H0 Modelspoor Forum

Modelbaanbesturing => Vraagbaak voor beginners en herintreders => Topic gestart door: Willie van Koolwijk op 19 oktober 2017, 07:36:11

Titel: Vraagje,
Bericht door: Willie van Koolwijk op 19 oktober 2017, 07:36:11
Hallo mensen,

Ik ben nieuw hier en ik wil graag gaan beginnen met treinen digitaal van Marklin.  Nu is mij  vraag wat heb ik allemaal nodig of waar moet ik op gaan letten als ik wat koop. Hoe groot moet de plaat zijn waar het op moet. Ik heb de ruimte voor een plaat van 3 meter bij 2 meter, maar ik hoef niet perse deze afmeting te gebruiken kan ook kleiner. Ik wil met 3 treinen op een baan gaan rijden dat is voorlopig genoeg voor mij. Ik wil wrl dubbel spoor. Hebben jullie tips of wat dan ook. Ik ben er niet in thuis wat de mogelijkheden zijn op dit gebied. Wij hadden vroeger Lima en dat soort werk 😃 Ik kom zelf uit Druten ik weet niet of er iemand in deze buurt woont. Anders kunt u ook gerust op de koffie komen om bij te kletsen van hoe en wat, onder het genot van een kop koffie. Nou ik hoor graag van jullie.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Michel Bikkel op 19 oktober 2017, 08:56:23
Hoi Willie,

met o.a. dit programma kun je een baan ontwerp maken. zo kun je bepalen of de ruimte die je hebt voldoende is voor wat je wilt.
https://www.traxeditor.com/?setlang=NL (https://www.traxeditor.com/?setlang=NL)

gewoon gaan proberen  ;)
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Dirk T op 19 oktober 2017, 09:01:48
De eerste vraag is hoe dan ook wat je wilt. Dat betekent dat je je daar eerst flink in gaat verdiepen. Wil je een Nederlandse, een Duitse, Zwitserse, Franse, Amerikaanse of nog wat anders baan? Wil je er een uit het begin van het stoomtijdperk, of met TGV, of elektrische treinen, dieseltreinen, ... ? Houd je van een landelijk thema, stadsthema, agrarisch, industrieel, enzovoort? Gaat het je vooral om de techniek, om het landschap (scenery), om het knutselen, om het rijden, ...?
Pas als je dat weet kun je verdere keuze's maken.

Heb je al materiaal gekocht, of ben je nog vrij in je keuze? Märklin heeft voordelen maar ook nadelen. Is je keuze voor Märklin een bewuste, of heb je daar toevallig een leuke digitale set van zien liggen, of... ?

Zoals voor alles geldt ook hier:
- als je niet weet waar je heen wilt, kom je ergens anders terecht
- elke keuze is een goede keuze, als die maar bewust gemaakt wordt
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Anne W op 20 oktober 2017, 23:10:03
Beste Willie,

Ga over 2 weken naar Eurospoor en ga kijken, vragen en praten.

Groet, Anne W
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Wim Corduwener op 21 oktober 2017, 11:49:27
En waar ik ook wel benieuwd naar ben is of je al spullen van Märklín hebt of dat je nog geheel open in je keuze bent.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Willie van Koolwijk op 24 oktober 2017, 15:53:59
De eerste vraag is hoe dan ook wat je wilt. Dat betekent dat je je daar eerst flink in gaat verdiepen. Wil je een Nederlandse, een Duitse, Zwitserse, Franse, Amerikaanse of nog wat anders baan? Wil je er een uit het begin van het stoomtijdperk, of met TGV, of elektrische treinen, dieseltreinen, ... ? Houd je van een landelijk thema, stadsthema, agrarisch, industrieel, enzovoort? Gaat het je vooral om de techniek, om het landschap (scenery), om het knutselen, om het rijden, ...?
Pas als je dat weet kun je verdere keuze's maken.

Heb je al materiaal gekocht, of ben je nog vrij in je keuze? Märklin heeft voordelen maar ook nadelen. Is je keuze voor Märklin een bewuste, of heb je daar toevallig een leuke digitale set van zien liggen, of... ?

Zoals voor alles geldt ook hier:
- als je niet weet waar je heen wilt, kom je ergens anders terecht
- elke keuze is een goede keuze, als die maar bewust gemaakt wordt


Hoi,

Nou mijn keus zal industrieel worden en dan bedoel ik het in de zin van werktreinen, stoomloks en dat soort. geen personenvervoer . Ik ben nog vrij in de keuze want heb  nog niks gekocht. Ik zit wel te spinzen op de set 29721 van marklin. Ik heb dit merk vroeger al gehad en vandaar dat  ik weer voor Marklin kies. Maar is geen moet dus ik sta open voor reakties en info.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Willie van Koolwijk op 24 oktober 2017, 16:11:23
Nou het staat er dubbel op zie ik en ik weet even niet hoe ik er een kan verwijderen?
Maar ik ben nog vrij in de keus want ik heb nog niks gekocht. De set  29721 wil ik gaan kopen om mee te beginnen. Vroeger had ik al marklin en Lima.
Ik wil graag iets gaan maken op industrieel gebied met kranen waar de trein dan zogenaamd moet gaan lossen enz enz. ook een tankstation waar je dan kunt gaan tanken zeg maar en nog meer van die dingen. Mijn keuze gaat dus uit na werktreinen of hoe je het ook noemt. Dieselloks en stoomloks zeg maar met laadbakken erachter. Ik heb ook al een voorbeeld van de baan gezien die ik dan wil gaan maken. Dus ik kan alle kanten nog op en jullie meningen en raad is zeer welkom.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Dirk T op 24 oktober 2017, 16:32:02
Mooi. Die set is Duits, en dat betekent dat je van alle gangbare merken een uitgebreide keuze aan materieel hebt. Duits materieel is volop verkrijgbaar zowel voor 3-rail (Märklin) als voor 2-rail (de hele rest).

