ik zit te twijfelen of het verstandig is om de volgende dingen een eigen Arduino te geven.
de lift,
spoor ovaal 1,
spoor ovaal 2,
mijnwerkers & verlichting & geluid
Tevens heb ik gezien bij tante Ali dat er twee soorten Arduino nano zijn MCU en AU?
Ook zag ik dat er met en onder USB aansluiting zijn, ik neem die met USB het eenvoudigst te programmeren zijn.
Voeding zou ook mogelijk zijn met 5volt, is dit aan te raden?

Vraag 3 is het mogelijk om de treintjes van voeding te voorzien vanuit een Arduino?
Ze rijden op 3v en trekken minder aan 1A.

Als ik alles apart zou doen dan kom ik op zo'n vijf of zes arduino's voor dit project.

Ik heb namelijk een zeer stabiele voeding van 5v 20A liggen die ik hiervoor zou kunnen gebruiken.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Wim Corduwener op 16 oktober 2018, 09:13:01
Fantastisch mooi gemaakt. Een dikke pluim!
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 16 oktober 2018, 21:04:55
Vandaag bijna de gehele dag met arduino geprobeerd.
Wat een hel 🤬
Ik kom er niet door heen, heb gezocht voor cursussen in Limburg maar nog niets concreets gevonden.
Uiteindelijk kom ik uit op een antieke schakelmodule van trix.
Deze kan mooi omgezet worden door de reedcontacten.
Met twee aansluitingen kan dan of spoor 1 of 2 van stroom worden voorzien.
Op een derde aansluiting kan dan de arduino zien welk spoor stroom krijgt.
Dan kan de arduino de servo’s van de wissels bedienen.
Hiervoor heb ik de sketch van servo knob gebruikt, alleen de potmeter vervangen door een 10k weerstand.

https://myalbum.com/album/sdJx4AAlCqVN

Nu nog bedenken dat de loc nog iets doorrijdt zodat deze voorbij rijdt bij de magneetjes.
Ik dacht iets van een condensator of zo.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 16 oktober 2018, 22:20:16
Hoi Mark,

Vandaag bijna de gehele dag met arduino geprobeerd.
Wat een hel
Ja, dat programmeren kan heel frustrerend zijn. Maar niet opgeven, hoor!

Uiteindelijk kom ik uit op een antieke schakelmodule van trix.
Deze kan mooi omgezet worden door de reedcontacten.
Met twee aansluitingen kan dan of spoor 1 of 2 van stroom worden voorzien.
Op een derde aansluiting kan dan de arduino zien welk spoor stroom krijgt.

Nu nog bedenken dat de loc nog iets doorrijdt zodat deze voorbij rijdt bij de magneetjes.
Ik dacht iets van een condensator of zo.
Dit is een zogenaamd bistabiel relais, de schakelt om en onthoud dat als de stroom er weer af is. Lekker simpel, maar de loc nog even door laten rijden is een uitdaging. Mischien dat een flinke elco het werk kan doen, maar als dat niet lukt zou ik toch voor de Arduino gaan.

Zo'n Arduino scenario ziet er dan zo uit (misschien niet nodig, maar voor het geval dat...). Ik ga er dan van uit dat het reedcontact aan het einde van het opstelspoor zit.

Dit is wel even wat programmeerwerk, maar ik kan je daar bij helpen als je dat wilt...
Dat is dan vraag 1 van je vorige bericht...

Ik heb namelijk een zeer stabiele voeding van 5v 20A liggen die ik hiervoor zou kunnen gebruiken.
Ah, dan heb je voldoende vermogen.
Je kunt de Arduino's op dan de 5V voeding aansluiten middels de 5V pin, i.p.v. de V-IN pin. Op de V-IN zit een spanningsregelaar, die ingangspanningen van 7 to 12 V omzet naar 5V. Maar als je 5V hebt, kan (moet) die meteen op de 5V van de Arduino.

Met deze 5V kun je ook de treintjes bedienen. Met wat halfgeleiders gaat de spanning wat naar beneden. Met een diode kun je de spanning 0,7V laten zakken, dus met 3 stuks in serie kom je van 5V op 2.9V. als je de rijstroom schakelt met een transistor, heb je nog slechts 2 aanvullende diodes nodig.

Het aantal Arduino's dat je gaat gebruiken is vooral afhankelijk van hoe ingewikkeld de sketch wordt: op zich zit er ruim voldoende input en output op een Arduino, maar alles bedienen met één programma'tje is het lastigste.
Je kunt ook van 2 Arduino's van elk een pin (met een weerstand) met elkaar verbinden: Eén Arduino is dan de meester en geeft aan wat de andere moet doen dor de pin hoog of laag te maken (laten we maar even geen ingewikkelde seriële communicatie doen).

