H0 Modelspoor Forum
Modelbaanbouw voor de liefhebber => Modelbaan planning en bouw => Planning modelbaan => Topic gestart door: Willie van Koolwijk op 17 november 2017, 22:28:51
-
Hoi mensen ik heb even een vraagje. Is er iemand die mij kan en wil helpen om een baan te maken, of te ontwerpen. Ik weet niet hoe of waar ik moet beginnen.
Ik wil iets in de industrie of in de kolenmijnen iets in die geest. Ik wil geen schaduwstation dat hoeft voor mij nog niet. Ik wil met 3 a 4 treinen gaan rijden straks in de toekomst. Ik wil graag dubbelspoor en dat de treinen tegen elkaar in rijden, dus elkaar tegemoet komen en dat soort dingen. Ik ben wel handig met modelbouw en hout, dus een tafel met bodemplaat maken is geen probleem :D
-
Hoi Willie.
Even wat vragen om mee te beginnen.
Hoeveel oppervlak/ruimte heb je?
Wil je ook nog een station voor personenverkeer, of alleen goederen/industrie?
Wil je vooral (rondjes) rijden, of (ook) veel rangeren op de industrie en bij de kolenmijn?
Welk land? Zijn bergen (hoog/laag) mogelijk?
Rob
-
Hoi Rob,
Ik heb een oppervlakte voor een rechthoekig baan of een L vorm.
De maat voor een rechthoek is. 366x140 wil ik een L dan is het 366x126x140 weet even niet goed hoe ik de L uit moet leggen. As ik even meet van muur tot muur dan kom ik op de ene kant uit op. 366 lang. Van de muur die dan de hoek om gaat is 256 lang. En alle bij de kanten moeten dan 140 breed worden. Snap je het een beetje. Anders kun je ook mijn nummer krijgen via pb, dat praat makkelijker 😃
Personenvervoer hoeft niet voor mij, ik hou meer van goederenvervoer, dieselloks en stoomloks dat soort werk. Ik wil zeker rondjes kunnen rijden en ook dat de treinen tegen elkaar inrijden dat ze elkaar tegemoet komen. En dat de een bijvoorbeeld stopt voor de ander maar dat is weer een stap verder.
Rangeren wil ook zeer zeker en dat lijkt me ook echt leuk om te doen. De bergen kunnen best hoog daar heb ik ruimte genoeg voor. Een brug of 2 a 3 bruggen vindt ik ook mooi. Ik wil wel graag dubbel spoor en dan zonder bedding rails.
Welk land dat vragen er meerdere welk land ik ga maken 😃 dat weet ik echt niet en welke tijd ook niet. Maakt me ook niets uit als ik maar kan rijden en Bergen heb en industrie/ kolenmijn met bruggen ben ik al blij. Het mag voor de oorlog zijn of na de oorlog, jaren 50 60 70 80.
Wil je nog meer weten dan roep je maar.
-
Hoi Willie,
Dat is aardig wat ruimte. En verhaal is wel duidelijk, hoor... Heb al wat ideeën. Eens kijken of ik later vandaag wat schetsjes kan maken.
Rob
-
Hoi Willie,
Dat is aardig wat ruimte. En verhaal is wel duidelijk, hoor... Heb al wat ideeën. Eens kijken of ik later vandaag wat schetsjes kan maken.
Rob
Hoi Rob,
Is goed ik zie of hoor het wel. Ik zal je even via PB mijn e-mail sturen dan kun je het daar heen sturen.
ik heb een foutje gemaakt. de maat 366x126x140 is fout. Het moet zijn, 366x116x140
Bij de maat 140 komt dan nog 116 bij aan en dan zit ik op 256 snap je, en die moet dan ook weer 140 breed zijn.
En ik wil ook een afdeling waar ik mijn loks neer kan zetten een overdekt station zeg maar waar 4 treinen in of op kunnen staan.
-
Beste Willie.
Misschien wel wat pietluttig, maar ik heb het onderwerp van je topic iets meer to-the-point gemaakt. Op die manier weten anderen ook meteen waarmee we je moeten helpen. ;)
Groet en succes,
Wim
-
Beste Willie.