Kies je voor die set, dan heb je je wat technische keuzes betreft helemaal vastgelegd. Je hebt dan een centrale en dus een digitaal systeem, en rails (Märklin C-rail). Je maakt als je start hoe dan ook een keuze waar je niet gemakkelijk vanaf kunt. Als je die keuze bewust maakt is dat natuurlijk helemaal goed. Als je over een paar jaar ontdekt dat je toch anders had willen beginnen, kun je bijna niet meer terug.

Persoonlijk zou ik zeggen, oriënteer je eerst uitgebreid op het materieel waarmee je wilt gaan rijden. Je zult zien dat er heel veel veranderd is met twintig, dertig jaar geleden. Vandaag de dag is Märklin per definitie digitaal, analoog materieel is er alleen tweedehands. Je zult dus aan het "nieuwe" Märklin moeten wennen. Je kunt bij de startset al zien dat de bediening heel anders is dan de trafo die we vroeger gebruikten.

Als dan toch alles anders is, en als je dan toch aan het nieuwe moet wennen, waarom zou je je dan niet breed oriënteren? Maak een globaal plannetje en kijk dan eens wat je ervoor van Märklin kunt kopen, en wat je ervoor van andere merken kunt kopen. Dat plannetje hoef je helemaal niet uit te voeren, maar is een mooi handvat ter vergelijking. Zoiets als dezelfde boodschappen doen bij drie supermarkten zodat je die kunt vergelijken.

Vergelijk dan eens de kwaliteit, de vormgeving, de mogelijkheden, en de prijs. En beslis dan of je liever de mogelijkheden en beperkingen van Märklin hebt, of de mogelijkheden en beperkingen van ongeveer alle andere merken. Je kent Lima, maar besef dat dat vroeger een echt "onderkant van de markt" merk was. Er is heel veel gebeurd met de kwaliteit van de 2-rail modellen.

Het grootste voordeel dat ik van Märklin ken, is dat je totaal niet na hoeft te denken over keerlussen. Daar staat tegenover de je alleen kunt kiezen uit twee railsystemen: K of C. En dat je altijd het geluid van de sleper hebt. Kies je voor de niet-Märklin wereld, dan heb je een uitgebreide keuze aan railsystemen die vaak veel voordeliger zijn, en waarvan de wissels minder onrealistisch zijn dan die van Märklin. Maar als je alleen industriespoor legt valt dat weer veel minder op. Het lastigste bij tweerail is dat als je een keerlus maakt je een extra schakeling nodig hebt om de daardoor ontstane kortsluiting op te heffen. Maar die schakelingen zijn vanaf enkele tientjes volop verkrijgbaar. Kwaliteit in de 2-rail wereld is erg afhankelijk van het merk waarvoor je kiest. Maar zoals gezegd, met een Duits goederenthema zoals van die startset is van vele merken van alles leverbaar. En de 2-rail merken kun je door elkaar heen gebruiken. Een deel van het 2-rail materieel is overigens ook voor 3-rail leverbaar, en bij wagons kunnen de assen vaak omgewisseld worden.

Succes met je zoektocht, en blijf ondertussen vragen stellen!
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Willie van Koolwijk op 24 oktober 2017, 17:02:04
Bedankt is weer een hoop info en kan ik weer even op teren. de plaat van de baan die ik wil gaan maken is 315 lang 135 breed. ik moet wel zeggen dat ik A technisch ben in het stroom gebeuren dit soort dingen. Maar dat komt wel goed met de tijd. Wat zijn nog meer merken waar je veel mee kunt doen dan. Pico is ook van Marklin toch geloof ik.  Ik zie op MP veel k rails, m rails enz enz. Wat is heet verschil tussen 2 rail en 3 rail?
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Wim Corduwener op 24 oktober 2017, 17:38:55
Nou het staat er dubbel op zie ik en ik weet even niet hoe ik er een kan verwijderen?
Verwijderd.  ;)
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Dirk T op 25 oktober 2017, 00:44:47
3-rail is de rails van Märklin met tussen de beide rails een middengeleider. Bij de oude metalen M-rails is dat een massieve draad, bij de wat minder oude en nog steeds geproduceerde C en K-rails is het een rij puntjes. De sleper neemt daarvan de stroom op. Locomotieven op Märklin rails moeten daarom ook een sleper hebben.
Rails voor 3-rail is altijd M, K of C-rail, en altijd van Märklin.
Als je analoog rijdt is 3-rail wisselstroom. Sommige mensen blijven dat ook bij digitaal zo noemen, maar wanneer je digitaal rijdt is dat niet meer aan de orde.

2-rail zijn alle andere merken. Die hebben geen middengeleider. Als de ene rail de + is, dan is de andere rail de -.
Als je analoog rijdt is 2-rail gelijkstroom. Ook hier geldt dat sommige mensen dat ook bij digitaal zo blijven noemen, maar wanneer je digitaal rijdt is dat niet meer aan de orde.
Treinen op 2-rail hebben geen sleper.
Sinds enkele decennia kun je alle 2-rail merken door elkaar heen gebruiken op dezelfde rails. Je kunt voor de rails dus ook uit alle 2-rail merken kiezen. Vooral bij wissels zie je dat er dan veel verschillen zijn, in uiterlijk en in prijs. Populair zijn bijvoorbeeld de Piko-A rails en de Peco rails, maar ook Roco rails wordt veel gebruikt, of Fleischmann rails met bedding. Daarnaast zijn er veel andere merken, en de keuze wordt bepaald door wat je mooi vindt en wat je ervoor betalen wilt.

Onder eigen naam maakt Märklin 3-rail treinen. Een aantal modellen wordt ook in een 2-rail uitvoering verkocht, onder de merknaam Trix. Als je Hamo tegenkomt, is dat ouder 2-rail materiaal van Märklin.