Nogmaals: hou vol. Dat programmeren vreet gewoon tijd.

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 17 oktober 2018, 08:39:20
Rob, als je zou kunnen helpen, heel, heel erg graag!
Ik snap het doel en het idee erachter, maar de commando's voor geen meter.
Wat ik tot nu toe gedaan heb is een bestaande sketch ombouwen naar iets bruikbaars voor mij.

Moet ik de rijspanning door een schakelrelais laten lopen? Die kan toch niet via de Arduino lopen?
Zo ja dan moet ik die nog kopen.
Inheb ook zitten denken, als ik me de twee servo's van de wissels de rijstroom schakel?
Twee contactstripjes of contactschakelaas en de rijstroom op de arm van de servo...
Dan hoef ik enkel twee servo's om te zetten met een vertraging.
Ik kan de reedcontacten nog verplaatsen waar ik wil.
Dus reedcontact geeft commando en de Arduino wacht vijf seconden voordat de servo's bediend worden. Ik zou dan bijvoorbeeld een ledje kunnen laten branden in die vijf seconden.
Twee keer delay achter elkaar zorgt ervoor dat de servo heel langzaam om gaat...
Tja, je zult mij wel begrijpen, hoop ik.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 17 oktober 2018, 10:01:40
Hoi Mark,

Ok, laten we zien of we het stap voor stap kunnen opbouwen.

Dit idee maakt het een stuk eenvoudiger.
...heb ook zitten denken, als ik me de twee servo's van de wissels de rijstroom schakel?
Twee contactstripjes of contactschakelaas en de rijstroom op de arm van de servo...
Dan hoef ik enkel twee servo's om te zetten met een vertraging.
Ik kan de reedcontacten nog verplaatsen waar ik wil.
Dus reedcontact geeft commando en de Arduino wacht vijf seconden voordat de servo's bediend worden. Ik zou dan bijvoorbeeld een ledje kunnen laten branden in die vijf seconden.
Twee keer delay achter elkaar zorgt ervoor dat de servo heel langzaam om gaat...
Tja, je zult mij wel begrijpen, hoop ik.

Dan worden de servo's (wissels) ook los van elkaar omgezet: De uitgaande wissel bedient dan een stuk stroomloos te zetten spoor van het opstelspoor.

Dan wordt de opzet inderdaad zoiets.
- Arduino zet uitgaande wissel op spoor 1 om en trein 1 rijdt weg (stroom via contact op servo)
- Arduino doet even niets en de hele trein passeert het reed contact en de uitgaande wissel
- trein 1 rijdt rondje en komt weer binnen op spoor 1
- loc rijdt over het reedcontact, en dan
- zet de Arduino het uitgaande wissel op spoor 1 weer terug. Spoor1 wordt nu door servo/contact ook stroomloos: trein 1 stopt
- even wachten...  (led aan)
- Dan (led uit en) dezelfde cyclus voor spoor 2 en trein 2

Zo'n sketch is wel te overzien.
Eens kijken of ik in de loop van vandaag een stukje van deze sketch kan maken...


Oh, rijden de treintjes dezelfde kant op of in tegengestelde richting? Ik ging tot nu toe uit van dat laatste... Dan moet ook nog ergens de rijstroom worden omgeschakeld. Zo niet, dan moeten de wissels weer iets anders worden bediend.
Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 17 oktober 2018, 12:06:01
Hoi Mark,

Hier alvast een eerste idee van een sketch.
De sketch is al enigszins voorbereid op 2 sporen, maar werkt nu nog even op 1 spoor en wissel(servo). Om alvast een idee te krijgen.

Servo op pin D9 (en straks ook D10)
Reed contact op pin D4 (en straks ook op pin D5)
Ingebouwde LED (op pin 13)

Programma start en zet alles op de beginwaarden, dan start de cyclus:
- De servo (wissel) gaat op 'vertrek'.
- Dan wordt er 10 seconden gewacht met LED aan
- LED gaat uit en Arduino kijkt naar 'laag' op pin D4 (dus daar zit de reed verbonden met de ground)
- Als reed contact schakelt, gaat de servo terug, en
- er wordt 5 seconden gewacht op de volgende cyclus. LED knippert.

