H0 Modelspoor Forum

Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek => Ombouw locomotieven van een ander merk of systeem => Topic gestart door: mark mms op 28 juni 2016, 07:40:16

Titel: Ombouw van marklin naar gelijkstroom
Bericht door: mark mms op 28 juni 2016, 07:40:16
Wie heeft ervaring met het ombouwen van een marklin wisselstroom loc naar twee rail gelijkstroom?

Is dit lastig? Is het eigenlijk wel mogelijk? Of zijn de kosten het niet waard?

De vraag komt dat ik van marklin vaker mooie modellen zie als van gelijkstroom.
Zijn vaak ook betaalbaarder.
Titel: Re: Ombouw van marklin naar gelijkstroom
Bericht door: Wim Corduwener op 28 juni 2016, 09:49:21
Volgens mijn bescheiden inzicht: als je een goedkopere Märklin-loc gaat ombouwen naar gelijkstroom, wordt die goedkopere Märklin-loc een stuk duurder dan een kant-en-klare gelijkstroom-loc. En als je het zelf doet, misschien nog niet eens in geld, maar zeker in tijd.
Andersom: DC ombouwen naar AC lijkt me een stuk makkelijk te doen.
Titel: Re: Ombouw van marklin naar gelijkstroom
Bericht door: mark mms op 28 juni 2016, 10:24:17
Ik was al bang voor dit antwoord.  :-[

Wel jammer er zijn hele leuke betaalbare modellen Epoche I van Marklin te koop.
Toch maar op zoek dan naar Trix versies.
Titel: Re: Ombouw van marklin naar gelijkstroom
Bericht door: jerry op 28 juni 2016, 11:10:21
Andere zijde
Het is en blijft hobby
Dus tijd als het voor eigen gebruik is,zal niet echt meetellen
Titel: Re: Ombouw van marklin naar gelijkstroom
Bericht door: Raages op 28 juni 2016, 12:27:47
Zolang je maar niet achteruit wilt rijden, loopt je Märklin loc ook goed op gelijkstroom. Een kant op dus, ompolen werkt niet. Overspanning geven werkt wel, maar dat is dan weer heel slecht voor je gelijkstroomlocomotieven op de zelfde rails.
Titel: Re: Ombouw van marklin naar gelijkstroom
Bericht door: Dirk T op 28 juni 2016, 13:05:47
Het lastigst bij ombouwen van drierail naar tweerail, is dat je àlle assen moet vervangen door assen waarvan tenminste één wiel geïsoleerd is. Geïsoleerde wielen zijn vaak niet verkrijgbaar of best prijzig, tenminste voor aangedreven materieel. Afhankelijk van de wielen, je vaardigheden en je werkplaatsinrichting, is het soms redelijk te doen om zelf wielen te isoleren. Het is niet bepaald een beginnersklusje.

Vervolgens moet de stroomafname aangepast worden.

Daarnaast moet de motor aangepast of vervangen worden, anders loopt die analoog maar een kant op.

Ergo, ombouwen van drierail naar tweerail is in de praktijk alleen de moeite waard als het gaat om een model dat je graag wilt hebben en dat alleen in een drierail uitvoering verkrijgbaar is.

Waar ik best wel benieuwd naar ben is welke Märklin modellen je dan op het oog hebt. In het algemeen is er in tweerail juist meer keuze dan in drierail. Kun je voorbeelden noemen?
Titel: Re: Ombouw van marklin naar gelijkstroom
Bericht door: Wim Corduwener op 28 juni 2016, 14:14:07
Toch maar op zoek dan naar Trix versies.
Er zijn ook nog andere merken of ben je per se gebonden aan Trix?
Titel: Re: Ombouw van marklin naar gelijkstroom
Bericht door: nico op 28 juni 2016, 19:54:10
Volgens mij verkocht Märklin altijd ook gelijkstroom loc onder de naam Hamo, maar sedert dat zij Trix hebben hebben overgenomen komen er bijna alle wisselstroom locs ook in gelijkstroom uit.
Nico
Titel: Re: Ombouw van marklin naar gelijkstroom
Bericht door: mark mms op 29 juni 2016, 20:35:11
Specifieke modellen zijn ook in gelijkstroom te krijgen.
Ik rij met name K.Bay.Sts.b

Vaak kom je hiervan meer wisselstroom dan gelijkstroom tegen op beurzen.
Vandaar de vraag.
Wellicht dat ik toch eens probeer maar dan wat later in mijn carrière  :D
Titel: Re: Ombouw van marklin naar gelijkstroom
Bericht door: Stoomlokkie op 8 november 2019, 10:17:39
Yep,
onder de naam HAMO verkocht Marklin ook gelijkstroomversies van de Marklin locs. Ik beb hier nog een MArklin BR78 liggen speciaal gemaakt is voor gelijkstroom. Zelfs de door Fleischmann er onder gezette paddelstoel contact, zit er onder! Ik praat niet over de later door Fleischmann uitgebrachte br 78. Het betreft echt een Marklin loc die destijds nog niet de Fleischmann gemaakt werd.
vr gr André