Misschien wel wat pietluttig, maar ik heb het onderwerp van je topic iets meer to-the-point gemaakt. Op die manier weten anderen ook meteen waarmee we je moeten helpen. ;)
Groet en succes,
Wim
Geen probleem, al doende leert men :D
-
Is goed ik zie of hoor het wel. Ik zal je even via PB mijn e-mail sturen dan kun je het daar heen sturen.
Hoi Wilie,
Ik heb je email ontvangen, maar laten we zoveel mogelijk via het Forum doen. Dan kunnen anderen ook meelezen en meedenken.
Dus hierbij een eerste idee.
Met nadruk "een eerste", want een (baan)ontwerp maken is een kwestie van groei: een schets, laten bezinken, nog een schets. Beste van beide nemen. Nieuwe ideeën erbij, enzovoorts. Net zo lang tot het naar de zin is.
Afijn, hier issie (misschien ligt de L precies verkeerd om, maar dat is een kwestie van het ontwerp spiegelen).
(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Willie01.jpg)
De uitgangspunten:
- zoveel mogelijk dubbelspoor in het zicht
- voor op de baan het spoor en landschap laag, achter op de baan hoog
- rangeerwerk waar je makkelijk bij kunt
- geen keerlussen
- stijging zo laag mogelijk (ik kom uit op ongeveer 2%, dat is per meter 2 cm omhoog of omlaag)
De basisvorm is een geknakte 8. Hierdoor kun je de lengte van de lange poot van de L maximaal benutten
de + getallen langs het spoor is de hoogte vanaf de grondplaat (het industriespoor vooraan is op 0 gezet)
Verdekt gedeelte links, met opstelsporen voor loks/treinen (ongeveer 140 cm lengte)
Een mangat achter in de hoek, zodat je overal bij kunt.
Zoiets?
Rob
-
Dát doe je snel!
Sommigen onder ons zijn maanden aan het worstelen om een beetje baanplan eruit te krijgen.
-
Dát doe je snel!
Sommigen onder ons zijn maanden aan het worstelen om een beetje baanplan eruit te krijgen.
Tsja...
Misschien wat tips dan maar om het ontwerp proces te versnellen:
- Blijf niet te lang alles in je hoofd uitwerken, maar begin vrij snel wat ideeën te schetsen. Dan is het papier 'vol' en geduldig, en het hoofd weer 'leeg' om alles te laten bezinken of nieuwe ideeën te genereren.
- Werk op hoofdlijnen, en verzand niet meteen in de details.
- Of, andersom: werk eerst details uit, en voeg die later samen tot een geheel
- Pak niet meteen een computer (ja, ouderwets, hè). Het brein werkt anders met fysiek tekenen dan met virtueel tekenen.
- Ga schetsen (dus niet meteen precies uitmeten), op papier. Ik werk meestal grofweg 1:10 en werk het plan pas later precies tot op de centimeter en rails (fabrikant/nummer) uit. De focus die nodig is om te puzzelen om alles sluitend te krijgen met de railstukken snijdt de creatieve stroom af.
- En dan toch gedetailleerd uitwerken. Al doe ik dat laatste vaak ook deels tijdens de bouw.
Oh ja, als laatste, en niet de minste: probeer niet het ideale ontwerp in één keer te maken. Als het goed is liggen er heel wat pogingen in de prullenbak voordat het iets begint te worden.
Rob
-
Wat mij lekker werkt
Leg rails op je plaat ,en kijk
Verander ,en kijk
Pas aan en kijk
-
Oh ja, als laatste, en niet de minste: probeer niet het ideale ontwerp in één keer te maken. Als het goed is liggen er heel wat pogingen in de prullenbak voordat het iets begint te worden.
Rob
Herkenbaar! Door de maanden heen veel aangepast. Hoop nu toch wel redelijk definitief baanplan te hebben. Wat mij lekker werkt
Leg rails op je plaat ,en kijk
Verander ,en kijk
Pas aan en kijk
Dat werkt voor mij uiteindelijk ook!
Maar om terug te komen op het baanplan. Het ziet er leuk uit. Je kan rangeren, er is industrie en de brug. Is dat aan de linker kant een schaduwstation/opstelplaats (omdat het overdekt is) of dient het als een station?
-
Ziet er leuk uit, maar ik zit meer aan dit te denken iets in deze geest. Als de foto zichtbaar is. Dat bovenste gedeelte wil ik dan onder hebben.
hoeft niet exact hetzelfde te zijn. Dat stuk linksonder met die roze streep na dat rangeerwerk toe kan vervallen.