/* Trein in de Kolenmijn
    versie 0.1
*/

//=== Definities ===
//--- pinnen ---
#define ledpin            13                 // pin voor indicator LED (13 is ingebouwde LED)
#define spoor1_reed        4                 // input reed contact op spoor 1
#define spoor2_reed        5                 // input reed contact spoor 2
#define wisselA_servo      9                 // servo pin voor wissel A
#define wisselB_servo     10                 // servo pin voor wissel B

//--- waarden ---
// servo standen wissels (graden van de servo)
#define wisselA_spoor1    60
#define wisselA_spoor2   120
#define wisselB_spoor1   120
#define wisselB_spoor2    60

#define treininterval      5                 // aantal seconden tussen aankomst en trein en vertrek andere
#define vertrektijdsduur  10                 // aantal seconden na vertrek dat trein vrij is van reed contact en wissel

//--- bibliotheken ---
#include <Servo.h>


//=== Variabelen ===
int spoornummer = 0;                          // te bedienen spoor                                                       

Servo Wisselservo[2];                         // 2 wissel servo's

//=== Functies ===

//--- Functie: bedien een spoor ---
// Deze functie zet vertrek wissel, wacht even met LED aan, dan gaat de LED uit
// en wordt de wissel teruggezet bij signaal van het reedcontact.
// input: spoor nummer.

// ==> werkt aleen nog voor spoor 0!!!!
void BedienSpoor(int spoor) {
  Wisselservo[spoor].write(wisselA_spoor1);
  digitalWrite (ledpin,HIGH);                 // vertrek = LED aan
  delay(vertrektijdsduur * 1000);             // laat trein wegrijden
  digitalWrite (ledpin,LOW);                  // LED uit

  while ( digitalRead(spoor1_reed) == HIGH ) {   // wacht op 'laag' van reedcontact
  }
  Wisselservo[spoor].write(wisselA_spoor2);
}

//--- Functie: laat LED voor enige tijd knipperen
// input: knippertijdsduur in seconden
void LEDknipperen(int tijd) {
  int t;
  for (t=0; t<tijd ; t++) {
    digitalWrite(ledpin,HIGH);               // LED halve soconde aan
    delay(500);
    digitalWrite(ledpin,LOW);                // LED halve seconde uit
    delay(500);   
  }
}

//=== Initialisatie programma ===
void setup() {
 
  //--- wissel servo's ---
  Wisselservo[0].attach(wisselA_servo);       // pin voor wissel A aan 1e servo object koppelen
  Wisselservo[1].attach(wisselB_servo);       // pin voor wissel B aan 2e servo object koppelen
  Wisselservo[0].write(wisselA_spoor2);       // zet beide wissels op beginstand
  Wisselservo[1].write(wisselB_spoor1);
 
  //--- reed contacten ---
  pinMode(spoor1_reed, OUTPUT);
  digitalWrite(spoor1_reed,HIGH);             // standaard hoog (interne pull up)
  pinMode(spoor2_reed, OUTPUT);
  digitalWrite(spoor2_reed,HIGH);             // standaard hoog (interne pull up)

  //--- indicator LED ---
  pinMode(ledpin,OUTPUT);                     
  digitalWrite(ledpin,LOW);                   // LED uit
}
//=== hoofd programma ===
void loop() {
  BedienSpoor(spoornummer);
  LEDknipperen(treininterval);
  //spoornummer = !spoornummer;                 // wissel van spoor
}


De wisseling van trein hangt even af van rijrichting en zo...
Maar alvast deze sketch ter geruststelling :D

Rob

Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 17 oktober 2018, 21:38:20
Hallo Rob,

Bedankt voor de snelle hulp.
Als ik door de sketch heen blader degint het me te duizelen.
Geen wonder dat ik er niet uitkom.

Ik ga hem dit weekend uitproberen, ik hou je op de hoogte.

Bij voorbaat dank.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 17 oktober 2018, 22:18:12
Graag gedaan, Mark.
Weet je al of de treintjes dezelfde kant op gaan rijden of in tegengestelde richting?
Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 17 oktober 2018, 23:15:30
Liefst in tegengestelde richting.
Wellicht is de stroomrichting in een lok omdraaien eenvoudiger?
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 18 oktober 2018, 19:31:35
Hoi Mark,

Liefst in tegengestelde richting.
Wellicht is de stroomrichting in een lok omdraaien eenvoudiger?
Dat is voor de stroomvoorziening inderdaad de eenvoudigste oplossing. Ik hoop dat dat in het locje ook kan, maar laten we daar voorlopig even van uit gaan.
Ik zag op de foto van je elektronica knutseldoos een paar "TIP 2955" vermogenstransistors liggen. Die kun je gebruiken voor de stroomvoorziening op de te schakelen rails. Met een max van 15A kun je zelfs zonder brokken kortsluiting maken....
Je hebt dan alleen nog per transistor een weerstand nodig om de basis te verbinden met een pin van de Arduino.
Ik denk dat die weerstand tussen de 220 ohm en 2k2 ohm kan zijn, maar misschien weet @Dirk T wat een goede waarde is voor een weerstand tussen een Arduino en de basis van een TIP2955?

Zo'n schakeling is mischien eenvoudiger dan contactjes op de servo's, en 2 pinnen schakelen voor de rijstroom op de opstelsporen is sowieso erg simpel er bij te programmeren (voor mij, dan). Waarschijnlijk zelfs eenvoudiger dan wat ingewikkelde bediening van wisselservo's met contacten...