Roco, Piko, Peco, Fleischmann, Rivarossi, LS Models, Lima, Bachmann, Hornby, Electrotren, Liliput, Brawa, LifeLike, Athearn, en nog meer zijn grotere 2-rail merken van verschillende fabrikanten. Sommige van hun modellen worden ook in 3-rail uitvoering verkocht voor de Märklin rijders.

Kleinere fabrikanten zoals Artitec produceren vrijwel al hun modellen in 2-rail en in 3-rail uitvoering.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: nico op 25 oktober 2017, 21:05:52
Kleine aanvulling hierop, vroeger was er ook nog een goedkopere uitvoering van Märklin, genaamd Primex, wordt nu niet meer geproduceerd, alleen op beurzen komt je het af en toe nog tegen.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Willie van Koolwijk op 27 oktober 2017, 10:28:27
Nou Dirk T ik ben gisteren op een club geweest en die zeiden hetzelfde als jij. Ik ga toch voor 2-rail en stap van Marklin af. Ik heb het gisteren ook horen en zien rijden, zo mooi en rustig. En dan nog de keuze die je hebt qua uitbreiding in electro en alles. Ik ga dan ook voor een startset van Roco kijken vandaag met zo'n multimause.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Wim Corduwener op 27 oktober 2017, 12:08:48
Gefeliciteerd met je keuze. Ik denk dat het belangrijk is dat je achter je keuze staat en er niet halverwege achter komt dat je misschien tóch een systeem hebt gekozen waar je niet blij mee bent.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Willie van Koolwijk op 27 oktober 2017, 15:28:04
Help help  :D hier hebben ze het alleen over Marklin dat het beter is zeg maar. Dat was ook mijn eerste keus  maar wat is nu wijsheid om mee te beginnen. Waar heb je meer mogelijkkheden in qua techniek enz enz.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: jerry op 27 oktober 2017, 17:46:22
Niet om laten praten
gewoon die roccoset aanschaffen
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: henkiehenk op 27 oktober 2017, 20:01:53
Niet om laten praten
gewoon die roccoset aanschaffen


Geheel mee eens ;)
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Willie van Koolwijk op 27 oktober 2017, 22:09:45
Oke dus toch Roco pakken, Marklin is misschien wel mooier maar ik vind dit mooier rijden en minder herrie ook. Ik heb nog contact gehad met een club lid en die zei ook niet om laten praten.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Wim Corduwener op 27 oktober 2017, 23:21:14
Twee- of drierail is een onderwerp waar we hier geen discussie over willen, kunnen en zullen voeren. De één zweert bij Märklín en de ander zweert bij Roco, Fleischmann en Piko; net als Windows of Apple. En ik kan me voorstellen dat voor iemand die op het punt staat een keuze te maken dat eigenlijk ook wel best lastig is.
Volgens mij kun je het best proberen om de voor- en nadelen van beide systemen naast elkaar te zetten en dan bekijken welk systeem je het meest aanspreekt.
Alvast een voorzetje: https://www.modeltreinen.org/gelijkstroom-of-wisselstroom/ (https://www.modeltreinen.org/gelijkstroom-of-wisselstroom/)
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Dirk T op 27 oktober 2017, 23:34:48
Ik heb bewust geprobeerd zo algemeen mogelijk de 3-rail en de 2-rail wereld te vergelijken. Allebei hebben ze hun sterke en hun zwakke kanten. Je kunt denk ik het best je keuze laten bepalen door wat je dan zelf belangrijk vindt.

Waar ik zelf vaak op let, is wat overstappers doen. Hoe vaak zie je iemand die eerst 2-rail had overstappen op 3-rail? En waarom stappen ze dan over?
En andersom, hoe vaak stapt een 3-railer over op 2-rail?  En waarom?
En dan ken ik heel wat mensen die van 3-rail zijn overgestapt op 2-rail, maar andersom ken ik niemand. Redenen om over te stappen die ik dan hoor zijn vaak de grotere keuzevrijheid met name waar het gaat om rails en zeker wissels, de gewoonlijk lagere prijs, de mooiere rails en het stillere rijden.
Argumenten die ik ken van 3-railers om bij 3-rail te blijven zijn dan de vaak nog metalen kappen van Märklin, het niet hebben van een mogelijk keerlusprobleem, en historische argumenten. Soms wordt ook een veronderstelde betere stroomafname genoemd, maar als ik op beurzen kijk wordt 3-rail net zo vaak gepoetst als 2-rail.

In grote technische projecten heb ik gemerkt dat mensen eigenlijk niet rationeel kiezen, maar emotioneel. En als ze weten wat ze het leukst vinden, zoeken ze rationele argumenten voor de keuze die ze al gemaakt hebben. Daar is denk ik op zich niets mis mee, maar zeg dan ook gewoon dat je ergens voor kiest omdat je dat gewoon wilt. Want dat recht heb je. En dat geldt net zo goed voor de 2-railer en voor de 3-railer.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Anne W op 27 oktober 2017, 23:50:12
Beste Willie,

Beide systemen hebben hun voor- en nadelen die ook nog eens verschillende "karakters" aanspreken, dus je hebt op zijn best een mening van iemand met ongeveer jouw karakter.

Een voorbeeld: een 2-rail lok van het merk Brawa is ontzettend mooi, dat spreekt de mens aan die van heel mooi houdt, maar spreekt niet de mens aan die zijn loks flink wil laten rijden, waarbij wel eens een ongelukje kan gebeuren.

Nog een voorbeeld: 2-rail is meer naar de werkelijkheid (in het echt heb je geen puntcontacten in het midden), als je een slecht technisch gevoel hebt dan is 3-rail makkelijker omdat de elektrische spanning netjes in het midden en op de rails zit, dus geen problemen met: keerlussen en wissels.

Ga volgende week eens naar Eurospoor in Utrecht.