(https://preview.ibb.co/dCorJR/n_fleischmann_piccolo_marinus_de_widt_1_1280.png) (https://ibb.co/fjOQdR)
-
Is dat aan de linker kant een schaduwstation/opstelplaats (omdat het overdekt is) of dient het als een station?
Het is bedoeld als
...ik wil ook een afdeling waar ik mijn loks neer kan zetten een overdekt station zeg maar waar 4 treinen in of op kunnen staan.
Rob
-
Ziet er leuk uit, maar ik zit meer aan dit te denken iets in deze geest. Als de foto zichtbaar is. Dat bovenste gedeelte wil ik dan onder hebben.
hoeft niet exact hetzelfde te zijn. Dat stuk linksonder met die roze streep na dat rangeerwerk toe kan vervallen.
(https://preview.ibb.co/dCorJR/n_fleischmann_piccolo_marinus_de_widt_1_1280.png) (https://ibb.co/fjOQdR)
Hee, die lijkt veel op Ed's baanontwerp.
Wil je dan ook 2 dubbelspoor ovalen?
Rob
-
Zou zomaar kunnen ik ken die beste man niet ;D Ja is prima of iets in de buurt van deze banen. en de laatste foto dan ook in een L vorm, of ben ik nu lastig :D
(https://www.mupload.nl/img/0niyjjavr9idu.jpg)
(https://www.mupload.nl/img/ntt8wzfpqsetn.jpg)
-
Zijn mooie banen(plannen)
Maar als jij veel wilt rangeren is er weinig rangeer terrein en geen mijn ed
Ook zijn hier redelijk grote stations met veel personen verkeer
En je schreef dat je dat niet wilde
-
Het zijn ook voorbeelden. Ik wil zeker rangeren maar ook kunnen rijden. Ik geef alleen aan wat ik een beetje in de kop heb, een kale plaat met 2 sporen is niks voor mij. Ik moet wel overal heen kunnen zeg maar. De bovenste is wel een leuk idee.
-
Hoi Willie,
Ed is echt je buurman in dit topic. Hij staat met zijn nieuwe baanontwerp nu net onder die van jou....
http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3078.0 (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3078.0)
Ik begrijp dat je op een vlakke plaat kunt/wil beginnen? Dan kun je, zodra je een beetje een idee hebt, al een en ander aan rails en wissels aanschaffen en dan 'ontwerpen' met het echte spul.
Dat kan ook helpen bij het beoordelen of de ideeën ook in de praktijk een beetje bevallen, voordat je de hele boel vast zet.
Rob
-
Ja ik zie het dit is dezelfde als ik als idee heb hahaha. Nou een vlakke plaat hoeft niet want ik wil ook een verhoging voor een brug.
Maar met welke rails kan ik het beste de baan maken. Met flex of gewoon zonder bedding. Op Marktplaats staat zat van Fleischmann rails, maar kan daar Roco, Pico, Trix, en al het anderen op rijden. En zijn dan ook de railstaven allemaal even hoog. Vroeger was het 2,5 code 100. En wat is voordeliger, Flex of losse rails kopen. Of kan ik op Marktplaats dat spul gewoon kopen.
-
Hoi Willie,
Je kunt beginnen met die vlakke plaat. Desnoods leg je die eerst nog los en kun je de rails eerst nog verhogen door iets onder de rails te leggen. Als de baan een beetje naar de zin is, zaag je het tracé uit de plaat en leg je alles op goede hoogte.
Flex rails is in de regel goedkoper per meter, maar is wat lastiger te leggen en niet handig als het nog los ligt. Ook zal je een van de spoorstaven op lengte moeten zagen als je deze in een bocht legt. Met flex rails kun je wel mooie flauwe bogen en/of overgangsbogen leggen (soepele overgang van boog naar recht).
En dan het merk rails.
Al het 2 rail rijdt prima op rail van de andere (mits niet te laag, maar dat wist je al). Ik rij zelf met Fleishmann en Roco op Fleishmann rails.
Fleishmann modell rails (de messing versie, ik gebruik 'm zelf) is echt wel wat verouderd en uit productie. Is ook iets meer dan code 100: 2,57 mm geloof ik. Er is nog wel voldoende van op de 2e hands markt en bij handelaren, maar op enig moment is het natuurlijk op...