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 18 oktober 2018, 22:00:04
Hallo Rob,

Mijn zoon heeft zich er eens mee bemoeit en op youtube het programma XOD gevonden.
Daarmee heeft hij vandaag het een en ander geprobeerd.
En tot mijn verbazing, het werkt ook nog.

Als je wilt zet ik de sketch hier wel neer, niet dat ik er iets van snap, maar het zijn heel, heel veel regels.

Ik zet wel even een foto van het programma, de werking is redelijk te begrijpen. Het werkt met blokjes met verschillende betekenissen.


Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 18 oktober 2018, 23:02:23
Hoi Mark,
Ah, ik heb even gekeken naar XOD: dat is inderdaad een visuele manier van programmeren.
Dat het heel veel regels programmacode oplevert is niet zo erg, zolang wat je wilt doen maar op de Arduino past, toch?
Zolang je de blokjes en hoe je die in elkaar klikt maar begrijpt, dat is het belangrijkste.

Ik zal wel even 'old school' blijven werken. Met die 6kB op de DigiSpark loop je gauw uit de programma ruimte. De 32kB op de Arduino is wat ruimer....

Rob



Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Dirk T op 19 oktober 2018, 10:59:04
Ik denk dat die weerstand tussen de 220 ohm en 2k2 ohm kan zijn, maar misschien weet @Dirk T wat een goede waarde is voor een weerstand tussen een Arduino en de basis van een TIP2955?

TIP2955 zijn PNP torren, oftewel: emitter aan +, collector aan verbruiker, andere zijde van verbruiker aan -
Verder zijn het inderdaad vermogenstorren, dat is mooi voor het aantal ampères maar: de versterkingsfactor is erg laag. Je hebt dus een grote stroom door de basis nodig en dat is algauw teveel voor de Arduino. Stel je wilt 3A kunnen schakelen, dan heb je 3000/20 = 150mA nodig door de basis. Maar een Arduino digitale uitgang mag maximaal 40mA. :(

Ben je met 0,5A tevreden dan is het nog steeds 25mA door de basis. Dat betekent dat je een weerstand nodig hebt van 150 ohm.

Een betere oplossing is een transistor met een hoge versterkingsfactor te gebruiken, de zogenaamde Darlington transistor. Bijvoorbeeld TIP145 (PNP) of TIP140 (NPN). Die hebben een versterking van minstens 1000x (tot 5A), zodat je aan een basisstroom van 5mA voldoende hebt om tot 5A te schakelen.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 22 oktober 2018, 19:50:21
Ah, dank voor de uitleg, Dirk
Ik kan alleen niets anders in Mark's knutseldoos vinden (op de foto dan).
Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 23 oktober 2018, 21:55:23
Dirk inderdaad hartelijk dank voor de informatie.
Ik heb even mijn knutseldoos bekeken, maar helaas geen tip 140 of 145.

Dit is de inhoud van de transistors o.i.d.

(https://myalbum.com/photo/6em2VJqau3YM_s55pZB/1k0.jpg)

Wat ik wel heb gevonden was een relaiskaart met heel veel relais wat bedoeld is om m.b.v. een Arduino aan te sturen. Die wordt binnenkort vervangen door een relaiskaart met twee relais. Ook kwam ik nog wat kleine regelbare voedingen tegen. Ooit bedoeld om motortjes te regelen.

(https://myalbum.com/photo/l3UzmA39bhF9_waC77m/1k0.jpg)

Nu heb ik een oude computervoeding met 5V/20A en 12V/5A waar ik alles aan wil hangen.
Ik heb voor mijn handleiding van de baan een schets gemaakt.

(https://myalbum.com/photo/1SYWYM35ODQ0/1k0.jpg)

Moet wel aangeven dat ik nu even wat minder tijd heb voor de baan, redelijk druk op het werk.  :(
Daarbij reden de treintjes niet vlekkeloos rondjes en dat is toch wel wenselijk als het in een grot is.
Als kers op de taart ging een servo vanavond op tilt en trok daarmee een wissel kapot. Deze heb ik gelukkig weer kunnen maken. Jammer genoeg veel tijd gekost wat ik liever anders had willen besteden.
Maar gelukkig heb ik geen deadline wanneer het af moet zijn.  ;)
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Dirk T op 25 oktober 2018, 09:04:42
Bij je transistors zit niets dat op een Darlington lijkt, helaas.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 28 oktober 2018, 09:53:00
Dat schema ziet er goed uit zo, Mark.
Dat komt wel goed.

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 5 december 2018, 15:59:50
Al lang niets meer gepost, maar toch wel iets gedaan.

De elektronica is aangebracht en alles functioneert.  : :D
Het is meer dan ik had gedacht.