Groet, Anne W
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Willie van Koolwijk op 28 oktober 2017, 21:26:58
Duidelijk en bedankt voor jullie info. Ik zou voor Marklin gaan voor de degelijkheid en kwaliteit. Maar 2 rail is wel mooier om te zien en realistisch dan de 3 rail. En de startsets zijn ook stukken goedkoper zag ik, ik had me verder nog nergens in verdiept als alleen Marklin. Ik vindt de K rail ook mooier dan de C rail.

Ik ga ook na de beurs kijken en info vragen, lijkt me ook wel mooi om te zien hoe dat allemaal is. Het 2 rail loopt ook veel rustiger qua herrie bedoel ik dan. Marklin maakt veel meer herrie  en de sleper ook dat vindt ik echt een nadeel. Ook de tandwielen hoor je van de wielen meer dan van de 2 rail. Kijk qua stroom ben ik A technisch maar op de club is een handig mannetje 😃die alles weet van stroom en keerlus. Marklin was en is mijn eerste keus want dat hadden we vroegen thuis al. Vandaar dat dit ook voor de hand lag. Maar nu ik het anderen heb gezien ga ik toch voor het 2 rail. Ik ga eerst op de beurs kijken en koop tot die tijd nog niks 🤓

Ik heb wel het idee dat de geluiden van Marklin mooier zijn en klinken dan die van Roco of welk merk dan ook. Of ligt dat aan mij dat kan natuurlijk ook.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: jerry op 29 oktober 2017, 11:14:54
een klein voordeel van 2rail
Je koopt 10  roco en fleischmann en marklin wagons
je rijd 2 rail
je wilt erverlichting in maken
marklin wielen wisselen (moet dan toch) en je kan via de assen stroom afnemen
je rijd 3 rail
je zal onder elke wagon een sleper moeten zetten(alleen de kostprijs voor elke sleper al)

locs idem dito
piko heeft bijvoorbeeld veellocs met geisoleerde assen die via een draadbrugzijn verbonden
en een sleper eronder
je verwijderd de sleper , en verwijdert de draadbrug en de draad van de sleper op de geisoleerde zijde aansluitenen je rijd 2 rail voor weinig(extra)

bij een 3 rail loc van marklin zal je alle assen moeten isoleren(vervangen)

mocht je 2 rail rijden en een marklin loc mooi vinden , dan kan je vaak bij trix dat model ook vinden
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Anne W op 29 oktober 2017, 12:05:30
Bij het gebruik van C-rail hoor je de sleper meer als bij het gebruik van K-rail, dat komt door de klankkast werking van de C-rail.

Nee, ik geef verder geen mening, want het is toch mijn persoonlijke mening, iedereen moet zijn eigen mening vormen.

Groet, Anne W
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: nico op 29 oktober 2017, 17:13:12
Ik ga ook niet mee in een discussie hierover, Anne heeft hier helemaal gelijk in. Alleen als ik sommige 2-rails gebruikers over Märklin zie schrijven, dan is dit ook niet altijd zo. Märklin gebruikt al lang stroom doorvoerend koppelingen, waardoor je maar EEN extra sleper nodig hebt. Roco levert ook zog. fluister slepers voor oa, zijn wisselstroom locs die je ook onder Märklin locs kan monteren. Verder moet iedereen zelf weten waarvoor hij kiest, maar ik voel me gelukkig met Märklin en ik heb daarnaast van bijna alle andere merken (Roco,Brawa en Piko)  wisselstroom locs, die het ook prima doen.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Willie van Koolwijk op 29 oktober 2017, 19:20:25
Je een privé bericht Nico, heb even een vraagje.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Dirk T op 29 oktober 2017, 21:14:54
Waarom een PB? Het nut van een forum is juist dat de hele discussie openbaar blijft. Tenzij het om privégegevens gaat natuurlijk.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Wim Corduwener op 30 oktober 2017, 10:18:48
Waarom een PB? Het nut van een forum is juist dat de hele discussie openbaar blijft. Tenzij het om privégegevens gaat natuurlijk.
Inderdaad. Een deel de discussie en/of informatie verdwijnt dan achter gesloten deuren en dat is niet de bedoeling van een forum.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Willie van Koolwijk op 6 november 2017, 14:02:08
Nou mensen ik heb eens even rond zitten neuzen links en rechts, en er is een voorbeeld gemaakt voor mij voor een baan te maken.
maar als ik ga tellen wat mij dat gaat kosten een rails van marklin dan betaal ik me scheel  :o Ik ben ook na de beurs geweest in Utrecht en daar zie je toch meer 2-rail rijden dan 3-rail. Gisteren ben ik na een kerst show wezen kijken en daar reden ook treinen van pico tussen de huisjes door, en die hoor je haast niet rijden. Dat was op de beurs ook zo je hoort het stukken minder dan marklin. Ik ga nu dus toch voor 2-rail in plaats van 3-rail. Ik had al wat dingen gekocht qua rails maar die heb ik net te koop gezet op de site hier en op marktplaats. Mijn vraag is ook of de k-rails van lima en Fleischmann  van vroeger ook op de Roco k-rails kunnen van nu. Roco en Fleischmann kunnen wel gewoon aan elkaar gekoppeld worden geloof ik, of heb ik dat verkeert.
Ik hoor graag van jullie.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Dirk T op 6 november 2017, 14:33:41
In principe kunnen alle soorten rails in de 2-rail wereld met elkaar verbonden worden(*). Wie de fabrikant is of hoe oud het is doet er niet toe. Er zijn wel een paar maren.

Als je rail met bedding (zoals bij Märklin de C-rail) wilt verbinden met rail zonder bedding (zoals bij Märklin de K-rail) dan moet je bij de overgang iets doen om het hoogteverschil op te vangen. De rail zonder bedding moet dus wat hoger liggen.