Over andere merken kan ik niet zoveel zeggen.
Ik zou (in het zichtbare deel in ieder geval) wel 1 merk gebruiken. Meer voor het eenduidige beeld...
Rob
-
Dan kan ik beter in het zichtbare gedeelte goed gebruiken. Flex is idd goedkoper dan de andere. Ik zit te kijken na wissels op marktplaats van Fleischmann maar dat zak code 100 zijn denk ik. Of kan ik het beter nieuw kopen. Ik zag ook Peco rails dus ik kijk nog even hoe of wat. Ik heb er niet veel verstand van.
-
Is dit wat?
(https://myalbum.com/photo/dx00i590yTtZ/1k0.jpg)
-
Is dit wat?
(https://myalbum.com/photo/dx00i590yTtZ/1k0.jpg)
Ja dit is ook een mooie baan, ziet er goed en leuk uit.
-
Nadeel van deze baan vind ik wel dat die krappe bochten nogal in het zicht liggen.
-
Ja maar mag ook ruimer worden, maakt mij niet zo heel veel uit. Ik ben al blij als ik een baan heb ;D
-
Begin gewoon met rails neerleggen ,en kijk wat je vind en verander wat je wil
-
Dat ga ik ook doen binnenkort, maar moet even een beetje een idee hebben van hoe of wat.
-
Ga eens uit van dat laatste sporen plan
Waar dat plan vandaan komt is denk ik een boekje uit een reeks
daar staan heel veel diverse plannen in
Ook heb ik nog een Marklin boek met plannen
Misschien als je wat hebt liggen kunnen we dan met een aanvullend plan komen als aanvullende hulp
Het is ondoenlijk om al die plannen hier neer te zetten
-
Wat bedoel je met als je wat hebt liggen. Ik heb niks helemaal niks, ik moet echt helemaal va de grond af beginnen. Ik moet alles kopen.
Ik heb ook geen banenboek met voorbeelden. Mijn plaatjes komen van Google af. Als jij me zou willen helpen graag alle hulp is welkom.
Dat boek lenen van je zal niet gaan denk ik, zou fijn zijn. Ik vind de andere baanplannen mooier dan de laatste dat wel.
-
Google eens op 'modelspoor baanontwerp' en dan onder afbeeldingen. Keuze genoeg denk ik zo.
Maar ik zou eerst eens nadenken wat je naast de rails nog meer wil bouwen en daarop je plan aanpassen.
-
Ik bedoel
Leg eens een baan uit
begin met desnoods een 8 die ongelijkvleors kruist
Dan wat je aan industrie waar denkt
Dan eens een spoor daarheen
Hoef je niet eens direct wissels te plaatsen,maar gewoon van af een denkbeeldig wissel een spoor leggen
-
Als het goed is komt deze week de startset binnen die ik besteld heb. daar zit een ovale baan bij van 210x90 die leg ik uit om het systeem te leren kennen.
De plaat waar alles op moet ga ik binnenkort mee beginnen om te bouwen. Ik wil ook rails gaan kopen om meer baan te maken dan alleen de ovale, maar zit te twijfelen over flexrails of via marktplaats Fleischmann rails te kopen 2e hands. Weet niet wat beter of verstandiger is.
-
Dat hangt denk ik ook een beetje af van welke rails er in je startset zit?
-
Dat hangt denk ik ook een beetje af van welke rails er in je startset zit?
Het is een Roco startset met bedding, maar ik wil rails zonder bedding dat vindt ik mooier. De bedding die onder de rails zit is niet zo mooi.
En ik wil zelf dan bedding maken van steentjes zoals de meesten doen.
-
Die rails met bedding kun je verkopen via sites als Marktplaats. Belangstelling genoeg.
Kijk eens rustig rond als je andere rails wilt. Er is niets mis met Fleischmann, maar je betaalt wel gauw de hoofdprijs. Merken als Piko en Peco worden ook veel verkocht. Vergelijk ook eens de prijzen van hun wissels.
-
Er wsd iemand op de club waar ik ging kijken die zei dat pico of peco niet zo mooi was. Ik weet even niet meer welk merk het was of is. Van peco heb ik flexrail gezien met code 83 want dat is origi wel van Roco ook zo, die zijn ook 2,1 mm hoog. Maar mag ook code 100 zijn voor mij dat verschil zie ik toch niet zo heel erg denk ik.