(https://myalbum.com/photo/5RXWFM1gpkAp/1k0.jpg)

Ook heb ik deze week een begin gemaakt de muren.
Voor de eerste keer gebruik gemaakt van papierpulp.
Drogen duurt wel lang...
Ik heb losse delen gemaakt zodat ik nog makkelijk de lampen en leidingwerk kan aanbrengen.
Een voorbeeld van zo'n muurdeel is deze.

(https://myalbum.com/photo/VjUZgAA2QHOo/1k0.jpg)

Voordeel is dat ik deze op de verwarming kan leggen om te drogen.  ;D
Even wachten tot alles goed droog is en ondertussen lampen maken voor in de mijn.
Ook deze zijn naar voorbeeld van de kolenmijn van Pierre.
Ledjes met horrengaas.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 6 december 2018, 23:06:53
Nou, die lampen van led en horrengaas is niet aan mij besteed.
Ik kreeg geen enkele mooie gemaakt.
Als alternatief geprobeerd met fineliner, een smal strookje van krimpkous, masking tape met ruitjes figuur, maar dit was allemaal niks.

(https://myalbum.com/photo/ldA5RZVACB1Z_RCQLnJ/1k0.jpg)

Laatste poging dan maar, op naar de action en zoeken naar alternatieven voor horrengaas.
Het moest soepeler zijn, schilderbaar, te lijmen, enz.
Ik kwam uit bij een stukje kant... (niet lachen)

(https://myalbum.com/photo/5cyfokGrEAU4_BUxMCL/1k0.jpg)

Zwart maken gaat eenvoudig met permanent marker en dan op maat knippen.
Ledje voorzien van wat houtlijm en het kleine strookje er op.
Dan een klein stukje krimpkous eroverheen en heel, heel voorzichtig verwarmen.
Dan krijg het een lampje zoals rechtsboven op de eerste foto.
Met verlichting aan ziet het als onderstaand uit.

(https://myalbum.com/photo/PUEnRRmb8Npo/1k0.jpg)

Voor mij acceptabel, de mooiste voor in de mijn en de mindere achteraan in de mijngang.
Tijd per lampje ongeveer een kwartier en ik wou zo'n veertig stuks maken. :-X
Tja, eerst maar de andere muurdelen van papierprut voorzien, dan kan dat mooi drogen in die tijd.

Wordt vervolgd.

PS de bovenkant en de draden worden uiteraard zwart geverfd.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 7 december 2018, 15:47:02
Hoi Mark,

Ik moest tóch even lachen bij het gebruik van kant. Niet om uit te lachen, hoor. In tegendeel, het was een lach van: briljant! En met licht aan een heel mooi effect.

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 8 december 2018, 21:11:33
Dankjewel Rob.

Vandaag een hoop lampjes gemaakt en een gedeelte van de muren geverfd.
Als de rest is geverfd kunnen de lampjes en leidingwerk gemonteerd worden.

(https://myalbum.com/photo/IUGFb6CaKLsd/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/vk9KYspo5XrU_xWOR91/1k0.jpg)

Het was wel erg veel werk om de lampjes te maken, al met al een uur of vier bezig geweest.
Soms, lees vaak, plakte het gaas toch niet goed aan het ledje of ging bij het krimpen van de krimpkous de rest ook in de fik. En ja daar zat af en toe ook mijn vingers bij. :- :'(
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 9 december 2018, 01:57:28
Het is je allemaal toch goed af gegaan Mark en het ziet er goed uit maar ...  eheuu ... het leven van een modelbouwer is soms ontzettend zwaar. ;D
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Wim Corduwener op 9 december 2018, 13:46:23
Ik vind het bijelkaar genomen een knap staaltje vakmanschap.
Met name die openslaande deuren bij de liftschacht vind ik uitzonderlijk knap gemaakt.
Dit is buitencategorie van de mijn(model)bouw.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 9 december 2018, 14:19:12
Hoi Mark,

Het was wel erg veel werk om de lampjes te maken, al met al een uur of vier bezig geweest.
Soms, lees vaak, plakte het gaas toch niet goed aan het ledje of ging bij het krimpen van de krimpkous de rest ook in de fik. En ja daar zat af en toe ook mijn vingers bij. :- :'(

Tsja, met ambachtelijk handwerk heb je het niet altijd in de hand. Of juist wel, maar dan op het verkeerde moment  ;D

Maar het resultaat mag er wezen. Ben benieuwd hoe dat er straks uit ziet: een verlichte mijngang.

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 10 december 2018, 22:20:15
Het hoeft gelukkig niet dit jaar af te zijn.  ;)

Ik heb wel één muurtje af gemaakt.