Verder is er het code verhaal. Code is een term die bedacht is voor de hoogte van de railstaven. Oude rails hebben code 100 (of soms nog hoger), denk aan de oude Lima en de Fleischmann rails. In latere jaren zijn andere fabrikanten wat lagere rails gaan maken, omdat dat realistischer oogt. Dat is bijvoorbeeld code 83, 80 of 75. De hoogte van code 75 is 75% van de hoogte van code 100. Ze hadden het ook in millimeters kunnen uitdrukken, maar dit was ingewikkelder...
Als je rails met een verschillende code, dus met een verschillende hoogte van de railstaven, met elkaar wilt verbinden moet je wat doen om de bovenkanten gelijk te krijgen. Er bestaan overgangsstukjes, maar je kunt ook iets onder de rails met de lagere code leggen om te zorgen dat de bovenzijde van de railstaven gelijk ligt.

Elektrisch past het allemaal zonder meer.



(*) Het moet natuurlijk wel allemaal dezelfde schaal zijn. Maar dat is nogal een open deur.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Willie van Koolwijk op 6 november 2017, 15:23:11
Hoi bedankt Dirk,

Bedankt voor de informatie weer. Ik wil de k-rails geen gebruiken dus zonder bedding indd. Nu zag ik dat bij een startset van roco ook een bedding onder de rails zit. Zijn die niet zonder te krijgen als set, of moet  ik dan wat jij zegt, het verschil op gaan hogen. ik weet niet welke code er standaard in een startset zit. Op de club hadden ze het erover dat ik code 100 moest pakken daar kan alles op rijden, maar beetje laag op het spoor is mooier om te zin vindt ik. Ik heb nergens verstand van qua code en dat soort werk. Ps kun je ook instellen dat ik een bericht krijg als er een nieuwe reactie is. Ik moet telkens gaan kijken of er een reactie is.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Dirk T op 6 november 2017, 16:14:27
kun je ook instellen dat ik een bericht krijg als er een nieuwe reactie is. Ik moet telkens gaan kijken of er een reactie is.

Onderaan de bladzijde, naast de knop "Reageer", zit een knop "Notificatie". Klik die aan en je krijgt bericht.

K-rails en C-rails zijn per definitie van Märklin. Andere merken hebben andere namen.

Roco doet in veel startsets rail met bedding. Maar ze hebben ook rail zonder bedding. Rails zonder bedding kun je ook kopen van Peco, Piko, Tillig en Fleischmann. En dan zijn er nog wel meer merken. Roco startsets zijn zo voordelig dat er mensen zijn die de set kopen en dan de rails verkopen via Marktplaats. Dat is een voordelige manier om nieuwe spullen te kopen.

Oudere treinen rijden alleen goed op code 100. De flenzen van de wielen zijn zo groot, dat je die bij code 83 of lager hoort ratelen over de nokjes waarmee de rails aan de biels vastzit. Treinen van de laatste twintig, dertig jaar kunnen wel op lagere rails rijden. Ben je van plan om dat oudere tweedehands materieel te kopen, kies dan inderdaad voor code 100. Maar als je je beperkt tot wat jonger tweedehands en nieuw materieel, kun je de rails kiezen die je mooi en betaalbaar vindt. Peco code 80 is wat dat betreft erg populair.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Willie van Koolwijk op 6 november 2017, 16:47:33
Oke dat is ook een optie ja de rails weer verkopen, dus de merken die jij opnoemden kunnen allemaal op elkaar aangesloten worden.

Nog even over dit.

Onderaan de bladzijde, naast de knop "Reageer", zit een knop "Notificatie". Klik die aan en je krijgt bericht.

Die heb ik aanstaan maar er  komt bij mij niks binnen via de mail?
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: GéJé op 6 november 2017, 20:07:50
Je kan ook klikken op 'Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek' boven aan de pagina. Dan krijg je een overzicht van de meest recente berichten.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Wim Corduwener op 6 november 2017, 21:08:07
...en daaronder kun je ook nog klikken op: Toon nieuwe reacties op jouw berichten (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?action=unreadreplies) en dan krijg je een overzicht van topics waarin jij iets hebt geschreven, zoals bijvoorbeeld in je eigen topic.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Willie van Koolwijk op 12 november 2017, 14:59:27
Nu even een andere vraag. Ik wil nu dus met 2-rail gaan beginnen en nu komt het volgende probleem, welke CODE moet ik hebben.
De een zegt code 100, de ander code 83, de ander egt weer code 75.  ik heb even zitten kijken maar er is niet veel verschil tussen de code 100 en de code 83 qua hoogte. En wat is het nut van een lagere rails  en waarom. Mij maakt het niet veel uit 100 of 83 daarom vraag ik jullie het verschil of waarom die, of die code.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Dirk T op 12 november 2017, 15:43:38
Code 100 is decennialang de standaardrails geweest. Vrijwel alle tweerail h0 spul kan op code 100 rijden.

Gaat het je vooral om de landschapsbouw, dan zul je ook regelmatig detailfoto's maken van delen van je baan. En dan ziet code 100 er minder realistisch uit, omdat de spoorstaaf gewoon te hoog is voor schaal 1:87. In de begintijd lette helemaal niemand daarop. H0 was wat schaal betreft sowieso een beetje een zootje. Officieel was dat 1:87, maar iedere fabrikant had z'n eigen interpretatie. Sommige Fleischmann modellen uit die tijd waren schaal 1:82 voor wat betreft de dwarsdoorsnede - en dus te groot, maar tegelijk 1:96 of 1:100 voor wat betreft de lengte - en dat was dus weer te klein. Märklin en Roco hebben vroeger ook veel op lengteschaal 1:100 geproduceerd. Faller, Kibri, Pola en de hele rest maakten de huisjes ook kleiner dan 1:87. Maar pakweg een dikke jaar of dertig geleden is er een kentering gekomen: realisme werd steeds belangrijker. 1:87 moest ook echt 1:87 zijn, dus de rijtuigen werden langer. Er werd en wordt steeds meer gelet op kloppende nummering en details - er gaan zelfs verhalen over mensen die het aantal klinknagels op een ketel zouden tellen om te zien of het wel klopt...