-
PiKo (met een k) en Peco zijn twee totaal verschillende merken. Piko is Duits, Peco is Engels. Peco kun je in grotere hoeveelheden vaak het best direct in Engeland bestellen, dat scheelt ondanks verzendkosten gewoonlijk stukken met Nederland.
Welke rails je mooi vindt is altijd een kwestie van smaak. Daarover heeft iedereen een eigen mening. Maak vooral je eigen keuze!
Piko A rails (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=301&vw_id=30&vw_name=detail) zijn populair en relatief voordelig. De constructie van de meegebogen wissels vind ik echter slapjes.
Mijn voorkeur is Peco code 75 (https://www.peco-uk.com/page.asp?id=tempc75) maar ze hebben ook code 100 (https://www.peco-uk.com/page.asp?id=tempc100). Hun code 83 is meer een imitatie van Amerikaans spoor. Ik bouw mee aan een Amerikaanse baan, en die doen we dus met Peco code 83.
Wil je echt mooie rails, en met mooie wissels, dan is Tillig (https://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme.html) zeker een kandidaat. En ze zijn niet de duurste.
Of je het verschil ziet tussen code 100 en lagere rails? Ook dat is een vraag die je voor jezelf moet beantwoorden. De een valt het meer op dan de ander. Je zult wel zien dat het verschil opvallender wordt wanneer je de rails gaat ballasten.
Kijk verder niet alleen naar de rails, maar ook naar het aanbod van wissels en kruisingen dat geleverd wordt. Als je van een bepaald merk de rails mooi vindt maar de wissels lelijk of veel te duur, is dat een argument om mee te nemen in je keuze.
-
Mooie info weer bedankt. Even wat anders. Ik wil met de tafel beginnen waar alles op moet komen te staan, cq liggen. De bodemplaat kan dat ook van MDF of moet het perse een houten plaat zijn.
-
Ik wil met de tafel beginnen waar alles op moet komen te staan, cq liggen. De bodemplaat kan dat ook van MDF of moet het perse een houten plaat zijn.
Volgens mij kan MDF prima, maar dan heb je wel enige ondersteuning nodig. Ik heb een tafel met een plaat van 6 mm MDF op een raamwerk met een raster van c.a. 60 x 60 cm in vurenhouten balkjes. Deze constructie is ook redelijk licht.
Een voorbeeld:
(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/05_tafel3.jpg)
(http://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/05_Tafel4.jpg)
Je kunt sowieso uitgaan van een 'tafel' met een (vuren)houten raster van bijvoorbeeld 50x50 cm met daarop een plaat. Dan is het straks makkelijker als je ook hoogte verschillen wilt maken (de open raamwerk bouwwijze): plaat eraf en tracé op hoogte aan het raster bevestigen. Voor de scenery maak je dan bijvoorbeeld contouren de je bekleed met gaas en papier maché of gips.
Verder kun je overwegen de tafel in enkele delen te maken (zelfstandige tafels die met bouten aan elkaar zijn verbonden), zodat deze nog enigszins demontabel is voor bijvoorbeeld een verhuizing.
Rob
-
Ziet er leuk uit zo, bedankt dan ga ik dat ook met MDF maken. Maakt het niks als het mat worst door middel van de nedsong te maken met verdunde houtlijm met water.
-
Maakt het niks als het mat worst door middel van de nedsong te maken met verdunde houtlijm met water.
???
Euh... MDF kan (eenmalig) wel wat vocht verdragen. Verdunde acrylverf, verdunde houtlijm, behangplak. Geen probleem.
-
Als je met veel gips gaat werken ,dan zou ik er een laag grond verf opzetten
-
En anders triplex gebruiken.
-
Hallo ,hier Jeroen
Wie zou mij kunnen helpen met mijn rangeerterrein?
-
Hoi Jeroen,
Fijn dat je lid bent geworden van dit forum. Ik denk dat je je vraag even wat meer moet toelichten, zodat we je ook (beter) kunnen helpen.
En wil je jezelf ook hier (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=4027.0) nog even voorstellen? Dan weten we een beetje wie je bent en wat je met de hobby doet.
Rob