(https://myalbum.com/photo/7KQJMUpouYna/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/v6zaQSN6oBsd/1k0.jpg)

Het zilver moet nog vervuild worden met roest en zwart.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 10 december 2018, 22:27:59
Het zilver moet nog vervuild worden met roest en zwart.

Dit gaat echt wel de goede kant op. Knap gedaan hoor. Ben benieuwd naar de rest. ;)
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 10 december 2018, 23:08:26
Mooi, zo'n weg-buigende mijngang. En dan die lampjes en de rest. Geeft al een aardige indruk, zo.

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 11 december 2018, 08:27:19
Ik heb nog eens goed naar je foto's gekeken en heb toch twee kleine dingetjes Mark. Op de 1e plaats is duidelijk te zien dat de planken tussen de palen in zitten door een kier die te zien is. De planken worden normaal juist tegen gehouden door de palen. Kan je de kieren nog dicht maken met een beetje houtlijm of zo? Dan heb ik ook een beetje moeite met de gele ledjes. Ik vind dat persoonlijk meer iets voor een olielamp of zo. Ik ben misschien een beetje een mierenneuker maar dat viel me gewoon op. Als je zelf tevreden bent moet je het lekker zo laten hoor. Het is een tof project. ;)
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 11 december 2018, 09:36:51
Je bent geen mierenneuker, Pierre.
Ik kan er enkel van leren.
Wat betreft de lampen, klopt dat dit meer olie lampen waren destijds.
De zogenaamde Davy lampen waren als eerste ingezet in de mijnen.
Maar dit model is wel heel lastig te maken en werd eigenlijk alleen bij de mijnwerkers gebruikt.
De gangen waren daardoor niet verlicht.
Later, tussen de eerste en tweede WO, werd er ook industriële verlichting toegepast.
Dit waren dan de hangende kooilampen en dat moet dit een beetje voorstellen.
Wellicht waren witte leds beter geweest om het licht na te bootsen, maar ik vond het warme geel beter de hitte van ondergronds weergeven.

Die planken zouden achter de balken moeten zitten, nu ik er naar kijk zie ik idd dat dit niet overal zo is. Dit komt doordat er een hoek is waar simpel gezegd één balk niet voldoende is om beide stukken af te dekken. Wellicht dat een tweede balk ernaast een optie is of idd dicht smeren en schilderen.
Gaan we proberen.

Nu ik het zo typ denk ik dat bij de mijnwerkers een Davy lamp toch mooier zal zijn.
Misschien iets met smd ledjes proberen.  ::)

Toch bedankt dat je me scherp houdt.  ;)
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 28 december 2018, 20:55:25
Nou, poeh, dat Busch spoortje H0f is een hele uitdaging om goed te laten rijden.
Bijna geen massa voor contact met de rails en ontspoort daardoor nog wel eens.
Ook elke oneffenheid wordt afgestraft. Dit is nog gevoeliger dan normaal h0 spoor.
Geen idee of dit gebruikelijk is bij z spoor maar ik heb er moeite mee.
Ik heb alle stofjes en oneffenheden zover mogelijk weggewerkt.
De rails behandeld met ATF en ook weer grotendeels weggeveegd.
De locjes liepen wel iets beter, maar niet overtuigend.
Ik had echt maar één cm ingesmeerd met een wattenstaafje en hier stopte de locjes direct.
Nadat ik de olie met een vinger had verdeeld en daarna met een doekje had afgenomen, liepen de locjes wel aanzienlijk beter. Wellicht dan toch nog teveel?  :-[

In de afgelopen dagen wat aan de overige muurtjes gedaan en de verlichting grotendeels voorzien van bedrading. Ook een vlonder/laadperron gemaakt en een hijskraantje gevonden.
Deze was nog niet opgebouwd, dus dat maar eens gedaan.
Ook er een servo onder gezet en een paar muren een vloer aan toegevoegd.

Hier een foto van het een en ander.

(https://myalbum.com/photo/giXtSriemyxZ/1k0.jpg)

En een overzicht van de staat tot nu toe.

(https://myalbum.com/photo/t1z7YkCzaHGD_ZPpAHJ/1k0.jpg)

Nu staat nog bijna alles los en kan ik goed bij de rails.
Pas als de locs goed blijven lopen kunnen de muren vastgezet worden.
Dan kunnen ook de mijngangen worden ingericht.
Hopelijk snel weer verder met bouwen.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 28 december 2018, 21:30:48
Hoi Mark,
Ik zit zo naar je foto's te kijken, maar dit laatje krijgt nog een imposante berg techniek  ???
Dat ATF was inderdaad teveel. Het spul isoleert, dus het moet echt heeeeeeel dun. Maar je veegt het er ook weer makelijk af (of eigenlijk maak je het laagje dan dun genoeg).