In ieder geval kan de hoogte van de rails je gaan storen, zeker als je de baan bekijkt op detailfoto's. Dus is men begonnen met het verlagen van de flenzen van de wielen, want die bepalen de minimale hoogte waarmee de kop van de rails uit moet steken boven de nokjes waarmee de rails aan de biels vastzit. En toen de flenzen lager werden, kon de rails ook lager worden. Dat leidde in h0 onder andere tot code 83, 80 en 75. Code 80 is vooral bedoeld voor Amerikaans spoor, maar als je dat voor een Europese baan wilt gebruiken houdt niemand je tegen. Daarnaast bestaat er ook RP25, dat is voor puristen die meer bezig zijn met bouwen dan met rijden. Het heeft namelijk vrijwel geen flens en vereist dan ook dat de baan wel heel erg goed ligt.

Ben je van plan om met oud materieel te rijden (oude Fleischmann, Lima, Jouef) dan is code 100 de meest voor de hand liggende keuze.

Rijd je vooral met wat jonger spul dan kun je nog steeds met code 100 goed uit de voeten. Maar misschien vind je 83, 80 of 75 wel mooier. Of vind je een fabrikant die dat voor een prettiger prijs levert.

Uiteindelijk is het dus niets anders dan een kwestie van jouw smaak en jouw portemonnee die beslissen.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Wim Corduwener op 12 november 2017, 15:45:10
Welke rails je wilt gebruiken hangt sterk af hoe gedetailleerd en hoe realistisch je je baan wilt maken. Bovendien maakt het ook nog uit met welk matrieel je wilt rijden. De railstaven van Code 100 zijn 2,5 mm hoog en die van Code 83 zijn ze 2,1 mm hoog. Hoe lager de railstaven, hoe realistischer de rails. Ik geloof dat het al eerder is genoemd, maar oude(re) wagons en locomotieven hebben grotere flensen en rijden geluidloos op Code 100, maar als dat oudere materieel op lagere railstaven rijdt, dan zullen de wielen misschien een ratelend geluid maken omdat ze de bevestiging van de rails raken.
Uiteindelijk is dit een keuze die je zelf zult moet maken.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Willie van Koolwijk op 12 november 2017, 17:02:17
Oke bedankt. Ik ga niet met spul rijden van meer dan 30 jaar geleden, ik zal best eens een oude wagon ofzo kopen maar meer ook niet.
Ik kwam er achter dat de startsets van Roco spoorstaven hebben van 2,1 mm hoog dat is dus code 83. Ik wil iets in de kolenmijnen gaan maken, kan dat met code 83 of moet je dan code 100 hebben om het realistischer te maken zeg maar. Ik ga dan voor dieselloks en stoomlok en dat soort goederen treinen en loks.
Weet iemand waar je voordeliger uit bent met flexrails van Roco of welk merk dan ook. En is het noodzakelijk om een startset met de Z21 te kopen. Is dat puur om alleen maar via je Mobiel of Tablet het spul te besturen, of heeft het nog meer nut. En je moet er nog iets extra bij kopen geloof ik wil je dat kunnen gebruiken.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Wim Corduwener op 12 november 2017, 21:39:19
Ik wil iets in de kolenmijnen gaan maken, kan dat met code 83 of moet je dan code 100 hebben om het realistischer te maken zeg maar.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het voor een kolenmijn veel uitmaakt. Als Code 83 voor jou realistisch genoeg is, dan maakt het niet uit of dat nou voor een spooremplacement is of voor een steenkolenmijn.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Pierre op 12 november 2017, 22:28:57
Wel is code 100 vaak een stuk goedkoper in aanschaf dat de lagere rails.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Willie van Koolwijk op 12 november 2017, 23:33:46
Wel is code 100 vaak een stuk goedkoper in aanschaf dat de lagere rails.

Klopt maar in Engeland zijn ze een stuk goedkoper dan hier de flexrails :-)
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Wim Corduwener op 13 november 2017, 09:51:44
Klopt maar in Engeland zijn ze een stuk goedkoper dan hier de flexrails.
Dat zou zomaar kunnen en in Ukraine ook.  ::)
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Dirk T op 13 november 2017, 10:02:12
En is het noodzakelijk om een startset met de Z21 te kopen. Is dat puur om alleen maar via je Mobiel of Tablet het spul te besturen, of heeft het nog meer nut. En je moet er nog iets extra bij kopen geloof ik wil je dat kunnen gebruiken.

Om een digitale baan te bedienen heb je tenminste iets nodig dat commando's op de rails kan zetten in een voor de treinen begrijpelijke taal. Zoiets heet een centrale. In de tweerailwereld is de meest gebruikte taal DCC. Het ligt daarom voor de hand dat je een DCC centrale aanschaft.

Die centrale moet op zijn beurt ook weer bediend worden: je hebt ergens iets als knoppen nodig om treinen te laten rijden en stoppen, licht aan en uit te doen, enzovoort. Dat bedienen kun je doen met een zogenaamde handregelaar, met een app op een tablet of mobieltje, met een computer die opdrachten aan de centrale geeft, of met knoppen op de centrale zelf. Een aantal centrales bevat namelijk tevens bedienknoppen, denk aan de Intellibox en de ECoS.

De Z21 is een centrale zonder bedienknoppen, net als de DR5000 en de Lenz LZV100/LZV200. Er zijn voor het gemak drie varianten op de Z21: de witte z21 (kleine letter z, en wordt niet meer nieuw geleverd), de witte z21 start (kleine letter z en het woord "start" op de voorzijde), en de zwarte Z21 (hoofdletter Z). In oude startsets zit de z21 met een wifi router, waarmee je de mogelijkheid hebt een mobieltje of tablet als handregelaar te gebruiken. In nieuwe startsets zit de z21 start, met als handregelaar een multimuis. Je hebt met de z21 start niet de mogelijkheid om een mobieltje als handregelaar te gebruiken. Wil je dat toch, dat moet je eerst een netwerkuitbreiding kopen waar een unlock code voor de z21 start in zit en ook een wifi router. Als je die erbij koopt heb je eigenlijk de oude z21 met als extra de multimuis als handregelaar. De zwarte Z21 koop je los, en die heeft meer aansluitmogelijkheden en een zwaardere trafo dan de witte z21's.

In plaats van een zZ21 kun je ook kijken naar andere centrales. De DR5000 kan heel veel en is verhoudingsgewijs erg goedkoop, maar wel wat technisch van aard. Intellibox en ECoS zijn ook erg populaire centrales, en die hebben geïntegreerde bediening. Een verhaal apart is de Raptor, dat is een centrale en computer ineen. Alleen heb je daar dan weer een losse booster bij nodig, dat is een soort van versterker. Voordeel van de Raptor is dat je geautomatiseerd kunt rijden zonder dat je een computer nodig hebt, nadeel is dat je vastzit aan wat er ingebouwd is terwijl je bij andere centrales uitgebreid kunt kiezen welke software je wilt gebruiken en je daarin ook nog later veranderen kunt met behoud van je centrale. Forumlid AnneW weet veel van de Raptor.

Als je niet al te duur wilt beginnen met handmatig rijden kun je ook heel goed kijken naar een tweedehands Multimuis-met-booster set. Die gaan voor prijzen rond de €75 over de toonbank op sites als Marktplaats (https://www.marktplaats.nl/z/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/multimaus.html?query=multimaus&categoryId=1238) en Catawiki (https://veiling.catawiki.nl/kavels/14492783-roco-h0-10725-10764-10810-trafo-versterker-multi-muis), en zijn heel geschikt om mee te beginnen. Stap je ooit over op een zZ21 of DR5000, dan kun je de multimuis als handregelaar blijven gebruiken. Let wel op dat er twee soorten trafo's bij de Multimaus zijn: een lichte stekkertrafo en een zware losse trafo. Met de laatste kun je het meest.

Klopt maar in Engeland zijn ze een stuk goedkoper dan hier de flexrails.

Klopt. Grotere hoeveelheden Peco haal je voordeliger uit Engeland dan dat je het hier koopt. Zolang de Brexit nog geen feit is tenminste...
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Rob op 13 november 2017, 10:10:32
Dat is een duidelijke en compacte uitleg van 2 rail digitaal, @Dirk T . Daar hebben analoge rijders die ergens in het achterhoofd overwegen om (handbediend) digitaal te gaan rijden, zoals ik, ook iets aan!
Rob
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: henkiehenk op 13 november 2017, 18:26:28
Ik heb nog een zootje flexibel rail wel in koper rail
Dus als je interesse heb  ;D
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Willie van Koolwijk op 13 november 2017, 20:11:26
Ik ga met een nieuwe startset van Roco beginnen dan heb ik alles om mee te beginnen, daar zit alles in om te binnen. Maar hoe weet ik of zie ik of het een zware trafo is die in de startset zit. Ik heb ook al zitten kijken om het los te kopen maar dan ben je duurder uit dan dat je een startset neemt.

En heeft er iemand misschien een boek over hoe je een baan kunt maken of plannen. Dan kan ik kijken om een leuke baan te maken om te beginnen.
Ik heb er een van Marklin maar dat zijn weer andere nummers dus heb ik niet veel aan. Misschien heft iemand van jullie er nog een over die ik kan kopen.



 
Titel: Re: Vraagjes
Bericht door: Anne W op 13 november 2017, 23:10:54
Ja, Anne W weet inderdaad veel van de Raptor, ik ben er dan ook al meer dan 10 jaar mee "rijdende", en met de voorganger van Raptor, een computerprogramma met de naam Trainbrain, de 10 jaar daarvoor ook al.

Het is, na PB en telefoon altijd mogelijk een afspraak te maken om een keer te komen kijken.

Groet, Anne W
Titel: Re: Vraagjes
Bericht door: Willie van Koolwijk op 14 november 2017, 00:29:00
Ja, Anne W weet inderdaad veel van de Raptor, ik ben er dan ook al meer dan 10 jaar mee "rijdende", en met de voorganger van Raptor, een computerprogramma met de naam Trainbrain, de 10 jaar daarvoor ook al.

Het is, na PB en telefoon altijd mogelijk een afspraak te maken om een keer te komen kijken.

Groet, Anne W

Je hebt een PB,
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Dirk T op 14 november 2017, 08:10:57
Maar hoe weet ik of zie ik of het een zware trafo is die in de startset zit.

In startsets zit nooit een zware trafo.

Let bij je keuze ook goed op de totaalprijs. Als je bijvoorbeeld een DR5000 of een zZ21 koopt, kun je meteen aan de slag. Als je bijvoorbeeld een Intellibox koopt, moet je daarbij ook nog een passende trafo kopen. Bij een Raptor moet je een booster met een trafo kopen; die booster zit bij de andere centrales al in de centrale ingebouwd. Enzovoort. Daardoor vallen sommige apparaten een stuk duurder uit dan je in eerste instantie zou denken, en lopen de prijzen voor nieuwe systemen uiteen van een goede honderd tot gemakkelijk achthonderd euro.
Titel: Re: Vraagjes
Bericht door: Willie van Koolwijk op 16 november 2017, 01:58:42
Kan de z21 start ook gewoon op mijn Ziggo mediabox. Daar zit een WiFi in en daar heb ik ook alles draadloos op. Of kan dat niet en moet je perse de roco router hebben.
Titel: Re: Vraagjes
Bericht door: NickvR op 16 november 2017, 06:11:53
Ik rij zelf ook met de z21 en volgens mij werkt het alleen met de Roco router.
Titel: Re: Vraagjes
Bericht door: henkiehenk op 16 november 2017, 07:25:08
Het kan zie de handleiding van de z21 
Als je die niet heb kan je die down loden op de roco site
Er staat een tekening op hoe aan te sluiten
Gr henk
Titel: Re: Vraagjes
Bericht door: Dirk T op 16 november 2017, 09:14:26
Alle zZ21 varianten kun je gebruiken met elke willekeurige router. Er zijn wel wat mitsen en maren.