Misschien kun je op de 'moeilijke' stukken Z rails nog wat ijzer tussen de railstaven plakken, zodat het ijzer wat dichter bij de magneetjes zit? Eventueel een stukje ijzerdraad beetje plat slaan. In de verdekte gedeeltes zie je er sowies niets van en in de zichtbare delen kun je het zwart maken en dan valt het misschien ook niet erg op. Alles beter dan haperende treintjes....


succes,
Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Wim Corduwener op 29 december 2018, 13:21:46
Bijelkaar genomen vind ik het een prachtig project. Wèl jammer natuurlijk dat het Busch-spoortje niet lekker loopt en ik kan me voorstellen dat je daarom een beetje huiverig bent om het hele spul definitief dicht te maken.
Ik blijf je volgen.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 10 januari 2019, 21:38:08
Eindelijk een update die het vermelden waard is.
Ik heb het spoor her en der aangepast, lees gesoldeerd en met dremel bewerkt.
De treintjes lopen nu 99% goed hun rondjes, enkel de groene had last van dat hij stil viel op de wissels. Blijkbaar neemt hij onvoldoende stroom af op beide wielen.
Daarom heb ik twee personenwagonnetjes voorzien van stroomafnemers en die met het treintje verbonden. Dit is dan een setje wat bij elkaar moet blijven.

(https://myalbum.com/photo/W1DD4dDtVsf1/1k0.jpg)

Ook de plafonds op maat gesneden uit van isolatieplaat. Het bestaat uit losse delen, die voorzien worden van zwarte kolen en stutbalken.

(https://myalbum.com/photo/eC9zVAHCSE4e/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/HdhvoHnU0J23_hxMHyT/1k0.jpg)

Tevens een kleine opslag voor springstof o.i.d. gemaakt in de muur.
Moet nog verder worden ingericht.

(https://myalbum.com/photo/Lfkwce4AbkUe/1k0.jpg)
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 10 januari 2019, 23:04:31
Hoi Mark,

Gelukkig heb je de treintjes betrouwbaar gekregen. Leuk idee, zo'n explosieven opslag.
Ben benieuwd hoe dit verder gaat....

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Bert Senden op 11 januari 2019, 07:57:49
Zeer mooi gemaakt. Een kolenmijn zie je wel eens vaker, maar ondergronds is zeldzaam.
 :D
Gr. Bert Senden.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 11 januari 2019, 08:07:58
Wauw ... top man. Vooral de opslagplaats. Helemaal goed bedacht.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: SuperSylvester op 11 januari 2019, 10:16:05
Erg indrukwekkend! Hier kun je letterlijk de techniek achter de schermen zien.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 17 januari 2019, 22:21:38
De opslag van springstof is grotendeels gereed.
Enkel nog wat borden aan de buitenzijde, maar die komen later nadat het op zijn plaats staat.

Hier is het resultaat.

(https://myalbum.com/photo/V0fosGVaCKCG/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/q3kBtGbIWcNh/1k0.jpg)

In de mijngangen is wat papierpulp aangebracht en dat droogt zeer lang op een koude zolder.  :(
Dus weer geduld voor ik verder kan.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 17 januari 2019, 22:39:39
Das een mooie opslag geworden, Mark.
ik vind met name die stellingkasten goed gelukt.
Ik mis nog een detail: een detonator: zo'n kastje met zo'n hendel er op die je moet indrukken.

Rob
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 17 januari 2019, 22:43:25
Ja Rob, dat was het wat ik mis.
Die komt eraan!
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Rob op 17 januari 2019, 22:49:48
Ah mooi. En dan nog een kabelhaspeltje er bij  :D
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Wim Corduwener op 19 januari 2019, 15:18:38
Buitengewoon knap gemaakt!
Ik mis nog een detail: een detonator: zo'n kastje met zo'n hendel er op die je moet indrukken.
Volgens mij worden slaghoedjes, ontstekers, detonators en meer manieren om springstof te detoneren strikt gescheiden van elkaar opgeslagen. Om een voorbeeld te noemen: in een opslagplaats waar vuurwerk wordt opgeslagen zul je nooit een aansteker of een doosje lucifers vinden.
En nu ik er zo over nadenk, vraag ik me af of springstoffen ondergronds -dus direct in de mijn- werden opgeslagen. Als dat spul ondergronds -door welke oorzaak dan ook- tot explosie komt, dan krijg je een behoorlijke kater... én koppijn.  :o
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 19 januari 2019, 16:55:00
Goede opmerking Wim. Ik heb maar weinig info gevonden over opslag van springstof in mijnen.
Van verhalen van “opa” meen ik mij te herinneren dat ze kleine opslag hadden ondergronds met een werkplaats. De springstof werd dan met lange boren in de kolen aangebracht en dan BOEM.
Of het werkelijk zo heeft uitgezien betwijfel ik zeer, maar ja, de rest van de baan is ook niet volledig waarheidsgetrouw.  ::)
Ik zal voor de zekerheid geen rokende mijnwerker erbij zetten en wat waarschuwingsborden plaatsen.  ;D
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: nico op 19 januari 2019, 19:32:31
Het is toch allemaal fictief. Vroeger waren ze vreselijk voorzichtig met vuur en stroom(vonken)etc. In principe werd elk gereedschap en locomotieven aangedreven door perslucht. De mijnwerkers namen ook wel parkietjes in een kooitje mee ivm. het mijngas als die vogeltjes omvielen wisten ze dat ze moesten maken dat ze wegkwamen. Een mijn maakte altijd geluid(kraken etc) alles werkte dit kwam door houten balken die als stutten gebruikt. Later werden deze van ijzer waardoor er bijna geen geluid kwam. Als een mijn doodstil werd was het foute boel.   
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Wim Corduwener op 19 januari 2019, 19:44:17
Het is toch allemaal fictief.
Inderdaad @nico: fictief! En dat maakt het des te leuker.