Je moet beschikken over kennis van TCP/IP netwerken zoals IP adressen en IP ranges, netwerkmasks en gateways om de zZ21 op een ander netwerk werkend te krijgen. Gebruik je de door Roco geleverde router, dan is alles door Roco al goed ingesteld en heb je daar geen omkijken meer naar.

Of de app op tablet of smartphone goed werkt over de wifi verbinding van het thuisnetwerk hangt af van de kwaliteit van die verbinding, de afstand tot de wifi router, en hoeveel ander dataverkeer er op datzelfde netwerk op dat moment is. Stel bijvoorbeeld, een huisgenoot is flink aan het downloaden en anderen zijn films in HD kwaliteit aan het bekijken en dat allemaal via de wifi router op de begane grond.  Als jij op dat moment de zZ21 op zolder wilt bedienen met een tablet of smartphone via dezelfde wifi router, is de kans groot dat dat niet goed gaat.

Met de z21 en de Z21 kun je in principe werken wanneer deze werkend is aangesloten op een netwerk. Bij de z21 start is dat anders. Die kun je wel via het netwerk benaderen voor onderhoud, maar staat op slot voor wat betreft het bedienen van de centrale. Je kunt dus niet rijden met behulp van een PC, en ook niet met smartphones en tablets als handregelaar. Om dat toch te kunnen heb je een unlock code (https://www.roco.cc/en/product/238834-0-0-1-1-0-0-004006/products.html) van 30 euro nodig. Voor 12 euro meer krijg je de unlock code inclusief de Roco router (https://www.roco.cc/en/product/235897-0-0-1-1-0-0-004006/products.html).
Titel: Re: Vraagjes
Bericht door: Willie van Koolwijk op 16 november 2017, 11:08:19
Dat was mijn volgende vraag Dirk T 😃 als je een nieuwe router van Roco koop zit daar dan de unlock code al bij. Ik zie ze staan voor €39,00 en €42,00. Of moet je de code dan alsnog apart erbij kopen.
Titel: Re: Vraagjes
Bericht door: Dirk T op 16 november 2017, 11:59:40
Voor 12 euro meer krijg je de unlock code inclusief de Roco router (https://www.roco.cc/en/product/235897-0-0-1-1-0-0-004006/products.html).

Dat is dus de router èn de unlock code. Roco biedt geen router aan zonder code. Een particulier (bijvoorbeeld op Marktplaats) zou dat natuurlijk wel kunnen doen. Koop sowieso je code alleen bij een echte winkel (online of van steen) want je kunt anders niet controleren of die code al eerder gebruikt is. En je kunt een code maar éénmaal gebruiken om een z21 start te unlocken, daarna werkt de code niet meer voor andere z21's.
Titel: Re: Vraagjes
Bericht door: Willie van Koolwijk op 16 november 2017, 13:08:58
Voor 12 euro meer krijg je de unlock code inclusief de Roco router (https://www.roco.cc/en/product/235897-0-0-1-1-0-0-004006/products.html).

Dat is dus de router èn de unlock code. Roco biedt geen router aan zonder code. Een particulier (bijvoorbeeld op Marktplaats) zou dat natuurlijk wel kunnen doen. Koop sowieso je code alleen bij een echte winkel (online of van steen) want je kunt anders niet controleren of die code al eerder gebruikt is. En je kunt een code maar éénmaal gebruiken om een z21 start te unlocken, daarna werkt de code niet meer voor andere z21's.

Oke dankjewel voor de info weer. Dan koop ik een nieuwe.
Titel: Re: Vraagje,
Bericht door: Willie van Koolwijk op 17 november 2017, 00:00:19
Even wat anders. Is er iemand die mij kan en wil helpen om een baan te maken, of te ontwerpen. Ik weet niet hoe of waar ik moet beginnen.
Ik wil iets  in de industrie of in de kolenmijnen iets in die geest. Ik wil geen schaduwstation dat hoeft voor mij nog niet. Ik wil met 3 a 4 treinen gaan rijden straks in de toekomst. Ik wil graag dubbelspoor en dat de treinen tegen elkaar in rijden, dus elkaar tegemoet komen en dat soort dingen. Ik ben wel handig met modelbouw en hout, dus een tafel met bodemplaat maken is geen probleem  :D   
Titel: Re: Vraagje,
Bericht door: Wim Corduwener op 17 november 2017, 12:36:33
Even wat anders. Is er iemand die mij kan en wil helpen om een baan te maken, of te ontwerpen. Ik weet niet hoe of waar ik moet beginnen.
Beste @Willie van Koolwijk,
Je bent in één vraagje nu allemaal verschillende vragen aan het stellen. Voor jou is dat misschien wel handig zo alles bij elkaar, maar om het forum een beetje overzichtelijk te houden stel ik tóch voor om een vraag over het ontwerpen van een baanplan te stellen in Planning modelbaan (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?board=29.0). Als je daar een nieuw topic start, dan kan iedereen je vraag vinden én beantwoorden. Op die manier houden we de onderwerpen een beetje overzichtelijk.
Alvast bedank,
Wim
Titel: Re: Vraagje,
Bericht door: Willie van Koolwijk op 17 november 2017, 22:26:39
Ik wist niet waar het moest staan. Bedankt.
Titel: Re: Vraagje.
Bericht door: Bjor op 6 augustus 2018, 10:22:16
En heeft er iemand misschien een boek over hoe je een baan kunt maken of plannen. Dan kan ik kijken om een leuke baan te maken om te beginnen.

Willie,

Hier staan er een heleboel:
https://www.bol.com/nl/p/modelspoordhandboek/1001004007040408/ (https://www.bol.com/nl/p/modelspoordhandboek/1001004007040408/)

Ben