Ik zal voor de zekerheid geen rokende mijnwerker erbij zetten...
Misschien juist wel om het lolliger te maken.  :D
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 19 januari 2019, 20:58:58

Ik zal voor de zekerheid geen rokende mijnwerker erbij zetten...
Misschien juist wel om het lolliger te maken.  :D

Ik hou ook wel van een geintje hier en daar. ;D
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 24 december 2020, 12:34:42
Door de link van Wim over het Bush veldspoor kwam ik weer eens op dit draadje terecht. Erg leuk draadje maar is de mijn al af Mark? De laatste datum is bijna een jaar geleden. Ben je er nog aan verder gegaan? Lijkt me prachtig om deze kolenmijn in zijn volle glorie te bewonderen. ;)
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: mark mms op 25 december 2020, 00:20:05
Mijn draadjes zijn helaas sinds begin dit jaar dood.
Ben inmiddels verhuisd en daarmee is de modelbaan, euh laten we zeggen, gedemonteerd.
Alles staat nu opgeslagen in dozen.
Het voornemen is om een hobby ruimte te maken in de tuin, denk aan een groot tuinhuis of garage.
Voor de winterperiode ben ik begonnen met een simpel Revell bootje Goethe rheindampfer 1:160.
Heb gisteren toevallig wat N-spoor spulletjes gekocht om er toch een diorama van te maken.
Wil namelijk kijken wat ik wil doen, analoog of digitaal, h0 of N, stoom of modern.
Vooralsnog vind N spoor wel erg klein, zeker poppetjes schilderen.
Ik zal binnenkort wel een draadje starten mbt het bootje.
Maar ben ook op zoek naar goede tips voor een nieuwe baan en hobbyruimte.
Houten (geïsoleerd) tuinhuis of toch metselwerk of combi metselwerk en kunststof rabatdelen of vakwerk huisje.
Afmetingen? Zo groot mogelijk 8m breed en diepte van 6-8m is mogelijk, maar ja is dat niet wat overdreven groot? Als ik al twintig jaar heb gedaan om een flinke zolder treinbaan te maken, hoe lang ben ik daar dan niet mee bezig...
En een groot oud huis met een grote tuin vergt natuurlijk ook tijd..
Op dit moment zit ik denken aan een houten tuinhuis van 5x5m, moet wel ook de werkbank en tafel in kunnen.
Tja, goede raad is welkom. Fase 1 was het huis afmaken en dat is klaar. Fase 2 is de tuin en dat wordt opgesplitst in twee gedeeltes. Eerste gedeelte zal dit voorjaar plaatsvinden en hopelijk in het tweede gedeelte van dit jaar de hobbyruimte en moestuin enz.
Ondertussen probeer ik veel te lezen om de juiste keuzes te maken, uiteraard ook hier.
Titel: Re: Kolenmijn in een kastje
Bericht door: Pierre op 25 december 2020, 10:46:11
De ruimte is al snel voldoende voor modelbouw. Hoe groot de ruimte ook is voor je gevoel altijd te klein. Ik kwam ook van een grote zolder en zit nu in een heel klein kamertje. Ik ben daar bijna dagelijks en bouw al 6 jaar daar en .... ben nog lang niet klaar. Bovendien ben je nooit klaar met een modelbaan. Zeker als je van plan bent in N te gaan bouwen en rijden heb je niet erg veel nodig aan ruimte. Ook de maat schrok ik erg van maar als je er even mee bezig bent gaat het steeds makkelijker. Nu valt het me erg mee zelfs met mijn reuma.

Veel plezier in je nieuwe huis en succes met de keuze van spoormaat en onderkomen van het geheel.

En natuurlijk ... prettige feestdagen.  ;)